TVP Kultura Czwartek, 12.12.2019 08:40 CZY MOŻNA SIĘ PRZYSIĄŚĆ Film obyczajowy, 36 min, Polska, 1999 Reżyseria: Tomasz Tryzna Scenariusz: Tomasz Tryzna Zdjęcia: Wojciech Todorow Aktorzy: Stanisław Tym "Jest to opowieść o spotkaniu nieba filantropii z piekłem statystyki" - tak o swoim debiucie fabularnym mówi reżyser i scenarzysta, Tomek Tryzna. Autor sfilmowanej przez Andrzeja Wajdę, przetłumaczonej na kilkanaście języków powieści "Panna Nikt", kinem interesował się od wczesnej młodości. W wieku szesnastu lat zaczął realizować amatorskie filmy, za które zdobywał nagrody na różnych przeglądach. Był niepokornym indywidualistą, co nie ułatwiało mu życia w liceum. Z trudem ukończył szkołę średnią. Choć zawsze marzył o robieniu filmów, przez długie lata utrzymywał się głównie z pisania scenariuszy. Jest autorem m.in. "Murmuranda" w reżyserii Andrzeja Barszczyńskiego, "Sześciu milionów sekund" Leszka Staronia, "Opowieści Harleya" Wiesława Helaka. W latach 90. zrealizował według własnych scenariuszy m.in. "Kaskaderskie ABC" i eksperymentalny cykl telewizyjny "Trrr - obrazki do nakręcenia". Jednak popularność zyskał dzięki książce "Panna Nikt". Pomimo sukcesu literackiego wyznaje: "reżyseria jest dla mnie najważniejsza. Uważam, że kino jest najpiękniejszą ze sztuk. Książkę napisałem tylko dlatego, że nie mogłem zrobić filmu". Po 35 latach spełniło się marzenie Tomka Tryzny, pod koniec 1998 roku rozpoczął pracę nad krótkometrażowym filmem fabularnym "Czy można się przysiąść?". Do stworzenia tego obrazu zainspirował go sen. Pomyślał, że głód może być pretekstem do powiedzenia wielu istotnych rzeczy o świecie i człowieku. Fabuła filmu opowiada o Gościu (w tej roli Stanisław Tym) posilającym się w restauracji. W pewnym momencie przysiada się do niego Staruszek. Gość częstuje go golonką. Po chwili do stołu podchodzą jeszcze dwie głodne osoby - Chuda i Malutki. Staruszek wylizuje talerz. Chuda kradnie chleb, a Malutki rzuca się na kość i chowa ją za pazuchą. Kelner (gra go Ryszard Kotys) chce przepędzić hołotę, ale Gość go powstrzymuje. Prosi nawet o kartę dań i brakujące nakrycia. Pytany o sens zaczynającej się w ten sposób przypowieści reżyser unika jednoznacznych odpowiedzi. Interpretację pozostawia widzom. Mówi jedynie, że to historia o cierpieniu, fałszywej nadziei... Obsadzonemu w głównej roli Stanisławowi Tymowi towarzyszy 40 tzw. naturszczyków w rolach epizodycznych i 300 statystów. 09:30 WROTA EUROPY Dramat, 73 min, Polska 1999 Autor: Melchior Wańkowicz Reżyseria: Jerzy Wójcik Scenariusz: Jerzy Wójcik, Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Witold Sobociński Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Alicja Bachleda - Curuś, Kinga Preis, Agnieszka Sitek, Agata Buzek, Piotr Szwedes, Andriej Jegorow, Piotr Adamczyk, Henryk Boukołowski, Katarzyna Groniec, Marianna Kawka i inni "Wrota Europy" powstały na motywach reportażu Melchiora Wańkowicza "Szpital w Cichiniczach". Twórcami filmu są artyści niezwykle zasłużeni dla polskiej kinematografii. Reżyser i współscenarzysta Jerzy