TVP Kultura Czwartek, 03.10.2019 08:45 JUTRO MNIE TU NIE BĘDZIE Dramat, etiuda filmowa, 27 min, Polska, 2010 Reżyseria: Julia Kolberger Scenariusz: Julia Kolberger Zdjęcia: Jakub Giza Muzyka: Radek Łukasiewicz Aktorzy: Julia Kijowska, Dorota Kolak, Lidia Korsakówna, Małgorzata Buczkowska-Szlenkier, Maria Mamona, Piotr Bajor Etiuda filmowa nakręcona w koprodukcji Telewizji Polskiej z Państwową Wyższą Szkołą Filmową w Łodzi w 2010 roku. Trzydziestoletnia Marta ma dosyć mieszkania ze swoją zaborczą, znerwicowaną matką i roztargnioną babcią. Próbuje wyrwać się z tej toksycznej relacji, ale nie jest w stanie wyzbyć się poczucia odpowiedzialności za bezradną życiowo matkę. Kiedy pewne granice zostają przekroczone, Marta musi podjąć decyzję. W 2010 roku film nagrodzono za najlepsze zdjęcia Złotą Kijanką w Konkursie Etiud Studenckich Festiwalu Autorów Zdjęć Filmowych Plus Camerimage w Bydgoszczy. Autorem zdjęć jest Jakub Giza. 09:25 SKUTKI NOSZENIA KAPELUSZA W MAJU Komedia obyczajowa, 79 min, Polska 1993 Scenariusz i reżyseria: Krystyna Krupska - Wysocka Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Wiesław Michnikowski, Barbara Krafftówna, Sławomira Łozińska, Katarzyna Chrzanowska, Marek Kondrat, Piotr Skarga, Piotr Grabowski, Magdalena Wójcik, Tadeusz Hanusek, Bożena Robakowska, Jolanta Czaplińska, Małgorzata Leśniewska, Ryszard Radwański, Kazimierz Mazur, Ala Górzyńska, Ola Rosińska, Marta Kowalska i inni Poruszająca, a zarazem pełna ciepła komedia, opowiadająca o potrzebie miłości między ludźmi. Film został obsypany nagrodami na Krajowym Festiwalu Filmów dla Dzieci w Poznaniu. Otrzymał także wyróżnienie na I Międzynarodowym Festiwalu Filmów dla Dzieci "Ale Kino!" (1994). Profesor wyższej uczelni prowadzi samotne i smutne życie emeryta. Często chadza na spacery na cmentarz. Pewnego dnia spotyka tam Anię, córkę swego przyjaciela Andrzeja, który zginął tragicznie w górach. Dziewczyna mieszka wraz z dziećmi w domu akademickim, żyjąc niezwykle skromnie. Mąż przed kilku laty wyjechał "na saksy" za granicę. Ania została w kraju, chcąc dokończyć studia. Spotkanie z dziewczyną radykalnie zmienia jałową egzystencję profesora. Mimo zaawansowanego wieku i braku doświadczenia, podejmuje się zaopiekować dziećmi, by umożliwić Ani wyjazd na kurs menedżerów do Anglii. 11:00 DOM - ODC. 20/25 - POWRÓT Z DALEKIEJ PODRÓŻY Serial obyczajowy, 87 min, Polska 1997 Reżyseria: Jan Łomnicki Scenariusz: Jerzy Janicki, Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Tomasz Borkowy, Halina Rowicka, Tomasz Mędrzak, Jan Englert, Bożena Dykiel, Zbigniew Buczkowski, Leonard Andrzejewski, Helena Kowalczykowa, Jerzy Bończak, Igor Śmiałowski, Anna Romantowska, Wojciech Wysocki, Beata Krajewska, Ewa Gawryluk, Adam Ferency, Marek Bukowski, Magdalena Stużyńska, Piotr Fronczewski i inni Po udanej operacji piersi Ewa wraca do domu. Matka namawia ją, by wyjechała do Szwecji na rehabilitację. Niestety, Talarowie nie mają na to pieniędzy. Ewa, jakby w przeczuciu nadchodzącego końca, zaczyna gwałtownie i łapczywie korzystać z życia. Stroynowskich odwiedza naukowiec z Moskwy, który przywozi list od Klary. Alfred z Beatą postanawiają ukryć pismo