TVP Kultura Poniedziałek, 16.12.2019 08:00 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - JAWOR Reportaż, 6 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Wykonawcy: Krzysztof Grzybowski (prowadzący), Katarzyna Sanocka (prowadzący) Kościół ewangelicko - augsburski pw. Ducha Świętego w Jaworze na Dolnym Śląsku, zwany kościołem Pokoju, został uznany za Pomnik Historii rozporządzeniem Prezydenta RP z 15 marca 2017 roku. Z racji związku z ważnymi wydarzeniami politycznymi i społecznymi, stanowi istotny materialny dokument dziedzictwa historycznego i kulturowego tak Śląska, jak i Europy. Kościół został zbudowany w wyniku ustaleń pokoju westfalskiego, kończącego wojnę trzydziestoletnią. 08:35 MONOLOG TRĘBACZA Groteska filmowa, 21 min, Polska 1965 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Kondratiuk Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Muzyka: Krzysztof Komeda - Trzciński W roli głównej: Michał Żołnierkiewicz Zrealizowana w 1965 roku na czarno - białej taśmie groteska filmowa, ukazująca szare, zamglone ulice Warszawy tamtych lat i zwykłych ludzi, równie bezbarwnych i mających obojętny stosunek do wszystkiego, co się wokół nich dzieje. Kamera koncentruje się na jednym człowieku spośród tłumu - bezradnym, zagubionym, którego nikt nie zauważa. Bo i nie wyróżnia się niczym szczególnym, z wyglądu przypomina skromnego urzędniczynę. Nosi lichy prochowiec i zwykły kapelusz, do tego ma starą skórzaną teczkę. Idący ulicą bezimienny bohater filmu dostrzega plakat zapraszający na występy artystyczne do restauracji "Melodia". Zagląda do lokalu i stojąc przy stoliku, próbuje przywołać kogoś z obsługi. Ale żaden z kelnerów kompletnie nie zwraca na niego uwagi, bo któż chciałby obsługiwać klienta, który nie śmierdzi groszem. Zrezygnowany gość wychodzi z restauracji i na ulicy spotyka dyrektora. Kłania mu się nisko, ale i w tym wypadku skromny urzędnik zostaje zignorowany. Chwilę później swoją wyższość nad nim demonstracyjnie pokazuje także kierowca autobusu, który zamyka mu drzwi przed nosem i odjeżdża. Na domiar złego nieomal rozjeżdża bohatera furgonetka, kiedy ten próbuje przejść na drugą stronę ulicy. Lekceważony, ignorowany urzędnik czuje się zupełnie wyobcowany w swoim mieście. Nie wie co począć ze sobą. Gdy dostrzega na wystawie sklepu muzycznego trąbkę, przelicza gotówkę w portmonetce i decyduje się na kupno. Ale ekspedientka chce mu wcisnąć całkiem inne instrumenty, byle nie trąbkę, bo to ekspozycja stała. Wreszcie odsyła go do swojej siostry, prowadzącej - jak się okazuje - kiosk z drobiazgami. Uzbrojony w trąbkę zabawkę bohater kontynuuje swoją wędrówkę po mieście, grając i wciąż próbując zwrócić na siebie uwagę, ale wszyscy przechodzą obok niego obojętnie, jakby w ogóle nie istniał. Wdrapuje się nawet po rusztowaniu na dach domu, ale ten akt rozpaczy kończy się jedynie interwencją straży pożarnej. W końcu dostrzega maszerującą ulicą orkiestrę dętą i zapragnie dołączyć do klaskiwanych przez tłumy muzyków. 