TVP Kultura Poniedziałek, 07.10.2019 08:00 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - SZALOWA Reportaż, 6 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Wykonawcy: Krzysztof Grzybowski (prowadzący), Katarzyna Sanocka (prowadzący) W kolejnym odcinku wybieramy się do Szalowej. Późnobarokowy kościół pw. św. Michała Archanioła w Szalowej zachował się od czasu budowy w prawie niezmienionej formie, dzięki czemu ma dużą wartość typologiczną jako ogniwo linii rozwojowej tradycyjnych kościołów drewnianych na terenie naszego kraju i cenny dokument potrzeb duchowych oraz estetycznych schyłku doby sarmackiej. Zabytek stanowi wybitny przykład charakterystycznej dla drewnianych świątyń owego czasu próby oddania w drewnie rozwiązań sakralnej architektury murowanej. 08:30 OSTATNIE TAKIE TRIO Film obyczajowy, 42 min, Polska 1977 Reżyseria: Jerzy Obłomski Scenariusz: Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Jan Mogilnicki Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Zbigniew Zapasiewicz, Ryszard Ronczewski, Mirosław Otrębus, Borys Marynowski, Joanna Szczepkowska, Witold Dederko, Jacek Recknitz Poetycka opowieść o odwiecznych dylematach człowieka, o opozycji między bezinteresowną miłością a pragmatyzmem. Fabuła filmu osnuta jest wokół wątku starego jak świat - rodzice chcą wydać córkę za bogatego konkurenta, tymczasem jej serce należy do młodego, pięknego amanta, niestety, biednego. Według zamysłu scenarzysty, Andrzeja Mularczyka, wiejska panna "Anno Domini 197..." ma poślubić majętnego Amerykanina, faceta z dużą forsą. Wszystko już przygotowane - uczta weselna, sala do tańca, są muzykanci. W chwili, gdy weselny orszak rusza do kościoła, wynajęta orkiestra zaczyna grać melodię, którą zamówił młody mężczyzna. Pozostający do tej pory w cieniu, ukochany dziewczyny ma nadzieję, że melodia, z którą wiąże się wiele wspomnień, skruszy serce narzeczonej. I tak się dzieje. Początkowo posłuszna woli ojców, ucieka od bogatego Amerykanina do ubogiego chłopaka. Na motocyklu odjeżdżają w nieznane. W rolach komentujących akcję występują trzej tytułowi muzykanci. Wybory, jakich dokonuje dziewczyna, sprzyjają konfrontacji. Zróżnicowanie charakterologiczne wspomnianego tria pozwala na zaprezentowanie krańcowo różnych odniesień do świata i wartości moralnych. Epizod z życia wędrownych grajków jest jedynie barwnym tłem, istotna w tym filmie jest sublimacja postaw wobec zaistniałej sytuacji - a dalej miłości, uczciwości. "Tak więc rzecz została pomyślana jako psychologiczny tercet nieudacznika, pijaka i młokosa, a pseudonimy miały ich sylwetki psychiczne charakteryzować jeszcze dokładniej". Cygan (w tej roli Zbigniew Zapasiewicz), to cynik, obwieś i fatalista, pan Karol (Ryszard Ronczewski), niegdysiejszy talent sterany w trudach wielu wesel, jest twardzielem i chłodnym pragmatykiem, zaś Młodziak (Mirosław Otrębus) to żółtodziób przekonany o rzeczywistej sile uczuć. W finałowej scenie, kiedy do małżeństwa z wyrachowania nie dochodzi, spod maski cynika i twardziela spoglądają ludzie spragnieni miłości i przyjaźni. 