TVP Kultura Poniedziałek, 28.10.2019 08:00 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - WIŚLICA Reportaż, 6 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Wykonawcy: Krzysztof Grzybowski (prowadzący), Katarzyna Sanocka (prowadząca) W tym odcinku wybierzemy się do Wiślicy. Wiślica należała do najważniejszych ośrodków polityczno - administracyjnych monarchii piastowskiej, a jej początków należałoby szukać w IX wieku jeszcze w państwie Wiślan wzmiankowanym w trzech niezależnych średniowiecznych źródłach. Wiślica wiąże się też z niepotwierdzoną przez współczesnych badaczy hipotezą o przymusowym chrzcie księcia wiślickiego w obrządku słowiańskim w odkrytej w latach 60. XX wieku w reliktach wiślickiego kościoła św. Mikołaja tzw. misy chrzcielnej. 08:10 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - MARIA ANNA POTOCKA Dysk./wywiad/debata, 10 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadząca) W programie rozmowa o najnowszych wystawach w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK. Gościem Katarzyny Sanockiej jest dyrektor MOCAK - u Maria Anna Potocka. 08:30 PRZYJĘCIE NA DZIESIĘĆ OSÓB PLUS TRZY Film obyczajowy, 53 min, Polska 1973 Reżyseria: Jerzy Gruza Scenariusz: Jan Himilsbach Zdjęcia: Antoni Nurzyński Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Zdzisław Maklakiewicz, Leon Niemczyk, Olgierd Łukaszewicz, Wiesław Dymny, Józef Morgała Ukończony w 1973 roku telewizyjny film, nie spodobał się cenzorom i powędrował na półkę, gdzie przeleżał ponad siedem lat. Kiedy wreszcie wspólne dzieło Gruzy i Himilsbacha doczekało się premiery, wzbudziło wiele kontrowersji. Było tyluż przeciwników, co zwolenników filmu, którzy wbrew malkontentom uznali, że "Przyjęcie..." nawet po latach zabrzmiało przekonywająco. Film przedstawia Polskę tamtych lat i problemy na ówczesnym rynku pracy. Bywalcy tzw. pośredniaków z okresu socjalizmu to niewykształceni robotnicy, ludzie z marginesu społecznego, którzy mogą liczyć jedynie na pogardę i pracę w niegodziwych warunkach. 38 - letni Karolak nigdzie nie pracuje, pozostaje na utrzymaniu 73 - letniej matki emerytki. Żyją w bardzo skromnych warunkach, ale starsza kobieta dba o to, żeby dom był czysty i zawsze było coś do zjedzenia. Syn nie powinien narzekać, ma zapewniony wikt i opierunek. Ale Karolak jest znużony monotonną egzystencją na wolności. Przesiedział kilkanaście lat za kratkami - oczywiście za niewinność - a przed trzema miesiącami wyszedł z więzienia. Chciałby się teraz zabawić, wyszumieć, wypaść z kolegami na coś mocniejszego. Próbuje wyciągnąć od matki ciężko uciułane grosze, bo tylko"Małe piwko z korzeniami", jak sobie podśpiewuje, jest dobre na smutek i frasunek. Po piętach depcze mu sierżant, który ma oko na niego i jego niepracujących kolegów. Wreszcie Karolak dostaje od milicjanta skierowanie do urzędu zatrudnienia. Stawia się niechętnie w "pośredniaku", by, podobnie jak setki innych bezrobotnych, zarejestrować się w okienku. A tu, jak mawiają znawcy tematu, można jedynie znaleźć robotę dla chamów i frajerów. Ludzie przed urzędem pogrążają się w spekulacjach. Chcą pracy i godziwej zapłaty. Tymczasem przed "pośredniak" zajeżdża nyska, z której wysiada elegancko ubrany mężczyzna - w garniturze, białej koszuli, pod krawatem. Oświadcza gorączkowo dyskutującym robotnikom, że potrzebuje dziesięciu ludzi - młodych, zdrowych, silnych i chętnych do ciężkiej pracy. Kompletnie zaskoczeni jego stanowczością mężczyźni jadą w ciemno, nie mają pojęcia dokąd i do jakiego zajęcia. Zostają wywiezieni, gdzieś daleko za miasto. Na miejscu chlebodawca, przedstawiający się jako kierownik zakładu - Piątek - częstuje