09:10 CHLEB, MIŁOŚĆ I ZAZDROŚĆ (PANE, AMORE E GELOSIA) Komedia, romans, 93 min, Włochy, 1954 Reżyseria: Luigi Comencini Scenariusz: Luigi Comencini Zdjęcia: Carlo Montuori Muzyka: Alessandro Cicognini Aktorzy: Gina Lollobrigida, Mario Meniconi, Tina Pica, Vittorio De Sica, Roberto Risso Antonio Carotenuto, wysokiej rangi oficer, zostaje oddelegowały z Sorento do małej wioski Sagliena, aby poślubić piękną Annarellę, choć w głębi serca kocha Marię, zaręczoną z niejakim Pietro Stelluti. W wyniku wielu zbiegów okoliczności i pomyłek, Antonio zostaje narażony na plotki całego miasteczka i zazdrość narzeczonego, który wraca z wojny. 11:00 KRÓLOWA BONA - ODC. 5 Serial historyczny, 55 min, Polska, 1980 Reżyseria: Janusz Majewski Scenariusz: Halina Auderska Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Muzyka: Zdzisław Szostak Aktorzy: Aleksandra Śląska, Zdzisław Kozień, Jerzy Zelnik, Piotr Garlicki, Zdzisław Wardejn, Lidia Korsakówna, Piotr Fronczewski, Leonard Pietraszak, Jerzy Kamas, Jan Machulski, Wiktor Sadecki, Zofia Saretok, Józef Para, Mirosław Szonert, Barbara Bursztynowicz Królowa Bona rozpoczyna porządkowanie spraw skarbca królewskiego, odbiera bezprawnie zagarnięte królewskie dobra i podejmuje akcję zagospodarowania królewszczyzny. W tych działaniach przejawia się wielka mądrość królowej, jej zmysł organizacyjny, a przede wszystkim wola stworzenia podstaw silnej państwowości. Powróciwszy na Wawel, Bona jest świadkiem ślubu swej pasierbicy Jadwigi z elektorem brandenburskim. Taka była bowiem wola jej męża, króla Zygmunta Starego. Aby umocnić własną pozycję polityczną w kraju i móc skuteczniej walczyć z licznymi wrogami, królowa organizuje silne stronnictwo dworskie. 12:05 DETEKTYWI NA WAKACJACH - ODC 5/5 NA TROPIE Serial przygodowy, 31 min, Polska 1979 Scenariusz i reżyseria: Leokadia Migielska Zdjęcia: Czesław Swirta Występują: Barbara Wrzesińska, Zbigniew Józefowicz, Krystyna Rutkowska i inni Dzieci wpadają wreszcie na trop osobników, którzy tak bardzo interesowali się kapliczką. Jacek i jego przyjaciele dowiadują się, co przyciągnęło tu złodziei i poszukiwaczy przygód. 12:40 MANIFESTACJA GENIUSZU W CZTERECH AKTACH (BRILJANTSUSE DEMONSTRATSIOON NELJAS VAATUSES / A DEMONSTRATION OF BRILLIANCE IN FOUR ACTS) Film animowany, 14 min, Estonia/Chorwacja, 2018 Reżyseria: Morten Tsinakov, Lucija Mrzljak Scenariusz: Morten Tsinakov Krótki film animowany nagrodzony Grand Prix podczas 25. MFF Etiuda and Anima w Krakowie. Ludzie czekają na kogoś wyjątkowego. Ktoś taki się rodzi dorosły mężczyzna w garniturze. Podążają za nim i wiwatują na cześć jego teatralnych, lecz całkowicie bezcelowych przedstawień. W połowie jednego z wystąpień mężczyzna popełnia błąd i ludzie, którzy dotąd go uwielbiali, odchodzą. Opuszczony, spotyka kobietę stworzoną dla niego. Teatralne przedstawienia trwają. (opis festiwalowy) 13:20 GRACE JONES, ŻYCIODAJNE ŚWIATŁO (GRACE JONES: BLOODLIGHT AND BAMI) Film dokumentalny, 115 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Sophie Fiennes Wykonawcy: Grace Jones "Grace Jones, życiodajne światło" ("Grace Jones: Bloodlight and Bami") to wyjątkowy film ukazujący życie tytułowej bohaterki z różnych perspektyw. Ten dokument to niezwykła podróż przez życie prywatne i występy sceniczne Grace Jones. Towarzysząca jej kamera zarejestrowała mnóstwo ciekawych, intymnych i przede wszystkim bardzo naturalnych scen. W jamajskim dialekcie "Bloodlight" oznacza czerwone światło, które sygnalizuje proces nagrywania muzyki. "Bami" zaś, to chleb, czyli istota życia. 