TVP Kultura Poniedziałek, 09.12.2019 08:00 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - PUŁTUSK Reportaż, 7 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Wykonawcy: Krzysztof Grzybowski (prowadzący), Katarzyna Sanocka (prowadząca) Kolegiata pw. Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w Pułtusku jest zabytkiem o szczególnym znaczeniu dla dziedzictwa polskiego, jednym z najcenniejszych epoki renesansu w Polsce. Należy do świątyń mazowieckich tzw. grupy pułtuskiej prezentujących specyficzną odmianę budownictwa renesansowego i jest jednocześnie jej najlepiej zachowanym i najdoskonalszym przykładem. 08:30 TAMAŃ Film telewizyjny, 33 min, Polska, 1969 Autor: Michał Lermontow Reżyseria: Konstanty Ciciszwili Scenariusz: Konstanty Ciciszwili Zdjęcia: Antoni Nurzyński Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Piotr Wysocki, Małgorzata Oryl, Maciej Damięcki, Wiktor Grotowicz, Adam Koman, Adam Perzyk Akcja filmu przenosi nas w odległe czasy carskiej Rosji. Młody oficer, Pieczorin, w jednej ze swoich licznych podróży trafia do zapadłego nadmorskiego miasteczka o nazwie Tamań. W oczekiwaniu na przybycie statku spędza noc w opuszczonej chacie nad brzegiem morza. Noc obfituje w niezwykłe, tajemnicze wydarzenia. 09:15 CHLEB, MIŁOŚĆ I FANTAZJA (PANE, AMORE E FANTASIA) Komedia romantyczna, 89 min, Włochy, 1953 Reżyseria: Luigi Comencini Scenariusz: Luigi Comencini Zdjęcia: Arturo Gallea Muzyka: Alessandro Cicognini Aktorzy: Gina Lollobrigida, Vittorio De Sica, Gigi Reder, Tina Pica Do górskiej mieściny, zamieszkanej przez wieśniaków i pasterzy, przybywa, przeniesiony tam służbowo, dowódca karabinierów w randze sierżanta. Mężczyzna w sile wieku, o interesującej powierzchowności, wrażliwy na płeć piękną, do której odnosi się z zamaszystą elegancją. Pierwszą mieszkanką miasteczka, której urokom ulega sierżant, jest urodziwa i krewka Maria. Ona jednak nad względy sierżanta przedkłada uczucie szeregowego karabiniera Stelluti. Ale, ku zgryzocie Marii, Stelluti jest zbyt gorliwym służbistą, by jawnym zainteresowaniem dziewczyną ściągnąć na siebie uwagę rozplotkowanej mieściny. Ich miłość pozostaje więc, na jego życzenie, tajemnicą. Plotkarstwo przybiera tu rzeczywiście groźne rozmiary, skoro poprzednik sierżanta Carotenuto, jak on stanu wolnego, wzięty na języki musiał opuścić stanowisko. Ów odstraszający przykład, a także latami nasilająca się tęsknota za życiem rodzinnym, czyni Carotenuto skłonnym do wstąpienia w związek małżeński. Oświadczyłby się Marii, gdyby nie zainteresowała go także Annarella - w przeciwieństwie do pierwszej - pełna słodyczy i łagodności. [fdb.pl] 11:00 BANDA RUDEGO PAJĄKA - WIELKA AKCJA Serial dla młodych widzów, 31 min, Polska 1988 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Leon Bach, Janusz Damagalik, Stanisław Jędryka Zdjęcia: Wiesław Rutowicz Wykonawcy: Agata Kryszak Aktorzy: Stanisława Celińska, Sławomira Łozińska, Zbigniew Buczkowski, Andrzej Mrowiec, Halina Rowicka, Janusz Bukowski, Jacek Domański, Andrzej Grabarczyk, Ryszard Jabłoński, Krzysztof Kiersznowski. Janusz Paluszkiewicz, Monika Sapilak, Artur Pontek, Wojciech Klata, Łukasz Fejner, Katarzyna Baca, Grzegorz Gortatewicz i inni Siwy dowodzi wielką akcją poszukiwania zaginionego sztandaru z czasów wojny. W tajemnicy przed Wejnertem chłopcy przeszukują ogródki działkowe. Ich uwagę zaprząta też nowa sprawa. Brigidka, wracając od Irki, która wraz z rodzicami zajmuje się osieroconą koleżanką, znajduje w drzwiach swego mieszkania urzędowe pismo o eksmisji i konieczności przeniesienia się do domu dziecka. Banda Rudego Pająka postanawia do tego nie dopuścić. Koza proponuje, żeby poprosić o pomoc dziadka, zasłużonego emeryta. Pająk opowiada o wszystkim matce, która bardzo dziewczynie współczuje, ale jest bezradna wobec jej nieszczęścia. 