przed Martyną. Adam Rygier zgłasza jedną ze swych prac na wystawę fotograficzną, lecz cenzura zakazuje jej udostępnienia publiczności. Rozgoryczony fotograf postanawia rzucić wszystko i zaszyć się w leśniczówce. Tymczasem z Londynu przylatuje Szczepan, brat Tolka, tragicznie zmarłego męża Lidki Jasińskiej. Na lotnisku zamawia taksówkę i każe się wieźć na wschodnią granicę Polski. Tam długo stoi i patrzy w stronę ukochanego, rodzinnego Lwowa. Po powrocie do stolicy rozpoczyna poszukiwania kandydatki na żonę. Z bukietem czerwonych róż odwiedza dawną sympatię z liceum. Jednak gdy dowiaduje się, że była żoną stalinowskiego prokuratora wojskowego, nie może powstrzymać gniewu i gwałtownie opuszcza mieszkanie. Rozpoczynają się robotnicze protesty w Radomiu i Ursusie. Rząd odwołuje podwyżkę cen. Na terenie FSO Kuźniak organizuje masówkę. Składa też Andrzejowi propozycję nie do odrzucenia: jeśli Talar przeczyta oświadczenie popierające politykę partii, jego żona pojedzie do Szwecji na leczenie. 13:20 MÓJ OJCIEC STAŚ Film dokumentalny, 50 min, Polska, 2014 Reżyseria: Andrzej Dudziński, Magdalena Dygat - Dudzińska Scenariusz: Magdalena Dygat - Dudzińska Subiektywna biografia Stanisława Dygata. Subiektywna, bo opowiedziana przez córkę pisarza, która podąża śladami ojca, starając się do niego zbliżyć i zrozumieć motywy jego postępowania. Magda Dygat przez całe swoje dorosłe życie prowadzi z ojcem artystyczny dialog. Szuka tych momentów i chwil, które miały szczególne znaczenie dla niego i jego twórczości. W filmowej podróży jego śladami spróbuje dotknąć mistycznej klamry spinającej karierę pisarską Dygata. To, jej zdaniem, symboliczne Jezioro Bodeńskie. Właśnie tam, podczas internowania w 1941 roku w obozie dla cudzoziemców narodził się pomysł jego debiutanckiej powieści, która przyniosła mu rozgłos i ugruntowała zawodową pozycję. W filmie Magda Dygat odwiedza miejsca związane z życiem i twórczością pisarza. Poza wykorzystaniem materiałów archiwalnych, kilka epizodów historycznych jest ukazanych inscenizacyjnie. 14:25 CZY TE OCZY MOGĄ KŁAMAĆ - PIOSENKI AGNIESZKI OSIECKIEJ ŚPIEWA ZESPÓŁ RAZ DWA TRZY Artystyczne/estradowe (widowisko), 49 min, Polska, 2002 Wykonawcy: Adam Nowak, Raz Dwa Trzy Zespół "Raz dwa trzy" od lat nie traci nic ze swej atrakcyjności i świeżości. Charakterystyczne brzmienie zespołu, melodyjne acz niebanalne kompozycje, zdystansowany egzystencjalizm i charyzmatyczna osobowość Adama Nowaka sprawiają, że od lat przyciągają wierną publiczność. Nie bez znaczenia są dojrzałe, intrygujące, często ironiczne teksty odmienne od wszechobecnej dziś papki. 9 marca 2002 w Studiu Agnieszki Osieckiej doszło do magicznego wydarzenia. Podczas specjalnego koncertu zespół "Raz dwa trzy" wykonał najsłynniejsze piosenki Agnieszki Osieckiej w nowych aranżacjach. Adam Nowak tak pisze o pomyśle: "... Takie utwory jest bardzo łatwo zepsuć, nie mówiąc o wniesieniu w ich kształt czegoś nowego i świeżego. Kiedy już dotarliśmy do naszego"obrazka"tych piosenek, okazało się, że mają one nie tylko inny wymiar, ale nie straciły nic ze swojej liryczności i głębi." Mamy zatem "obrazek" stworzony przez zespół Raz dwa trzy"- nam wydaje się niezwykły i wartościowy. W skład zespołu wchodzą: Adam Nowak, Grzegorz Szwałek, Jacek Olejarz, Mirosław Kowalik, Jarosław Treliński. 