TVP Kultura Wtorek, 22.10.2019 08:25 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - ADAM PRZYWARA Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadząca) "Do zobaczenia po rewolucji! Wystawa na 100 - lecie Bauhausu" to najnowsza ekspozycja w Galerii Arsenał w Białymstoku. Gościem Katarzyny Sanockiej jest Adam Przywara, kurator wystawy. 08:40 JA GORĘ! Film krótkometrażowy, fantasy, 27 min, Polska, 1967 Reżyseria: Janusz Majewski Scenariusz: Janusz Majewski Zdjęcia: Tadeusz Wieżan Muzyka: Andrzej Kurylewicz Aktorzy: Jerzy Turek, Jerzy Wasowski, Cezary Julski, Kaziemierz Rudzki, Krystyna Kołodziejczyk, Marian Opania, Władysław Hańcza Krótkometrażowy film z telewizyjnej serii "Opowieści niesamowitych" - I nagroda na krakowskim OFFK w 1968 r. w kategorii "innych form". Komediowe ujęcie tematu duchów pozwoliło twórcom filmu, zrealizowanego na podstawie opowiadania Henryka Rzewuskiego, równie sympatycznie sportretować wszystkie postaci - żyjące i te z zaświatów. Ogromną zasługę mają tu aktorzy - Jerzy Turek, wspaniały Kazimierz Rudzki i Jerzy Wasowski oraz Władysław Hańcza, użyczający swego głosu duchowi potępienia. Autora nawiedza duch szlachcica Pogorzelskiego, opowiada mu swoją historię. Za życia, działając na polecenie biskupa, osiadł na zamku w Samsonowie, aby odnowić zniszczoną budowlę. W pracach renowacyjnych przeszkadzał mu jednak duch dawnego właściciela, niejakiego Zatorskiego, który wciąż powtarzał kwestię: "Pan tu, panie Pogorzelski, robisz swoje - a ja gorę!" Powiadomiony o wszystkim biskup odprawił w zamku egorcyzmy, ale na próżno. Udręczony Krzywda - Pogorzelski zmarł. Nawet po śmierci nie uwolnił się jednak od swego prześladowcy. Gdy opowiada tę niesamowitą historię autorowi, duch Zatorskiego nadal powtarza swoje "Ja gorę!" 09:20 TATARAK Dramat obyczajowy, 82 min, Polska 2009 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Andrzej Wajda Zdjęcia: Paweł Edelman Muzyka: Paweł Mykietyn Wykonawcy: Jakub Mazurek Aktorzy: Krystyna Janda, Paweł Szajda, Jan Englert, Jadwiga Jankowska - Cieślak, Julia Pietrucha, Roma Gąsiorowska, Krzysztof Skonieczny, Paweł Tomaszewski, Mateusz Kościukiewicz, Marcin Łuczak "Tatarak", film oparty na opowiadaniu Jarosława Iwaszkiewicza, jednego z najwybitniejszych polskich pisarzy, wydaje się na początku subtelną i wzruszającą historią o niemożliwej miłości, jednak Andrzej Wajda idzie dalej, tworząc wielowymiarową opowieść o miłości, która przychodzi za późno, i o śmierci, która zawsze przychodzi za wcześnie. Marta, kulturalna kobieta w średnim wieku, która jest żoną Doktora (Jan Englert) z małego miasteczka, nie wie o tym, że jest śmiertelnie chora. Od lat opłakuje śmierć swoich dwóch synów, którzy zginęli w powstaniu warszawskim. Pewnego dnia Marta poznaje znacznie młodszego od siebie mężczyznę, prostego robotnika Bogusia, który oczarowuje ją swoją młodością i niewinnością. Ich spotkania na brzegu rzeki porośniętej tatarakiem są naznaczone wzajemną fascynacją dwóch istnień, z których jedno zmierza do przedwczesnego końca, drugie zaś wkracza dopiero w dojrzałość. Jednak los obchodzi się z nimi