16:25 TAXI TEHERAN (TAXI) Dramat, 78 min, Iran, 2015 Reżyseria: Jafar Panahi Aktorzy: Jafar Panahi, Hana Saeidi Nagrodzone Złotym Niedźwiedziem "Taxi - Teheran" Jafara Panahiego jest jak audiowizualna pocztówka z Iranu. Podróżujący po Teheranie jako taksówkarz reżyser na przykładzie kolejnych pasażerów z humorem pokazuje nam absurdy i grozę życia w jego ojczyźnie. Chociaż pojawia się tu dosadna krytyka instytucji cenzury czy opresyjnego systemu, film przepełniony jest miłością do perskiej kultury i Irańczyków. Dowiadujemy się z niego na temat Iranu więcej prawdy niż z mediów w ostatniej dekadzie. 18:00 LEGENDY POLSKIEGO TEATRU - KOLBA, NA SZCZĘŚCIE! Film dokumentalny, 51 min, Polska, 2010 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz, Maria Nockowska Scenariusz: Maria Nockowska Zdjęcia: Józef Szymura, Piotr Jankowski, Paweł Pietraszewski Muzyka: Marzena Majcher Krzysztof Kolberger (ur. 13 sierpnia 1950 w Gdańsku, zmarł 7 stycznia 2011) popularny aktor i zarazem ambasador ludzi chorych. Człowiek, który na scenie tworzy wybitne kreacje, za kulisami, od kilkunastu lat, zmagał się z chorobą nowotworową. Życie z wyrokiem stało się szansą na odkrycie nowych możliwości bycia człowiekiem i bycia dla innych. Kolba, na szczęście! to zapis balansowania na granicy życia i śmierci, afirmacja życia we wszystkich jego przejawach. Film opowiada o artyście spełnionym, człowieku sukcesu, ale również o Hiobie, którego los wystawia na coraz to nowe próby. Czy to właśnie one ujawniły mu nowy wymiar człowieczeństwa? Śledzimy nakładanie się dwu biografii Krzysztofa tej artystycznej i tej zwykłej, w której, po zmyciu makijażu, aktor staje się pacjentem udręczonym rytuałem życia z chorobą. Przemiana odbywa się błyskawicznie - na granicy sceny i garderoby, w której bohater przyjmuje leki i poddaje się badaniom, by po chwili wyjść na scenę i kontynuować spektakl. Sceny ukazujące normalny żywot zawodowy i prywatny Kolbergera (próby w teatrze, udział w spektaklach, spotkania z publicznością w trakcie monodramów i wieczorów poetyckich, aktywność towarzyską, rodzinną) przeplatają się z wizytami u lekarzy, badaniami kontrolnymi, pomiarami poziomu cukru, przyjmowaniem leków i zastrzyków z insuliną. Oglądamy garść epizodów z trwającej kilkanaście lat egzystencji aktora w cieniu choroby, z jej dramatycznymi nawrotami zakończonymi skomplikowanymi operacjami. Choroba zmusza do życia w niezwykłym rygorze i zaplanowanym co do minuty rytmie dnia. Jeden z dni powszednich to przygotowania do kilkudniowego wyjazdu w Polskę, który staje się poważną operacją logistyczną. Krzysztof wyrusza niczym himalaista, z licznymi zestawami żywności, spreparowanymi wg wskazań dietetyków i lekarzy. Niedobór insuliny grozi mu w każdej chwili dramatyczną zapaścią, zasłabnięciem a nawet śpiączką. Stałym elementem terminarza Krzysztofa są spotkania z lekarzami: prof. Stanowskim i prof. Krawczykiem, którzy go operowali oraz prof. Szczylikiem stałym konsultantem i opiekunem. Kamera towarzyszy mu podczas wizyt kontrolnych, zabiegów rehabilitacyjnych oraz częstych, kilkudniowych pobytów w szpitalu. Osobną