TVP Kultura Wtorek, 15.10.2019 08:40 PIES NA ŚRODKU DROGI Dramat, 36 min, Polska, 1986 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Andrzej Roman Zdjęcia: Wiesław Zdort Aktorzy: Tadeusz Chudecki, Krzysztof Majchrzak Opowieść o samotności w wielkim mieście. Bohater, pracownik fizyczny Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu, ma jedyną bliską istotę - wychowaną od szczeniaka sukę o imieniu Kora. Kiedy zwierzę ginie pod kołami ciężarówki, zrozpaczony mężczyzna postanawia odszukać kierowcę i zabić go... 09:30 FAUSTYNA Film biograficzny, 73 min, Polska, 1994 Reżyseria: Jerzy Łukaszewicz Scenariusz: Maria Nowakowska - Majcher Zdjęcia: Zdzisław Najda Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Dorota Segda, Mirosława Dubrawska, Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Danuta Szaflarska, Agnieszka Czekańska, Stanisława Celińska, Zofia Rysiówna, Krzysztof Wakuliński, Jerzy Łazewski, Maria Gładkowska, Renata Berger, Janusz Michałowski, Piotr Pawłowski, Małgorzata Różniatowska Biografia świętej siostry Marii Faustyny Kowalskiej. Urodzona w 1905 roku Helena Kowalska już jako dziecko była bardzo religijna i marzyła o wstąpieniu do zakonu. Co prawda, wówczas w mury klasztorne mogły wstępować już kilkunastoletnie dziewczynki, ale obowiązkowo musiały wnieść posag. Młodziutka Helena opuszcza dom i zatrudnia się jako pokojówka. Oszczędza każdy grosz na skromny posag. W końcu matka przełożona zgadza się przyjąć ją do klasztoru. W Zgromadzeniu Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia Helena, teraz już jako siostra Faustyna, przeżywa ogromne rozczarowanie. Przekonuje się bowiem, że w klasztorze jest miejsce nie tylko na umartwianie się, poszczenie, czynienie dobrych uczynków, ale i na zawiść, małostkowość, pychę, lenistwo. Faustyna decyduje się jednak pozostać, a jej wiara jest niezachwiana. Ma widzenia, czuje obecność Chrystusa, rozmawia z nim. Ale matka przełożona i spowiednik nie wierzą jej i zgodnie twierdzą, że trzeba ją poddać badaniom psychiatrycznym. Faustyna modli się żarliwie i pracuje ponad siły. Namalowany przez nią wizerunek Chrystusa wystawiony zostaje w Ostrej Bramie w Wilnie. W wieku 33 lat zapada na gruźlicę i umiera. Jej kult zaczął się szerzyć tuż po jej śmierci, ale wówczas Kościół katolicki nie aprobował tego. Dopiero w latach 60. dzięki staraniom kardynała Wojtyły rozpoczął się proces beatyfikacyjny siostry Faustyny Kowalskiej. 18 kwietnia 1993 roku Jan Paweł II ogłosił ją błogosławioną. 30 kwietnia 2000 roku wyniósł świętą na ołtarze. W postać świętej znakomicie wcieliła się Dorota Segda, nagrodzona za tę rolę Złotą Kaczką. 11:00 ŻYCIE KAMILA KURANTA - ODC. 3 Serial obyczajowy, 62 min, Polska, 1982 Autor: Zbigniew Uniłowski Reżyseria: Grzegorz Warchoł Scenariusz: Józef Hen Zdjęcia: Jan Hesse Aktorzy: Olaf Lubaszenko, Ewa Dałkowska, Leon Niemczyk, Jerzy Karaszkiewicz, Jan Prochyra, Lidia Zamkow, Danuta Rastawicka Jedenastoletni Kamil przybywa z ojcem do Krakowa, gdzie zostaje umieszczony u rodziny szewca, a po aresztowaniu ojca, u jego kochanki. Wyrzucony ze stancji za kradzież trafia do internatu. Po raz pierwszy ma tam godziwe warunki. Ojciec jednak, odsiadując w więzieniu kolejny wyrok, nie może dłużej łożyć na jego utrzymanie i chłopiec musi wracać do ciotek do Warszawy. 