09:25 DWA ŻEBRA ADAMA Komedia, 83 min, Polska 1964 Reżyseria: Janusz Morgenstern Scenariusz: Józef Hen Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Zygmunt Kęstowicz, Ewa Wawrzoń, Joanna Kostusiewicz, Renata Kossobudzka, Bohdan Ejmont, Tadeusz Surowa, Feliks Chmurkowski, Maria Kaniewska, Jerzy Adamski, Jerzy Bielenia, Zdzisław Maklakiewicz i inni Po dłuższym pobycie za granicą do rodzinnego miasteczka i czekającej tam na niego stęsknionej żony powraca inżynier Wiktus. Niedługo po nim w miasteczku pojawia się piękna Włoszka - jak się okazuje, także żona inżyniera, poślubiona we Włoszech. Obie kobiety postanawiają w zgodzie zamieszkać we trójkę pod jednym dachem. Tego jednak nie może znieść konserwatywna, małomiasteczkowa społeczność. Miejscowi stróże moralności przymknęliby może oko na fakt "dwużeństwa", ale ostentacyjnie zgodne pożycie tego trójkąta jest dla nich nie do zniesienia. Inżynier nie może się bowiem zdecydować, czy mieć dwie żony, czy też jedną, ale wobec tego którą, by żadnej nie skrzywdzić? W sprawę zostają zaangażowani proboszcz, sekretarz Komitetu Miejskiego, którzy nota bene żyją ze sobą w przykładnej zgodzie, a nawet prokurator. Ten jednak nie dopatruje się naruszenia prawa, gdyż z jedną żoną inżynier wziął tylko ślub kościelny, a z drugą tylko cywilny. Ale czyż problem, z jakim poradzić sobie musi inż. Wiktus, można rozwiązać za pomocą aktów prawnych? Ta satyra na obyczajowość małego miasteczka, gdzie wszyscy o wszystkich wszystko wiedzą, pełna jest jednak ciepła i optymizmu. Zwraca uwagę jedna z najciekawszych, choć wcale nie głównych postaci filmu - stara panna, archiwistka w Miejskiej Radzie Narodowej, którą Renata Kossobudzka zagrała w interesujący, bardzo refleksyjny sposób. Ta taktowna i mądra kobieta, znająca gorzki smak samotności, jest ciekawym kontrapunktem w stosunku do innych postaci. 11:00 DOM - ODC. 22/25 - MIŁOŚĆ TO TYLKO OBIETNICA Serial obyczajowy, 92 min, Polska 2000 Reżyseria: Jan Łomnicki, Marcin Łomnicki Scenariusz: Jerzy Janicki, Andrzej Mularczyk Muzyka: Piotr Hertel Aktorzy: Tomasz Borkowy, Halina Rowicka, Krzysztof Kołbasiuk, Monika Kwiatkowska, Hanna Lachman, Waldemar Barwiński, Jan Englert, Dariusz Biskupski, Marek Bukowski, Bożena Dykiel, Magdalena Stużyńska, Zbigniew Buczkowski, Piotr Szwedes, Jerzy Bończak Śmieciarz Kłos, przedwojenny ułan Wojska Polskiego, za złom oddawany Prokopowi dostaje od Lodzi odpadki dla niedźwiedzia, którego hoduje w budzie za miastem. Halina Wrotkowa postanawia adoptować dziecko. Majka unika Kajtka. Ten natomiast dowiaduje się, że jego ukochana zamierza wyjechać do USA. Milicja niespodziewanie wpada do mieszkania Jasińskich. Akurat trwa tam zebranie Towarzystwa Kursów Naukowych z Łukaszem Zbożnym w roli prelegenta. Dochodzi do aresztowań. Przez przypadek za kratki trafia też Henio Lermaszewski. Majka wraca do Kajtka, Wrotek zaś zostaje wyrzucony z pracy w Wytwórni Filmów Dokumentalnych za sfilmowanie pijanego Leonida Breżniewa. Rajmund jednak radzi sobie. Wprowadza się do Lusi i znajduje zatrudnienie w telewizji. Majka po raz kolejny odchodzi od Kajtka. Chłopak wszakże nie rezygnuje. Odnajduje dziewczynę w Pułtusku, przygotowującą się do ślubu. Znów między młodymi dochodzi do burzliwej rozmowy i ponownie Majka decyduje się zostać z Kajtkiem. Czy tym razem na stałe? 