TVP Kultura Poniedziałek, 23.09.2019 08:10 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - KRZYSZTOF MASŁOŃ Dysk./wywiad/debata, 10 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Ida Nowakowska (prowadzący) 20 września 2019 r. minęła 80. rocznica śmierci Tadeusza Dołęgi - Mostowicza. Gościem Idy Nowakowskiej był Krzysztof Masłoń - publicysta i krytyk literacki, który przybliżył postać tego pisarza, króla przedwojennej powieści popularnej. 08:30 CZARNA SUKNIA Dramat, 44 min, Polska, 1967 Reżyseria: Janusz Majewski Scenariusz: Janusz Majewski Zdjęcia: Jan Janczewski Muzyka: Andrzej Salamon Aktorzy: Ida Kamińska, Aleksandra Śląska, Maria Broniewska, Ewa Milde, Andrzej May, Andrzej Jędrzejewski, Tadeusz Osiński, Bohdan Sobiesiak, Henryk Szletyński Akcja filmu rozgrywa się po wojnie. Synowa nie ma odwagi powiedzieć teściowej, że jej syn nie żyje. Kłamstwa rodzą kłamstwa. Teściowa zaczyna jednak domyślać się bolesnej prawdy i wkłada czarną suknię, aby potwierdzić swoje przypuszczenia. Nagroda za reżyserię oraz za świetną rolę kobiecą (dla Aleksandry Śląskiej) na MFTv Złota Praga w 1967 roku. 09:25 STRASZNE SKUTKI AWARII TELEWIZORA (ECCE HOMO HOMOLKA) Komedia, 79 min, Czechosłowacja, 1969 Reżyseria: Jaroslav Papoušek Scenariusz: Jaroslav Papoušek Zdjęcia: Jozef Ort-Šnep Muzyka: Karel Mareš Aktorzy: Josef Šebánek, Marie Motlová, František Husák, Helena Růžičková, Matěj Forman, Petr Forman "Straszne skutki awarii telewizora", drugi film w karierze znanego scenarzysty i reżysera czeskiego Jaroslava Papouska, przypomina nieco wczesne filmy Milosza Formana. Utrzymany w podobnym klimacie codzienności, ukazuje absurdy i paradoksy tkwiące w pozornie zwyczajnych, normalnych sytuacjach. Terenem obserwacji autorów filmu jest przeciętna mieszczańska rodzina, mała społeczność zajęta wyłącznie własnymi sprawami. O obcych ludziach mówią jak o istotach całkiem odmiennych. Nie słychać zresztą, by wspominali jakichś przyjaciół czy krewnych lub opowiadali historię, która przydarzyła się innym. Żyją z przekonaniem, że wokół nich nic nie istnieje i nic się nie liczy. W tym rodzinnym zamknięciu toczą między sobą zawzięte boje, ale choć szczęście domowego ogniska bardzo im dopieka, nie wyobrażają sobie życia w samotności. Rodzina praskiego taksówkarza Ludvy: żona, dwoje dzieci oraz dziadkowie wyrusza w niedzielę na wycieczkę do lasu. Kiedy właśnie napawają się ciszą i pięknem przyrody, z gęstwiny rozlega się wołanie o pomoc. Wszyscy, którzy znaleźli się w pobliżu, tracą niespodziewanie ochotę na dalszy odpoczynek i zamiast ruszyć na ratunek, pośpiesznie wracają do domów. Po powrocie do domu i zjedzeniu piknikowych zapasów w rodzinie zaczynają się kłótnie na temat sposobu spędzenia reszty dnia. Każdy z domowników ma inny pomysł: panie chciałyby pojść z dziećmi na wyścigi konne, panowie woleliby mecz piłki nożnej. Gdy żonie i babci udaje się przeforsować swoją propozycję, zrezygnowany Ludva upija się. Wieczorem problem jednak powraca. Sytuację zaognia dodatkowo brak telewizora, który właśnie się popsuł. Zanosi się na wielką rodzinną awanturę. 