rolę w zdrowotnej epopei Krzysztofa odgrywa dr Ewa Sejda z Krynicy. Kolberger rozmawia z nią kilka razy dziennie, informując po każdym posiłku o swoim samopoczuciu i poziomie cukru. Ich spotkania odbywają się w krynickim sanatorium. Kamera śledzi spotkania Krzysztofa z bliskimi mu osobami, w tym byłą żoną Anną Romantowską, z którą pozostaje w wielkiej przyjaźni i która wspomaga go w chorobie. Krzysztof żyje także dzięki przyjaciołom: prywatnym i zawodowym, takim jak: Małgorzata Zajączkowska, Maria Pakulnis, Krystyna Janda, Anna Dymna, Leszek Wosiewicz, Andrzej Wajda; Izie, przykład Krzysztofa, pomógł oswoić własną chorobę. Mimo nawrotów nowotworu nie straciła nadziei, pracuje a dom jest zawsze pełen gości. Skoro Krzysztofowi się udało to i jej się uda. Leitmotivem opowieści jest Gdańsk Wrzeszcz, miasto dzieciństwa i młodości, do którego Krzysztof wraca w sensie fizycznym i mentalnym. Rodzinny dom z ogrodem we Wrzeszczu to osobista arkadia, punkt odniesienia, miejsce magiczne, idealne do opowieści o rodzinie, historii, protoplastach i imponderabiliach. Pejzaże Wybrzeża są tłem przemyśleń aktora związanych z traumatycznym doświadczeniem choroby. Czy ciągła obecność śmierci może nadać nowy sens życiu? Klamrą narracyjną filmu jest makabryczna pomyłka - nadana 17 lipca 2007 roku przez jedną ze stacji telewizyjnych informacja o śmierci Krzysztofa. Ludzie wierzą, że takie zdarzenie to dobra wróżba. 20:20 STRZYGOŃ I JAK SOBIE Z NIM RADZIĆ Film animowany, 5 min, Polska, 2019 Animacja powstała w ramach zainicjowanego przez Instytut Adama Mickiewicza projektu, którego celem jest popularyzacja polskiej mitologii ludowej. Strzygoń to człowiek, który ma dwie dusze. Po śmierci jedna pozostaje w ciele, a druga ożywia trupa i błąka się po świecie, strasząc wszystkich wkoło, przyjmując postać demona. Aby strzygoń z grobu nigdy nie powstał, należy uciąć mu głowę i położyć w nogach. 20:30 PANORAMA KINA POLSKIEGO - WIEDŹMIN Film fantastyczno - przygodowy, 129 min, Polska 2001 Reżyseria: Marek Brodzki Scenariusz: Michał Szczerbic Zdjęcia: Bogdan Stachurski Muzyka: Grzegorz Ciechowski Aktorzy: Michał Żebrowski, Grażyna Wolszczak, Zbigniew Zamachowski, Marek Walczewski, Anna Dymna, Dorota Kamińska, Maciej Kozłowski, Ewa Wiśniewska, Olgierd Łukaszewicz, Maria Peszek Fenomen popularności cyklu Sapkowskiego sprawił, iż było tylko kwestią czasu, kiedy po sagę o Wiedźminie sięgnie kino. Przymiarek i "wstępnych rozmów" nie brakowało, lecz na poważnie ekranizacją Sapkowskiego zajęli się dopiero Michał Szczerbic i Marek Brodzki. Ich wyobrażenia o kształcie przyszłego filmu nie odbiegały zbytnio od wizji pisarza. Pomimo to scenariusz powstawał w ogniu licznych dyskusji i kontrowersji. W rezultacie postanowiono zaadaptować dwa pierwsze tomy opowiadań o przygodach Geralta. Odpowiedzialność za scenariusz wziął Michał Szczerbic (który na krótko przed premierą wycofał swoje nazwisko z czołówki filmu, twierdząc, że twórcy zbyt daleko odbiegli od jego tekstu), reżyserii podjął się debiutujący w tej roli w kinie Marek Brodzki. Budżet filmu sięgnął 19 mln złotych, zaangażowano aktorską śmietankę z Michałem Żebrowskim na czele, znakomitą muzykę napisał Grzegorz Ciechowski, przeprowadzono