13:20 FREDDIE MERCURY: THE KING OF QUEEN (FREDDIE MERCURY: THE KING OF QUEEN) Film dokumentalny, 59 min, Wielka Brytania, 2018 Freddie Mercury, znany jako jeden z największych wykonawców XX wieku, przesunął granice sztuki i muzyki, a swój zespół Queen poprowadził do międzynarodowej sławy. Jego wspaniały głos i ekstrawaganckie występy szokowały i zachwycały publiczność na całym świecie, ale Mercury bardzo dbał o swoją prywatność. Wywiady i materiały filmowe pozwalają odkryć historię Mercury'ego o tym, jak nieśmiały chłopiec z Zanzibaru stał się jedną z najbardziej znanych postaci popkultury. 14:35 NIEDZIELA Z... POLSKIM DOKUMENTEM Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Marta Perchuuć - Burzyńska (prowadząca) Czym jest dzisiaj film dokumentalny i jaką pełni rolę? Jakie granice przekracza i czy bywa manipulacją? Czy może zmienić człowieka i jego wrażliwość? Jakich poświeceń wymaga od twórcy? Te wszystkie pytania padają w programie "Niedziela z... polskim dokumentem", w którym spotykają się autorzy i pasjonaci filmów dokumentalnych różnych pokoleń. 15:25 ABSOLUTORIUM Film dokumentalny, 18 min, Polska, 1971 Reżyseria: Marcel Łoziński Scenariusz: Marcel Łoziński Zdjęcia: Jan Mogilnicki Dokumentalna etiuda studencka Marcela Łozińskiego z 1971 roku. Film zrealizowano pod opieką artystyczną Kazimierza Karabasza i Adolfa Forberta. Łoziński filmuje grupę znajomych z liceum, która spotkała się po dziesięciu latach od matury. Trzydziestolatkowie dyskutują, piją, palą. W tym wczesnym filmie widać już cechy znane szerokiej widowni z dalszych, dojrzałych prac reżysera: talent do wyłapywania urywków dialogów, spojrzeń i sylwetek, które niby nic nie wnosząc tworzą w zestawieniu pełny obraz filmowanego zjawiska. Film zdobył nagrodę Wydziału Kultury PRN na Festiwalu Etiud PWSFTviT w 1972 roku. 15:50 DALEKO OD OKNA Dramat psychologiczny, 113 min, Polska 2000 Reżyseria: Jan Jakub Kolski Scenariusz: Cezary Harasimowicz Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Dorota Landowska, Dominika Ostałowska, Bartosz Opania, Krzysztof Pieczyński, Karolina Gruszka, Dariusz Toczek, Adam Kamień, Magdalena Mirek, Olgierd Łukaszewicz, Grzegorz Damięcki, Ola Fiedeń, Marysia Sabonis, Natalia Mikovic, Wiktoria Witczak, Filip Seweryński, Jerzy Żydkiewicz i inni "Daleko od okna" uznano za jeden z najlepszych polskich filmów 2000 roku. Stanowi on także przełom w karierze Jana Jakuba Kolskiego. Po raz pierwszy reżyser zdystansował się od swojej ulubionej, wiejsko - mitycznej tematyki, dzięki której dokonywał - jak sam mówił - "osobistych rozliczeń ze światem". Etap "rozliczeniowy" w jego twórczości zakończyła "Historia kina w Popielawach" (1998). "Wierzę, że teraz znajdę w sobie dość wrażliwości, by dostrzegać inne rzeczy" - deklarował Kolski w wywiadach i słowa dotrzymał. Na pierwszy rzut oka "Daleko od okna" jest filmem o holocauście. Trudno o temat bardziej ostatnio eksploatowany, a jednak reżyser nie powiela startych do cna klisz i martyrologicznych stereotypów. Spora w tym zasługa Cezarego Harasimowicza i jego scenariusza, powstałego na kanwie prozy Hanny Krall. "Daleko od okna", choć za punkt wyjścia ma historię autentyczną, daleko wykracza poza reporterski realizm właściwy twórczości autorki "Sublokatorki". Dramatycznej opowieści o Żydówce ukrywanej w czasie wojny przez Polaków Harasimowicz nadaje cechy uniwersalne, godne greckiej tragedii. Inkrustuje realistyczną fabułę akcentami metaforycznymi i symbolicznymi (szafa jako symbol zniewolenia i upodlenia). Mroczne, "klaustrofobiczne" zdjęcia Arkadiusza Tomiaka