TVP Kultura Piątek, 29.11.2019 08:40 NA KREDYT Film obyczajowy, 29 min, Polska, 2008 Reżyseria: Przemysław Nowakowski Scenariusz: Przemysła Nowakowski Zdjęcia: Romuald Lewandowski Muzyka: Jan Komar Aktorzy: Łukasz Garlicki, Magdalena Popławska, Magdalena Górska, Karolina Gorczyca, Sławomir Grzywkowski Współczesna wersja średniowiecznej legendy o parze kochanków, którzy nie mogli się spotykać, ponieważ ciążyła nad nimi klątwa. Agnieszka i Lucek nie spotykają się. Jednak nie z powodu klątwy, lecz kredytu. Agnieszka pracuje w ciągu dnia jako lekarka w szpitalu, a Lucek nocą jako Dj w klubie. Postanowili, że zainwestują we wspólną przyszłość. Wzięli kredyt i kupili mieszkanie. Spłata rat wymaga, żeby pracowali coraz więcej. Ich godziny pracy rozmijają się. Pewnego dnia znajdują wyjście: będą nagrywać nawzajem swoje życie i przesyłać sobie video - listy. Zaczynają od prostej rejestracji życia codziennego. Potem jednak Lucek zaczyna niebezpiecznie zagłębiać się w wykreowany świat. Z czasem traci kontakt z Agnieszką - a tym samym - z rzeczywistością. I wtedy poznaje Werę. (www. studiomunka. pl) 09:25 OSTATNIE UDERZENIE MŁOTEM (LE DERNIER COUP DE MARTEAU / THE LAST HAMMER BLOW) Dramat, 78 min, Francja, 2014 Reżyseria: Alix Delaporte Scenariusz: Alix Delaporte Zdjęcia: Claire Mathon Muzyka: Evgueni Galperine, Sacha Galperine Aktorzy: Romain Paul, Clotilde Hesme, Grgory Gadebois, Candela Pea, Tristn Ulloa Trzynastoletni Victor (Romain Paul) mieszka z matką (Clotilde Hesme) w domu na plaży. Jest zmartwiony, gdy słyszy, że wkrótce będą musieli się przeprowadzić. Chłopiec pragnie poznać swojego ojca, którego nigdy nie widział. Samuel Rovinski (Grgory Gadebois) jest dyrygentem w Opera Comedie w Montpellier. Pod jego batutą orkiestra ma zagrać symfonię Mahlera. Spotkanie z nim otwiera przed synem nieznany dotąd świat. (źródło: onet.pl) 11:00 QUO VADIS? - ODC. 6/6 Serial kostiumowy, 47 min, Polska 2002 Scenariusz i reżyseria: Jerzy Kawalerowicz Zdjęcia: Andrzej J. Jaroszewicz Muzyka: Jan A. P. Kaczmarek Aktorzy: Paweł Deląg, Magdalena Mielcarz, Bogusław Linda, Michał Bajor, Jerzy Trela, Franciszek Pieczka, Krzysztof Majchrzak, Agnieszka Wagner, Małgorzata Pieczyńska, Danuta Stenka, Rafał Kubacki, Jerzy Nowak, Marta Piechowiak i inni W pałacowych ogrodach płoną żywcem chrześcijanie. Chilon spostrzega wśród nich Glaukusa. Załamuje się. Krzyczy, że są niewinni, a podpalaczem Rzymu jest Neron. Wzburzony tłum zwraca się przeciw cezarowi. Tygelinus biciem nakłania Chilona, by publicznie odwołał oskarżenie. Grek, nawrócony i ochrzczony przez Pawła z Tarsu, odmawia. Neron ma zamiar wyjechać z Rzymu. Petroniusz godzi się wyjechać z nim, ale chce wyprawić wesele Winicjusza i Ligii, na które cezar zezwolił. Neron każe wypuścić dziewczynę z więzienia, lecz w kolejnym dniu igrzysk na arenie pojawia się Ursus, a potem wpada na nią byk z Ligią przywiązaną do grzbietu. Ursus wychodzi zwycięsko ze starcia ze zwierzęciem. Tłum domaga się łaski dla niego i dziewczyny. Neron ulega. Petroniusz każe siostrzeńcowi zabrać Ligię na Sycylię. Winicjusz błaga Piotra, by jechał wraz z nimi. Winicjusz pisze do wuja z Sycylii o swoim szczęściu. Tymczasem Petroniusz dowiaduje się, że Neron, za namową Tygelina, przyśle mu wyrok śmierci. Urządza ucztę, podczas której wraz z Eunice popełnia samobójstwo. Część legionów buntuje się przeciw cezarowi. Neron szaleje. Tygelinus nakłania go, by wyjechał z Rzymu. Przerażony Neron popełnia samobójstwo. Opuszczający Rzym Piotr widzi Chrystusa. Wraca do miasta. 