Program 1 Poniedziałek, 04.11.2019 05:10 TYGODNIK. HISTORIA TYTUŁU Film dokumentalny, 51 min, Polska, 2016 Reżyseria: Jarosław Minkowicz Scenariusz: Jarosław Minkowicz Tygodnik Solidarność, tygodnik polityczno - gospodarczo - społeczny. Jedno z pierwszych niezależnych czasopism wydawanych w okresie PRL-u. Pierwszy numer ukazał się 3 kwietnia 1981 w nakładzie 500 tys. egzemplarzy. Obecnie wydawany jest przez NSZZ Solidarność i dominuje w nim tematyka związkowa. 35 lat istnienia Tygodnika Solidarność to nie tylko barwne perypetie tytułu prasowego, to przede wszystkim najnowsza historia Polski. Od czerwca 1976 roku, kiedy władzom PRL-u po raz pierwszy nie udało się poróżnić środowisk inteligenckich i robotniczych, poprzez karnawał wolności w latach 1980 - 1981, poprzez stan wojenny i obrady okrągłego stołu, po burzliwe lata współczesne. To również studium mechanizmów, które doprowadziły do tak silnie dzisiaj odczuwanych podziałów w zjednoczonych niegdyś środowiskach antykomunistycznych. Ta historia jest opowiadana bez patosu i martyrologii. Jej narratorami i bohaterami są ludzie, którzy brali czynny udział w kolejnych etapach przemian. Wspomnieniami dzielą się zarówno przedstawiciele opozycji antykomunistycznej, dziś reprezentujący skrajnie różne poglądy, jak i byli, prominentni członkowie PZPR. Nie próbujemy stawiać w tym filmie tez historiozoficznych, chętniej posługujemy się anegdotą albo pełnym emocji osobistym wspomnieniem. Kontrapunktem do wspomnień byłych opozycjonistów są fragmenty oficjalnej propagandy wprost z Polskich Kronik Filmowych. Naszym celem jest stworzenie opowieści wartkiej, nierzadko prowokującej uśmiech, by na koniec skłonić do refleksji nad ulotnością pojęć, które niegdyś łączyły miliony ludzi. Nad zjawiskiem zgodnie z desygnatem nazwanym Solidarność. 06:15 PRZYSIĘGA - ODC. 42 (YEMIN) Serial obyczajowy, 43 min, Turcja, 2019 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Yasar Arak, Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Filiz opowiada Leyli niestworzone historie o Masal i Leyla staje się podejrzliwa. Powiadamia Kemala, że Masal została porwana i sama zaczyna szukać małej. Reyhan siedzi w szpitalu przy Hikmecie. Emir, który nic nie wie o ojcu, jedzie po żonę, bo myśli, że to ona jest chora. Emir i Zafer szykują dla Reyhan niespodziankę. Cemre próbuje im w tym przeszkodzić. 07:05 ELIF S.III - ODC. 599 (ELIF) Serial obyczajowy, 45 min, Turcja, 2014 Reżyseria: Fulya Yavuzoglu Aktorzy: Cemre Melis Cinar, Isabella Damla Guvenilir, Volkan Colpan, Selin Sezgin, Altug Seckiner Yusuf za namową Elif zgadza się zamieszkać z rodziną Emiroglu. Leyla przyjmuje zaręczyny. To jednak tylko część jej planu, aby zdobyć serce Yusufa. Gonca podaje Arzu leki, od których stan kobiety stale się pogarsza. Gonca wysyła Cevahirowi list z pogróżkami Arzu, dzięki któremu udowodni swoją niewinność. Podczas rodzinnej wizyty Veysel rozpoznaje Sitare. 