Program 1 Poniedziałek, 16.12.2019 06:15 PRZYSIĘGA - ODC. 71 (YEMIN) Serial obyczajowy, 44 min, Turcja, 2019 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Yasar Arak, Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Reyhan postanawia na własną rękę szukać Zeynep. Pojawia się tam, gdzie znaleziono rzeczy dziewczynki. Emir wynajmuje detektywów do szukania dziecka, ale ani oni, ani policja jej nie znajdują. Leyla i Kemal udają małżeństwo przed Nedret, która nie chce się poddać operacji na oczy. Dopiero Leyli udaje się ją przekonać. Masal jest szczęśliwa, że ma pełną rodzinę. 07:05 ELIF S.III - ODC. 628 (ELIF) Serial obyczajowy, 44 min, Turcja, 2014 Reżyseria: Fulya Yavuzoglu Aktorzy: Cemre Melis Cinar, Isabella Damla Guvenilir, Volkan Colpan, Selin Sezgin, Altug Seckiner Wszystkich przepełnia radość, że Elif się odnalazła, są wdzięczni Yusufowi. Tymczasem żandarmeria kontynuuje poszukiwania Arzu. Podczas ucieczki kobieta potyka się i w wyniku uderzenia w głowę traci przytomność. Przypadkiem znajduje ją starszy mężczyzna i zabiera do siebie do domu. Jego żona nie wierzy w zmyśloną przez Arzu historię i chce jak najszybciej się jej pozbyć. Arzu kontaktuje się z Leylą i prosi ją o pomoc. 08:40 KORONA KRÓLÓW - TAKA HISTORIA... - ODC. 50 - PRZEPISY Z WAWELU Telenowela dokumentalna, 25 min, Polska, 2019 Reżyseria: Piotr Fiedziukiewicz Scenariusz: Marta Hryniak Muzyka: Marcin Przybyłowicz Wykonawcy: Wojciech Żołądkowicz (prowadzący) Wyobraźcie sobie ucztę - pieczone mięsiwo, migdały i figi, chrupiące kiszone ogórki i świeży chleb na zakwasie. Pycha. Tak jadano na Wawelu. Wiemy o tym z zachowanych dworskich rachunków. W średniowieczu, szczególnie na dworach jadano dużo mięsa. Najwięcej było dziczyzny, którą władca ze swoją świtą upolował w królewskich lasach. Uczta trwała czasem bardzo długo, ale zawsze kończyła się gotowanym grochem ze słoniną. Ale tylko wtedy, gdy nie było postu. A poszczono przez 192 dni w roku. Najwięksi rygoryści nie jedli w tych dniach nie tylko mięsa, ale i nabiału. Na szczęście były jeszcze ryby. Świeże tylko przez krótki czas nadawały się do jedzenia. Aby je zakonserwować solono je lub wędzono. Gdy gotowano taką soloną rybę powstawał przy okazji rozsoł, czyli.rosół. Mięso jadano tak naprawdę od święta lub na wystawnych ucztach. Na co dzień nasi przodkowie jadali dużo kaszy, grochu i soczewicy. I do tego kiszonki - kapustę, ogórki i buraki, zupy i chleb na zakwasie. Już wtedy Polacy zajadali się barszczem i kapuśniakiem. Jadano dwa razy dziennie - rano po mszy (tej o 7.00) i późnym popołudniem. Władca czasami dostawał jeszcze lekką kolację. A gdy był grzeczny mógł dostać od aptekarza słodkie cukierki z szafranem i złotem. Jagiełło, gdy ruszał na wojnę dostał cała torebkę takich konfektów. Wiemy, co jadano i co pito. Piwo, miody, a na królewskim dworze popijano wino sprowadzane z Węgier, Francji a nawet Sycylii. 