TVP Kultura Środa, 30.10.2019 08:25 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - JERZY KALINA Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Małgorzata Nieciecka - Mac (prowadząca) Gościem odcinka jest malarz, performer, scenograf, twórca filmów animowanych i dokumentalnych, a także głośnych instalacji - Jerzy Kalina. 08:40 BARDZO STARZY OBOJE Nowela filmowa, 30 min, Polska 1967 Reż. Jan Rybkowski Zdjęcia: Marek Nowicki, Zbigniew Hartwig Opracowanie muzyczne: Henryk Kuźniak Wyk. Barbara Ludwiżanka, Kazimierz Opaliński Sentymentalna opowieść o nieuchronnym upływie czasu, o przemijaniu, bezskutecznej walce człowieka z własnym losem, często wymykającym się spod kontroli i toczącym się wbrew marzeniom i oczekiwaniom. Jest to film o uczuciach ludzi starszych, którzy mimo upływu lat i bagażu rozmaitych doświadczeń życiowych, zachowali pogodę ducha, żywe wspomnienia młodzieńczych lat, kiedy wszystko było jeszcze przed nimi. Pełna zadumy i refleksji opowieść o ludziach, którym kolejne lata życia upłynęły w burzliwym okresie pierwszej połowy XX stulecia. Przeżyli wiele - dwie wojny, zwycięstwo bolszewizmu w Rosji, śmierć Piłsudskiego, spalenie Warszawy. Akcja filmu rozgrywa się w ciągu jednego słonecznego letniego przedpołudnia w sielankowej atmosferze. Balbina i Adolf obchodzą 50. rocznicę małżeństwa. Siedzą przed domem na ławeczce w cieniu rozłożystego drzewa, wokół pełno kwitnących kwiatów, słychać śpiew ptaków. Gdy brali ślub, dzień wówczas był równie ciepły i piękny. Ona miała na sobie białą suknię z koronką, do twarzy jej było w welonie. Właśnie wtedy nadeszła wiadomość o zamordowaniu w Sarajewie arcyksięcia Franciszka Ferdynanda. Świeżo upieczony małżonek nie podzielił się wtedy tą straszną wieścią z żoną. Przez całe życie starał się chronić ukochaną przed złymi wiadomościami, otaczał troskliwą opieką, stworzył własny zamknięty świat, w którym ona czuła się szczęśliwa i bezpieczna. W 1918 roku urodził się pierworodny syn, potem przyszło na świat kolejne potomstwo. Stasieczek ukończył studia, dziś jest ważnym redaktorem, młodszy Miecio pracuje w ministerstwie. Dzieci również przeszły w życiu wiele. Sędziwi małżonkowie wspominają ich trudne lata wojny. Jeden z synów podupadł na zdrowiu wysłany na przymusowe roboty do Niemiec, drugi walczył w powstaniu. Na wspomnieniach, rozpamiętywaniu dawnych żalów i zaprzepaszczonych nadziei upływa całe przedpołudnie. Zbliża się dwunasta. Może następną podmiejską kolejką przyjadą dzieci z rodzinami na ślubną uroczystość rodziców. Matka przygotowała tyle smakołyków na tę okazję... 09:20 TYDZIEŃ Z ŻYCIA MĘŻCZYZNY Film obyczajowy, 85 min, Polska 1999 Scenariusz i reżyseria: Jerzy Stuhr Zdjęcia: Edward Kłosiński Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Jerzy Stuhr, Gosia Dobrowolska, Danuta Szaflarska, Krzysztof Stroiński, Jacek Romanowski, Ewa Skibińska, Maciej Niesiołowski, Alex Możdżyński, Małgorzata Drozd, Janusz Michałowski, Anna Samusionek, Jolanta Fajkowska, Iwona Schymalla, Agnieszka Dygant, Mikołaj Klimek, Barbara Kurzaj, Dominik Bąk, Jacek Jerzyna, Krzysztof Kumor, Bohdan Ejmont, Karina Kunkiewicz, Jerzy Łapiński, Barbara Baryżewska, Maria Klejdysz i inni "Jak doskonałym tworem jest człowiek! Jak wielkim przez rozum! Jak niewyczerpanym w swych zdolnościach! Jak szlachetnym postawą i w poruszeniach! Czynami podobnym do anioła, pojętnością