profesjonalną oraz efektowną kampanię promocyjną i... film zrobił klapę, o co zresztą w dużym stopniu obwiniano właśnie scenarzystę. "Wiedźminowi" zarzucano bowiem głównie niespójność fabuły i nieudane efekty specjalne, które dla utworu w tej konwencji mają fundamentalne znaczenie. Dziś, gdy emocje dawno opadły, warto spojrzeć na kinową wersję "Wiedźmina" na spokojnie, docenić jej dobre strony: ścieżkę dźwiękową, malownicze plenery (Góry Świętokrzyskie i Karkonosze, okolice Malborka, Kielc, zamki w Gniewie i Grodźcu), czy imponujące sceny walk koordynowanych przez mistrza aikido, Jacka Wysockiego. Przygotowując się do roli Geralta, Michał Żebrowski przez siedem miesięcy ćwiczył sztuki walki, okazując się wyjątkowo pojętnym uczniem. I nawet przeciwni jego kandydaturze do tej roli musieli w końcu przyznać, że znakomita charakteryzacja i skupiona, oszczędna gra czyniły z niego wymarzonego wiedźmina. Wiedźmin Geralt z Rivii, zwany również Białym Wilkiem, jak wszyscy przedstawiciele wiedźmińskiego fachu ma za zadanie zwalczać zagrażające ludziom potwory. Kiedy przez przypadek ratuje życie władczyni cintry Calanthe i jej obdarzonej parapsychologicznymi zdolnościami córce Pavetcie, królowa z wdzięczności zabiera go na swój dwór. Geralt bierze udział w uczcie, w czasie której ma zostać postanowiony ożenek Pavetty z jednym ze szlachetnie urodzonych panów. Uroczystość niespodziewanie zakłóca pojawienie się zakutego w stal rycerza, zwącego siebie Jeżem, który twierdzi, że ma wyłączne prawa do ręki księżniczki. Powołuje się przy tym na stare Prawo Niespodzianki, wyjaśniając, że kilkanaście lat wcześniej uratował życie ojcu Pavetty i w zamian zażądał czegoś, czego władca nie spodziewał się zastać w domu po powrocie. Król zgodził się, nie wiedząc, że jego żona oczekuje dziecka. Gdy Jeż, dziękując Geraltowi za uratowanie życia, oferuje mu wszystko, czego ten sobie zażyczy, wiedźmin również postanawia skorzystać z Prawa Niespodzianki. Wkrótce Pavetta wyjawia, że jest brzemienna. Odtąd życie Geralta będzie już na zawsze nierozerwalnie związane z Ciri - córką Pavetty i Jeża. 22:55 ANTYFONIE - SZYMON SAPALSKI (PASZKA)/JULIAN PŁOSKI Film dokumentalny, 22 min, Polska, 2019 Reżyseria: Andrzej Załęski Scenariusz: Jacek Staniszewski, Andrzej Załęski Szymon Sapalski Paszka i Julian Płoski są przedstawicielami najmłodszego pokolenia eksperymentatorów. Nie dość, że czasem wspólnie występują i wzajemnie się inspirują, to jeszcze też są przyjaciółmi. Paszka (Szymon Sapalski) to przykład producenta najnowszej generacji, który bez kompleksów i z wielkim intuicyjnym wyczuciem łamie zasady konstrukcyjne, miesza i parodiuje gatunki muzyki elektronicznej, tworzy abstrakcyjne płyty - łamigłówki - słuchowiska. Julek Płoski (ur. 1997) to jeden z młodszych reprezentantów nowej eksploratywnej elektroniki. Bazując na samplach i mając do dyspozycji tylko dyktafon oraz kilka (coraz bardziej) zepsutych komputerów, potrafił stworzyć ciekawy, hipnotyczny wręcz materiał, cechujący się dbałością o detale, a także niebanalnym podejściem do w istocie banalnych, codziennych krajobrazów dźwiękowych. Płyta "Tesco julka ploskiego" pisanego demonstracyjnie z małej litery, pokazującego się na zdjęciu