carmenami i wyłuszcza całą sprawę. W fabryce pracy jest mnóstwo, ale brakuje ludzi, dlatego ich tu ściągnął. Trzeba rozładować pięć wagonów grysu, które od kilku dni stoją na bocznicy. Zakład naglą terminy, ma umowy z zagranicznymi kontrahentami. Kłopot w tym, że za wywalenie jednej tony grysu i przewiezienie taczkami cennik przewiduje śmieszną stawkę - 3 złote i 1 grosz. Żaden z "porwanych" sprzed urzędu robotników nie ma zamiaru pracować za taką sumę, wszyscy się buntują i żądają odwiezienia do domu. Wygląda na to, że nie ustąpią. Zdeterminowany kierownik Piątek wzywa do swego gabinetu przewodniczącego rady zakładowej. Wspólnie uradzają, że na wypłatę dla robotników wykorzystają pieniądze z funduszu reprezentacyjnego, a przewodniczący wyasygnuje dodatkowo pewną sumę przeznaczoną na nagrody. Po długich pertraktacjach robotnicy w końcu zabierają się do rozładowania wagonów. Robota aż wre. Po ciężkiej harówce wreszcie fajrant. Teraz czeka ich kąpiel w przyzakładowej łaźni, zmiana ubrań i marsz w kierunku sali konferencyjnej, gdzie pani Krysia już nakryła do stołu, jak dla ważnej delegacji, bo na ten cel, o dziwo, funduszy nie brakuje. Są więc wykwintne zakąski, jest też winiak, chociaż biesiadnicy zdecydowanie woleliby czystą. Dziesięciu fizycznych plus jeden nadprogramowy oraz przewodniczący i kierownik rozpoczynają przyjęcie. Na zakończenie każdy "członek oficjalnej delegacji" ma jeszcze dodatkowo dostać upominek. 09:35 DUŻE ZWIERZĘ Film obyczajowy, 71 min, Polska 2000 Reżyseria: Jerzy Stuhr Scenariusz: Krzysztof Kieślowski Zdjęcia: Paweł Edelman Muzyka: Abel Korzeniowski Występują: Jerzy Stuhr, Anna Dymna, Dominika Bednarczyk, Błażej Wójcik, Andrzej Franczyk, Feliks Szajnert, Zbigniew Kaleta, Andrzej Kozak, Radosław Krzyżowski, Stanisław Banaś, Piotr Dąbrowski, Zbigniew Rola, Ewa Worytkiewicz, Małgorzata Ząbkowska, Beata Schimscheiner, Tomasz Schimscheiner i inni "Duże zwierzę" - czwarty film w reżyserskim dorobku Jerzego Stuhra - był już głośny na długo przed premierą. Stało się tak za sprawą scenariusza. Pierwszą jego wersję (na podstawie opowiadania Kazimierza Orłosia pt. "Wielbłąd") napisał bowiem w roku 1973 sam Krzysztof Kieślowski, noszący się wówczas z zamiarem debiutu fabularnego. Niestety, tekst nie spodobał się peerelowskim decydentom od kultury i musiał powędrować do szuflady. Przed kilkoma laty odnalazł go w Wiesbaden Janusz Morgenstern. Takiej okazji nie można było zmarnować. Morgenstern, zarezerwowawszy sobie rolę producenta, zaprosił do współpracy Jerzego Stuhra, jednego z ulubionych aktorów Kieślowskiego. Twórca "Tygodnia z życia mężczyzny" nie tylko wziął na swoje barki reżyserię i opracowanie scenariusza (w pierwotnej wersji były tylko dwie sceny z rozpisanym dialogiem), lecz także zagrał głównego bohatera. Realizacja "Dużego zwierzęcia" stała się dla aktora szczególnym doświadczeniem. "Po pierwsze dlatego, że w sensie symbolicznym znów byłem współpracownikiem Krzysztofa, mojego przyjaciela. Dane mi było nadać kształt czemuś, co było jego ideą, jego dążeniem. Po drugie, to był mój pierwszy film poetycki. Zawsze miałem skłonność do realistycznego oglądania świata. Odważyłem się na metaforę, spróbowałem znaleźć w sobie inną wrażliwość" - mówił w jednym z wywiadów. To jednak nie wszystko. Już w swych poprzednich filmach Stuhr - reżyser dowiódł, jak bliski jest mu temat tolerancji, zrozumienia dla inności i niedoskonałości bliźniego. Typ jego talentu kazał mu wszakże ukazywać ludzkie losy w konkretnym kontekście czasowo - przestrzennym, co z kolei zmuszało do balansowania na granicy doraźnej publicystyki. Dopiero scenariusz Kieślowskiego pozwolił