TVP Kultura Poniedziałek, 16.09.2019 08:05 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - PRZEMYŚL. Reportaż, 7 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Wykonawcy: Krzysztof Grzybowski (prowadzący), Katarzyna Sanocka (prowadząca) Wtym odcinku odwiedzamy jedno z najstarszych, polskich miast - Przemyśl. Zachowany do dnia dzisiejszego układ przestrzenny i zespół zabytkowy Przemyśla jest miejską strukturą przestrzenną o wyjątkowych w skali Polski wartościach zabytkowych, przede wszystkim historycznych. Przemyśl już w XI w. był ważnym ośrodkiem administracyjnym państwa Bolesława Chrobrego, następnie stolicą księstwa Rościsławowiczów, miastem królewskim i ważnym ośrodkiem administracyjnym Rzeczypospolitej, stolicą Ziemi Przemyskiej, a także siedzibą dwóch biskupstw. Zespół zabytków Twierdzy Przemyśl stawiany jest w rzędzie największych twierdz europejskich. Cechują go wybitne wartości zabytkowe historyczne, związane z rozwojem sztuki obronnej i krajobrazowe. Twierdza jest prawie kompletnie zachowanym do dzisiaj cennym zespołem zabytków architektury obronnej i obiektów zaplecza z bardzo rozwiniętą siecią dróg fortecznych. 08:15 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - PIOTR KLETOWSKI Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Piotr Gociek (prowadzący) 16 września 2019 r. rozpoczyna się 44. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. O główną nagrodę rywalizuje w tym roku 19 tytułów. O największym święcie polskiego kina w programie rozmawiamy z filmoznawcą Piotrem Kletowskim. 08:30 CO MÓWIĄ LEKARZE Dramat, 24 min, Polska, 2009 Reżyseria: Michał Wnuk Scenariusz: Michał Wnuk Zdjęcia: Michał Popiel-Machnicki, Michał Bielawski Aktorzy: Agnieszka Glińska, Dominika Ostałowska, Tomasz Borkowski, Karolina Stefańska Dr Glik, anestezjolog, przystępuje do stwierdzania zgonu osiemnastoletniej samobójczyni i podjęcia decyzji o pobraniu jej organów do przeszczepu. Dochodzi jednak do spotkania z matką dziewczyny, która nie ufa lekarzom. Film powstał w ramach projektu "30 minut". 09:10 JAK UTOPIĆ DOKTORA MRACZKA (JAK UTOPIT DR MRACKA ANEB KONEC VODNIKU V CECHACH) Komedia science fiction, 94 min, Czechosłowacja 1974 Reżyseria: Vaclav Vorlicek Scenariusz: Petr Markov, Milos Macourek, Vaclav Vorlicek Aktorzy: Vladimir Mensik, Libuse Safrankova, Jaromir Hanzlik, Milos Kopecky, Frantisek Filipovsky, Vladimir Novotny, Miroslav Hajek Rodzinie praskich wodników grozi niebezpieczeństwo, mogą ulec zagładzie przez wysuszenie. Muszą bowiem opuścić zamieszkaną przez siebie zawilgoconą willę położną na rzeką i przenieść się do budynku z centralnym ogrzewaniwem. W tej sytuacji przywódca wodników, Wassermann, wydaje wyrok śmierci na pracownika administracji mieszkaniowej, doktora Mraczka, który zupełnie nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji decyzji o nagłej eksmisji wodników. Wyrok ma być wykonany niezwłocznie. Mraczek zostanie pozbawiony życia przez utopienie w miejskim basenie. Na tymże basenie wraz z koleżankami przebywa akurat licealistka Jana Vodickova, córka owych nieszczęśników objętych eksmisją. Nie mając pojęcia o wydanym wyroku, nastolatka ratuje doktora Mraczka, ściągając na siebie gniew szefa wodników. Tymczasem niespodziewanie Mraczek zostaje zamieniony w rybę, wskutek eksperymentów prowadzonych przez jego matkę, docent Mraczkową. Od tej pory wszystkie wodniki biorą go za wodnika, co wywołuje całą lawinę nieprzewidzianych sytuacji. 