11:40 BANDA RUDEGO PAJĄKA - ALARM W MIEŚCIE Serial dla młodych widzów, 32 min, Polska 1987 Reżyseria: Stanisław Jędryka Aktorzy: Ewa Ciepielska, Ewa Leśniak, Ewa Serwa, Halina Rowicka, Janusz Bukowski, Scenariusz: Leon Bach, Janusz Damagalik, Stanisław Jędryka Zdjęcia: Wiesław Rutowicz Wykonawcy: Agata Kryszak Jacek Domański, Andrzej Grabarczyk, Ryszard Jabłoński, Krzysztof Kiersznowski, Janusz Paluszkiewicz, Monika Sapilak, Artur Pontek, Wojciech Klata, Łukasz Fejner, Katarzyna Baca, Grzegorz Gortatewicz i inni Chłopcy z Bandy Rudego Pająka z pomocą dziadka Kozy wyjaśniają sprawę Brygidki. Okazuje się, że ktoś chciał wykorzystać jej bezbronność i bezprawnie zagarnąć mieszkanie osieroconej dziewczynki. Siwy zaprasza koleżankę do kina. Wręcza jej bilet, lecz zamiast niej na spotkanie przychodzi Wejnert. Zaskoczeni chłopcy domyślają się, że to sprawka dziewczyny, która w ten sposób chciała pogodzić zwaśnionych kolegów. Tymczasem Brygidka wybiera się nad staw, by spotkać się z Pająkiem. Chłopak jest zdziwiony, ale też uradowany pojawieniem się dziewczyny, którą darzy cichą sympatią. Któregoś dnia przyjaciele pomagają Brygidce wrzucać węgiel do komórki. Przypadkiem natrafiają na grot sztandaru, którego od dawna poszukiwali. 13:20 IKONY MUZYKI - JOHN LENNON (DISCOVERING MUSIC - JOHN LENNON) Film dokumentalny, 47 min, Wielka Brytania, 2015 Reżyseria: Lyndy Saville "Discovering Music" to cykl dokumentalny poświęcony różnym artystom muzyki rockowej i popularnej. Bohaterem tego odcinka jest John Lennon, brytyjski muzyk, jeden z Beatlesów. John Lennon to jedna z najważniejszych postaci w świecie muzyki. Jego twórczość, zarówno w zespole The Beatles, jak i solowa, są ponadczasowe. Mimo tragicznej śmierci w 1980 roku, pamięć o Lennonie i jego pracach nie słabnie. 14:20 NIEDZIELA Z... - IRENĄ SANTOR Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2018 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Agnieszka Szydłowska (prowadzący) Bohaterką tego wydania cyklu jest wokalistka śpiewająca mezzosporanem. Z Ireną Santor i jej gośćmi rozmawiamy m.in. o jej drodze artystycznej, życiu, przyjaźniach, nadziei, walce o siebie, przemijaniu i o tym, jak można być szczęśliwą na starość. 15:05 PATRZĄC POD SŁOŃCE Dramat obyczajowy, 42 min, Polska 1971 Reżyseria: Konstanty Ciciszwili Scenariusz: Konstanty Ciciszwili, Witold Rumel Zdjęcia: Janusz Kreczmański Muzyka: Tadeusz Preisner Aktorzy: Barbara Brylska, Stanisław Zaczyk, Władysław Kowalski Interesujące studium charakterów i zachowań ludzkich w niespodziewanych sytuacjach życiowych. Miejscem akcji filmu jest odludna plaża nad jeziorem (zdjęcia były kręcone w Słowińskim Parku Narodowym). W tym zacisznym i urokliwym miejscu spędza letnie wakacje pod namiotem dwoje ludzi: ładna dziewczyna o długich blond włosach i starszy od niej mężczyzna, który jest