autorowi "Historii miłosnych" na zmianę perspektywy i bardziej uniwersalne potraktowanie problemu. "Stuhr niemodny temat ujął w formę przypowieści, dotykającej za pośrednictwem mikrozdarzeń ponadczasowych prawideł" - pisała po premierze "Dużego zwierzęcia" jedna z recenzentek. Nie wszyscy wszakże podzielali jej zdanie. Film wywołał liczne dyskusje. Jedni chwalili i nagradzali (Nagroda Specjalna na MFF w Karlovych Varach, nagroda publiczności na Lecie Filmowym w Kazimierzu Dolnym, Syrenka Warszawska w kategorii filmu fabularnego), inni zarzucali reżyserowi jałowe powielanie wzorców kina moralnego niepokoju. Jedno wszakże pozostaje bezsporne: "Duże zwierzę" to kolejne niebanalne dokonanie Jerzego Stuhra, jednego z niewielu polskich artystów filmowych, którzy bez oglądania się na mody, konsekwentnie budują na ekranie własną, oryginalną wizję świata Mała, górska miejscowość, gdzieś w Polsce. Pan Sawicki, szanowany obywatel, tak samo zwyczajny jak jego otoczenie, pewnego dnia zaczyna spacerować ulicami w towarzystwie wielbłąda. Zdziwieni mieszkańcy nie wiedzą, co o tym myśleć. Mijają kolejne dni, a zwierzę ciągle jest u Sawickich. Mało tego, zajmuje w ich życiu coraz ważniejsze miejsce. Dlaczego? - to pytanie coraz bardziej dręczy całe miasteczko. Sawiccy nie potrafią odpowiedzieć. Po prostu polubili dwugarbnego czworonoga i tyle. Mieszkańcom wszakże to nie wystarcza. Nie wiedzieć czemu nie potrafią przystosować się do nowej sytuacji i reagują agresywnie. Odpowiednie urzędy nagle zaczynają domagać się rejestracji i opodatkowania wielbłąda. Pojawiają się donosy, że wielbłąd przeszkadza dzieciom w nauce, zanieczyszcza ulice, a także - czy są granice absurdu? - może roznosić groźną afrykańską odmianę choroby wenerycznej. W stosunku do Sawickich mnożą się szykany. Ona traci pracę w przedszkolu, jego nie chcą już w lokalnej orkiestrze. Przed ich domem hałasują protestacyjne pikiety. Mimo że odrzuceni i osamotnieni, Sawiccy nie zamierzają pozbyć się wielbłąda. Przeciwnie, są do niego coraz mocniej przywiązani. 11:00 RODZINA KANDERÓW - ODC. 6 - DZIEŃ DO NAMYSŁU. ROK 1955 Serial obyczajowy, 58 min, 12 odc. , Polska 1988 Reżyseria: Zbigniew Chmielewski Scenariusz: Albin Siekierski Zdjęcia: Jan Janczewski Aktorzy: Michał Anioł, Marta Klubowicz, Marian Dziędziel, Paweł Siedlik, Emilian Kamiński, Krzysztof Bednarski, Mieczysław Górkiewicz, Ewa Kolasińska, Jacek Nodzyński, Czesław Stopka, Jaromir Przybora Lato 1955 roku. Antoni za wzorową służbę dostaje skierowanie na wczasy do Zakopanego. Podczas pobytu z mężem w górach Krysia przypadkowo spotyka Jurka - swą pierwszą miłość i ojca Władzia. Jurek, dowiedziawszy się o swym ojcostwie, żąda, by Krysia razem dzieckiem opuściła małżonka. Dochodzi do dramatycznej rozgrywki w trójkącie Antoni - Krysia - Jurek. W wyniku małżeńskiej awantury kobieta ulega wypadkowi. Na szczęście, nie jest on bardzo groźny. Mimo konfliktu z żoną Antoni postanawia walczyć o swoją rodzinę. 12:10 SCENA KLASYCZNA - (12) MICHAŁ PEPOL Koncert, 39 min, Polska, 2017 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca) Michał Pepol to wiolonczelista na co dzień związany z Royal String Quartet. Występuje też jako solista w scenie koncertu w przedstawieniu "Francuzów" wg Prousta w reż. Krzysztofa Warlikowskiego. W programie zobaczymy fragment recitalu "Dźwięk odnaleziony", który jest próbą odnajdywania dźwięku na różnych poziomach, m.in. przez dotyk instrumentu, poszukiwania wibracji i interferencji poza nią, granie klasyczne, ucieczkę do wyobrażeń prawie filmowych, wsłuchiwanie się w elektronikę. Wreszcie odnajdując swój własny głos. Ponadto Michał Pepol wykona kompozycje: Wojtek Blecharz - "The Map of Tenderness" Arvo Pärt - "Spiegel im Spiegel" Paweł Mykietyn - "Kartka z albumu" Kate Bush - "Among Angels" w aranżacji Michała Pepola Oprawa wizualna: Paweł Bownik 13:00 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - MARIA ANNA POTOCKA Dysk./wywiad/debata, 10 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadząca) W programie rozmowa o najnowszych wystawach w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK. Gościem Katarzyny Sanockiej jest dyrektor MOCAK - u Maria Anna Potocka. 