11:00 DOM - ODC. 7/25 - ZAŻALENIE DO PANA BOGA Serial obyczajowy, 96 min, Polska 1980 Reżyseria: Jan Łomnicki Scenariusz: Jerzy Janicki, Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Tomasz Borkowy, Jolanta Żółkowska, Wacław Kowalski, Tadeusz Janczar, Bożena Dykiel, Anna Ciepielewska, Stanisław Zaczyk, Joanna Szczepkowska, Wirgiliusz Gryń, Jan Englert, Henryk Bista, Hanna Lachman, Józef Nowak, Barbara Sołtysik, Barbara Rachwalska, Ewa Błaszczyk, Mirosław Konarowski i inni Przyjazd Łukasza z Kanady burzy spokój Andrzeja i Basi, ich małżeństwo przechodzi poważny kryzys. Inżyniera Talara nie cieszą sukcesy zawodowe, związane z uruchomieniem produkcji nowego samochodu marki Syrena. Przybiera również na sile jego konflikt z ojcem i Leszkiem. Nie znajdując oparcia w rodzinie, Andrzej pozostaje ze swymi kłopotami sam. Nadal jednak wierzy, że odzyska Basię. Inni lokatorzy domu przy ulicy Złotej też mają swoje problemy. Dozorca Popiołek nie może pogodzić się z decyzją syna, który postanowił wstąpić do Milicji Obywatelskiej. Ideowy komunista Jasiński boleje nad śmiercią Stalina. Doktor Lang popada w konflikt z partią, ma kłopoty w pracy. Za to życie prywatne zaczyna układać mu się pomyślniej. Jego przyjaźń z Lidką stopniowo przeradza się w miłość. W małżeństwie Talarów dochodzi do ostatecznego zerwania; Basia obwinia Andrzeja, że przyczynił się do aresztowania Łukasza. 12:45 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ S.V - KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - LEONARDO DA VINCI Magazyn, 7 min, Polska, 2019 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Wykonawcy: Katarzyna Płonka - Baus Da Vinci i Wilhelm Sasnal, Wit Stwosz i Maria Jarema. O tym, jak różnorodne dzieła znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, dowiemy się z siódmego sezonu cyklu "Którędy po sztukę". Trzydzieści odcinków programu opowie o wyjątkowych obiektach znajdujących się w jednym z najstarszych krajowych muzeów. Muzeum Narodowe w Krakowie zostało utworzone 7 października 1879 roku. W roku 2019 obchodzi 140. rocznicę powstania. Z tej okazji opowiemy o pierwszym obrazie, który trafił do jego kolekcji, czyli słynnych Pochodniach Nerona Henryka Siemiradzkiego. Z kolei analiza arcydzieła Leonarda Da Vinci Dama z Gronostajem wpisze się w obchody 500. rocznicy śmierci geniusza renesansu. Wybitni kuratorzy związani z Muzeum odkryją tajemnice również najnowszych nabytków w kolekcji, takich jak obraz Romana Opałki czy Marcina Maciejowskiego. 13:00 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - PIOTR KLETOWSKI Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Piotr Gociek (prowadzący) 16 września 2019 r. rozpoczyna się 44. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. O główną nagrodę rywalizuje w tym roku 19 tytułów. O największym święcie polskiego kina w programie rozmawiamy z filmoznawcą Piotrem Kletowskim. 13:20 DAFT PUNK BEZ MASEK (DAFT PUNK UNCHAINED) Film dokumentalny, 59 min, Wielka Brytania, 2015 Reżyseria: Herve Martin Delpierre Scenariusz: Herve Martin Delpierre, Marina Rozenman "Daft Punk Unchained" to pierwszy film dokumentalny o tajemniczym duecie muzycznym, historia bezkompromisowych artystów. Film prezentuje kluczowe momenty w ich karierze, od szkolnego zespołu w Paryżu do niepowtarzalnego koncertu na festiwalu Coachella w 2006 roku oraz spektakularnego tryumfu na gali Grammy Awards 2014. Dokument zawiera archiwalne wywiady radiowe, nieznane wcześniej nagrania i wypowiedzi wielu artystów, m.in.: Pharella Williamsa, Nile'a Rodgersa, Kanye Westa, Giorgio Morodera czy Petera Lindbergha. 