12:10 SCENA KLASYCZNA - MŁODY CHOPIN (3) Koncert, 38 min, Polska, 2017 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca) "Scena klasyczna. Młody Chopin to nowy cykl TVP KULTURA, który prezentuje najzdolniejszych polskich pianistów młodego pokolenia. Nagrania recitali odbyły się w Żelazowej Woli - miejscu urodzenia Fryderyka Chopina. Pianiści zaprezentowali się w repertuarze chopinowskim. Każdy występ został poprzedzony materiałem filmowym przedstawiającym sylwetkę pianisty. Bohaterami kolejnych odcinków będą: Szymon Nehring, Krzysztof Książek, Tymoteusz Bies, Aleksandra Świgut, Łukasz Krupiński, Kamil Pacholec, Elżbieta Bilicka, Paweł Wakarecy, Szczepan Kończal, Piotr Pawlak. Podsumowaniem audycji są rozmowy z ekspertami z Instytutu Fryderyka Chopina. Gośćmi Barbary Schabowskiej byli m.in. Maciej Janicki - kurator Muzeum Fryderyka Chopina, Mariola Wojtkiewicz - kurator Żelazowej Woli, Artur Szklener - dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz Stanisław Leszczyński - wicedyrektor. Z rozmów dowiemy się, czym różni się fortepian historyczny od instrumentu współczesnego, ile kosztuje rękopis Chopina i dlaczego tak trudno go kupić oraz czy Chopin potrzebuje promocji i dlaczego? Tymoteusz Bies. W jego rodzinnym domu zawsze stało pianino, ale decyzja o rozpoczęciu muzycznej edukacji była przypadkowa. Nie była to droga łatwa. Od najmłodszych lat musiał dojeżdżać z rodzinnego Mikołowa do szkoły muzycznej w Katowicach. Zdarzały mu się momenty zwątpienia; na początku gimnazjum przestał ćwiczyć. Po nuty ponownie sięgnął w liceum. Dziś Tymoteusz Bies nie wyobraża sobie życia bez fortepianu. Był jednym z najmłodszych uczestników XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Utwory Fryderyka Chopina: Mazurek B - dur op. 17 nr 1 Mazurek e - moll op. 17 nr 2 Mazurek As - dur op. 17 nr 3 Mazurek a - moll op. 17 nr 4 Preludia 1 - 12 op. 28 Podsumowaniem programu będzie rozmowa Barbary Schabowskiej ze Stanisławem Leszczyńskim - wicedyrektorem Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Dowiemy się z niej m.in. , czym różni się fortepian historyczny od współczesnego i dlaczego warto na nim grać Chopina. 14:15 SZLAKIEM KOLBERGA - KATARZYNA GRONIEC Film dokumentalny, 25 min, Polska, 2018 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Michał Pietrusiewicz Cykl dokumentalny prezentujący znanych polskich muzyków, którzy wyruszają w Polskę szlakiem Oskara Kolberga. Każdy odcinek jest muzyczną podróżą w inny region Polski. Znani muzycy uczą się od artystów ludowych tradycyjnego repertuaru: śpiewają, grają na skrzypcach, akordeonie, tańczą. Pokazują piękno i niepowtarzalność polskiej muzyki ludowej. Razem z piosenkarką Katarzyną Groniec wybraliśmy się do wsi Dobrowoda na Podlasiu. Działa tam od 1968 Zespół Śpiewaczy. Kiedyś liczniejszy, teraz zostały już tylko 3 panie: Nina Jawdosiuk, Walentyna Klimowicz, Barbara Jakimiuk. Będą uczyły Katarzynę Groniec pięknych wielogłosowych pieśni śpiewanych w lokalnym dialekcie. Pokażą Katarzynie, jak się robi ciasto przygotowywane na specjalne okazje: korowaj. Będzie dużo radości ze wspólnych spotkań i wspólnego śpiewania. I będziemy razem z naszymi bohaterkami podróżować rowerami po Dobrowodzie. 