TVP Kultura Czwartek, 29.08.2019 08:45 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - ŁOWICZ Reportaż, 6 min, Polska, 2017 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz W kolejnym odcinku odwiedzamy Łowicz. Znajdująca się tu katedra jest zabytkiem o szczególnym znaczeniu dla historii i kultury Polski. Świątynię fundowali, a następnie hojnie wyposażali najwięksi dostojnicy w hierarchii kościelnej - arcybiskupi gnieźnieńscy (prymasi od XV wieku). Obecna katedra jest nekropolią swoich mecenasów - dwunastu arcybiskupów oraz wielu innych dostojników. W 2012 roku, dekretem prezydenta RP, katedra została wpisana na listę Pomników Historii. 09:00 KROMER BIECZ FESTIWAL 2019 Reportaż, 15 min, Polska, 2019 Relacją z piątej edycji Kromer Biecz Festival - cyklicznego festiwalu muzyki dawnej z czytelnie ujętym w ramy epok programem. Idea festiwalu obejmuje koncerty uznanych artystów z kraju i ze świata wykonujących utwory z repertuaru muzyki dawnej na instrumentach historycznych. 09:35 CHARING CROSS ROAD 84 (84 CHARING CROSS ROAD) Film biograficzno - obyczajowy, 95 min, USA/Wielka Brytania 1987 Reżyseria: David Hugh Jones Scenariusz na podstawie książki Helen Hanff i sztuki Jamesa Roose - Evansa: Hugh Whitemore Zdjęcia: Brian West Muzyka: George Fenton Aktorzy: Anne Bancroft, Anthony Hopkins, Judi Dench, Jean De Baer, Maurice Denham, Eleanor David, Mercedes Ruehl, Daniel Gerroll i inni Styczeń, 1969 roku. Amerykańska pisarka Helene Hanff (Anne Bancroft) odbywa podróż za ocean, do Londynu, by po raz pierwszy spotkać się ze swym długoletnim korespondencyjnym przyjacielem, z którym zrazu połączyła ją miłość do książek, a z czasem płomienne uczucie. Zaczęło się przed dwudziestoma laty, w 1949 roku. Uwagę bohaterki filmu przykuwa anons w magazynie "The Saturday Review of Literature" londyńskiego antykwariusza Franka Doela (Anthony Hopkins), który oferuje swoim klientom rzadkie wydawnictwa. Helen, która na próżno przemierzyła cały Nowy Jork w poszukiwaniu niedostępnych dzieł dziewiętnastowiecznych brytyjskich autorów: Williama Hazlitta, Waltera Landora i Johna Newmana, natychmiast składa zamówienie. Kiedy otrzymuje pierwszą partię, prosi natychmiast o następne książki. Początkowo koresponduje tylko z Frankiem Doelem, później z jego rodziną, a także z innymi pracownikami antykwariatu, z którymi się serdecznie zaprzyjaźnia. Wysyła im artykuły niedostępne w Anglii, obsypuje gwiazdkowymi prezentami. Helen jest niezamężna, nieszczęśliwy w małżeństwie Frank ma dwoje dzieci i żonę, która staje się zazdrosna o korespondencyjną miłość męża. Kilkakrotnie pisarka zamierza odwiedzić bliskich jej sercu znajomych za oceanem, ale wciąż coś jej staje na przeszkodzie. Kiedy po dwudziestu latach wybiera się wreszcie w podróż i składa wizytę w zaprzyjaźnionym londyńskim antykwariacie przy ulicy Charing Cross 84, czeka ją przykra niespodzianka. Za kanwę scenariusza filmu posłużyła książka "84 Charing Cross Road" Helene Hanff, w której autorka zawarła swoje wspomnienia i listy od przyjaciela. W 1975 roku powstała sztuka telewizyjna o tym samym tytule, a sześć lat później sentymentalną opowieść o uczuciu dwojga ludzi, którzy nigdy się nie spotkali, z powodzeniem wystawiono na deskach londyńskiego teatru. Blisko 100 przedstawień miała również okazję obejrzeć nowojorska publiczność. Producentem filmu jest znany komik i reżyser Mel Brooks, który zainteresował pomysłem odtwórczynię głównej roli, swoją żonę Anne Bancroft, wybitną aktorkę dramatyczną. Miał to być jej prezent od męża z okazji rocznicy ślubu. Na uwagę zasługują piękne zdjęcia Nowego Jorku w soczystych kolorach i spowitego mgłą Londynu, a także niepowtarzalny klimat filmu, co sprawia, że dzieło Davida Jonesa ogląda się z prawdziwą przyjemnością. 