12:00 DOKTOR EWA - ODC. 2/9 - CENA LEKCJI Serial obyczajowy, 44 min, 9 odc. , TVP 1970 Scenariusz: Wilhelmina Skulska, Jan Laskowski Reżyseria: Henryk Kluba Zdjęcia: Wiesław Zdort Aktorzy: Ewa Wiśniewska, Jolanta Lothe, Ewa Berger - Jankowska, Joanna Jędryka, Franciszek Pieczka, Katarzyna Łaniewska, Bogdan Baer, Edmund Fetting, Janusz Kłosiński, Ryszard Pietruski, Bogusław Sochnacki, Igor Śmiałowski, Zygmunt Zintel i inni Doktor Ewa, jadąc sanitarką do chorego, jest świadkiem wypadku na szosie. Udziela pomocy rannemu, decyduje się nawet na bezpośrednie przetoczenie własnej krwi, ratując w ten sposób życie poszkodowanego. Pamięta jednak o chorym, do którego jechała i kieruje do niego telefonicznie drugą karetkę. Niestety, pacjent umiera. Sprawą zajmuje się prokurator: musi rozstrzygnąć, czy doktor Ewa podjęła właściwą decyzję na szosie. 13:20 LAST NIGHT OF THE PROMS 2015 CZ. 2 (LAST NIGHT OF THE PROMS 2015) Koncert, 84 min, Wielka Brytania, 2015 Reżyseria: Mark Cooper Pierwsza część koncertu "Last Night of The Proms" z 2015 roku. Marin Alsop dyryguje Symfoniczną Orkiestrą BBC oraz chórem. Dołączają do niego światowej sławy wykonawcy, tacy jak Jonas Kaufmann, Danielle de Niese czy Benjamin Grosvenor. 15:00 TRÓJKA DO WZIĘCIA Dramat, 39 min, Polska, 2006 Reżyseria: Bartek Konopka Scenariusz: Piotr Borkowski, Bartek Konopka Zdjęcia: Piotr Rosołowski Muzyka: Wojciech Waglewski Aktorzy: Klaudia Barcik, Małgorzata Hajewska-Krzyssztofik, Krzysztof Czeczot, Michał Włodarczyk, Marek Kasprzyk, Violtetta Arlak, Łukasz Mechanicki, Andrzej Konopka 16 - letnia Inga dzieli czas między trenowanie piłki nożnej a chłopaka, który jej wiernie kibicuje. Jej beztroskie życie przerywa wiadomość o śmiertelnej chorobie matki. Z dnia na dzień Inga zostaje sama z dwójką młodszego rodzeństwa. Musi uciekać przed opieką społeczną, która chce ich umieścić w pogotowiu opiekuńczym. Inga tuła się z dziećmi od chłopaka do ciotki. Chcąc nie chcąc, staje się dla nich matką. Za to poświęcenie spotka ją niezwykła nagroda? Film powstał w ramach Programu 30 minut, który jest wspólną inicjatywą Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, TVP Kultura oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od roku 2006 rolę MKDiN przejmuje Polski Instytut Sztuki Filmowej, stając się partnerem Programu. Celem Programu jest umożliwienie młodym filmowcom debiutu fabularnego w profesjonalnych warunkach. Uczestnikami Programu są młodzi reżyserzy przed debiutem pełnometrażowym. Reżyser filmu, Bartek Konopka ukończył filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim i reżyserię na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Studiował też dziennikarstwo podyplomowe na Uniwersytecie Warszawskim, był uczestnikiem kursu dokumentalnego w Szkole Wajdy. W 2003 wygrał międzynarodowy konkurs telewizji Planete na scenariusz filmu dokumentalnego. Film "Ballada o kozie" miał premierę na Berlinale 2004. Zebrał wiele wyróżnień w kraju i za granicą, w tym pięć nagród publiczności. Był pokazywany w kilkunastu oddziałach Planete na świecie i w kilku telewizjach europejskich. 