Wójcik zasłynął już w latach 50. jako czołowy operator "szkoły polskiej". To również dzięki jego zdjęciom takie filmy jak "Kanał", "Eroica", "Popiół i diament", czy "Krzyż Walecznych" stały się klasykami. Kunszt operatorski i wszechstronność Wójcika widać też znakomicie w monumentalnych freskach historycznych ("Potop", "Faraon") i subtelnych dramatach psychologicznych ("Matka Joanna od Aniołów", "Anioł w szafie"). "Wrota Europy" to drugi po "Skardze" (1991) autorski film Wójcika. W pisaniu scenariusza pomagał mu wybitny specjalista w tej dziedzinie Andrzej Mularczyk ("Sami swoi", "Wyjście awaryjne", "Wielki podryw", seriale "Droga" i "Dom"). Na autora zdjęć wybrano równie utytułowanego Witolda Sobocińskiego ("Wszystko na sprzedaż", "Wesele", "Sanatorium pod Klepsydrą", "Ziemia obiecana", "Piraci" i "Frantic" Romana Polańskiego). Jakby tego nie było dość, muzykę napisał Zygmunt Konieczny ("Zmory", "Klucznik", "Ucieczka z kina Wolność", "Historia kina w Popielawach") - nestor polskich kompozytorów filmowych, autor sporej części repertuaru Ewy Demarczyk. W przeciwieństwie do realizatorów "Wrót Europy", w obsadzie dominują aktorzy bardzo młodzi, choć już uznani. Dotyczy to zwłaszcza odtwórczyń trzech głównych ról kobiecych. Zosię zagrała szesnastoletnia Alicja Bachleda - Curuś ("Pan Tadeusz"), Irę - Agnieszka Sitek (gwiazda serialu "Złotopolscy"), a Halę Kinga Preis, zwyciężczyni XX Przeglądu Piosenki Aktorskiej, znana także z kilku świetnych występów w Teatrze TV. W filmie Wójcika ich bohaterki są zaprzyjaźnionymi ze sobą młodziutkimi i naiwnymi siostrami miłosierdzia. W czasie zimy 1918 roku (właśnie wówczas toczy się akcja) dobrowolnie wyruszają do położonego niemal na linii frontu szpitala polowego. Swój wybór traktują nie tylko jako spełnienie patriotycznego obowiązku, lecz także jako romantyczną przygodę. Siedemnastoletnia Zosia ma jeszcze dodatkową motywację. Liczy, że w sąsiedztwie frontu spotka swego brata Pawła. Kiedy dziewczęta przez skutą lodem rzekę docierają do lecznicy, szybko przekonują się o bardzo trudnych warunkach, w których przyjdzie im pracować. Już pierwszego dnia zostają wysłane do pobliskiego miasteczka po brakujące środki opatrunkowe. Korzystając z sytuacji, Zosia gorączkowo szuka śladów bytności Pawła. Niestety, wskutek wzmagającego się z każdą minutą artyleryjskiego ostrzału siostry muszą wracać do szpitala. Rozpoczynają się paniczne przygotowania do ewakuacji. W saniach nie starcza miejsca dla wszystkich chorych, lecz mimo to naczelny lekarz postanawia ostatnią podwodą odesłać najmłodszy personel, czyli Zosię, Halę i Irenę. Te jednak podejmują brzemienną w skutki decyzję - zostaną na miejscu. Jeszcze nie wiedzą, że wraz z nadejściembolszewików staną w obliczu być może najcięższej próby w całym swoim życiu. 