14:50 BAJKI NA DOBRANOC Dramat, 74 min, Polska 1980 Reżyseria: Sławomir Idziak Scenariusz: Sławomir Idziak Zdjęcia: Piotr Kwiatkowski Muzyka: Teodor Ratkowski Występują: Michał Bajor, Zofia Mrozowska, Wiesław Michnikowski, Halina Łabonarska, Małgorzata Zajączkowska, Anna Tosz i inni Sławomir Idziak to jeden z najwszechstronniejszych polskich filmowców. Operator, scenarzysta, reżyser filmów dokumnetalnych i fabularnych ma na swym koncie pokaźny dorobek artystyczny. Jest autorem zdjęć do tak znanych filmów, jak "Wesele" i "Dyrygent" Andrzeja Wajdy, "Góry o zmierzchu", "Bilans kwartalny", "Constans" i "Kontrakt" Krzysztofa Zanussiego, "Jeszcze słychać śpiew i rżenie koni" Mieczysława Waśkowskiego, czy "Blizna" Krzysztofa Kieślowskiego. W roku 1978 zadebiutował jako reżyser i scenarzysta w fabule. W efekcie powstał film "Nauka latania", po którym przyszły "Seans", "Debiut" i "Bajki na dobranoc". Za zdjęcia do amerykańskiego dramatu wojennego "Helikopter w ogniu" otrzymał nominację do Oscara. Tematem "Bajek..." jest konflikt rozgrywający się w dwu małżeństwach - starym i młodym. Oba są zawodowo związane z produkcją filmów dla dzieci (tytułowych "bajek na dobranoc"). Pierwsza para - Holasowie - to ludzie przegrani, pełni frustracji i wzajemnych urazów. Ona jest niespełnionym reżyserem, on animatorem o niezrealizowanych aspiracjach. Z kolei między młodymi Janickimi konflikty dotyczą wychowania małej córeczki. Ich przyczyną jest postawa Wojtka - człowieka nieodpowiedzialnego, infantylnego i tchórzliwego. Jako początkujący operator dostaje pracę przy realizacji filmu lalkowego u Holasów. Jednak również w pracy dochodzi do głosu jego niefrasobliwa natura, co prowadzi do tragedii... 16:15 PESTKA Melodramat, 88 min, Polska 1995 Reżyseria: Krystyna Janda Scenariusz na motywach powieści Anki Kowalskiej "Pestka": Maciej Maciejewski Zdjęcia: Edward Kłosiński Muzyka: Wojciech Borkowski Aktorzy: Krystyna Janda, Daniel Olbrychski, Agnieszka Krukówna, Jan Frycz, Anna Dymna, Jan Englert, Zbigniew Zamachowski, Edward Żentara i inni Jurorzy Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni uznali dzieło Krystyny Jandy za najlepszy debiut reżyserski. Filmowa adaptacja popularnej w latach 60. książki Anki Kowalskiej od początku budziła wiele kontrowersji, miała tyleż pochlebnych, co krytycznych recenzji. Ekranowa "Pestka" nie jest wierna literackiemu pierwowzorowi. Główna bohaterka Agata (gra ją sama Krystyna Janda) w filmie jest już kobietą dojrzałą, z dużym bagażem doświadczeń życiowych. Niezależna finansowo, pracuje w Polskim Radiu, ma w dorobku kilka tomików wierszy. Mimo licznych romansów, nie zdecydowała się jednak na założenie rodziny. Chociaż dobiega czterdziestki, wciąż pozostaje samotna. Na ślubie