15:50 STATYŚCI Film obyczajowy, 114 min, Polska 2006 Reżyseria: Michał Kwieciński Scenariusz: Jarosław Sokół Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Anna Romantowska, Krzysztof Kiersznowski, Bartosz Opania, Kinga Preis, Małgorzata Buczkowska, Łukasz Simlat, Stanisław Brudny, Dorota Chotecka, Krzysztof Stelmaszczyk, Ewa Złotowska, Xu Xiaodong, Dong Yajun, Wang Wanduo, Wang Kun Utrzymani w liryczno - komediowym tonie "Statyści" to uhonorowane licznymi nagrodami dzieło cenionego producenta i reżysera teatralnego oraz telewizyjnego, Michała Kwiecińskiego, współpracującego ze scenarzystą Jarosławem Sokołem (ich serial "Czas honoru" bije rekordy popularności w Dwójce). W 2006 roku na FPFF w Gdyni film otrzymał Nagrodę Specjalną Jury za reżyserię oraz nagrody za scenariusz, zdjęcia, drugoplanową rolę kobiecą dla Anny Romantowskiej, drugoplanową rolę męską dla Krzysztofa Kiersznowskiego, nagrodę Rady Programowej TVP, nagrodę Złoty Klakier. Ponadto laureatami Polskiej Nagrody Filmowej "Orzeł" - zostali m. in Kinga Preis, Anna Romantowska, Krzysztof Kiersznowski, Jarosław Sokół. Akcja filmu rozgrywa się współcześnie na polskiej prowincji. Tytułowi bohaterowie to mieszkańcy niewielkiego miasteczka statystujący w kręconej tu właśnie chińskiej produkcji. To ludzie bardzo przeciętni, szarzy, nie wyróżniający się niczym szczególnym. Nie są szczęśliwi, mają swoje problemy, ale pokornie znoszą trudny los. Przez ekran przewija się cała galeria różnych postaci. Każdy z bohaterów jest inny, przeżywa własne życiowe rozterki, boryka się z różnymi problemami. Statystując w filmie, próbują zabić nudę dnia codziennego i dowartościować się, a może chcą uciec od kłopotów lub po prostu znaleźć się pośród ludzi i przeżyć coś nowego. Na anons chińskich twórców melodramatu "Smutny wiatr w trzcinach" zgłasza się m. in. 51 - letnia księgowa Maria Narożna. Samotna, zgorzkniała kobieta, od ośmiu lat wdowa, której syn Olo wyjechał gdzieś do miasta i unika kontaktów z matką, widzi w statystowaniu szansę na oderwanie się choć na moment od problemów i zmartwień. Kiedyś wszystko było inaczej, promieniała szczęściem w blasku męża, znanego podróżnika i badacza. Do tej pory nie może się pogodzić z jego śmiercią, codziennie odwiedza grób, żyje w umartwieniu i bólu. Dopiero kiedy przekona się, kim jej mąż był naprawdę, zmieni swój stosunek do świata. Osamotniony i przegrany życiowo czuje się także 52 - letni miejscowy fotograf Edward Gralewski, którego żona zostawiła dla kościelnego chórzysty. Czy statystowanie odmieni jego smutny los? Z kolei 78 - letni Józef Koralik szuka ucieczki od zaborczej córki i