Program 2 Sobota, 05.10.2019 05:05 BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2103 Serial obyczajowy, 24 min, Polska, 2019 Reżyseria: Katarzyna Lesisz Scenariusz: Magdalena Fertacz, Paweł Jurek, Przemysław Jurek Zdjęcia: Janusz Gauer Psc, Jarosław Szmidt, Łukasz Łasica Aktorzy: Agnieszka Warchulska, Andrzej Niemyt, Patryk Pniewski, Adam Młynarczyk, Marek Molak, Agnieszka Mrozińska, Marieta Żukowska, Marta Dąbrowska, Katarzyna Glinka, Stanisława Celińska, Antonina Niewiarowska, Lena Jastrzębska, Kajetan Wolniewicz, Daniel Borowiec, Agnieszka Makowska Józek mówi Darkowi o propozycji transferu. Janicki namawia go do zmiany klubu, by w ten sposób uratować finansowo Spartan. Po kolejnym treningu Sałatka jest pod wrażeniem oddania kibiców, którzy przychodzą z informacją o zorganizowanej przez nich zbiórce pieniędzy w Internecie. Marysia ciągle dopytuje o Klarę. Do Huberta dzwoni mecenas Paszkowska ze złymi wieściami na temat zatrzymanej w Stanach żony. Justin próbuje pogodzić się z Patrykiem i proponuje kumplowi współtworzenie reality show. Bożena przekazuje Izie namiary na onkologa poleconego przez Kasię, jednak malarka wybiera wizytę u znachora Abaja. Amelia poznaje Paulinkę zastępując Wolana na zajęciach ze śpiewu. 05:40 BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2104 Serial obyczajowy, 24 min, Polska, 2019 Reżyseria: Katarzyna Lesisz Scenariusz: Joanna Didik, Paweł Jurek, Agnieszka Głębicka Zdjęcia: Janusz Gauer Psc, Jarosław Szmidt, Łukasz Łasica Aktorzy: Natalia Zambrzycka, Piotr Wierzchowski, Mateusz Banasiuk, Anna Mrozowska, Krzysztof Kiersznowski, Ewa Ziętek, Krystyna Tkacz, Kamila Kamińska, Orina Krajewska, Marek Molak, Jacek Pluta, Antonina Niewiarowska, Anna Gornostaj, Małgorzata Potocka, Sławomira Łozińska Hubert kontaktuje się online z poleconym przez Paszkowską prawnikiem w Stanach. Adwokat szuka tropów, które mogły stać się podstawą zatrzymania Klary. Pyrkę zaskakuje Kniewski, który walczy o wolność jego żony poprzez media społecznościowe. Regina zastanawia się nad kupnem mieszkania od Walawskiego. Tymczasem Franek i Renata niepokoją się brakiem ruchu w nowym Feel Good. Stefan, zachwycony talentem artystycznym Walerii postanawia zorganizować kiermasz, na którym jego żona będzie mogła sprzedawać swoje obrazy. 06:25 DLA NIESŁYSZĄCYCH - M JAK MIŁOŚĆ - ODC. 1457 Serial obyczajowy, 44 min, Polska, 2019 Reżyseria: Krzysztof Łukaszewicz Scenariusz: Katarzyna Terechowicz, Alina Puchała, Marta Kuszewska Zdjęcia: Maciej Majchrzak Muzyka: Bartosz Chajdecki, Sebastian Krajewski Aktorzy: Tomasz Kollarik, Barbara Wypych, Małgorzata Rożniatowska, Iga Krefft, Małgorzata Pieńkowska, Robert Moskwa, Krzysztof Tyniec, Olga Szomańska, Teresa Lipowska, Tomasz Oświeciński, Maciej Damięcki, Jacek Kopczyński, Arkadiusz Smoleński Ula ma kłopoty przez Jakubczyka. Wdaje się on w bójki, a później żąda od córki, by to ona płaciła za szkody, które wyrządził. W trudnych chwilach dziewczynę cały czas wspiera Janek. Marzenka przekazuje Andrzejkowi radosną wiadomość, na którą oboje czekali już od kilku miesięcy. A do tego dobrą nowinę ma też dla Mostowiaków Robert Żak. Werner informuje Marię, że zmarł Kamil Starski. Przekazuje Rogowskiej ostatni list od kuzyna z prośbą o pomoc. Mateusz nadal umawia się z Lilką, ale jest coraz bardziej zazdrosny o jednego z kolegów - Mikołaja. 