TVP Kultura Poniedziałek, 30.12.2019 08:05 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - ROGALIN Reportaż, 5 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Wykonawcy: Krzysztof Grzybowski (prowadzący), Katarzyna Sanocka (prowadząca) W kolejnym odcinku będziemy sprawdzać, czego o naszej przeszłości możemy się dowiedzieć w takim miejscu jak Rogalin. Zespół pałacowo - parkowy w Rogalinie ma szczególne znaczeniem dla kultury polskiej dzięki wyjątkowym, ponadregionalnym wartościom zabytkowym, krajobrazowym oraz niematerialnym - związanym ze świadectwem życia i działalności rodziny Raczyńskich na przestrzeni ponad 150 lat. 08:15 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - MIKOŁAJ MIROWSKI Dysk./wywiad/debata, 10 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Piotr Gociek (prowadzący) Dziś w programie skupimy się na jednej z premier kinowych zamykających bogaty w nowe filmy polskie rok 2019. 25 grudnia odbyła się premiera filmu "Pan T." w reżyserii Marcina Krzyształowicza, twórcy m.in. "Obławy". O filmie oraz o kontrowersjach wokół niego porozmawiamy z historykiem, publicystą Mikołajem Mirowskim. 08:25 ZŁOTA KACZKA Baśń filmowa, 45 min, Polska, 1976 Reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Scenariusz: Jerzy Sztwiertnia Zdjęcia: Aleksander Lipowski Muzyka: Maciej Małecki Aktorzy: Marek Frąckowiak, Jerzy Karaszkiewicz, Krzysztof Kowalewski, Witold Pyrkosz, Franciszek Pieczka, Anna Szczepaniak, Hanna Balińska, Helena Gruszecka, Ewa Milde, Marian Krawczyk, Zdzisław Maklakiewicz, Jerzy Tkaczyk, Józef Kalita, Stanisław Gawlik, Jan Orsza-Łukaszewicz Baśń filmowa na podstawie opowiadania Ewy Szelburg - Zarembiny. Akcja toczy się w XVII w. Do Warszawy powraca z wojen szwedzkich młody, zabiedzony żołnierz. Dowiaduje się, że w podziemiach jednego z pałaców znajdują się wielkie skarby, których strzeże królewna zamieniona w Złotą Kaczkę. Aby zdobyć skarby i wyzwolić królewnę z czarów, należy jednak spełnić jeden warunek: wydać 100 dukatów, nie czyniąc nikomu nic dobrego. Żołnierz podejmuje wyzwanie. Ale kiedy zostaje mu ostatni grosz, daje go napotkanemu ślepcowi - wówczas czar pryska. Tym samym potwierdza się, że człowiek nie potrafi być do gruntu złą istotą. Nagroda Jury Dziecięcego "Marcinek" na FF w Poznaniu w 1997 roku. 11:00 STAWIAM NA TOLKA BANANA - ODC. 3/7 JULEK Serial dla młodych widzów, 32 min, Polska 1973 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz na podstawie własnej powieści: Adam Bahdaj Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Zdjęcia: Jacek Korcelli Aktorzy: Agata Siecińska, Henryk Gołębiewski, Andrzej Kowalewicz, Sergiusz Lech, Filip Łobodziński, Jacek Zajdler, Teofila Koronkiewicz, Lidia Korsakówna, Teresa Lipowska, Józef Nowak, Jadwiga Chojnacka, Anna Ciepielewska, Bohdan Łazuka, Teresa Szmigielówna, Bolesław Płotnicki, Gustaw Lutkiewicz i inni Tolek przydziela chłopcom zadanie do wykonania. W trakcie "akcji" zaczepia ich milicja. Tolek Banan na skutek nieopatrznych słów Julka zostaje aresztowany. "Szajka" uznaje Julka za zdrajcę. Chłopak nie może się z tym pogodzić. Tymczasem wieczorem Tolek zjawia się w domu Julka. Potrzebuje pomocy. Musi gdzieś bezpiecznie przenocować. Julek znajduje mu kryjówkę. 11:40 STAWIAM NA TOLKA BANANA - ODC. 4/7 CEGIEŁKA Serial przygodowy dla młodzieży, 33 min, Polska 1973 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Adam Bahdaj Zdjęcia: Jacek Korcelli Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Agata Siecińska, Henryk Gołębiewski, Andrzej Kowalewicz, Sergiusz Lach, Filip Łobodziński, Teofila Koronkiewicz, Lidia Korsakówna, Teresa Lipowska Gang Tolka Banana rozpoczyna akcję poszukiwania skarbu. Chłopcy przekopują sporą połać ziemi, zanim uda im się odnaleźć to, czego szukali. Cenne znalezisko chowają na strychu u Cegiełki. 