15:20 BŁĘKITNY POKÓJ Film obyczajowy, 29 min, Polska, 1965 Autor: Prosper Merimee Reżyseria: Janusz Majewski Scenariusz: Janusz Majewski Zdjęcia: Kurt Weber Aktorzy: Pola Raksa, Jerzy Nasierowski, Janusz Kłosiński, Artur Młodnicki, Jadwiga Skupnik, Witold Pyrkosz, Wojciech Skibiński, Andrzej Mrozek Janusz Majewski jest autorem filmow krótkometrażowych - m.in "Ronda", "Albumu Fleischera", "Pojedynku", "Avataru" oraz wielu filmów fabularnych, w tym "Zbrodniarza, który ukradł zbrodnię", "Zazdrości i medycyny", "Zaklętych rewirów", "Sprawy Gorgonowej", "Epitafium dla Barbary Radziwiłłówny", "C. K Dezerterów". Para kochanków wyjeżdża na prowincję, by mieć tam czas tylko dla siebie. Jednak intymny nastrój, który stworzyli, zostaje zakłócony i kochankowie rozstają się - chyba już na zawsze. 15:55 AMATOR Dramat obyczajowy, 107 min, Polska 1979 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Kieślowski Zdjęcia: Jacek Petrycki Muzyka: Krzysztof Knittel Aktorzy: Jerzy Stuhr, Małgorzata Ząbkowska, Ewa Pokas, Jerzy Nowak, Stefan Czyżewski, Tadeusz Bradecki, Marek Litewka, Bogusław Sobczuk, Tadeusz Huk, Alicja Bienicewicz, Antonina Barczewska, Feliks Szajnert, Roman Stankiewicz i inni Jeden z najwybitniejszych filmów zaliczanych do tzw. kina moralnego niepokoju. Jego głównym bohaterem jest Filip Mosz - kapitalnie grany przez Jerzego Stuhra - zaopatrzeniowiec w zakładzie przemysłowym gdzieś w podkrakowskim miasteczku. Momentem przełomowym w jego życiu staje się kupno amatorskiej kamery filmowej. Filip bowiem, jako człowiek bez reszty oddany rodzinie, pragnie uwiecznić narodziny i rozwój swej córki. Wieść o zakupie Mosza obiega zakład pracy. Filip otrzymuje propozycję nakręcenia filmu z okazji pięciolecia istnienia przedsiębiorstwa. Dyrektor zakładu obejmuje nawet protektorat nad nowo powstałym amatorskim klubem filmowym. Kieślowski z niezwykłą przenikliwością ukazuje powolną ewolucję Filipa, który z człowieka "schowanego" we własną prywatność i ceniącego ponad wszystko "święty spokój" przeobraża się w społecznika i artystę wrażliwego na ludzką krzywdę i niesprawiedliwość. Amatorskim filmom Mosza daleko bowiem do propagandy sukcesu. Wręcz przeciwnie - samorodny reżyser bezkompromisowo pokazuje wynaturzenia dookolnej rzeczywistości. Cena prawdy jest wszakże wysoka. "Amator" już od momentu premiery budził żywe zainteresowanie. Poruszone w nim problemy roli i miejsca sztuki w świecie, granic odwagi i odpowiedzialności w życiu społecznym były swoistą odpowiedzią Kieślowskiego na niepokoje trawiące pod koniec lat siedemdziesiątych pokolenie ówczesnych trzydziestolatków. Świetne kreacje aktorskie, dobre zdjęcia i muzyka spotkały się z uznaniem jurorów licznych festiwali filmowych. "Amatora" uhonorowano m. in. pierwszą nagrodą i nagrodą FIPRESCI na międzynarodowym festiwalu w Moskwie w 1979 r. oraz Złotymi Lwami na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku. Rok później film otrzymał Nagrodę Jury Ewangelickiego na MFF w Berlinie Zachodnim i nagrodę "Złoty Hugo" na MFF w Chicago. 