TVP Historia Wtorek, 31.12.2019 06:50 BYŁ TAKI DZIEŃ - 31 GRUDNIA Felieton, 2 min, Polska, 2005 Autor: Janusz Weychert 1932 - Polacy złamali kod "Enigmy"; 1977 - otwarto w Warszawie pierwszą niezależną bibliotekę książek zakazanych; 1978 - gwałtowny atak zimy spowodował całkowitą dezorganizację kraju; 1999 - tygodnik "Time" ogłosił Alberta Einsteina człowiekiem stulecia i umieścił na okładce jego zdjęcie; 08:35 HISTORIA POLSKI - JEDEN DZIEŃ W PRL (JEDEN DZIEŃ W PRL) Film dokumentalny, 58 min, Polska/Francja, 2005 Reżyseria: Maciej Drygas Muzyka: Paweł Szymański 27 września 1962 roku. Tego dnia nie zdarzyło się w PRL nic szczególnego. Prognoza pogody przewidywała zachmurzenie umiarkowane. Ponad 1600 obywateli przyszło na świat, około 600 zmarło. Dzień jak co dzień. "Jeden dzień w PRL" to unikatowa próba odtworzenia jednego zwykłego dnia z życia ludzi w komunistycznej Polsce. Autor wybrał dzień, w którym z punktu widzenia wielkiej historii w Polsce nie wydarzyło się nic znaczącego. Co w tym dniu robili obywatele i czym żyło państwo? W filmie, którego dokumentacja i realizacja trwała 3 lata, reżyser wykorzystał materiały archiwalne właśnie z 27 września 1962 roku. Oprócz materiałów filmowych są to autentyczne dokumenty, listy, notatki, które powstały tego dnia. To właśnie te dokumenty decydują o sile tego z pozoru prostego i zwykłego filmu. Fakt, że czytają je amatorzy - ludzie w różnym wieku pochodzący z różnych regionów w Polsce, sprawia, że robią jeszcze większe wrażenie. Dokumenty te pokazują życie w PRL z perspektywy pojedynczych ludzi, są nie tylko świadectwem historii, ale przede wszystkim poruszającym zapisem osobistych przeżyć i zdarzeń. Usłyszeć wśród nich można rozpaczliwy list żony do męża odsiadującego karę w więzieniu, ocierające się o absurd notatki z obserwacji inwigilowanych przez milicję ludzi, zapisy podsłuchiwanych rozmów. W filmie wykorzystane zostały m.in. materiały archiwalne IPN, TVP, Polskiego Radia, WFDiF i pochodzące ze zbiorów prywatnych. Autor filmu, Maciej J. Drygas, jest dokumentalistą, reżyserem filmowym i radiowym, scenarzystą, twórcą głośnego dokumentu "Usłyszcie mój krzyk" nagrodzonego w 1991 roku Feliksem dla najlepszego filmu dokumentalnego, a także laureatem wielu międzynarodowych festiwali, m.in. Prix Italia za słuchowisko dokumentalne "Testament" i Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Twórczości Telewizyjnej w Monte Carlo za film dokumentalny "Stan nieważkości". 09:45 MILENIUM KONTRA TYSIĄCLECIE Film dokumentalny, 46 min, Polska, 2017 Reżyseria: Piotr Kuciński Scenariusz: Piotr Kuciński W końcówce lat 60. pomiędzy Kościołem katolickim i jego hierarchią a aparatem partyjnym z Władysławem Gomułką na czele, doszło do tzw. walki o rząd dusz. Władze PRL sięgały po wszelkie możliwe środki, by w 1966 roku przyćmić kościelne obchody 1000 - lecia chrztu Polski. Koszty propagandy nie grały żadnej roli, mało brakowało, a na Jasnej Górze zagrałby zespół The Beatles. Na tle tej rywalizacji możemy obserwować rozkwit muzyki, popularnie zwanej bigbitem. Choć zwykło się uważać, że mocne uderzenie to wyraz buntu polskiej młodzieży, to już dzisiaj wiemy, że władze kontrolowały wszelkie przejawy twórczości. Wielokrotnie młodzi muzycy musieli wchodzić w relacje ze strukturami państwa. W PRL - u bigbit był wentylem bezpieczeństwa, a kontestujący artyści tracili zaufanie partii i przestawali istnieć. Obieg kultury był w pełni koncesjonowany przez państwo. Prawdziwy bunt w muzyce nadszedł dopiero w latach 80. 