TVP Kultura Wtorek, 27.08.2019 08:40 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - ŻAGAŃ Reportaż, 7 min, Polska, 2017 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Wykonawcy: Krzysztof Grzybowski (prowadzący) Według legendy Żagań został założony ok. 700 r. przez słowiańską księżniczkę Żagannę, która była córką Wandy, a wnuczką króla Kraka. Pierwsza pisemna wzmianka o Żaganiu, jako grodzie kasztelańskim, pochodzi z 23 maja 1202 r. Kilkadziesiąt lat później do miasta zostają ściągnięci kanonicy regularni św. Augustyna, którzy rozpoczynają budowę swojego opactwa. Poaugustiański zespół klasztorny w Żaganiu należy do najcenniejszych zabytków sakralnych historycznego Śląska. Jest wybitnym przykładem budowli w stylu gotyckim i barokowym. Przez wieki opactwo było przodującym ośrodkiem religijnym i naukowym w zakresie teologii, prawa kanonicznego i rzymskiego. Teraz jako zabytek historii należy do grupy najwspanialszych miejsc w południowej Polsce. 09:00 ANTYFONIE - KUJAWSKI/POŁOZ/SZUMACHER Film dokumentalny, 23 min, Polska, 2019 Reżyseria: Andrzej Załęski Scenariusz: Jacek Staniszewski, Andrzej Załęski W drugim odcinku poświęconym muzykom z łódzkiej sceny spotkamy się z Bartkiem Kujawskim, Piotrem Połozem i Joanną Szumacher. Bartek Kujawski jest dość znanym muzykiem na polskiej eksperymentalnej scenie niezależnej. W przeszłości wydał kilka płyt pod pseudonimem 8rolek, głównie w wytwórni Mik. Musik, ale także w kilku innych, grał na festiwalach na całym świecie (między innymi: Club Trasmediale DE, Vien Modern AT, Skiff RU). Od kilku lat publikuje pod własnym nazwiskiem i gra w duecie TSVEY z Piotrem Połozem. W latach 2016 - 2018 wydał trzy solowe albumy, niektóre z nich były wymieniane pośród najlepszych wydawnictw roku przez magazyny muzyczne, portale i blogi. Jego muzyka to mozaika wielu, często pozornie niedopasowanych elementów. Techno miesza się z noise, muzyka klasyczna i sakralna z tanimi nagraniami terenowymi, proste melodie z pompatycznymi utworami orkiestrowymi. Piotr Połoz znany też jako Tsar Poloz - muzyk, kompozytor, performer, samouk. Debiutował jako 20 - latek albumem "Not in the kitchen" w barwach legendarnego już labela Mik. Musik. Określany przez większość recenzentów jako odpowiedź na brytyjską scenę IDM debiut zdobył szerokie uznanie w kraju i poza nim. Po trzech latach ukazał się drugi album zatytułowany "My możemy zrobić to szybciej i lepiej niż DEUCE" - manifest autoironii, dystansu i próba przełamania schematów panujących w muzyce elektronicznej. Joanna Szumacher Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Kurator sztuki, artystka audiowizualna, piosenkarka i kompozytorka. Współautorka płyty "Kopyta Zła" wydanej przez wytwórnię Requiem Records oraz książki/słuchowiska Bambino"wydanej w Altanova Press. Autorka i uczestniczka wielu wystaw. 