11:00 KRÓLOWA BONA - ODC. 3 Serial historyczny, 54 min, Polska, 1980 Reżyseria: Janusz Majewski Scenariusz: Halina Auderska Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Muzyka: Zdzisław Szostak Aktorzy: Aleksandra Śląska, Zdzisław Kozień, Piotr Garlicki, Piotr Fronczewski, Zdzisław Wardejn, Lidia Korsakówna, Leonard Pietraszak, Jerzy Kamas, Jan Machulski, Wiktor Sadecki, Józef Para, Konrad Morawski, Marek Kondrat, Janusz Bylczyński, Józef Duriasz W 1525 roku, po wieloletnich wojnach, królowi Zygmuntowi udaje się zmusić Albrechta Hohenzollerna do złożenia hołdu. ZakonKrzyżacki przestaje istnieć, a wielki mistrz staje się lennikiem Korony. Albrecht jako świecki książę daje początek dynastii Hohenzollernów w Prusach. Wkrótce na dom Jagiellonów spadają ciężkie ciosy: ginie pod Mohaczem Ludwik - bratanek Zygmunta, król Czech i Węgier. Pretensje do obu tronów natychmiast zgłaszają Habsburgowie. Ferdynand opanowuje Pragę, ale Sejm Węgierski ogłasza królem Jana Zapolyę, spokrewnionego z Zygmuntem. Królowa Bona rodzi swemu mężowi już czwarte dziecko. 12:00 DETEKTYWI NA WAKACJACH - ODC 3/5 ZASADZKA Serial przygodowy, 31 min, Polska 1979 Scenariusz i reżyseria: Leokadia Migielska Zdjęcia: Czesław Swirta Występują: Barbara Wrzesińska, Zbigniew Józefowicz, Krystyna Rutkowska, Anna Grzeszczak, Jan Kasprzykowski, Jacek Staszewski, Anna Ossowska, Marek Ulański i inni Dzieci postanawiają roztoczyć opiekę nad zapomnianym zabytkiem. Kapliczką interesuje się jednak zbyt dużo obcych, dlatego muszą nieustannie jej pilnować. Wyjeżdżając na wycieczkę do Sandomierza, dzieciaki umieszczają wewnątrz aparat z samowyzwalaczem, aby sfotografować ewentualnego złodzieja. Po powrocie domorośli detektywi sprawdzają, co zostało utrwalone na kliszy. Niestety, na zdjęciach są tylko ich ręce. 13:20 DOKUMENT.PL - KRĄG KANTORA Film dokumentalny, 57 min, Polska, 2015 Reżyseria: Adrianna Książek, Iwo Książek Scenariusz: Adrianna Książek, Iwo Książek Zdjęcia: Iwo Książek Muzyka: Michał Dymny Wykonawcy: Janina Kraupe-Świderska, Mieczysław Porębski, Franciszek Bunsch, Danuta Drobniak-Le Hénaff, Przemysław Gawor, Władysław Śmiga, Zofia Garbaczewska-Pawlikowska, Aleksandra Bąkowska, Tadeusz Kantor, Marta Stebnicka-Kern, Jerzy Nowosielski Jerzy Nowosielski, Wojciech Jerzy Has, Kazimierz Mikulski, Jerzy Turowicz, Tadeusz Brzozowski "Krąg Kantora" to film dokumentalny, który przybliży widzom wybitnych polskich artystów XX wieku poprzez opowiadanie o ich młodości, dorastaniu i wejściu na drogę twórczą. Konstrukcja filmu jest zbudowana wokół postaci Tadeusza Kantora, który był liderem i autorytetem w czasie wojny dla młodychplastyków, dla którego ten okres miał największy wpływ na jego późniejszą sztukę. W Krakowie w czasie II wojny światowej młody Tadeusz Kantor stworzył środowisko artystyczne znajdując młodych utalentowanych ludzi w niemieckiej szkole Przemysłu Artystycznego Kunstgewerbeschule, w której odwiedzał przyjacół i z którymi dzielił się swoją wiedzą i pasją do sztuki, a później stworzył swój Podziemny Teatr. W tym czasie zawiązały się wieloletnie przyjaźnie i z tego kręgu wyrosło znaczące pokolenie dla losów polskiej kultury i sztuki. Z tej grupy wywodzą się min Jerzy Nowosielski, Kazimierz Mikulski, Jerzy i Lidia Skarzyńscy, Wojciech Jerzy Has, Marek Rostworowski i inni. 