10:45 DUBLER Film dokumentalny, 26 min, Polska, 2017 Autor: Dagmara Spolniak Reżyseria: Dagmara Spolniak Napoleon posiadał "urzędowych" sobowtórów w postaci Achillesa de Touches i Franciszka Robeaud. Historię obu dystansuje mało w Europie znany sensacyjny epizod w życiorysie Bonapartego, w którym pierwszoplanową rolę odegrać miał Stefan Błażewski, polski sobowtór Napoleona alias mnich ze Świętej Góry. "Dubler" odsłania kulisy operacji "Szachista", której akcja rozegrać się miała w Gostyniu. 11:25 SPÓR O HISTORIĘ - KONFERENCJA W POCZDAMIE Dysk./wywiad/debata, 32 min, Polska, 2019 Scenariusz: Elżbieta Szumiec - Zielińska Wykonawcy: Tomasz Muller (prowadzący) Konferencja w Poczdamie to trzecie, po Teheranie i Jałcie, spotkanie aliantów. Odbywała się już po zakończeniu wojny, od 17 lipca do 2 sierpnia 1945 roku. Delegacji Stanów Zjednoczonych przewodniczył prezydent Harry Truman, sowieckiej Józef Stalin, a brytyjskiej Winston Churchill. Po wyborach w Wielkiej Brytanii jego miejsce zajął premier Clement Attlee. Alianci zdecydowali o podziale Niemiec na cztery strefy okupacyjne: amerykańską, brytyjską, radziecką i francuską. Opracowano także koncepcję nazwaną "4D", czyli denazyfikację, demokratyzację, demilitaryzację i dekartelizację Niemiec. Sojusznicy dyskutowali także o odszkodowaniach wojennych, jakimi miały być obciążone Niemcy. Zdecydowano o powołaniu Międzynarodowego Trybunału Wojskowego w Norymberdze, który miał sądzić niemieckich zbrodniarzy wojennych. Wielka Trójka cofnęła poparcie dla rządu londyńskiego na rzecz Tymczasowego Rządu Jedności Narodowej. Uzgodniła przebieg polskiej granicy zachodniej. Alianci zdecydowali o całkowitym przesiedleniu do Niemiec "ludności niemieckiej lub jej części pozostałej w Polsce. Ustalenia przyjęte w Poczdamie były zapowiedzią powstania"żelaznej kurtyny"dzielącej Europe na niemal pół wieku. 12:10 TAKIE MAŁE MIASTECZKO BATORY Film dokumentalny, 71 min, Polska, 2015 Reżyseria: Anna Dejczer - Galewicz Scenariusz: Anna Dejczer - Galewicz Film poprzez opowieści i historie osób, które tworzyły załogę polskiego transatlantyka TSS Stefan Batory, odbudowuje obraz nieistniejącego już statku, zezłomowanego wiele lat temu w tureckiej stoczni. Pokazuje system, hierarchię, absurd, zniszczenie i współdziałanie, a przede wszystkim wielopoziomowość relacji ludzi, którzy jego historię tworzyli. Ci ludzie byli "ciałem"; statku. Jedną trzystuosobową "rodziną", wizytówką ówczesnej Polski, polskiej żeglugi, polskiej kultury i obyczajowości. Razem mierzyli się z żywiołami, sztormami, trudem życia w Polsce czasów PRL - u i trudem zhierarchizowanego, usystematyzowanego życia na statku pasażerskim. Razem doświadczali dóbr "innego - lepszego" świata za granicą, w Stanach, Australii, Kanadzie. Razem podziwiali piękny i kolorowy świat. Jednocześnie byli dla siebie przeciwnikami w rozgrywkach życia w grupie, układów z władzami statku i kraju. Niektórzy z nich byli agentami służb bezpieczeństwa. Nie mogli sobie nawzajem ufać, ale jednocześnie musieli na sobie polegać. Film zadaje pytanie: Czy system, który wytworzyła załoga statku, pozostał w starszych, dziś 80 - , 90 - latkach, do dziś? 13:35 PIOSENKA POLSKA. TALENTY I "PÓŁKOWNICY" (PIOSENKA POLSKA. TALENTY I "PÓŁKOWNICY") Film dokumentalny, 25 min, Białoruś, 2015 Film opowiada o historii festiwalu piosenki polskiej w Witebsku w 1988 roku. W filmie udział wzięły gwiazdy polskiej i radzieckiej estrady. 