13:00 O MNIE SIĘ NIE MARTW S. XI ODC. 3/13 Serial obyczajowy, komediowy, 45 min, Polska, 2019 Reżyseria: Grzegorz Lewandowski, Łukasz Ostalski Scenariusz: Aneta Głowska, Katarzyna Leżeńska Muzyka: Paweł Lucewicz Aktorzy: Hanna Śleszyńska, Aleksandra Adamska, Joanna Kurowska, Katarzyna Ankudowicz, Krzysztof Stelmaszyk, Maja Kwaśny, Marcin Korcz, Oliwia Dąbrowska, Paweł Domagała, Stefan Pawłowski, Wojciech Solarz, Karolina Bacia, Anna Maria Jarosik, Mateusz Bieryt, Lucyna Malec Obrażona Danka uprzykrza życie Krzyśkowi. Marta jest na niego wściekła, bo mąż nie jest w stanie zareagować na zachowanie matki jak dorosły człowiek. Podminowany Krzysiek nie ma jednak ochoty na żadne dyskusje. Grażyna ukrywa się przed Danką, ale to jej nie przeszkadza próbować na wszelkie sposoby przejąć kontrolę nad ciążą Sylwii i przyszłością jej dziecka. Paweł nie daje się zepchnąć na dalszy plan, ale nieplanowana wizyta u samotnej klientki doprowadza do bardzo krępującej dla niego sytuacji. Marcinowi wydaje się, że jego największym problemem jest chodzący za nim Kostek ze swoimi nowymi pomysłami. Okazuje się jednak, że nowy pomysł Helenki przebije wszystko. Dodatkowym ciosem będzie dla niego fakt, że Helenka w opałach zadzwoni do Filipa, a nie do niego. Marcin dowie się o wszystkim od Aśki, a Helenka będzie miała kolejny powód, żeby nie tolerować Zarzyckiej. 16:45 DLA NIESŁYSZĄCYCH - SŁOWO NA NIEDZIELĘ - ZAPISZ PORZĄDNIE Wykład/prelekcja/prezentacja, 4 min, Polska, 2019 Reżyseria: Mateusz Pleskacz Scenariusz: o. Mateusz Stachowski, Mateusz Pleskacz Wykonawcy: o. Mateusz Stachowski (prowadzący) Dlaczego Pan Bóg chce, żeby prorok Habakuk w pierwszym czytaniu zapisał porządnie Boże przesłanie? To, co Bóg mówi, dotyczy sprawy ważnej i życiowej. Bo prorok żali się, że Bóg nie wysłuchuje wołania. Że nie pomaga. Że bezczynnie spogląda na zło. No cóż, mimo że te słowa mają ponad 2500 lat, to jednak brzmią zaskakująco aktualnie. Któż z nas nie miał pretensji do Pana Boga, że nie wysłuchał modlitwy? W Księdze Wyjścia Bóg mówi Mojżeszowi: Dam ci tablice kamienne z wyrytym Prawem i Przykazaniami. A w Księdze Powtórzonego Prawa: Na kamieniach wypiszcie wszystkie słowa tego Prawa. Wyryjcie je dobrze!. W tych dwóch fragmentach i w niedzielnym pierwszym czytaniu pojawiają się dokładnie te same słowa: zapisać, wyryć dokładnie, kamienne tablice. Bo to, co zapisane na kamieniu, jest trwałe. I da się odczytać w każdym momencie. O to właśnie chodzi! 23:25 STACJA Film kryminalny, 96 min, Polska 2001 Scenariusz i reżyseria: Piotr Wereśniak Zdjęcia: Marian Prokop Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Zbigniew Zamachowski, Bartosz Obuchowicz, Bogusław Linda, Katarzyna Figura, Olaf Lubaszenko, Borys Szyc, Sławomir Orzechowski, Piotr Gąsowski, Paweł Wilczak, Katarzyna Bujakiewicz, Bartłomiej Topa i inni Drugi, po komedii romantycznej "Zakochani", samodzielny film fabularny Piotra Wereśniaka i jeden z nielicznych, naprawdę dobrych filmów sensacyjno - kryminalnych, jakie w ostatnich latach nakręcono w Polsce. Zasługa to nie tylko sprawnej reżyserii, znakomitej gry aktorskiej (czołówka aż lśni od nazwisk gwiazd), żywych i jędrnych dialogów okraszonych sporą dawką humoru, ale przede wszystkim zręcznie napisanego scenariusza, za który zresztą Piotr Wereśniak został uhonorowany Nagrodą Hartley - Merrill. Wyraźnie zafascynowany oscarowym "Fargo" braci Coenów, Wereśniak zaczerpnął z niego sporo elementów: głęboka prowincja, ostra, śnieżna zima, duża forsa, której trudno się oprzeć i nieprzewidziane okoliczności, które "kładą" prosty, ale przecież "świetny" plan. Gdyby jeszcze reżyser umiał równie przekonująco kończyć swoje historie, jak je zaczyna, powstałby film niewiele ustępujący dziełu Coenów. "Stacja" broni się za to mocnym