11:30 POLSKIE DROGI - ODC. 8/11 - BEZ PRZYDZIAŁU Serial wojenno - obyczajowy, 88 min, Polska 1977 Reżyseria: Janusz Morgenstern Scenariusz: Jerzy Janicki Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Andrzej Kurylewicz Aktorzy: Karol Strasburger, Kazimierz Kaczor, Zofia Mrozowska, Piotr Pawłowski, Marek Walczewski, Henryk Bąk, Jadwiga Jankowska - Cieślak, Włodzimierz Boruński, Franciszek Trzeciak, Bronisław Pawlik, Aleksander Bardini, Beata Tyszkiewicz, Zygmunt Kęstowicz, Jan Englert, Leszek Herdegen, Barbara Sołtysik, Roman Stankiewicz, Bohdan Ejmont, Stanisław Zaczyk, Piotr Fronczewski, Maciej Góraj, Henryk Talar, Mieczysław Milecki, Zbigniew Zapasiewicz, Anna Nehrebecka, Arkadiusz Bazak, Stanisław Mikulski, Jan Machulski i inni Druga połowa 1941 roku. Władysław Niwiński poznaje Kasię, córkę mecenasa Kozakiewicza. Przebywając coraz częściej w jej środowisku, ma okazję zapoznać się z poglądami polskiej młodzieży komunistycznej. Na polecenie Rządu Londyńskiego należy niezwłocznie odzyskać dokumenty, które przewoził kapitan Miszczyk. Propozycję przeprowadzenia akcji otrzymuje Niwiński. Realizuje plan, korzystając z pomocy wdowy po Tadeuszu Miszczyku. Jednak po wykonaniu zadania zostaje odsunięty od dalszej współpracy z podziemiem z powodu podejrzanych kontaktów z komunistami. Kurasiowie przeżywają osobistą tragedię. Po śmierci ukochanej córeczki Bożenki, którą pochowali jeszcze na Pomorzu, bardzo chcieli mieć drugie dziecko, tymczasem Urszula poroniła. Nie wiedząc, jak żona przyjmie jego decyzję, Leon przygarnia małą Noemi, wnuczkę starego Żyda Sommera. 13:05 W ODDALI (IN THE DISTANCE) Film animowany, 7 min, Niemcy, 2015 Reżyseria: Florian Grolig Scenariusz: Florian Grolig Krótki film animowany. Ponad chmurami panuje spokój. W oddali jednak czai się chaos, który z każdą nocą zbliża się coraz bardziej. 13:20 MAŁA SPRAWA Film społeczno - obyczajowy, 42 min, Polska 1975 Reżyseria: Janusz Kondratiuk Scenariusz: Jerzy Grzymkowski Zdjęcia: Andrzej Myszkowski Muzyka: Helmut Nadolski Występują: Jerzy Łapiński, Jan Stawarz, Wojciech Alaborski, Zbigniew Buczkowski, Włodzimierz Bednarski, Stanisław Michalik, Lech Sołuba, Ewa Pielach, Zbigniew Skowroński i inni Zrealizowany w 1975 r. film Janusza Kondratiuka doczekał się premiery dopiero we wrześniu 1980 r. , kiedy to robotnicy mówili już innym głosem i władza musiała się zacząć liczyć z ich zdaniem. Ale pięć lat wcześniej, gdy film powstawał, w najlepsze trwała gra pozorów, wzajemne oszukiwanie się, przemilczanie problemów, kolorowanie sprawozdawczości, doraźność i prowizorka. Tak się dzieje właśnie w "Małej sprawie", której akcja rozgrywa się w pewnej fabryce. Do dyrekcji zakładu dociera poufna wiadomość o spodziewanej wizycie partyjnego dygnitarza. Na przygotowanie się do "niespodziewanej" wizyty dyrekcja i załoga mają tylko parę