lekarzem. Błogi spokój zakochanej pary burzy pojawienie się na plaży obcego, który regularnie przypływa tu łódką z drugiego brzegu jeziora. Od tej pory wakacyjny wypoczynek dziewczyny zostaje wywrócony do góry nogami. Kiedy jej partner wypływa na ryby, ona snując się po wydmach wypatruje nieznajomego, jakby czekała tylko na niego. Tajemniczy mężczyzna pojawia się jak zwykle w wyciągniętym swetrze, choć słońce mocno przygrzewa, i z aparatem w ręku. Fotografuje ptaki, krzewy, wodę, a także z ukrycia dziewczynę na plaży. A ona jest nim coraz bardziej zafascynowana, kokietuje go. Myśli o nim, co prowadzi do sprzeczek z partnerem, który wyraźnie zaczyna ją drażnić. Codzienne spotkania dwojga obcych ludzi zbliża ich do siebie coraz bardziej. Okazuje się, że młody mężczyzna jest fizykiem, prowadził badania naukowe. Przez kilka miesięcy pracował przy reaktorze atomowym, gromadził materiały do pracy doktorskiej. Kiedy reaktor groził wybuchem i decydowały sekundy, nie zastanawiając się nad konsekwencjami wszedł do środka, by zażegnąć niebezpieczeństwo. Teraz cierpi na białaczkę, jego dni są policzone. 16:00 POZNAŃ 56 Dramat, 106 min, Polska 1996 Reżyseria: Filip Bajon Scenariusz: Filip Bajon, Andrzej Górny Zdjęcia: Łukasz Kośmicki Muzyka: Michał Lorenc Wykonawcy: Tadeusz Karolak Aktorzy: Daniel Olbrychski, Jerzy Radziwiłowicz, Piotr Prońko, Marta Stanisławska, Mariusz Puchlowski, Bogdan Kupisiewicz, Jan Nowicki, Maciej Talaga, Stefan Sendecki, Robert Siwak, Piotr Nadolski, Tadeusz Szymkow, Michał Żebrowski, Mateusz Hornung, Arkadiusz Walkowiak Najżywiej komentowany film podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w 1996 roku. Kontrowersje i spory wokół "Poznania '56" dotyczyły niemal wszystkiego: perspektywy narracyjnej, zgodności z faktami, montażu, a nawet stylu uprawiania manifestacji politycznych. Filip Bajon zaproponował bowiem nowy sposób opowiadania o dramatach najnowszej historii. Doniosłe i tragiczne dzieje poznańskiego powstania ukazał w sposób, jak sam mówił, "antyrocznicowy, antykombatancki, antymartyrologiczny, antypolityczny i antyrozrachunkowy". Tego nie było ani w "Człowieku z żelaza", ani w "Dreszczach", ani w żadnej innej produkcji z rodzimego kanonu. Gdy w Poznaniu wybuchły rozruchy, Filip Bajon miał dziewięć lat. "To wszystko działo się w mojej dzielnicy. Nagle na ulicach i podwórkach, na których bawiliśmy się w wojnę, zaczęła się wojna naprawdę. Pojawił się czołg, na dachu stał karabin maszynowy, wokół pełno łusek..." - mówił o tym fragmencie swej biografii reżyser. Jego pamięć stanowi jedyną kanwę scenariusza. Wpłynęła też na wybór czarno - białej taśmy, na której nakręcono film. "Tak we wspomnieniach widzę ówczesną rzeczywistość" - dowodził Bajon w jednym z wywiadów. Głównymi bohaterami "Poznania'56" są dwaj chłopcy w wieku 10 - 12 lat. To z ich perspektywy widz śledzi rozwój wydarzeń. Dzieci w tym wieku mają naturalną skłonność "pchania się tam, gdzie dzieje się coś ciekawego". Posiadają jednak także instynkt samozachowawczy. Dlatego kamera ukazuje rozruchy uliczne z głębi ciemnych bram, poprzez sztachety płotów, zagracone podwórka. W filmie Bajona nie ma akcji w klasycznym rozumieniu tego słowa. Panuje chaos, dezorientacja. Rewolucyjny mechanizm napędza się niejako sam, unosi kolejnych ludzi, zaskoczonych tym, co sami sprowokowali. Poszczególne