TVP Kultura Sobota, 24.08.2019 08:00 SERIALOWA NOSTALGIA - PRZYGODY PSA CYWILA - ODC. 2/7 EKSTERNISTA Serial kryminalno - komediowy dla młodych widzów, 32 min, Polska 1970 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Szmagier Aktorzy: Krzysztof Litwin, Henryk Bąk, Wojciech Pokora, Wacław Kowalski, Teresa Lipowska, Piotr Fronczewski i inni Sierżant Walczak podejmuje mozolne i pełne zabawnych nieraz perypetii szkolenie Cywila. Wspólna praca bardzo zbliża psa i jego opiekuna. W rezultacie obopólnych wysiłków Cywil zdaje egzaminy jako eksternista w Zakładzie Tresury Psów i otrzymuje dyplom. Odtąd może już brać udział w akcjach policyjnych. 08:45 SERIALOWA NOSTALGIA - PRZYGODY PSA CYWILA - ODC. 3/7 W PUSZCZY Serial kryminalno - komediowy, 28 min, 7 odc. , Polska 1970 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Szmagier Występują: Krzysztof Litwin, Iwa Młodnicka, Zbigniew Józefowicz, Zygmunt Apostoł, Ryszard Pracz, Zdzisław Kielecki, Joasia Goszczyńska, Piotruś Kąkolewski i inni Przed Cywilem pierwszy poważny sprawdzian umiejętności nabytych podczas miesięcy szkoleń. Pies dostaje zadanie odnalezienia Gosi i Jacka - dwójki dzieci zaginionych w Puszczy Białowieskiej. Choć las nie jest wdzięcznym terenem do poszukiwań i Cywil napotyka coraz nowe przeszkody, udaje mu się wreszcie odnaleźć zabłąkane dzieci. 09:20 55 KAPELUSZY PANI HANKI. BENEFIS HANKI BIELICKIEJ Koncert, 67 min, Polska, 1994 Wykonawcy: Hanka Bielicka, Wojciech Billip, Wiesław Drzewicz, Roman Kłosowski, Lidia Korsakówna, Ewa Kuklińska, Tadeusz Pluciński, Jarema Stępowski, Lech Wałęsa Obszerne fragmenty jubileuszowego przedstawienia zatytułowanego "55 kapeluszy Pani Hanki", które odbyło się 25 listopada 1994 roku w Teatrze Syrena z okazji 55-lecia pracy artystycznej Hanki Bielickiej. U boku jubilatki wystąpili tego wieczoru m.in. Wiesław Drzewicz, Roman Kłosowski, Tadeusz Pluciński i Jarema Stępowski. Po koncercie, w trakcie odczytywania listów gratulacyjnych, zaprezentowano felieton filmowy z uroczystości wręczenia Hance Bielickiej Krzyża Komandorskiego z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi dla kultury polskiej i osiągnięcia w pracy artystycznej. Odznaczenia dokonał prezydent Lech Wałęsa. Hanka Bielicka, niezwykle popularna aktorka estradowa, nie wymaga rekomendacji. Jej nazwisko znają wszyscy. Sympatyczna, pełna temperamentu artystka słynęła z wytwornych kapeluszy (miała ich blisko 100) oraz z tego, że dużo i głośno mówi. W licznych wywiadach zawsze podkreślała, że do trzeciego roku życia nie wypowiedziała ani jednego słowa. Potem więc starała się nadrobić zaległości. Kiedy odbywało się to przedstawienie, Pierwsza dama polskiej estrady, wielokrotna zdobywczyni tytułu Warszawianki Roku, niezapomniana Dziunia Pietrusińska z "Podwieczorku przy mikrofonie" nadal była czynna zawodowo, kipiała energią i dowcipem. Urodziła się 9 listopada 1915 roku w Konowce. Była jedną z najstarszych polskich artystek scenicznych, czego wcale się nie wstydziła i nie ukrywała. Ukończyła Wydział Filologii Romańskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz Państwowy Instytut Teatralny. Debiutowała na scenie w wileńskim Teatrze Polskim "Na Pohulance". Grała w sztukach Zapolskiej, Moliera, Szekspira. W przedstawieniach reżyserowanych przez Erwina Axera. Przez 12 lat pracy zawodowej była aktorką dramatyczną. Od 1953 roku była związana z warszawską "Syreną". Poza spektaklami na deskach macierzystej sceny grywała gościnnie w teatrach całego kraju i występowała za granicą, mimo że od 1977 roku była na