godzin, od razu więc zaczyna się gorączkowa krzątanina: robotnicy "pokazowego" działu dostają z magazynu nowe kombinezony, inni malują świeże pasy na trasach przejazdu wózków, trwa nerwowa naprawa zepsutych od dawna kranów i pryszniców w łaźni, sprzątanie szatni itp. Grupa zaufanych pracowników pracuje nad tekstem stosownego powitania, które w imieniu załogi ma wygłosić najstarszy robotnik w zakładzie, Wasiak. Zaskoczony tym niepotrzebnym jego zdaniem wyróżnieniem mężczyzna na próżno usiłuje się bronić, ale klamka już zapadła: ma nauczyć się na pamięć drętwego tekstu i "spontanicznie" go wygłosić, gdy stanie przed szacownym gościem. Wszyscy inni, jeśli zostaną zapytani, mają chwalić osiągnięcia zakładu. Na razie, jeszcze rozluźnieni i doskonale wyczuwający absurd całej sytuacji, podśmiewają się na boku z zażenowaniem albo urządzają sobie rewię mody w nowych, "artystycznie" przybrudzonych drelichach. Kierownik jednego z działów, młody inżynier, chce wykorzystać przyjazd gościa do opowiedzenia mu o bolączkach fabryki: problemach z kooperantami, nieterminowych dostawach, nieracjonalnym wykorzystaniu maszyn itp. Podobny zamiar ma jeden z robotników, który chce wreszcie wygarnąć dygnitarzowi, co mu leży na sercu. Ale dyrektor stanowczo się temu sprzeciwia: zakład ma niebawem rozpocząć produkcję eksportową, a tu same narzekania. Gość może jeszcze pomyśleć, że zakład nie podoła eksportowemu wyzwaniu, a - co gorsza - że on, dyrektor, nie nadaje się do kierowania tak ważną fabryką. Lepiej słuchać, klaskać, potakiwać. Wydaje się, że tak właśnie wszystko przebiegnie. Nie do końca. 14:05 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - STANISŁAW SOYKA Dysk./wywiad/debata, 8 min, Polska, 2019 Gościem Małgorzaty Niecieckiej - Mac jest Stanisław Soyka. Kwiecień to bardzo ważny miesiąc dla tego muzyka - 26 kwietnia obchodzi urodziny, które są pretekstem do rozmowy o twórczości, rodzinie i planach na przyszłość. 14:20 TAŚMY KULTURY - SZKOŁA IGNORANCJI Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Ucz się ucz, bo nauka to potęgi klucz. Tak jest, ale nie zawsze. Nauka i edukacja to jeszcze nie szkoła, a szkoła to czasem klucz do potęgi, ale często do ignorancji. 14:30 TAŚMY KULTURY - DOBRE POCZĄTKI Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Dobre złego początki, albo złe początki dobrego. Jedno jest pewne - każdy jakoś zaczynał i każdy jakoś skończy. 14:55 SIEDEM CZERWONYCH RÓŻ, CZYLI BENEK KWIACIARZ O SOBIE I O INNYCH Nowele filmowe, obyczajowe, 69 min, Polska, 1972 Reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Scenariusz: Marek Nowakowski Zdjęcia: Witold Adamek Aktorzy: Zdzisław Maklakiewicz, Piotr Garlicki, Jan Himilsbach, Henryk Hunko, Renata Kossobudzka, Krzysztof Kowalewski, Eliasz Kuziemski, Wacław Kowalski, Wanda Łuczycka, Ferdynand Matysik, Jan Nowicki, Witold Pyrkosz, Ryszard Wachowski Ekranizacja sześciu opowiadań Marka Nowakowskiego, które łączy osoba Zdzisława Maklakiewicza wcielającego się w bohaterów kolejnych historii. Wprawdzie za każdym razem kreuje on inną postać, ale wszystkie w sumie tworzą portret jednego człowieka. Reżyser filmu, Jerzy Sztwiertnia jest autorem m.in. "Grzechu Antoniego Grudy", "Wesołych Świąt", serialu "Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy", "111 dni letargu", "Komediantki" i "Oszołomienia". 