09:20 RANCZO S.VI - ODC. 74 (SERIA VI, ODC. 9) - SZTUKA TRANSLACJI Serial obyczajowy, komediowy, 43 min, Polska, 2012 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter, Jerzy Niemczuk Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Arkadiusz Nader, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Grzegorz Wons, Jacek Kawalec, Artur Barciś Medialna popularność Kozioła senatora odbija się szerokim echem w politycznych kręgach. W biurze senatora dzwonią telefony z propozycjami, a on sam ogłasza polityczny przetarg. Francesca odbiera niepokojącą wiadomość z Włoch. Jej były adorator, świeżo uwolniony z kalabryjskiego więzienia cyngiel mafii, udał się do Polski. Ponieważ planuje odbudować swój związek z nią, lada chwila można się go spodziewać w Wilkowyjach. Wydaje się, że jedyną osobą, która może stać na przeszkodzie w realizacji tych zamiarów jest Witebski. Zatem, trzeba go usunąć. Mimo uprzedzającej wiadomości i gorączkowych zabiegów, dochodzi do spotkania Włocha z Witebskim, a co gorsza, tylko ten pierwszy jest uzbrojony. W spotkaniu, z powodu bariery językowej uczestniczy także Solejukowa i niewykluczone, że życie Witebskiego zależy od niej. Okazuje się, że Solejukowa jest mistrzynią kreatywnego tłumaczenia, przekazuje dokładnie to, co każda ze stron chciałaby usłyszeć. Kusy, starając się dzieci praktycznie wyedukować, wypuszcza je na naprawdę szerokie wody, aż budząc podejrzenie Czerepacha, czy na jego społecznikowskich zapędach politycznej pieczeni nie da się upiec. Klaudia, dzieląca życie między Wilkowyje i studia w Lublinie, nie całkiem bezinteresownie przekonuje swojego chłopaka Fabiana do postawy skrajnie tolerancyjnej, wszak głębia uczuć się liczy, a nie błahe fakty i drobnomieszczańskie ograniczenia. Duda boleśnie się jednak przekonuje, że chodzi tu o tolerancję wybitnie jednostronną, a w konflikt pomiędzy obojgiem, niespodziewanie wplątana jest także Kinga. Chłopi, nie mogąc pogodzić się z faktem, że ich żony zaczęły buntować się przeciwko dotychczasowym porządkom domowym, idą w tej sprawie na skargę do księdza. Zaniepokojony sytuacją we wsi ksiądz zwołuje naradę na plebanii. 10:15 KOMISARZ ALEX S.VI - ODC. 70 (SERIA VI, ODC. 5) - POWSTAŁY Z MARTWYCH Serial kryminalny, 43 min, Polska, 2014 Reżyseria: Krzysztof Lang Scenariusz: Bernard Schärfl, Paulina Murawska, Peter Moser, Peter Hajek Zdjęcia: Marek Traskowski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Antoni Pawlicki, Magdalena Walach, Ireneusz Czop, Janusz Chabior, Katarzyna Cynke, Piotr Borowski, Joanna Opozda, Joanna Sydor Na śmietniku zostają znalezione zwłoki policjanta, Janka Mazura, przyjaciela Puchały z dawnych lat. Puchała poprzysięga, że odnajdzie zabójcę kolegi. Okazuje się, że Janek od lat tropił Boyko Kryńskiego, nieuchwytnego złodzieja, który został uznany za zmarłego. Tylko Janek nie wierzył w jego śmierć. Życie pokazało, że miał rację. Boyko Kryński wrócił do Polski z Argentyny. Czy tylko po to, żeby obrabować kolejny bank? 11:05 OJCIEC MATEUSZ S.XVIII - ODC. 238 (OJCIEC MATEUSZ XVIII ODC. 13) - CUD Serial kryminalny, obyczajowy, 43 min, Polska, 2017 Reżyseria: Maciej Dutkiewcz, Filip Zylber Scenariusz: Michał Kalicki, Grzegorz Łoszewski Zdjęcia: Adam Bajerski, Piotr Wojtowicz, Adam Bajerski Aktorzy: Ewa Konstancja Bułhak, Arkadiusz Janiczek, Magdalena Stużyńska, Ada Fijał, Oliwier Kozłowski, Marek Zawadzki, Bartłomiej Firlet, Jędrzej Taranek, Sebastian Stankiewicz, Aleksandra Górska, Maria Broniewska, Konrad Pawicki, Bartosz Tryboń, Bartosz Adamczyk, Bartosz Gajda W pałacu biskupim trwa zebranie. Biskup