14:30 Z PAMIĘTNIKA MEJ DUSZY. MAREK GRECHUTA Film dokumentalny, 49 min, Polska, 1995 Reżyseria: Petro Aleksowski Scenariusz: Petro Aleksowski Zdjęcia: Petro Aleksowski Wykonawcy: Magda Umer, Marek Grechuta, Krystyna Janda, Dorota Pomykała, Grzegorz Turnau, Maryla Rodowicz Filmowy portret Marka Grechuty, wrażliwego artysty, żyjącego w kręgu muzyki i poezji, stworzony w 1995 roku. Aby zaśpiewać poezję, trzeba mieć duszę, twierdzi występująca w filmie Dorota Pomykała. Marek Grechuta debiutował z zespołem Anawa w 1967 roku na VI Festiwalu Piosenki i Piosenkarzy Studenckich w Krakowie. Słuchacze zachwycali się świeżością piosenek w jego wykonaniu, ich klimatem i bogactwem oprawy muzycznej. "Tango Anawa" podbiło publiczność wdziękiem i bezpretensjonalnością. Od tamtego czasu artysta wydał kilkanaście płyt i trzy tomiki wierszy. Autora filmu fascynuje artystyczna dusza poety - piosenkarza, żyjącego z lekkim dystansem do spraw przyziemnych. Szeroko poprowadzona narracja, wypowiedzi znanych artystów, bogato okraszone poetycko - muzycznymi wspomnieniami twórczości Grechuty w pełni charakteryzują jego osobowość, talent i artystyczny dorobek. Zakończenie filmu stanowi zrealizowany w Lanckoronie teledysk do najnowszej w tamtym czasie piosenki Marka Grechuty. 15:25 MÓJ ATAK SERCA (MY HEART ATTACK) Film animowany, 13 min, Kanada, 2015 Reżyseria: Sheldon Cohen Scenariusz: Sheldon Cohen Film animowany Prawdziwa, choć kompletnie nieprawdopodobna, opowieść kanadyjskiego reżysera Sheldona Cohena, ostatniej osoby, po której można się było spodziewać rozległego zawału serca. 15:50 ŚMIERĆ JAK KROMKA CHLEBA Dramat społeczno - polityczny, 116 min, Polska 1994 Scenariusz i reżyseria: Kazimierz Kutz Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Jerzy Radziwiłowicz, Janusz Gajos, Jerzy Trela, Mariusz Benoit, Roman Jasiński, Roman Garncarczyk, Andrzej Grabowski, Teresa Budzisz - Krzyżanowska, Szymon Kuśmider, Jan Peszek, Anna Dymna, Przemysław Branny, Małgorzata Majewska i inni Filmowy zapis pacyfikacji kopalni "Wujek" - najtragiczniejszego epizodu stanu wojennego. Kazimierz Kutz z wielką dbałością o szczegóły zrealizował patetyczny fresk o tamtych dramatycznych wydarzeniach. Jego film, o niekwestionowanej wartości artystycznej, jest też swoistym hołdem dla odwagi i determinacji górników, którzy nie zawahali się oddać życia za ideały Sierpnia. Katowice, noc z 12 na 13 grudnia 1981 roku. Jednostki wojskowe zajmują strategiczne punkty miasta. Niebawem generał Jaruzelski ogłosi w telewizji wprowadzenie stanu wojennego. Grupa zomowców, rozbijając związkową ochronę, wyciąga z mieszkania przewodniczącego Komisji Zakładowej NSZZ Solidarność w kopalni "Wujek". Wieść o tym szybko przedostaje się do górników. Początkowo zaskoczeni, wkrótce reagują spontanicznym protestem. 