Program 1 Poniedziałek, 30.12.2019 06:15 PRZYSIĘGA - ODC. 77 (YEMIN) Telenowela, 44 min, Turcja, 2019 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Ylmaz Aktorzy: Özge Yaz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan Gürses Emir jest zazdrosny o żonę, nie wiedząc, że Ismet to kobieta. Jest wściekły, kiedy Reyhan dostaje kwiaty. Suna i Zafer nie chcą mu powiedzieć prawdy. Uważają, że powinien być zazdrosny o żonę. Cavidan postanawia zaciągnąć pożyczkę, żeby wpłacić pieniądze do stowarzyszenia. Za wszelką cenę chce zostać jego członkinią. Sehriye udaje chorą, żeby zatrzymać Leylę w domu. 07:05 ELIF S.III - ODC. 634 (ELIF) Telenowela, 43 min, Turcja, 2014 Reżyseria: Fulya Yavuzoglu Aktorzy: Cemre Melis Cinar, Isabella Damla Guvenilir, Volkan Colpan, Selin Sezgin, Altug Seckiner odc. 634 Ayla podsłuchuje rozmowę Veysela i Murata o zakupie Doruklar. Postanawia zwrócić się z tym do ojca. Elif i Inci przygotowują dla Melek piknik niespodziankę z okazji Dnia Matki. Melek i Yusuf spędzają ze sobą romantyczne chwile i oboje są bardzo zawstydzeni. Melek wraca do pracy w szwalni. Selimowi bardzo się to nie podoba, jednak kiedy dowiaduje się o zadłużeniu Yusufa, pojmuje, że kobieta nie ma wyjścia. 08:45 KORONA KRÓLÓW - TAKA HISTORIA... - ODC. 52 - SZLACHCIC NA ZAGRODZIE Telenowela dokumentalna, 24 min, Polska, 2019 Reżyseria: Piotr Fiedziukiewicz Scenariusz: Ewa Bulanda Muzyka: Marcin Przybyłowicz Wykonawcy: Wojciech Żołądkowicz (prowadzący) Szlachcic na zagrodzie równy wojewodzie. Tak przez wieku mówiono w naszym kraju. Kim był szlachcic? Co go odróżniało od nieszlachetnych sąsiadów. Skąd się wzięła polska szlachta? Bo nazwa szlachta przywędrowała do nas z Niemiec i oznacza po prostu ród. Do XII wieku elitą byli rycerze. Rycerzem mógł zostać każdy, kogo stać było na konia lub uzbrojenie, Gdy wokół było już za dużo rycerzy, zwanych szlachtą, zaczęto wprowadzać ograniczenia. W statutach Kazimierza Wielkiego napisano, że pokolenia szlachty ze swych przodków wiodą swój początek. Szlachcice mieli takie sama prawa, ale bardzo różnili się majątkiem. Byli bogacze mający miasto i kilkadziesiąt wsi, jak Jan z Oleśnicy, Melsztyńscy i Kurozwęccy i szaraczkowie, zwani czasami chlebojedźcami, którzy w czterdziestu, na spółkę, mieli jedną wieś. Ale i ten możny, i ten szaraczek mieli takie same prawa. Królowie, aby pozyskać sobie szlachtę, rozdawali przywileje. Ludwik Andegaweński w Koszycach w 1374 roku ustalił stały podatek i zobowiązał się, że gdyby chciał go podwyższyć, będzie musiał uzyskać zgodę stanu szlacheckiego. A wszystko po to, aby jedna z jego córek zasiadała na polskim tronie. Władysław Jagiełło zobowiązał się płacić żołd za wojny prowadzone za granicą królestwa i obiecał, że żaden szlachcić nie zostanie uwięziony bez wyroku sądowego. Dzięki temu na polskim tronie zasiadł jego syn. Szlachta stanowiła 10% polskiego społeczeństwa. I umiała o sobie zadbać. Stworzono procedurę naganiania szlachectwa, czyli możliwość jego podważenia. Aby się od niej uwolnić, trzeba było przedstawić świadków, którzy potwierdzali szlachetne urodzenie delikwenta. Tylko władca mógł złamać tę zasadę i nadać szlachectwo mieszczaninowi, a nawet chłopu za wybitne zasługi. Szlachta bardzo dbała o swoje przywileje i prawa. Ale dbała także, choć nie wszyscy, o polska kulturę i wykształcenie młodego pokolenia. Wtedy stawała się prawdziwą elitą. 