okrutnie. To dopiero pierwsza warstwa historii, bo "Tatarak" to również film o tworzeniu filmu, a główna bohaterka jest nie tylko fikcyjną Martą, ale i aktorką, która ją gra. Andrzej Wajda wplótł w opowiadanie Iwaszkiewicza autentyczne monologi Krystyny Jandy na temat przedwczesnej śmierci jej męża, cenionego operatora Edwarda Kłosińskiego, któremu film jest dedykowany. W ten sposób obie kobiety - Krystyna i Marta - zlewają się w jedną głęboko zranioną istotę, która musi znaleźć w sobie siłę i poradzić sobie z perspektywą nieuniknionej śmierci. 11:00 RODZINA KANDERÓW - ODC. 2 - BARBÓRKA. ROK 1946/47 Serial obyczajowy, 59 min, Polska, 1988 Reżyseria: Zbigniew Chmielewski Scenariusz: Albin Siekierski Zdjęcia: Jan Janczewski Aktorzy: Marta Klubowicz, Marek Kalita, Tomasz Budyta, Teresa Kałuda, Bernard Krawczyk, Lidia Bienias, Marian Dziędziel, Jerzy Grałek, Michał Gruszczyński, Roman Kuśnierz, Henryk Stanek, Henryk Tarczykowski, Marta Straszna Grudzień 1946. W czasie zabawy barbórkowej Maniek dowiaduje się od Gacków, że Krysia jest w ciąży z Jurkiem. Wściekły urządza córce piekielną awanturę i wyrzuca ją z domu. Dziewczyna znajduje schronienie u Kowolowej, przyjaciółki matki. Wigilię spędza samotnie. Mija kilka miesięcy. Wojtek z Milką biorą ślub. Wśród zaproszonych na wesele gości, brakuje tylko Krysi, która w tym czasie rodzi syna. 12:55 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - ADAM PRZYWARA Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadząca) "Do zobaczenia po rewolucji! Wystawa na 100 - lecie Bauhausu" to najnowsza ekspozycja w Galerii Arsenał w Białymstoku. Gościem Katarzyny Sanockiej jest Adam Przywara, kurator wystawy. 14:15 SZLAKIEM KOLBERGA - ARNOLD RUTKOWSKI Film dokumentalny, 22 min, Polska, 2018 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Michał Pietrusiewicz Tym razem zapraszamy na Podhale, na spotkanie tenora Arnolda Rutkowskiego i Jana Karpiela - Bułecki, znakomitego muzykanta z Zakopanego. Czy śpiewakowi operowemu uda się zaśpiewać po góralsku? Jak mu pójdzie granie na kozie? Dowiemy się też, że w gwarze podhalańskiej zachowały się różnice w wymowie u (otwartego) i ó (zamkniętego). Zapraszamy na to męskie spotkanie pełne humoru i zabawnych niespodziewanych sytuacji. 14:55 AWATAR, CZYLI ZAMIANA DUSZ Film fantastyczny, 60 min, Polska 1964 Autor: Theophile Gautier Scenariusz i reżyseria: Janusz Majewski Zdjęcia: Kurt Weber Muzyka: Lucjan Kaszycki Aktorzy: Wanda Koczeska, Jan Machulski, Henryk Boukołowski, Gustaw Holoubek, Kazimierz Rudzki, Krzysztof Litwin, Lucjan Zitrig, Ryszard Kotys, Stefania Kołodziejczyk, Bronisław Broński i inni Znakomita adaptacja opowiadania Teofila Gautiera (1811 - 72), wybitnego pisarza francuskiego, autora m.in. cenionych poezji ("Emalie i kamee") oraz powieści "Panna de Maupin" i "Kapitan Fracasse". "Awatar, czyli zamianę dusz" zrealizował Janusz Majewski w ramach popularnego w latach sześćdziesiątych telewizyjnego cyklu "Opowieści niesamowite". Jest to zresztą bodaj najwyżej oceniony przez krytykę odcinek serii. Świetnie skonstruowany scenariusz, przekonująca stylizacja na XIX wiek, wyborne