13:20 WIELKIE CHWILE W DZIEJACH MUZYKI - MARIA CALLAS TOSCA 1964 (MAGIC MOMENTS OF MUSIC - MARIA CALLAS & TOSCA) Film dokumentalny, 52 min, Niemcy, 2017 Reżyseria: Holger Preusse Początek roku 1964 przyniósł muzycznemu światu wielką niespodziankę: Maria Callas powróciła do opery jako primadonna. Jej Tosca w Royal Opera House stałą się sensacją. Nawet The Beatles nie mieli w tym czasie tylu prasowych relacji i wzmianek. Przepowiadany artystce koniec kariery okazał się chwilową przerwą, kiedy to nie przedstawienia, ale skandale z jej udziałem zdominowały nagłówki. Nieszczęśliwa w miłości z Onasisem, Maria Callas chciała raz jeszcze pokazać całemu światu, że tytuł primadonna assoluta wciąż słusznie należy do niej. Callas przyjmuje rolę w operze Pucciniego, ale stawia warunek, że produkcję tę wyreżyseruje słynny Franco Zeffirelli. Jej fani ustawili się wtedy w kolejce po bilety przed Royal Opera House na londyńskim Covent Garden na cztery, a niektórzy nawet na pięć zimowych nocy i cały ten czas spędzali w śpiworach i na składanych krzesełkach. Ten film to jedna z niewielu możliwości zobaczenia Marii Callas na scenie; doświadczenia jej emocjonalności i kompetencji wokalnej. Rejestrowany jest drugi akt opery z udziałem Callas. Zresztą jeden z najbardziej dramatycznych aktów w całej historii opery. By uratować torturowanego malarza Cavaradossiego, Tosca morduje szefa policji, Scarpię. 14:25 NIEDZIELA Z... TWÓRCZOŚCIĄ GUSTAWA HERLINGA - GRUDZIŃSKIEGO Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Marta Perchuuć - Burzyńska (prowadząca) Program poświęcony jest twórczości Gustawa Herlinga - Grudzińskiego. Goście programu wspominają go jako twórcę i człowieka, jako pisarza wyklętego i obserwującego Polskę z oddali. Zastanawiają się nad wpływem jego biografii na postrzeganie przez niego świata. Przyglądają się powtarzającym się wątkom w jego twórczości: człowieczeństwie i samotności. Rozmawiają także o stosunku pisarza do sztuki, kultury Neapolu i Włoch. 15:20 KONIEC BABIEGO LATA Film obyczajowy, 49 min, Polska 1976 Reżyseria: Ewa Kruk Scenariusz: Andrzej W. Pastuszek Zdjęcia: Bronisław Baraniecki Aktorzy: Krystyna Adamiec - Kozłowska, Ewa Żukowska, Krzysztof Kolberger, Katarzyna Łaniewska, Krzysztof Majchrzak, Celina Klimczak, Bogusław Sochnacki i inni Akcja filmu rozgrywa się pod koniec babiego lata, ale Babie Lato to także nazwa rodzinnej wsi bohatera, Józka, dokąd przybywa on wraz ze swoją dziewczyną Miszą, którą przedstawia krewnym jako swoją żonę. Oboje mieszkają w Warszawie. On jest fotografikiem, ona początkującą aktorką. Łączy ich romans, choć dla niej ten związek chyba nie ma przyszłości. Wiecznie zaganiani, robiący kariery w mieście, oboje nie mają wiele czasu ani dla siebie ani na odpoczynek. Przyjechali zaledwie na trzy dni. Pobyt "na łonie natury" traktują jako okazję do krótkich wywczasów. Planują też nazbierać grzybów, których w okolicy jest w bród. Z Babiego Lata pochodzi matka Józka. On już urodził się w mieście, w rodzinnej wsi był tylko raz, kiedy miał siedem lat. Niewiele pamięta z tamtej wizyty. Warszawiacy zatrzymują się u ciotki