09:25 RANCZO S.VII - ODC. 79 (SERIA VII, ODC. 1) - WIELBICIELKA Z WARSZAWY Serial obyczajowy, koemdiowy, 44 min, Polska, 2013 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Arkadiusz Nader, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Grzegorz Wons, Jacek Kawalec, Artur Barciś Odc. 79 Czerepach i wójt (obecnie i wciąż, senator), stają przed wielkim wyzwaniem, jakim jest wylansowanie ich nowej partii politycznej - Polskiej Partii Uczciwości. Na pierwszym zebraniu senator Kozioł - prezes partii, wskazuje trzech członków, którzy wejdą w skład komisji programowej. Ani Solejuk, ani Wargacz, ani Myćko nie domyślają się, jaka naprawdę intencja przyświeca temu pomysłowi. Do dworku przyjeżdża Monika, zafascynowana twórczością Kusego młoda i reprezentacyjna agentka sztuki z Warszawy. Lucy początkowo ignoruje jej pełną zaangażowania dla osoby Kusego postawę, ale kiedy Monika postanawia zostać kilka dni w dworku, a Kusy kolejną noc zamiast w sypialni z żoną, spędza na rozmowach o sztuce, sytuacja robi się niebezpieczna. Pietrek staje przed dylematem, czy poświęcić karierę dla rodziny, czy odwrotnie, rodzinę dla kariery. Po radę udaje się do Kusego. Sukcesy i rosnące znaczenie byłego wójta, obecnie senatora, wpędzają Michałową w depresję; zdecydowanie wolałaby być gospodynią prałata czy samego biskupa. Rozbudzanie przez Michałową w proboszczu nowych dla niego ambicji wywołuje u księdza niepokojące objawy zdrowotne; znana teoria proboszcza, że Michałowa go do grobu wpędzi, jakby zaczynała się ziszczać. Ksiądz zapada na tajemniczą chorobę. 10:15 KOMISARZ ALEX S.VI - ODC. 76 (SERIA VI, ODC. 11) - PRZEKRĘT Serial kryminalny, 42 min, Polska, 2014 Reżyseria: Sławomi Fabicki Scenariusz: Paweł Łopaciński 90%, Peter Moser 5%, Peter Hajek 5% Zdjęcia: Marek Traskowski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Antoni Pawlicki, Magdalena Walach, Ireneusz Czop, Janusz Chabior, Marta Dąbrowska, Magdalena Koleśnik, Katarzyna Walter, Marcin Bosak, Krzysztof Czeczot, Piotr Bondyra W hotelowym solarium zostaje uduszona młoda kobieta, Oliwia. Głównym podejrzanym jest boy hotelowy Kuba. Pracownicy zeznają, że nagabywał Oliwię, a ta groziła mu policją. Orlicz zarządza poszukiwania Kuby. Lucyna ustala, że Oliwia studiowała ekonomię, ale dorabiała też jako dziewczyna do towarzystwa. Interesowała się przy tym akcjami bankrutującej spółki produkującej gry komputerowe. Ten wątek sprawy bada Puchała. Podejrzewa, że tu należy szukać motywu zabójstwa. 11:05 OJCIEC MATEUSZ S.XIX - ODC. 244 (OJCIEC MATEUSZ XIX, ODC. 6) - SPARRING Serial kryminalny, obyczajowy, 43 min, Polska, 2017 Reżyseria: Jakub Miszczak Scenariusz: Adam Cioczek Zdjęcia: Wojciech Todorow Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Kinga Preis, Aleksandra Górska, Eryk Lubos, Katarzyna Burakowska, Piotr Polk, Bartłomiej Firlet, Rafał Cieszyński, Jędrzej Taranek, Andrzej Musiał, Michał Włodarczyk, Artur Krajewski, Jan Domaszewski, Bartosz Dziedzic, Barbara Garstka W Sandomierzu grasuje złodziej damskich torebek. Natalia idzie ulicą. Nagle za nią pojawia się mężczyzna w kapturze, który przyspiesza. Na szczęście odstrasza go przypadkowy przechodzień. Od tej pory Natalia boi się wychodzić z domu. Prosi Pluskwę o lekcje samoobrony. Pluskwa woli jednak mieć Natalię na oku i śledzi ją w drodze na plebanię. Złodziej uderza ponownie. Tym razem Natalia jest jednak przygotowana do ataku. Za ujęcie groźnego przestępcy otrzymuje w nagrodę bilet do kina. Natalia proponuje wspólne wyjście zaskoczonemu Pluskwie. Na ringu trwa zaciekły sparing pomiędzy Igorem Stępniem (Michał Włodarczyk) a jego trenerem Zygmuntem Bilskim (Roman Bugaj). Zebrani wokół klubowicze dopingują. Wśród nich jest Robert Stachowiak (Jan Domaszewski), najlepiej zbudowany ze wszystkich. Na salę wchodzi ojciec Igora, Romuald Stępień (Artur Krajewski), który z niepokojem obserwuje sparing. Romuald próbuje odciągnąć Igora od trenera, szamoczą się. Ojciec przeprowadza trudną rozmowę z synem. Wyznaje mu prawdę, że jest on dzieckiem z gwałtu. Policjanci zabezpieczają w klubie zwłoki trenera Bilskiego. Jego twarz nosi ślady licznych uderzeń. Igor Stępień staje się głównym podejrzanym w tej sprawie. Przesłuchana zostaje również była pracownica klubu, Anna Surmacz (Barbara Garstka). Kobieta nie chce zdradzić prawdziwego powodu odejścia z pracy. Mateusz prowadzi własne dochodzenie. 