zięcia, którzy nie rozumieją potrzeb stojącego nad grobem ojca. Mężczyzna wprawdzie jest schorowany i słaby, ale pragnie u schyłku życia poczuć się jeszcze potrzebny i doceniony. Wśród statystów jest także Szymon mieszkający wraz z cierpiącą na silną depresję i zaniki pamięci matką. Ona chciałaby, żeby syn się ożenił, ale on poświęcił swoje życie dla matki, czuje się za nią odpowiedzialny. Szymek przypadkowo znajdzie się na planie filmowym, a przygoda ze statystowaniem na zawsze odmieni jego los. Tu pozna bowiem Dorotę, skromna, cichą dwudziestolatkę, która mieszka z siostrą. Starsza od niej o 10 lat Ela opiekuje się nią od czasu tragicznej śmierci rodziców, którzy przed laty zginęli w wypadku samochodowym. Nad właściwym przebiegiem filmowych zdjęć w Polsce czuwa młoda tłumaczka, Bożena Popławska - Ochman. Pełni swoistą rolę łączniczki między kapryśnym reżyserem i jego ekipą a statystami, którzy nie mogą pojąć, dlaczego Chińczycy wybrali właśnie ich kraj. Tymczasem oni uważają Polaków za najsmutniejszy naród na świecie. A ponieważ kręcą dramat o tragicznej miłości, wszyscy statyści mają mieć ponure twarze. Bożena jest bardzo zaangażowana w chińską produkcję, stara się solidnie wykonywać swoją pracę. Jest szanowana i ceniona przez reżysera, co pozwala młodej kobiecie zapomnieć o własnych życiowych niepowodzeniach, o nieszczęśliwej miłości, która wycisnęła na jej psychice piętno smutku. Przed laty Bożenę porzucił narzeczony, została sama z ich 3 - letnim synem Sebastianem. Roman nie dawał znaku życia, ale ona wciąż łudziła się, że wróci do nich. Żeby nie zwariować, rzuciła się w wir nauki, gruntownie zgłębiła język chiński. Potem jednak wyszła za mąż za starszego od siebie statecznego dentystę, Edwarda Ochmana, który zapewnił jej życiową stabilizację i zastąpił synowi ojca. W czasie kręcenia zdjęć niespodziewanie w miasteczku pojawia się Roman, który przebywał długie lata w Indiach. Teraz pragnie odzyskać Bożenę i Sebastiana, zapewniając ich o swoim przywiązaniu i wielkiej miłości. 18:00 ODYSEJA FILMOWA - LATA 80.: PROTEST NA ŚWIECIE (THE 1980S: MOVIEMAKING AND PROTEST - AROUND THE WORLD) Film dokumentalny, 62 min, Wielka Brytania, 2011 Reżyseria: Mark Cousins Scenariusz: Mark Cousins Zdjęcia: Mark Cousins Wykonawcy: Mark Cousins 15 - godzinna opowieść o historii światowego kina. Czasy rządów Reagana w Białym Domu i Thatcher na Downing Street były okresem, gdy kino protestowało. To opowieść o tym, jak odważni filmowcy nie bali się głośno mówić prawdy. O amerykańskim kinie opowiada niezależny reżyser John Sayles, w Pekinie obserwujemy rozkwitającą chińską kinematografię jeszcze przed masakrą na placu Tiananmen, w Związku Radzieckim przeszłość powraca w znakomitych filmach, a w Polsce coraz głośniej jest o Krzysztofie Kieślowskim. (opis dystrybutora) 19:20 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - ROMAN OPAŁKA Magazyn, 5 min, Polska, 2019 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Wykonawcy: Magdalena Czubińska Roman Opałka był najważniejszym przedstawicielem konceptualizmu w Polsce. Jego cykl OPALKA 1965 /1 uchodzi za jeden z najciekawszych sposobów uchwycenia pojęcia czasu w historii sztuki. Słynne obrazy liczone, gdy pojawiają się na aukcjach, osiągają rekordowe kwoty sprzedaży. O zmarłym w 2011 roku artyście opowiada Magda Czubińska. 