osadzeniem w polskich realiach, trafnie nakreślonymi, wyrazistymi sylwetkami bohaterów. Pokazuje też, że zło nie zawsze jest oczywiste, spektakularne. Czasami równie wiele go w "porządnych" obywatelach, w ich bierności, znieczuleniu, konformizmie. Mroźny, zimowy poranek w polskich górach, zaledwie kilkadziesiąt kilometrów od południowej granicy. Dymecki, przykładny mąż i ojciec czwórki dzieci, właściciel maleńkiej stacji benzynowej, zaczyna kolejny dzień pracy. W czasie ferii zimowych pomaga mu Marek, student socjologii, zwany Bananem, któremu właśnie oświadczyła się ukochana dziewczyna. Marek dorabia sobie do studiów, ale daleko mu do samodzielności, dlatego waha się, jak zareagować na niespodziewaną propozycję Gosi. W takie mrozy, przy bocznej drodze ruch jest stosunkowo niewielki, dla Dymeckiego i Banana zapowiada się zatem wielogodzinna nuda. Kiedy na stację podjeżdża luksusowe audi, żaden z nich nie podejrzewa, jak wiele jeszcze tego dnia się zdarzy. Kierowca auta i zarazem jego jedyny pasażer okazuje się ciężko ranny. Mdleje tuż za barakiem stacji, obaj mężczyźni wnoszą go do środka. Chwilę później dowiadują się, że ma też przy sobie torbę pełną pieniędzy i pistolet, którego nie zawaha się użyć, jeśli zechcą wezwać policję lub pogotowie. Owszem, potrzebuje pomocy medycznej, ale każe sprowadzić prywatnego lekarza, który - odpowiednio opłacony - będzie milczał. Banan proponuje wezwać doktora Wolańskiego, miasteczkowego ginekologa i kolegę jego ojca. Nieznajomy, płatny morderca, który dopiero co zastrzelił pewnego mafiosa, ale sam przy okazji oberwał od jego ochroniarzy, wyraża zgodę. Niestety, Wolański jest nieuchwytny. Po awanturze z żoną wyruszył akurat na poszukiwanie syna, który wykradł ojcu kluczyki od audi, zresztą identycznego jak to, którym poruszał się ranny gangster ps. "Cyna". Chłopak chciał trochę poszpanować superbryką, a przy okazji wkurzyć ojca. Zwłaszcza to ostatnie w pełni mu się udało. Młody Wolański nie wie jednak, że Cyny poszukują ochroniarze zabitego mafiosa. Na tropie płatnego zabójcy jest także policja. Tymczasem na stacji Banan, widząc, że z rannym jest coraz gorzej, postanawia jednak wezwać pogotowie. Dymecki przekonuje go, że lepiej poczekać, aż tamten się wykrwawi, a forsą się podzielić. Przecież legalnie nigdy tyle nie zarobią, a każdemu z nich gotówka się przyda. Banan protestuje, Dymecki zamyka go więc w baraku razem z rannym egzekutorem. Sam zaczyna kopać na tyłach grób dla Cyny, chociaż ten nadal żyje. 01:15 MROCZNE WIZJE (VISIONS) Horror, 78 min, USA 2015 Reżyseria: Kevin Greutert Scenariusz: Lucas Sussman, L. D. Goffigan Aktorzy: Isla Fisher, Jim Parsons, Andon Mount, Gillian Jacobs, Eva Logoria, Joanna Cassidy Eveleigh przeżyła przed rokiem tragiczny wypadek samochodowy, w wyniku którego zginęło dziecko w drugim aucie. Trafiła wtedy do szpitala, a przez cały czas w trudnych chwilach wspierał ją troskliwy mąż David Maddox. Młoda mężatka jest teraz w trzecim miesiącu ciąży. Wraz z Davidem postanawia porzucić miasto i przenieść się na stałe do malowniczo położonej winnicy w Paso Robles, w Kalifornii. Czołowa dystrybutorka win, Helena Knoll, bierze udział w przyjęciu dla nowo przybyłych. Już na party po raz pierwszy Eveleigh doznaje dziwnych wizji. Zafascynowana nowym miejscem początkowo nie zwraca na to uwagi, ale wkrótce zaczyna odczuwać coraz większy niepokój. Jej strach potęgują tajemnicze rzeczy, które dzieją się wokół: słyszy jakieś głosy, nocami dręczą ją koszmary, miewa halucynacje. Prześladuje ją dziwna zakapturzona postać. Stara się