aktorstwo (Holoubek, Boukołowski, Machulski, Koczeska) oraz humor, który wytrzymał próbę czasu, to główne atuty tego filmu. Walory "Awataru..." doceniono również za granicą. Film Majewskiego otrzymał nagrodę FIPRESCI na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Telewizyjnych w Monte Carlo (1966) oraz Złoty Asteroid na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Fantastycznych w Trieście (1967). XIX wiek, Paryż. W pałacu Faubourg Saint Honore mieszka szczerze kochające się hrabiowskie małżeństwo Magdaleny Natalii i Olgierda Łabińskich. Codziennie, niczym tajemne miłosne zaklęcie, cytują sobie werset z Mickiewicza: "Zawsze i wszędzie będę ja przy tobie..." Hrabina wspomina swój pobyt we Florencji i upartego adoratora, niejakiego Oktawiusza de Saville, którego wszakże pozbawiła wszelkich złudzeń. Młodzieniec nie potrafi jednak zapomnieć hrabiny i trawiony niespełnioną namiętnością coraz mocniej zapada na zdrowiu. Po powrocie do Paryża wzywa słynnego doktora Cherbonneau, zwanego "braminem" z racji znajomości arkanów tajemnej wiedzy indyjskiej. Medyk, cieszący się dwuznaczną sławą szarlatana, proponuje znękanemu młodzieńcowi "awatar", czyli zamianę dusz. Wkrótce dusza zadurzonego Oktawiusza przyobleka się w ciało hrabiego Łabińskieggo i odwrotnie. Mimo to kłopoty zakochanego młodzieńca wcale się nie kończą. Hrabina, zorientowawszy się, że jej "mąż" nie pamięta mickiewiczowskich wersetów, zamyka przed nim drzwi do sypialni. Decyzję swą uzasadnia miłością do ojczyzny: "Jestem zbyt wielką patriotką, żeby przyjmować kosmopolitycznych profanów..." Na domiar złego dusza hrabiego zdecydowanie nie może pogodzić się ze swą nową cielesną powłoką. 16:10 JESTEM Dramat psychologiczno - obyczajowy, 93 min, Polska 2005 Scenariusz i reżyseria: Dorota Kędzierzawska Zdjęcia: Arthur Reinhart Muzyka: Michael Nyman Aktorzy: Piotr Jagielski, Agnieszka Nagorzycka, Edyta Jungowska, Barbara Szkałuba, Paweł Wilczak, Agnieszka Podsiadlik, Marcin Sztabiński, Elżbieta Okupska, Przemysław Bluszcz, Janusz Chabior, Łucjan Bieńkowski, Tomasz Beker, Kevin Rolof, Piotr Andrykowski, Mateusz Andrykowski "Kundel" ma 11 lat, drobną buzię, jasne włosy i poważne spojrzenie dorosłego człowieka, który już niejednego w życiu doświadczył. Bo też los go nie oszczędzał. Ojca pewnie nie zna albo już nie pamięta, matka oddała go do domu dziecka, bo nie radziła sobie z obowiązkami macierzyńskimi, do których zupełnie nie dorosła. Znacznie bardziej niż syn pochłania ją poszukiwanie właściwego partnera życiowego. Jak twierdzi, nie umie żyć sama, pragnie, żeby ktoś ją kochał, ale trafia na takich, którzy tylko chcą "zaliczyć" atrakcyjną jeszcze młodą kobietę. Szybko przychodzą i jeszcze szybciej znikają. A ona znów zostaje sama z dojmującą potrzebą miłości. Nie dostrzega, że tej miłości potrzebuje również jej syn, przeraźliwie samotny, pozbawiony opieki, domu, oparcia, o ileż dojrzalszy, mądrzejszy i wrażliwszy niż jego nieodpowiedzialna, egoistyczna matka. Pobyt w domu dziecka zapewnia dach nad głową i kawałek chleba, ale "Kundel" ma dosyć bezdusznych nauczycieli i okrutnych, prześmiewczych