19:30 KOŁO PIÓRA Magazyn, 25 min, Polska, 2019 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marcin Kube Wykonawcy: Mariusz Cieślik (prowadzący) Aktorzy: Mariusz Kiljan "Koło pióra" to autorski program literacki Mariusza Cieślika, który opowiada o najważniejszych wydarzeniach ze świata literatury. Tym razem jego gościem na scenie współczesnej jest Andrzej Seweryn, aktor, reżyser i dyrektor Teatru Polskiego, bohater wywiadu rzeki z Arkadiuszem Bartosiakiem i Łukaszem Klinke pt. "Ja prowadzę!". Na scenie klasycznej Katarzyna Szczepańska - Kowalczuk opowiada o dziennikach swojego ojca, Jana Józefa Szczepańskiego. 20:35 WIECZÓR KINOMANA - DAMA Z SZANGHAJU (THE LADY FROM SHANGHAI) Dramat kryminalny, 84 min, USA 1948 Reżyseria: Orson Welles Scenariusz na podstawie powieści Sherwooda Kinga "If I Die before I Wake" i reżyseria: Orson Welles Zdjęcia: Charles Lawton Jr Muzyka: Heinz Roemheld Występują: Rita Hayworth, Orson Welles, Everett Sloane, Glenn Anders, Ted De Corsia, Erskine Sanford, Gus Schilling, Carl Frank i inni "Jedyny ratunek przed głupotą to się zestarzeć, chyba że przyjdzie śmierć, zanim człowiek się ocknie" - taką sentencją młody irlandzki marynarz Michael O'Hara, prowadzący dość awanturniczy tryb życia, opatruje swą opowieść o przygodzie z piękną kobietą, która omal nie doprowadziła go do zguby. Elsa Bannister jest żoną słynnego adwokata z San Francisco, Arthura Bannistera. Podczas przechadzki w parku zostaje napadnięta przez grupę chuliganów. Michael O'Hara, który przypadkiem znalazł się na miejscu, staje w jej obronie. Nazajutrz mąż Elsy odwiedza go, by mu podziękować za uratowanie żony i zaprasza go na przejażdżkę jachtem i piknik. Wśród gości Bannistera jest też jego wspólnik, George Grisby. Podczas pikniku składa on Michaelowi dziwną ofertę: proponuje mu 5 tys. dolarów w zamian za sfingowanie jego zabójstwa, chciałby bowiem zniknąć bez śladu i zacząć nowe życie. Zgodnie z kalifornijskim prawem przyznanie się Michaela do winy nie pociągnie za sobą odpowiedzialności karnej z braku ciała ofiary. Marynarz, zakochany w Elsie, która stale zapewnia go o swojej miłości i wdzięczności, przystaje na propozycję, ma bowiem nadzieję, że otrzymane pieniądze pozwolą mu uciec z nią. Tymczasem Grisby, zgodnie z umową, wyjeżdża do San Francisco. Ale wkrótce przychodzi stamtąd wiadomość, że naprawdę został zamordowany. Michael trafia do więzienia, czeka na proces, w trakcie którego ma go bronić Bannister. Marynarz uświadamia sobie jednak, że padł ofiarą podłej intrygi i w trakcie rozprawy podejmuje próbę ucieczki. "Dama z Szanghaju" była jednym z najgłośniejszych filmów amerykańskich lat 40. Rozgłos zapewniło filmowi nazwisko reżysera, "cudownego dziecka Hollywoodu", oraz odtwórczyni głównej roli, żony Wellesa, Rity Hayworth, uchodzącej wówczas, po filmach "Anioły nad Broadwayem" i"Gilda", za