Ludwik (Tadeusz Chudecki) wpada spóźniony i prosi księdza Jacka (Piotr Kozłowski) o przeparkowanie samochodu. Kiedy ten zjawia się we wskazanym przez ekscelencję miejscu nie znajduje auta. Mateusz zgłasza na policji kradzież. Okazuje się, że w samochodzie była relikwia... krew z franciszkańskiego habitu błogosławionego ojca Tomasza Golusia. Filip (Nikodem Rozbicki) zagląda do pokoju brata, Jurka (Bartłomiej Krajewski), który jest w śpiączce. Rodzina ledwo wiąże koniec z końcem, by zapewnić Jurkowi codzienną rehabilitację. Gibalski przegląda monitoring z pobliskich stacji benzynowych. Zauważa podejrzanego chłopaka, który przyszedł kupić dwa litry paliwa. Filip wyjmuje ukradzioną torbę ze schowka. Kładzie ją na nogach brata i otwiera. Widać że jest rozczarowany. Nagle z dna torby wyjmuje małe pudełko, w którym znajduje mniejsze, pozłacane puzderko. Zaskoczony przygląda się kawałkowi materiału z czerwoną kroplą krwi. Odkłada pudełko na pierś brata i przegląda zdjęcia młodego franciszkanina, Tomasza Golusia. Czyta biografię zakonnika. Okazuje się, że Tomasz urodził się tego samego dnia i roku co Jurek. Mateusz dowiaduje się, że Filip zniknął. 12:55 BBC W JEDYNCE - DZIKIE METROPOLIE ODC. 2 DOJEŻDŻAJĄCY (WILD METROPOLIS 2. COMMUTERS) Film dokumentalny, 50 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Matt Brandon Seria o życiu dzikich zwierząt wokół, a czasem wewnątrz największych metropolii świata. Miasta to najszybciej rosnące siedlisko na planecie. Ten nienaturalny świat stawia wyjątkowe wyzwania, lecz dla tych, którzy potrafią się przystosować i skorzystać z oferowanych bogactw, miejska dżungla szybko staje się nową dziczą. Zamieszkane przez ponad połowę ludności świata miasta, mogą być niepokojące i przerażające. Życie w nich toczy się szybko. W drugiej części zobaczymy, kto próbuje żyć w takich miastach jak: Kapsztad, Mitzpe Ramon w Izraelu, Aspen, Londyn, Bangkok, Calgary czy w St. Lucii w RPA. Świat miejski stworzył możliwości zbyt dobre dla części światowej fauny, by ta mogła je zignorować. Wiele zwierząt zostało wypartych ze swoich naturalnych siedlisk i obecnie używają swoich przyrodzonych zdolności w mieście, by zaspokoić swoje potrzeby. To może być początek nowej i bardzo współczesnej migracji. 14:00 ELIF S.III - ODC. 629 (ELIF) Serial obyczajowy, 43 min, Turcja, 2014 Reżyseria: Fulya Yavuzoglu Aktorzy: Cemre Melis Cinar, Isabella Damla Guvenilir, Volkan Colpan, Selin Sezgin, Altug Seckiner Żandarmeria otacza rezydencję Arzu i Ümita. Leyla odmawia Arzu wejścia do domu po pieniądze. Ümit zostaje zawieziony na komisariat. Ukrywa przed policją, że wiedział o porwaniu Elif. Arzu obezwładnia starszego mężczyznę i pozostawiwszy go na poboczu ucieka jego samochodem. Fevziye po raz kolejny przyłapuje Leylę na kłamstwie. Kobieta jest coraz bardziej zaniepokojona postępowaniem córki. Wierzyciele Erkuta przychodzą do firmy. 16:05 PRZYSIĘGA - ODC. 72 (YEMIN) Serial obyczajowy, 42 min, Turcja, 2019 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Yasar Arak, Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Reyhan zostaje porwana i wreszcie spotyka się z Zeynep. Dziewczynka kradnie telefon porywaczowi i dzięki temu dodzwania się do Emira. Ten postanawia znaleźć żonę i Zeynep na własną rękę. Yonca jest zazdrosna o Kemala, kiedy odwiedza go w domu i widzi, jak Leyla udaje jego żonę. Emir wpada na trop porywacza. Cemre postanawia zrobić z siebie bohaterkę i uratować Reyhan i dziewczynkę. 