zbliżonym do bóstwa! Ozdobą on i zaszczytem świata! Arcytypem wszech jestestw!" - tak brzmią słowa pieśni, śpiewanej przez chór w "Tygodniu z życia mężczyzny". Słowa te pochodzą z Szekspirowskiego "Hamleta" i stanowią raczej ironiczne motto do trzeciego autorskiego filmu Jerzego Stuhra. Główny bohater "Tygodnia...", prokurator Adam Borowski, jest bowiem człowiekiem pełnym słabości, łatwo ulegającym pokusom. Tylko pozornie tydzień z jego życia, o którym opowiada film, jest szczęśliwy. Bohater kupuje dom, na rynku księgarskim ukazuje się jego książka, za parę dni ma wyjechać z chórem na występy do Wielkiej Brytanii, jego żona Anna otrzymuje prestiżową nagrodę. W rzeczywistości z każdym z tych wydarzeń wiążą się mniejsze lub większe podłości popełniane przez Borowskiego. Popełniane nie zawsze z wyrachowania, częściej pod wpływem presji chwili. Adam nie jest człowiekiem amoralnym, dręczą go wyrzuty sumienia, czego dowodzi finał filmu. W jego życiu dochodzi do bolesnego rozdarcia. Oskarżając na sali sądowej, nie uznaje taryfy ulgowej. Dziwnym zrządzeniem losu przez siedem kolejnych dni tygodnia sam staje wobec podobnych problemów, co ludzie, dla których domagał się surowych wyroków. I co? W porównaniu z nimi wcale nie jest lepszy. "Tydzień z życia mężczyzny" to pierwszy film w reżyserskim dorobku Jerzego Stuhra, pod którym może - jak sam stwierdził - "podpisać się obiema rękami". Mówiąc te słowa, artysta miał na myśli głównie swoje opanowanie warsztatu realizatora. Nie ukrywał wszakże, że bliskie jest mu także przesłanie filmu, będące swoistym apelem o wyrozumiałość i tolerancję dla ludzkiej niedoskonałości. Adam Borowski bowiem to klasyczny typ "everymana", w którego duszy nieustannie toczy się walka między dobrem i złem. Raz jedno jest na wierzchu, raz drugie, zaś każdy dzień stanowi egzamin dla sumienia. Głównymi zaletami filmu Stuhra, oprócz oczywiście świetnego aktorstwa, są klarowna kompozycja, sprawnie poprowadzona intryga i muzyka Wojciecha Kilara. "Tydzień z życia mężczyzny" uhonorowano nagrodą OCIC na MFF w Wenecji (1999), dwoma wyróżnieniami na FPFF w Gdańsku - Gdyni (1999) oraz nagrodą publiczności podczas Lata Filmowego w Kazimierzu Dolnym (1999). 11:00 RODZINA KANDERÓW - ODC. 8 - GDZIE JEST MÓJ OJCIEC. ROK 1962 Serial obyczajowy, 55 min, 12 odc. , Polska 1988 Reżyseria: Zbigniew Chmielewski Scenariusz: Albin Siekierski Zdjęcia: Jan Janczewski Występują: Tadeusz Madeja, Krystyna Kołodziejczak - Szyszko, Anna Kaźmierczak, Marta Klubowicz, Marek Kalita, Michał Anioł, Daniel Kozakiewicz i inni Rok 1962. Wojtek, Krysia i Antoni nadal pracują w kopalni. Władek, choć uczy się w szkole górniczej, marzy o karierze piłkarskiej. W wolnych chwilach pomaga rodzicom i dziadkom przy budowie nowego domu. Przychodzi jednak dzień, w którym chłopak dowiaduje się, że Antoni nie jest jego ojcem. Wstrząśnięty ucieka z domu. 12:05 SCENA KLASYCZNA - (14) BARDO Koncert, 38 min, Polska, 2017 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca) W tym odcinku Projekt Bardo. Bartek Wąsik jest pianistą, aranżerem i współzałożycielem zespołu Kwadrofonik oraz duetu fortepianowego Lutosławski Piano Duo. Barbara Kinga Majewska jest artystką tworzącą głosem i słowem. Poznali się jako interpretatorzy i wykonawcy partytur współczesnych kompozytorów. Razem stworzyli projekt Bardo. Połączyła ich słabość do piosenek. Jako