symbol kobiecej urody i seksu. Przygotowania do realizacji "Damy z Szanghaju" zbiegły się z krokami rozwodowymi skłóconej pary małżonków. Jak chce legenda, Welles, budując postać bohaterki filmu, chciał zemścić się na żonie i pozbawić ją popularności. Stworzył portret kobiety okrutnej, bezlitosnej i wyrachowanej, niemającej w sobie nic romantycznego. Rozjaśniona na platynowo Rita Hayworth powiększyła galerię kobiet fatalnych, amoralnych, spiskujących przeciwko mężczyźnie z samego upodobania do ryzykownej gry. Dzieło zemsty się powiodło: kariera Rity mimo sukcesu gwałtownie się załamała. Gwiazda straciła dotychczasową sympatię widzów. 22:10 MAGAZYN ROLLING STONE, REPORTAŻE ZNAD KRAWĘDZI 4 (ROLLING STONE: STORIES FROM THE EDGE) Film dokumentalny, 40 min, USA, 2017 Reżyseria: Alex Gibney, Blair Foster, Alex Gibney, Blair Foster ODCINEK 4 Jann Wenner i "Rolling Stone" walczą z komercyjnym sukcesem, ponieważ punkowy etos The Clash i Talking Heads przyćmiewa awangardę rock and rolla. Hunter Thompson znowu uderza w Palm Beach opowieścią o dzikich latach osiemdziesiątych. 23:45 TERAZ ANIMACJE! - KLUB SENIORA Film animowany, 6 min, Polska, 2016 Reżyseria: Agata Mianowska Scenariusz: Agata Mianowska Krótki film animowany. Zwyczajne słoneczne popołudnie, mały chłopiec spędza czas z babcią w parku. Jednak ten spacer nie kończy się tak, jak każdy inny. Tego dnia chłopiec pozna prawdziwe oblicze "Klubu seniora". (opis festiwalowy) 23:50 TERAZ ANIMACJE! - JONASZ I MORZE (ZEEZUCHT / JONAS AND THE SEA) Film animowany, 11 min, Holandia, 2015 Reżyseria: Marlies Van Der Wel Scenariusz: Marlies Van Der Wel, Ruben Picavet 00:15 WIEK NIEWINNOŚCI (THE AGE OF INNOCENCE) Melodramat, 133 min, USA 1993 Reżyseria: Martin Scorsese Scenariusz na podstawie powieści Edith Wharton: Jay Cocks, Martin Scorsese Zdjęcia: Michael Ballhaus Aktorzy: Michelle Pfeiffer, Daniel Day-Lewis, Winona Ryder, Richard E. Grant, Alec McCowen, Geraldine Chaplin, Mary Beth Hurt, Stuart Wilson i inni Tych, którzy doskonale pamiętali "Taksówkarza", "Wściekłego byka", "Nędzne ulice" czy "Chłopców z ferajny", zapewne zdziwiło pojawienie się w 1993 r. na ekranach "Wieku niewinności" - pierwszego kostiumowego filmu Martina Scorsese, opowieści o żarliwej, pięknej, lecz udaremnionej przez konwenanse miłości w arystokratycznym Nowym Jorku lat 70. XIX stulecia. Za kanwę scenariusza posłużyła napisana w 1920 r. powieść Edith Wharton, najwybitniejszej kontynuatorki realizmu psychologicznego Henry Jamesa w prozie amerykańskiej przełomu stuleci. Wydała "Wiek niewinności", gdy dobiegała sześćdziesiątki i już od dawna mieszkała we Francji, ale nadal nosiła w sobie żal do amerykańskich wyższych sfer i walczyła piórem z ich purytańską etyką. W melodramatyczną historię sprzed stu dwudziestu lat Scorsese wpisał jednak całkiem współczesny, a przynajmniej wciąż aktualny dylemat człowieka, który waha się między powinnością a pragnieniami w chwili wkraczania w środowisko, do którego aspirował. Raz jest to świat mafii, kiedy indziej arystokratycznych salonów, ale i tu, i tam przepustką