11:00 DOM - ODC. 12/25 - KTO DZIŚ TAK UMIE KOCHAĆ Serial obyczajowy, 103 min, Polska 1987 Reżyseria: Jan Łomnicki Scenariusz: Jerzy Janicki, Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Tomasz Borkowy, Jolanta Żółkowska, Wacław Kowalski, Tadeusz Janczar, Bożena Dykiel, Anna Ciepielewska, Stanisław Zaczyk, Joanna Szczepkowska, Wiriliusz Gryń, Jan Englert, Henryk Bista, Hanna Lachman, Józef Nowak, Barbara Sołtysik, Barbara Rachwalska i inni Bracia Talarowie, Andrzej i Leszek, wciąż nie mogą dojść do porozumienia, dzielą ich zadawnione urazy i wielki żal. Żona dozorcy domu przy ul. Złotej umiera. Pan Popiołek i pani Talarowa postanawiają resztę życia spędzić razem - łączy ich samotność i rozgoryczenie, że ich dzieci poszły zupełnie innymi drogami i nie rozumieją potrzeb rodziców. Po cywilnym rozpoczynają się przygotowania do ślubu kościelnego, ale los krzyżuje wszystkie plany. Leszek Talar przegrywa na wyścigach, potem rozbija syrenkę, którą matka wygrała na książeczkę PKO. Życie gmatwa mu się coraz bardziej. Przyszłość wszystkich lokatorów domu przy ul. Złotej jest niepewna, ich kamienica została przeznaczona do wyburzenia. 13:00 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - KRZYSZTOF MASŁOŃ Dysk./wywiad/debata, 10 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Ida Nowakowska (prowadząca) 20 września 2019 r. minęła 80. rocznica śmierci Tadeusza Dołęgi - Mostowicza. Gościem Idy Nowakowskiej był Krzysztof Masłoń - publicysta i krytyk literacki, który przybliżył postać tego pisarza, króla przedwojennej powieści popularnej. 13:20 FILMOTEKA MAŁOPOLSKA - ŚLADY MOJEGO ISTNIENIA Film dokumentalny, 54 min, Polska, 2017 Autor: Paulina Ibek, Maciej Dźwigaj Kobieta o anielskim głosie, niesamowicie wrażliwa, ale jednocześnie bardzo konsekwentna, co podkreślił Grzegorz Turnau, nazywając ją artystką sformułowaną. Ania Szałapak - Biały Anioł Piwnicy pod Baranami, pieśniarka, ale jednocześnie, a może przede wszystkim, naukowiec. Wielbicielka kotów, kapeluszy, szopek krakowskich i aniołów. Mówiła, że nie jest kolekcjonerką, tylko przywiązuje się do rzeczy i do wspomnień. Zauważyć to można w jej mieszkaniu, w którym pełno wszystkiego. Ale śladami jej istnienia nie są tylko rzeczy, które pozostały po niej w mieszkaniu. Są nimi także piosenki w jej wykonaniu, są nimi publikacje naukowe poświęcone szopkom krakowskim, a także krakowskim tradycjom i obrzędom i wreszcie są nimi wspomnienia przyjaciół i rodziny. Anna Szałapak urodziła się 22 września 1952 r. , zmarła 14 października 2017 r. Całe swoje życie spędziła w Krakowie. Była jedną z najwybitniejszych artystek Piwnicy pod Baranami, z którą związana była od 1979 r. Obok kariery artystycznej prowadziła także karierę naukową. Ukończyła studia etnograficzne i pracowała jako kustosz w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa. W 2012 r. obroniła pracę doktorską dotyczącą szopki krakowskiej. Była laureatką licznych nagród i wyróżnień. W 2016 r. została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi w działalności na rzecz polskiej kultury i osiągnięcia w pracy artystycznej. Film stanowi próbę stworzenia portretu Anny Szałapak córki, siostry, artystki, naukowca, przyjaciółki. Opowieść została podzielona na rozdziały, w których ludzie związani z artystką opowiadają o Annie Szałapak (rodzina: Maria, Piotr i Janina Szałapak, przyjaciele z Piwnicy pod Baranami, m.in. Zygmunt Konieczny, Grzegorz Turnau, Jacek Wójcicki, Ewa Lipska, Konrad Mastyło). 