docinków rówieśników. Pewnego dnia ucieka z sierocińca. Ma nadzieję, że matka przygarnie go przynajmniej na jakiś czas, ale ona, jak zwykle, zajęta jest tylko sobą. Przegania go jak najgorszego natręta. Chłopiec zamieszkuje więc na opuszczonej, starej barce przycumowanej do brzegu. Zarówno mieszkańcom miasteczka, dobrze go znającym, jak i ludziom mieszkającym w stojącym na uboczu domu nad rzeką jego los jest całkowicie obojętny, z czego "Kundel" zdaje sobie sprawę. Ci pierwsi spotykają go, jak zbiera złom do rozklekotanego wózka, żeby zarobić parę groszy na jedzenie, gdyż ma swój honor i nie chce żebrać. Ci drudzy widzą go, jak krząta się po barce rano i wieczorem, myje się, je. Zainteresowanie budzi jedynie w dwóch córkach gospodarzy: siedmio - i ok. jedenastoletniej, które uważnie obserwują chłopca z daleka. Dodatkowo "Kundel" musi się wystrzegać swych dawnych kolegów z miasteczka, traktujących go jako obiekt swoistych polowań. Któregoś wieczoru młodsza z dziewczynek zagląda na barkę, a wreszcie staje oko w oko z "Kundlem". Odwagi dodaje jej wypite piwo. Dzieci zamieniają parę słów, mała odchodzi. Wraca do swojego dostatniego domu, w którym czuje się równie osamotniona i nieszczęśliwa jak jej nowy znajomy z barki. Nazajutrz pojawia się znowu i odtąd staje się regularnym, gorąco wyczekiwanym gościem na barce. Podrzuca też chłopcu jedzenie, przynosi baterie do znalezionego przez niego radia. Stopniowo między obojgiem małych nieszczęśników rodzi się przyjaźń. Wreszcie każde z nich ma kogoś, z kim może porozmawiać, kto go słucha i rozumie. On zwierza się jej, że jak dorośnie, zostanie poetą, choć pewnie nie do końca wie, co to znaczy. Ona, na pytanie, kim będzie w przyszłości, odpowiada, że starą panną, bo już wie, że to coś smutnego i przykrego, a tak się czuje w swoim zasobnym, lecz obojętnym domu. W przypływie desperacji oboje rozważają nawet wspólną ucieczkę barką w świat. O przyjaźń dziewczynki z obcym zaczyna być zazdrosna niedopuszczona do tajemnicy starsza siostra. Któregoś ranka, odwróciwszy uwagę siostry, dzwoni na policję, by złożyć doniesienie. "Jestem" to bodaj najdojrzalszy film w dorobku Doroty Kędzierzawskiej ("Wrony", "Nic", "Pora umierać") przejmujący, prawdziwy, zapadający w pamięć. Urzeka nie tylko znakomitą grą głównego bohatera, małego Ślązaka Piotra Jagielskiego, ale także poetyckimi zdjęciami Arthura Reinharta i wspaniałą muzyką Michaela Nymana. Na festiwalu w Gdyni w 2005 r. film otrzymał nagrody za muzykę, zdjęcia i dźwięk oraz nagrodę publiczności. Dodatkowo operatora Arthura Reinharta uhonorowano nagrodą główną na festiwalu Camerimage w Łodzi i Orłem - Polską Nagrodą Filmową. "Jestem" zebrało też laury na festiwalach w Berlinie, Belgradzie i 18:00 DOKUMENT.PL - MARATOŃCZYK Film dokumentalny, 51 min, Polska, 2012 Reżyseria: Zbigniew Gajzler Scenariusz: Zbigniew Gajzler Zdjęcia: Witold Szulc Muzyka: Michał Lorenc Film opowiada niezwykłą historię Krzysztofa Jarzębskiego. Ten sportowiec w wyniku choroby nowotworowej przeszedł kilka operacji, które zakończyły się dla niego amputacją obu nóg. Pomimo osobistej tragedii