sceny nie tworzą przyczynowo - skutkowego ciągu, lecz coś w rodzaju "powstańczej magmy". Zdaniem reżysera, ta reportażowa technika dobrze oddaje spontaniczność poznańskiego zrywu, gwarantuje jego wiarygodny obraz. Oprócz dwójki uczniów, trochę bezładnie "oprowadzających" widza po powstańczym teatrum, w filmie Bajona można odnaleźć jeszcze kilka innych wątków. Najważniejsze z nich to perypetie Zenka - młodego robotnika, który, uniesiony emocjonalnym porywem staje się mimowolnym przywódcą protestu oraz losy pięciu profesorów, którzy zdążając na sympozjum naukowe do Szczecina, trafiają w sam środek rozruchów. Ich wagon zostaje przez władze odłączony od reszty składu, zaryglowany i pozostawiony na bocznym torze. Z tej perspektywy obserwują i komentują rozgrywające się wokół wydarzenia. 18:00 LEGENDY POLSKIEGO TEATRU - ANDRZEJ. WSPOMNIENIE O ANDRZEJU NARDELLIM Film dokumentalny, 41 min, Polska, 1993 Reżyseria: Magda Umer Scenariusz: Magda Umer Wykonawcy: Zofia Kucówna, Magda Umer, Michał Bogusławski, Maciej Englert, Piotr Fronczewski, Adam Hanuszkiewicz, Daniel Olbrychski Film dokumentalny o Andrzeju Nardellim, zmarłym tragicznie 10 czerwca 1972 roku. Aktora wspominają jego przyjaciele i znajomi: Daniel Olbrychski, Maciej Englert, Piotr Fronczewski, Zofia Kucówna. W programie wykorzystano materiały archiwalne TVP i WFDiF: "Nasze miasto" Throntona Wildera w reż. Jerzego Gruzy, "Raz, dwa, trzy..." (z życia PWST w Warszawie), "Hanuszkiewicz" Tadeusza Kraśki, "Notatnik kulturalny", "Jest - czy się śni?" Krystyny i Michała Bogusławskich, "Poezja Andrzeja Trzebińskiego" w reż. Michała Bogusławskiego, "Bracia Karamazow" Fiodora Dostojewskiego, w reżyserii Jerzego Krasowskiego, "Tadeusz" w reż. Michała Bogusławskiego. 18:50 JEST... CZY SIĘ ŚNI Kameralne i studyjne (widowisko), 23 min, Polska, 1973 Reżyseria: Krystyna Brzoskowska, Michał Bogusławski Scenariusz: Krystyna Brzoskowska, Michał Bogusławski Zdjęcia: Ryszard Jaworski Wykonawcy: Magda Umer, Nadrzej Nardelli Widowisko poetycko - muzyczne zrealizowane z udziałem Magdy Umer i Andrzeja Nardellego. Wykonano m.in. utwory: "Przepraszam za słońce, przepraszam za deszcz" - śpiewa Magda Umer "Taka mała, a łzy takie ogromne" - śpiewają: Andrzej Nardelli i Magda Umer "I Bóg słuchał" - śpiewa i recytuje Andrzej Nardelli "Grajcie na skrzypcach" - śpiewają: Andrzej Nardelli i Magda Umer 20:30 PANORAMA KINA POLSKIEGO - ŻUREK Film obyczajowy, 70 min, Polska 2003 Scenariusz na motywach opowiadania Olgi Tokarczuk i reżyseria: Ryszard Brylski Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak Muzyka: Michał Lorenc Występują: Katarzyna Figura, Natalia Rybicka, Zbigniew Zamachowski, Marek Kasprzyk, Hanna Polk, Andrzej Szopa, Andrzej Niemirski, Rafał Szałajko i inni "Żurek" był jednym z najciekawszych filmów festiwalu w Gdyni w 2003 r. , potwierdzającym, jak wspaniałą i wszechstronną aktorką jest Katarzyna Figura. Tym razem zrobiona na brzydką i starą kobietę jest niemal nie do poznania. Odziana w zgrzebne, zimowe ubrania, ale prawdziwa i wzruszająca od pierwszej do ostatniej sceny. Partneruje jej bardzo udanie debiutująca na ekranie Natalia Rybicka jako jej córka Iwonka. Po kiepskim debiucie reżyserskim 8 lat wcześniej filmem "Deborah" nie dawano wielkich szans Ryszardowi Brylskiemu na to, że stworzy ciekawy obraz. "Żurek", oparty