14:30 NIEDZIELA ... NA PLANIE FILMOWYM Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Agnieszka Szydłowska (prowadzący) W pierwszej części goście programu rozmawiają o tym, jak powstaje film, jak rodzą się pomysły, jaka jest rola producenta filmowego i reżysera castingu. Rozmowa w drugiej części programu dotyczy stricte pracy na planie filmowym - relacji reżysera z resztą ekipy, dyscypliny i marginesu improwizacji, znaczenia charakteryzacji, kostiumów i zdjęć. Przyczynkiem do dyskusji są filmy prezentowane na Festiwalu Polskich w Filmów Fabularnych w Gdyni. 15:20 DZIEWCZYNA I GOŁĘBIE Film obyczajowy, 46 min, Polska, 1973 Reżyseria: Barbara Sass - Zdort Scenariusz: Barbara Sass - Zdort Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Stanisław Radwan Aktorzy: Leszek Herdegen, Jadwiga Jankowska - Cieślak, Andrzej Seweryn, Karol Gruza, Andrzej Mellin "Dziewczyna i gołębie" to jeden z pierwszych filmów zrealizowanych przez Barbarę Sass - Zdort. Za kanwę scenariusza posłużyło opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza. Motorem fabuły jest rosnący konflikt pomiędzy młodym chłopakiem i jego ojcem. Edek stoi na progu dorosłości. Od pewnego czasu wychowywany tylko przez ojca coraz częściej podświadomie tęskni za kobiecym towarzystwem. Inżynier S. stara się wyperswadować synowi tzw. uczucia erotyczne. Według niego to one bowiem sprawiły, że stracił żonę i dwie córki, które za swoje miłosne uniesienia zapłaciły najwyższą cenę. Nie dostrzega, że tak naprawdę dzieci zabrała mu niedawno zakończona wojna. Tymczasem w Edku budzi się uczucie do mieszkającej po sąsiedzku atrakcyjnej Basi. Zaniepokojony ojciec, chcąc zająć czymś syna podczas nadchodzących wakacji, kupuje mu parę gołębi. Chłopak początkowo daje się złapać na tę przynętę. Jednak już wkrótce uczucie okazuje się silniejsze. Edek, obcesowo dopingowany przez starszego i bardziej "doświadczonego" kolegę, podejmuje nieśmiałe próby zbliżenia się do Basi. Dziewczyna z pewnym wahaniem odwzajemnia jego zaloty. Niebawem jednak wyjeżdża na wieś. Osamotniony Edek tęskni za ukochaną. Widząc to ojciec stara się wyperswadować mu romantyczne uniesienia. Telewizyjna adapatacja opowiadania Iwaszkiewicza nie odbiega zanadto od literackiego oryginału. Taka zresztą była od początku intencja reżyserki. W jednym z wywiadów mówiła: "Moje ekranowe odczytanie noweli to nie tylko w miarę wierne przeniesienie idei i zawartych tu wątków, nie tylko odzwierciedlenie pewnego klimatu, wyrażającego się w sferze niedomówień, gestów, spojrzeń, ale także umiejscowienie fabuły w konkretnym okresie, w jakim umieścił je autor". 