TVP Kultura Piątek, 06.12.2019 08:40 DOM MOICH SYNÓW Dramat, 55 min, Polska 1975 Reżyseria: Gerard Zalewski Scenariusz: Ewa Przybylska, Ryszard Rydzewski Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Muzyka: Adam Walaciński Występują: Zofia Jaroszewska, Lidia Korsakówna, Marek Walczewski, Beata Tyszkiewicz, Jerzy Kamas, Marek Lewandowski, Irena Karel, Stanisława Celińska, Magdalena Cwenówna, Wojciech Wysocki, Krzysztof Kołbasiuk, Tatiana Sosna - Sarno, Wiesław Drzewicz, Gustaw Lutkiewicz, Irena Laskowska, Halina Kossobudzka, Alicja Raciszówna, Anna Szczepaniak i inni Debiut reżyserski Gerarda Zalewskiego, autora m.in. "Zielonego - minionego" (1976) i "Mokrego szmalu" (1986). "Dom moich synów" to subtelny dramat psychologiczny, podejmujący problem rozpadu rodziny jako konsekwencji nieuchronnego postępu cywilizacyjnego. Główna bohaterka filmu, Jadwiga Górecka, wdowa po prowincjonalnym naczelniku stacji kolejowej, żyje samotnie w starym domu z ogrodem. Jej trzej synowie - Jerzy, Wiktor i Tadeusz - urządzili się w Warszawie. Pochłonięci bez reszty własnymi karierami od dawna nie odwiedzają matki. A tymczasem sąsiedzi Góreckiej chcą odkupić jej dom i ogród. Niezdecydowana kobieta postanawia jechać do stolicy i poradzić się synów. Podróż ta okazuje się jednak pasmem bolesnych rozczarowań. "Dom moich synów" w ciągu niespełna godziny daje nie tylko poruszające studium ludzkiej samotności, lecz także bezlitośnie demaskuje etyczną degrengoladę spowodowaną ślepym pędem do awansu. W pogoni za wysokim poziomem życia bohaterowie Zalewskiego gubią osobistą godność, autentyzm, prawdziwe aspiracje ideowe i intelektualne. Tracą też więź z najbliższymi, stają się pośmiewiskiem dla własnych dzieci, przez co przyczyniają się do ich wykolejenia. Ozdobą filmu jest występ Zofii Jaroszewskiej w roli Góreckiej. Ta znakomita aktorka teatralna debiutowała na ekranie na początku lat dwudziestych w "Zazdrości" Wiktora Biegańskiego. Rola w "Domu moich synów" jest jej powrotem do pracy na planie po wieloletniej przerwie. Pisał krytyk: "Refleksyjnemu aktorstwu Jaroszewskiej, niepozbawionemu akcentów głębokiego dramatyzmu, film zawdzięcza swój szczególny nastrój. W filmowej relacji, która jest właściwie monologiem wewnętrznym bohaterki, mądra wyrozumiałość starej kobiety łagodzi drastyczność zjawisk, z jakimi się styka. Świadomość złożonej komplikacji współczesnego świata, cudzych dramatów, tonuje ostrość jej własnej klęski, a tym samym oskarżycielską tonację całego filmu". Nagroda Specjalna Jury na II Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (1975), Wyróżnienie Jury Amade (Światowego Stowarzyszenia Przyjaciół Dzieci) i Wyróżnienie OCIC (Międzynarodowego Katolickiego Biura Filmowego) na XVI Międzynarodowym Festiwalu Filmów Telewizyjnych w Monte Carlo (1976), "Złoty Jantar'76" w kategorii filmów telewizyjnych na IV Koszalińskich Spotkaniach Filmowych "Młodzi i film". 