09:20 RANCZO S.IV - ODC. 51 (SERIA IV, ODC. 12) - FAŁSZERZE UCZUĆ Serial obyczajowy, komediowy, 48 min, Polska, 2009 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter, Jerzy Niemczuk Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Arkadiusz Nader, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Grzegorz Wons, Jacek Kawalec, Artur Barciś Panią Lodzię, wciąż nieprzytomnie zakochaną w Czerepachu, nękają coraz silniejsze wyrzuty sumienia, ponieważ jest świadoma, jak brudnych i niegodziwych chwytów jej ukochany użył przeciw Lucy. Czerepach, bezwstydnie na niewinnym uczuciu księgowej żerujący, symuluje obłożną chorobę, żeby myśli księgowej odwrócić od polityki, co przynosi szybki efekt. Sondaże, na skutek przemiennych akcji obu stron, nadal nie wskazują wyraźnego faworyta, więc Czerepach, człowiek w swojej perfidii genialny, wymyśla cios ostateczny. Wójt ma się publicznie pogodzić z bratem i prosić go o wybaczenie win. Wojt najpierw protestuje, ale kiedy orientuje się, że chodzi o pogodzenie fałszywe, które ostatecznie z jego brata zrobi głupca, dużo chętniej przystaje na propozycję. Odbywa się publiczne pogodzenie, ciotka odjeżdża uszczęśliwiona, a wójt triumfuje, gdyż jego wyniki w sondażach gwałtownie wzrastają. 10:15 KOMISARZ ALEX S.IV - ODC. 41 (SERIA IV, ODC. 2) - NIEBEZPIECZNE ZWIĄZKI Serial kryminalny, 43 min, Polska, 2013 Reżyseria: Krzysztof Lang Scenariusz: Paulina Murawska, Karolina Franowska, Magdalena Jóźwik, Janusz Petelski, Robert Miękus, Agnieszka Błotnicka, Peter Moser, Peter Hajek Zdjęcia: Jacek Fabrowicz Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Antoni Pawlicki, Magdalena Walach, Ireneusz Czop, Janusz Chabior, Marta Dąbrowska, Marieta Żukowska, Malgorzata Zajączkowska, Cezary Łukaszewicz Właściciel firmy transportowej, Tomasz Marczak, ginie przygnieciony przez kontener. Leon odkrywa, że śmierć nie była przypadkowa. Małgorzata Marczak ujawnia, że mąż był uzależniony od hazardu. Wygrywał duże sumy w pokera i miał wielu dłużników. Największym z nich jest Hubert, kiedyś przyjaciel Tomasza, teraz niewygodny wspólnik, którego z interesu chce się pozbyć rodzina Marczaków. Hubert odkrywa jednak przed Orliczem tajemnice zamordowanego. Tomasz od lat zdradzał żonę, ostatnio wplątał się w dłuższy romans. Do tego gardził własnym synem Łukaszem, którego chciał wydziedziczyć. Orlicz podejrzewa, że Marczaka zabiła żona. Chciała zemścić się na mężu i przejąć firmę. Z pomocą Alexa odkrywa jednak, że Marczak wygrał w pokera domek letniskowy, gdzie spotykał się z kochanką. W okolicy domku Alex znajduje ślady stłuczki, które prowadzą wprost do samochodu Anity, synowej Marczaka. Okazuje się, że Anita miała romans z teściem i jest z nim w ciąży. 11:05 OJCIEC MATEUSZ S.XVI - ODC. 209 (OJCIEC MATEUSZ XVI ODC. 10) - NAUCZYCIEL Serial kryminalny, obyczajowy, 43 min, Polska, 2015 Reżyseria: Wojciech Nowak Scenariusz: Dominika Hilszczańska Zdjęcia: Jarosław Żamojda Aktorzy: Ewa Konstancja Bułhak, Tamara Arciuch, Eryk Lubos, Aleksandra Górska, Artur Żmijewski, Kinga Preis, Michał Piela, Piotr Polk, Piotr Miazga, Julia Kornacka, Dawid Zawadzki, Sławomir Orzechowski, Piotr Kozłowski, Dominika Figurska, Michał Czachor Mateusz rozmawia z nauczycielem angielskiego Kosmą Siwczukiem o fundacji i lekcjach dla biednych dzieci. Nagle przez okno wpada cegła z kartką z pogróżkami. Mateusz sugeruje, by zawiadomić policję, jednak Kosma bagatelizuje sprawę. Natalia czyta w gazecie artykuł o pedofilu z wyrokiem. Na zdjęciu rozpoznaje Kosmę. Siwczuk zostaje odsunięty od fundacji do czasu wyjaśnienia sprawy. Kosma opowiada Mateuszowi swoją historię. Zdradza mu, dlaczego zmienił nazwisko. Następnego dnia nauczyciel zostaje znaleziony martwy w swoim samochodzie w garażu. 