18:00 KLAN - ODC. 3574 Telenowela, 22 min, Polska, 2018 Reżyseria: Sebastian Chondrokostas, Michał Fazlejew, Adam Molak, Jerzy Sztwiertnia, Paweł Karpiński, Paweł Chmielewski, Jarosław Marszewski Scenariusz: Jacek Getner, Marcin Strzelecki, Iwona Siemieniuk, Paweł Karpiński, Elżbieta Szczypek, Mariusz Polaczek, Grzegorz Lipka Zdjęcia: Artur Radźko, Julian Szczerkowski Aktorzy: Katarzyna Skolimowska, Daniel Skrzypczak, Monika Dryl, Ewa Kania, Adam Skalik, Łukasz Choroń, Emma Wójcik, Renata Pękul, Jaropełk Laskowski, Tomasz Stochniał, Georgi Angiełow, Adam Kamień, Natalia Kasprzykowska, Katarzyna Tlałka, Jerzy Pożarowski Michał opowiada Zycie o wczorajszym wybuchu Norberta. Zyta zastanawia się, jak to możliwe, skoro regularnie brał lekarstwa. Michał ma własne przemyślenia na temat zdrowia psychicznego wspólnika. W drodze do szpitala Sandra zagląda do warsztatu. Już wiadomo, skąd to nagłe pogorszenie. Norbert przestał brać leki. Jerzy musi się zająć przygotowaniami do świąt. W planowaniu pomaga mu Beata. Marek wpada przed pracą do Czesi. Wszystko przygotował i Czesia może się do niego wprowadzać. Czesia stawia warunek, że musi przenieść się razem z nią Ania, która jednak się nie zgadza. Proponuje, żeby Marek z Patrykiem zamieszkali w jej domu. W ramach wdzięczności za pomoc w znalezieniu kupca, Bolek ma dla Feliksa pieniądze i coś jeszcze cenniejszego - pisemne oświadczenie nabywcy, że Feliks może liczyć na pracę w byłej karczmie Bolka. Surmaczowa wraca z Feminy w kiepskim nastroju. Zgłosił się tam mężczyzna pobity przez żonę. Obiad przygotowała Ilonka, zgodnie z gustami Witka. Koziełło z trudem łyka pikantny krupniczek. 20:30 LEŚNICZÓWKA - ODC. 173 Telenowela, 22 min, Polska, 2019 Reżyseria: Radosław Dunaszewski, Radosław Dunaszewski Scenariusz: Ariadna Lewańska, Zdzisław Brochwicz, Marta Hryniak, Maciej Kowalewski, Piotr Mikołajczak, Piotr Jasek, Iwo Kardel, Monika Leszek, Daria Rogozińska Zdjęcia: Artur Zdral, Artur Zdral Aktorzy: Jarosław Borodziuk, Przemysław Bluszcz, Marek Buko, Iwona Cichosz, Marta Chyczewska, Robert Czebotar, Witold Dębicki, Beata Fido, Jolanta Fraszyńska, Krzysztof Globisz, Arkadiusz Gołębiowski, Paweł Gryc, Anna Grycewicz, Arkadiusz Janiczek, Julia Kostow Beata nadal mieszka w Borowiku. Dzwoni do Konrada i pyta o możliwość przedłużenia urlopu. Leśniczy jest zaskoczony. Jedynak postanawia wziąć wolne na żądanie. Wiele wskazuje na to, że dziewczyna od tygodnia nie opuszcza pokoju hotelowego. Tymczasem w sąsiednim apartamencie mieszka Czesiek i monitoruje wszystkie jej ruchy. Na miejscu dla świadków stoi Janusz i składa przyrzeczenie mówienia prawdy. Sędzia Krakówka poucza go, co grozi za składanie fałszywych zeznań. Karcz opowiada, co zapamiętał ze strzelaniny. Stwierdza, że Krzysztof stał za napastnikiem, ale chwilę przed oddaniem strzału bandyta odwrócił się. Zaskoczona Krakówka pyta oskarżonego, dlaczego nigdy nie wspomniał o tym fakcie. Po zakończeniu posiedzenia sądu Natalia ma pretensje do Krzysztofa, że nie potwierdził