emeryturze. Artystka zmarła 9 marca 2006 roku, mając 91 lat. 10:40 ANIMAMA - CZERWONY PAPIEROWY STATECZEK (LITTLE RED PAPER SHIP) Film animowany, 9 min, Niemcy/Polska, 2013 Reżyseria: Aleksandra Zaręba Scenariusz: Aleksandra Zaręba Muzyka: Paweł Mykietyn, Tomasz Januchta "Nic się nie zdarzy, jeśli najpierw nie będziemy marzyć" - Carl Sandburg. Poetycka opowieść o odwadze i odkrywaniu świata. Czerwony papierowy stateczek ma marzenie, by odkryć nowy świat. Pomimo faktu, że jest tylko małym stateczkiem, ma on w swym sercu odwagę, by uwierzyć, że wszystko jest możliwe. Pewnego dnia, wyrusza w podróż, by spełnić swe marzenie. Podróż ta okazuje się wielką przygodą, przygodą która zmieni go na zawsze. (filmpolski.pl) 10:50 ANIMAMA - SŁOŃ Film animowany, 7 min, Polska, 1973 Reżyseria: Danuta Adamska Strus Scenariusz: Maciej Karwas Zdjęcia: Leszek Nartowski Film animowany (kombinowany) o słoniu, który nie może nauczyć się grać na trąbie i za karę zostaje wysłany przez swoich braci na bezludną wyspę. 11:05 DOKUMENT TYGODNIA - ARCYDZIEŁA BEZ TAJEMNIC: HIERONIM BOSCH ODC. 8 (MASTERPIECES UNVEILED: HIERONIM BOSCH EP. 8) Film dokumentalny, 28 min, Włochy, 2013 Reżyseria: Piero Messina Seria dokumentalna poświęcona wybitnym dziełom sztuki. W każdym odcinku poznajemy inny obraz, okoliczności jego powstania i wpływ na rozwój kultury. W tym odcinku poznajemy tajemnice obrazu "Ogród rozkoszy ziemskich". 11:40 CZY KTOŚ MNIE KOCHA W TYM DOMU? Film obyczajowy, psychologiczny, 58 min, Polska 1992 Scenariusz i reżyseria: Stanisław Jędryka Zdjęcia: Wiesław Rutowicz Aktorzy: Małgorzata Pieczyńska, Jan Frycz, Tadeusz Huk, Marek Kondrat, Anna Frankowska, Anna Gornostaj, Ewa Sałacka, Eliza Sroka, Zbigniew Buczkowski, Janusz Bukowski, Jagoda Stach Stanisław Jędryka znany jest głównie jako reżyser filmów poruszających problemy dzieci i młodzieży. Największą popularność przyniosły mu "Do góry nogami" oraz zrealizowany na motywach prozy Adama Bahdaja serial telewizyjny "Do przerwy 0:1". W filmie "Czy ktoś mnie kocha w tym domu?" kolejny raz zmierzył się ze swą ulubioną problematyką, choć tym razem pokusił się o wnikliwsze przedstawienie świata dorosłych. Głównymi bohaterkami są matka i córka. Matka, Anna Bonar, to uznana śpiewaczka operowa, odnosząca międzynarodowe sukcesy. Powodowana troską o wychowanie rozkapryszonej do granic możliwości Agnieszki, rezygnuje z kariery i zaszywa się w domu, by tam mozolnie odbudowywać swoje relacje z córką. Z czasem jednak brak koncertów, wywiadów, owacji publiczności daje znać o sobie. Narasta rozgoryczenie, frustracja, nuda. Niegdysiejsza operowa diva próbuje ubarwić sobie życie przelotnym flirtem, ale bez rezultatu. Wreszcie pewnego dnia przychodzi wybawienie. Agnieszka pozwala matce wrócić na scenę. Wyjeżdżają razem do Wiednia. Przed premierą Anna wraz z mężem, znanym dyrygentem, jedzie do opery. Agnieszka zostaje sama w hotelu. Tuż przed wejściem na scenę matka otrzymuje bulwersującą wiadomość. 12:50 U PANA BOGA ZA MIEDZĄ Komedia obyczajowa, 110 min, Polska 2009 Scenariusz i reżyseria: Jacek Bromski Zdjęcia: Ryszard Lenczewski Muzyka: Ludek Drizhal Aktorzy: Andrzej Zaborski, Krzysztof Dzierma, Agnieszka Kotlarska, Grzegorz Heromiński, Emilian Kamiński, Wojciech Solarz, Ryszard Doliński, Mieczyslaw Fiodorow, Małgorzata Sadowska, Alicja Bach, Katarzyna Śmiechowicz, Barbara Torzewska, Małgorzata Płońska Kolejna (po "U Pana Boga za piecem" i "U Pana Boga w ogródku") część perypetii mieszkańców idyllicznego podlaskiego miasteczka Królowy Most. Na tle urokliwych sielskich pejzaży, pośród