16:20 UCIECZKA Z KINA "WOLNOŚĆ" Film obyczajowy, 86 min, Polska 1990 Scenariusz i reżyseria: Wojciech Marczewski Zdjęcia: Jerzy Zieliński Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Janusz Gajos, Zbigniew Zamachowski, Teresa Marczewska, Piotr Fronczewski, Michał Bajor, Władysław Kowalski, Jan Peszek, Jerzy Bińczycki Janusz Gajos stoi oniemiały w ciemnej sali kinowej. Przed oczami ma widok niezwykły. Na ekranie zbuntowani aktorzy nie chcą dalej grać swych fałszywych, ogłupiających ról. Próbują im w tym przeszkodzić histeryczne, pełne paniki reprymendy dobiegające z widowni. To przedstawiciele oficjalnej komisji starają się zagłuszyć swój strach i bezradność. Jeszcze chwila i Janusz Gajos wybuchnie śmiechem. "Poruszająca scena, przywodząca na myśl"Mistrza i Małgorzatę"Bułhakowa" - orzekli krytycy. W filmie Marczewskiego jest jeszcze wiele sekwencji równie wymownych i dramatycznych. Wspólnie tworzą dzieło, które stało się wydarzeniem artystycznym na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni w 1990 r. Uhonorowano je wówczas Grand Prix i nagrodą dziennikarzy. Wyróżnienie za najlepszą główną rolę męską otrzymał Janusz Gajos. "Ucieczkę..." nagradzano jeszcze kilkakrotnie, także zagranicą, np. na Festiwalu Filmów Fantastycznych w Avoriaz. Wcześniej najważniejsze trofea zdobywały tam m.in. "Carrie" Briana de Palmy, "Pojedynek na szosie" Stevena Spielberga i "Terminator" Jamesa Camerona. Pierwiastek fantastyczny odgrywa w filmie Marczewskiego rolę niepoślednią, choć nie w sposób właściwy produkcjom science - fiction. Służy bowiem ukazaniu przemiany duchowej cenzora - niegdyś poety i krytyka literackiego, obecnie (tak go określił reżyser) człowieka "spsiałego", pozornie groźnego, lecz w rzeczywistości zastraszonego i samotnego. Oba światy: realny i fantasmagoryczny przenikają się. Cenzor przekracza granicę ekranu, wchodzi do wnętrza filmu, powodowany miłością do jednej z jego bohaterek - Małgorzaty. Jednak i tam spotyka go rozczarowanie. Wraca do rzeczywistości, lecz nie będzie już tym samym człowiekiem. Niegdyś poeta, potem cenzor, teraz - kto? Jeden z krytyków pisał: "W tym filmie każdy chce wyjść z ram własnego życia. Buntuje się cenzor. Buntują się postacie filmowe. Wszyscy szukają wolności, której nie ma. Jej przebłysk jest może tylko w idei ucieczki. Wystarczy nocą wejść na dach własnej kamienicy, aby przekonać się, ilu ludzi znajduje się w stanie ucieczki."Aż tak wielu?"- dziwi się cenzor, obserwując dachy pełne ludzi. Sam jest jednym z lunatyków." 18:00 LEGENDY POLSKIEGO TEATRU - IGOR - OPOWIEŚĆ O AKTORZE Film dokumentalny, 58 min, Polska, 1997 Reżyseria: Andrzej Sapija Scenariusz: Andrzej Sapija Wykonawcy: Igor Przegrodzki, Maria Dębicz, Gustaw Holoubek, Jan Englert, Maciej Englert, Radosław Piwowarski Ze swoją macierzystą sceną Teatru Polskiego we Wrocławiu związany był niemal nieprzerwanie od 1949 roku. Tylko jeden sezon w połowie lat 70. , przepracował w Teatrze Polskim w Warszawie, gdzie zagrał w "Psie ogrodnika" Lope de Vegi, u boku Niny Andrycz. A wszystko zaczęło się w Wilnie, gdzie w 1944 roku Igora Przegrodzkiego przyjęto do Studia Dramatycznego przy tamtejszym Teatrze Polskim. Już po roku zadebiutował na scenie, od razu dużą rolą: zagrał Freda w "Pigmalionie" Bernarda Shawa, wraz z Hanną Skarżanką. Po opuszczeniu Wilna znalazł się w Toruniu. Otrzymał angaż do Teatru Ziemi Pomorskiej. Pracował tam pod kierunkiem Wilama Horzycy i współpraca z tym wybitnym reżyserem była dla młodego aktora wyśmienitą szkołą. Po takim terminowaniu, po pomyślnie zdanym egzaminie, w 1948 roku Igor Przegrodzki