nie poddał się nieprzychylnemu losowi. Swoją chorobę przekuł w sukces. Stał się słynnym na świecie niepełnosprawnym sportowcem, który na swoim wózku bije kolejne rekordy w pokonywaniu odległych tras na obszarze całej Europy. Film ten pokazuje nie tylko jego sukcesy sportowe, ale również zmagania z trudnościami dnia codziennego oraz walkę, którą musi podejmować dzień po dniu, aby być w formie i rozwijać swoją pasję. Historia Krzysztofa Jarzębskiego jest historią o sile człowieka, o jego uporze i determinacji. To film o pasji życia, której odnalezienie jest ważne dla każdego z nas. 19:25 ANTYFONIE - IZABELA DŁUŻYK/MACIEJ WIRMAŃSKI (SZARA RENETA) Film dokumentalny, 22 min, Polska, 2019 Reżyseria: Andrzej Załęski Scenariusz: Jacek Staniszewski, Andrzej Załęski Izabela Dłużyk urodziła się 7 maja 1989 roku w Gdańsku. Od urodzenia jest osobą niewidomą. Jak sama przyznaje, może właśnie to wykształciło u niej szczególną wrażliwość na dźwięk. Już w dzieciństwie zaczęła przejawiać zainteresowanie przyrodą, zwłaszcza ptakami i ich głosami. Stopniowe poznawanie dźwiękowego bogactwa natury wkrótce przerodziło się w pasję nagrywania, nie tylko ptaków, lecz także innych zwierząt i odgłosów przyrody. Jednocześnie coraz głębsze wnikanie w świat ptaków zaowocowało fascynacją pewną szczególną ich grupą - papugami, z którymi obecnie dzieli swoje życie. Podczas studiów wyższych, po latach nagrywania o charakterze wyłącznie amatorskim, Izabela rozpoczęła pracę na w pełni profesjonalnym sprzęcie, z wykorzystaniem mikrofonu specjalnie dostosowanego do rejestrowania odgłosów przyrody. Jak sama mówi, nagrywając przyrodę, usiłuję uchwycić jej piękno, jej subtelną muzykę i delikatny głos. Usiłuję zrozumieć jej tajemnicę: tajemnicę życia tego nieopisanego skarbu, który dzielimy ze wszystkimi stworzeniami, tajemnicę ulotnych chwil, smutku i nadziei, które przynoszą nam zmieniające się pory roku Jestem wdzięczna przyrodzie za to wszystko, czego mnie ze swojej mądrości nauczyła, dlatego bardzo się cieszę, że dzięki moim nagraniom mogę chociaż w niewielkim stopniu dzielić się jej pięknem. Na działaniach i refleksji wokół szeroko rozumianego field recordings nastawia się również Maciej Wirmański, założyciel i kurator kasetowego labela Szara Reneta, który wcześniej dał się poznać jako niezależny krytyk i twórca kultowego bloga Kultura Staroci. Podejście Wirmańskiego do field recording jako strategii tworczej i działalności praktycznie o programowym charakterze ma wymiar konceptualny. Rejestracje z poszczególnych lokacji są swoistymi kapsułami pamięci historycznej i zapisami osobistego trwania artysty - badacza - field recordera. Richard Allen w krótkim tekście dla A Closer Listen opisuje jego dwa fundamentalne wydawnictwa, dwa (pierwsze?) zestawy Dawnych Żydowskich Cmentarzy. Pierwszy z nich wydany został w kwietniu 2017 roku, drugi w czerwcu 2018 roku. To w obu przypadkach całościowe kompozycje, oscylujące między field recordingiem oraz muzyką spod znaku drone/noise/ambient. Oba wydawnictwa zasługują na pogłębioną analizę, w tym miejscu wystarczy napisać, że Szara Reneta trzyma się konsekwentnie idei poświęcania jednej strony kasety jednej lokalizacji, rozbijając na drugim wydawnictwie pojedynczą ścieżkę na mniejsze całostki, które z jednej strony pokazują warsztat, a z drugiej odpowiadają dwóm komponentom projektu. Allen słusznie podkreśla, że to właśnie same nagrania terenowe stanowią w obu przypadkach punkt wyjścia dla całości, którą spina konceptualny zamysł wejścia w złożone relacje między dźwiękiem oraz pamięcią. 