15:25 ENGAGEMENT Thriller psychologiczny, 56 min, Polska 1984 Scenariusz i reżyseria: Filip Bajon Zdjęcia: Wit Dąbal Muzyka: Zdzisław Szostak Występują: Iga Cembrzyńska, Sława Kwaśniewska, Marek Barbasiewicz, Andrzej Żarnecki, Danuta Kisiel, Mirosława Marcheluk, Lena Wilczyńska i inni Filip Bajon (ur. 1947) jest reżyserem, scenarzystą i pisarzem. Od roku 1970 publikuje utwory literackie, jest autorem kilku powieści (m.in. "Białe niedźwiedzie nie lubią słonecznej pogody", "Serial pod tytułem"). Od 1976 roku realizuje filmy krótkometrażowe. "Aria dla atlety" to jego debiut fabularny. Kolejne filmy to m.in.: "Wizja lokalna 1901", "Limuzyna Daimler - Benz", "Wahadełko", "Sauna", "Przedwiośnie", "Śluby panieńskie". Pewnego zimowego dnia do starej, położonej na uboczu willi przybywa pani w średnim wieku mająca podjąć pracę gosposi u bogatych państwa. Na progu wita ją kobieta o wzbudzającej zainteresowanie urodzie i zaprasza do środka. Podaje się za poprzednią gosposię, która właśnie odchodzi na własne życzenie. Dorobiła się niezłej sumki i wymawia państwu. Teraz może sobie pozwolić na rozpoczęcie własnego życia. Przedstawiająca się jako Krycha kobieta wprowadza nową gosposię Ewkę w zwyczaje domu. Na początek częstuje herbatą i alkoholem, by lepiej im się gawędziło. Wywiązuje się przyjacielska rozmowa. Krycha z łatwością zdobywa zaufanie Ewki, skłania ją do zwierzeń i podstępem poznaje życiorys nowej gosposi, między innymi dowiaduje się, że porwała ona kiedyś dziecko swojej poprzedniej chlebodawczyni i że podkradała jej forsę. Okazuje się, że kradzieże ma na sumieniu także Krycha, która zdradza, gdzie jej pani trzyma pieniądze. Kobiety zbliżają się do siebie, opowiadają sobie o swoim trudnym życiu, odkrywają swoje kompleksy i obsesje. W końcu Krycha ujawnia swoją prawdziwą tożsamość i zaczyna szantażować Ewkę. Atmosfera stopniowo zagęszcza się, prowadząc do nieoczekiwanego finału. 16:35 KIESZONKOWIEC (PICKPOCKET) Film kryminalny, 72 min, Francja, 1959 Reżyseria: Robert Bresson Scenariusz: Robert Bresson Zdjęcia: Lonce - Henri Burel Muzyka: Jean - Baptiste Lully Aktorzy: Martin Lasalle, Marika Green, Jean Pelegri, Pierre Etaix, Pierre Leymarie Historia młodego człowieka, który uważa, że należy do tej grupy ludzi, którzy mogą bezkarnie łamać prawo. Sam specjalizuje się w kradzieżach kieszonkowych. W tym procederze nie zwraca uwagi ani na sprzeciw swojej dziewczyny, ani na działania policji zmierzające do przyłapania go na gorącym uczynku. Pierwsze refleksje pojawiają się dopiero wtedy, gdy aresztowani zostają jego kumple. 18:00 LEGENDY POLSKIEGO TEATRU - ZBIGNIEW ZAPASIEWICZ Film dokumentalny, 50 min, Polska, 1999 Reżyseria: Krystyna Piaseczna Wykonawcy: Zbigniew Zapasiewicz Gdyby nie przypadek, sławna rodzina Kreczmarów, tak zasłużona w dziejach naszego teatru, obdarowałaby polską naukę matematykiem. Jednak na początku lat pięćdziesiątych, gdy młody Zbigniew Zapasiewicz decydował o wyborze życiowej drogi, matematyka wydawała się zupełnie nierozwojową dziedziną wiedzy. Wedle powszechnej opinii, w matematyce wszystko już wymyślono. O informatyce nikomu się nie śniło, zaś po naszej stronie "żelaznej kurtyny" mało kto wiedział o pracach Duringa i innych ojców cybernetyki. Kariera nauczyciela, pana od rachunków, młodzieńca nie satysfakcjonowała. Dlatego postanowił poświęcić się chemii. Pomysł miał dobry, lecz wykonanie okazało się fatalne. Zamiast zgłębiać teoretyczne tajniki nauki na uniwersytecie, wybrał wydział chemiczny Politechniki Warszawskiej. Przyszły inżynier winien posiadać umiejętność