14 grudnia w zakładzie wybucha strajk. Robotnicy domagają się zniesienia stanu wojennego i uwolnienia przewodniczącego. Negocjacje z władzami kończą się fiaskiem. Wojsko, ZOMO i milicja przygotowują szturm na kopalnię. Mimo że bohaterem filmu Kutza jest zbiorowość, reżyser nie miał problemu z namówieniem do współpracy renomowanych aktorów. Wielu z nich, choć pojawia się tylko w mniejszych lub większych epizodach, zagrało na najwyższym poziomie. W pamięci pozostają zwłaszcza: wewnętrznie skupiona kreacja Janusza Gajosa jako inżyniera Miodka, Jerzy Radziwiłowicz w kluczowej roli proboszcza oraz pełen dramatyzmu i ekspresji występ Teresy Budzisz - Krzyżanowskiej odtwarzającej postać lekarki pomagającej rannym górnikom. Utrzymany w paradokumentalnej stylistyce utwór Kutza wzbudził zachwyt krytyków, przeważnie rekrutujących się z ludzi, którzy podobnie jak reżyser silnie przeżyli wprowadzenie stanu wojennego. "Śmierć jak kromka chleba" wciąż pozostaje jednym z najważniejszych filmów o stanie wojennym. Przenikliwie odtwarza świadomość strajkujących, którzy ze zwykłych ludzi stają się współtwórcami mitu. Dzięki elegijnej muzyce Wojciecha Kilara, łączącej elementy śląskich melodii z kościelnym chorałem, oraz uniwersalizacji męczeństwa strajkujących, film Kutza przypomina widowisko pasyjne. Jego mottem stają się słowa z górniczej szatni: "Nie pal, zachowaj czystość". W interpretacji proboszcza nabierają one symbolicznego znaczenia: nie dopuść do siebie nienawiści, pielęgnuj wewnętrzną potrzebę wolności. Złote Grono na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie w 1994 roku. Honorowe Wyróżnienie Jury na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 1994 roku. 18:00 DOKUMENT TYGODNIA - MAŁY LALKARZ Film dokumentalny, 52 min, Polska, 2010 Reżyseria: Thierri Paladino Scenariusz: Thierri Paladino Zdjęcia: Marcin Sauter , Michał Marczak Sergio Dotti jest jednym z ostatnich mistrzów sztuki lalkarskiej we Francji. Mieszka na południu Francji. Tutaj Nicea nazywa się Nissa. Duchy Catherine Sgurane i Giuseppe Garibaldiego są tu ciągle żywe. Pewnego dnia po spektaklu Sergio spotyka dziewięcioletniego chłopca o imieniu Thomas. Występ zaciekawił malca do tego stopnia, że powrócił następnego dnia, aby znowu znaleźć się w tym magicznym świecie. Latem wyruszą w trasę po raz pierwszy razem, aby odkrywać gościnne i malownicze okolice Nicei. Jeżdżąc z miasteczka do miasteczka, będą pokazywać ich świat wyobraźni dla przyjemności dzieci i dorosłych. Kamera będzie im towarzyszyła w tej przygodzie. Jest to historia o sielskim świecie, w którym czas płynie powoli i ludzie żyją w zgodzie z rytmem natury. Jest to świat nadal istniejący i jeszcze dostępny. "Mały Lalkarz" to dziennik tej podróży, historia relacji między mistrzem a uczniem, pokazana w naturalnych i ciągle autentycznych plenerach południa Francji. 