09:35 ROK SPOKOJNEGO SŁOŃCA (ROK SPOKOJNEGO SŁOŃCA) Film fabularny, 105 min, Polska 1985 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Zanussi Zdjęcia: Sławomir Idziak Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Maja Komorowska, Scott Wilson, Hanna Skarżanka, Ewa Dałkowska, Vadim Glovna, Daniel Webb, Zbigniew Zapasiewicz, Tadeusz Bradecki, Jerzy Nowak, Jerzy Stuhr, Halina Słonicka, Wiesław Michnikowski, Halina Łabonarska, Mirosław Gawęda, Zofia Rysiówna Rok 1946, małe miasteczko w okolicach Zielonej Góry. Czterdziestoletnia Emilia mieszka ze schorowana matką w zniszczonym domu po wysiedlonych Niemcach. Ich najbliższą sąsiadką jest prostytutka Stella. Kobiety żyją w biedzie, Emilia stara się poprawić sytuację materialną, piekąc ciasteczka, które następnie sprzedaje w jedynej miejscowej piekarni. W wolnych chwilach oddaje się swojej pasji - maluje na kawałkach tektury słoneczne pejzaże. Właśnie w trakcie malowania jednego z obrazków spotyka ją Norman - niemłody już żołnierz pracujący w amerykańskiej komisji poszukującej grobów zamordowanych przez Niemców lotników alianckich. Kobieta fascynuje Normana od pierwszego spojrzenia. Wzajemne zainteresowanie i powstające stopniowo uczucie utrudnia bariera językowa. Ani gesty, ani posługiwanie się słownikiem, ani pomoc tłumaczy nie są w stanie przełamać jej do końca. Mimo to Norman staje się stałym gościem w domu obu kobiet, pomagając im w miarę swoich możliwości. Mogiły lotników zostają odnalezione i komisja powoli kończy swoją pracę. Norman świadomie zostaje w Polsce dłużej, nie ma do kogo wracać, jest bardzo samotny. Wie, że spotkanie Emilii to być może ostatnia szansa przeżycia głębokiego uczucia. Stara się więc nakłonić ją, by wraz z nim i matką wyjechała do Stanów Zjednoczonych. Kobieta waha się, szuka rady u księdza. Ten zaprasza ją i Amerykanina do klasztoru, gdzie jedna z sióstr zna język angielski. W końcu Emilia decyduje się wraz z matką przejść przez "zieloną granicę". Ma im w tym pomóc niejaki Adzio. Tymczasem matka, zdając sobie sprawę z tego, że nie przetrzyma trudów podróży, w tajemnicy przed córką świadomie doprowadza się do ciężkiego przeziębienia. Wkrótce umiera. Emilia postanawia na miejsce matki zabrać ze sobą Stellę, która od dawna marzy o wyjeździe z miasteczka. Tymczasem Adzio twierdzi, że zapłacono mu tylko za jedną osobę. Zrozpaczona Emilia oddaje sąsiadce swoje miejsce. Norman wyjeżdża z Polski. Po latach Emilia będąca pensjonariuszką domu opieki społecznej dowiaduje się, że otrzymała spadek z Ameryki. Decyduje się ruszyć w podróż. Jest już jednak zbyt stara, nie jest nawet w stanie podnieść swojej walizki. "Cała przedstawiona w filmie powojenna rzeczywistość jest rzeczywistością świata granicznego, w którym wojenny porządek runął w gruzy, a to, co się z niego wyłania, jest jeszcze nieznane, tajemnicze, obce. Wszyscy bohaterowie opowiadania są zrujnowani materialnie i psychicznie przez wojenne doświadczenia i nie są w stanie odczuć smaku odzyskanej wolności" - pisano o filmie Zanussiego w jednej z recenzji. Wśród osób, które los rzucił do miasteczka, brak jakichkolwiek więzi społecznych, ich egzystencja nastawiona jest jedynie na przetrwanie. W tym świecie pełnym wzajemnej niechęci, podejrzliwości, kiełkujące uczucie Normana i Emilii z góry skazane jest na klęskę, a bohaterowie nie są w stanie pokonać swej samotności. 