jednoznacznie zeznań Janusza. Na parkingu przed sądem Krzysztof spotyka się ze swoimi bliskimi. Po chwili na parking wjeżdża autobus, z którego wysypują się sąsiedzi i przyjaciele Ruszczycówny. W tym samym czasie Karczowie i Izdebska spotykają się z Grzymowskim. Wychodzi na jaw, jak wysoką cenę Teodor musi zapłacić za zeznania Janusza. W czasie ogłoszenia wyroku sędzia Krakówka uznaje, że Majewski jest winny. Zdenerwowany Artur czeka w swoim domu na Edytę. Zakochani udają się na uroczysty obiad do Borowika. Krawczyk zauważa tam Cześka. Dzwoni do Beaty. Ta wie o obecności szaleńca i dlatego nie wychodzi z pokoju. Po zakończeniu rozmowy z prawnikiem zamawia w recepcji sałatkę. Nie wie, że Czesiek przechwycił jej zamówienie i wkrótce puka do drzwi Jedynak. 21:00 TEATR TELEWIZJI - WUJEK. 81. CZARNA BALLADA Teatr, 86 min, Polska, 2017 Reżyseria: Robert Talarczyk Muzyka: Hadrian Filip Tabęcki, Miłosz Paweł Borycki Aktorzy: Ambroży Żychiewicz, Karol Huget, Michał Lupa, Paweł Wawrzyczny, Joanna Kściuczyk - Jędrusik, Anna Kadulska, Miuosh, Barbara Lubos, Dariusz Chojnacki, Grażyna Bułka, Wiesław Sławik, Dorota Chaniecka, Piotr Bułka, Kalina Święs, Karina Grabowska Po niemal 36 latach tragiczne wydarzenia pacyfikacji kopalni Wujek zostają opowiedziane na nowo - w musicalowej formie słowami nastoletniego chłopca i śląskiego rapera. Nie jest to pieśń żałobna ani wesoła przyśpiewka. To jest czarna ballada. Sama masakra nie jest jednak treścią przedstawienia, lecz jego puentą, a cała historia, którą oglądamy na scenie, nie dotyczy kopalni, ale tego, co dzieje się wokół niej. Reżyser bohaterem zbiorowym uczynił jedną ze śląskich rodzin. Mężczyźni pracują na "grubie", kobiety dbają o dom, a dzieci włóczą się popołudniami po podwórku. Wydarzenia przedstawione są z perspektywy czwórki kilkunastolatków postrzegających świat przez pryzmat fikcji i zabawy, których finalnie również z czasem dosięga ponura rzeczywistość stanu wojennego. Starsi widzowie docenią wierne oddanie atmosfery tamtych czasów, dylematy pomiędzy chęcią ucieczki i zmiany, a przywiązaniem do ziemi, rodziny, kopalni; grozę i niepewność jutra. Młodzi odnajdą się w odniesieniach do popkultury oraz w samym sposobie opowiadania historii. Musicalowa forma spektaklu fantastycznie porządkuje, a przede wszystkim wzmacnia przekaz przedstawienia. Współautorem muzyki jest pochodzący ze śląska raper Miłosz Borycki Miuosh, którego teksty stanowią jakby komentarz antycznego chóru do rozgrywających się wydarzeń. Nawiązuje dialog z historią i tradycją śląską, wskrzeszając jednocześnie kolektywną pamięć. Spektakl Roberta Talarczyka, chociaż mocno osadzony w lokalnej wyobraźni, opowiada o tragedii uniwersalnej. Bezradność w obliczu politycznych decyzji zapadających poza poznanym światem dotknęła wszystkich zakątków Polski. Śmierć górników stanowiła szok jednakowy dla każdego Polaka - to swój strzelał do swojego, przekroczono wszelkie normy i reguły. Spektakl jest osobistą historią reżysera opowiadaną z perspektywy kilkunastoletnich chłopców, świadków tamtej tragedii. Praca przy realizacji przedstawienia to także duże emocje dla aktorów. "Wujek 81. Czarna ballada" jest także hołdem dla rodzin, które wciąż nie mogą się otrząsnąć po tamtej bolesnej tragedii. Przedstawienie przenosi widza w czasie i pozwala poczuć atmosferę grozy, która w grudniu 1981 roku panowała nie tylko na Śląsku. 