w pewnej przypadkowości i względnej anonimowości pokazuje, jak dużo się w tej kwestii zmieniło. Inna jest sceneria dźwiękowa - szeroka jak bezmiar internetu, może trochę nawiązująca do nurtów z vapor - w nazwie, mająca za punkt wyjścia nie nurty taneczne, tylko raczej ambient. Inne jest podejście do samplingu, który zbanalizował się do tego stopnia, że źródło nie bardzo robi na kimkolwiek wrażenie, liczy się to, jak zostało przetworzone. Ekscesy w rodzaju tworzenia utworu muzycznego z dźwięków rolki papieru toaletowego owszem ciągle robią wrażenie, czego dowodem jest masowe audytorium, ale pozostają cyrkowymi ciekawostkami. Tymczasem album "Tesco" jest bardzo muzyczny. Pod względem przestrzeni dźwiękowej, sposobu kreowania tajemnicy poprzez zaszumione albo przesterowane dźwięki z dużym pogłosem, przypomina bardziej rzeczywistość studiów eksperymentalnych - iluzje dźwiękowe, gabinety krzywych luster, światy nieistniejące itd. 23:30 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - ŁAP I UCIEKAJ! (GRAB AND RUN) Film dokumentalny, 86 min, KIRGISTAN/Niemcy/Hiszpania, 2017 Reżyseria: Roser Corella Od czasu uzyskania niepodległości w 1991 roku w Kirgistanie nastąpiło odrodzenie pradawnej praktyki Ala - Kachuu, polegającej na rytuałach porywania przez młodych mężczyzn wybranek serca, często wbrew ich woli. Ponad połowa kirgiskich kobiet zostaje uprowadzona i zmuszona do zamążpójścia, co wiąże się z porzuceniem przez nie nauki i pracy. Film przybliża portrety kobiet opowiadających historie swoich małżeństw, które zaczynały się od uprowadzenia narzeczonych z domu rodzinnego. 01:10 UCZTA BABETTE (BABETTE'S FEAST) (BABETTES GAESTEBUD) Film obyczajowy, 102 min, Dania 1987 Scenariusz na podstawie opowiadania Karen Blixen i reżyseria: Gabriel Axel Zdjęcia: Henning Kristiansen Muzyka: Per Norgaard Wykonawcy: Ghita Norby Aktorzy: Stephane Audran, Bodil Kjer, Hanne Stensgaard, Brigitte Federspiel, Vibeke Hastrup, Jean - Philippe Lafont, Jarl Kulle, Bibi Anderson i inni W małej duńskiej osadzie nadmorskiej upływa życie dwóch sióstr, Filippy i Martine - w spokojnej, pobożnej atmosferze, której ton nadaje ich ojciec, miejscowy pastor. Zasady ascetycznej religijności pod pozorami tolerancji i dobroci narzuca on w sposób bezwzględny córkom i wszystkim pozostałym członkom kongregacji. Siostry otarły się w młodości o szansę poznania miłości i wielkiego świata (Martine kochała przystojnego oficera, Filippa - słynnego śpiewaka), ale obie odrzuciły ją w imię ojcowskich nauk. Nawet po jego śmierci obie żyją w cieniu jego postaci i kontynuują tradycję organizowania w swoim domu zebrań kongregacji. Pewnego dnia pojawia się w ich domu Babette, uciekinierka z Francji. Polecona jako doskonała kucharka, zostaje u obu kobiet na służbie. Po kilkunastu latach wspólnego życia siostry dowiadują się, że Babette wygrała 10 tys. franków na loterii. Są pewne, że teraz kobieta je opuści i wróci do ojczyzny. Zgadzają się na jej prośbę zorganizować uroczystą kolację z okazji stulecia urodzin śp. pastora, uważając ten gest za pożegnanie. Rozpoczynają się długie przygotowania Babette do uczty, które obserwuje cała wioska. "Uczta Babette" to druga, po nakręconym w 1985 r. "Pożegnaniu z