przyjaciółki, Sabiny (Agnieszka Krukówna), Agata poznaje architekta Borysa (Daniel Olbrychski), przykładnego męża i ojca dwóch synów. Jej życie zmienia się całkowicie. Niewinna znajomość przeradza się w gwałtowną, namiętną miłość. Ale radość kochanków przeplata się z cierpieniem. Głęboko wierzący mężczyzna broni się przed zniewalającym go uczuciem. Nie chce ranić najbliższych, porzucać dzieci i żony Teresy (Anna Dymna), jednak zauroczenie inną kobietą okazuje się silniejsze. Agatę również ogarniają wątpliwości. Czy ma prawo niszczyć cudze szczęście, rozbijać rodzinę? Płomienna miłość, która połączyła dwoje dojrzałych ludzi, komplikuje ich życie i w rezultacie doprowadza do tragedii. 18:00 DOKUMENT.PL - OBCY NA MOJEJ KANAPIE Film dokumentalny, 51 min, Polska, 2017 Reżyseria: Grzegorz Brzozowski Scenariusz: Grzegorz Brzozowski Obraz współczesnego miasta z perspektywy couchsurferów, Warszawa jako miejsce spotkań ludzi z różnych stron świata, w różnym wieku i z różnymi historiami życiowymi. Łączy ich poczucie zagubienia, a także dojmująca potrzeba ucieczki od samotności. Couchsurfing staje się płaszczyzną porozumienia dla zupełnie odmiennych światów. W jaki bowiem inny sposób można by skłonić polskiego inżyniera po pięćdziesiątce i studenta z Niemiec do wspólnego składania chińskiego modelu helikoptera? 19:20 KRONOS Dysk./wywiad/debata, 29 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Piotr Nowak (prowadzący) Geopolityka zaprawiona marzeniami o wolnej Polsce stanowiła przedmiot namysłu tysięcy Polaków. Wielopolski, Mochnacki, Dzieduszycki, Koźmian, Czartoryski, Julian Klaczko, Maurycy Mann, Adolf Bocheński, wreszcie Roman Dmowski i Józef Piłsudski stanowili oryginalną tradycję myśli niepodległościowej. Każdy z nich rozważał istnienie wolnej Polski w związku z Zachodem lub Wschodem. Dla każdego z nich położenie Polski było oczywiste zarazem problematyczne, niebezpieczne. W kolejnym odcinku programu "Kronos" profesor Piotr Nowak wraz z zaproszonymi do studia gośćmi poddaje analizie pojęcie geopolityki i miejsca Polski w Europie. 20:30 TEATR TELEWIZJI - RODZINA Teatr, 123 min, Polska, 1995 Autor: Antoni Słonimski Reżyseria: Kazimierz Kutz Aktorzy: Jerzy Trela, Anna Polony, Dorota Segda, Zbigniew Zamachowski, Jerzy Bińczycki, Tomasz Huk, Leszek Piskorz, Roman Gancarczyk, Maria Zającówna Radwan, Iwona Bielska, Edward Linde Lubaszenko, Andrzej Grabowski, Jerzy Grałek, Jerzy Nowak, Marian Dziędziel Telewizyjna realizacja znanej komedii Antoniego Słonimskiego. Autor, zwany najdowcipniejszym człowiekiem w Polsce, był w dwudziestoleciu międzywojennym jednym z najbardziej popularnych dramatopisarzy. Spośród jego sztuk ("Wieża Babel", "Murzyn warszawski", "Lekarz bezdomny") właśnie "Rodzina" cieszyła się największym powodzeniem, w pierwszym sezonie 1933/34 doczekała się aż sześciu inscenizacji w Polsce i jednej za granicą. Głową tytułowej rodziny jest Tomasz Lekcicki - zbankrutowany hrabia, niepoprawny uwodziciel i niewydarzony wynalazca. Siostra pana Tomasza, Lucysia, stale pociągająca z podręcznej buteleczki, od ośmiu lat pisze jeden