dobiegających z miejscowych kuchni woni kindziuków, kiszonych ogórków i smalcu, tudzież w asyście obficie obdarzonych przez naturę niewiast, Jacek Bromski po raz kolejny snuje opowieść o tym, jak spokojne życie dobrodusznego proboszcza i równie sympatycznych, co niewydarzonych, stróżów porządku zostaje zakłócone przez pojawienie się "obcego", a właściwie dwóch. Pierwszym jest Staszek Niemotko (Grzegorz Heromiński), który ostatnie dwadzieścia lat spędził w USA, a teraz wraca odwiedzić stare kąty. Przywióżł ze sobą luksusowy biały samochód i mnóstwo forsy. Jego rodzinna chałupa to już ruina, jednak za radą proboszcza Staszek postanawia zostać i znaleźć sobie odpowiednią żonę. Nie jest wprawdzie ani młody, ani zbyt przystojny, ale za to ma grubo ponad sto tysięcy dolarów, co niewątpliwie stanowi pewien atut. Niestety, nawet tak duża suma nie robi wrażenia na atrakcyjnej kasjerce w lokalnym banku, gdzie lokuje pieniądze. Dziewczyna, owszem, umówiłaby się na randkę z "Amerykanem", ale najpierw musiałby on uzyskać zgodę miejscowej władzy duchownej. I nie chodzi tu bynajmniej o proboszcza Antoniego, tylko o... popa, gdyż piękna Ludmiła jest wyznania prawosławnego. Wszystko wskazuje więc na to, że ze ślubu nic nie będzie. W zamian Staszkowi niespodziewanie trafia się szansa na zaistnienie w...polityce. W Królowym Moście zbliżają się bowiem wybory burmistrza. Piastujący to stanowisko od trzech kadencji Mieczysław jest usilnie namawiany przez żonę, by dał sobie już spokój z ratuszem i zajął się wnukami. Widząc jego wahania miejscowy bogacz Śliwiak postanawia również ubiegać się o urząd włodarza miasta. Dowiedziawszy się, że Staszek długo przebywał w Stanach, angażuje go do przygotowania profesjonalnej kampanii wyborczej w stylu amerykańskim. Niemotko ochoczo bierze się do rzeczy. Na początku zjednuje sobie reaktora naczelnego miejscowej gazety, który jest w niełasce u burmistrza, odkąd nie zgodził się wydrukować jego poezji. Jako że kampania ma być profesjonalna, redaktor dostaje zadanie "zebrania haków" na Mieczysława. Nie będzie to trudne, gdyż urzędujący burmistrz darzy daleko posuniętą sympatią swoją sekretarkę, nie tylko dlatego, że świetnie organizuje mu pracę i chętnie słucha napisanych przezeń wierszy, lecz także z powodu jej biustu, na widok którego króliczki "Playboya" mogłyby się nabawić kompleksów. Z biegiem czasu kampania wyborcza coraz bardziej się zaostrza i do akcji musi wkroczyć policja. Na szczęście nieporadności komendanta i jego safandułowatych podopiecznych w sukurs przychodzi drugi "obcy", a właściwie "obca" osoba w miasteczku - starszy inspektor Marina Chmiel, dziarska blondynka, posiadaczka czarnego pasa w karate i specjalistka od komputerów. Jednak i jej umiejętności okazują się niewystarczające wobec grupy uzbrojonych po zęby gangsterów zza Buga. Wskutek ich wyczynów idylliczne życie mieszkańców Królowego Mostu pryska jak bańka mydlana. Nawet kościelny dzwon brzmi fałszywie. Widząc, że wszystko dookoła pogrąża się w chaosie i przemocy zatroskany ksiądz proboszcz postanawia uciec się do niekonwencjonalnego jak na osobę duchowną rozwiązania sytuacji. Złoty Granat na Festiwalu Filmów Komediowych w Lubomierzu (2009) i Nagroda za reżyserię na Golden Rooster and Hundred Flowers Film Festiwal w Nanchang (2009). 14:45 NAGRODA LITERACKA GDYNIA 2019 - JAN ROJEWSKI Felieton, 1 min, Polska, 2019 Sylwetka Jana Rojewskiego, autora nominowanego do Nagrody Literackiej Gdynia 2019, w kategorii "poezja" za zbiór "Ikonoklazm". 