12:50 BBC W JEDYNCE - MIESZKAŃCY ŚNIEŻNYCH KRAIN W UKRYTEJ KAMERZE (SPY IN THE SNOW) Film dokumentalny, 52 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: John Downer Film Dokumentalny BBC Studios to kolejna opowieść o pingwinach, niedźwiedziach polarnych i wydrach, które podglądano za pomocą kamer ukrytych w sztucznych zwierzętach. Dzięki temu udało się uwiecznić bardzo śmieszne i dramatyczne sytuacje z udziałem tych zwierząt w warunkach zimowych. Nasze kamery dotrą w trudno dostępne miejsca, by ukazać życie zwierząt w najbardziej śnieżnych krainach na Ziemi. Kraina, która nas zachwyca zimowym pięknem, jej mieszkańcom jawi się zgoła inaczej. Śniegi Alaski mogą być nie lada wyzwaniem. Byśmy mogli obserwować, jak wydry morskie radzą sobie wśród śniegu i lodu, do grupy dołącza atrapa wydry z wmontowaną kamerą. Nasza wysłanniczka - sztuczna wydra, przechodzi do wypełniania zadania: ma sfilmować matkę i jej nowo narodzone młode. Mimo panującego wokół chłodu wydry morskie mogą wydawać na świat potomstwo nawet w środku zimy. Młode jest opatulone w naturalną puchową kołdrę. Wydry morskie mają najgęstsze futro na świecie. Kamera ukryta w sztucznej wydrze będzie rejestrować życie tych zwierząt do chwili, kiedy stopnieje lód, a młode zacznie stawiać pierwsze kroki w samodzielnym życiu. Na Alasce pogoda zmienia się błyskawicznie. Kamera umieszczona w sztucznej kuli śniegu to prawdziwy cud techniki. Toczy się dzięki niewidocznym ruchomym elementom. Ma nawet samoczynnie nastawiający się obiektyw. Kolejna kamera to sztuczny bielik amerykański z wykorzystaniem najnowszej technologii dronów. Zaprojektowany tak, by nie odróżniał się od miejscowych ptaków zapewnia doskonały widok z góry na pływające wydry morskie. Kamera w atrapie wydry morskiej rejestruje niezwykłe zdarzenia. 14:00 ELIF S.III - ODC. 635 (ELIF) Telenowela, 44 min, Turcja, 2014 Reżyseria: Fulya Yavuzoglu Aktorzy: Cemre Melis Cinar, Isabella Damla Guvenilir, Volkan Colpan, Selin Sezgin, Altug Seckiner odc. 635 Melek postanawia wrócić do pracy w szwalni. Cieszy to bardzo Cevahira i pracownice zakładu. Księgarnię Yusufa odwiedzają studenci prawa. Podoba im się atmosfera, jaka tam panuje i pomocne nastawienie Yusufa. Sitare przychodzi do szwalni. Przyjmuje propozycję pracy Cevahira. Choć Melek cierpliwie uczy ją wszystkiego, kobieta nie radzi sobie z pracą przy maszynie. 16:05 PRZYSIĘGA - ODC. 78 (YEMIN) Telenowela, 42 min, Turcja, 2019 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Ylmaz Aktorzy: Özge Yaz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan Gürses Cemre postanawia powiedzieć Emirowi, że go kocha, ale Yonca jej to odradza. Kemal odkrywa, że Sehriye udaje chorą, ale domyśla się też, dlaczego kobieta to robi. Leyla martwi się o jej zdrowie i jest zła na Kemala, który według niej nie przejmuje się tym ani trochę. Reyhan i Ismet pomagają starszej kobiecie w remoncie i w sprzątaniu starego domu. Emir w końcu odkrywa prawdę dotyczącą Ismet. 