12:45 BBC W JEDYNCE - HUMBAKI - HISTORIA DETEKTYWISTYCZNA (HUMPBACK WHALES: A DETECTIVE STORY) Film dokumentalny, 59 min, Wielka Brytania, 2019 Reżyseria: Tom Mustill Film Dokumentalny BBC Studios opowiadający o niezwykłym zdarzeniu, które miało miejsce we wrześniu 2015 roku na Pacyfiku niedaleko wybrzeży Kalifornii. Turyści przeżyli mrożącą krew w żyłach przygodę. Kiedy płynęli kajakiem, nagle ogromny humbak wyskoczył z wody i wylądował na nich, roztrzaskując i wpychając wszystko pod wodę. Ludzie cudem ocaleli. Cała historia trafiła na pierwsze strony gazet. W kajaku znajdował się również Tom Mustill - filmowiec, który postanowił zbadać sprawę i dowiedzieć się, czy ten humbak zrobił to specjalnie, czy przypadkiem. W ten sposób powstał film, z którego można się wiele dowiedzieć o zwyczajach tych ogromnych, morskich ssaków. Humbaki zazwyczaj żerują, otwierając paszczę i połykając wodę morską z rozmaitymi małymi żyjątkami. Humbak jest 500 razy większy od człowieka. Nie ma zębów, ale za to ma najdłuższe płetwy piersiowe na naszej planecie, a potężna płetwa ogonowa ma niepowtarzalne wzory. Potrafi wypchnąć 30 - tonową bestię wysoko w powietrze. Wyskakują z wody blisko łodzi, ale niezwykle rzadko lądują na ludziach. Ta historia detektywistyczna zaczęła się od pytania, który to popełnił, chociaż nie liczono na znalezienia odpowiedzi. Udało się odnaleźć niezwykły krąg pasjonatów, starających się zrozumieć, chronić i zachwycać waleniami. Niewiele wiemy o tych olbrzymach. Bez tych ludzi tutejsze walenie miałyby ogromne problemy. Z ich pomocą poszukiwanie głównego podejrzanego może być kontynuowane. 14:00 ELIF S.III - ODC. 600 (ELIF) Serial obyczajowy, 44 min, Turcja, 2014 Reżyseria: Fulya Yavuzoglu Aktorzy: Cemre Melis Cinar, Isabella Damla Guvenilir, Volkan Colpan, Selin Sezgin, Altug Seckiner Gonca coraz bardziej niepokoi się zniknięciem Asuman. Oskarża Erkuta o to, że zrobił jej krzywdę i uświadamia go, że wszystko pamięta. Policja aresztuje Arzu za usiłowanie morderstwa. Veysel każe Selimowi wyjawić prawdę o Sitare. Ümit oskarża Cevahira o to, że wykradł list. Nie mogąc wyjawić, skąd go ma, mężczyzna kłamie, że nocą wrócił po niego do rezydencji. 16:05 PRZYSIĘGA - ODC. 43 (YEMIN) Serial obyczajowy, 43 min, Turcja, 2019 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Yasar Arak, Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Melike przypadkowo odkrywa tajemnicę Hikmeta i Reyhan. Wymienia się z Reyhan i czuwa przy chorym Hikmecie, a także obiecuje dochować jego tajemnicę. Reyhan nie wraca na noc do domu i Emir jest na nią wściekły. Próbuje się od niej czegoś dowiedzieć, ale dziewczyna milczy. Leyla odnajduje Masal i wpada w pułapkę. 