14:55 SZLAKIEM KOLBERGA - NATALIA NYKIEL Film dokumentalny, 24 min, Polska, 2018 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Michał Pietrusiewicz, Elżbieta Rottermund Bohaterowie tego odcinka to pani Honorata i pan Stanisław. Śpiewa od dzieciństwa, tak jak jej sześć sióstr i matka. Śpiewała, gdy prała w rzece, gdy pasła krowy i kaczki. Jak sama mówi, najważniejsza jest dla niej praca w gospodarstwie, ale zaraz na drugim miejscu muzyka. Honorata Rajkowska urodziła się we wsi Rakowicze niedaleko Augustowa. Mieszka tam do dziś. Dla jej męża Stanisława śpiew to lekarstwo na wszelkie troski. Oprócz muzyki jego pasją są stolarstwo i kowalstwo. 20 lat temu założył w Rakowiczach Rodzinny Zespół Śpiewaczy. Do Honoraty i Stanisława Rajkowskich przyjechała Natalia Nykiel, piosenkarka i autorka tekstów. Jej debiutancki album "Lupus Electro" zdobył status Złotej Płyty, kolejny "Discordia" w 2018 został nominowany do Nagrody Przemysłu Fonograficznego Fryderyk. 15:25 KROMER BIECZ FESTIWAL 2019 Reportaż, 15 min, Polska, 2019 Relacja z 5. edycji festiwalu muzyki dawnej, organizowanego w Bieczu, wyjątkowym podkarpackim mieście. O przygotowaniach, emocjach i relacji po koncertach mówią najznakomitsi artyści tj. Bruno Cocset, Władysław Kłosiewicz, Lilianna Stawarz. 15:45 NAGRODA LITERACKA GDYNIA 2019 - JULIA SZYCHOWIAK Felieton, 1 min, Polska, 2019 Sylwetka Julii Szychowiak, autorki nominowanej do Nagrody Literackiej Gdynia 2019, w kategorii "poezja" za zbiór "Dni powszednie i święta". 16:00 LITERATURA NA EKRANIE - POWRÓT DO HOWARDS END (HOWARDS END) Film obyczajowy, 136 min, Wielka Brytania/USA 1992 Reżyseria: James Ivory Scenariusz na podstawie powieści E.M. Forstera: Ruth Prawer Jhabvala Występują: Emma Thompson, Anthony Hopkins, Vanessa Redgrave, Helena Bonham Carter, Samuel West, James Wilby, Prunella Scales i inni Po znakomitych ekranizacjach powieści Edwarda M. Forstera: "Pokój z widokiem" i "Maurice" James Ivory zrealizował trzeci film na podstawie prozy tego pisarza - "Powrót do Howards End". Za kanwę posłużyła mu wydana w pierwszej dekadzie XX w. książka, która w Polsce ukazała się w różnych wydawnictwach pod tytułami "Domostwo pani Wilcox" oraz "Howards End". Wysmakowany plastycznie, znakomicie zagrany obraz odniósł ogromny sukces, zbierając cały wachlarz nagród: 3 Oscary spośród 9 nominacji (rola żeńska - Emma Thompson, scenariusz adaptowany i scenografia), 2 nagrody BAFTA (najlepszy film i aktorka), Złoty Glob (najlepsza aktorka), wyróżnienie w Cannes, David Donatella we Włoszech i kilkanaście innych nagród branżowych. Tytułowy Howards End to nazwa prześlicznej posiadłości ziemskiej, której właścicielka, Ruth, konserwatywna Angielka, żona bardzo zamożnego przedsiębiorcy, Henry'ego Wilcoksa, zaprzyjaźnia się z wykształconą, inteligentną panną z dobrego domu, Margaret Schlegel. Poznaje ją już u kresu życia, kiedy schorowana i cierpiąca jest zmuszona przeprowadzić się z ukochanej posiadłości do znienawidzonego Londynu, gdzie mąż i synowie robią interesy. Wcześniej Ruth miała okazję poznać młodszą siostrę Margaret, Helen, która zakochawszy się w młodszym z synów Wilcoksów, Paulu, uwierzyła, że jest to uczucie odwzajemnione. Młodzieniec szybko jednak wycofał się z tej znajomości i dziewczyna okryła się wstydem. Obie siostry, po ojcu pół-Niemki, wiodą w stolicy życie otwartych na świat intelektualistek, wielbicielek sztuki, obracających się w liberalnych kręgach kulturalno-artystycznych. Gdy pewnego dnia odkrywają, że starszy z synów Wilcoksów, Charles, po ślubie wprowadził się do kamienicy naprzeciwko, Margaret dochodzi do wniosku, że nie