przydają filmowi dusznej i ciężkiej atmosfery. Uwiarygodniają w ten sposób dramat Jana i Barbary, którzy przez lata noszą na dnie serca straszną tajemnicę i poczucie winy. Aktorskim odkryciem filmu jest Dorota Landowska w roli bezpłodnej kobiety, przywłaszczającej sobie córkę swego męża i ukrywanej w szafie Żydówki. Udało jej się stworzyć fascynujący, pełen psychologicznych niuansów portret kobiety bezwzględnej i podłej, a zarazem naznaczonej cierpieniem, głęboko upokorzonej. Znakomitą, choć tylko drugoplanową, kreację tworzy też Krzysztof Pieczyński jako granatowy policjant Jodła. Pozornie pozbawiony skrupułów, cynicznie wykorzystujący swoje stanowisko, lecz jednocześnie skrycie kochający Barbarę, powstrzymujący się przed denuncjacją, dopóki ma choć cień nadziei na wzajemność. Wszystko to sprawia, że "Daleko od okna" nie sposób oglądać obojętnie. Przejmująca historia opowiedziana przez Kolskiego wciąga, hipnotyzuje, drąży sumienie. Tadeusz Sobolewski pisał: "Odzwyczailiśmy się traktować kino jako twórczość w sensie dosłownym. Tu udało się stworzyć na nowo jakiś świat, wpuścić nas do niego i sprawić, że stał się naszym światem". Akcja filmu zaczyna się tuż przed wojną. Młody malarz Jan i jego żona Barbara bardzo chcą mieć dziecko. Niestety, wraz z upływem czasu staje się jasne, że któreś z nich jest bezpłodne. Wybucha wojna. Jan zarabia na rodzinę głównie dzięki "fuchom", które organizuje mu Jodła, granatowy policjant, równie ostentacyjnie co nieskutecznie przypochlebiający się Niemcom. Pewnego dnia Jan przyprowadza do mieszkania Reginę, młodą żydowską wdowę. Barbara, choć z lekkimi oporami, zgadza się ją ukrywać. Jan i Regina stopniowo stają się sobie coraz bliżsi. Wreszcie dochodzi do zbliżenia, w wyniku którego Żydówka zachodzi w ciążę. Barbara, dowiedziawszy się o tym, przeżywa podwójne upokorzenie. Po pierwsze została zdradzona przez męża, a po drugie wychodzi na jaw, że to ona nie może mieć dzieci. W odruchu rozpaczy i nienawiści postanawia zadenuncjować Reginę. W decydującej chwili dostaje jednak torsji, co tłumaczy Niemcom jako objaw ciąży.Od tej pory zaczyna udawać, że jest w odmiennym stanie, Reginę zaś na całe dnie i noce zamyka w szafie, gdzie kobieta przechodzi psychiczne katusze. Jodła przypadkiem odkrywa, że Jan i Barbara ukrywają u siebie Żydówkę. Barbarze jednak udaje się go przekupić cennym na szyjnikiem. Jan, nie mogąc znieść coraz bardziej nieznośnej i stresującej sytuacji, całkowicie oddaje inicjatywę żonie. Wreszcie nadchodzi dzień rozwiązania. Regina rodzi córkę, lecz Barbara nie pozwala jej nawet zobaczyć twarzy dziecka. Niemowlę zostaje czym prędzej ochrzczone, Regina zaś zredukowana do roli karmicielki. Liczne nagrody m.in. na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni, Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie i Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej "Prowincjonalia". 