09:50 NIESPOTYKANIE SPOKOJNY CZŁOWIEK Komedia, 56 min, Polska 1975 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Waldemar Kazanecki Występują: Janusz Kłosiński, Ryszarda Hanin, Małgorzata Potocka, Janina Sokołowska, Marek Frąckowiak, Jerzy Turek, Stanisław Tym, Ludwik Benoit, Hanna Bedryńska, Jerzy Krasuń i inni Twórczość Stanisława Barei (1929 - 87) dzieli się zwykle na dwa okresy. Pierwszy obejmuje lata sześćdziesiąte. Jego plonem są lekkie, przyjemne komedie sytuacyjne, zatrącające o bulwarową farsę i wodewil. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych beztroski "śmiech dla śmiechu" ustąpił miejsca "śmiechowi z podtekstami" - zjadliwej ironii i kpinie z peerelowskiej rzeczywistości, satyrze na narodowe przywary, posuniętej nierzadko aż do surrealizmu. Do tego drugiego nurtu należy "Niespotykanie spokojny człowiek" - niespełna godzinny film telewizyjny, powstały jakby "na uboczu" kinowych produkcji Barei. Tytułowym bohaterem jest Stanisław - rolnik, który po wojnie przywędrował z zabużańskiej wsi na ziemie odzyskane. Tu - podobnie jak Kargul i Pawlak, których notabene przypomina - założył gospodarstwo i teraz po latach przyszło mu desperacko walczyć o to, by jego syn Tadeusz nie wywędrował do miasta i przejął po nim schedę. A walka to trudna, gdyż młodzieniec zakochał się w robotnicy z fabryki włókienniczej i planuje ślub. Stanisław, człowiek złotego serca, ale i wielkiej porywczości (choć sam się do tego nie przyznaje) postanawia do tego nie dopuścić. W tym celu podejmuje działania, które wywołują mnóstwo tragikomicznych nieporozumień. 11:00 BANDA RUDEGO PAJĄKA - URWANY ŚLAD Serial dla młodych widzów, 30 min, Polska 1987 Autor: Janusz Domagalik Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Leon Bach, Janusz Damagalik, Stanisław Jędryka Zdjęcia: Wiesław Rutowicz Występują: Janusz Paluszkiewicz, Bronisław Pawlik, Anna Ciepielewska, Magda Celówna, Danuta Kowalska, Halina Rowicka, Jacek Domański, Andrzej Grabarczyk, Krzysztof Kiersznowski, Stanisław Niwiński, Wiesław Stawik, Czesław Stopka, Monika Sapilak, Artur Pontek, Wojciech Klata, Łukasz Fejner, Katarzyna Baca, Grzegorz Gortatewicz i inni Kontuzjowany w czasie meczu Siwy nadal przebywa w szpitalu. Spotyka tu kombatanta, który był tamtego pechowego dnia w szkole. Podczas długiej nocnej rozmowy mężczyzna opowiada chłopcu historię zaginionego w walkach w 1939 roku pułkowego sztandaru. Ostatni ślad prowadzi do miasteczka, w którym dziś żyją bohaterowie filmu. Stąd pochodził towarzysz broni kombatanta, sierżant zabity podczas wojny na terenie ogródków działkowych. Rano Siwy spotyka na szpitalnym korytarzu Brygidkę. Dziewczynka unika go. Chłopak dowiaduje się od pielęgniarki, że w nocy zmarła matka jego koleżanki. Po powrocie do domu Siwy opowiada kolegom historię sztandaru. Cała banda zgodnie postanawia go odszukać. 