22:40 ŚWIAT BEZ FIKCJI - PAMIĘTNIK Z KOREI PÓŁNOCNEJ (A NORTH KOREAN DIARY / TAGEBUCH AUS NORDKOREA) Film dokumentalny, 42 min, Austria, 2016 Reżyseria: Luca Faccio Scenariusz: Christffer Koller Film dokumentalny opowiadający o podróży dziennikarza i fotografa Luca Faccio do Korei Północnej. Luca mieszka w Wiedniu. Od 2005 roku siedmiokrotnie bywał w Korei Północnej, mógł nieco poznać jej mieszkańców i ich światopogląd. Przy czym widział więcej, niż wolno było zobaczyć. Przyjeżdżającym tu dziennikarzom przez całą dobę towarzyszą opiekunowie. Luca zna swoich już od kilku lat, teraz robią sobie wspólne zdjęcia. Kontrolują to, co filmuje, z kim i o czym rozmawia. Po dziesięciu latach wraca, aby się przekonać czy kraj rzeczywiście jest gotowy i czy ma zamiar pojednać się z Koreą Południową. Obowiązkowym punktem programu jest wizyta przy olbrzymich posągach wielkich przywódców. Jest zaskoczony zmianami. Stolica Pjongjang liczy ponad trzy miliony mieszkańców. Tworzy się coraz bardziej niezależna gospodarczo od państwa warstwa średnia, która w dłuższej perspektywie może się stać problemem dla reżimu. Od 2008 roku dopuszczono dwa miliony telefonów komórkowych. Właśnie jeden z nich mnie monitoruje. Służą też do telefonowania, ale tylko w obrębie kraju i są tylko dla wybranych obywateli, jak opiekunowie. Są tu kasyna, a nawet wiedeńska kawiarnia. Telewizja pokazuje postaci z zachodniej kultury. Zobaczymy kraj, który pozornie wygląda na szczęśliwy. Propaganda kwitnie, Koreańczycy pokazują to co mają najlepszego: fabrykę tekstyliów, strefę zdemilitaryzowaną, szkoły, supermarkety, ładnie ubrane, grzeczne dzieci i uśmiechniętych ludzi. Ale pod płaszczykiem dobrobytu można odczuć jak bardzo to społeczeństwo jest zastraszone, odizolowane od świata, bezwolne i podporządkowane reżimowi. Dziesięć lat temu Korea Północna jeszcze nie przyznawała się do posiadania broni nuklearnej. Zachodnie media wykazywały kiedyś brak zainteresowania tym odizolowanym krajem. Dlaczego wtedy go ignorowali? Czy nadal są tu obozy koncentracyjne i egzekucje? Dziennikarz próbuje wejść pomiędzy ludzi, poznać prawdę. Marzenia o zjednoczeniu Korei Północnej i Południowej wciąż są obecne, lecz rozwiewają się wskutek coraz to nowych prowokacji i wrogich postaw na - jak tu mówią - najbardziej niebezpiecznej granicy na świecie. To współczesny obraz Korei Północnej. 23:35 ŻYCIE NA GORĄCO - ODC. 7/9 - WIEDEŃ Serial sensacyjny, 88 min, Polska 1978 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Andrzej Zbych Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Aktorzy: Leszek Teleszyński, Maria Kowalik, Leszek Herdegen, Barbara Brylska, Grażyna Barszczewska, Jan Englert, Andrzej Bogucki, Stanisław Niwiński Przyjaciel Maja Charles, pracownik genewskiej ekspozytury Komisji Narkotyków ONZ, proponuje mu współpracę przy poszukiwaniach morderców handlarzy narkotyków. Ostatnie morderstwo miało miejsce w Wiedniu - zabity został hurtownik Plattner, a jego wspólnik Meran zniknął w tajemniczych okolicznościach. Maj wykorzystuje swe podobieństwo fizyczne do Merana i wciela się w jego postać. Dociera do szajki morderców z organizacji "W", która chce zmonopolizować handel narkotykami. 