18:00 LEGENDY POLSKIEGO TEATRU - HALINA WE WSPOMNIENIACH MARIANA Film dokumentalny, 48 min, Polska, 1993 Reżyseria: Ludwik Perski Zdjęcia: Zbigniew Skoczek Wykonawcy: Marian Brandys Poznał ją u Broszkiewiczów w Warszawie, a właściwie - w jakiś czas potem - w Zakopanem, i to bardziej z jej niż z własnej inicjatywy. Od opisu tego spotkania Marian Brandys zaczyna opowieść o zmarłej w 1989 r. żonie - wielce utalentowanej aktorce i znanej działaczce opozycji, Halinie Mikołajskiej. Jest to zarazem opowieść o jej rodzinie, środowisku, wspólnych przyjaciołach, sąsiadach, a także o sobie: nieznającym się na teatrze pisarzu, związanym z kobietą, dla której teatr był pasją. Wspomnienia Brandysa uzupełniają fragmenty zarejestrowanych na taśmie spektakli z udziałem Haliny Mikołajskiej oraz jej występów w salach przykościelnych, kiedy w latach 80. zdecydowała się jednak teatr opuścić. Ta wartka, pełna ciepła, zadumy, humoru i ironii opowieść jest ostatnim filmem znanego dokumentalisty Ludwika Perskiego. 20:30 PANORAMA KINA POLSKIEGO - KARUZELA Dramat obyczajowy, 80 min, Polska 2014 Scenariusz i reżyseria: Robert Wichrowski Muzyka: Mikołaj Bugajak Aktorzy: Mikołaj Roznerski, Karolina Kominek, Mateusz Janicki, Maria Pawłowska, Zofia Wichrowska Bohaterami filmu o przyjaźni, miłości i zdradzie są młodzi ludzie, wkraczający w dorosłe życie. Rafał i Piotrek znają się z lat szkolnych, chodzili do tej samej klasy i siedzieli w jednej ławce. Byli nierozłączni, pomagali sobie, wspierali się w trudnych chwilach. W dzieciństwie Piotrek przeżył wiele, co niewątpliwie odbiło się na jego psychice. Ojciec odszedł z domu, synem zajmowała się matka alkoholiczka. Tęskniący za normalnym życiem, czułością i ciepłem chłopak, znalazł namiastkę rodziny w domu swego najlepszego przyjaciela. Rodzice Rafała traktowali go jak własnego syna. Wydawało się, że łączące ich więzi są nierozerwalne. Ale w końcu ich przyjaźń zostaje wystawiona na ciężką próbę, gdy obaj zakochują się w uroczej Magdzie. Nie chcąc konkurować z przyjacielem, Rafał usuwa się w cień. Wyjeżdża do Berlina, gdzie poznaje Natalię, jak się wkrótce okaże przyrodnią siostrą Piotrka, którą obdarza odwzajemnionym uczuciem. Tymczasem Piotr dowiaduje się, że jego ukochana jest w ciąży, co oznacza, że on wkrótce zostanie ojcem. Zrobi więc wszystko, by stworzyć dziecku normalną, kochającą się rodzinę. Pojawiające się problemy finansowe nie pozwalają jednak zrealizować wszystkich planów. Aby móc spłacić kredyt mieszkaniowy, Piotrek zgłasza się na wojskową misję w Afganistanie, dokąd podąża za nim Rafał. Nadchodzi czas konfrontacji. Teraz okazuje się jak kruche i złudne jest szczęście zbudowane na fundamentach kłamstwa. 22:00 ANTYFONIE - MICHAŁ JACASZEK Film dokumentalny, 23 min, Polska, 2019 Reżyseria: Andrzej Załęski Scenariusz: Jacek Staniszewski, Andrzej Załęski Michał Jacaszek niejednokrotnie udowadniał swoje znaczenie i wszechstronność w panoramie polskiej współczesnej muzyki elektronicznej z eksploratywnymi ambicjami. Jako artysta dźwięku i producent muzyczny zadebiutował efemerycznymi wydawnictwami, które w gruncie rzeczy stanowiły rodzaj tła dźwiękowego dla poezji. Być może stąd bierze się zainteresowanie Jacaszka głębią idei, która (zapewne w odróżnieniu od wielu twórców, którzy poprzestają na domenie dźwiękowej, muzycznej) skłania go do budowania analogii o ciężarze paraliterackim. Taki charakter miały zresztą pierwsze oficjalne dokonania artysty, uwidocznione na wydanej w 2004 roku nakładem Gusstaff Records "Lo - Fi Stories", Jacaszka wyraźnie inspirowała jakość starych bajek i opowieści dla dzieci wydawanych na taśmach magnetofonowych, kasetach i płytach winylowych, penetrował obszary pośledniej i wadliwej estetyki, a jednocześnie nie