16:20 PARĘ OSÓB, MAŁY CZAS Dramat psychologiczno - obyczajowy, 105 min, Polska 2005 Scenariusz na podstawie książki Jadwigi Stańczakowej Dziennik we dwoje i reżyseria: Andrzej Barański Zdjęcia: Dariusz Kuc Aktorzy: Krystyna Janda, Andrzej Hudziak, Igor Przegrodzki, Zdzisław Wardejn, Krystyna Tkacz, Arkadiusz Detmer, Monika Obara, Elżbieta Kępińska, Żanna Gierasimowa i inni Andrzej Barański już w połowie lat 80. myślał o przeniesieniu na ekran "Zawału" Mirona Białoszewskiego, ale na przeszkodzie stawały mu kłopoty z pozyskaniem praw autorskich i zdobyciem funduszy na produkcję. Pod koniec lat 90. miał już gotowy scenariusz o jego serdecznej przyjaciółce i sekretarce, niewidomej Jadwidze Stańczakowej, ale znów musiało minąć kilka lat, nim wreszcie projekt doczekał się realizacji. Za kanwę scenariusza posłużyła książka Jadwigi Stańczakowej "Dziennik we dwoje", na podstawie której powstała kameralna i subtelna, niezwykle ciepła, ale przenikliwa opowieść o przyjaźni dwojga artystów pióra, uhonorowana m. in. na FPFFw Gdyni w 2005 r. nagrodą za wybitną kreację Krystyny Jandy i nagrodą dziennikarzy, oraz nagrodą na festiwalu w Karlovych Varach za główną rolę męską dla równie znakomitego Andrzeja Hudziaka. Akcja filmu obejmuje lata 1975 - 1982 i ukazuje złożone relacje Mirona Białoszewskiego i Jadwigi Stańczakowej z punktu widzenia tej ostatniej. Trudno jednak powiedzieć, że jest to wyłącznie jej relacja: niewidoma kobieta oglądała bowiem i poznawała świat oczyma Mirona, czy to podczas przejażdżek z nim po mieście (co prawda, często w środku nocy, bo pisarza drażnili ludzie i światło słoneczne), czy to poprzez jego teksty opisujące rzeczywistość. Potrzebowali siebie nawzajem, mimo że nie umieli nazwać tego, co ich łączyło: przyjaźń, bliskość duchowa, platoniczne uczucie? On - nadwrażliwy egoista, kapryśny introwertyk, odsuwał od siebie wszystko, co stanowiło prozę codziennej egzystencji. Potrzebował kogoś, kto by się nim opiekował i pilnował bieżących spraw: od kupowania ubrań, sprzątania i prania, poprzez załatwianie spraw urzędowych, po przepisywanie jego tekstów, umawianie spotkań z wydawcami i czytelnikami. Ona pragnęła za wszelką cenę żyć jak ludzie widzący, być aktywna i samodzielna, czuć się potrzebna. Po rozstaniu z wieloletnim przyjacielem, nazwanym w filmie Jackiem, Białoszewski stał się jeszcze bardziej zależny od niej i grona znajomych, sąsiadów, przyjaciół, którzy dbali o niego i jego sprawy pod dyskretne dyktando Jadwigi. On nie bardzo umiał okazywać wdzięczność, bywał wobec niej opryskliwy, ale też potrafił jak nikt inny pocieszyć ją w samotności i depresji, na którą cierpiała. Gdy Jadwiga też zapragnęła pisać, bezceremonialnie krytykował jej wiersze, powodowany doświadczeniem, ale i zawodową zazdrością. Nie chciał mieć przy sobie konkurentki, która początkowo podejmowała te same tematy, opisywała te same miejsca i osoby co on, lecz jednocześnie udzielał jej cennych wskazówek pisarskich. Gdy zdołał ją przekonać, że powinna się skupić na swych odczuciach i przeżyciach osoby niewidomej, przyniosło to korzyść im obojgu: jej wiersze zyskały na autentyzmie i oryginalności, on przestał się obawiać rywalizacji i porównań. Nie ma w tym filmie wyraźnie zarysowanej akcji, linearnej fabuły, są za to drobne obrazki z PRL - owskiej codzienności, w której oboje żyli (kłopoty z zaopatrzeniem, problemy ze zdobyciem telefonu, biurokracja, nie najłatwiejsze warunki mieszkaniowe itp.), ale także z cowtorkowych spotkań literackich w mieszkaniu pisarza, z jego wieczorów autorskich, spacerów z Jadwigą po mieście. Film Andrzeja Barańskiego opowiada również o tym, jak ta zgrzebna rzeczywistość przekształca się w sztukę, staje się tworzywem literackim, dając dzieła najwyższej próby. 