20:35 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - MARNIE. PRZYJACIÓŁKA ZE SNÓW (OMOIDE NO MARNIE / WHEN MARNIE WAS THERE) Film animowany, 98 min, Japonia, 2014 Autor: Joan G. Robinson Reżyseria: Hiromasa Yonebayashi Scenariusz: Hiromasa Yonebayashi, Keiko Niwa, Masashi Ando Wykonawcy: Sara Takatsuki, Kasumi Arimura, Nanako Matsushima Film animowany słynnego japońskiego studia Ghibli. Anna Sasaki nie cieszy się najlepszym zdrowiem, a jej stan wpędza ją w depresję. Rodzina skłania dziewczynkę do spędzenia czasu na wsi, mając nadzieję, że tam odzyska dawny wigor. Zwiedzając okolicę, Anna trafia do pięknej, opuszczonej rezydencji. Wracając tam pewnej nocy, odkrywa, że zamieszkuje ją blondwłosa dziewczyna o imieniu Marnie. Szybko zostają przyjaciółkami, ale z każdym kolejnym spotkaniem Anna ma coraz większą wątpliwość, czy Marnie rzeczywiście istnieje... (opis dystrybutora) 22:20 KOŁO PIÓRA Magazyn, 25 min, Polska, 2019 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marcin Kube Wykonawcy: Mariusz Cieślik (prowadzący) Aktorzy: Tomasz Majewski "Koło pióra" to autorski program literacki Mariusza Cieślika, który opowiada o najważniejszych wydarzeniach ze świata literatury. Tym razem jego gościem a scenie współczesnej jest poetka, Justyna Bargielska ze swoim nowym tomem wierszy "Dziecko z darów". Na scenie klasycznej prezes Stowarzyszenia Wolnego Słowa, Wojciech Borowik wspomina czasy wydawnictw tzw "drugiego obiegu". 22:55 SCENA KLASYCZNA - WAJNBERG TRIO Koncert, 36 min, Polska, 2019 Zespół powstał w 2016 roku, pierwszą płytę nagrali w zeszłym roku, dostali oficjalną zgodę od rodziny kompozytora na używanie tej nazwy. Chcą przybliżać polskiemu słuchaczowi repertuar nie do końca znany i popularny. W planach nagranie Triów Władysława Żeleńskiego. Skąd fascynacja twórczością Mieczysława Wajnberga? Za geniusza uważał go Szostakowicz, obaj kompozytorzy zresztą się przyjaźnili. Dziś, w tym roku szczególnym (8 grudnia 2019 przypada setna rocznica urodzin artysty.) obserwujemy renesans twórczości Wajnberga nie tylko w Polsce ale i na świecie. W programie zabrzmi muzyka Wajnberga, ale też Tansmana i Czajkowskiego. Wszyscy byli pochodzenia żydowskiego. Głęboko związani z tradycją i kulturą polską, za młodu opuścili kraj urodzenia. Życie każdego z nich okrutnie naznaczyła II wojna światowa. Ale dzieli ich czas i miejsca, do których dotarli po ucieczce z Polski. 23:45 PORTRETY - TO JA, MALALA (HE NAMED ME MALALA) Film dokumentalny, 84 min, USA, 2015 Reżyseria: Davis Guggenheim Jedna dziewczynka staje naprzeciw armii ważących się na wszystko talibów. Malala Yousafzai jest dzieckiem, które nie pozwoli się zastraszyć. Gdy w dystrykcie Swat w północnym Pakistanie talibowie wprowadzają zakaz edukacji dziewcząt, gdy niszczone są kolejne szkoły, Malala zaczyna pisać bloga, w którym komentuje rzeczywistość. Ma wtedy 12 lat. Trzy lata później w szkolnym autobusie ma miejsce nieudana próba wykonania na niej wyroku śmierci. Dziewczyna cudem jej unika. W 2014 roku otrzymuje Pokojową Nagrodę Nobla. Swoją niezłomność Malala zawdzięcza między innymi pięknej relacji, jaka łączy ją z ojcem. To on przez wszystkie lata motywował ją, by walczyła o swoje przekonania. "Kiedy się urodziłam, mieszkańcy naszej wioski współczuli mojej matce i nikt nie powinszował ojcu. [...] Dla większości Pasztunów narodziny córki to dzień smutku. [...] ale ojca to nie obchodziło. Twierdzi, że kiedy przyszłam na świat, spojrzał mi w oczy i się zakochał. [...] Dostałam imię po Malali z Maiwandu, największej bohaterce Afganistanu". 