11:40 BANDA RUDEGO PAJĄKA - SIEDMIU OSTATNICH Serial dla młodych widzów, 30 min, Polska 1988 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Leon Bach, Janusz Damagalik, Stanisław Jędryka Zdjęcia: Wiesław Rutowicz Wykonawcy: Agata Kryszak Aktorzy: Sławomira Łozińska, Ewa Serwa, Danuta Kowalska, Barbara Rachwalska, Halina Rowicka, Janusz Bukowski, Jacek Domański, Andrzej Grabarczyk, Ryszard Jabłoński, Krzysztof Kiersznowski, Janusz Paluszkiewicz, Monika Sapilak, Artur Pontek, Wojciech Klata, Łukasz Fejner, Katarzyna Baca, Grzegorz Gortatewicz i inni W mieszkaniu Siwego trwa narada, jak odnaleźć zaginiony sztandar. Chłopcy postanawiają zacząć poszukiwania od ogródków działkowych, gdzie zginął sierżant. W szkole Wejnert proponuje Siwemu zgodę i utworzenie jednej silnej paczki. Siwy stawia warunek, żeby kapitanem tej drużyny był Pająk, na co, oczywiście, Wejnert się nie godzi. Po śmierci matki Brygidka nie chodzi do szkoły. Na krótko przyjeżdża do niej ciotka, potem dziewczynka zostaje sama. Pająk i jego matka bardzo jej współczują, matka wspomina ojca Brygidki, który zginął w kopalni razem z ojcem Pająka. Siwy i Pająk usiłują dotrzeć do zaprzyjaźnionego kombatanta, by uzyskać więcej informacji o sztandarze. Gdy wreszcie trafiają do szpitalnej izolatki, okazuje się, że nikogo tam nie ma. Wszystko wskazuje na to, że starszy pan zmarł. Chłopcy są więc zdani tylko na własne siły. W grupie dochodzi do drobnych sporów, ale na zewnątrz trzymają się razem. Budzi to zdziwienie Wejnerta, który nazywa ich kpiąco "Bandą Rudego Pająka". 13:20 WIELKA GALA OPEROWA - MARIA CALLAS W PARYŻU 1958 (THE GREAT NIGHT AT THE OPERA/LA GRANDE NUIT DE L'OPRA (MARIA CALLAS)) Koncert, 133 min, Francja, 1958 Reżyseria: Roger Benamou Wykonawcy: Maria Callas, Tito Gobbi 19 grudnia 1958 r. Maria Callas po raz pierwszy śpiewała w Paryżu na gali w Operze Garnier. Ten niezapomniany koncert, sfilmowany przez kamery telewizyjne, pozwala widzom usłyszeć najsłynniejszy sopran operowy stulecia wykonujący swój ulubiony repertuar. Na pierwszą część koncertu składają się fragmenty "Normy", "Trubadura" i "Cyrulika sewilskiego". W drugiej części Tito Gobbi wraz z Marią Callas wykonują cały drugi akt opery "Tosca". 15:50 BEMA PAMIĘCI ŻAŁOBNY RAPSOD Film dokumentalny, 13 min, Polska, 1969 Zdjęcia: Mieczysław Jahoda, Wacław Florkowski Wykonawcy: Czesław Niemen, Czesław Niemen, Zbigniew Namysłowski, Janusz Zieliński, Tomasz Jaśkiewicz, Czesław Bartkowski, Zbigniew Sztyc, Michał Urbaniak, Zespół Alibabki, Chór Pod Dyrekcją Romualda Miazgi Swoją niezwykłą kompozycję do tekstu Cypriana Kamila Norwida wykonuje Czesław Niemen z zespołem. 16:15 CHLEB, MIŁOŚĆ I FANTAZJA (PANE, AMORE E FANTASIA) Komedia z wątkiem romantycznym, 89 min, Włochy, 1953 Reżyseria: Luigi Comencini Scenariusz: Luigi Comencini Zdjęcia: Arturo Gallea Muzyka: Alessandro Cicognini Aktorzy: Gina Lollobrigida, Vittorio De Sica, Gigi Reder, Tina Pica Do górskiej mieściny, zamieszkanej przez wieśniaków i pasterzy, przybywa, przeniesiony tam służbowo, dowódca karabinierów w randze sierżanta. Mężczyzna w sile wieku, o interesującej powierzchowności, wrażliwy na płeć piękną, do której odnosi się z zamaszystą