18:10 SAMOCHODZIK I TEMPLARIUSZE - ODC. 2/5 FAŁSZYWY BRODACZ Serial dla młodych widzów, 31 min, Polska 1971 Scenariusz na podstawie własnej powieści: Zbigniew Nienacki Reżyseria: Hubert Drapella Zdjęcia: Wacław Dybowski Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Stanislaw Mikulski, Grażyna Marzec, Lech Ordon, Ewa Szykulska, Danuta Szaflarska, Zygmunt Apostoł, Tadeusz Gwiazdowski, Jan Tesarz, Roman Sykała, Michał Szewczyk, Roman Mosior, Stefan Niemirowski, Tomasz Samosionek Obawy pana Tomasza zaczynają się sprawdzać - skarbu templariuszy poszukuje coraz więcej osób. Pan Samochodzik i jego mali pomocnicy spotykają na szlaku nie tylko Karen i jej ojca, kapitana Petersena. Niespodziewanie pojawia się młoda dziewczyna, która pilnie śledzi poczynania poszukiwaczy, w pobliżu kręcą się też jakieś podejrzane typy. Petersen próbuje nawiązać kontakt z tajemniczym osobnikiem, który podobno jest w posiadaniu dokumentu umożliwiającego dotarcie do skarbu. Bogaty Anglik jest gotów sporo zapłacić, byle tylko zdobyć potrzebne informacje. Harcerze i Pan Samochodzik zamierzają zorganizować zasadzkę, jednak sprytnie obmyślony plan zawodzi. 18:45 SAMOCHODZIK I TEMPLARIUSZE - ODC. 3/5 TAJEMNICA BAHOMETA Serial dla młodych widzów, 33 min, Polska 1971 Reżyseria: Hubert Drapella Scenariusz: Zbigniew Nienacki Zdjęcia: Wacław Dybowski Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Stanislaw Mikulski, Grażyna Marzec, Lech Ordon, Ewa Szykulska, Alina Janowska, Danuta Szaflarska, Tadeusz Gwiazdowski, Michał Szewczyk, Roman Mosior, Stefan Niemirowski, Tomasz Samosionek Wędrówka po Pojezierzu Suwalskim nie przynosi spodziewanych rezultatów. Pan Samochodzik i harcerze nie zdołali trafić na żaden ślad, który przybliżyłby ich do skarbu templariuszy. Postanawiają jechać do Malborka. Mają nadzieję, że na miejscu uda im się rozszyfrować sens słów "Tam skarb twój, gdzie serce twoje" - przecież Krzyżacy nazywali swoją stolicę "Serce Twoje". Gdy pan Tomasz w towarzystwie chłopców i przygodnych wycieczkowiczów zwiedza zamek, ktoś przekazuje mu wiadomość podpisaną imieniem pogańskiego bożka. Tajemniczy Bahomet ostrzega, że jeśli Pan Samochodzik natychmiast się stąd nie wyniesie, będzie z nim źle. 19:45 HASIOR INACZEJ Reportaż, 20 min, Polska, 2019 Relacja ze specjalnej wystawy prac Władysława Hasiora przygotowanej w Muzeum Tarzańskim w Zakopanem z okazji 20. rocznicy śmierci rzeźbiarza. Artysta zmarł 14 lipca 1919 roku w Krakowie. 