20:30 DWOJE BIEDNYCH RUMUNÓW MÓWIĄCYCH PO POLSKU Teatr, 79 min, Polska, 2014 Autor: Dorota Masłowska Reżyseria: Agnieszka Glińska Aktorzy: Monika Krzywkowska, Dorota Landowska, Agnieszka Pawełkiewicz, Marcin Januszkiewicz, Modest Ruciński Przeniesienie spektaklu "Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku" z Teatru Studio w Warszawie. Przedstawienie na podstawie pełnego humoru i niekończących się gagów komediodramatu Doroty Masłowskiej wyreżyserowała Agnieszka Glińska. Dwoje młodych, zagubionych ludzi, pod wpływem niejasnego impulsu (ale w konsekwencji hucznej imprezy), udaje się we wspólną podróż po Polsce, udając tytułowych Rumunów. Ich przygody są dziwaczne, bawią, choć pod warstwą komediową sztuki kryje się przykra prawda o społecznym wykluczeniu, problemach z własną tożsamością i samotności. Spektaklem tym TVP Kultura inauguruje nowy cykl: Telewizyjny Festiwal Teatrów Polski. Co najmniej raz miesiącu, w regularnym paśmie Teatru Telewizji (wtorki, godz. 20:30) będzie można zobaczyć rejestrację lub transmisję spektaklu z bieżącego repertuaru wybranego teatru. Udział w festiwalu biorą różne teatry z całej Polski! 23:40 ONE. KOBIETY KULTURY. MONIKA BORZYM Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Łukasz Orbitowski (prowadzący) "One. Kobiety kultury" to program Łukasza Orbitowskiego, w którym do rozmowy zaproszane są najważniejsze kobiety polskiej kultury. Rozmowa ma charakter wyjątkowego, intymnego spotkania. Tym razem gościem Łukasza Orbitowskiego jest wokalistka jazzowo - soulowa, Monika Borzym. 00:10 MŁODA POLSKA - FUSY Dramat, etiuda filmowa, 27 min, Polska, 2017 Reżyseria: Kordian Kądziela Scenariusz: Kordian Kądziela Zdjęcia: Piotr Chodura Muzyka: Bartosz Kruczyński Aktorzy: Izabela Dąbrowska, Henryk Niebudek, Sebastian Perdek, Ewa Wencel, Janusz Chabior Życie Beaty nie jest usłane różami. Jest samotna, mieszka w ciasnym, zagraconym mieszkaniu w bloku, a na domiar złego jest uzależniona od hazardu. Nie przeszkadza jej to jednak w doradzaniu setkom innych ludzi, jak powinni postępować. Beata jest bowiem telewizyjną wróżką na telefon. Jej życie zmienia się diametralnie, kiedy pewnej nocy jedna z jej wróżb omal nie doprowadza do tragedii. 