11:30 POLSKIE DROGI - ODC. 6/11 - ROCZNICA Serial wojenno - obyczajowy, 84 min, Polska 1977 Reżyseria: Janusz Morgenstern Scenariusz: Jerzy Janicki Zdjęcia: Edward Kłosiński, Witold Adamek Muzyka: Andrzej Kurylewicz Aktorzy: Karol Strasburger, Kazimierz Kaczor, Zofia Mrozowska, Piotr Pawłowski, Marek Walczewski, Henryk Bąk, Jadwiga Jankowska - Cieślak, Włodzimierz Boruński, Franciszek Trzeciak, Bronisław Pawlik, Aleksander Bardini, Beata Tyszkiewicz, Zygmunt Kęstowicz, Jan Englert, Leszek Herdegen, Barbara Sołtysik, Roman Stankiewicz, Bohdan Ejmont, Stanisław Zaczyk, Piotr Frączewski, Maciej Góraj, Henryk Talar, Mieczysław Milecki, Monika Goździk, Zbigniew Zapasiewicz, Anna Nehrebecka, Arkadiusz Bazak, Stanisław Mikulski, Jan Machulski, Jerzy Kaliszewski, Emil Karewicz, Mieczysław Kalenik Leon Kuraś, zgodnie ze swoją życiową dewizą "grunt to przeżyć i nie być frajerem", dynamicznie rozwija interes, a zarobione pieniądze zamienia na dolary, złoto, biżuterię. Władek Niwiński pracuje u niego jako kierowca. Matka Johanna Heimanna, mieszkająca u syna w Warszawie, wyznaje swojemu spowiednikowi. że nienawidzi Niwińskiego i pragnie zemścić się na człowieku, który - jak twierdzi - zabił jej męża. Przyjaciele ostrzegają Władysława przed grożącym mu niebezpieczeństwem. Niwiński musi wyrobić sobie nowe papiery. W momencie odbioru dokumentów zostaje aresztowany, wraz z nim trafia na Pawiak ojciec Mundka, Tosio Szkudlarek, dozorca z kamienicy, w której przed wojną mieszkali państwo Niwińscy. Na wieść o wpadce przyjaciela Kuraś wynosi z domu wszystkie kosztowności i pieniądze, wykorzystuje swoje kontakty handlowe z Niemcami, przez znajomego oficera załatwia zwolnienie Niwińskiego. Tosio Szkudlarek wraz z innymi więźniami zostaje wywieziony do Palmir i tam rozstrzelany. 13:10 NASZA ULICA Dramat, 37 min, Polska, 2004 Reżyseria: Łukasz Palkowski Scenariusz: Łukasz Palkowski Zdjęcia: Paweł Sobczyk Aktorzy: Daniel Rawicz, Anna Dymna, Sebastian Bereza, Grzegorz Olszewski, Paulina Kulesza-Strumińska, Ewa Szykulska, Grzegorz Palkowski Krótkometrażowy debiut fabularny Łukasza Palkowskiego. Film powstał na kanwie opowiadania Jana Himilsbacha i jest opowieścią o okupacji w małym miasteczku, widzianej oczami kilkunastoletniego chłopca i jego kolegów. Do niewielkiego miasteczka przybywa samotnie dziesięcioletni chłopiec. Ciągnie za sobą swój jedyny dobytek - wielkie metalowe sanki. Pierwsze, co mały przybłęda widzi w nowym miejscu, to bawiące się na śniegu miejscowe dzieci. Chłopiec postanawia odpocząć chwilę po całonocnej podróży. Siada na sankach i wygrzewa twarz na słońcu. Zasypia. Sielankowa atmosfera pryska wraz ze zmarzniętą bryłą śniegu rozbijającą się z impetem na twarzy śpiącego dziecka. "Nasza ulica" to osadzona w realiach II wojny światowej tragiczna historia samotnego dziecka wydanego na pastwę agresji i niechęci małomiasteczkowej społeczności. Miasteczko i jego dorosłych mieszkańców obserwujemy z perspektywy dzieci, które są lustrem panujących nastrojów. Przypominają drapieżniki, jakich coraz więcej również na współczesnych podwórkach. Nagrody: Łukasz Palkowski za swoj film "Nasza ulica" zdobył I nagrodę na Festiwalu Filmów o tematyce żydowskiej w 2004 roku w kategorii krótkometrażowy film fabularny. 