duet poruszają się poza kategoriami i gatunkami, z dbałością o wierność sobie samym. Ufając intuicji i wierząc w delikatność, oscylują pomiędzy rzeczywistościami równoległymi do tych codziennych i powierzchownych. Bardo to osobista, kameralna wypowiedź, głos śpiewaczki, która potrafi bez operowych naleciałości, przekonująco i prawdziwie wykonać piosenkę, i romantyzująca nieco narracja fortepianu, bardzo delikatnie przyprawiona elektroniką, wpisują się w najlepszą tradycję songwritingu. W swoich tekstach artystka łączy bardzo subtelnie cielesną zmysłowość z głęboko egzystencjalną metaforyką. Bartłomiej Wąsik - muzyka, fortepian, elektronika Barbara Kinga Majewska - słowa, głos Program recitalu: Hand (Song to Shadow) Burnout (Song to Dance) Behold (Song to Solve) Joy (Song to Yield) Sincerely (Song to Flood) 12:55 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - JERZY KALINA Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Małgorzata Nieciecka - Mac (prowadząca) Gościem odcinka jest malarz, performer, scenograf, twórca filmów animowanych i dokumentalnych, a także głośnych instalacji - Jerzy Kalina. 13:20 ZA MŁODZI NA ŚMIERĆ - WŁADIMIR WYSOCKI (WŁADIMIR WYSOCKI) Film dokumentalny, 51 min, Niemcy, 2014 Reżyseria: Matthias Schmidt Scenariusz: Matthias Schmidt "Za młodzi na śmierć" (Too Young To Die) to cykl dokumentalny opowiadający historię różnych artystów, którzy zbyt szybko odeszli z tego świata. Będąc u szczytu sławy, śmierć, często tragiczna zresztą, przekreśliła ich niesamowite kariery. W dokumencie przedstawiono kulisy ich śmierci oraz wpływ, jaki wywarli na świat sztuki. Nie zabrakło również bogatych materiałów archiwalnych. Bohaterem tego odcinka jest Władimir Wysocki. 14:15 ONE. KOBIETY KULTURY. GABA KULKA Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2019 Scenariusz: Andrzej Warchił Wykonawcy: Łukasz Orbitowski (prowadzący) "One. Kobiety kultury" to program Łukasza Orbitowskiego, w którym do rozmowy zapraszane są najważniejsze kobiety polskiej kultury. Rozmowa ma charakter wyjątkowego, intymnego spotkania. Tym razem gościem Łukasza Orbitowskiego jest wokalistka i kompozytorka Gaba Kulka. 14:50 KOCIE ŚLADY Film kryminalny, 79 min, Polska 1971 Reżyseria: Paweł Komorowski Scenariusz: Maciej Patkowski i Paweł Komorowski Zdjęcia: Tadeusz Wieżan Muzyka: Lucjan Kaszycki Aktorzy: Janusz Gajos, Mieczysław Pawlikowski, Joanna Jędryka, Alicja Jachiewicz, Jerzy Trela, Andrzej Balcerzak, Marian Cebulski, Ewa Maria Hesse, Irena Orska, Maria Kaniewska i inni Od dłuższego czasu w okolicach Zakopanego uprawia swój przestępczy proceder nieuchwytna szajka przemytników kamieni szlachetnych. Zostaje tu skierowany młody porucznik Wojciech Góralczyk, który ma rozpracować bandę. Porucznik podaje się za dziennikarza z Polskiego Radia, rzekomo zbierającego materiały o wypadkach drogowych w górach. Szczególnie interesuje go tragiczne w skutkach zdarzenie sprzed roku. Na krętej drodze w okolicach Zakopanego na przydrożnym drzewie rozbiło się wówczas dwoje turystów z Austrii. Śledczy uznali śmierć małżonków za nieszczęśliwy wypadek. Ta sprawa nie daje jednak spokoju Góralczykowi, od początku podejrzewającemu, że mogły za tym stać osoby trzecie. W barze poznaje ładną i sympatyczną kierowniczkę miejscowej szkoły, Hankę, która śpieszy się do pracy, a tymczasem jej autobus się spóźnia. Góralczyk proponuje