18:00 KLAN - ODC. 3545 Telenowela, 22 min, Polska, 2018 Reżyseria: Sebastian Chondrokostas, Michał Fazlejew, Adam Molak, Jerzy Sztwiertnia, Paweł Karpiński, Paweł Chmielewski, Jarosław Marszewski Scenariusz: Jacek Getner, Marcin Strzelecki, Iwona Siemieniuk, Paweł Karpiński, Elżbieta Szczypek, Mariusz Polaczek, Grzegorz Lipka Zdjęcia: Artur Radźko, Julian Szczerkowski Aktorzy: Ewa Kania, Adam Skalik, Łukasz Choroń, Emma Wójcik, Renata Pękul, Jaropełk Laskowski, Tomasz Stochniał, Georgi Angiełow, Adam Kamień, Natalia Kasprzykowska, Katarzyna Tlałka, Jerzy Pożarowski, Teresa Stępień Nowicka, Magda Jadowska, Aleksandra Woźniak Emilia jest pełna sprzecznych uczuć. Podejrzewa nawet, że jej mąż symuluje chorobę, żeby uniknąć rozwodu. Kamila namawia, żeby pojechały do szpitala. Gwidon pokazuje Alicji rodowe klejnoty, które odziedziczył w spadku po prababce. Chce się dołożyć do spłaty Marczyńskiego, nawet jeśli nie będzie to duża kwota. Wybiera się do jubilera, żeby ten wycenił biżuterię. Kamila i Emilia spotykają w szpitalu Borysa, który jest po rozmowie z ordynatorem. Niestety, stan ojca jest krytyczny. Nawet nie odzyskał przytomności. Zdenerwowany Gwidon wpada do Alicji do gabinetu. Okazało się, spadek po prababci jest bardzo cenny. Trzeba się zastanowić, kto to może wycenić i sprzedać. Małgosia z Bazylim rozmawiają o Święcie Zmarłych. Bazyli unika odpowiedzi na pytanie o rodzinne groby, informuje jedynie, że nigdzie nie wyjeżdża. Kiedy przed wejściem do kina czeka na Małgosię, rozmawia przez telefon. Małgosia słyszy fragment rozmowy i nie ma wątpliwości, że Bazyli rozmawia z kobietą. Ola tłumaczy się siostrze, dlaczego tak chce porozmawiać z mężem. Tymczasem do mieszkania wpada Janusz z otwartym laptopem. Adwokat się postarał i zaraz będzie połączenie z Rafałem. 20:30 LEŚNICZÓWKA - ODC. 157 Telenowela, 21 min, Polska, 2018 Reżyseria: Robert Wichrowski, Radosław Dunaszewski Scenariusz: Piotr Jasek, Agnieszka Jelonek - Lisowska, Monika Leszek, Piotr Mikołajczak, Łukasz Olszacki, Agata Winnicka, Ariadna Lewańska, Zdzisław Brochwicz, Marta Hryniak, Maciej Kowalewski Zdjęcia: Artur Zdral, Artur Zdral Aktorzy: Przemysław Bluszcz, Marek Buko, Sambor Czarnota, Iwona Cichosz, Dobromir Dymecki, Jolanta Fraszyńska, Arkadiusz Janiczek, Mateusz Korsak, Bartosz Obuchowicz, Grzegorz Pawlak, Beata Schimscheiner, Marcin Stec, Milena Suszyński, Rafał Szałajko, Agata Turkot Katarzyna (Jolanta Fraszyńska) wraca z zakupami i zaczyna się zastanawiać, jaki posiłek sprawiłby przyjemność Jerzemu (Witold Dębicki). Maryna (Iwona Cichosz) zwraca jej uwagę, że zapomina o sobie. Katarzyna i Konrad (Sambor Czarnota) spotykają się w lesie, a z ukrycia ktoś ich obserwuje. Wieczorem pijany Krzysztof (Marek Bukowski) dzwoni do Katarzyny z domu rodziców. Przez przypadek telefon odbiera Pola (Agata Turkot). Obiecuje, że razem z mamą mu pomogą. Kilkanaście minut później wraca Katarzyna. Dowiaduje się od roztrzęsionej Maryny (Iwona Cichosz), że Pola zabrała samochód i pojechała do Warszawy. Katarzyna i Konrad ruszają jej śladem. Na komendzie trwa przesłuchanie Suchego (Bartosz Obuchowicz). Chłopak twierdzi, że narkotyki, które miał przy sobie, znalazł. Miros (Marek Stec) informuje Nowackiego (Grzegorz Pawlak), że Jarosław Suchecki jest zatrudniony na umowę zlecenie w Karczpolu. Komendant jedzie do tartaku i wypytuje Kurka (Rafał Szałajko) o Suchego. Potem pyta o to samo Janusza (Przemysław Bluszcz). Na komendzie zjawia się skruszony Wiesław. Następnie pędzi do domu Karczów. Do LasPostu zagląda Krawczyk (Arkadiusz Janiczek). Chce nadać pismo do sądu. Aniela (Beata Schimscheiner) niechcący zdradza mu, że dwa dni wcześniej widziała Edytkę (Milena Suszyńska) w domu Gałków. 