13:50 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - WŁODEK PAWLIK Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Małgorzata Nieciecka - Mac (prowadząca) Małgorzata Nieciecka - Mac rozmawia z Włodkiem Pawlikiem o jego najnowszej płycie "Pawlik/Moniuszko - Polish Jazz", na której znalazły się prawdziwe perły twórczości Moniuszkowskiej. 14:05 NIEDZIELA Z... FILIPEM BAJONEM Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2018 Reżyseria: Katarzyna Jurkowska Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Agnieszka Szydłowska (prowadząca) Tym razem bohaterem jest reżyser i scenarzysta filmowy Filip Bajon. Pretekstem do spotkania jest jego film "Kamerdyner", którego premiera odbyła się we wrześniu 2018 r. Na 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni film zdobył Srebrne Lwy. "Kamerdyner" zebrał także festiwalowe nagrody w kategoriach: najlepsza rola męska (Adam Woronowicz), charakteryzacja (Ewa Drobiec, Mira Wojtczak) oraz muzyka (Antoni Komasa Łazarkiewicz). 15:00 NIEDZIELNE DZIECI Film obyczajowy, 73 min, Polska, 1976 Reżyseria: Agnieszka Holland Scenariusz: Agnieszka Holland Zdjęcia: Jacek Stachlewski Aktorzy: Zofia Graziewicz, Ryszard Kotys, Krystyna Wachelko-Zalewska, Dorota Stalińska, Maria Głowacka, Krzysztof Zaleski, Teresa Wójcik, Bohdana Majda, Maria Chwalibóg, Adam Ferency, Wojciech Brzozowicz, Aniela Świderska, Elżbieta Osterwianka, Jan Zardecki, Alicja Wolska Kiedyś jeden z krytyków porównał wczesną twórczość Agnieszki Holland do zabiegu chirurgicznego. Polegać on miał na otwieraniu świeżych jeszcze ran w celu zbadania postępów chorób toczących polskie społeczeństwo. Alienacja, nietolerancja, polityczne manipulacje i obyczajowa obłuda - oto patologie współczesności, które młoda reżyserka ukazywała ze szczególną ostrością i szczerością. Taką gorzką, bezwzględną diagnozą są także "Niedzielne dzieci". W filmie tym Holland poruszyła problemy związane z adopcją. Utwór, który początkowo miał się koncentrować na kwestiach moralnych, pod wpływem wrażliwości i zmysłu obserwacyjnego reżyserki przerodził się niemal w obyczajowy dokument. Holland bez osłonek ukazała w nim urągającą zdrowemu rozsądkowi organizację "procesu adopcji", chamstwo urzędników, prymitywne warunki życia wielu polskich rodzin. Głównymi bohaterami filmu jest młode małżeństwo. On jest mechanikiem samochodowym, ona sekretarką w szkole. Na ich pożyciu cieniem kładzie się brak potomstwa. Wreszcie decydują się na adopcję. Chcą przeprowadzić to w tajemnicy. Kiedy po wielu perturbacjach udaje im się "odkupić" niemowlę od młodej, niezamężnej matki, okazuje się, że będą mieli własne dziecko. Za "Niedzielne dzieci" Agnieszka Holland otrzymała nagrodę na Festiwalu Filmów i Widowisk Telewizyjnych w Olsztynie w 1976 roku. Rok później Krystynę Wachelko - Zaleską - odtwórczynię głównej roli kobiecej uhonorowano nagrodą na XX Festiwalu Filmów Autorskich w San Remo. 16:25 WROTA EUROPY Dramat, 73 min, Polska 1999 Reżyseria: Jerzy Wójcik Scenariusz: Jerzy Wójcik, Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Witold