18:00 KLAN - ODC. 3581 Telenowela, 21 min, Polska, 2019 Reżyseria: Sebastian Chondrokostas, Michał Fazlejew, Adam Molak, Paweł Karpiński, Paweł Chmielewski, Jarosław Marszewski Scenariusz: Iwona Siemieniuk, Paweł Karpiński, Elżbieta Szczypek, Mariusz Polaczek, Grzegorz Lipka Zdjęcia: Artur Radźko, Julian Szczerkowski Aktorzy: Julia Królikowska, Katarzyna Skolimowska, Emma Wójcik, Teresa Stępień Nowicka, Aleksandra Woźniak, Daniel Zawadzki, Dorota Kamińska, Tomasz Stockinger, Paulina Holtz, Anna Janik, Jakub Wons, Małgorzata Ostrowska, Amelia Malesa, Barbara Bursztynowicz, Michał Lesień Paweł i Wiga rozmawiają o nadchodzących świętach z panem Henrykiem. Nie ma wątpliwości, że to będą wyjątkowe dni, bo ich gość jest też wyjątkowy. Mimo niepełnosprawności, nie stracił chęci do życia i wręcz zaraża wszystkich dobrym nastrojem. Paweł wiezie na Sadybę ciasta upieczone przez Wigę i tam również wspomina o wyjątkowym gościu. Michał zagląda do warsztatu, żeby odebrać zamówienie. Na jego spotkanie niespodziewanie wychodzi Norbert. Wypuścili go ze szpitala na święta, więc przyszedł popracować. Kasia pomaga Grażynie i Leokadii w przedświątecznych przygotowaniach. Odbiera telefon od Ksawerego, który dzwoni z lotniska. Nie chce psuć humoru mamie, więc na razie nic nie mówi o jego propozycji. W domu Agnieszki również trwają przygotowania. Zosia poucza Rafała i Janusza, jak się robi podłaźniczkę i bombki z opłatków. Elżbieta pyta Dominikę, czy Robert nie ma miksera, bo ich właśnie się zepsuł. Robert deklaruje, że może kupić i chętnie wychodzi z domu. Ksawery tłumaczy Grażynie, że chce jutro zabrać Kasię do Kopenhagi, gdzie jego przyjaciel urządza święta. Grażyna inaczej wyobrażała sobie Wigilię ale zgadza się. Panie na Sadybie nie mogą doczekać się Roberta z robotem kuchennym. W końcu przychodzi, ale kompletnie pijany. 18:30 KORONA KRÓLÓW - ODC 307 Telenowela historyczna, 24 min, Polska, 2019 Reżyseria: Wojciech Pacyna, Jacek Sołtysiak, Jerzy Krysiak, Piotr Fiedziukiewicz, Szymon Nowak Scenariusz: Jan Piotr Szafraniec, Marta Hryniak Zdjęcia: Krzysztof Pakulski Psc, Jacek Fabrowicz, Tomasz Wójcik, Paweł Figurski, Romuald Lewandowski Muzyka: Marcin Przybyłowicz Aktorzy: Vasyl Vasylyk, Dagmara Bryzek, Antoni Sałaj, Michał Sitarski, Ihor Aronov, Aleksander Kaleta, Arek Detmer, Arkadiusz Cyran, Karol Pocheć, Natalia Lesz, Łukasz Pruchniewicz, Cezary Morawski, Gabriela Całun, Piotr Dąbrowski, Przemysław Kowalski Eufemia namawia Jadwigę, by poszła do ślubu jako król Polski i walczyła o swoją pozycję przy mężu. Jagiełło wzywa na Wawel Raganę, by ta wytłumaczyła mu sens jego snów. Luca Visconti uprzedza Dobiesława, że ślub bez zapłaty może być nieważny. Engelhard i Wallenrod spierają się o to, czy atakować Litwę. Jagiełło i Jadwiga mają przedmałżeńską sprzeczkę, wszystko kończy się dobrze - ślubem. 20:30 LEŚNICZÓWKA - ODC. 177 Serial obyczajowy, 21 min, Polska, 2019 Reżyseria: Radosław Dunaszewski, Radosław Dunaszewski Scenariusz: Ariadna Lewańska, Zdzisław Brochwicz, Marta Hryniak, Maciej Kowalewski, Piotr Jasek, Piotr Mikołajczak Zdjęcia: Artur Zdral, Artur Zdral Aktorzy: Jarosław Borodziuk, Sambor Czarnota, Marta Chyczewska, Karolina Ficht, Michał Gadomski, Arkadiusz Janiczek, Mateusz Korsak, Mariola Lisicka, Kamil Mróz, Michał Nowak, Beata Schimscheiner, Milena Suszyńska, Rafał Szałajko Konrad (Sambor Czarnota) robi awanturę siostrze (Mariola Lisiecka) o to, że wypuściła konie Karcza (Henryk Talar). Dziewczyna próbuje się tłumaczyć, ale leśniczy oświadcza jej, że wieczorem przyjeżdżają po nią rodzice. Mimo wszystko kilka minut później Inga jedzie do LasPostu, by tak jak obiecała, pomóc Anieli (Beata Schimscheiner). Pracując z Rej, poznaje starszą kobietę, której ukradła emeryturę. Postanawia