ma sensu udawanie, iż obie rodziny w ogóle się nie znają. Odwiedza Ruth, której jej towarzystwo bardzo przypada do gustu. Po jednej wizycie przychodzą następne. Między kobietami nawiązuje się osobliwa, oparta na przyciąganiu się przeciwieństw, "mistyczna" przyjaźń, która będzie miała praktyczne konsekwencje. Umierająca ziemianka ofiarowuje bowiem swoją ukochaną posiadłość nie najbliższej rodzinie, lecz właśnie "obcej" pannie Schlegel, nieświadomej zresztą zaszczytu. Ostatnia wola wyrażona jest jednak nieformalnie, toteż mąż zmarłej, po naradzie z rodziną i chwili chwalebnego wahania, niszczy "testament". Kierowany jednak swoistą lojalnością wobec Ruth, a i mocno osamotniony po jej śmierci, oświadcza się niebawem Margaret i zostaje przyjęty. Ale ich małżeństwo nie wydaje się wsparte na silnych "duchowych" podstawach. Henry Wilcox jest człowiekiem szorstkim, dalekim od sentymentalizmu, pragmatycznym do szpiku kości. Jego nowa żona ceni sobie natomiast wartości humanistyczne, wykazuje znacznie większą wrażliwość społeczną, pragnie być użyteczna. Stale oscylując między spontanicznością i wyrachowaniem, stara się godzić ścierające się w rodzinie ideały i dążenia, konflikt jest jednak nieunikniony. Do jego wybuchu przyczynia się w znacznym stopniu Helen, która przypadkowo poznaje ubogiego urzędnika bankowego, Leonarda Basta - rozczytującego się w literaturze romantycznej życiowego nieudacznika, który pada ofiarą własnej szlachetności i prostoduszności. Usiłując mu pomóc, Helen proteguje go - za pośrednictwem Margaret - u swego majętnego szwagra. Ale Wilcox zbywa petenta byle czym, doprowadzając go do całkowitego upadku. Helen nie może się z tym pogo 18:30 ZASTRZELIŁA MNIE PANI. ŻYCIE I ŚMIERĆ SAMA COOKE'A (LADY YOU SHOT ME - LIFE AND DEATH OF A SOUL STAR) Film dokumentalny, 92 min, Niemcy, 2017 Reżyseria: David Czarnetzki "Zastrzeliła mnie pani. Życie i śmierć Sama Cooke'a" (Lady You Shot Me - Life and Death of a Soul Star) to film dokumentalny opowiadający historię jednego z najbardziej wpływowych muzyków lat 50. i 60. XX wieku - Sama Cooke ' a. Szczególną uwagę poświęcono jego tajemniczej śmierci. Teorii na ten temat jest wiele - stracił życie w akcie samoobrony czy może było to morderstwo, jak twierdzi rodzina i przyjaciele? Próba rozwikłania tej zagadki, nawet jeśli się nie powiedzie, mówi nam wiele o życiu, twórczości i wpływie Sama Cooke 'a na rozwój muzyki popularnej. 20:20 BILET DO KINA - IGŁA (EYE OF THE NEEDLE) Film sensacyjny, wojenny, 107 min, Wielka Brytania, 1981 Reżyseria: Richard Marquand Scenariusz: Stanley Mann Zdjęcia: Alan Hume Muzyka: Miklós Rózsa Aktorzy: Donald Sutherland, Stephen MacKenna, Philip Martin Brown, Kate Nelligan, Ian Bannen, Christopher Cazenove, George Belbin Adaptacja bestsellerowej powieści Kena Folletta, autora doskonale znanego także na polskim rynku ("Filary Ziemi", "Klucz do Rebeki", "Człowiek z Petersburga"). Napisana w 1977 r. "Igła" była jedenastą powieścią w jego dorobku. Tytułowego bohatera brawurowo zagrał Donald Sutherland, Kanadyjczyk, który stworzył niezapomniane kreacje w takich głośnych filmach, jak "Parszywa dwunastka", "M. A. S. H.", "Dzień szarańczy", "Złoto dla zuchwałych" czy "Casanova". Akcja "Igły" rozpoczyna się w Londynie w 1940 r. Henry Faber, szeregowy pracownik kolei, jest w rzeczywistości potomkiem arystokratycznej rodziny niemieckiej i niemieckim szpiegiem działającym pod pseudonimem. Wykształcony w Wielkiej Brytanii Igła, znakomicie mówiący po angielsku, uderza precyzyjnie i metodycznie. Z zimną krwią zabija każdego, kto