14:15 ROZMOWY KONTROLOWANE Komedia, 93 min, Polska 1991 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Stanisław Tym Zdjęcia: Jerzy Stawicki Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Stanisław Tym, Krzysztof Kowalewski, Irena Kwiatkowska, Alina Janowska, Marian Opania, Jerzy Turek, Jerzy Bończak, Bożena Dykiel, Maciej Damięcki, Joanna Żółkowska, Artur Barciś i inni Film fabularny kinowy, 93 min, Polska, 1991 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Stanisław Tym Zdjęcia: Jerzy Stawicki Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Stanisław Tym, Irena Kwiatkowska, Alina Janowska, Krzysztof Kowalewski, Marian Opania, Jerzy Turek, Jerzy Bończak, Zofia Merle, Bożena Dykiel, Artur Barciś, Maciej Damięcki, Leon Niemczyk Niemal dokładnie w dziesiątą rocznicę ogłoszenia stanu wojennego na ekrany kin weszła pierwsza polska komedia poświęcona temu dramatycznemu wydarzeniu. Po serii filmów "martyrologicznych" na ten temat, recenzenci pisali, że oto pojawił się "pierwszy film o stanie wojennym, który publiczność prawdopodobnie uzna za swój". Autorzy dość odważnie podeszli do zadania: postanowili rozśmieszyć widzów tym, co jeszcze do niedawna budziło grozę, zburzyli martyrologiczne stereotypy, spojrzeli satyrycznie nie tylko na sprawców stanu wojennego, ale i tych, których on dotknął. Dostało się zarówno władzy i "bezpiece", jak i opozycji. Sprawiedliwie wykpiono metody walki i zachowania obu stron. Jak pisał jeden z krytyków, "obie walczące strony łączyła bowiem jedna gra. W tym filmie stan wojenny wszystkich jakoś urządzał i podnosił. "Resort"potrzebował twardych przeciwników, żeby podkreślić swoją rolę, a ludzie chętnie wyolbrzymiali swoje zagrożenie, żeby na tym tle wypaść bardziej bohatersko". Nawiązując do wielu klasycznych już dzieł filmowej szkoły polskiej, do "Popiołu i diamentu" a jeszcze wyraźniej do "Zezowatego szczęścia", twórcy "Rozmów kontrolowanych" uświadamiają widowni, że film ten "nie jest spóźnioną satyrą na WRON - ę, ale wciąż aktualnym studium polskości rozumianej jako zbiór gestów". "Rozmowy kontrolowane", nagrodzone Złotymi Lwami Gdańskimi za scenariusz na FPFF w Gdyni w 1992 r. , to poniekąd kontynuacja "Misia", wcześniejszej o 10 lat komedii, którą z dziełem Sylwestra Chęcińskiego łączy osoba scenarzysty i odtwórcy głównej roli, Stanisława Tyma. W obu filmach gra on postać Ryszarda Ochódzkiego, prezesa klubu sportowego "Tęcza". W grudniu 1981 r. Ryszard Ochódzki zostaje przyłapany w intymnej sytuacji z żoną pułkownika SB - Molibdena. Ten "w odwecie" wymusza na bohaterze zakup gospodarstwa w Suwalskiem. Ponieważ w tamtym rejonie większość urzędów obsadzonych jest przez "solidarnościowców", Ochódzki musi wstąpić do związku i wymeldować się ze stolicy. W Suwałkach zastaje go stan wojenny. Po spowodowaniu wypadku samochodowego prezes porzuca swój pojazd i pożyczonym autem wraca do stolicy. Zatrzymuje go patrol. W bagażniku samochodu znajduje solidarnościowe ulotki. Bojąc się aresztowania, Ochódzki rzuca się do ucieczki. Przez przypadek unieszkodliwia ścigający go czołg i staje się bohaterem walczącego podziemia. SB ściga go teraz po całej Polsce listem gończym. Tymczasem jeden z kolegów pułkownika Molibdena oznajmia mu, że wie o jego wcześniejszych kontaktach z Ochódzkim. W trosce o własną karierę i bezpieczeństwo Molibden postanawia zabić prezesa klubu "Tęcza". Ochódzkiego może już tylko uratować ucieczka za granicę. W kobiecym przebraniu ma się udać do Szwecji... 