oddalić od siebie złe myśli i zapisuje się na zajęcia jogi, gdzie zaprzyjaźnia się z Sadie, która jest również w ciąży. Nowa znajoma towarzyszy jej podczas wizyty u agenta nieruchomości, który sprzedał Maddoxom dom. Ten radzi Eveleigh, by nawiązała kontakt z poprzednimi właścicielami. Tymczasem koszmary dręczące kobietę stają się coraz bardziej przerażające. Jej mąż, który nie ma podobnych wizji, zaczyna się martwić stanem psychicznym ciężarnej żony. Konsultuje się nawet w tej sprawie z lekarzem. W końcu zdesperowana Eveleigh wynajmuje miejscowe medium, aby dowiedzieć się więcej o dziwnej zjawie. Nie podejrzewa nawet, jak wielkie niebezpieczeństwo grozi jej i nienarodzonemu dziecku. 02:50 BALANGA Dramat, 76 min, Polska 1993 Scenariusz i reżyseria: Łukasz Wylężałek Zdjęcia: Krzysztof Tusiewicz Muzyka: Mateusz Pospieszalski, Jan Pospieszalski, zespół T. Love Aktorzy: Jacek Pałucha, Paweł Fesołowicz, Jan Tesarz, Marcin Troński, Maciej Kozłowski, Zofia Merle, Sława Kwaśniewska, Stanisława Celińska, Jacek Skalski, Małgorzata Wachecka, Cezary Pazura, Piotr Gąsowski, Muniek Staszczyk, Krzysztof Globisz, Joanna Żółkowska i inni "Balanga" to "Miasteczko Twin Peaks" po polsku - napisał po premierze filmu Tadeusz Sobolewski. "Nikt mi pewnie nie uwierzy, ale nie oglądałem żadnego filmu Davida Lyncha"- odpowiadał na spotkaniu z widzami Łukasz Wylężałek. I dodawał:"Balanga"jest filmem o nadziei". Słowa to dość przewrotne i prowokacyjne. Tym bardziej że fabularny debiut Wylężałka trudno nazwać optymistycznym. Wręcz przeciwnie - opisuje świat zdegradowany i przerażający, w którym królują strach, chamstwo i agresja. Rzecz dzieje się "na peryferiach polskiej rzeczywistości", na przełomie dwu epok historycznych i porządków społecznych. Akcja filmu zaczyna się od sceny morderstwa. Nocą na pustej ulicy taksówka potrąca poruszającego się z wysiłkiem człowieka. Przestraszony kierowca podnosi swą ofiarę i sadza na ławeczce przy przystanku autobusowym. Potem ucieka. Kiedy poszkodowanego znajduje policja, ten już nie żyje. Rozpoczyna się śledztwo. Prowadzi je miejscowy porucznik z sierżantem - kierowcą. W toku dochodzenia okazuje się, że denatem jest sfrustrowany, zapijaczony nauczyciel z lokalnej szkoły. Śledztwo staje się fabularnym pretekstem do ciągu retrospekcji, rzucających światło na okoliczności śmierci pedagoga. W ten sposób Wylężałek rozpoczyna opowieść o faktycznych bohaterach filmu, dwóch nastolatkach - Strusińskim, zwanym Świętym i Snajperze. Zrealizowany w rekordowo krótkim czasie (30 dni zdjęciowych) "półamatorski" film Wylężałka poraża turpistycznymi pejzażami i moralnym spustoszeniem bohaterów. Ostry, rwany montaż, kryminalna zagadka, a przede wszystkim bezlitosny portret fragmentu polskiej współczesności - to inne charakterystyczne elementy świata "Balangi". Wylężałek ukazał w niej "Polskę z parteru", dla której niewiele znaczą historyczne przełomy, strajki, podwyżki, zmiany rządowych koalicji. Tu każdy następny dzień dodaje się do automatycznie do poprzedniego, egzystuje się wrednie i tandetnie. Czy musi tak być? Czy bohaterowie Wylężałka mogą wydobyć się ze swego upodlenia? Ostentacyjną drastyczność "Balangi" można interpretować tak jak wczesne nowele Hłaski - jako krzyk niezgody wrażliwego twórcy na zeszmacenie człowieka, na jego - czy do końca świadomą i dobrowolną - degrengoladę. Docenić też wypada odwagę reżysera, który - wbrew swym prowokacyjnym enuncjacjom - zrealizował film niekasowy, za to mówiący trochę prawdy o stanie ducha sporej części Polaków u progu lat dziewięćdziesiątych.