jej pomóc. Niestety, Konrad (Sambor Czarnota) jest przekonany, że siostra znów narozrabiała. Kiedy przekonuje się, że nie ma racji, próbuje przeprosić dziewczynę. Wkrótce przed leśniczówkę podjeżdża wóz policyjny. Sierżant Kamiński oświadcza Lesińskiemu, że przyjechał po Ingę, jej rodzice zgłosili ucieczkę dziewczyny z ośrodka wychowawczego i wskazali, iż przebywa pod tym adresem. Leśniczy stwierdza, że siostra już wróciła do domu. Po odjeździe policjantów wściekły Konrad dzwoni do ojca. Potem przytula siostrę i idzie przygotować kolację. W tym momencie do Ingi dzwoni tajemniczy Wojtek. Beata (Marta Chyczewska) dzwoni z komendy do Anieli i próbuje się dowiedzieć, co Rej napisała w liście do Cześka (Jarosław Borodziuk). Niedługo potem wychodzi na jaw, że kilka dni wcześniej Jedynak włamała się do pokoju hotelowego swojego adoratora. Badając różne ślady, policjanci trafiają także do Edytki (Milena Suszyńska) oraz Kurka (Rafał Szałajko). Tymczasem w Borowiku obsługa znajduje nóż nienależący do kompletu. Gdy policjanci pokazują go Beacie, ta jest przekonana, że właśnie tym nożem z inicjałami A. K. groził jej Czesiek Jednak na jaw wychodzi, że narzędzie należy do Krawczyka (Arkadiusz Janiczek). Ostatecznie policjanci wypuszczają całą trójkę. Beatka nie może uwierzyć, że Czesiek odejdzie wolno. W trakcie zamieszania uderza Wigrowskiego łokciem w nos. Policjant zaczyna krwawić, a Krawczyk natychmiast opuszcza komendę. A Beatka po chwili trafia do aresztu! 21:00 TEATR TELEWIZJI - PAN JOWIALSKI Teatr, 86 min, Polska, 2017 Autor: Aleksander Fredro Reżyseria: Artur Żmijewski Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Włodek Pawlik Aktorzy: Adam Ferency, Anna Dymna, Danuta Stenka, Tomasz Kot, Joanna Kuberska, Fabian Kociencki, Krzysztof Szczepaniak, Mateusz Rusin, Krzysztof Globisz Nowa inscenizacja "Pana Jowialskiego", najczęściej wystawianej sztuki Aleksandra Fredry. Akcja czteroaktowej komedii dzieje się na wsi, w dworku rodzinnym państwa Jowialskich. Właściciel majątku, stary Jowialski, mieszka tu z żoną, synem Szambelanem, jego drugą żoną oraz Heleną, córką Szambelana z pierwszego małżeństwa. W domu Jowialskich gości starający się o rękę Heleny, prowincjonalny szlachcic Janusz. Tymczasem przypadkiem do majątku trafiają młody literat Ludmir, poszukujący tematów do nowej książki, i jego przyjaciel malarz Wiktor. Ta niespodziewana wizyta owocuje serią przezabawnych sytuacji, groteskowych sporów, mistyfikacji i intryg. "Pan Jowialski" to - jak określił Czesław Miłosz - komedia temperamentów. Zawsze grali w niej najwybitniejsi aktorzy. Tak też będzie i tym razem. Zachowując bogactwo fredrowskiego języka, Artur Żmijewski chciał uniknąć dosłownego odtworzenia stylistyki dworkowej zapisanej w tekście. Dlatego zdjęcia realizowane będą nie w naturalnych wnętrzach, a w hali zdjęciowej, w której Arkadiusz Kośmider stworzy autorską wizję majątku Jowialskich. Istotną rolę odegra warstwa muzyczna spektaklu autorstwa Włodka Pawlika, który mistrzowsko połączy klasyczne wzorce z jazzową improwizacją. 22:40 ŚWIAT BEZ FIKCJI - INDIE - NOWI MAHARADŻOWIE (THE NEW MAHARAJAHS / INDE LES NOUVEAUX MAHARAJAS) Film dokumentalny, 53 min, Francja, 2017 Reżyseria: Olivier Le Hellard Film dokumentalny ukazujący współczesne oblicze Indii. To właśnie tam jest obecnie więcej miliarderów niż gdziekolwiek indziej na świecie, może z wyjątkiem Chin i Ameryki. Zobaczymy wspaniały ślub w New Delhi w stylu Bollywood, gdzie połączą się dwa bogate rody. Zaproszono tysiąc gości. Pan młody Evan lubi luksus i pieniądze. Jest uosobieniem sukcesu hinduskich biznesmenów. Śpieszno im do