jej podwiezienie, a podczas jazdy wypytuje o wypadek samochodowy sprzed roku. Okazuje się, że więcej na ten temat wie brat Hanki, Waldek, który jest milicjantem. To on zdradza rzekomemu dziennikarzowi parę szczegółów ze śledztwa. Przypomina sobie też, że za autem Austriaków pędziła wtedy warszawa na polskich numerach. Góralczyk postanawia sprawdzić ten trop. Porucznik jest zachwycony uroczą Hanką, z którą się zaprzyjaźnia. Dziewczynie nie ułożyło się w sprawach osobistych, jej mąż fotograf od dawna żyje własnym życiem. I to właśnie mąż Hanki, u którego Góralczyk znajdzie pewne zdjęcie, oraz kręcący się wokół jej domu tajemniczy czarny kot z białymi uszami naprowadzą porucznika na trop przestępczej grupy. Ale Góralczyk zostaje zdemaskowany i uprowadzony przez bandytów, którzy zamierzają go zlikwidować, by zatrzeć wszelkie ślady. Twórca Kocich śladów, Paweł Komorowski, debiutował filmem "Koniec nocy". Asystował m. in. Andrzejowi Munkowi przy realizacji "Człowieka na torze" i "Eroiki", współpracował z Jerzym Kawalerowiczem i Andrzejem Wajdą. Samodzielnie zrealizował ponadto "Czerwone berety", "Stajnię na Salwatorze", "Czerwone i białe", "Szaradę", seriale "Przygody pana Michała", "Misja" i "Oko proroka", "Syzyfowe prace". 16:20 RYSA Dramat psychologiczny, 84 min, Polska 2008 Scenariusz i reżyseria: Michał Rosa Zdjęcia: Marcin Koszałka Muzyka: Stanisław Radwan Występują: Jadwiga Jankowska - Cieślak, Krzysztof Stroiński, Ewa Telega, Mirosława Marcheluk, Teresa Marczewska, Ryszard Filipski, Stanisław Radwan, Jerzy Schejbal i inni "Obawiam się, że zanika u nas poczucie odpowiedzialności za własne czyny, nasze większe i drobniejsze zdrady, nielojalności. Mówimy: wszystko jest ludzkie, wszystko jest normalne, mylimy przestępcę z ofiarą. A przecież, wydawałoby się, jeszcze niedawno ludzie mieli poczucie grzechu albo przynajmniej dyskomfortu moralno - psychicznego. Dziś wartościowanie czynów uważa się za coś nieprzyzwoitego. Mówi się, że człowiek nie ma prawa oceniać postępowania drugiego człowieka. W tej sytuacji nie widzę innego wyjścia, jak zostać twórcą mieszczańskim. Wiem, że to strasznie brzmi, ale spokojnie - to, co nazywam kinem mieszczańskim, odwołuje się do wartości i zasad etycznych, uznaje je za coś rzeczywistego" - mówił po premierze "Rysy" reżyser Michał Rosa. W tym wielokrotnie nagradzanym filmie zasadą etyczną, wokół której osnuto fabułę jest lojalność. Podczas rodzinnej uroczystości w mieszkaniu krakowskich intelektualistów Joanny i Jana jeden z gości podrzuca kasetę wideo. Na kasecie nagrany jest fragment programu lokalnej stacji telewizyjnej z udziałem mało znanego historyka, który jednoznacznie sugeruje, że mąż Joanny był przed laty współpracownikiem UB. Miał on rzekomo za zadanie ożenić się z Joanną, by inwigilować poczynania jej ojca, emerytowanego polityka - opozycjonisty z dawnego mikołajczykowskiego PSL - u. Jan bagatelizuje całą sprawę, widząc w niej jedynie niską chęć zyskania rozgłosu przez niemającego większych sukcesów badacza. Joanna, żyjąc z mężem pod jednym dachem od czterdziestu lat, również nie daje wiary kasetowym rewelacjom, ale jest o wiele bardziej zbulwersowana. Postanawia odnaleźć historyka z telewizji i zażądać dowodów na jego tezy. Kiedy jej się to wreszcie udaje, okazuje się, że Marczak nie dość, że nie ma wykształcenia historycznego, to jeszcze jest byłym