tracił z oka potencjału tego repozytorium jako źródła kapitalnych i nieoczekiwanych sampli i motywów. Jacaszek wykształcił niekonwencjonalne metody samplingu, korzystając z archaicznych nagrań i dźwięków wydawanych przez zabawki, instrumenty i szczątki znalezionych mechanizmów, nazywając tę technikę muzykotroniką. Ma na swoim koncie cztery autorskie albumy, ilustracje muzyczne do poezji i prozy, muzykę teatralną i filmową oraz słuchowiska. Współpracuje z muzykami, choreografami, artystami tworzącymi nowe media i performerami, a także z malarzami, poetami, pisarzami. Jest jednym z kuratorów Festiwalu C3 Club Contemporary Classical oraz członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. Inne oblicze artysty można usłyszeć na, zorientowanej na budowanie spokojnych, skoncentrowanych przestrzennie, pejzaży w duchu estetyki ambientowej, późniejszych płytach. Kompleta zawierała utwór na kwartet smyczkowy, dwa głosy i elektronikę, oparty na tekście modlitwy brewiarzowej, a wydane wspólnie przez Gusstaff i norweski label Miasmah "Treny" były kontynuacją i rozwinięciem strategii łączenia środków wyrazu i niecodziennych zderzeń instrumentarium. Płyta "Pentral" z 2009 roku oparta jest głównie na nagraniach "atmosfery" gotyckich kościołów i próbuje poprzez minimalistyczne dźwięki oddać klimat wnętrza świątyni, a wydane nakładem Narodowego Centrum Kultury "Pieśni" zawierają autorskie i poważne (w sensie propozycji!) interpretacje pieśni religijnych, co samo w sobie jest ewenementem w skali międzynarodowej: większość twórców przeróżnych nisz muzyki elektroakustycznej i elektronicznej rzadko eksploruje obszary duchowości, a jeśli już to czyni, to zazwyczaj z nastawieniem dekonstrukcyjnym i krytycznym. Doszliśmy do wniosku, że indywidualistyczna droga tego artysty (współpracującego jednak z szeregiem innych muzyków i twórców, np. z obszaru filmu i teatru) czyni go wdzięcznym i niebanalnym interlokutorem w osobnym odcinku Antyfonii, realizowanym zgodnie z planem zarówno w środowisku pracy Jacaszka, w pejzażach naturalnych i w obiektach posiadających jego zdaniem szczególne własności akustyczne. 22:35 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - ŚWIAT KINA W OBIEKTYWIE AGENCJI MAGNUM (CINEMA THROUGH THE EYE OF MAGNUM) Film dokumentalny, 53 min, Francja, 2017 Reżyseria: Sophie Bassaler Historia agencji fotograficznej Magnum, założonej w 1947 roku przez czterech wybitnych fotoreporterów - Roberta Capę, Henriego Cartier - Bressona, George'a Rodgera i Davida Chim Seymoura. Członkowie Magnum dokumentowali najważniejsze wydarzenia społeczno - polityczne na całym świecie. Fotografowie Magnum cechowali się oryginalnością stylu, świeżym spojrzeniem, ich prace wprowadziły nową jakość i nowe podejście do fotografii. Angażowali się także w pracę przy planach zdjęciowych, dokumentowali poszczególne etapy pracy nad filmem. 