Sobociński Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Alicja Bachleda - Curuś, Kinga Preis, Agnieszka Sitek, Agata Buzek, Piotr Szwedes, Andriej Jegorow, Piotr Adamczyk, Henryk Boukołowski, Katarzyna Groniec, Marianna Kawka i inni "Wrota Europy" powstały na motywach reportażu Melchiora Wańkowicza "Szpital w Cichiniczach". Twórcami filmu są artyści niezwykle zasłużeni dla polskiej kinematografii. Reżyser i współscenarzysta Jerzy Wójcik zasłynął już w latach 50. jako czołowy operator "szkoły polskiej". To również dzięki jego zdjęciom takie filmy jak "Kanał", "Eroica", "Popiół i diament", czy "Krzyż Walecznych" stały się klasykami. Kunszt operatorski i wszechstronność Wójcika widać też znakomicie w monumentalnych freskach historycznych ("Potop", "Faraon") i subtelnych dramatach psychologicznych ("Matka Joanna od Aniołów", "Anioł w szafie"). "Wrota Europy" to drugi po "Skardze" (1991) autorski film Wójcika. W pisaniu scenariusza pomagał mu wybitny specjalista w tej dziedzinie Andrzej Mularczyk ("Sami swoi", "Wyjście awaryjne", "Wielki podryw", seriale "Droga" i "Dom"). Na autora zdjęć wybrano równie utytułowanego Witolda Sobocińskiego ("Wszystko na sprzedaż", "Wesele", "Sanatorium pod Klepsydrą", "Ziemia obiecana", "Piraci" i "Frantic" Romana Polańskiego). Jakby tego nie było dość, muzykę napisał Zygmunt Konieczny ("Zmory", "Klucznik", "Ucieczka z kina Wolność", "Historia kina w Popielawach") - nestor polskich kompozytorów filmowych, autor sporej części repertuaru Ewy Demarczyk. W przeciwieństwie do realizatorów "Wrót Europy", w obsadzie dominują aktorzy bardzo młodzi, choć już uznani. Dotyczy to zwłaszcza odtwórczyń trzech głównych ról kobiecych. Zosię zagrała szesnastoletnia Alicja Bachleda - Curuś ("Pan Tadeusz"), Irę - Agnieszka Sitek (gwiazda serialu "Złotopolscy"), a Halę Kinga Preis, zwyciężczyni XX Przeglądu Piosenki Aktorskiej, znana także z kilku świetnych występów w Teatrze TV. W filmie Wójcika ich bohaterki są zaprzyjaźnionymi ze sobą młodziutkimi i naiwnymi siostrami miłosierdzia. W czasie zimy 1918 roku (właśnie wówczas toczy się akcja) dobrowolnie wyruszają do położonego niemal na linii frontu szpitala polowego. Swój wybór traktują nie tylko jako spełnienie patriotycznego obowiązku, lecz także jako romantyczną przygodę. Siedemnastoletnia Zosia ma jeszcze dodatkową motywację. Liczy, że w sąsiedztwie frontu spotka swego brata Pawła. Kiedy dziewczęta przez skutą lodem rzekę docierają do lecznicy, szybko przekonują się o bardzo trudnych warunkach, w których przyjdzie im pracować. Już pierwszego dnia zostają wysłane do pobliskiego miasteczka po brakujące środki opatrunkowe. Korzystając z sytuacji, Zosia gorączkowo szuka śladów bytności Pawła. Niestety, wskutek wzmagającego się z każdą minutą artyleryjskiego ostrzału siostry muszą wracać do szpitala. Rozpoczynają się paniczne przygotowania do ewakuacji. W saniach nie starcza miejsca dla wszystkich chorych, lecz mimo to naczelny lekarz postanawia ostatnią podwodą odesłać najmłodszy personel, czyli Zosię, Halę i Irenę. Te jednak podejmują brzemienną w skutki decyzję - zostaną na miejscu. Jeszcze nie wiedzą, że wraz z nadejściembolszewików staną w obliczu być może najcięższej próby w całym swoim życiu. 