Afryką", ekranizacja prozy Karen Blixen. Autorka ta pisała także pod pseudonimem Isaac Dienesen i pod takim nazwiskiem ukazała się "Uczta Babette". Obie książki okazały się świetnym materiałem na kinowe adaptacje: "Pożegnanie" nagrodzono aż 7 Oscarami, "Ucztę" - jednym dla najlepszego filmu zagranicznego. Jak powiedział o swym dziele reżyser Gabriel Axel, "jest to film o przypadkach przeznaczenia, o życiu, miłości i sztuce, wydobywający z człowieka to, co najlepsze". To także opowieść o zderzeniu dwóch kultur, dwóch odmiennych mentalności: skromnych, mało wymagających, nawykłych do wyrzekania się wszelkich ziemskich przyjemności mieszkańców osady nad Morzem Północnym i Francuzki przybyłej z wielkiego świata, wyrafinowanej i spontanicznej. Film ten, choć pozornie mało widowiskowy, rozgrywający się w surowym zimnym krajobrazie, ma jednak urok flamandzkich płócien, bajkowy, trochę nierzeczywisty nastrój, jest pełen nostalgii i prostoty. 03:30 KINO NOCNE - JAK ZDOBYĆ PIENIĄDZE, KOBIETĘ I SŁAWĘ Komedia obyczajowa, 48 min, Polska 1969 Reżyseria: Janusz Kondratiuk Scenariusz: Janusz Kondratiuk i Bohdan Ziółkowski Zdjęcia: Wiesław Rutowicz Aktorzy: Barbara Ludwiżaka, Bronisław Pawlik, Ewa Szykulska, Krzysztof Litwin, Jacek Woszczerowicz, Wanda Łuczycka, Jerzy Dobrowolski Na film składają się trzy nowelki, z których każda podaje dość przewrotny sposób na zdobycie tytułowych pieniędzy, kobiety oraz sławy. Bohaterem pierwszej jest początkujący spryciarz usiłujący zbić majątek na kradzionych kundelkach, które - wykorzystując swe umiejętności fryzjerskie - przemienia w rasowe, strzyżone pudle. Drugi film opowiada o nieśmiałym uwodzicielu, swoistym fenomenie natury, posiadaczu dwóch serc. Trzecia nowela, ze znakomitą rolą Jacka Woszczerowicza, to historia zwariowanego mitomana wynalazcy, kierownika składnicy złomu w jakiejś małej miejscowości nad jeziorem, który ze zwiezionego na teren składnicy żelastwa buduje batyskaf. Zamierza opuścić się nim na dno jeziora. Chrzest i uruchomienie dziwacznego urządzenia ma się dokonać w obecności przedstawiciela prasy. Film "Jak zdobyć pieniądze, kobietę i sławę" powstał pod wyraźnym wpływem prozy Bohumila Hrabala i obrazów Jirziego Menzla. Trzy historyjki łączą ze sobą szczegóły inscenizacyjne i pojawiające się w każdej z nich przelotnie postacie z dwóch pozostałych opowiadań. We wszystkich twórcy zawarli także wiele gorzkiej satyry i kpiny z ludzkich słabości i przywar. 04:30 TAŚMY KULTURY - DOBRE POCZĄTKI Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Dobre złego początki, albo złe początki dobrego. Jedno jest pewne - każdy jakoś zaczynał i każdy jakoś skończy. 04:45 SCENA ALTERNATYWNA - PROVINZ POSEN Magazyn, 24 min, Polska, 2019 Reżyseria: Joanna Makowska Provinz Posen to projekt Michała Wiraszki i Michała Szturomskiego oraz Szymona Waliszewskiego (Muchy, Sowy Polski, Afro Kolektyw, MNKR). W nagraniu albumu wzięli udział także: Jerzy Mazzol - jeden z najlepszych polskich klarnecistów, Daga Gregorowicz (DagaDana, Dobre Bo Dobre) i Malwina Paszek oraz muzycy Filharmonii Folkloru w Zbąszyniu. W Scenie Alternatywnej Provinz Posen wykonało utwory: (intro), Oberek, Chodzony, Walcerek. Okrągły, Zbąszyńskie zegary, Moje życie.