21:00 TEATR TELEWIZJI - ŻABUSIA Teatr, 74 min, Polska, 2018 Autor: Gabriela Zapolska Reżyseria: Anna Wieczur - Bluszcz Scenariusz: Anna Wieczur - Bluszcz Zdjęcia: Witold Witold Płóciennik Aktorzy: Kamilla Baar-Kochańska, Arkadiusz Janiczek, Małgorzata Kocik, Sławomir Orzechowski, Katarzyna Gniewkowska, Mateusz Damięcki, Małgorzata Klara, Dominika Majewska Jeden z najwybitniejszych dramatów Gabrieli Zapolskiej (1857 - 1921), opowieść o obłudzie i mieszczańskim zakłamaniu, a zarazem wnikliwy portret kobiecej duszy. Ta tragifarsa rozgrywa się w domu Bartnickich. Helena i Jan stanowią na pozór dobrane małżeństwo. Jan jest ślepo zakochany w żonie, która nieustannie go zdradza, zachowując przy tym obraz wzorowej matki i żony. Rozkoszna trzpiotka rządzi domem i bliskimi, uciekając się do histerycznych scen i wybuchów egzaltacji - niby kieruje się emocjami, ale dobrze wie, w czym tkwi jej interes i jak dopiąć swego. Kiedy prawda wychodzi na jaw, konsekwencje są zaskakujące. Żabusia reprezentuje typ kobiet, tzw. słodkich idiotek, które według Zapolskiej pojawiły się jako symptom moralnego rozkładu. Pewna farsowość i przejaskrawione efekty służą autorce do skompromitowania nie tylko tytułowej bohaterki, ale także jej środowiska, osób należących do znienawidzonej przez Zapolską menażerii ludzkiej, niedojrzałych i niezdolnych do podjęcia odpowiedzialności za swoje życie. Współcześnie, kiedy prywatność jest świadomie odzierana z intymności, a wielu ludzi wybiera życie na pokaz, napisany w 1897 roku dramat Zapolskiej jest niezwykle aktualny. 22:30 ROSJA I CHINY - MAŁŻEŃSTWO Z WYRACHOWANIA Film dokumentalny, 52 min, Polska, 2018 Reżyseria: Barbara Włodarczyk Przeludnionym Chinom brakuje ziemi ornej. Tymczasem w sąsiedniej Rosji po rozpadzie ZSRR i upadku kołchozów na Dalekim Wschodzie jedna czwarta pól leży odłogiem. Hasło Ziemia bez ludzi, dla ludzi bez ziemi, które w XX wieku promowało żydowskie osadnictwo w Palestynie, dziś idealnie pasuje do sytuacji na pograniczu rosyjsko - chińskim. Przez dalekowschodnią granicę Rosji na dużą skalę odbywa się chińska migracja ludzi, produktów i inwestycji. Według szacunków tylko w Kraju Chabarowskim mieszka już poł miliona Chińczyków. Głośne stały się transgraniczne małżeństwa. W Chinach polityka jednego dziecka doprowadziła do znaczącego niedoboru kobiet. Rosjanki zaś zachęca wizja trzeźwego i pracowitego męża, o co w pogrążonych w gospodarczej stagnacji regionach Rosji, bywa trudno. Chińczycy dzierżawią setki tysięcy ha ziemi ornej, zakładają fermy i sprowadzają do pracy rodaków. Wszystko to budzi coraz więcej obaw w Rosji i coraz większy strach przed Chinami, które według założeń Kremla miały być strategicznym przyjacielem. Celem filmu będzie pokazanie skali, przyczyn i następstw zjawiska zasiedlania Dalekiego Wschodu przez Chińczyków. Dokument przedstawi realia życia na pograniczu chińsko - wschodnim i odpowie na pytanie, jak silny jest strach Rosjan przed chińskim zalewem oraz w jaki sposób odbija się to na relacjach Moskwa - Pekin. 