otrzymał pełne uprawnienia aktorskie. Rok później przeniósł się do Wrocławia. Jego talent sprawdził się wszechronnie: w klasyce i w dramatach współczesnych, w tragediach i komediach, w radiu, filmie i telewizji. W tym interesującym dokumencie aktor opowiada o swoim życiu i miłości do teatru, trudzie pracy nad rolą, tęsknocie za następną premierą i żalu, że teatr jest sztuką tak ulotną. Jego wspomnienia dopełniają wypowiedzi i relacje osób, które z nim współpracowały i przyjaźniły się: Marii Dębicz, Bogusława Danielewskiego, Jerzego Grzegorzewskiego, Gustawa Holoubka, Jana Englerta, Macieja Englerta, Macieja Wojtyszki, Wiesława Wodeckiego i Radosława Piwowarskiego. 20:30 PANORAMA KINA POLSKIEGO - LETNIE PRZESILENIE Dramat wojenny, 93 min, Polska/Niemcy, 2014 Reżyseria: Michał Rogalski Scenariusz: Michał Rogalski Zdjęcia: Jerzy Zieliński Muzyka: Alexander Hacke Aktorzy: Filip Piotrowicz, Jonas Nay, Urszula Bogucka, Maria Semotiuk, Bartłomiej Topa, Steffen "Shorty" Scheumann, Agnieszka Krukówna Rok 1943. Polska prowincja. Wojna trwa już cztery lata. Po klęsce pod Stalingradem coraz młodsi Niemcy trafiają do armii. Tak w Polsce znalazł się Guido, wrażliwy, pochodzący z Hamburga siedemnastolatek. W obcej rzeczywistości próbuje stworzyć sobie azyl przed brutalnością wojny i prostackim światem jego starszych kolegów, żandarmów. Na zapomnianym przez wszystkich strychu słucha zakazanej muzyki - jazzu i oddaje się marzeniom. W tym samym czasie jego rówieśnik, Romek, po stracie ojca pomaga matce, pracując na kolei. Jako pomocnik maszynisty codziennie na bocznicy widzi rzeczy odebrane wywożonym do obozów zagłady Żydom. Nie rozumiejąc istoty tragedii, patrzy na to obojętnie. Kiedy nadarzy się okazja, stara się odebrać niemieckim żandarmom skradzione Żydom rzeczy, często nieprzydatne - jak stary gramofon. Nie ma charakteru bojownika. Bardziej zajmują go dziewczyny, a najbardziej Franka, córka zamożnego gospodarza. Ta sama wiejska dziewczyna podoba się Guido. Romek spotyka uciekinierkę z transportu, Żydówkę Bunię, którą najpierw, bojąc się konsekwencji, stara się za wszelką cenę odpędzić. Bunia nie chce odejść. Wie, że sama nie przetrwa. Szuka w rówieśniku ratunku. Z czasem rodzi się między nimi więź. Zagubiony Guido zbliża się do Franki. Przy dźwiękach zabronionego jazzu kochają się na strychu. Kryjówkę odkrywa komendant. Guido musi wybrać - ratować siebie czy pomóc France? (filmpolski) 22:10 ANTYFONIE - CZARNY LATAWIEC / GERARD LEBIK Film dokumentalny, 23 min, Polska, 2019 Reżyseria: Andrzej Załęski Scenariusz: Jacek Staniszewski, Andrzej Załęski Kolejny odcinek serii przenosi nas znów do Wrocławia, miasta o interesującej tradycji muzycznej awangardy i nie mniej ciekawych twórców działających tam w chwili obecnej. Swoistym przewodnikiem po mieście będzie dziennikarz i koneser nowej muzyki Daniel Brożek, od pewnego czasu grający swoje własne kompozycje i nieortodoksyjne pod względem programowym sety DJ - skie jako Czarny Latawiec. Innym twórcą będzie, pracujący na pograniczu neuronauki i instalacji dźwiękowej Beniamin Głuszek, autor publikowanych w magazynie Glissando tekstów poświęconych translacji sygnałów wysyłanych przez mózg na dźwięki. Z