17:05 MARZYCIELE - KORNEL MAKUSZYŃSKI Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2019 Reżyseria: Sylwester Szefer Scenariusz: Sylwester Szefer Zdjęcia: Wojciech Kursa Muzyka: Krzysztof Suchodolski Wykonawcy: Piotr Legutko (prowadzący), Paweł Nowakowski Kornel Makuszyński dzieciństwo spędził w Stryju, a młodzieńcze lata we Lwowie, gdzie uczęszczał do gimnazjum, studiował polonistykę i romanistykę na Uniwersytecie Jana Kazimierza. Studia romanistyczne kontynuował na Sorbonie w Paryżu. Po pierwszej wojnie światowej zamieszkał w Warszawie i w Zakopanem. Jego pełna humoru i optymizmu literatura skierowana była w dużej części młodzieży. Po 1945 roku został objęty przez nowe władze zakazem publikacji. Kiedy w 1957 roku pozwolono na wydrukowanie "Przygód Koziołka Matołka", stutysięczny nakład tej książeczki dla dzieci zniknął z półek księgarskich w ciągu jednego dnia. 17:35 MEGALITY HISTORIA SPRZED 5500 LAT Dokument fabularyzowany, 66 min, Polska, 2018 Reżyseria: Krzysztof Paluszyński Scenariusz: Krzysztof Paluszyński "Megality - historia sprzed 5500" lat Krzysztofa Paluszyńskiego odkrywa przed widzami tajemnice, na miarę Stonehenge, jakie skrywają polskie ziemie. Megality to monumentalne budowle z ziemi i kamienia, o długości dochodzącej nawet do 150 metrów. Jednak w przeciwieństwie do kamiennych kręgów z południowej Anglii, które przyciągają turystów z całego świata, w Polsce wie o nich zaledwie garstka naukowców. Ponadgodzinny fabularyzowany dokument Krzysztof Paluszyńskiego odtwarza historię polskich megalitów i przybliża ją odbiorcom, używając do tego technik filmowych zdolnych oddać prawdziwą magię zamierzchłych czasów i tych miejsc. Film składa się z prezentacji do dziś zachowanych artefaktów kultury pucharów lejkowatych (nazwanej tak od kształtu wytwarzanych wówczas naczyń), fabularyzowanych scen ilustrujących życie ludzi tej epoki, wypowiedzi naukowców, wizualizacji w formie animacji 3D, a także dokumentacji prac archeologicznych. Wszystko to ma na celu zbudowanie obrazu i przybliżenie historii prastarych mieszkańców obszaru dzisiejszej Polski. Dzięki plenerom, scenografii, rekonstruktorom i precyzyjnie zaplanowanym kadrom, widzimy świat, który już dawno przestał istnieć. Jego pozostałości, znane są jednak tylko nielicznym - wąskiej grupie archeologów i naukowców, władzom gmin, mieszkańcom przyległych domostw i wsi, i pasjonatom, których te zamierzchłe czasy niezwykle inspirują. Film sprawia, że ten miniony świat choć na chwilę staje się częścią i elementem naszej rzeczywistości. 21:40 GREASE (GREASE) Film muzyczny, 106 min, USA 1978 Reżyseria: Randall Kleiser Scenariusz: Bronte Woodard, Allan Carr Aktorzy: John Travolta, Olivia Newton - John, Stockard Channing, Jeff Conaway, Didi Conn, Jami Donnelly, Dinah Manoff i inni Po "Gorączce sobotniej nocy" John Travolta stał się idolem dyskotekowej młodzieży. Za rolę Tony'ego Manero 24 - letni wówczas aktor otrzymał nominację do Oscara. Na fali popularności muzycznej opowieści wyreżyserowanej przez Johna Badhama powstał wkrótce kolejny musicalowy przebój, "Grease", należący do tzw. nurtu pokoleniowego. Film bił rekordy kasowości, a Travolta umocnił swoją pozycję śpiewającego i tańczącego gwiazdora. Tym razem Amerykańska Akademia Filmowa uhonorowała nominacją do najważniejszej nagrody liryczną piosenkę "Hopelessly Devoted to You" autorstwa Johna Farrara, którą zaśpiewała ekranowa partnerka Travolty, śliczna i utalentowana Olivia Newton - John. Pierwowzorem ekranowej wersji "Grease" był słynny broadwayowski musical Jima Jacobsa i Warrena Caseya, który od 1972 roku przez wiele lat nie schodził z afisza. To romantyczna