18:00 DOKUMENT TYGODNIA - ARTYŚCI ANTAGONIŚCI: CARAVAGGIO I BAGLIONE - ODC. 4 (THE ANTAGONISTS: RIVALRY IN ART: CARAVAGGIO VS BAGLIONE - EP. 4) Film dokumentalny, 51 min, Niemcy, 2018 Reżyseria: Sylvie Kürsten,, Andreas Gräfenstein, Henrike Sandner Rzym, 1603 rok, kontrreformacja i ofensywa sztuki sakralnej. Szanowany malarz Giovanni Baglione i utalentowany, ale porywczy Micheleangelo Merisi da Caravaggio stają przed sądem. Caravaggio jest oskarżony o zniesławienie. Obaj namalowali wizerunek Amora. Baglione skopiował pomysł Caravaggia, który zareagował oszczerczą kampanią. Całe życie rywalizowali o zlecenia i przychylność możnych patronów. Caravaggio przegrał tę walkę przez zatargi z prawem. O niegdyś cenionym Baglionem jednak nikt dziś nie pamięta, a Caravaggio, ponownie odkryty w XX wieku po latach zapomnienia, zachwyca i inspiruje. 22:35 SCENA KLASYCZNA - (39) HASHTAG ENSEMBLE Koncert, 40 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Marta Grzywacz, Ania Karpowicz, Krzysztof Kozłowski, Paweł Janas, Wojciech Błażejczyk, Hashtag Ensemble Bohaterem kolejnego odcinka Sceny klasycznej jest zespół Hashtag Ensemble To kooperatywa muzyczna, założona i kierowana przez flecistkę Anię Karpowicz, działająca od 2013 roku. Inicjatywa łączy wybitnych młodych wykonawców i kompozytorów. Członkowie Hashtag Ensemble mają w dorobku łącznie 259 prawykonań i 180 nagród w konkursach jako wykonawcy muzyki klasycznej i współczesnej. Zespół ma w repertuarze utwory klasyków muzyki XX wieku: Petera Maxwella Daviesa, Louisa Andriessena, Georga Crumba, Gerarda Griseya, Steva Reicha. Zespół intensywnie współpracuje także z polskimi kompozytorami, poszerzając repertuar o nowe pozycje, W latach 2014 - 2017 w wykonaniu kooperatywy zabrzmiały 22 prawykonania. Ważną sferą działalności Hashtag Ensemble jest improwizacja. W programie artyści zaprezentują program zatytułowany urb < s > core. Będą to improwizacje do partytur urbanistycznych, czyli zdjęć architektury Warszawy uchwyconej aparatem wybitnego fotografa Zbyszka Siemaszki. 23:30 PORTRETY - JANIS (JANIS LITTLE GIRL BLUE) Film dokumentalny, 99 min, USA, 2015 Reżyseria: Amy Berg, Alex Gibney Janis Joplin to jedna z największych ikon muzyki rockowej i bogini dźwięków, ale jej wielkość przekroczyła granice muzyki. Nominowana do Oscara Amy Berg przedstawia niezwykły portret gwiazdy rock& rolla, by ukazać łagodną, pełną ufności, wrażliwą i wywierającą silne wrażenie postać ukrytą za legendą. Krótkie i burzliwe życie Janis, która na zawsze zmieniła oblicze muzyki, zyskuje nową perspektywę dzięki szczególnym materiałom archiwalnym i wywiadom z Janis, jej przyjaciółmi i licznymi muzykami. Narrację, skonstruowaną na bazie listów Janis, pisanych przez lata do przyjaciół, rodziny i współpracowników, przedstawia amerykańska wokalistka Cat Power. Film stał się wydarzeniem największych filmowych imprez świata, np. 72. MFF w Wenecji i 40. MFF w Toronto. 