wiersz i wciąż poszukuje jednego rymu. Jedyną praktyczną osobą w rodzinie jest córka pana domu, Marysia. Aby chronić najbliższych przed zupełnym bankructwem, postanawia ona urządzić w rodowej siedzibie pensjonat. Po premierze sztuki Boy napisał: "śmiano się jak po najlepszej farsie, gdy jest to komedia polityczna dużej klasy". Współcześni widzowie również będą się śmiać, bo brawurowo zagrana "Rodzina" stwarza ku temu niejedną okazję. To, co dawniej stanowiło ostrze pamfletu politycznego, dziś ma raczej walor celnych aforyzmów o Polsce, która jest szczególnym przedmurzem "obrotowym", o całym galimatiasie w głowach Polaków - niegospodarnych, pysznych, rozgadanych, podatnych na wpływy różnych doktryn, ale też ceniących takie wartości, jak wolność, tolerancja, gościnność, bezinteresowność, serdeczność. Reżyser Kazimierz Kutz, mając do współpracy tylu wybitnych aktorów, pogłębił charaktery, konflikty i tło zdarzeń. Nie roniąc nic z zaproponowanej przez Słonimskiego inteligentnej zabawy, przedstawił "nasz portret własny", równie trafny i pulsujący życiem jak tamten w czasach autora, "pacyfisty i nieco melancholijnego i sentymentalnego humanisty", jak pisał o nim Czesław Miłosz. 22:45 LEKKIE OBYCZAJE - SZKOŁA PODSTAWOWA (OBECNA SKOLA) Komedia obyczajowa, 97 min, Czechy 1991 Reżyseria: Jan Sverak Scenariusz: Zdenek Sverak Występują: Jan Triska, Zdenek Sverak, Libuse Safrankova, Rudolf Hrusinsky, Daniela Kolarova, Irena Pavlaskova, Ondrej Vetchy, Boleslav Polivka i inni Urodzony w 1965 roku reżyser Jan Sverak jest synem bardzo popularnego w Czechach aktora i scenarzysty Zdenka Sveraka. Już jako dziecko realizował pierwsze amatorskie filmy ręczną kamerą Super - 8. Ukończył słynną praską szkołę filmową FAMU, gdzie jeszcze podczas studiów zrealizował etiudę "Ropożerni" uhonorowaną Oscarem dla najlepszego zagranicznego filmu studenckiego. Jego debiutancka pełnometrażowa "Szkoła podstawowa" okazała się dziełem nad wyraz udanym i w 1992 r. otrzymała nominację do nagrody Akademii Filmowej w kategorii najlepszego filmu zagranicznego. Scenariusz "Szkoły" napisał Zdenek Sverak, który zagrał tam również jedną z ról. Od tamtej pory stale pisze dla syna i występuje u niego. Ich największym, jak dotąd, sukcesem okazał się nakręcony w 1996 r. "Kola", który zdobył Oscara, Złoty Glob oraz Grand Prix na festiwalu w Tokio. "Szkołę podstawową", która zapoczątkowała tak owocną współpracę rodzinnego duetu, osnuł Zdenek Sverak na wspomnieniach ze swego dzieciństwa, z czasów, gdy jako 10 - letni chłopiec uczęszczał do szkoły podstawowej na przedmieściach stolicy. Były to lata tuż po zakończeniu wojny, gdy ludzie żyli złudzeniami i oczekiwali spełnienia marzeń, które nie mogły się spełnić. Powszechna wówczas wiara, że właśnie nadeszła pora budowania systemu sprawiedliwości społecznej, a Czechosłowacja stanie się pomostem łączącym Wschód i Zachód, kumulującym na swym terenie zalety obu systemów, miała się rozwiać dopiero w 1948 r. w konfrontacji z polityczną rzeczywistością. Na tle powojennej euforii Sverakovie pokazali długi łańcuch konsekwentnie uszeregowanych