Józka, która gospodarzy wraz z synem Jankiem i jego żoną Marysią. Krewni przyjmują ich bardzo serdecznie, wręcz wylewnie, ale synowa boczy się i dąsa, zazdrośnie patrząc na miastowych. Na tym tle dochodzi między małżonkami do ostrej kłótni. W końcu Janek, który nie może zdzierżyć, że "baba mu się sprzeciwiła", uznaje, że będzie lepiej, jak odwiezie krnąbrną żonę wraz z posagiem do jej ojca i wystąpi o rozwód. Napięta atmosfera udziela się również przyjezdnym i staje się okazją do wyrzucenia sobie wzajemnych pretensji i żali. Misza jest nawet gotowa wcześniej wyjechać. Józek i Misza odwiedzają rodzinny grób, potem składają wizytę siostrze matki, Zosi, której powodzi się bardzo dobrze. Kobieta ma nowoczesne gospodarstwo, ładnie urządzony dom z łazienką i toaletą, co na wsi jest luksusem. Rodzinne spotkanie zakłócają wynurzenia sędziwego Klimka Bani. Z jego opowieści wynika, że w dziejach rodziny nie wszystko było zgodne z szóstym przykazaniem. Gość ze stolicy przyjmuje te rewelacje bez emocji, ale Miszę zaczynają dręczyć wątpliwości co do trwałości jej związku z Józkiem. Wreszcie nadchodzi dzień wyjazdu do Warszawy. Pada deszcze, zwiastując koniec prawdziwego babiego lata. Niedługi film Ewy Kruk można zakwalifikować jako kolejny zapis relacji wieś - miasto. Ten banalny schemat posłużył jednak autorce do wnikliwej penetracji ludzkich kompleksów, lęków i urazów. Obserwacje reżyserki zdecydowanie kłócą się ze stereotypowym przedstawieniem chłopów jako tych, co "żywią i bronią". W filmie zwracają uwagę wysmakowane plastycznie zdjęcia, ukazujące obraz polskiej wsi - sielskiej i anielskiej. Przed oczami widza przesuwają się malownicze widoki, przepiękne pejzaże: rwąca rzeczka, spacerujące domowe ptactwo i pasące się na łąkach bydło. Wieś Babie Lato to także kryte strzechą chałupy, walące się drewniane płoty i zwyczajni prości ludzie, którzy mimo biedy zawsze są otwarci dla obcych, gotowi do przyjęcia ich pod swój skromny dach. Zdjęcia do tego filmu zostały uhonorowane nagrodą na II Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku w 1975 roku. Również zasłużenie nagrodzono z rolę Janka Krzysztofa Majchrzaka. 16:20 SZCZĘŚLIWY CZŁOWIEK Film obyczajowy, 84 min, Polska, 2000 Scenariusz i reżyseria: Małgorzata Szumowska Zdjęcia: Marek Gajczak, Michał Englert Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Jadwiga Jankowska-Cieślak, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Piotr Jankowski, Roman Gancarczyk, Mieczysław Grąbka, Andrzej Hudziak Wyróżniony za wartości artystyczne na festiwalu w Salonikach w 2000 r. film jest pełnometrażowym debiutem fabularnym Małgorzaty Szumowskiej. Zanim reżyserka nakręciła "Szczęśliwego człowieka", było o niej głośno w filmowym świecie. Córka znanych krakowskich dziennikarzy, absolwentka łódzkiej "filmówki" już w pierwszych realizacjach dokumentalnych wykazała nieprzeciętny talent i umiejętność starannej i wnikliwej obserwacji rzeczywistości. Przebojem weszła narynek filmowy szkolnymi etiudami i dokumentami zrealizowanymi tuż po studiach, zdobywając prestiżowe nagrody i wyróżnienia w kraju i za granicą m.in. w Tel - Awiwie, Bolonii, Tampere, Meksyku. Akcja "Szczęśliwego człowieka" została osadzona w realiach współczesnej rzeczywistości polskiej. To kameralny, pozbawiony efektów komercyjnych rodzinny dramat, rozgrywający się w scenerii ubogich i ponurych miejsc Krakowa. Smutna historia trojga ludzi i ich skomplikowanych relacji uczuciowych. Reżyserka filmu bardziej niż o tempo narracji zadbała o psychologiczne portrety bohaterów, przeżywających życiową tragedię. Krytyka zgodnie podkreślała znakomitą grę przede wszystkim Jadwigi