ubekiem z procesem o bicie na koncie. Pomimo to uparcie broni swej wersji o kolaboracji Jana, powołując się na jego własnoręczne deklaracje współpracy, podpisane, kiedy był nastolatkiem. Zdenerwowana Joanna nie rozpoznaje na nich charakteru pisma swego męża. Grozi więc Marczakowi wytoczeniem procesu i wychodzi. Jednak myśl o tym, że fundamentem jej czterdziestoletniego małżeństwa mogłoby być kłamstwo, nie daje jej spokoju. Rozpoczyna prywatne śledztwo, mające rozwiać wątpliwości. Stopniowo też chcąc nie chcąc odsuwa się od męża. Na domiar złego zauważa, że jej zmysły smaku i powonienia zostają wytłumione. Zaniepokojona odwiedza znajomą lekarkę psychiatrę, lecz na pytanie o swoje problemy nie udziela odpowiedzi. Jej próby dotarcia do prawdy o Janie również okazują się bezowocne. Pomimo to nie potrafi zapanować nad rosnącą nieufnością, a nawet fizyczną odrazą do męża. Zaczyna spać w osobnym pokoju, myje spirytusem dotykane przez niego klamki, nawet naczynia po wspólnych posiłkach zmywa w gumowych rękawiczkach. Nie mogąc poradzić sobie w nowej sytuacji, bierze urlop na uczelni, gdzie wykłada biologię. Odrzuca chęć pomocy oferowaną przez zaniepokojonego i rozgoryczonego męża, nie reaguje na perswazje znajomych. Wreszcie pewnego dnia nic nikomu nie mówiąc, wybiera wszystkie pieniądze z rodzinnego konta i wyprowadza się z domu. Wśród artystycznych inspiracji, mających wpływ na taki a nie inny kształt swego filmu Michał Rosa wskazywał na "Ukryte" Michaela Hanekego. Część krytyki dopatrzyła się też podobieństwa "Rysy" do kinowych psychodram Ingmara Bergmana. Powoływano się na kameralną inscenizację, niemal paradokumentalne zdjęcia, dramat o uniwersalnym znaczeniu rozgrywający się w małżeńskim mikrokosmosie. I wstrzemięźliwość w ferowaniu kategorycznych moralnych wyroków, tak jak często niełatwo ferować je w codziennym życiu, nie powodując niczyjej krzywdy. Jak pisał branżowy Film: W "Rysie" nie znajdziemy prostych odpowiedzi. Reżyser pokazuje, że każda historia ma indywidualny charakter, w każdej trzeba szukać prawdy na nowo. I każdy musi się z własną historią zmagać sam. I ten, kto wyparł z pamięci swoją przeszłość, i ten, kto po latach konfrontuje się ze świadomością czynów najbliższych mu ludzi. 18:00 PODRÓŻ SENTYMENTALNA Film dokumentalny, 46 min, Polska, 1981 Reżyseria: Bogdan Rączkowski Scenariusz: Bogdan Rączkowski Wykonawcy: Artur Rubinstein Ostatnia podróż Artura Rubinsteina do Polski w 1979 roku. Pianista przyjechał z francuską ekipą filmową. Zwiedzał Warszawę, Łódź, Karolin, opowiadał o swojej młodości. W filmie wykorzystane zostały telewizyjne zdjęcia archiwalne, m. in. z wykonania Poloneza As - dur granego przez Rubinsteina w Łodzi w 1976 roku. 19:25 JANEK SIMON Film dokumentalny, 20 min, Polska, 2019 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Anna Zakrzewska Dla mnie sztuka to jest sposób na przeżycie mojego życia w sposób satysfakcjonujący, a ciekawość to najsilniejsza motywacja emocjonalna - mówi bohater filmu, Janek Simon. Nie ma wykształcenia artystycznego, był studentem socjologii, być może dlatego właśnie w swojej sztuce zajmuje się badaniem rzeczywistości. Bardzo często definiuje siebie jako anarchistę. Ważnym nurtem w jego twórczości jest etyka i praktyka Do It Yourself (DIY). Od 2011roku w oparciu o gotowe projekty modeli kupuje zestawy części, samemu składa, modyfikuje