może go zdemaskować. Wiosną 1944 r. wynik wojny wciąż nie jest przesądzony. Niemcy spodziewają się inwazji alianckich wojsk na Francję, a stamtąd uderzenia na Zagłębie Ruhry - serce niemieckiej gospodarki, nie wiedzą jednak, które z dwóch możliwych miejsc desantu wybiorą wojska sprzymierzone - okolice Calais czy Normandię. Faber dostaje więc bardzo ważne zadanie: ma przedostać się na teren obozu wojskowego sił amerykańskich w południowo - wschodniej Anglii i sfotografować zgromadzone tam siły i uzbrojenie, a następnie przekazać fotografie Hitlerowi. Po wykonaniu misji z brytyjskiego wybrzeża ma go zabrać niemiecka łódź podwodna. Faber dociera na miejsce i z zaskoczeniem stwierdza, że cały obóz to tylko atrapa, a rzekome czołgi i samoloty wykonane są z dykty. To by oznaczało, że lądowanie aliantów nastąpi w Normandii. Tymczasem wywiad brytyjski ustala tożsamość Fabera. Przechwytuje też zdjęcia z bazy wojskowej, które szpieg przekazał niemieckiemu kurierowi. Zdając sobie sprawę z konsekwencji ujawnienia planów desantu, Brytyjczycy muszą zrobić wszystko, by schwytać Fabera, zanim dotrze on do swoich mocodawców. Faber przybywa na wybrzeże, ale w drodze na spotkanie z okrętem jego łodź rozbija się w czasie burzy na morzu o skały Wyspy Sztormów. Ledwo żywy rozbitek znajduje schronienie w domu Lucy i Davida Rose'ów. Ich małżeństwo nie jest szczęśliwe: w dniu ślubu oboje ulegli wypadkowi samochodowemu, w wyniku którego David stracił obie nogi. Dawny pilot RAF - u porusza się teraz na wózku inwalidzkim, jest zgorzkniały, unika żony. Samotna, spragniona uczucia kobieta szybko ulega urokowi przybysza, wdaje się z nim w romans, nieświadoma, że ma do czynienia z niebezpiecznym szpiegiem i mordercą, który może zmienić bieg wojny. 22:20 MOODY BLUES NA FESTIWALU W MONTREUX (MOODY BLUES LIVE AT MONTREUX) Koncert, 55 min, Wielka Brytania, 1991 Reżyseria: Thierry Amsallem Koncert zespołu Moody Blues z 1991 roku zarejestrowany podczas Festiwalu Jazzowego w Montreux. Grupa zagrała wiele swoich hitów ("Gemini Dream", "Nights in White Satin", "I'm Just a Singer", "Your WildestDreams"), promując album "Keys of The Kingdom". 23:25 MOCNE KINO - RÓŻA Dramat, 93 min, Polska, 2011 Reżyseria: Wojciech Smarzowski Scenariusz: Michał Szczerbic Zdjęcia: Piotr Sobociński Jr. Muzyka: Mikołaj Trzaska Aktorzy: Agata Kulesza, Marcin Dorociński, Kinga Preis, Jacek Braciak, Marian Dziędziel, Edward Linde - Lubaszenko, Eryk Lubos, Lech Dyblik, Szymon Bobrowski, Andrzej Konopka Obsypany nagrodami dramat Wojciecha Smarzowskiego. Lato 1945 roku. Tadeusz, były żołnierz AK, któremu wojna zabrała wszystko i niczego nie oszczędziła, wędruje przez Mazury. Dociera do wdowy po niemieckim żołnierzu, którego śmierci był świadkiem. Mieszkająca sama w dużym gospodarstwie Róża przyjmuje Tadeusza chłodno, pozwala przenocować. Tadeusz odwdzięcza się za gościnę pomocą w obejściu. Róża, choć się do tego nie przyznaje, potrzebuje czegoś więcej - przede wszystkim ochrony przed szabrownikami, którzy nachodzą jej gospodarstwo. Stopniowo Tadeusz poznaje przyczyny jej samotności. Na tle krajobrazu wyniszczonego przez wojnę, gdzie nadzieja stała się narzędziem propagandy, między dwojgiem ludzi z odległych światów rodzi się miłość... niemożliwa? 