elegancją. Pierwszą mieszkanką miasteczka, której urokom ulega sierżant, jest urodziwa i krewka Maria. Ona jednak nad względy sierżanta przedkłada uczucie szeregowego karabiniera Stelluti. Ale, ku zgryzocie Marii, Stelluti jest zbyt gorliwym służbistą, by jawnym zainteresowaniem dziewczyną ściągnąć na siebie uwagę rozplotkowanej mieściny. Ich miłość pozostaje więc, na jego życzenie, tajemnicą. Plotkarstwo przybiera tu rzeczywiście groźne rozmiary, skoro poprzednik sierżanta Carotenuto, jak on stanu wolnego, wzięty na języki musiał opuścić stanowisko. Ów odstraszający przykład, a także latami nasilająca się tęsknota za życiem rodzinnym, czyni Carotenuto skłonnym do wstąpienia w związek małżeński. Oświadczyłby się Marii, gdyby nie zainteresowała go także Annarella - w przeciwieństwie do pierwszej - pełna słodyczy i łagodności. [fdb.pl] 18:00 ODYSEJA FILMOWA - 1990 - 1998: OSTATNIE DNI CELULOIDU (1990 - 1998: THE LAST DAY OF CELLULOID - BEFORE THE CIRMANG OF DIGITAL) Film dokumentalny, 62 min, Wielka Brytania, 2011 Reżyseria: Mark Cousins Scenariusz: Mark Cousins Zdjęcia: Mark Cousins Wykonawcy: Mark Cousins 15 - godzinna opowieść o historii światowego kina. Niewielu potrafiło to przewidzieć, ale światowe kino weszło w swoją złotą erę właśnie w latach 90. Rzecz zaczyna się w Iranie, gdzie spotykamy Abbasa Kiarostamiego, który spojrzał na tworzenie filmu w zupełnie nowy sposób i zbliżył kino do rzeczywistości. Na drugim biegunie znajduje się Shinya Tsukamoto, który stworzył całkowicie nowe japońskie kino grozy. Z Tokio lecimy do Paryża, gdzie tworzy Claire Denis, jedna z najwybitniejszych współczesnych reżyserek. Na koniec odwiedzamy Meksyk i poznajemy jego rozwijające się nowe kino. (opis dystrybutora) 19:20 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - SAMUEL HIRSZENBERG Magazyn, 5 min, Polska, 2019 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Wykonawcy: Kinga Migalska Jednym z najważniejszych krakowskich malarzy żydowskiego pochodzenia XIX wieku był Samuel Hirszenberg. Początkowo tworzył w Polsce, jednak na zaproszenie Borysa Schatza przeniósł się do Jerozolimy, by tam w Szkole Sztuk Pięknych Besaleel objąć posadę profesora. Jego obraz Szkoła talmudystów z 1887 roku z fotograficznym realizmem portretuje młodych mężczyzn pogrążonych w zadumie nad świętym pismem. O twórczości Hirszenberga opowie Kinga Migalska z Muzeum Narodowego w Krakowie 19:30 KOŁO PIÓRA Magazyn, 25 min, Polska, 2019 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marcin Kube Wykonawcy: Mariusz Cieślik (prowadzący) Aktorzy: Marcin Przybylski "Koło pióra" to autorski program literacki Mariusza Cieślika, który opowiada o najważniejszych wydarzeniach ze świata literatury. Tym razem na scenie współczesnej gości popularną autorkę kryminałów Katarzynę Bondę z jej nową książką "Miłość leczy rany: wiara". Na scenie klasycznej Tomasz Bocheński opowie o dramacie "Dwór nad Narwią" Jarosława Marka Rymkiewicza. 