na króciutkim opowiadaniu Olgi Tokarczuk, według scenariusza reżysera okazał się rewelacją. Brylski umiejętnie rozbudował literacki pierwowzór, nasycił ją konkretami, zachowując przy tym poetycką aurę charakterystyczną dla prozy autorki. Powstał w ten sposób film piękny i mądry, przejmująca opowieść o trudnej miłości i prawdzie, poszukiwaniu dobra w brutalnym świecie, potrzebie godności mimo biedy, samotności, doznanych krzywd. W małym przygranicznym miasteczku, gdzie czas się zatrzymał i które zostało odcięte od świata z chwilą, gdy przestała tam docierać kolej, mieszka Halina, niestara, ale zmęczona życiem wdowa z 15 - letnią córką Iwonką. Mąż Haliny, Witek, wzorowy ojciec i mąż, kilka miesięcy wcześniej popełnił samobójstwo. Rzucił się pod pociąg w akcie sprzeciwu przeciwko likwidacji połączenia kolejowego, co jego i jego kolegów pozbawiło pracy. Dla Haliny jest bohaterem, kobieta nie chce wnikać, czy była to jedyna przyczyna tak desperackiego kroku. Kiedy Iwonka, dziewczyna nieco opóźniona w rozwoju, cierpiąca na padaczkę, rodzi synka, Halina obiecuje Witusowi na grobie, że do Bożego Narodzenia odnajdzie ojca dziecka i ochrzci je, nadając mu imię biologicznego ojca. Nie jest to jednak proste, gdyż Iwonka uparcie odmawia wskazania, kto jej "to zrobił", a przymuszana przez matkę, zaczyna w końcu wskazywać rozmaitych kandydatów. Raz jest to sąsiad i dawny, niedoszły mąż Haliny, a teraz jej kochanek Władek - właścicielsmażalni ryb dorabiający przemytem, kiedy indziej nauczyciel plastyki zwany Pędzelkiem, wreszcie jeden z żołnierzy ze stacjonującej niedaleko miasteczka jednostki. Wszyscy oni zdecydowanie odrzucają pomówienie o ojcostwo, Iwonka sama zresztą wycofuje się z wcześniejszych oskarżeń. Matka, która pragnie dotrzymać danej mężowi obietnicy i zdjąć z rodziny odium hańby, uparcie jednak wędruje z córką i wnukiem od miejsca do miejsca w nadziei, że wreszcie trafi na właściwą osobę. Dąży do prawdy jak ćma do światła, nie myśląc, że może się poparzyć. Przy okazji tych poszukiwań znajdzie bowiem odpowiedź na zupełnie inne pytanie i w jednej chwili zawali się jej dotychczasowy świat. 21:50 ARIA DIVA Dramat, 35 min, Polska 2007 Reżyseria: Agnieszka Smoczyńska Scenariusz: Agnieszka Smoczyńska, Robert Bolesto Zdjęcia: Przemysław Kamiński Aktorzy: Katarzyna Figura, Gabriela Muskała, Sławomir Grzymkowski, Alan Kozłowski, Olivier Kozłowski, Zdzisław Wardejn, Izabela Kłosińska Film powstał w ramach Programu "30 minut", realizowanego przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Mistrzowską Szkołę Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, TVP Kultura oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wraz z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej. Za podstawę scenariusza "Arii Divy" posłużyło opowiadanie "Ariadna na Naksos" Olgi Tokarczuk. Basia (Gabriela Muskała) ma na pozór udane życie. Osiągnęła przecież to, o czym marzy niejedna kobieta: ma wspaniałą rodzinę, dwóch kilkuletnich synów, Bartka i Piotrka, oraz kochającego męża, który dba o żonę i dzieci. Marek (Sławomir Grzymkowski) jest lekarzem, wkrótce otwiera własną praktykę, wynajął już nawet stosowny lokal. Basia zajmuje się domem i wychowywaniem synów, a rola "kury domowej" najwyraźniej zadowala jej życiowe i zawodowe ambicje. Skończyła germanistykę, a także stosunki