17:50 PANNA Z MOKRĄ GŁOWĄ - ODC. 4 - NA PRZEKÓR LOSOWI Serial dla młodych widzów, 28 min, Polska, 1994 Reżyseria: Kazimierz Tarnas Scenariusz: Kazimierz Tarnas, Tomasz Piotrowski Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Aktorzy: Paulina Tworzyańska, Anna Nehrebecka, Marek Kondrat, Anna Milewska, Iga Cembrzyńska, Hanna Stankówna, Antoni Frycz, Beata Tyszkiewicz, Marian i inni Mimo starań ojca sytuacja materialna rodziny Borowskich pogarsza się z dnia na dzień. Ojciec Irenki zmuszony jest sprzedać ostatni kawałek lasu. Podczas wycinania drzew dochodzi do tragicznego wypadku. Ukochany tatko ginie, przywalony przez padający pień. Niezaradna i chora matka zupełnie nie radzi sobie z prowadzeniem gospodarstwa. Domem i wychowaniem młodszego brata musi zająć się Irenka. Mimo nadludzkich wysiłków dziewczynki i pomocy przyjaciół majątek Borowskich zostaje wystawiony na licytację. Z resztą dobytku trzeba się przenieść do maleńkiego mieszkanka w miasteczku Kuropatki. 18:35 PANNA Z MOKRĄ GŁOWĄ - ODC. 5 - PODRÓŻ DO KRAINY MARZEŃ Serial dla młodych widzów, 28 min, Polska, 1994 Reżyseria: Kazimierz Tarnas Scenariusz: Kazimierz Tarnas, Tomasz Piotrowski Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Aktorzy: Paulina Tworzyańska, Anna Nehrebecka, Iga Cembrzyńska, Antoni Frycz, Beata Tyszkiewicz, Marian Opania, Rafał Wieczyński, Anna Dymna i inni W Warszawie spotyka Irenkę przykra niespodzianka. Hrabina Opolska wyjechała do Zakopanego, nikt nie wie, kiedy można spodziewać się jej powrotu. Dziewczynka znów wyrusza w podróż. Niestety, w Zakopanem nie zastaje hrabiny, która właśnie wyjechała gdzies pod Kraków. Właścicielka pensjonatu, przejęta kłopotami dziewczyny, zatrzymuje ją u siebie do powrotu pani Opolskiej. W gościnie u pani Mileckiej Irenka czuje sie świetnie, wypoczywa, wędruje po górach. Podczas jednego ze spacerów schodzi ze szlaku, zabłąkaną odnajdują ratownicy TOPR - u. Niefortunną przygodę przypłaca zapaleniem płuc. Niebawem do pensjonatu przybywa hrabina Opolska, ze wzruszeniem słucha opowieści o losach dziewczynki. 19:40 ONE. KOBIETY KULTURY - GABRIELA MUSKAŁA Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2019 Scenariusz: Andrzej Warchił Wykonawcy: Łukasz Orbitowski (prowadząca) Gościem programu jest Gabriela Muskała - popularna aktorka, ale także dramatopisarka i autorka scenariuszy filmowych. W rozmowie z Łukaszem Orbitowskim opowiada o swoim dzieciństwie, o nieustannych poszukiwaniach i dążeniu do rozwoju, a także o fascynacji pamięcią. 22:05 ŻELAZNA KLASYKA - SOBOWTÓR (KAGEMUSHA) Dramat historyczny, 152 min, Japonia/USA, 1980 Reżyseria: Akira Kurosawa Scenariusz: Akira Kurosawa, Sasato Ide Zdjęcia: Shji Ueda, Takao Sait Muzyka: Shinichir Ikebe Aktorzy: Tsutomu Yamazaki, Ken'Ichi Hagiwara, Kota Yui, Shuji Otaki, Hideo Murota, Takayuki Shiho Shingen Takeda, potężny szogun, stał się tak sławny jak legendarne było jego motto wyszyte na proporcach: Szybki jak wiatr, cichy jak las, gwałtowny jak ogień, nieporuszony