20:35 WIECZÓR KINOMANA - JULIETA (JULIETA) Dramat, 94 min, Hiszpania, 2016 Reżyseria: Pedro Almodóvar Scenariusz: Pedro Almodóvar Zdjęcia: Jean - Claude Larrieu Muzyka: Alberto Iglesias Aktorzy: Emma Surez, Adriana Ugarte, Daniel Grao Znakomity film hiszpańskiego reżysera Pedro Almodovara, który w swojej twórczości nigdy nie unika trudnych życiowych tematów, a jego bohaterkami są niemal zawsze kobiety: piękne, silne i zarazem bardzo wrażliwe. Nie inaczej jest w dramacie "Julieta", opowieści o burzliwym życiu tytułowej bohaterki, która wielokrotnie zmieniała adres zamieszkania, a każde z tych miejsc jest związane z pewnymi wydarzeniami, które mocno zaważyły na dalszym jej życiu. Widz poznaje Julietę, gdy mieszka w swoim drugim domu w Madrycie, jest już w wieku średnim, ma za sobą spory bagaż przeżyć i doświadczeń. Właśnie pakuje swoje książki, zamierzając na dobre wynieść się z Hiszpanii i wraz z partnerem Lorenzo wyjechać do Portugalii. Wydaje się, że jest bardzo szczęśliwa, nareszcie zaznała spokoju i ukojenia. Kiedy jednak przed podróżą idzie na zakupy, natyka się przypadkowo na Beę, najlepszą przyjaciółkę swojej zaginionej córki. Antia przepadła w tajemniczych okolicznościach przed 12 laty i ślad po niej zaginął. Bea wyjawia matce, że jej córka mieszka w Szwajcarii, wyszła za mąż i ma troje dzieci. Na tę wieść Julieta natychmiast odwołuje wyjazd do Portugalii i postanawia zamieszkać w swym poprzednim domu w Madrycie, mając nadzieję, że pewnego dnia Antia spróbuje nawiązać z nią kontakt i wyśle do niej list pod ten adres. W starym domu Julieta rozpamiętuje dawne dzieje i zabiera się do spisywania wspomnień. Zaczyna od czasu, gdy była bardzo młoda i poznała Xoana, w którym się zakochała bez pamięci. Przeżyła z nim wiele szczęśliwych dni, owocem ich miłości była właśnie Antia. Dzieliła swój czas między pracę, rodzinę i wychowanie córki. Potem zdarzył się tragiczny wypadek, który wywrócił ich życie do góry nogami. Załamaną, pogrążoną w depresji Julietę wspierały wtedy Antia i jej przyjaciółka Bea. Ale pewnego dnia, tuż po wakacjach, przedpadła bez śladu Antia. Do tej pory Julieta nie ma z nią żadnego kontaktu, nie wie co się z nią dzieje. Teraz wierzy jednak głęboko, że w końcu odzyska córkę. 22:20 MAGAZYN ROLLING STONE, REPORTAŻE ZNAD KRAWĘDZI 5 (ROLLING STONE: STORIES FROM THE EDGE) Film dokumentalny, 40 min, USA, 2017 Reżyseria: Alex Gibney, Blair Foster, Alex Gibney, Blair Foster ODCINEK 5 Ice - T i jego zespół Body Count dzielą Amerykanów swoją twórczością wytykającą brutalność policji. Jann Wenner, Hunter Thompson i P. J. O’Rourke przeprowadzają wywiad z Billem Clintonem. Rolling Stone musi ponownie zmierzyć się ze zmianą pokoleniową, ponieważ popularność zdobywają zespoły takie jak *NSYNC i Britney Spears. 23:55 TERAZ ANIMACJE! - MUNYA I JA (MUNYA IN ME) Film animowany, 20 min, Holandia, 2014 Reżyseria: Mascha Halberstad Scenariusz: Fiona Van Heemstra Zdjęcia: Mascha Halberstad Wykonawcy: Salma Khanfour, Funda Müjde, Ergun Simsek Krótki film animowany. Dziesięcioletnia Munya jest wyśmiewana przez starsze dzieci z powodu swojej wagi. Dzięki muzyce dziewczynka zdobywa się na odwagę, by postawić się swoim prześladowcom. 