20:20 TEATR TELEWIZJI - TEATR SENSACJI - STAWKA WIĘKSZA NIŻ ŻYCIE - NOC W SZPITALU Teatr, 64 min, Polska, 1966 Autor: Andrzej Zbych Reżyseria: Andrzej Konic Aktorzy: Stanisław Mikulski, Edmund Fetting, Elżbieta Kępińska, Janusz Bukowski, Teresa Lipowska, Jolanta Zykun, Leonard Pietraszak, Andrzej Zaorski Nim serial "Stawka większa niż życie" zyskał wielką popularność jako telewizyjny film, pierwsze jego odcinki emitowane były w cyklu Teatr Sensacji. Oczywiście role kapitana Klossa grał Stanisław Mikulski. Niektóre z odcinków nie były powtórzone w wersji filmowej. W odcinku pt. "Noc w szpitalu" Kloss staje wobec skomplikowanej intrygi, która rozgrywa się w szpitalu. Znalazł się w nim ranny w zamachu niemiecki naukowiec, który jest wynalazcą tajnej broni. Do szpitala trafia też łączniczka partyzantów. Kloss chce ją ochronić przed gestapo, a jednocześnie na każdym kroku grozi mu demaskacja. Swoje śledztwo w szpitalu prowadzi również major von Rode. 21:40 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - SZAŁ (FRENZY) Thriller, 112 min, Wielka Brytania, 1972 Reżyseria: Alfred Hitchcock Scenariusz: Anthony Shaffer Aktorzy: Jon Finch, Alec McCowen, Barry Foster, Billie Whitelaw, Anna Massey, Barbara Leigh - Hunt, Bernard Cribbins, Vivien Merchant, Michael Bates, Jean Marsh i inni Przedostatni film w reżyserskiej karierze Alfreda Hitchcocka i ostatni zaliczany do największych dokonań mistrza suspensu. Scenariusz Szału powstał na podstawie powieści "Goodbye Piccadilly, Farewell Leicester Square" Arthura La Berna, który zresztą był z tej adaptacji bardzo niezadowolony, czemu dał nawet wyraz w liście do "Times’a" niedługo po premierze filmu. "Szałowi" to jednak nie zaszkodziło. Po przyjętych z pewną rezerwą "Marnie" (1964), "Rozdartej kurtynie" (1966) i "Topazie"(1969) tym razem recenzje były pełne komplementów, a ich zwieńczeniem stała się nominacja filmu do nagrody Złotego Globu. Hitchcockowi najwyraźniej posłużył powrót do rodzinnej Anglii po ponad dwudziestu latach pracy w Hollywood. Już pierwsza scena "Szału" idealnie wprowadza w jego jedyny w swoim rodzaju klimat, powstały wskutek połączenia wielkomiejskich pejzaży i scenek rodzajowych z Londynu końca lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia, typowo brytyjskiego czarnego humoru oraz niespotykanego wcześniej w dziełach Hitchcocka realizmu w ukazywaniu kobiecej nagości i przemocy. Oto nad brzegiem Tamizy trwa wiec, na którym przedstawiciele władz miasta chwalą się, że już niedługo dzięki ich wysiłkom woda w rzece stanie się wolna od wszelkich zanieczyszczeń i "ciał obcych". Gdy zadowolenie zgromadzonego tłumu wydaje się sięgać zenitu, nagle ktoś dostrzega dryfujące na falach nagie zwłoki zamordowanej kobiety. Złotą kartę w dziejach sztuki filmowej zapisała jednak inna scena, daleko mniej dosłowna i niemal pozbawiona dialogów, a przez to niezwykle sugestywna i - co można napisać bez żadnej przesady - nosząca znamię reżyserskiego geniuszu. Oto morderca idący po schodach do swojego mieszkania wraz z nieświadomą niczego przyszłą ofiarą. W chwili, gdy znikają za drzwiami, kamera powoli cofa się pustą i cichą klatką schodową aż do wyjścia z budynku. Następnie wciąż się oddala, aż do chwili, gdy oczom widza ukazuje się gwarna, londyńska ulica, pełna ludzi zaprzątniętych swymi codziennymi sprawami, nie zdających sobie zupełnie sprawy, że za oknem jednego z mijanych przez nich domów dochodzi właśnie do straszliwej zbrodni. W "Szale" Hitchcock twórczo nawiązał do swych ulubionych motywów seryjnego zabójcy i niesłusznie oskarżonego, który osaczony przez ścigającą go policję musi udowodnić, że jest niewinny. Mroczny klimat filmu łagodzą liczne