Jankowskiej - Cieślak i Małgorzaty Hajewskiej - Krzysztofik. Specyficzną atmosferę filmu podtrzymują zdjęcia młodych operatorów, Marka Gajczaka i Michała Englerta, którzy umiejętnie ukazują zwykłych ludzi wtopionych w tło brudnych i odrapanych krakowskich kamienic. Matka (Jadwiga Jankowska - Cieślak) i jej 30 - letni syn Janek (Piotr Jankowski) mieszkają razem w ubogiej dzielnicy miasta, w starym domu. Los ich nie rozpieszcza, nigdy nie zaznali szczęścia ani dobrobytu. Janek jest życiowym nieudacznikiem. Choć w szkole był prymusem i skończył studia, nie zrobił błyskotliwej kariery zawodowej. Nie ma nawet stałej pracy, zarabia dorywczo, pisując artykuły do gazet. Bezrobotna matka dostaje w końcu obietnicę posady. Musi jednak przedtem poddać się rutynowym badaniom. Diagnoza lekarska przekreśla wszystko. Kobieta ma raka płuc, zostało jej zaledwie kilka miesięcy życia. Próbuje zataić swój stan zdrowia przed jedynakiem. On jednak dowiaduje się o nieuleczalnej chorobie matki. Sądząc, że rodzicielka nie zdaje sobie sprawy ze śmiertelnego zagrożenia, prosi lekarzy, by ukryli przed nią prawdę. Rozpoczyna się rodzinny dramat, a jego bohaterowie prowadzą specyficzną grę, wzajemnie się oszukując. Wychowany przez matkę syn chciałby, choć na krótko, dać jej szczęście, spełnić wszystkie marzenia, wynagrodzić lata smutku i cierpień. Gdy na horyzoncie pojawia się kobieta, postanawia się z nią ożenić. Namawia ją do odegrania roli narzeczonej i przyszłej synowej, by sprawić radość matce. Tymczasem Marta (Małgorzata Hajewska - Krzysztofik), robotnica w wytwórni mrożonek, samotnie wychowująca córkę Manię, wiele w życiu przeszła. Przeżywa własny dramat, choć stara się tego nie okazywać na zewnątrz. 18:00 LEGENDY POLSKIEGO TEATRU - PO PROSTU KRYSTYNA FELDMAN Film dokumentalny, 57 min, Polska, 2006 Reżyseria: Grażyna Pieczuro Scenariusz: Grażyna Pieczuro Wykonawcy: Krystyna Feldman Sylwetka aktorki Krystyny Feldman, nazywanej "królową drugiego planu". Artystka przez lata grała epizody w filmie i teatrze i dopiero w wieku 84 lat zagrała główną rolę Nikifora w filmie "Mój Nikifor" Krzysztofa Krauzego. Za tę wspaniałą kreację dostała nagrody na całym świecie. Odniosła sukces, udowadniając, że nigdy nie jest za późno i warto czekać na tę najważniejszą rolę. Krystyna Feldman debiutowała przed wojną we Lwowie, po wojnie grała w teatrach w Opolu, Szczecinie, Jeleniej Górze. Ostatnie lata spędziła w Poznaniu i to był jej najdłuższy "przystanek". W filmie opowiada o swoim życiu prywatnym, o swoim traktowaniu zawodu, o tym, jak pracuje nad rolami. Autorzy dokumentu obserwowali ją podczas prób do ostatniego spektaklu "I to mi zostało". Było to w grudniu 2006 r. Ostatnie rozmowy z bohaterką filmu zostały zarejestrowane 9 stycznia 2007 r. Dwa tygodnie później, 24 stycznia 2007 aktorka odeszła na zawsze. 20:30 PANORAMA KINA POLSKIEGO - KRÓL ŻYCIA Film komediowy, obyczajowy, 92 min, Polska, 2015 Reżyseria: Jerzy Zieliński Scenariusz: Fadi Chakkour Zdjęcia: Jan Holoubek Aktorzy: Robert Więckiewicz, Magdalena Popławska, Bartłomiej Topa, Krzysztof Czeczot, Anna Niedźwiecka, Jan Peszek, Jerzy Trela Opowiedziany z humorem, ale też skłaniający do refleksji film ukazuje życie w wielkim mieście, świat korporacyjnych układów i zależności. Dla korporacji pracuje właśnie główny bohater, czterdziestokilkuletni Edward, który nie lubi swego zajęcia, nie asymiluje się z otaczającym go środowiskiem. Jego głębokie frustracje i niechęć do wszystkiego przekłada się także na relacje rodzinne. Nie potrafi porozumieć się z żoną Normą, która stała się mu obojętna, brakuje mu cierpliwości do dziesięcioletniej córki Frani, nie znajduje czasu dla starzejącego się ojca. Ale pewnego dnia wszystko się zmienia, a to za sprawą wypadku samochodowego. Może to obrażenia głowy powodują, że Edward łagodnieje, staje się innym człowiekiem. Choć nadal żyje w tym samym mieście i w otoczeniu tych samych ludzi, inaczej patrzy na świat, swoją rodzinę, znajomych, sąsiadów. Teraz widzi wszystko w lepszych kolorach, z innej perspektywy, dostrzega nowe wartości, a przy tym odzyskuje radość życia i po prostu czuje się szczęśliwy. 