01:20 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - Z PODNIESIONYM CZOŁEM (TÊTE HAUTE, LA) Dramat, 114 min, Francja, 2015 Reżyseria: Emmanuelle Bercot Zdjęcia: Guillaume Schiffman Aktorzy: Rod Paradot, Benoit Magimel, Sara Forestier, Catherine Deneuve Życie nastoletniego Malony'ego to nie bajka. Od momentu, gdy w wieku 6 lat zostaje oddany przez matkę do domu dziecka, ciągle trafia przed sąd dla nieletnich, sprawiając mnóstwo kłopotów wychowawczych. W wyprostowaniu krętej drogi chłopca próbują mu bezskutecznie pomóc Florence, urzędniczka zajmująca się sprawami dzieci oraz Yann, pracownik socjalny. Dopiero gdy chłopak trafia do poprawczaka, spotyka tam dziewczynę, która daje mu nadzieję na lepsze jutro. 2016 r. - Cesar - wygrana w kategorii Najlepszy aktor drugoplanowy i najbardziej obiecujący aktor [opis dystrybutora kino] 03:50 KINO NOCNE - NIC Dramat, 74 min, Polska 1998 Scenariusz i reżyseria: Dorota Kędzierzawska Zdjęcia: Artur Reinhart Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Anita Kuskowska - Borkowska, Janusz Panasewicz, Danuta Szaflarska, Violetta Arlak, Inga Zawadzka, Adaś Pospieszalski, Dawid Łepkowski, Halina Gryglaszewska, Henryk Wieczorek, Józef Para, Józef Fryźlewicz, Joanna Kurowska, Krzysztof Kiersznowski, Cezary Kosiński, Zenona Berezowska i inni Filmy Doroty Kędzierzawskiej powstają rzadko, są zwykle niedługie i pozbawione komercyjnych efektów. Mimo to wywołują żywe zainteresowanie krytyki i zbierają nagrodę za nagrodą. Tak było z "Końcem świata" (1988), "Diabłami, diabłami" (1991), "Wronami" (1994) i z "Nic" (1998). Zwłaszcza ten ostatni wywołał liczne dyskusje. Najczęściej poruszano w nich kwestię zdumiewającej dysproporcji pomiędzy przedstawionym w filmie okrutnym światem, a jego wizualnym kształtem - wyjątkowo wyrafinowanym, wręcz pięknym. Czy doszło tu do zachwiania harmonii między formą i treścią? A może ów "zgrzyt" to celowy zabieg reżyserki? Sugestia, że w "Nic" chodzi o coś więcej niż o doraźną publicystykę. Historia opowiedziana w filmie, aż bowiem się prosi o taką "publicystyczną" interpretację. Hela, główna bohaterka utworu, jest młodą, prostą kobietą, mieszkającą w starej, zaniedbanej kamienicy. Jej świat to trójka dzieci i ciężko pracujący mąż Antoni (w tej roli Janusz Panasewicz, wokalista zespołu Lady Pank), który wraca do domu zjeść i się wyspać. Gburowaty, szorstki w obejściu, z niechęcią odnosi się do czułych gestów żony. Ta zaś jest w nim bezgranicznie zakochana. Pewnego dnia Hela stwierdza, że będzie miała kolejne dziecko. Boi się powiedzieć o tym Antoniemu. Szuka pomocy u lekarza i księdza. Bezskutecznie. Wreszcie mąż dostrzega zmianę w jej wyglądzie i zachowaniu. Hela jednak okłamuje go, że prawdopodobnie cierpi na nowotwór. Nieufny Antoni oświadcza żonie, że jeśli okaże się, że jest w ciąży, to odejdzie albo ją zabije. Przerażona i osamotniona kobieta zastawia w lombardzie obrączkę, by zdobyć pieniądze na aborcję. Zaczyna też podejrzewać męża o romans z sąsiadką. "Orzeł" 1999 dla Doroty Kędzierzawskiej za najlepszą reżyserię oraz liczne nominacje do tej nagrody. Wyróżnienia na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni w 1998 roku (zdjęcia, kostiumy, nagroda dziennikarzy). Nagroda specjalna za muzykę dla Michała Lorenca na festiwalu Camerimage w Toruniu. Paszport "Polityki" dla Doroty Kędzierzawskiej. Liczne laury na festiwalach zagranicznych, w tym w Soczi, Denver, Brukseli.