i błyskotliwe wtręty humorystyczne z wątkiem żony inspektora policji na czele, która ku cichej rozpaczy męża zadręcza go codziennie dietetycznymi "specjałami" kuchni francuskiej, objawiając mimochodem znacznie większe niż małżonek talenty śledcze. Londyn, koniec lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia. W mieście grasuje nieuchwytny seryjny morderca - maniak seksualny, gwałcący młode kobiety, a następnie duszący je krawatem. Policja, mimo wysiłków, nie może wpaść na jego trop. Niewiele to jednak obchodzi Richarda "Dicka" Blaneya, byłego znakomitego pilota RAF - u, próbującego ułożyć sobie życie w cywilu.Niestety, przychodzi mu to z wyraźnym trudem. Po kłótni z właścicielem baru, w którym pracuje, ląduje na bruku - bez dachu nad głową i pieniędzy. Z pomocą chce mu przyjść Rusk, przyjaciel handlujący warzywami i owocami, ale duma nie pozwala Dickowi przyjąć oferty. Pokrzepiwszy się nieco alkoholem w pubie, Blaney odwiedza swą byłą żonę Brendę, prowadzącą obecnie dochodowe biuro matrymonialne. Porywczy z natury i będący na wyraźnym rauszu Dick obraża asystentkę Brendy, a wobec byłej żony również nie grzeszy taktem. Pomimo to zostaje przez nią zaproszony na kolację, po której w kieszeni jego płaszcza dyskretnie ląduje zwitek banknotów. Dzięki temu może następnego dnia wynająć hotelowy pokój dla siebie i swojej kochanki Barbary. Tymczasem pod nieobecność asystentki, która wyszła na lunch, Brendę odwiedza uciążliwy i nieprzyjemny klient, pragnący zawrzeć "bliską znajomość" z kobietą o masochistycznych skłonnościach. Kategoryczne słowa eks - pani Blaney, że trafił pod niewłaściwy adres nie zrażają go. Co więcej, oświadcza przestraszonej kobiecie, że to właśnie ona jest "w jego typie". Osamotniona Brenda, do której nagle dociera, że ma do czynienia z perwersyjnym mordercą opisywanym w gazetach, nie jest w stanie długo się bronić. Gdy jest już "po wszystkim" zbrodniarzowi udaje się niepostrzeżenie wyjść z budynku biura i wtopić w tłum. Pech chce, że niedługo po nim Brendę odwiedza Dick. Zastawszy drzwi zamknięte wychodzi. Widzi go jednak wracająca z lunchu asystentka Brendy. 23:45 SCENA KLASYCZNA - (43) KRAKOWSKIE TRIO STROIKOWE Koncert, 30 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Marek Mleczko, Roman Widaszek, Paweł Solecki, Krakowskie Trio Stroikowe W kolejnym odcinku Sceny klasycznej wystąpi Krakowskie Trio Stroikowe, które w 2018 roku obchodzić będzie 20 - lecie pracy artystycznej. Zespół powstał z inicjatywy oboisty Marka Mleczko w roku 1998 przy Orkiestrze Kameralnej Capella Cracoviensis. Składa się z wybitnych instrumentalistów, którzy doskonale odnajdują się zarówno w grze orkiestrowej, kameralnej i solowej. Członkowie zespołu są pedagogami Akademii Muzycznych w Krakowie i w Katowicach. W swoim repertuarze Trio Stroikowe ma utwory od baroku do współczesności. W roku 2005, współpracując z Polskim Wydawnictwem Muzycznym i firmą wydawniczą DUX, zespół nagrał płytę z utworami polskich kompozytorów XX wieku (Szałowski, Tansman, Lutosławski, Spisak, Palester, Krauze), a w roku 2006 zarejestrował na płycie wydanej przez Towarzystwo Bachowskie w Krakowie Sonatę triową nr 1 Es - dur BWV 525 Bacha, w transkrypcji na trio stroikowe. W programie usłyszymy utwory Jacquesa Iberta, Krzesimira Dębskiego, Ferenc Farkasa i Erwin Schulhoffa. 