międzynarodowe i miała szansę na błyskotliwą karierę, ale zamiast doktoratu wybrała - świadomie - gotowanie obiadów, pranie, sprzątanie. I czuje się spełniona. Od pewnego czasu w tym samym domu, piętro wyżej, mieszka diva operowa (Katarzyna Figura). Basia jest pod ogromnym wrażeniem śpiewaczki obdarzonej wyjątkowym głosem. Poznają się przypadkowo na klatce schodowej i nie mal od razu nawiązuje się między nimi nić sympatii. Asia, bo tak przedstawia się słynna śpiewaczka, zaprasza sąsiadkę na kawę, a wkrótce proponuje jej wieczorny wypad do nocnego lokalu. Z czasem rodzi się głębsze uczucie i fascynacja. Basia podziwia Asię za jej światowy styl, wspaniały głos, niezależność. Ta znajomość wyzwala w niej - być może drzemiące od dawna - marzenia i pożądanie. Zaczyna ją nużyć ustabilizowane życie rodzinne, rutyna, szara egzystencja. Choć w milczeniu i z pokorą znosi swój los, skrycie tęskni za innym światem. Asia jest również zauroczona swoją sąsiadką, ją urzekła jej naiwność, skromność, naturalność i spokój. I kiedy operowa diva będzie musiała znowu zmienić miejsce zamieszaknia, zaproponuje Basi, by wyjechała z nią. W scenie na lodowisku, dokąd Basia zabiera Asię, słychać w tle piosenkę "Tango dla Kowalskiej", którą wykonuje zmarła w 2011 r. Violetta Villas. Odtwarzającej divę Katarzynie Figurze głosu użyczyła słynna polska śpiewaczka operowa - Ewa Podleś. 22:40 KRONOS Dysk./wywiad/debata, 30 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Piotr Nowak (prowadzący) W kolejnym odcinku programu "Kronos" profesor Piotr Nowak wraz z zaproszonymi do studia gośćmi poddaje analizie twórczość Stanisława Szukalskiego, rzeźbiarza, grafika i malarza. Prowadzący i jego goście w studio zastanawiają się między innymi, co jest tematem prac artysty? W jakim stopniu jego sztuka jest wolna od kiczu? I czy jest? 23:20 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - POLAROID. BŁYSKAWICZNE SPEŁNIENIE MARZEŃ (INSTANT DREAMS) Film dokumentalny, 54 min, Holandia, 2017 Reżyseria: Willem Baptist Wśród różnych formatów wywoływanych błyskawicznie zdjęć, jakie pojawiły się do tej pory na rynku, polaroid był pierwszy, oryginalny i najlepszy. Kiedy firma ogłosiła koniec produkcji w 2008 roku, obawiano się, że zniknie na zawsze. Ale ostatnia działająca fabryka polaroida została zakupiona przez grupę entuzjastów, wśród których znalazł się emerytowany naukowiec, wizjonerski geniusz Stephen Herchen. Wcześniej współpracował on z wynalazcą polaroida, Edwinen Landem, a dziś wciąż próbuje odkryć tajemnicę zaginionej tajnej formuły chemicznej, na bazie której produkowano polaroidy. Film ilustruje magię polaroidów, a także ich rolę i znaczenie w świecie popkultury i społeczeństwie. Reżyser zabiera nas w niesamowitą podróż do nieistniejącego już dziś świata fotografii, pokazując kilka powiązanych z nim wyjątkowych osób, które właśnie za pomocą aparatu polaroida próbują uchwycić ważne dla siebie, unikalne momenty w życiu. Niemiecka artystka Stefanie Schneider robi sesję zdjęciową na pustyni w Kalifornii, wykorzystując ostatni zapas oryginalnego papieru polaroid. Christopher Bonanos, redaktor New York Magazine oraz autor książki o historii polaroida, stara się uchwycić swój związek z synem za pomocą polaroidowego aparatu fotograficznego. Jest też Japonka, która odkrywa magię polaroida w Tokio