23:35 ŻYCIE NA GORĄCO - ODC. 2/9 - SALONIKI Serial sensacyjny, 79 min, Polska 1978 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Andrzej Zbych Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Aktorzy: Leszek Teleszyński, Renata Frieman- Kryńska, Janusz Kłosiński, Leszek Herdegen, Stanisław Mikulski, Leonard Pietraszak, Edward Sosna, Iwo Pangiełow, Barbara Dzido Akcja toczy się w roku 1974. W Grecji trwają rządy pułkowników. Wojskowi chcą pozbyć się niewygodnego więźnia - postępowego malarza Vitoriosa Makrisa. Jednak w obawie przed protestami światowej opinii publicznej nie mogą wydać na niego wyroku śmierci. Z pomocą przychodzi im szef organizacji "W", doktor Gebhardt. Ma on przysłać do Salonik międzynarodowego przestępcę, Maxa Stebera, który porwie Makrisa z więzienia i zlikwiduje go. Odpowiedzialność za porwanie ma spaść na grecką lewicę. Maj z pomocą greckich komunistów porywa Stebera, a następnie podszywa się pod niego. W ten sposób Makris zostaje uwolniony i uratowany, ale polskiemu dziennikarzowi grozi poważne niebezpieczeństwo. 01:05 TULIPANOWA GORĄCZKA (TULIP FEVER) Melodramat, 100 min, Wielka Brytania/USA 2017 Reżyseria: Justin Chadwick Scenariusz: Tom Stoppard Aktorzy: Alicia Vikander, Dane DeHaan, Christoph Waltz, Zach Galifianakis, Judi Dench, Cara Delevingne Ekranizacja bestsellerowej powieści z 1999 roku, brytyjskiej pisarki Deborah Moggach. Akcja zarówno książki, jak i filmu rozgrywa się w XVII - wiecznej Holandii, ogarniętej wówczas tzw. tulipanową goraczką. Jest rok 1637, Amsterdam. To tu żyje główna bohaterka, piękna, krucha i delikatna Sophia. Wychowała się w sierocińcu, skąd zabrał ją i poślubił starszy od niej bogaty wdowiec, kupiec Cornelis Sandvoort. W zamian za małżeństwo Sophii z bogaczem, jej siostry otrzymują szansę wyjazdu do Ameryki, gdzie czeka na nie ich ciotka. Mijają trzy lata. Sophia nie jest szczęśliwa w małżeństwie. Cornelis myśli tylko o tym, by urodziła mu przyszłego dziedzica majątku. Jego pierwsza żona umarła przy porodzie, nie przeżyło też dziecko. Choć mąż jest jej obojętny, mocno wierząca Sophia z pokorą podporządkowuje się mężowskiej władzy. Jest posłuszna i wierna. Do czasu. Nie mając potomstwa Cornelis chce pozostawić po sobie choć portret ze swoją piękną, młodą żoną u boku. Zamawia obraz u malarza Jana. Przystojny i młody artysta od razu wzbudza zainteresowanie Sophii, a on odwzajemnia jej sympatię. Rodzi się między nimi uczucie. Owocem ich namiętnej miłości jest ciąża. 