jak góra. Ranny poleca członkom swego klanu znaleźć sobowtóra, który go zastąpi, utrzymując jego śmierć w tajemnicy. Ma to powstrzymać wrogów przed atakiem. Człowiek wybrany do tej roli zwany był kagemusha (wojownik - cień). Jednakże ten kagemusha okazał się być zwykłym, drobnym przestępcą, który musi jakimś sposobem przekształcić się w wielkiego, charyzmatycznego przywódcę 25.000 samurajów. To wielkie epickie widowisko o konfliktach wstrząsających XVI - wieczną, feudalną Japonią było nominowane w 1980 roku do dwóch Oscarów (Najlepsza Scenografia, Najlepszy Film Obcojęzyczny) i było współzwycięzcą Festiwalu Filmowego w Cannes. Stanowi przełomowe dzieło w świetnej karierze Akiry Kurosawy. [opis dystrybutora dvd] 00:50 NOCNY DOKUMENT - W PIERWSZEJ FAZIE LOTU Film dokumentalny, 44 min, Polska, 2000 Reżyseria: Kazimierz Karabasz Scenariusz: Kazimierz Karabasz Zdjęcia: Filip Kabulski Muzyka: Spas Hristov Film o pokoleniu młodych ludzi w wieku startu w pełne, zawodowe życie. Obserwujemy ich zachowania i nastroje. Kazimierz Karabasz z potoku ludzi wędrujących warszawską ulicą wyławia okiem kamery twarze dwojga ludzi, by potem śledzić ich poczynania. Oboje mają już za sobą jakieś doświadczenia zawodowe, ciągle jednak są w pierwszej fazie lotu do być może świetnej kariery. Oboje do swojej pracy podchodzą z pasją, o coś im chodzi, miewają wątpliwości, pragną się rozwijać. Anna Lis - Jędrzejewska pracę w zawodzie dziennikarskim zaczynała w radiu. Teraz jest reporterką TVN. Michał Zieliński cztery lata temu ukończył warszawską Akademię Teatralną, jest na niej asystentem, a zarazem gra w Teatrze Powszechnym. Karabasz towarzyszy Annie podczas realizacji reportażu o amerykanizowaniu się obyczajów Polaków i rozmowy na tematy zawodowe z trojgiem starszych kolegów. Michała zaś obserwuje w czasie zajęć ze studentami Akademii, rozmowy z Zofią Kucówną - wykładowcą na uczelni oraz spotkania z trojgiem kolegów, z którymi studiował na jednym roku. 01:50 LESZEK MOŻDŻER & HOLLAND BAROQUE Koncert, 69 min, Polska, 2017 Wykonawcy: Leszek Możdżer Koncert Leszek Możdżer & Holland Baroque - to projekt o niezwykłym charakterze. Jeden z najbardziej cenionych polskich artystów wspólnie z orkiestrą Holland Baroque Society nagrali album Earth Particles, którego premiera odbyła się w listopadzie 2017 r. Możdżer & Holland Baroque to Bachowski fundament i jazzowy temperament. Efektem tego są nowe kompozycje konsekwentnie realizujące artystyczną wizję, w której zacierają się granice między jazzem i muzyką klasyczną. Koncert, zaplanowany w Centrum Kongresowym ICE Kraków, jest częścią trasy koncertowej promującej tę płytę. 03:15 KINO NOCNE - WARSZAWA Film obyczajowy, 104 min, Polska 2003 Reżyseria: Dariusz Gajewski Scenariusz: Dariusz Gajewski, Mateusz Bednarkiewicz Zdjęcia: Wojciech Szepel Muzyka: Kormorany Aktorzy: Dominika Ostałowska, Agnieszka Grochowska, Łukasz Garlicki, Sławomir Orzechowski, Lech Mackiewicz, Andrzej Szenajch, Jacek Braciak, Ewa Kasprzyk, Jack Recknitz, Katarzyna Bujakiewicz i inni Deszcz nagród spadł w 2003 r. na pełnometrażowy debiut Dariusza Gajewskiego, twórcy znanego