00:45 NOCNY DOKUMENT - SZCZĘKOŚCISK Film dokumentalny, 30 min, Polska, 2016 Reżyseria: Kordian Kądziela Scenariusz: Kordian Kądziela Zdjęcia: Michał Pukowiec Trzyosobowej grupie artystycznej "Szczękościsk" marzy się podbicie rynku sztuki. Niestety jej członkowie na razie skupieni są na bardziej przyziemnych sprawach. Igor zarabia fotografując produkty do ofertowych gazetek z supermarketów, Baton straszy dzieci w lunaparkowym domu strachów, Laura zaś jest księgową w firmie utylizującą elektrośmieci. Obserwujemy ich zmagania podczas przygotowań do Prowokaliów - czołowego festiwalu sztuki performance. (filmpolski) 01:55 PANORAMA KINA POLSKIEGO - SZCZĘŚCIE ŚWIATA Komediodramat, 98 min, Polska, 2016 Reżyseria: Michał Rosa Scenariusz: Michał Rosa Zdjęcia: Marcin Koszałka Aktorzy: Karolina Gruszka, Agata Kulesza, Tomasz Borkowski, Krzysztof Stroiński, Dorota Segda, Marcin Perchuć, Przemysław Bluszcz, Marek Kalita Akcja filmu dzieje się na Śląsku - latem 1939 i w czasach powojennych - w latach 50. Opowieść o niezwykłej kamienicy na Śląsku, tuż przy granicy polsko - niemieckiej, i jej mieszkańcach: pięknej Róży oraz zauroczonych nią trzech mężczyznach Polaku, Ślązaku i młodym Niemcu. Róża jest niezależną kobietą, Żydówką. W trakcie jedynej w filmie wojennej sceny będącej wyraźną, nie tylko czasową cezurą znika z życia kamienicy. Pozostawia jednak ślad w sercach mieszkających za ścianą mężczyzn: puste miejsce, tęsknotę i poczucie winy, czyli uczucia, które w drugiej, powojennej części filmu odmienią losy bohaterów. 03:40 TAŚMY KULTURY - STEFANIA I SANTOS Artystyczne/estradowe (widowisko), 11 min, Polska, 2018 Telenowela polska. Piękne kobiety i bogaci mężczyźni. Władza, afery i namiętności. Tłuste miliony. 03:55 SCENA KLASYCZNA - MAREK BRACHA Koncert, 41 min, Polska, 2019 W tym odcinku wystąpi Marek Bracha - wszechstronny pianista wykształcony w Warszawie i Londynie. Marek Bracha koncertuje z repertuarem muzyki klasycznej, który wykonuje na instrumentach współczesnych oraz tych z epoki. Współpracuje także z polskimi kompozytorami, poszerzając repertuar o nowe pozycje solowe, kameralne oraz z towarzyszeniem orkiestr. Ma w dorobku prawykonania utworów I. Zalewskiego, D. Przybylskiego, J. Bruzdowicz, M. Majkusiaka. Prowadzi wykłady i warsztaty przybliżające problemy wykonawstwa historycznego. W lutym 2018 roku zadebiutował w Carnegie Hall w Nowym Jorku, wykonując utwory F. Chopina. Marek Bracha jest współzałożycielem i kuratorem festiwalu kameralnej WarszeMuzik, który tworzy razem z flecistką Anią Karpowicz. W Scenie Klasycznej Marek Bracha zaprezentuje program Jewish Mazurkas złożony z Mazurków pisanych w XIX i XX wieku przez polskich kompozytorów żydowskiego pochodzenia. W tym programie znajdują się kompozycje M. Szymanowskiej, J. Wieniawskiego, Wł. Szpilmana, A. Tansmana, M. Weinberga. Najstarsze pochodzą z XIX wieku, najmłodszy - mazurek Szpilmana - z 1940 roku. 04:50 JEST NAPRAWDĘ EKSTRA Dramat, etiuda filmowa, 26 min, Polska, 2017 Reżyseria: Katarzyna Warzecha Scenariusz: Katarzyna Warzecha Zdjęcia: Piotr Pawlus Aktorzy: Sandra Drzymalska, Sławomir Grzymkowski, Urszula Grabowska, Antoni Sałaj, Feliks Szajnert Iga, studentka Akademii Muzycznej, dowiaduje się o wygraniu zagranicznego stypendium, o które bez jej wiedzy aplikował jej ojciec. Bohaterka, działając pod wpływem emocji, pakuje się i opuszcza dom. Wraca po trzech miesiącach, gdy dociera do niej informacja, że ojciec jest poważnie chory. Ostatni tydzień jego życia jest swoistym pożegnaniem rodziny, ale też konfrontacją bohaterki z samą sobą.