majątku. W Indiach nazywają ich "nowymi maharadżami". Ci bogaci megalomani nie muszą niczego zazdrościć dawnym władcom Indii, choć ich styl jest całkiem inny. Od roku 2015 Indie zajmują trzecie miejsce w rankingu krajów o największej liczbie miliarderów. Szybki wzrost gospodarczy sprawił, że dziś miliarderów jest 4 razy więcej niż 25 lat temu. 400 milionów Hindusów żyje poniżej progu ubóstwa. Ale dla nich tradycja i globalizacja łączą się w sukces i przepych. Poznamy Gauthama Singhania, który należy do starego rodu kupieckiego i króluje na rynku tekstyliów. W ciągu 10 lat powiększył majątek dziesięciokrotnie. Hinduscy miliarderzy kochają drogie zabawki. W kraju Gandhiego i Matki Teresy te szalone wydatki są źle widziane. Tym bardziej że nową kastę tworzą mistrzowie oszustw podatkowych. Nowością jest to, że panami Indii nie są już sami synkowie z dobrych domów. Kalpana Saroj pochodzi z Nietykalnych, grupy ludzi ubogich, którą wszyscy gardzą. Kalpana stoi na czele imperium nieruchomości w Bombaju. Kim są mężczyźni i kobiety świata biznesu Indii? W czym tkwi ich sekret? Przez wiele miesięcy badaliśmy zamknięty krąg nowych nababów. Luksusowe jachty, budowle z olbrzymimi wieżami, pałace i luksusowe wakacje dla najbogatszych. Ci nowi maharadżowie konkurują ze sobą, wydają więcej i chcą mieć więcej. Dzisiejsi maharadżowie są ambitnymi megalomanami. Chcą zostać nowymi bohaterami Indii. Lecz w kraju Gandhiego, gdzie 40 milionów dzieci cierpi z niedożywienia, niektórzy z nowych nababów unikają podatków. Indie są na pierwszym miejscu pod względem oszustw podatkowych. Za granicą ukryto już 500 mld euro. Nowi maharadżowie dopiero zaczynają panować. Za rok, na liście światowych miliarderów przybędzie 20 nazwisk z Indii. 23:45 ŻYCIE NA GORĄCO - ODC. 9/9 - BOLZANO Serial sensacyjny, 75 min, Polska, 1978 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Andrzej Zbych Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Aktorzy: Leszek Teleszyński, Maria Kowalik - Kalinowska, Barbara Krafftówna, Ewa Lemańska, Wiesława Mazurkiewicz, Eugeniusz Kujawski, Eliasz Kuziemski, Wanda Koczeska, Izabella Dziarska, Leszek Herdegen, Marek Perepeczko Niemiecki uczony, profesor Lannert, opętany szaleńczą ideą zniszczenia świata, pracuje nad wynalezieniem broni laserowej. Finansowany przez nieznanych ludzi i wykorzystywany przez organizację "W", prowadzi badania w laboratorium ukrytym w pewnej fabryce maszyn rolniczych. W wyniku eksplozji giną jego współpracownicy, on sam, ciężko ranny, znika wraz z mikrofilmami. Rozpoczyna się ostra walka między Majem i ludźmi z organizacji "W" o zdobycie mikrofilmów. Jednocześnie Maj jest szantażowany przez organizację "W", która porywa Annę - jego współpracowniczkę. Dziennikarz udaje się więc na spotkanie z doktorem Gerhardtem, szefem organizacji. 01:15 27 SUKIENEK (27 DRESSES) Komedia romantyczna, 106 min, USA 2008 Reżyseria: Anne Fletcher Scenariusz: Aline Brosh McKenna Muzyka: Randy Edelman Aktorzy: Katherine Heigl, James Marsden, Malin Akerman, Edward Burns, Judy Greer, Maulik Pancholy, Melora Hardin, Michael Ziegfeld Romantyczną komedię o młodej i ładnej kobiecie, która wciąż pozostaje samotna, także zrobiły kobiety. Reżyserką jest Anne Fletcher, która również dała się poznać jako specjalistka od tego gatunku w kasowym przeboju "Narzeczony mimo woli" z Sandrą Bullock i Ryanem Reynoldsem. Autorka scenariusza Aline Brosh McKenna ma z kolei w swym scenariuszowym dorobku głośną komedię "Diabeł ubiera się u Prady" z Meryl Streep i Anne Hathaway. Bohaterka "27sukienek" to Jane Nichols (Katherine Heigl), która uwielbia ceremonie ślubne. Odkryła