posługiwania się głową oraz rękami. A Zbigniew Zapasiewicz - wyznaje samokrytycznie znakomity artysta - ma dwie lewe ręce. Jedyną umiejętnością manualną, jaką zdołał opanować, jest prowadzenie samochodu. Z tego prozaicznego powodu praktyczne zajęcia laboratoryjne okazały się dla studenta barierą nie do przebycia. Po roku beznadziejnych zmagań z oporną materią bohater filmu umknął do Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Rektor uczelni, Jan Kreczmar, dyskretnie nie pojawił się w gmachu w dniu egzaminu siostrzeńca. Dzięki lub bez jakiegokolwiek związku z absencją mistrza Zapasiewicz zdał. Kamera realizatorów filmu towarzyszy wielkiemu aktorowi, reżyserowi i pedagogowi w teatralnej garderobie - artysta przeobraża się w brzuchatego jegomościa z bokobrodami i wielkim czerwonym nosem - w warszawskiej PWST, na ulicach miasta. Zapasiewicz opowiada o swym rodzinnym domu, przeżyciach okupacyjnych, nauce w żoliborskim liceum imienia Limanowskiego, pierwszych doświadczeniach scenicznych w uczniowskim teatrzyku, studiach oraz pracy w stołecznych teatrach: Klasycznym, Współczesnym, Dramatycznym. Grał też w wielu inscenizacjach Teatru Telewizji oraz występował w filmach, między innymi Krzysztofa Zanussiego. Role kreowane w obrazach tego reżysera przydały mu etykietkę "aktora intelektualisty", której nie znosi. "A ja jestem przecież aktorem komediowym!" - oponuje. Poświęca sporo uwagi rozważaniom o sztuce aktorskiej, przemianach zachodzących w rzemiośle scenicznym, roli i pozycji zawodu. A także kosztom jego uprawiania. Dla aktorstwa zrezygnował z wielu rzeczy, wiele innych zaniedbał. Nie narzeka, ale odczuwa czasem lekki żal. Gdyby nie przypadek, życie mogłoby potoczyć się zupełnie inaczej. 20:30 PANORAMA KINA POLSKIEGO - KATYŃ Dramat historyczny, 117 min, Polska 2007 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Andrzej Wajda, Władysław Pasikowski, Przemysław Nowakowski Zdjęcia: Paweł Edelman, Marek Rajca Muzyka: Krzysztof Penderecki Aktorzy: Andrzej Chyra, Maja Ostaszewska, Artur Żmijewski, Danuta Stenka, Jan Englert, Magdalena Cielecka, Agnieszka Glińska, Paweł Małaszyński, Maja Komorowska, Władysław Kowalski, Antoni Pawlicki, Agnieszka Kawiorska, Siergiej Garmasz, Joachim Paul Assbock, Waldemar Barwiński, Sebastian Bezzel, Jacek Braciak i inni "Katyń" Andrzeja Wajdy nikogo nie oskarża wprost, a jedynie przedstawia obraz społeczeństwa na tle powojennych dylematów, obraz, na jaki wcześniej kino polskie się nie zdobyło. Przez pół wieku z przyczyn politycznych nie mogło, a przez następne kilkanaście lat zwyczajnie nie potrafiło. Wajda przełamuje tę niemoc, jeszcze raz budzi sumienia: pozwala zrozumieć, czym jest świadomość zbrodni i kłamstwa katyńskiego dla rodzin jej ofiar, ale także dla całego narodu. Ta wiedza zyskała na ekranie, mimo świadomie założonej rzeczowości, wymiar artystyczny: począwszy od inscenizacji wielkich scen, poprzez muzykę Krzysztofa Pendereckiego i niemal pozbawione barwy zdjęcia Pawła Edelmana, aż do wyrażającej głębokie przeżycie gry całego aktorskiego zespołu - pisał na łamach branżowego "Kina" Konrad J. Zarębski. Andrzej Wajda przez wiele lat nosił się z zamiarem nakręcenia filmu o tragedii katyńskiej. Nie tylko dlatego, że nazwisko jego ojca figuruje na liście ofiar tej zbrodni. Także ze względu na tych, którzy dopiero wchodzą na scenę dorosłego życia i jakże często zaprzątnięci wyłącznie chwilą obecną zapominają nazwy i daty najważniejsze dla polskiej historii i decydujące o narodowej tożsamości Polaków. - Nie tak dawno w