22:45 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - LEGENDA ZŁOTEJ PALMY (THE LEGEND OF THE PALME D'OR) Film dokumentalny, 60 min, Szwajcaria, 2015 Reżyseria: Alexis Veller Dokument przedstawia historię Złotej Palmy, najważniejszej nagrody filmowej przyznawanej każdego roku na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. W filmie wypowiadają się zdobywcy nagrody, m.in.: Wim Wenders, Martin Scorsese, Jane Campion, Emir Kusturica. Artyści wspominają prace nad nagrodzonymi filmami, atmosferę imprezy, chwile związane z ceremonią wręczenia nagród i towarzyszące im wówczas emocje. Film pokazuje także poszczególne etapy produkcji projektu statuetki, która przybierała różne formy, początkowo była inspirowana rysunkiem Jeana Cocteau, od 1997 roku przyjęła kształt projektu szwajcarskiego jubilera Choparda. W dokumencie obserwujemy proces produkcji w kopalni złota Fairtrade w Kolumbii, w której powstaje statuetka wykonana z 18 - karatowego złota. 23:55 CHARTUM (KHARTOUM) Dramat, 123 min, Wielka Brytania/USA 1966 Reżyseria: Basil Dearden Scenariusz: Robert Ardrey Zdjęcia: Edward Scaife Muzyka: Frank Cordell Aktorzy: Charlton Heston, Laurence Olivier, Richard Johnson, Ralph Richardson, Alexander Knox, Johnny Sekka, Nigel Green, Michael Hordern, Hugh Williams, Douglas Wilmer i inni Nominowany do Oscara za scenariusz film zainspirowany wydarzeniami z historii Imperium Brytyjskiego. Portret legendarnego Anglika, generała Sir Charlesa Gordona tłumiącego powstanie Al - Mahdiego w Sudanie. Zginął z rąk mahdystów 26 stycznia 1885 roku w walkach o Chartum. Ogromny budżet filmu pozwolił zgromadzić na planie filmowym gwiazdorską obsadę. W znakomitych rolach charyzmatycznych przywódców wystąpili Charlton Heston (Oscar za "Ben Hura") oraz Laurence Olivier jako Mahdi, arabski przywódca religijny, który w imieniu proroka Mahometa ogłosił świętą wojnę przeciwko niewiernym. Zderzenie dwóch światów, religii, kultur i dwóch wielkich indywidualności. Konfrontacja zachodniej cywilizacji z fanatycznymi wyznawcami islamu - to temat dziś niezwykle aktualny. Obok dobrego aktorstwa za największe walory epickiego dzieła Basila Deardena krytyka uznała wysmakowane plastycznie zdjęcia kręcone w Egipcie i słynnym angielskim Pinewood Studios oraz nienaganną reżyserię. Angielski reżyser uchodził w środowisku filmowym za profesjonalistę i wzór "angielskości" - twórcę sumiennego, kompetentnego, skrupulatnego. Zmarły tragicznie w wypadku samochodwoym w 1971 r. Dearden w swojej trzydziestoletniej karierze nakręcił około 40 filmów, a do najbardziej znanych należą: "Zajazd na rozdrożu", "Niebieska lampa", "Safira", "Liga dżentelmenów", "Najmniejsze widowisko świata", "Cichy wspólnik", "Maskarada szpiegów", "Tylko wtedy, gdy się śmieję". Rok 1883, Sudan. Tajemniczy wizjoner Mahdi, czyli Zbawca, ogłasza świętą wojnę przeciwko niewiernym, skupiając wokół siebie pustynne plemiona. Przeciwko fanatycznemu wyznawcy Mahometa rusza 10 - tysięczna armia egipska dowodzona przez zawodowego oficera brytyjskiego, pułkownika Hicksa. Jednak grupa arabskich wojowników uzbrojonych jedynie we włócznie zwycięża nowoczesną armię. Wyposażeni w zdobyczną