00:30 PORTRETY - MALLORY (MALLORY) Film dokumentalny, 97 min, Czechy, 2015 Reżyseria: Helena Trestikova Zdjęcia: Miroslav Soucek, Vlastimil Hamernik, Robert Novak, David Cysaf, Jiri Chod, Jakub Hejna Reżyserka filmu Helena Trestkova to jedna z najważniejszych współczesnych reżyserek, twórczyni takich filmów jak "Rene", "Marcela", "Katka" czy "Prywatny wszechświat". Reżyserka od lat pozostaje wierna swojemu autorskiemu stylowi, towarzyszy swoim bohaterom żyjącym na obrzeżach społeczeństwa przez wiele lat, odwiedzając ich naprzemiennie i dokumentując powikłane losy. Nie inaczej jest tym razem. Film "Mallory" zrealizowany w 2015 roku zaczyna się w roku 2002 roku, gdy poznajemy dwudziestokilkuletnią Mallory, heroinistkę z długim stażem. Kochałam heroinę, tak jak kobieta kocha mężczyznę - wyznaje. Jak zwykle u Trestkovej, bohaterka, igrająca całe życie ze śmiercią, wykazuje się wysokim stopniem samoświadomości. W jej życiu wydarzył się przełom, urodziła syna i to dzięki niemu postanawia wyrwać się ze szponów nałogu. Tak zaczyna się wieloletnia walka o normalność, niepozbawiona dramatycznych zakrętów, przemocy fizycznej i psychicznej ze strony kolejnych kochanków; bezdomności oraz przymusowego rozstania z dzieckiem. Ciężkie narkotyki dewastują psychikę na całe życie. Historia "Mallory" jest tego wstrząsającym przykładem. To czeski rewers pamiętnego filmu Cezarego Ciszewskiego "Wolność jest darem od Boga". Wieloletnia obserwacja i towarzyszenie fizycznej przemianie bohaterki przywołuje też przewrotnie na myśl słynny "Boyhood". Rozwód z narkotykami jest paradoksalnie najłatwiejszy, prawdziwa walka to zmierzenie się z wyzwaniami świata, lękiem towarzyszącym najdrobniejszym zadaniom i własną, potrzaskaną przez lata nałogu, psychiką. Trestkova umie zmieścić cały świat w jednej bohaterce, która jest odurzoną bezdomną w koszulce Cannibal Corpse, pracownicą baru, niedoszłą samobójczynią, czułą matką, ofiarą psychopatycznych donżuanów, skromną, acz nieustępliwą petentką opieki socjalnej Choć życie nie szczędzi jej razów, płonie w niej wewnętrzny ogień, który przyciąga ludzi; spotkanie z jednym z nich na pogrążonym w nocy moście Karola, okaże się dla niej przełomem. 04:10 KINO NOCNE - FALE Dramat, 74 min, Polska, 2016 Reżyseria: Grzegorz Zariczny Scenariusz: Grzegorz Zariczny Zdjęcia: Weronika Bilska Aktorzy: Anna Kęsek, Katarzyna Kopeć, Tomasz Schimscheiner, Jolanta Olszewska, Edyta Torhan, Daniel Furmaniak, Beata Schimscheiner, Artur Krajewski, Krystyna Włościak, Ewelina Starejki, Daniel Marach Film Grzegorza Zaricznego, laureata Grand Jury Prize na Festiwalu Filmowym Sundance w 2013 roku. za krótkometrażowy "Gwizdek". Dramat "Fale" był prezentowany w 2016 roku w konkursach głównych na festiwalach w Karlowych Warach i w Gdyni. Poruszająca opowieść o wielkiej przyjaźni, która pozwala snuć marzenia. Ania i Kasia to nastolatki pochodzące z dysfukcyjnych rodzin. Nie mają żadnych szans na lepsze życie i lepszą przyszłość, ale za to mają marzenia. Siedemnastolatki mieszkają w Nowej Hucie i tu odbywają praktyki w niewielkim zakładzie fryzjerskim. Myślą o zawodowym fryzjerstwie, jednak droga do sukcesu jest ciężka i daleka. Trzeba zmierzyć się z różnymi problemami, podjąć wiele trudnych życiowych decyzji, co z kolei rodzi konflikty.