01:10 PERFORMANCE - PRESENT PERFORMANCE ODC 2 Magazyn, 22 min, Polska, 2018 Prezentacja dokumentacji Festiwalu Present Performance, wydarzenia poświęconego tej sztuce, organizowanego raz w roku przez Gdańską Galerię Miejską w nadmorskiej dzielnicy Brzeźno. Plenerowe prezentacje festiwalu Present Performance dla szerokiej publiczności, w miejskim kontekście mają przełamać stereotyp tej formy twórczości jako sztuki hermetycznej, przeznaczonej tylko dla znawców. Chodzi również o wprowadzenie jej w przestrzeń publiczną na pełnoprawnych warunkach, na podobieństwo muzyki rozbrzmiewającej latem nad brzegiem morza. Hasłem piątej odsłony festiwalu Present Performance był Future Perfect - Czas przyszły dokonany. Przyszłość możliwa do przewidzenia i wydarzenia z przeszłości, co do których wystąpienia nie ma całkowitej pewności. Zmierzyli się z nim młodzi twórcy działający w obrębie lub na pograniczu tańca i teatru. W drugim odcinku Zuzanna Ratajczyk z Juanem Pablem Camarą. Ona - berlińska artystka i choreografka, zajmująca się performancem i instalacjami. Prowadząca warsztaty oparte na własnych doświadczeniach i badaniach artystycznych. On - Argentyńczyk z Amsterdamu. Dyplomowany tancerz i aktor, działający jako performer. Razem prezentują pracę "I remember the last episode but not the last anecdote". Co można przetłumaczyć jako "Pamiętam ostatnią opowieść, ale tej historyjki nie". 01:35 KINO NOCNE - ZABIĆ SEKALA (JE TREBA ZABIT SEKALA) Dramat, 109 min, Polska/Francja/Czechy/Słowacja 1998 Reżyseria: Vladimir Michalek Scenariusz: Jiri Krizan Zdjęcia: Martin Strba Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Bogusław Linda, Olaf Lubaszenko, Agnieszka Sitek, Jiri Bartoska, Vlasta Chramostova, Josef Somr, Ludovit Cittel, Milan Riehs, Anton Sulik, Jiri Holy, Martin Sitta i inni Środkowoeuropejskim "W samo południe" nazwała film Vladimira Michalka dziennikarka liczącego się branżowego magazynu "Variety". Rzeczywiście, kilka podobieństw narzuca się nieodparcie. Akcja "Zabić Sekala" toczy się w odludnej osadzie, niemiłosiernie prażonej przez letnie słońce. Osią fabuły są swego rodzaju przygotowania do finałowego pojedynku na śmierć i życie dwu antagonistów - samotników. Nie trzeba dodawać, że od wyniku starcia zależą dalsze losy wsi. Czarny charakter, tytułowy Sekal, zwany przez współziomków "bękartem", jest nieślubnym synem jednego z miejscowych gospodarzy. Przez wiele lat pogardzany, wreszcie znalazł sposób, by pomścić swoje upokorzenie. Trwa II wojna światowa. W pobliżu stacjonują Niemcy. Nie pojawiają się wprawdzie na ekranie ani razu, lecz ich złowrogą "obecność" daje się wyczuć w atmosferze panującej w Lakoticach, w strachu wypisanym w oczach chłopów. Przyczyną owego lęku jest nie tylko bliskość okupanta, lecz przede wszystkim Sekal, który wysługuje się hitlerowcom, denuncjując niepokornych gospodarzy. Ofiary donosów lądują w obozie koncentracyjnym, Sekal zaś przejmuje ich majątki. W miarę bogacenia się jego apetyt rośnie. Rośnie też, co zrozumiałe, przerażenie gospodarzy, w większości dość zamożnych. Szybko dochodzą do wniosku, że jedynym sposobem odzyskania względnego bezpieczeństwa jest zabicie "bękarta". Kto jednak ma tego dokonać? Wybór pada na Jurę Barana, kowala przybyłego niedawno do wioski. Jura to były partyzant, poszukiwany przez gestapo, a w dodatku protestant, co w katolickiej wsi nie jest mile widziane. Podobnie jak Sekal, ma opinię "obcego", kogoś gorszego. Niech więc jeden "wyrzutek" zabije drugiego, a chłopi piłatowym gestem umyją ręce. Do takich wniosków dochodzi potajemnie gromada. Pojawia się wszakże poważny problem. Jura nie pali się do zbrodni. Wtedy gospodarze składają mu propozycję nie do odrzucenia. Albo zabijesz Sekala, albo wydamy gestapowcom ciebie i twoją rodzinę. Urokliwe plenery do filmu ekipa Michalka znalazła w okolicach wioski Varvazov, położonej niedaleko