w sobie tę namiętność już w wieku ośmiu lat. Przeżywa każdą uroczystość, jakby był to jej własny ślub. Ale jak dotąd uczestniczy tylko w cudzym szczęściu, sama wciąż pozostaje niezamężna. Już 27 razy była druhną, z każdego z tych niezapomnianych wieczorów pieczołowicie przechowuje w swej szafie tyleż samo fantazyjnych sukienek, które nosiła podczas kolejnych uroczystości. Jane organizuje wesela przyjaciołom i znajomym, odnosi na tym polu spore sukcesy. Pewnego razu jest wyjątkowo zabiegana, bo ma dwie uroczystości w tym samym dniu i niemal o tej samej godzinie. Poznaje przypadkowo dziennikarza Kevina Doyle’a, ale rozstaje się z nim w kłótni. Potem on znajduje w taksówce, którą razem jechali, jej kalendarzyk z zapiskami o ślubach i postanawia oddać zgubę właścicielce. W swojej gazecie "New York Journal" Kevin prowadzi rubrykę o ślubach. Jest więc tylko kwestią czasu, kiedy wpadnie na pomysł, żeby napisać artykuł o Jane. Tymczasem zjawia się siostra Jane, śliczna blondynka Tess, która zaczyna uwodzić jej szefa, George’a. Udaje, że uwielbia wszystko to, co on, by zdobyć jego miłość. Tak naprawdę zależy jej jedynie na jego pieniądzach. A Jane od dawna szczerze podkochuje się w szefie, ale nie zdradza swoich uczuć. Niebawem Tess oznajmia jej, że ona i George za trzy tygodnie biorą ślub. To wydarzenie wzbudza zainteresowanie w wyższych kręgach. Kevin ma zrobić reportaż z uroczystości i występuje pod pseudonimem. A Jane daje się wciągnąć w zastawioną przez niego pułapkę. Nie wtajemniczając jej w szczegóły, dziennikarz zaczyna adorować ją i wypytywać o jej doświadczenia w dziedzinie ślubów. Podstępem robi jej zdjęcia w 27 sukienkach z poprzednich uroczystości. Kiedy Kevin wysyła gotowy materiał do swego szefa, uświadamia sobie, że skrzywdził Jane, na której bardzo mu zależy. Chce wycofać zdjęcia i artykuł. 03:10 ZABÓJCZA NAMIĘTNOŚĆ (GIRL OBSESSED/KILLER CRUSH) Thriller, 85 min, Kanada 2015 Reżyseria: Anthony Lefresne Scenariusz: Corbin Mezner, John Serge Aktorzy: Daveigh Chase, Rick Roberts, Sydney Penny, Melanie Scrofano, Grace Zanichkowsky, Zack Peladeau, Scott Gibson Młoda i ładna Paige Clement jest studentką medycyny. Nie cieszy się jednak młodością i studenckim życiem. Od śmierci ojca, który popełnił samobójstwo jest kompletnie załamana i nie może dojść do siebie. Paige mieszka wraz siostrą, z którą łączą ją jak najgorsze relacje. Wszystko się zmienia, gdy zajęcia z jej grupą zaczyna prowadzić nowy wykładowca. Doktor Lucas Emry jest przystojny, inteligentny i obdarzony charyzmą. To mężczyzna z jej marzeń, na którego Paige czekała całe życie. Wkrótce ma okazję zbliżyć się do niego i jego rodziny, co będzie miało katastrofalne skutki. Lucas poszukuje studentki do opieki nad swoją ciężko chorą żoną. Oczywiście zostaje nią Paige. Jest tylko kwestią czasu, gdy zacznie wcielać w życie swój szatański plan. Zauroczona przystojnym lekarzem, uroiła sobie bowiem, że już niebawem zostanie nową panią Emry. I to znacznie szybciej niż ktokolwiek przypuszcza. 04:40 PÓŁ SERIO Komedia, 86 min, Polska 2000 Reżyseria: Tomasz Konecki Scenariusz: Andrzej Saramonowicz Zdjęcia: Tomasz Madejski Muzyka: Paweł Skorupka Aktorzy: Rafał Królikowski, Edyta Olszówka, Maria Seweryn, Robert Więckiewicz, Krzysztof Stelmaszyk, Jacek Rozenek, Przemysław Kaczyński, Adam Krawczuk "Pół serio" trudno właściwie uznać za typową fabułę. Powstało jako swoisty produkt uboczny magazynu filmowego pod tym samym tytułem emitowanego w Jedynce. W trakcie powstawania kolejnych odcinków pojawił się pomysł połączenia w całość scenek fabularnych kręconych na potrzeby magazynu. Tak powstała