00:30 AQUARIUS (AQUARIUS) Dramat, 139 min, Brazylia/Francja, 2016 Reżyseria: Kleber Mendonca Filho Scenariusz: Kleber Mendonca Filho Zdjęcia: Pedro Sotero, Fabricio Tadeu Aktorzy: Sonia Braga, Maeve Jinkings, Carla Ribas, Humberto Carrao, Irandhir Santos, Buda Lira, Paula de Renor Kleber Mendonca Filho, twórca świetnie przyjętych w Polsce "Sąsiedzkich dźwięków", zrobił kolejny udany film. Bohaterka tego dramatu (zagrała ją Sonia Braga) to zbliżająca się do siedemdziesiątki Clara, emerytowany krytyk muzyczny. Kobieta jest ostatnią lokatorką starej kamienicy Aquarius, zbudowanej w latach 40. i położonej w malowniczej okolicy, w Recife nad Atlantykiem (to także miejsce urodzenia reżysera filmu). Deweloper, który ma swoje plany na zagospodarowanie tego uroczego zakątka, wykupił już wszystkie mieszkania w budynku i zrobi co w jego mocy, by także pozbyć się Clary. Ale z nią nie pójdzie tak łatwo. Clara urodziła się w Recife, w bogatej rodzinie z tradycjami, ale teraz żyje samotnie otoczona pamiątkami z przeszłości. Mimo swego wieku, odbytej ciężkiej choroby, którą pokonała, wciąż jest sprawna fizycznie, aktywna i nadal atrakcyjna. Myśli o przeszłości, ale także o przyszłości, nie zawaha się wytoczyć wojnę potężnej firmie deweloperskiej w obronie swej tożsamości i miejsca, gdzie przyszła na świat, i z którym jest emocjonalnie związana. Nie chce opuścić swojego mieszkania, w którym przeżyła szczęśliwe chwile, wychowała trójkę dzieci i skutecznie walczyła z groźną chorobą. Film był pokazywany w konkursie głównym festiwalu filmowego w Cannes w 2016 roku. 03:30 KINO NOCNE - CZARNA SUKNIA Dramat, 44 min, Polska, 1967 Reżyseria: Janusz Majewski Scenariusz: Janusz Majewski Zdjęcia: Jan Janczewski Muzyka: Andrzej Salamon Aktorzy: Ida Kamińska, Aleksandra Śląska, Maria Broniewska, Ewa Milde, Andrzej May, Andrzej Jędrzejewski, Tadeusz Osiński, Bohdan Sobiesiak, Henryk Szletyński Akcja filmu rozgrywa się po wojnie. Synowa nie ma odwagi powiedzieć teściowej, że jej syn nie żyje. Kłamstwa rodzą kłamstwa. Teściowa zaczyna jednak domyślać się bolesnej prawdy i wkłada czarną suknię, aby potwierdzić swoje przypuszczenia. Nagroda za reżyserię oraz za świetną rolę kobiecą (dla Aleksandry Śląskiej) na MFTv Złota Praga w 1967 roku. 04:30 DERRICK CARTER AT SONAR FESTIVAL 2017 (DERRICK CARTER AT SONAR FESTIVAL 2017) Koncert, 59 min, Francja, 2017 Reżyseria: Xavier Reim Wykonawcy: Derrick Carter Koncert Derricka Cartera na festiwalu Sonar. Mówi się, że Derrick Carter jest największą nadzieją gatunku Chicago House i stanowi ważną inspirację dla wielu artystów. Zafascynowany działalnością DJ - ską od najmłodszych lat, w swojej twórczości czerpie z disco, afro - house ' u i muzyki dance. W swojej karierze wydał wiele albumów, dzięki którym szybko ugruntował swoją pozycję wśród twórców house ' u.