jednej stromy będziemy zatem obserwować sytuacje quasi laboratoryjne, z drugiej uczestniczyć w akcjonistycznych i popularyzatorskich z jednej strony, oraz kuratorskich z drugiej, działaniach Daniela Brożka i jego współpracowników realizujących cykliczny festiwal Survival i serię koncertów pod nazwą Canti Spazializzati, które w tym roku odbywają się m.in. w BWA Awangarda i lokalnym planetarium. W drugiej części odcinka wybierzemy się do Sokołowska, gdzie spotkamy się z improwizatorem i animatorem Gerardem Lebikiem, autorem instalacji i interwencji dźwiękowych, wśród którego narzędzi pojawiają się m.in. saksofony, generatory fal zopan, kompresory powietrza, magnetowidy VHS, obiekty video czy software. Lebik od kilku lat funkcjonuje jako spiritus movens środowisk zajmujących się dźwiękowymi eksperymentami, koordynując program cieszącego się coraz większym uznaniem artystów krajowych i zagranicznych festiwalu w Sokołowsku. 22:40 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - WIELKA ARCHITEKTURA (BIG TIME) Film dokumentalny, 90 min, Dania, 2017 Reżyseria: Kaspar Astrup Schröder Zdjęcia: Kaspar Astrup Schröder Przypominająca stok narciarski elektrownia, wieżowiec zaprojektowany w kształcie chińskiego znaku dla mieszkańców Szanghaju, dom Lego pomyślany jako zbudowane z klocków interaktywne centrum rozrywki czy nowe dwie wieże World Trade Center to tylko niektóre z oryginalnych projektów Bjarke Ingelsa, jednego z najciekawszych i najbardziej oryginalnych architektów naszych czasów, okrzykniętego w 2011 roku przez The Wall Street Journal Innowatorem Roku w dziedzinie architektury. Uhonorowany wieloma prestiżowymi nagrodami czterdziestoparoletni Ingels, szef biura architektonicznego Bjarke Ingels Group, traktuje architekturę jak pragmatyczną utopijną sztukę, która stawia sobie za cel stworzenie doskonałych miejsc ze społecznego, ekonomicznego i ekologicznego punktu widzenia. Znany jest z budynków, które sprzeciwiają się zarówno tradycyjnym konwencjom architektonicznym, jak i przestrzennym wymiarom. Jego nowatorskie projekty oparte na idei zrównoważonego rozwoju zdobyły duże uznanie na całym świecie. 00:20 ŻELAZNA KLASYKA - PROCES JOANNY D'ARC (PROCES DE JEANNE D'ARC) Dramat historyczny, biograficzny, 61 min, Francja, 1962 Reżyseria: Robert Bresson Scenariusz: Robert Bresson Zdjęcia: Léonce-Henri Burel Muzyka: Francis Seyrig Aktorzy: Florence Delay, Jean-Claude Fourneau, Roger Honorat, Gérard Zingg, Jean Gillibert Rekonstrukcja procesu legendarnej francuskiej bohaterki - Joanny d'Arc, bazująca całkowicie na prawdziwych zapisach z wydarzenia. Film ukazuje w sposób oszczędny i surowy uwięzienie Joanny, jej przesłuchanie oraz egzekucję wykonaną przez Anglików. 02:00 BUTCH CASSIDY I SUNDANCE KID (BUTCH CASSIDY AND THE SUNDANCE KID) Western, USA 1969 Reżyseria: George Roy Hill Scenariusz: William Goldman Zdjęcia: Conrad L. Hall Muzyka: Burt Bacharach Aktorzy: Paul Newman, Robert Redford, Katharine Ross, Strother Martin, Henry Jones Film zdobył cztery Oscary w kategoriach: najlepsza muzyka Burta Bacharacha, najlepsza piosenka "Raindrops Keep Fallin' on My Head", najlepszy scenariusz, najlepsze zdjęcia. Opowieść o Dzikim Zachodzie