opowieść o miłości nastolatków osadzona w realiach lat 50. , do których z nostalgią wracamy także dziś. Prosta fabuła posłużyła twórcom do ukazania specyficznej atmosfery tamtych czasów, stylu bycia ówczesnej młodzieży, ich kultury, muzyki, fascynacji, marzeń, tęsknot, sposobu porozumiewania się oraz mody na wąskie spodnie, skórzane kurtki i fryzury uczesane na brylantynę. Nastolatka z Australii, Sandy Olsson (Olivia Newton - John), spędza wakacje z rodzicami w Kalifornii. Poznaje na plaży przystojnego i wrażliwego rówieśnika, Danny'ego Zucco (John Travolta), którego obdarza odwzajemnionym uczuciem. Wraz z końcem lata kończy się jednak romantyczna przygoda. Oboje rozstają się w smutku, przekonani, że prawdopodobnie już nigdy się nie spotkają. Tymczasem rodzice dziewczyny zmieniają życiowe plany, postanawiają nie wracać do Sydney. Sandy rozpoczyna naukę w Rydell High. Okazuje się, że do tej samej szkoły chodzi Danny. Nieoczekiwane spotkanie wypada dość niezręcznie. Chłopak jest powściągliwy, zupełnie nie przypomina spontanicznego i zakochanego nastolatka z plaży. Choć nadal żywi dla Sandy sympatię, nie okazuje tego. Jako przywódca młodzieżowego gangu wśród kolegów uchodzi za cwaniaka i twardziela. Wstydzi się przyznać przed przyjaciółmi z paczki do uczucia, zwłaszcza że po powrocie z wakacji chełpił się niewiele znaczącym przelotnym flirtem. Sandy boleśnie przeżywa miłosny zawód, a kolejne próby porozumienia między nastolatkami kończą się niepowodzeniem. Obydwoje nadal jednak darzą się uczuciem, tak silnym, że zdoła pokonać wszelkie bariery. Ilustracją do romantycznej historii miłosnej są łatwo wpadające w ucho piosenki ze ścieżki dźwiękowej filmu, jak "Grease", "Summer Nights", "You're The One That I Want", "Sandy", "Beauty - School Dropout", "Look at Me, I'm Sandra Dee", "Greased Lightnin'", "It's Raining on Prom Night", "Alone at a Drive - In Movie", "Blue Moon", "Rock'n'Roll Hand - Jive", "Tears on My Pilow", "We Go Together", "Love is a Many Splendored Thing" czy wymieniona już "Hopelessly Devoted to You". 23:40 KONWÓJ PQ17 - KATASTROFALNY BILANS (PQ17 - AN ARCTIC CONVOY DISASTER) Film dokumentalny, 51 min, Wielka Brytania, 2014 Scenariusz: Jeremy Clarkson Wykonawcy: Jeremy Clarkson (prowadzący) Jeremy Clarkson odkrywa niesamowitą historię konwojów arktycznych z czasów II wojny światowej. Ich misją było eskortowanie, przez arktyczne burze i wody najeżone zabójczymi u - bootami, statków dostarczających niezbędne zapasy do oblężonego ZSRS. Według słów Churchilla była to najgorsza podróż na świecie. Do końca wojny zatopiono 87 statków handlowych, a życie straciło tysiące brytyjskich i amerykańskich marynarzy. Ale bez odwagi tych ludzi los Związku Sowieckiego i wynik II wojny światowej mogły być zupełnie inne. Podróżując trasą tych jednostek i odwiedzając kluczowe dla wydarzeń miejsca w Wielkiej Brytanii, Arktyce i Rosji, Clarkson przypomina o odwadze i tragedii grupy mężczyzn, o których historia zapomniała. 00:45 CHINATOWN (CHINATOWN) Dramat kryminalny, 130 min, USA 1974 Reżyseria: Roman Polański Scenariusz: Robert Towne Zdjęcia: John A. Alonso Muzyka: Jerry Goldsmith Występują: Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Huston, Perry Lopez, John Hillerman, Darrell Zwerling, Diane Ladd, Roy Jenson, Roman Polański, Dick Bakalyan, Bruce Glover i inni Dzieło Romana Polańskiego, jedno z najgłośniejszych wydarzeń artystycznych 1974 roku, otrzymało aż dziesięć nominacji do Oscara, m.in. w kategoriach najlepszy film, reżyseria, muzyka oraz