wcześniej z kilku filmów dokumentalnych i telewizyjnego off - owego "AlaRmu" pokazanego w konkursie kina niezależnego podczas FPFF w Gdyni w 2002 r. Jego "Warszawa" zdobyła nie tylko Złote Lwy dla najlepszego filmu, ale także nagrodę za reżyserię, scenariusz, drugoplanową rolę kobiecą (Ostałowska) i montaż oraz nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich za twórcze przedstawienie współczesności. Wywołało to prawdziwą burzę w środowisku, podzieliło krytykę i pierwszych festiwalowych widzów. Do kin wchodziła więc "Warszawa" w atmosferze sensacji i skandalu, co poniekąd stanowiło dodatkową jej reklamę. "Warszawa" to współczesna, wielowątkowa opowieść o pięciorgu obcych sobie ludziach, którzy pewnego zimowego dnia z różnych powodów przyjeżdżają do stolicy. W ciągu kolejnych 18 godzin próbują załatwić tu ważne życiowe sprawy, znaleźć swoje miejsce. Drogi bohaterów będą się przecinać, a spotkania te odmienią ich losy. Młodziutka Klara przyjeżdża do Warszawy z walizką w nadziei, że zamieszka ze swoim poznanym w czasie wakacji chłopakiem. Niestety, ten okazuje się żonaty i nie kwapi się do rozstania z żoną. W ostateczności mógłby pomóc Klarze gdzieś się zaczepić, ale zawiedziona, oszukana dziewczyna unosi się honorem. Paweł, wychowanek domu dziecka, jej przygodny towarzysz podróży z pociągu, właśnie opuścił bezpieczne mury placówki opiekuńczej i z finansową wyprawką w kieszeni w wielkim mieście szuka pracy. Jedyny kumpel nie jest jednak w stanie mu pomóc, sam zdany na łaskę i niełaskę władczej szefowej - właścicielki salonu samochodowego. Paweł dostrzeże w Klarze bratnią, zagubioną duszę, między młodymi zakiełkuje uczucie. Wiktoria zerwała na szosie ze swoim partnerem i zbuntowana, żądna nowych wrażeń, wsiadła do samochodu rzekomego biznesmena, który w rzeczywistości robi mocno podejrzane interesy z obleśnym cudzoziemcem. Dziewczyna nie traci rezonu, podejmuje grę i kontynuuje ją nawet wtedy, gdy zorientuje się już w jej nieczystych regułach. Zrywa dopiero wtedy, gdy nowy znajomy, Andrzej, okazuje się cynicznym, bezdusznym draniem, którego nic nie obchodzi życie innego człowieka. Sam zostanie za to "ukarany", gdy przypadkowo natknie się na dwóch młodzieńców z prowincji poszukujących w mieście Klary, która odrzuciła miłość jednego z nich dla "obcego" ze stolicy. Jan Gołębiewski, sadownik spod Radomia, szuka natomiast w Warszawie córki, Eli, która przyjechała na studia, ale od paru miesięcy nie daje znaku życia. Mężczyzna odwiedza mieszkania domniemanych współlokatorek dziewczyny, zanim w końcu skonstatuje, że wszystko, co Ela mu opowiadała, było kłamstwem, a ona sama wybrała niejasną "wolność" na Zachodzie. Nie będzie jednak miał odwagi wyjawić bolesnej prawdy żonie, przynajmniej nie od razu. Między nimi krąży stary warszawiak, weteran powstania, który - straciwszy pamięć - błąka się po mieście, bo zapomniał adresu, a miasto dookoła "takie inne". Warszawa nie spełnia nadziei przybyszów, okazuje się nieprzyjazna, twarda, bez skrupułów, nie tylko dla obcych, ale i dla tych, którzy od dawna w niej mieszkają. Ale i tu ktoś znajdzie swoją szansę, ktoś inny miłość.