jest kompromis, podporządkowanie się zasadom grupy. Idąc za literackim oryginałem reżyser przedstawia socjetę nowojorską z ironicznym dystansem. Na ekranie odtwarza z pedantyczną dokładnością styl życia wyższych sfer: stroje, biżuterię, dzieła sztuki, zastawy stołowe, ugarnirowane potrawy (w czołówce filmu figuruje "konsultant do spraw wyglądu potraw i dekoracji stołu", nie zabrakło też "konsultanta do spraw etykiety"), ale cały ten wykwint manier, strojów i jadłospisów jest dla Scorsese tylko pustą formą, wyrazem teatralizacji życia, w którym wszystko odbywa się według ściśle ustalonych reguł i nie ma miejsca na prawdziwe uczucia. Młody i obiecujący prawnik Newland Archer jest zaręczony z piękną i majętną May Welland, pochodzącą ze znanego i szacownego rodu Mingottów. Archer chciałby jak najszybciej wziąć ślub i przypieczętować w ten sposób swój nowy status, ale rodzina May upiera się przy dłuższym, zgodnym z obyczajami okresem narzeczeństwa. Uwagę Archera zwraca niespodziewanie kuzynka May, hrabina Ellen Olenska, która powróciła właśnie z Europy po rozstaniu z mężem, polskim arystokratą. Hrabina szykuje się do rozwodu, co wprawdzie nie zamyka przed nią całkowicie drzwi na salony, ale wyhamowuje dalej idące serdeczności. Ona to wyczuwa, a otoczeniu właśnie o to chodzi. "Nasze prawo dopuszcza rozwody - tłumaczy jej jeden z nowojorskich notabli - ale nasza obyczajowość nie". Kiedy więc "sfery" bojkotują obiad wydany na cześć Ellen przez babkę May, panią Mingott, Archer prosi swych wpływowych przyjaciół o intrwencję. Van der Luydenowie zapraszają hrabinę na kolację, po której wdzięczna Ellen proponuje Archerowi, aby odwiedził ją w domu. Po tym spotkaniu prawnik przesyła jej bukiet róż. Rodzina Mingottów nakłania Ellen, za pośrednictwem Archera, do rezygnacji z dalszych kroków rozwodowych w obawie przed skandalem. Choć niechętnie, Ellen przyjmuje sugestie Archera, który jest nią coraz bardziej oczarowany. Kiedy May wyjeżdża z rodziną na wakacje, prawnik odwiedza Ellen przebywającą z wizytą u Van Der Luydenów. Ich tete-a-tete przerywa pojawienie się znanego uwodziciela, Juliusa Beauforta. Zazdrosny Archer jedzie na spotkanie z narzeczoną i nalega na przyśpieszenie terminu ślubu. Widząc jego dziwne zachowanie, May zaczyna coś podejrzewać, chociaż przyszły mąż zapewnia ją, że niepodzielnie króluje w jego sercu. Ale na wieść, że hrabia Olenski usiłuje pogodzić się z żoną, Archer stanowczo odradza Ellen ten krok. Nie mogąc o niej zapomnieć, wyznaje jej w końcu miłość. Hrabina odwzajemnia jego uczucie, ale nie chcąc zranić swej kuzynki, odrzuca jego awanse. Odbywa się przyśpieszony ślub Newlanda i May, ale młody małżonek nadal nie potrafi zapomnieć o o pięknej Ellen. Film uhonorowano Oscarem za kostiumy, a ponadto nominacjami do tej nagrody za scenariusz, za drugoplanową rolę dla Winony Ryder, za kierownictwo artystyczne i muzykę. 