komedia, którą przez rok można było oglądać jedynie na festiwalach i pokazach specjalnych. Dystrybutorzy bali się zaryzykować, twierdząc, że "Pół serio" to wprawdzie komedia śmieszna, ale zbyt inteligentna. Dopiero gdy na festiwalu w Gdyni w 2000 roku film otrzymał aż pięć nagród: specjalną jury, za najlepszą komedię, montaż i kreacje aktorskie dla Edyty Olszówki i Rafała Królikowskiego, porzucono obawy. Twórcy filmu: reżyser Tomasz Konecki, scenarzysta Andrzej Saramonowicz i operator Tomasz Madejski, dali filmowym bohaterom i ich debiutanckim peregrynacjom wiele z siebie i własnych doświadczeń. Nie bali się autoironii. Zadrwili zresztą nie tylko z siebie, ale i z kolegów filmowców, producentów, dystrybutorów oferujących widowni repertuar na miarę jej zainteresowań i intelektu, pokazali, skąd bierze się obecna mizeria polskiego kina: z fałszywych kalkulacji i braku kompetencji tych, którzy o nim decydują. Żartując z siebie i "środowiska", autorzy przede wszystkim bawią się kinem: konwencjami, motywami, przyzwyczajeniami. Oglądamy więc "Romea i Julię" w stylistyce Pasikowskiego, przeróbkę "Procesu" Kafki, w której Józefa K. aresztuje się za niechęć do sitcomów, "Gwiezdne wojny" z intelektualną głębią, pastisz Bergmana i Allena, biografię Chopina na japońską modłę, ale z elementami Kieślowskiego itd. Mimo tej różnorodności stylistycznej i skeczowej budowy film ma wyraźny rytm, dobre tempo, czytelną wewnętrzną logikę, która uzasadnia pojawianie się kolejnych scen ze świata kina. Marzący o debiucie fabularnym scenarzysta Mateusz, reżyser Marek i operator Łukasz spotykają energicznego producenta Jana. Ujęci jego początkowym entuzjazmem proponują mu pomysł na film: uwspółcześnioną adaptację "Romea i Julii", w której na przeszkodzie szczęściu kochanków stają ich dorosłe dzieci rywalizujące ze sobą w biznesie. Spełnienie przychodzi dopiero po latach. Producent nie jest zachwycony: uważa, że miłość staruszków nie przyciągnie widzów do kina. Chce filmu z drapieżnym seksem - to się zawsze sprzedaje. Jeśli przyniosą taki projekt, produkcja ruszy z kopyta. Młodzi twórcy rzucają się do pracy. Po miesiącu scenariusz jest gotowy, ale producent, porzucony w tym czasie przez kochankę, nie ma teraz głowy do seksu. Żąda metafizycznego dzieła w stylu Bergmana. Zgodnie z jego życzeniem chłopcy piszą scenariusz "Potęga myśli". Jan po namyśle dochodzi do wniosku, że Bergman ma jeszcze mniejsze szanse u widzów niż Szekspir. Postanawia więc połączyć psychologiczną głębię z hollywoodzką widowiskowością. Marzy mu się intelektualna wersja "Gwiezdnych wojen". Mateusz, Marek i Łukasz wypełniają i to zlecenie, przedstawiają projekt "Ósma pieczęć". Ale Jan znów zmienia zdanie: lepsza byłaby komedia z czasów stanu wojennego. Potem pojawiają się kolejne koncepcje. Zdezorientowani twórcy usiłują nadążyć za zachciankami producenta - wizjonera. Po półtorarocznych przepychankach Jan wyjawia, że najchętniej wyprodukowałby wieloodcinkowy sitcom. Myśląc ciągle o robieniu ambitnego kina, młodzi wycofują się. Jednak po kilku miesiącach Jan z triumfem obwieszcza, że znalazł pieniądze na zrobienie "Romea i Julii". 06:05 NOTACJE - KS. WACŁAW OSZAJCA SJ. ŻYŁEM CHWILĄ Felieton, 9 min, Polska, 2018 Wacław Oszajca SJ, pseudonimy Jakub Nadbystrzycki, JaNad, Tadeusz Cieśla (ur. 28 września 1947 roku w Źwiartowie), polski duchowny katolicki, jezuita, teolog, dziennikarz, publicysta i poeta. W 1971 roku ukończył studia na Wydziale Teologicznym Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W tym samym roku uzyskał święcenia kapłańskie. Od 1987 roku należy do zakonu Towarzystwa Jezusowego (jezuitów).