01:15 GRACE KSIĘŻNA MONAKO (GRACE OF MONACO) Film biograficzny, 98 min, Szwajcaria/Włochy/Belgia/Francja/USA 2014 Reżyseria: Olivier Dahan Scenariusz: Arash Amel Aktorzy: Nicole Kidman, Tim Roth, Frank Langella, Paz Vega, Parker Posey, Milo Ventimiglia, Derek Jacobi Życie niegdysiejszej gwiazdy hollywoodzkiej, pięknej Grace Kelly, która odniosła wielką karierę filmową, uwieńczoną nagrodą Oscara za świetną rolę w dramacie z 1954 roku "Dziewczyna z prowincji". Miała u stóp cały świat, kiedy w jej życiu pojawił się on - książą Monako Rainier III. To była miłość od pierwszego wejrzenia. Dla niego Grace Kelly porzuciła Hollywood. Ślub odbył się w kwietniu 1956 roku. Od tej pory miała występować jedynie u boku swego męża na europejskich salonach. Tymczasem zbliża się francuska inwazja na Monako w 1960 roku. Główny wątek filmu Oliviera Dahana koncentruje się wokół kryzysu w małżeństwie księżnej Grace i księcia Monako. W 1962 roku Grace dostaje propozycję od Hitchcocka zagrania w jego mowym filmie za zawrotną gażę miliona dolarów. Grace, której życie jako żony głowy państwa, sporwadza się głównie do akcji charytatywnych, chce przyjąć tę rolę i prosi o pozwolenie męża. W tym czasie rośnie napięcie między Francją i Monako, któremu grozi utrata suwerenności. Książę Renier jest powściągliwy w podejmowaniu jakichkolwiek decyzji. Trudna sytuacja powoduje także napięcia w małżeństwie. Grace musi się zastanowić, co jest dla niej priorytetem. Wobec poważnego kryzysu państwowego księżna decyduje się stanąć przed zupełnie innym wyzwaniem. Nowa rola okaże się kreacją jej życia. 03:05 MÓJ NIKIFOR Film biograficzny, 95 min, Polska 2004 Reżyseria: Krzysztof Krauze Scenariusz: Joanna Kos, Krzysztof Krauze Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Bartłomiej Gliniak Aktorzy: Krystyna Feldman, Roman Gancarczyk, Jerzy Gudejko, Jowita Miondlikowska, Lucyna Malec, Katarzyna Paczyńska, Karolina Paczyńska, Artur Steranko, Marian Dziędziel i inni Tytuł "Mój Nikifor" sugeruje bardzo subiektywne, autorskie spojrzenie reżysera na postać Epifaniusza Dworniaka, łemkowskiego artysty żyjącego w Krynicy i tam zmarłego w 1968 r. , jednego z pięciu najbardziej znanych prymitywistów w dziejach malarstwa. Tymczasem film jest opowieścią nie tyle o Nikiforze, co o Marianie Włosińskim, krynickim artyście malarzu, który przez ostatnich dziewięć lat życia Nikifora, gdy ten miał otwartą gruźlicę, opiekował się nim z wielkim oddaniem, poświęcając dla niego nie tylko własną karierę, ale przede wszystkim życie osobiste. To właśnie o nim i o jego Nikiforze opowiada niezwykły film Krzysztofa Krauzego. Niezwykły z wielu względów: po pierwsze tytułową postać zagrała rewelacyjnie kobieta Krystyna Feldman, dla której Nikifor okazał się rolą życia i sędziwa aktorka (dzięki charakteryzacji uderzająco podobna do odtwarzanego bohatera) słusznie zebrała za swoją kreację dziesiątki nagród, w tym nagrodę za najlepszą rolę kobiecą na FPFF w Gdyni w 2004 r. Po drugie, dzięki wspaniałym zdjęciom Krzysztofa Ptaka Krynica wygląda w tym filmie pięknie jak nigdy. Po trzecie, ścieżka dźwiękowa zarówno muzyka Bartłomieja Gliniaka, jak