01:20 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - NASZA MŁODSZA SIOSTRA (UMIMACHI DIARY) Dramat, 121 min, Japonia, 2015 Reżyseria: Kore-Eda Hirokazu Scenariusz: Kore-Eda Hirokazu Zdjęcia: Takimoto Mikiya Muzyka: Kanno Yoko Aktorzy: Ayase Haruka, Nagasawa Masami, Kaho, Hirose Suzu W mieście Kamakura w dużym domu z duszą mieszkają trzy siostry: Sachi, Yoshino i Chika. Pewnego dnia otrzymują wiadomość o śmierci ojca, z którym od 15 lat nie miały żadnego kontaktu. Jadą na pogrzeb, gdzie poznają swoją przyrodnią siostrę, nieśmiałą nastolatkę Suzu. Postanawiają otoczyć opieką osieroconą dziewczynkę, zabierając ją ze sobą do Kamakury. "Nasza młodsza siostra" jest adaptacją bestsellerowej powieści graficznej Yoshidy Akimi Umimachi Diary. Historia czterech sióstr toczy się niespiesznie i rozpływa w subtelnościach, relacje między bohaterkami budowane są z ogromną precyzją. Reżyser poetycko i z elegancją celebruje zwyczajne, proste życie, a jednocześnie tworzy film głęboki, naturalny i realistyczny. (nowehoryzonty.pl) 03:55 KINO NOCNE - SPIS CUDZOŁOŻNIC Komedia, 64 min, Polska 1994 Scenariusz i reżyseria: Jerzy Stuhr Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Stanisław Radwan Aktorzy: Jerzy Stuhr, Proeben Osterfelt, Jan Peszek, Dorota Pomykała, Stanisława Celińska, Bożena Adamek, Jan Frycz, Anna Radwan, Małgorzata Hajewska - Krzysztofik, Agnieszka Wagner, Agnieszka Wróblewska, Edyta Olszówka i inni Debiut reżyserski Jerzego Stuhra. Scenariusz filmu został oparty na wydanej w roku 1992 powieści Jerzego Pilcha "Spis cudzołożnic. Proza podróżna". Na okładce książki widnieje napis: "Spis cudzołożnic" to groteskowa, pełna wyrafinowanej ironii relacja z jednego wieczoru i nocy w życiu bohatera, Gustawa, intelektualnego kabotyna, nieurzeczywistnionego artysty, grającego nieustannie przed sobą i ludźmi rolę pisarza - spadkobiercy najświetniejszych tradycji rodzimej i światowej literatury. Obaj - Pilch i Stuhr - od lat mieszkają w Krakowie. Gdy Stuhr kończył polonistykę, Pilch ją zaczynał. "Książka Pilcha zafascynowała mnie głównie przez typ bohatera. Przecież to ten sam facet, przybierający różnorodne pozy, często tragiczne, którego niosę przez moje teatralno - filmowe życie. Jest mi on szalenie bliski przez swą śmieszność i tragizm" - wyznał w jednym z wywiadów Jerzy Stuhr. Akcja filmu rozgrywa się w Krakowie, w latach 70. Gustaw, pracownik naukowy Uniwersyteu Jagiellońskiego, ma oprowadzić po Krakowie szwedzkiego humanistę z tzw. wymiany naukowo - kulturalnej. Gość pragnie spędzić wieczór w damskim towarzystwie, Gustaw zaczyna więc wyszukiwać w notesie telefony do znajomych, przyjaciółek, dawnych kochanek, które mogłyby stać się towarzyszkami wieczornej wyprawy. Wędrując ulicami Krakowa, "zaliczając" kolejne bary, bohater zaczyna przypominać sobie dawne namiętności, marzenia, miłości. Stopniowo wyłania się obraz uczuciowej klęski Gustawa. Gość ze Szwecji również poddaje się tej atmosferze i także wspomina swój spis cudzołożnic.