jednym z telewizyjnych programów gimnazjalista zapytany, z czym kojarzy mu się 17 września, odpowiedział, że z jakimś świętem kościelnym. Może dzięki naszemu filmowi młody człowiek zapytany o Katyń, będzie potrafił odpowiedzieć coś więcej niż to, że Katyń to nazwa jakiejś miejscowości niedaleko od Smoleńska? - pytał z nadzieją Wajda w swoim przesłaniu zamieszczonym na internetowej stronie jego filmu. Chcąc dotrzeć do współczesnych dwudziesto - i trzydziestolatków, wychowanych w dużej mierze na MTV, serialach i grach komputerowych, reżyser zaprosił do współpracy przy tworzeniu scenariusza dwóch głośnych twórców młodszego pokolenia: Władysława Pasikowskiego, rodzimego speca od kina akcji i Przemysława Nowakowskiego, współtwórcę serialu "Na Wspólnej" i kontrowersyjnych "Egoistów", drapieżnego filmu o warszawskich dandysach A. D. 2000. W rezultacie powstała opowieść o tragedii Katynia widzianej z perspektywy kilku indywidualnych losów, zarówno żołnierzy, jak i ich rodzin, a zwłaszcza kobiet, matek, żon i córek. Wielka historia, choć w filmie obecna, służy głównie do odmalowania fabularnego tła, dzięki któremu widz ma lepiej zrozumieć motywacje bohaterów, ich dylematy, a przede wszystkim ich cierpienie. 17 września 1939 roku. Trwa exodus ludności cywilnej na wschód w nadziei na ocalenie przed hitlerowską nawałą. Na moście zdumieni uciekinierzy spotykają innych, uciekających w przeciwną stronę przed wkraczającą właśnie do Polski Armią Czerwoną. W zajmowanych wsiach i miastach bolszewicy ogłaszają, że przychodzą jako wyzwoliciele mas pracujących od ucisku burżuazji. Reprezentantem tej ostatniej jest według nich także Wojsko Polskie, więc żołnierze masowo brani są do niewoli. Taki los spotyka m. in. Andrzeja, rotmistrza 8. Pułku Ułanów z Krakowa. W prowizorycznym obozie jenieckim odnajduje go żona Anna z małą córeczką Niką. Anna ze łzami w oczach błaga, by przebrał się w cywilne ubranie i uciekł. Andrzej odmawia, powołując się na przysięgę żołnierską. Wkrótce wraz ze swoim pułkiem zostaje wywieziony do znacznie silniej strzeżonego obozu w Kozielsku. Tymczasem Anna po wielu perypetiach, niemal cudem ocalając życie swoje i dziecka, dociera do Krakowa, znajdującego się teraz pod jurysdykcją niemiecką. Zatrzymuje się u matki Andrzeja. Jego ojca, profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego, wraz z innymi pracownikami tej uczelni hitlerowcy podstępnie uwięzili i wywieźli do obozu w Sachsenhausen. Obu kobietom nie pozostaje nic innego jak czekać na swoich mężów. Po kilku miesiącach przychodzi wiadomość, że ojciec Andrzeja zmarł. W kwietniu 1943 roku Kraków obiega sensacyjna wiadomość o odnalezieniu zbiorowych mogił polskich oficerów w Katyniu. Wbrew wszelkiemu prawdopodobieństwu Anna nie chce dać wiary, że pośród ofiar jest Andrzej. 23:35 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - MASZYNA DO PISANIA (CALIFORNIA TYPEWRITER) Film dokumentalny, 99 min, USA, 2016 Reżyseria: Doug Nichol Czy jest coś ważniejszego dla światowej literatury niż maszyna do pisania? Czy istnieje bardziej romantyczny obraz pisarza niż zamyślona postać pochylająca się z pasją nad tym narzędziem pracy? Film przedstawia bogatą kolekcję sprawdzonych i znanych maszyn do pisania, starannie wyselekcjonowanych pod kątem marki i historii, jak również artystów, pisarzy i kolekcjonerów, którzy pozostają niezłomnie lojalni wobec tego urządzenia. Jest wśród nich Tom Hanks, John Mayer, David McCullough, Sam Shepard i wielu innych zapaleńców, którzy doceniają uroki starej technologii i nie