i starannie dobrane piosenki z lat 60. pozwoliły odtworzyć klimat tamtych lat i nadać całości nostalgiczny, poetycki ton. Krynica, 1960. W mieszczącej się przy deptaku pracowni Mariana Włosińskiego zjawia się pewnego dnia Nikifor i jakby nigdy nic rozpakowuje swój warsztat malarski. Drobny, schorowany staruszek, na pół głuchy i ledwo mówiący, analfabeta, mieszkający w fatalnych warunkach na obrzeżach miasta, nigdy nie miał własnej pracowni, nie stać go było na porządne przybory malarskie, płótno czy karton do malowania. Tworzył na czym się dało, często na odwrocie druków czy kawałkach opakowań. Teraz nie widzi nic złego w fakcie, że zajmie sobie ciepły wygodny kąt, potrzeba tworzenia jest jedyną, która ma dla niego znaczenie. Nie zwraca przy tym uwagi, że jego pojawienie się całkowicie burzy spokojne, uregulowane życie Włosińskiego, który początkowo próbuje się pozbyć natrętnego gościa. Nie mając jednak sumienia wyrzucić go na bruk, usiłuje odnaleźć jego rodzinę. Odkrywa, że Nikifor żyje całkowicie samotnie, mieszka kątem u obcych ludzi. Nie ma nawet metryki, a więc z punktu widzenia prawa... nie istnieje. Włosińskiemu udaje się tylko ustalić, że pochodzi z matki niemowy i nieznanego ojca (krynicka plotka głosi, że był nim Gierymski). Marian Włosiński nie należy do entuzjastów malarstwa ludowego. Sam skończył krakowską ASP, wierzy, że w końcu sam odniesie sukces artystyczny, chociaż na razie częściej tworzy dekoracje na akademie ku czci niż prawdziwe obrazy. W miarę jak poznaje Nikifora, zaczyna doceniać jego dzieło. Widzi jego żarliwą wiarę, a zarazem duchową wolność, niezależność od opinii, kompletny brak zainteresowania doczesnością, dobrami materialnymi, zaszczytami. Sam głęboko zniewolony przez malarskie wykształcenie, uzależniony do malarskiej tradycji, od ocen i sądów, od marzeń o sukcesie i materialnej stabilizacji uświadamia sobie z bolesną oczywistością, że jego własny talent nie dorównuje geniuszowi zaniedbanego, ułomnego, pogardzanego starowiny. Gdy okazuje się, że Nikifor ma otwartą gruźlicę, dzielący z nim pracownię Włosiński staje przed kolejnym problemem: ryzykuje nie tylko własne zdrowie, ale i zdrowie swojej rodziny żony i dzieci. Co gorsza, Nikifor nie chce iść do szpitala: szkoda mu czasu, który może przeznaczyć na malowanie. Aby go tam umieścić, Włosiński musi przejąć nad nim opiekę prawną. Na wieść o tym, żona, która już wcześniej była przeciwna kontaktom męża z Nikiforem, przenosi się wraz z dziećmi do Krakowa. Nie pomagają tłumaczenia, że Nikifor jest umierający i ta opieka pSiedem lat później Nikifor, dzięki trosce lekarzy i Mariana, nadal żyje. Razem z Włosińskim jedzie do Warszawy, gdzie szykuje się jego największy polski triumf: w Zachęcie ma zostać otwarta wielka, retrospektywna wystawa jego prac. Obaj malarze pozostaną razem już do końca. 04:45 NOTACJE - MAREK BUDZYŃSKI. ZAWÓD ARCHITEKT Felieton, 10 min, Polska, 2012 Autor: Anna Więckowska Marek Budzyński (ur. 7 kwietnia 1939 R. w Poznaniu), architekt i urbanista, profesor Politechniki Warszawskiej, laureat Honorowej Nagrody SARP z 1993 roku. W latach 70. i 80. generalny projektant warszawskiego Ursynowa. Autor najciekawszych gmachów współczesnej Warszawy, takich jak BUW i Sąd Najwyższy.