Drukarki 3D. Na nich w domu drukuje swoje rzeźby. W filmie zobaczymy, jak wygląda proces ich powstawania. Oprócz ideowych powodów lubi konstruować, cieszy go, kiedy sam buduje mechanizmy, obiekty, które potem zaczynają działać. Porównuje te działania do radości budowania z klocków lego. Jego pracownia wygląda więc jak anarchistyczne laboratorium, pełne komputerów, podzespołów, fragmentów drukowanych posągów oraz przedmiotów zwiezionych z różnych zakątków globu. Film pokazuje nie tylko indywidualistyczną stronę osobowości artysty, który od rana do nocy zatopiony jest w wirtualnym świecie, tworzącego własne narzędzia, maszyny i technologie. Równie ważną stroną jego osobowości jest pasja podróżnika. Simon co jakiś czas opuszcza swoją samotnię. Podróżuje do Indii, Afryki. Artysta przedstawi materiały filmowe powstałe wokół projektu Auropol w ramach, którego zaprosił polskich artystów na wspólną rezydencję do Auroville - utopijnego miasta w Indiach. Chciał sprawdzić, jak przebiegnie interakcja ironicznych i pesymistycznych postaw polskich twórców z optymistycznym kontekstem Auroville. Biorę jakiś kawałek Polski w zupełnie inne odległe miejsce i patrzę, co z tego wyniknie - mówi w filmie artysta. Do Nigerii z kolei zabiera "Popiół i diament", słynny film Andrzeja Wajdy. Pokazuje go producentom z Nollywood, w nigeryjskim przemyśle filmowym szuka twórcy, który przeniesie polskie pytania w tamtejsze realia. Sprawdza, na ile problemy, pytania, dylematy zawarte w polskim filmie są uniwersalne, na jaką historię można przełożyć scenariusz Wajdy i Andrzejewskiego. Obserwując twórczość Janka, można powiedzieć, że dość regularnie pojawia się u niego potrzeba działań grupowych. Opowiemy między innymi o takich projektach i inicjatywach jak autonomiczna przestrzeń sztuki, niezależnej organizacji powołanej przez Janka Simona, Janka Sowę i Jakuba de Barbaro, działającej w Krakowie w latach 2008 - 2012 (Goldex Poldex). Pokażemy dokumentację Szalonej Galerii, w ramach której Simon wraz z kilkorgiem innych artystów (m.in. z Agnieszką Polską) wyruszył w Polskę z mobilną wystawą. Inicjatywa ta powstała jako odpowiedź na brak dostępu do kultury współczesnej dużej części polskiego społeczeństwa. Artysta opowie o tym, co najbardziej motywuje go do pracy, czego szuka w sztuce, jak definiuje sens swoich artystycznych działań. 20:30 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - MUSTANG (MUSTANG) Dramat, 93 min, Francja/Turcja/Niemcy/Katar 2015 Reżyseria: Deniz Gamze Erguven Scenariusz: Deniz Gamze Erguven, Alice Winocour Zdjęcia: David Chizallet, Ersin Gök Muzyka: Warren Ellis Aktorzy: Erol Afsin, Doğa Zeynep Doğuşlu, Elit İşcan, Güneş Nezihe Şensoy, Tuğba Sunguroğlu Nominacja do Oscara i Złotego Globu w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny oraz nagroda FIPRESCI przyznawana przez stowarzyszenie krytyków filmowych. Film stał się pretekstem do dyskusji na temat wolności i praw współczesnych kobiet. Bohaterkami są siostry, młode i pełne życia, pragnące swobody i wolności, ale tym samym ściągają na siebie nieszczęście. Niewątpliwie na uwagę zasługuje gra pięciu młodych aktorek odtwarzających główne role. Akcja filmu rozgrywa się na tureckiej prowincji, w nadmorskim miasteczku oddalonym kilkaset kilometrów od Stambułu. To właśnie tu mieszkają bohaterki: Lale i jej cztery siostry: Sonay, Ece, Selma i Nur. Wraz