najlepszy aktor (Jack Nicholson), aktorka (Faye Dunaway). Złotą statuetkę Akademia Filmowa wręczyła Robertowi Towne za scenariusz. Branżowy magazyn "Sight and Sound" oznaczył "Chinatown" czterema gwiazdkami, najwyższą klasyfikacją, którą tenże miesięcznik przyznawał zaledwie kilku filmom w roku. Najlepszy obraz Romana Polańskiego od czasów "Noża w wodzie" - pisali recenzenci amerykańskiej prasy fachowej. Uwagę krytyki zwróciła również znakomicie oddająca atmosferę lat 30. muzyka Jerry'ego Goldsmitha, amerykańskiego kompozytora, zdobywcy kilkunastu nominacji do Oscara. Goldsmith jest autorem popularnych kompozycji do seriali telewizyjnych oraz filmów, m.in. "Freud" "Planeta małp", "Patton", "Star Trek", a także "Omen", za który otrzymał złotą statuetkę. "Chinatown" był pierwszym filmem polskiego reżysera, do którego on sam nie napisał scenariusza. Jednak, jak powiedział w jednym z wywiadów, spędził dwa miesiące, przerabiając tekst z Bobem Towne. Główną rolę Polański powierzył Jackowi Nicholsonowi, jednemu z najwybitniejszych współczesnych artystów amerykańskich. Detektyw J. J. Gittes z "Chinatown" w wykonaniu Jacka Nicholsona jest jakby wyjęty żywcem z "czarnych" klasycznych powieści Dashiella Hammeta i Raymonda Chandlera, przypomina osławionych prywatnych detektywów Sama Spade'a czy Philipa Marlowe'a. Miliardera Noaha Crossa zagrał z kolei 68 - letni wówczas John Huston, słynny reżyser "czarnej serii", twórca m.in. "Sokoła maltańskiego" (1942). W jednego z gangsterów będących na usługach Crossa wcielił się sam Roman Polański. Akcja "Chinatown" rozgrywa się w latach 30. w Los Angeles. Do biura prywatnego detektywa J. J. Gittesa, specjalizującego się w sprawach matrymonialnych, zgłasza się pewna kobieta. Podając się za żonę Hollisa Mulwraya, kierującego przedsiębiorstwem zaopatrzenia w wodę i energię całego okręgu miejskiego, prosi go o zdobycie dowodów zdrady swego męża. Gittes dostarcza jej zdjęcia Hollisa z dziewczyną, które zostają opublikowane w gazecie, sprawa nabiera posmaku skandalu. Wkrótce potem nadchodzi wiadomość o tragicznej śmierci Mulwraya, którego ciało wyłowiono ze zbiornika z wodą w pobliżu miasta. Śledzący sprawę detektyw Gittes odkrywa, że zmarły był przeciwny budowie tamy wodnej. Dowiaduje się też, że żoną Mulwraya jest Evelyn, córka Noaha Crossa, jego byłego wspólnika, a nie kobieta, która się za nią podawała. Cross był autorem projektu nowej tamy, który wywołał spore zamieszanie. Sprawa staje się coraz bardziej skomplikowana, ale Gittes nie daje za wygraną. Postanawia za wszelką cenę rozwikłać tę tajemniczą zagadkę. Nieustraszony stróż prawa nie zraża się nawet wówczas, gdy kilku gangsterów dobiera mu się do skóry. Wkrótce zamordowana zostaje Ida Sessions, która udawała żonę Mulwraya. Z Gittesem współpracuje piękna Evelyn, z którą detektyw nawiązuje romans. Jego zdumienie jest ogromne, kiedy pewnego razu odkrywa w domu kochanki dziewczynę, z którą romansował jej zamordowany mąż. 03:05 WOJNA O MORZA - BITWA Z U - BOOTAMI. ODC. 2/2 (ODC. 2/2) Film dokumentalny, 50 min, Wielka Brytania, 2015 Reżyseria: Andy Twaddle Przez wieki Royal British Navy walczyła na południowych wodach, przeciwko swoim tradycyjnym wrogom, Francji i Hiszpanii. Ale w pierwszych latach XX wieku wszystko się zmieniło. Nowe zagrożenie było na północnym wschodzie, ponieważ Niemcy zbudowały potężną nową flotę - rozpoczął się wyścig zbrojeń. W programie unikalna perspektywa wydarzeń i doświadczeń, które pomogłyby rozstrzygnąć wynik pierwszej wojny światowej.