epizodów, z których każdy ma swego bohatera. W rezultacie powstała barwna, soczysta i pełna humoru opowieść o rozbrykanych dzieciach, nauczycielach i rodzicach z peryferyjnej dzielnicy Pragi. Mimo "wspomnieniowego" podłoża, film nie rozmywa się jednak w rzewnej nostalgii, zachowując obiektywizm i werwę. Niemała w tym zasługa świetnych aktorów, których wsparli na ekranie występujący w epizodach koledzy z branży reżyserskiej: Jiri Menzel, Karel Kachya i Irena Pavlaskova. Praga, lata 1945 - 46.10 - letni Eda i jego kolega Tonda, uczniowie szkoły podstawowej, uczęszczają do klasy, w której kierownictwo szkoły zgromadziło największych łobuziaków i urwisów. Chłopcy prześcigają się w szalonych pomysłach i pewnego dnia doprowadzają swą nauczycielkę do rozstroju nerwowego. Znękaną niewiastę zastępuje nowy nauczyciel, Igor Hnizdo, który nadal chodzi w wojskowym trenczu i opowiada swym podopiecznym, że walczył na wszystkich frontach II wojny światowej. Surowy pedagog jest zwolennikiem żelaznej dyscypliny, często sięga po trzcinkę i ma wyjątkową słabość do płci pięknej. Choć trudno uwierzyć we wszystkie jego bohaterskie czyny, jego uczniowie jeszcze tego nie kwestionują. Przepadają za nauczycielem, podziwiają go, akceptują stosowane przez niego metody wychowawcze i nawet zaprzeczają, jakoby stosował kary cielesne. Hnizdo podkreśla zresztą, że pragnie przede wszystkim oddziaływać jako pozytywny przykład i nigdy nie twierdzi jednoznacznie, że opowieści o nim są najprawdziwszą prawdą. Eda obserwuje nauczyciela i porównuje go ze swym ojcem, który nie ma w sobie nic z bohatera, a przynajmniej tak się chłopcu zdaje. 00:35 ONE. KOBIETY KULTURY. MARIA DĘBSKA Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2019 Scenariusz: Andrzej Warchił Wykonawcy: Łukasz Orbitowski (prowadzący) "One. Kobiety kultury" to program Łukasza Orbitowskiego, w którym do rozmowy zaproszone zostały najważniejsze kobiety polskiej kultury. Rozmowa ma charakter wyjątkowego, intymnego spotkania. Tym razem gościem Łukasza Orbitowskiego jest aktorka, Maria Dębska, znana z takich filmów jak "Zabawa, zabawa", "Piłsudski" i "Czarny mercedes". 01:05 MŁODA POLSKA - NASZA KLĄTWA Film dokumentalny, 27 min, Polska, 2013 Reżyseria: Tomasz Śliwiński Bezdech dotyka niewielki odsetek noworodków, lecz jest poważnym zagrożeniem dla życia. Reżyser i jego żona starają się oswoić chorobę, jaka spotkała ich niedawno narodzonego synka. Wbrew wielu obawom i niepewnościom starają się zapewnić mu normalne, wesołe dzieciństwo i dobrze przygotować do dorosłego życia. (filmpolski.pl) 01:40 NOCNY DOKUMENT - Z DOMU... Film dokumentalny, 31 min, Polska, 2016 Reżyseria: Szymon J. Wróbel Scenariusz: Szymon J. Wróbel Zdjęcia: Krzysztof Kalisz Muzyka: Maciej Szymonowicz, Katarzyna Dyga - Szymonowicz, Szymon Padoł Wykonawcy: Bartosz Gelner, Artur Dziurman Niezależny dokument przybliżający historię "Aktion Saybusch", czyli jednej z największych akcji wysiedleńczych w historii II wojny światowej. Kierował nią Erich von dem Bach - Zelewski, odpowiedzialny później za tłumienie Powstania Warszawskiego. Operacja