23:40 BITWA O ANGLIĘ (BATTLE OF BRITAIN) Dramat wojenny, 126 min, Wielka Brytania 1969 Reżyseria: Guy Hamilton Scenariusz: Wilfred Greatorex, James Kennaway Zdjęcia: Freddie Young Muzyka: Ron Goodwin Aktorzy: Laurence Olivier, Trevor Howard, Patrick Wymark, Christopher Plummer, Susannah York, Michael Caine, Ralph Richardson, Robert Shaw, Ian McShane, Barry Foster, Michael Bates Epicki dramat w gwiazdorskiej obsadzie powstał na podstawie książki "The Narrow Margin", którą napisał Derek Wood i która przyniosła autorowi spory rozgłos. Akcja filmu rozgrywa się podczas II wojny światowej, a główny wątek skupia się na powietrznej kampanii toczonej między lotnictwem niemieckim a brytyjskim. Inwazja znana jako Bitwa o Anglię rozpoczęła się 10 lipca w 1940 roku. Ponad półtora tysiącowi bombowców i z górą tysiącowi myśliwców Luftwaffe marszałek sir Hugh Dowding mógł przeciwstawić zaledwie siedemset spitfire'ów i hurricane'ów. I choć bilans zestrzeleń był korzystny dla obrońców, Brytyjczykom szybciej zaczęło brakować wyszkolonych lotników. Wtedy do boju pod angielskim niebem wystartowali trzymani dotąd na ziemi doświadczeni piloci polscy, ale także Francuzi, Czesi i ochotnicy amerykańscy. RAF rzucił do walki ostatnie odwody, tymczasem Niemcy wzmagali nacisk. Już nie tygodnie, ale najbliższe dni miały rozstrzygnąć losy bitwy. 02:30 KINO NOCNE - PROCES JOANNY D'ARC (PROCES DE JEANNE D'ARC) Dramat biograficzny, historyczny, 61 min, Francja, 1962 Reżyseria: Robert Bresson Scenariusz: Robert Bresson Zdjęcia: Léonce-Henri Burel Muzyka: Francis Seyrig Aktorzy: Florence Delay, Jean-Claude Fourneau, Roger Honorat, Gérard Zingg, Jean Gillibert Rekonstrukcja procesu legendarnej francuskiej bohaterki - Joanny d'Arc, bazująca całkowicie na prawdziwych zapisach z wydarzenia. Film ukazuje w sposób oszczędny i surowy uwięzienie Joanny, jej przesłuchanie oraz egzekucję wykonaną przez Anglików. 03:45 TAŚMY KULTURY - MĘSKIE ŚWIATY Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Kto oglądał "Seksmisję", ten wie, jak może wyglądać świat bez mężczyzn; wizja niezbyt zachęcająca. Jednak nie trzeba mieć wielkiej wyobraźni, żeby wiedzieć, że świat mężczyzn wyglądałby jeszcze gorzej. A może to gorzej jest teraz? 04:05 SCENA ALTERNATYWNA - MAŁA ORKIESTRA DANCINGOWA Magazyn, 25 min, Polska, 2019 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Marek Horodniczy (prowadzący) Mała Orkiestra Dancingowa pod dyrekcją Noama Zylberberga bierze sobie za cel odtworzenie życia muzycznego przedwojennej Warszawy. Korzystając z oryginalnych nagrań i zapisów nutowych, orkiestra przygotowuje aranżacje utworów dokładnie w takiej postaci, w jakiej zostały skomponowane przez autorów i gra je tak, jakby grane były w czasie, kiedy powstawały. Noam Zylberberg (dyrekcja artystyczna, pianino, wokal), Michał Górczyński (klarnet, saksofon), Michał Robak (klarnet), Maurycy Idzikowski (trąbka), Filip Mazur (trąbka), Dagna Sadkowska (skrzypce), Olga Owczynnikow (skrzypce), Andrzej Izdebski (banjo, gitara), Mikołaj Majkusiak (akordeon), Łukasz Owczynnikow (kontrabas), Krzysztof Szmańda (perkusja, wibrafon). 04:35 MOLOCH Dramat społeczny, 32 min, Polska, 2015 Reżyseria: Szymon Kapeniak Scenariusz: Szymon Kapeniak Zdjęcia: Jacek Podgórski Muzyka: Adam Walicki Aktorzy: Daniil Mireschkin, Oleg Scherbina, Evgeny Yaroschuk, Natalia Terlecka, Vlad Bokatov, Oksana Stepchuk Ukraina, czasy współczesne. Grupa młodych mężczyzn pracuje nielegalnie na terenie podupadającej huty stali. Najstarszy z nich przeżywa właśnie płomienny romans i postanawia odejść z pracy, upatrując w nowym uczuciu pretekstu do zmian w życiu. Jego koledzy planują odwieść go do tego amiaru, aby ratować zgrany dotąd zespół. Po długim dniu pracy odwiedzą ukochaną swojego kolegi... (filmpolski.pl)