została luźno oparta na faktach. Tytułowi bohaterowie Butch Cassidy i Sundance Kid to wyjęci spod prawa Robert LeRoy Parker i Harry Longabaugh, którym depczą po piętach amerykańscy stróże prawa. Pętla się zacieśnia i staje się jasne, że coraz trudniej będzie wymknąć się sprawiedliwości. Akcja filmu rozgrywa się pod koniec lat dziewięćdziesiątych XIX wieku. To w tym czasie w Wyoming zaczyna działać na własną rękę zgrany duet - sprytny i charyzmatyczny lider Butch Cassidy i jego partner Sundance Kid. Sami organizują napady na pociągi, "biznes" się rozkręca. Podczas kolejnego skoku Buch używa za dużo dynamitu do rozprucia sejfu i w efekcie cały wagon wylatuje w powietrze. Zbierających pośpiesznie pieniądze bandytów zaskakuje sześciu stróżów parawa, którzy nadjeżdżają innym pociągiem. Butch i Sundance Kid wymykają się jednak obławie, ale pościg za nimi trwa. Osaczeni coraz bardziej zdają sobie sprawę, że stróże prawa nie spoczną, dopóki ich obu nie zabiją. Muszą więc zmienić dotychczasowy front działania. Butch przekonuje swego kumpla, by uciekli do Boliwii. Mają zabrać ze sobą Ettę Place, ukochaną Sundance'a. Wierzą, że w kraju, który Butch określa jako raj dla rabusiów, czeka ich wielka przestępcza kariera. Nie wszystko jednak idzie tak, jak sobie wymarzyli. 04:00 TAŚMY KULTURY - ZABAWA GOŚCI Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Samemu to nie zabawa. Do zabawy potrzebni są goście, a przynajmniej jeden gość. A co jeżeli gość brzydko się bawi? Przestaje być gościem, a staje się intruzem. 04:20 SCENA ALTERNATYWNA - EABS Magazyn, 25 min, Polska, 2019 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Marek Horodniczy (prowadzący), Eabs EABS, czyli Electro - Acoustic Beat Sessions to polski septet jazzowy z Wrocławia wywodzący się ze środowiska hip - hopu, założony w 2011 r. Zadebiutowali w maju 2017 r. płytą Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda). Nominowani do Fryderyka 2018 w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku. W ich muzyce usłyszymy jazz, soul, funk, hip - hop, inspiracje brzmieniem muzyki elektronicznej (chociaż grają akustycznie)'. Elektronicznym dodatkiem w zespole jest gramofon, za którym zasiada Spisek Jednego (Piotr Skorupski), znany także z Night Marks Electric Trio. Skład: Marek Pędziwiatr - fortepian, syntezatory i śpiew Marcin Rak - perkusja Paweł Stachowiak - gitara basowa i moog Piotr Skorupski a.k.a. Spisek Jednego - gramofony, scratch i sample Vojto Monteur - gitara elektryczna Olaf Węgier - saksofon tenorowy Jakub Kurek - trąbka 04:45 JEST NAPRAWDĘ EKSTRA Dramat, etiuda filmowa, 26 min, Polska, 2017 Reżyseria: Katarzyna Warzecha Scenariusz: Katarzyna Warzecha Zdjęcia: Piotr Pawlus Aktorzy: Sandra Drzymalska, Sławomir Grzymkowski, Urszula Grabowska, Antoni Sałaj, Feliks Szajnert Iga, studentka Akademii Muzycznej, dowiaduje się o wygraniu zagranicznego stypendium, o które bez jej wiedzy aplikował jej ojciec. Bohaterka, działając pod wpływem emocji, pakuje się i opuszcza dom. Wraca po trzech miesiącach, gdy dociera do niej informacja, że ojciec jest poważnie chory. Ostatni tydzień jego życia jest swoistym pożegnaniem rodziny, ale też konfrontacją bohaterki z samą sobą.