03:15 KINO NOCNE - ZAWRÓCONY Groteska polityczna, 79 min, Polska 1994 Scenariusz i reżyseria: Kazimierz Kutz Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Jan Kanty Pawluśkiewicz Aktorzy: Zbigniew Zamachowski, Marek Kondrat, Marek Frąckowiak, Stanisław Górka, Henryk Bista, Zofia Rysiówna, Anna Waszczyk, Leszek Zduń, Monika Bolly, Krzysztof Janczar, Ryszard Jabłoński, Lech Ordon, Jerzy Słonka i inni Kazimierz Kutz nakręcił "Zawróconego" trochę mimochodem. Nie mogąc chwilowo zebrać funduszy na dokończenie dramatu "Śmierć jak kromka chleba" o masakrze górników w kopalni "Wujek", napisał scenariusz gorzkiej komedii, również osadzonej w śląskich realiach stanu wojennego. Akcja "Zawróconego" rozgrywa się cztery miesiące przed tragicznymi wydarzeniami w "Wujku". Tomasz Siwek pracuje w śląskiej elektrociepłowni, rozwożąc wodę sodową wśród robotników. Jest członkiem PZPR, więc partyjny zwierzchnik namawia go do szpiegowania kolegów z "Solidarności" podczas wiecu w Katowicach. Tomek bez zbytnich oporów wyraża zgodę. W nagrodę czekają go wczasy w Bułgarii i bliżej nieokreślone, ale atrakcyjne "kursy". Poza tym, jako chłop z pochodzenia, nie czuje zbytniej więzi z wielkomiejskim proletariatem. Niestety, w czasie manifestacji Siwek daje się porwać nastrojowi chwili i zapomina o swoim zadaniu. Zaczyna wspólnie z innymi śpiewać "My chcemy Boga" i staje się ofiarą milicyjnego pościgu. Krótko mówiąc, z niedoszłego konfidenta przeobraża się niemal w opozycjonistę. Konsekwencje nie każą na siebie długo czekać. Tomkowi udaje się wprawdzie bezpiecznie wrócić do domu, jednak już następnego dnia... W niedługim, zręcznie zrealizowanym filmie Kutz udanie połączył powagę z humorem, a nawet farsą i groteską. "Zawróconym" dopisał też kolejny rozdział do swojej snutej od lat śląskiej opowieści, na którą składają się jego najwybitniejsze filmy: "Sól ziemi czarnej", "Perła w koronie", "Paciorki jednego różańca", "Na straży swej stać będę", "Śmierć jak kromka chleba" (miała premierę niedługo po "Zawróconym"). Powstała trochę przypadkowo gorzka komedia Kutza została dobrze przyjęta przez widzów i krytykę, a niekryjącego agnostycyzmu reżysera skomplementował nawet katolicki "Ład", dopatrując się w "Zawróconym" pochwały "tradycyjnej polskiej rodziny, gdzie ostoją dla zanurzonego w świat pracy, polityki, wyzwań, życiowych wyborów mężczyzny jest spokój i stabilizacja domowego ogniska". Największym jednak - jak dotąd - sukcesem filmu było przyznanie mu w 1994 roku Złotych Lwów na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Na tej samej imprezie nagrodę za główną rolę męską otrzymał też Zbigniew Zamachowski (odtwórca postaci Tomka), a za muzykę Jan Kanty Pawluśkiewicz. Film zebrał także laury na festiwalach w Berlinie, Moskwie i Utrechcie. 04:45 AUDIORIVER - DEAS Koncert, 63 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Deas Zapis setu DJ - skiego zarejestrowany podczas ubiegłorocznego Festiwalu AudioRiver w Płocku. DEAS to jedna z najbardziej wyrazistych postaci na scenie polskiej muzyki elektronicznej ostatnich lat. Żywiołowy na scenie, miłośnik analogowych syntezatorów, w pełni skoncentrowany na swojej pracy studyjnej. Jego twórczość doceniły takie wytwórnie jak KMS czy Bush; remiksował takich artystów jak Inner City czy Carl Cox.