z nastaniem lata i czasu beztroskich zabaw, już pierwszego dnia wakacji, upojone perspektywą długo wyczekiwanej kanikuły, dziewczyny świętują koniec roku szkolnego, oddając się na plaży niewinnym flirtom z kolegami z klasy. Mieszkańcy miasteczka są jednak zbulwersowani takim zachowaniem. Wybucha skandal, a Bogu ducha winne uczennice za swoje rzekomo gorszące zachowanie muszą słono zapłacić. Rozgniewana rodzina zamyka je w domowym areszcie. Aby zatuszować kompromitujące zdarzenie, jedynym rozwiązaniem wydaje się jak najszybsze zamążpójście córek. Bez wiedzy sióstr wybierają dla nich narzeczonych. Czy dziewczyny muszą poddawać się surowym zasadom moralnym, czy mają prawo swobody wyboru, możliwości wolnego zaspokojenia swoich najskrytszych potrzeb? Czy będą walczyć o swoje prawa? Każda z sióstr, kochających wolność i dotychczasowe pozbawione nakazów życie, inaczej podejdzie do obowiązków narzucanych im przez krewnych i tradycję. Inaczej też potoczą się ich losy. 22:45 ZIEMIA, PLANETA LUDZI - SYNDROM WENECKI (THE VENICE SYNDROME) Film dokumentalny, 51 min, Włochy, 2012 Reżyseria: Andreas Pichler Wenecja uważana jest za najpiękniejsze i najbardziej romantyczne miejsce na świecie. Gondole, kanały, zabytki, nietypowe położenie i architektura powodują, że corocznie odwiedza Wenecję 20 milionów turystów, czyli około 60 tysięcy dziennie. Dokument ukazuje jednak Wenecję z innej strony. Porusza narastający problem, jakim jest upadek miejskiego życia. Rosnące w zastraszającym tempie ceny mieszkań powodują wyprowadzki mieszkańców i pustoszenie dzielnic. Tym samym, Wenecja staje się miastem duchów i jedynie przystanią dla monstrualnych wycieczkowców. 23:50 RAWA BLUES FESTIVAL - KEB' MO' & NOSPR - RAWA BLUES FESTIVAL 2016 Koncert, 58 min, Polska, 2016 Wykonawcy: Keb'Mo', Narodowa Orkiestra Polskiego Radia, Krzesimir Dębski Koncert trzykrotnego laureata nagrody Grammy, zarejestrowany podczas Rawa Blues Festival 2016. Usłyszymy kompozycje Keb'Mo' w symfonicznych aranżacjach, wykonanych przez muzyków Narodowej Orkiestry Polskiego Radia pod batutą Krzesimira Dębskiego. 03:15 KINO NOCNE - FALE Dramat, 74 min, Polska, 2016 Reżyseria: Grzegorz Zariczny Scenariusz: Grzegorz Zariczny Zdjęcia: Weronika Bilska Aktorzy: Anna Kęsek, Katarzyna Kopeć, Tomasz Schimscheiner, Jolanta Olszewska, Edyta Torhan, Daniel Furmaniak, Beata Schimscheiner, Artur Krajewski, Krystyna Włościak, Ewelina Starejki, Daniel Marach Film Grzegorza Zaricznego, laureata Grand Jury Prize na Festiwalu Filmowym Sundance w 2013 roku. za krótkometrażowy "Gwizdek". Dramat "Fale" był prezentowany w 2016 roku w konkursach głównych na festiwalach w Karlowych Warach i w Gdyni. Poruszająca opowieść o wielkiej przyjaźni, która pozwala snuć marzenia. Ania i Kasia to nastolatki pochodzące z dysfukcyjnych rodzin. Nie mają żadnych szans na lepsze życie i lepszą przyszłość, ale za to mają marzenia. Siedemnastolatki mieszkają w Nowej Hucie i tu odbywają praktyki w niewielkim zakładzie fryzjerskim. Myślą o zawodowym fryzjerstwie, jednak droga do sukcesu jest ciężka i daleka. Trzeba zmierzyć się z różnymi problemami, podjąć wiele trudnych życiowych decyzji, co z kolei rodzi konflikty. 04:40 TAŚMY KULTURY - PLAN LEKCJI Artystyczne/estradowe (widowisko), 11 min, Polska, 2018 Powrót do szkoły. Matma, polak, potem WF, później fiza, biola, chemia. Będzie pytał. Byle nie ja.