mają zamiaru łatwo i szybko o niej zapomnieć. Doceniają też jej wartość jako narzędzia i źródła inspiracji. Tom Hanks posiada w swojej kolekcji ponad 250 maszyn do pisania, podobnie jak Martin Howard, który stara się włączyć do swoich zbiorów legendarny i rzadki model Sholes and Glidden, a John Mayer wykorzystuje części do maszyn do tworzenia przypominających ludzi rzeźb. Poznajemy również przytulny sklep w Berkeley w Kalifornii prowadzony z pasją przez Herberta Permilliona III i jego rodzinę. Jest to de facto jeden z ostatnich zachowanych warsztatów naprawczych maszyn do pisania w USA, który za wszelką cenę dąży do utrzymania tej tradycji przy życiu. 01:30 ŻELAZNA KLASYKA - SMAK WIŚNI (TASTE OF CHERRY) Dramat psychologiczno - obyczajowy, 95 min, Iran 1997 Scenariusz i reżyseria: Abbas Kiarostami Zdjęcia: Homayoon Payvar Występują: Homayoon Irshadi, Abdol Hossain Bagheri, Afshin Khorsid Bakhtari, Safar Ali Moradi, Mir Hossain Nouri, Ahmad Ansari, Hamid Masoumi i inni Chociaż urodzony w 1940 r. Abbas Kiarostami, najsłynniejszy dziś reżyser irański, uczył się kina jeszcze za czasów szacha, należy do grupy określanej jako "nowe kino irańskie". Zdobywca Złotej Palmy w Cannes w 1997 r. właśnie za "Smak wiśni" (ex - aequo z Japończykiem Shoei Imamurą, reżyserem filmu "Węgorz") znany jest w Polsce także jako twórca filmów "Pod oliwkami" i "Gdzie jest dom mojego przyjaciela". Na ekranach był także jego kolejny obraz: "Uniesie nas wiatr" uhonorowany Srebrnym Lwem na festiwalu w Wenecji. Karierę zawodową zaczynał jako malarz i fotograf, trudnił się także wytwarzaniem wyrobów artystycznych z drewna i skóry. W 1970 r. zrealizował swój pierwszy film krótkometrażowy. Od początku poruszając tematy niewygodne dla dyktatury szacha, a później reżimu ajatollahów, artysta znajdował sposoby, by w miarę swobodnie tworzyć i omijać rafy państwowej cenzury. Kiarostami często nadaje swym filmom na poły dokumentalną formę. Pisze tylko szkic scenariusza, który rozwija i dopracowuje na planie. Angażuje głównie aktorów niezawodowych, wykorzystuje naturalne "dekoracje": krajobrazy, domostwa, po części z powodu ograniczonego zawsze budżetu, po części po to, by przydać swym filmom autentyzmu. "Smak wiśni" to wyciszona, nasycona subtelną ironią opowieść o poszukiwaniu sensu życia i prawie człowieka do decydowania o własnej śmierci. Reżyser, świadom, że w tej materii nie ma "słusznych" odpowiedzi, niczego nie dopowiada, nie stawia kropki nad i. Odziera też swój film z wszelkiej widowiskowości, dając miejsce refleksji. Z pozoru na ekranie nic się właściwie nie dzieje, a jednak coś się zmienia. Atmosfera gęstnieje, napięcie wzrasta, doprowadzając do zaskakującego finału. Oto bowiem pan Badii, tajemniczy mężczyzna w średnim wieku o zmęczonej twarzy i niespokojnych oczach, jeździ samochodem po przedmieściach Teheranu, szukając kogoś, kto za sowitą opłatą zasypałby jego grób po popełnieniu przez niego samobójstwa. Nie wiadomo, co skłoniło go do samobójczego zamiaru, trudno też ocenić, czy jest do końca pewien swojej decyzji. Ale ludzie, których zaczepia, choć niewątpliwie potrzebują pieniędzy, odmawiają mu osobliwej przysługi. Każdy z nich podaje inny powód odmowy. Skromny, niepiśmienny żołnierz podejrzewa w jego słowach jakiś podstęp. Młody seminarzysta ma obiekcje natury moralno - religijnej, bo przecież Koran zakazuje odbierania sobie życia. Pracownik Muzeum Historii Naturalnej próbuje zarazić go swym umiłowaniem istnienia i podziwem dla urody świata. Czy Badii odzyska wreszcie wiarę w sens życia?