zamku Orlik na południu Moraw. Tereny te uchodzą za jedne z najpiękniejszych w Czechach. Kolorystyka "Zabić Sekala" ogniskuje się wokół kilku kluczowych dla filmu barw - złota (zboże na zalanych słońcem polach), srebra (to samo zboże w świetle księżyca), czerni (garnitury, spódnice, noc), bieli (ściany budynków i zagród, koszule, oświetlone słońcem ścieżki) i czerwieni (zachód i wschód słońca, krew). Bardzo mocną stroną filmu "Zabić Sekala" jest aktorstwo, zarówno wykonawców polskich, jak i czeskich. Nagroda Jury Ekumenicznego dla filmu i nagroda aktorska dla Olafa Lubaszenki na MFF w Karlovych Varach (1998), Syrenka Warszawska dla najlepszego filmu zagranicznego w polskich kinach (1998), Orzeł (1999) i nagroda za scenariusz na FPFF w Gdyni (1998) dla Jiriego Krizana, Orzeł (1999) dla Olafa Lubaszenki w kategorii: najlepsza rola męska, Czeski Lew (1999) dla Michała Lorenca (muzyka), Agnieszki Sitek (drugoplanowa rola kobieca) i Olafa Lubaszenki (pierwszoplanowa rola męska). 03:40 LEGENDY ROCKA - THE POLICE (ROCK LEGENDS (S. 7) - THE POLICE) Film dokumentalny, 21 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny prezentujący najważniejszych artystów muzyki rockowej. Bohaterem tego odcinka jest zespół The Police. Brytyjska formacja zyskała popularność dzięki nowatorskiemu podejściu do muzyki rockowej. W swojej twórczości trio wykorzystywało wpływy z innych gatunków, m.in. reggae, jazz i punk. Ogromny udział w tym miał perkusista grupy Stewart Copeland, który miał dość niewyszukanych beatów. Dzięki jego podejściu do komponowania utwory The Police zyskały niepowtarzalny styl. 04:05 SPIS CUDZOŁOŻNIC Komedia, 64 min, Polska 1994 Scenariusz i reżyseria: Jerzy Stuhr Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Stanisław Radwan Aktorzy: Jerzy Stuhr, Proeben Osterfelt, Jan Peszek, Dorota Pomykała, Stanisława Celińska, Bożena Adamek, Jan Frycz, Anna Radwan, Małgorzata Hajewska - Krzysztofik, Agnieszka Wagner, Agnieszka Wróblewska, Edyta Olszówka i inni Debiut reżyserski Jerzego Stuhra. Scenariusz filmu został oparty na wydanej w roku 1992 powieści Jerzego Pilcha "Spis cudzołożnic. Proza podróżna". Na okładce książki widnieje napis: "Spis cudzołożnic" to groteskowa, pełna wyrafinowanej ironii relacja z jednego wieczoru i nocy w życiu bohatera, Gustawa, intelektualnego kabotyna, nieurzeczywistnionego artysty, grającego nieustannie przed sobą i ludźmi rolę pisarza - spadkobiercy najświetniejszych tradycji rodzimej i światowej literatury. Obaj - Pilch i Stuhr - od lat mieszkają w Krakowie. Gdy Stuhr kończył polonistykę, Pilch ją zaczynał. "Książka Pilcha zafascynowała mnie głównie przez typ bohatera. Przecież to ten sam facet, przybierający różnorodne pozy, często tragiczne, którego niosę przez moje teatralno - filmowe życie. Jest mi on szalenie bliski przez swą śmieszność i tragizm" - wyznał w jednym z wywiadów Jerzy Stuhr. Akcja filmu rozgrywa się w Krakowie, w latach 70. Gustaw, pracownik naukowy Uniwersyteu Jagiellońskiego, ma oprowadzić po Krakowie szwedzkiego humanistę z tzw. wymiany naukowo - kulturalnej. Gość pragnie spędzić wieczór w damskim towarzystwie, Gustaw zaczyna więc wyszukiwać w notesie telefony do znajomych, przyjaciółek, dawnych kochanek, które mogłyby stać się towarzyszkami wieczornej wyprawy. Wędrując ulicami Krakowa, "zaliczając" kolejne bary, bohater zaczyna przypominać sobie dawne namiętności, marzenia, miłości. Stopniowo wyłania się obraz uczuciowej klęski Gustawa. Gość ze Szwecji również poddaje się tej atmosferze i także wspomina swój spis cudzołożnic.