broń mahdyści zagrażają Chartumowi. Na wieść o sromotnej klęsce pułkownika Hicksa i maskarze jego żołnierzy, brytyjski premier William Gladstone (Ralph Richardson), chcąc uniknąć dalszego rozlewu krwi, decyduje się wysłać do Sudanu jedynie generała Charlesa Gordona z rozkazem wyprowadzenia z Chartumu egipskiej ludności cywilnej. Generał Gordon wyrusza z Anglii statkiem wraz ze swym nowo mianowanym zastępcą, pułkownikiem Stewartem (Richard Johnson). Generał wjeżdża do Chartumu owacyjnie witany przez miejscową ludność, to dzięki niemu zniesiono w Sudanie niewolnictwo. Wkrótce spotyka się z Mahdim, który odrzuca propozycję wypuszczenia Egipcjan z Chartumu. Zamierza złożyć miasto w ofierze Mahometowi. Zginą mężczyźni, kobiety i dzieci, a ulice zamienią się w potoki krwi. Chce prowadzić świętą wojnę, dopóki cały islam nie uzna jego nauk. W imię swego Boga i religii nie zawaha się wyrżnąć wszystkich Egipcjan i Sudańczyków. Wobec ogromnego zagrożenia generał Gordon otrzymuje rozkaz powrotu do Londynu. Ale on podobnie jak Mahdi zaciekle broni swych przekonań religijnych i nie podda się. W zamian wysyła Stewarta, który ma przekonać rząd o niebezpieczeństwie. Przyparty do muru premier Gladstone wysyła z odsieczą wojska brytyjskie. 02:35 KINO NOCNE - ZIGGY DUST Film dokumentalny, 46 min, Polska, 2015 Reżyseria: Kruk Ryszard Scenariusz: Kruk Ryszard Zdjęcia: Adam Fisz Portret wyjątkowej postaci Zbigniewa Cołbeckiego vel Ziggy Dusta. W latach 80. muzyk i założyciel punkowego zespołu Bikini, następnie zegarmistrz, DJ, emigrant z wyboru, aż wreszcie Tańczący Zamiatacz Ziggy Dust w Londynie. Gwiazda CNN i BBC. W filmie śledzimy losy Zbyszka od późnych lat 70. po dzisiejszy dzień, kiedy to stał się ojcem i maratończykiem. W filmie występują: Zbigniew Cołbecki, Robert Brylewski, Kazik Staszewski, Anna Staszewska, Yach Paszkiewicz, Paweł Konjo Konnak, Tomasz Siatka, Waldemar Rudziecki, Wojciech Gałek, Bartosz Karol Mołczan. [źródło: filmpolski.pl] 03:30 TAŚMY KULTURY - SENS PRACY Artystyczne/estradowe (widowisko), 11 min, Polska, 2018 Czy bezsensowna praca ma jakiś sens sama w sobie? Czy bezsens celu odbiera wszelki sens działaniu? Działaj z sensem - oglądaj "Taśmy kultury". 03:45 SCENA ALTERNATYWNA - ZAMILSKA Magazyn, 23 min, Polska, 2019 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Marek Horodniczy (prowadzący) Natalia Zamilska urodziła się w 1989 roku w Zawierciu. Decyzję o tym, że będzie się zajmować muzyką elektroniczną, podjęła w wieku 15 lat. Podkreśla, że jest samoukiem, również bez niczyjej pomocy uczyła się grać na gitarze basowej i perkusji. Jest absolwentką Uniwersytetu Śląskiego, animatorką kultury. Wideoklipy do swoich piosenek robi sama, wykorzystując materiały zamieszczone na otwartej licencji w serwisie Vimeo. Podkreśla, że nie jest didżejką, lecz kompozytorką i producentką. Prowadzi własną wytwórnię Untuned Records. W maju 2019 roku ukazał się trzeci album Zamilskiej, "Uncovered", promowany przez singiel "Hollow". Zupełnie nowym elementem są wokale Karoliny Rec oraz aktorki Justyny Wasilewskiej. 04:25 LOKATORKI Etiuda filmowa, 29 min, Polska, 2016 Reżyseria: Klara Kochańska Scenariusz: Klara Kochańska, Kasper Bajon Zdjęcia: Zuzanna Pyda Aktorzy: Julia Kijowska, Beata Fudalej, Diana Zamojska, Joanna Drozda, Paweł Królikowski, Sławomir Orzechowski, Miron Jagniewski, Maciej Boruc, Daniel Guzdek Justyna, samotna trzydziestoparolatka, mimo ryzyka, jakie się z tym wiąże, kupuje mieszkanie na aukcji komorniczej. W dniu przeprowadzki do wymarzonego domu okazuje się, że klucze nie pasują do zamka. Sen Justyny o własnym miejscu spełni się jako koszmar... (filmpolski.pl)