03:00 PORA UMIERAĆ Film obyczajowy, 104 min, Polska 2007 Scenariusz i reżyseria: Dorota Kędzierzawska Zdjęcia: Artur Reinhart Muzyka: Włodzimierz Pawlik Aktorzy: Danuta Szaflarska, Krzysztof Globisz, Patrycja Szewczyk, Kamil Bitau, Robert Tomaszewski, Małgorzata Rożniatowska, Witold Kaczanowski, Weronika Karwowska, Kai Schoenhals i inni Tak jak dla 88 - letniej Krystyny Feldman rolą życia okazała się zagrana w wieku 88 lat postać Nikifora, tak starsza od niej o rok Danuta Szaflarska (rocznik 1915) dała brawurowy popis swoich umiejętności aktorskich w filmie "Pora umierać", gdzie wystąpiła już jako dama 92 - letnia, ale wspaniałej formy mógłby jej pozazdrościć niejeden 60 - latek. Jej występ doceniło jury FPFF w Gdyni w 2007 r. , gdzie aktorka zdobyła nagrodę za główną rolę kobiecą (za rolę Anieli otrzymała również Orła - Polską Nagrodę Filmową). Ponadto dziełu Doroty Kędzierzawskiej przyznano też nagrodę za dźwięk, nagrodę dziennikarzy i Złotego Klakiera dla najdłużej oklaskiwanego filmu. Obraz ten doceniono również na festiwalach w Trieście, San Francisco, Leeds i Malmoe oraz na krajowych festiwalach i przeglądach. "Pora umierać" to utrzymana w nostalgicznej, poetyckiej tonacji (jak zresztą wszystkie filmy Doroty Kędzierzawskiej) opowieść o starości, przemijaniu i samotności, o pragnieniu bycia potrzebnym aż do końca, o wierności zasadom i wartościom, które nie powinny ustępować przed naporem nowego tylko dlatego, że to nowe jest silniejsze, bardziej przebojowe, zachłanne. W filmie niewiele się dzieje, ale od wydarzeń i wartkich dialogów ważniejsze są tu nastroje, spojrzenia, gesty. Bohaterka filmu, sędziwa pani Aniela, mieszka z ukochaną suczką Filą w przedwojennej, mocno już nadgryzionej zębem czasu drewnianej willi pod Warszawą, utrzymanej w stylu falenicko - otwockim. Po latach dzielenia obszernego lokum z licznymi, dokwaterowanymi jej lokatorami, wreszcie pozbywa się ostatniego z nich. Znów może się poczuć naprawdę u siebie. Z satysfakcją i dumą właścicielki przechadza się po opustoszałych pomieszczeniach, wierzy, że teraz zacznie nowy etap w życiu. Ale syn Witek, który odwiedza ją od czasu do czasu z wnuczką, otyłą 8 - latką w okularach, nie zamierza spełniać matczynych marzeń o zamieszkaniu z nią z powrotem w rodzinnym domu. Nie ma na to również ochoty ani jego żona Marzenka, która nigdy nie była z teściową w najlepszych stosunkach, ani wnuczka, bardziej zainteresowana otrzymaniem w prezencie babcinego pierścionka niż mieszkaniem w nieciekawym dla niej miejscu. Na domiar złego, staruszkę nachodzą wysłannicy jej nowobogackiego sąsiada, który chętnie odkupiłby atrakcyjną działkę, a drewnianą ruderę po prostu rozebrał, żeby nie zasłaniała mu widoku. Dla Anieli jednak ten dom ma przede wszystkim wartość sentymentalną i nie wyobraża sobie jego sprzedaży: to przecież jej młodość, życie rodzinne, rozliczne pamiątki i wspomnienia. Każdy kąt, każdy sprzęt ma tutaj swoją historię, która jest także jej historią. Staruszka liczy więc, że syn przynajmniej wyperswaduje sąsiadowi próby wywierania na nią nacisków. Zamiast tego odkrywa jednak, że Witek potajemnie, późnym wieczorem, odwiedził wraz z żoną sąsiada, i że to właśnie on, a nie synowa, usiłuje dogadać się z "wrogiem" za plecami matki. Wzburzona nielojalnością i zdradą syna Aniela dochodzi do wniosku, że w takiej sytuacji pora umierać. Odwołuje telefonicznie dalsze wizyty syna, zakrywa kirem lustra, zatrzymuje stary zegar, wkłada czarną suknię, zapala świecę i z różańcem w rękach układa się na łóżku, by czekać na śmierć. Szybko jednak zmienia zdanie. Postanawia działać, biorąc sprawy w swoje ręce.