królestwie nowych technologii. Każdy z nich właśnie za pomocą polaroida stara się zachować ulotne i niepowtarzalne chwile w sposób zupełnie daleki od powtarzalności. Trudno dziś bowiem znaleźć wyraźniejszy symbol różnicy między erą analogową a cyfrową niż pięknie wspomnienie uchwycone na polaroidowym zdjęciu w kontrze do tysiąca ostrych zdjęć robionych co chwila na iPhone’ie. Ścieżka dźwiękowa w tym filmie jest równie sugestywna jak hipnotyczne, ekspresyjne zdjęcia, co powoduje, że ten obraz jest ambitnym wizualnie esejem o polaroidzie, który staje się metaforą naszego związku z rzeczywistością, ludzkiej tęsknoty do uwieczniania snów i marzeń. Warto też zwrócić uwagę na pewną ciekawostkę: w 2017 roku firma Polaroid została kupiona przez Polaka - przedsiębiorcę Wiaczesława Smołokowskiego. Obecnie firmą zarządza jego syn Oskar. 00:30 BUTCH CASSIDY I SUNDANCE KID (BUTCH CASSIDY AND THE SUNDANCE KID) Western, 105 min, USA, 1969 Reżyseria: George Roy Hill Scenariusz: William Goldman Zdjęcia: Conrad L. Hall Muzyka: Burt Bacharach Aktorzy: Paul Newman, Robert Redford, Katharine Ross, Strother Martin, Henry Jones, Jeff Corey, George Furth Film zdobył cztery Oscary w kategoriach: najlepsza muzyka Burta Bacharacha, najlepsza piosenka "Raindrops Keep Fallin' on My Head", najlepszy scenariusz, najlepsze zdjęcia. Opowieść o Dzikim Zachodzie została luźno oparta na faktach. Tytułowi bohaterowie Butch Cassidy i Sundance Kid to wyjęci spod prawa Robert LeRoy Parker i Harry Longabaugh, którym depczą po piętach amerykańscy stróże prawa. Pętla się zacieśnia i staje się jasne, że coraz trudniej będzie wymknąć się sprawiedliwości. Akcja filmu rozgrywa się pod koniec lat dziewięćdziesiątych XIX wieku. To w tym czasie w Wyoming zaczyna działać na własną rękę zgrany duet - sprytny i charyzmatyczny lider Butch Cassidy i jego partner Sundance Kid. Sami organizują napady na pociągi, "biznes" się rozkręca. Podczas kolejnego skoku Buch używa za dużo dynamitu do rozprucia sejfu i w efekcie cały wagon wylatuje w powietrze. Zbierających pośpiesznie pieniądze bandytów zaskakuje sześciu stróżów parawa, którzy nadjeżdżają innym pociągiem. Butch i Sundance Kid wymykają się jednak obławie, ale pościg za nimi trwa. Osaczeni coraz bardziej zdają sobie sprawę, że stróże prawa nie spoczną, dopóki ich obu nie zabiją. Muszą więc zmienić dotychczasowy front działania. Butch przekonuje swego kumpla, by uciekli do Boliwii. Mają zabrać ze sobą Ettę Place, ukochaną Sundance'a. Wierzą, że w kraju, który Butch określa jako raj dla rabusiów, czeka ich wielka przestępcza kariera. Nie wszystko jednak idzie tak, jak sobie wymarzyli. 04:30 TAŚMY KULTURY - KOBIECE INSPIRACJE Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Kobiety. Nie można z nimi wytrzymać, ale bez nich żyć jeszcze trudniej. Kobiety od rajskich czasów inspirują do rzeczy dobrych i złych. A co inspiruje kobiety? 04:45 SCENA ALTERNATYWNA - BISZ/RADEX Magazyn, 24 min, Polska, 2019 Reżyseria: Joanna Makowska Bisz/Radex to duet założony przez lidera zespołu Pustki Radka Łukasiewicza oraz uznanego bydgoskiego rapera Jarosława Jaruszewskiego (Bisza). Razem nagrali świetnie przyjęty przez fanów i doceniony przez krytykę album "Wilczy humor". W Scenie alternatywnej wykonają utwory: "Pokaż mi język", "Lascaux", "Margines", "Zysk albo śmierć" i "Światło wody".