ta przeprowadzona była przez wojska niemieckie i hitlerowską policję w czasie okupacji Polski. Akcja polegała na wysiedleniu od 20 do 50 tys. mieszkańców powiatu żywieckiego na tereny Generalnego Gubernatorstwa i wprowadzeniu na ich miejsce osadników niemieckich. Ten film ma być opowieścią o dramacie, jaki przeżyli mieszkańcy Żywiecczyzny, o nadziei, ale przede wszystkim o aktualnych do dnia dzisiejszego synonimach domu. Film zrealizowany bez archiwalnych zdjęć z muzyką, która zaskakuje. (źródło: filmpolski.pl) 02:45 PANORAMA KINA POLSKIEGO - KAMPER Film obyczajowy, 84 min, Polska, 2016 Reżyseria: Łukasz Grzegorzek Aktorzy: Piotr Żurawski, Marta Nieradkiewicz, Sheily Jimenez, Justyna Suwała, Bartlomiej Świderski, Jacek Braciak Para trzydziestolatków, kiedyś zakochani w sobie do szaleństwa, dziś muszą zdecydować, czy kolejny krok w życiu robią razem, czy osobno. Mania i Kamper. Ona jest ambitna, pracowita i zdolna. Kocha gotowanie i chce poświęcić się swojej pasji na dobre. On jest wiecznym chłopcem, który pracuje jako tester gier komputerowych i bardzo ceni sobie swoje życie bez większych zobowiązań. Kiedy w jej życiu pojawia się dojrzały mężczyzna, uznany szef kuchni i uosobienie sukcesu, Mania zacznie zastanawiać się, czy pociąga ją jeszcze beztroski urok jej męża. Czy na pewno chce spędzić z nim resztę życia? Kamper musi się ogarnąć. Zacznie jednak od romansu z ognistą nauczycielką hiszpańskiego. (Filmpolski) 04:20 SCENA KLASYCZNA - (55) ATOM STRING QUARTET Koncert, 39 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Dawid Lubowicz, Mateusz Smoczyński, Michał Zaborski, Krzysztof Lenczowski Scena klasyczna to cykl, który prezentuje najciekawszych artystów związanych z muzyką klasyczną. W swojej twórczości nawiązują oni do klasycznych form - pieśni, preludiów, chorału, odczytując je współcześnie i na swój własny sposób. Gośćmi kolejnego odcinka Sceny Klasycznej są artyści z Atom String Quartet. To jeden z najbardziej intrygujących kwartetów smyczkowych na świecie, należący do grona najlepszych wykonawców jazzowych w Polsce. Zespół łączy możliwości kwartetu smyczkowego (czyli dwojga skrzypiec, altówki i wiolonczeli) z szeroko rozumianą improwizacją. Ten najbardziej klasyczny i utrwalony w tradycji muzycznej skład zespołu kameralnego to dla artystów punkt wyjścia do poszukiwań nowych rozwiązań brzmieniowych i formalnych. Trudno w sposób jednoznaczny określić styl muzyczny grupy. W jej twórczości oprócz jazzu słychać inspiracje polskim folklorem, muzyką z różnych regionów świata, a także muzyką współczesną i klasyczną. Tym razem artyści zaprezentują utwory z płyty "Seifert" poświęconej kompozycjom wybitnego skrzypka jazzowego Zbigniewa Seiferta. W rozmowie z Barbarą Schabowską muzycy opowiadają o swojej niezwykłej przyjaźni, o tym, jaki jest podział ról w ich zespole, czy kogoś z nich można na koncercie zastąpić, o tym czy możemy już mówić o modzie na Seiferta - na czym polega fenomen jego muzyki i co ich w niej urzekło. Zdradzą też, jak powstają ich aranżacje i dlaczego mogą się zmieścić raptem na jednej stronie.