13:05 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - MIKOŁAJ MIROWSKI Dysk./wywiad/debata, 10 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Piotr Gociek (prowadzący) Dziś w programie skupimy się na jednej z premier kinowych zamykających bogaty w nowe filmy polskie rok 2019. 25 grudnia odbyła się premiera filmu "Pan T." w reżyserii Marcina Krzyształowicza, twórcy m.in. "Obławy". O filmie oraz o kontrowersjach wokół niego porozmawiamy z historykiem, publicystą Mikołajem Mirowskim. 13:25 I MUZYKA UCICHŁA: WZLOT I UPADEK SIECI TOWER RECORDS (ALL THINGS MUST PASS: THE RISE AND FALL OF TOWER RECORDS) Film dokumentalny, 93 min, USA, 2015 Reżyseria: Colin Hanks Scenariusz: Steven Leckart Wykonawcy: Kacper Kaliszewski Założona w 1960 roku wytwórnia Tower Records była niegdyś potentatem na rynku muzycznym. Pod swoją kontrolą miała niemal dwieście sklepów w 30 krajach, na pięciu kontynentach. Choć początki wytwórni były skromne, to późniejszy sukces osiągnął rozmiary, o których nie marzyli nawet sami założyciele. W 1999 roku przychód Tower Records wyniósł miliard dolarów. W 2006 zaś, firma zmuszona była do wniesienia wniosku o upadłość. Co poszło nie tak? Odpowiedź wydaje się oczywista - Internet. Ale to tylko pozory. Film "All Things Must Pass" przedstawia pełną historię Tower Records i wyjaśnia, co stało za jej sukcesem i ostatecznym upadkiem. 15:05 NIEDZIELA Z... ROLAMI JANA KOBUSZEWSKIEGO Dysk./wywiad/debata, 42 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Agnieszka Szydłowska (prowadzący) Tym razem "Niedziela z..." poświęcona jest wybitnemu aktorowi teatralnemu i filmowemu oraz artyście kabaretowemu i estradowemu Janowi Kobuszewskiemu. Prowadząca Agnieszka Szydłowska z zaproszonymi do studia gośćmi rozmawia m.in. o fenomenie jego aktorstwa, o pracy w teatrze i w telewizji oraz przygodzie z kabaretem. Przywołujemy jego kreacje aktorskie i dowiemy się, dlaczego zyskał w środowisku opinię kawalarza. Nie zabraknie też wspomnień prywatnych o Janie Kobuszewskim koledze i przyjacielu. 15:55 SIÓDMY POKÓJ (LA SETTIME STANZA. LA SEPTIEME DEMEURE. A HEDETIK SZOBA) Dramat biograficzny, Film fabularny kinowy, 107 min, Polska/Węgry/Francja/Włochy, 1995 Reżyseria: Marta Meszaros Scenariusz: Marta Meszaros, Ewa Ptak, Roberta Mazzoni Zdjęcia: Piotr Sobociński Muzyka: Moni Ovadia Aktorzy: Maja Morgenstern, Elide Melli, Ileana Carini, Jan Nowicki, Anna Polony, Jerzy Radziwiłowicz, Jerzy Bińczycki, Giovanni Capalbo, Dorota Pomykała W ciągu kilkudziesięciu lat swojej reżyserskiej kariery Marta Meszaros zdobyła sobie miano specjalistki od filmów o kobietach i polityce. Artystka odżegnuje się jednak od przypisywanych jej politycznych zainteresowań. Zapewnia, że społeczne przewroty i dziejowe burze ukazuje wyłącznie dlatego, że nie sposób ich oddzielić od losów filmowych bohaterek. "Siódmy pokój" to opowieść o niezwykłym życiu i śmierci błogosławionej Edyty Stein (1891 - 1942). Uczennica, a później asystentka twórcy fenomenologii, Edmunda Husserla, autorka licznych prac filozoficznych i teologicznych, pochodziła z rodziny żydowskiej. Jako dojrzała osoba zdecydowała się zmienić religię i przejść na katolicyzm. Z tego powodu została wyklęta przez rodzinę. Po dojściu Hitlera do władzy usunięto ją z uczelni. Wstąpiła wtedy do zakonu sióstr karmelitanek, przybierając imię Teresy Benedykty od Krzyża. Przebywała w klasztorach najpierw w Kolonii, a potem w Holandii, skąd wywieziono ją do Oświęcimia, gdzie zginęła męczeńską śmiercią. W panteonie świętych i błogosławionych Kościoła katolickiego figuruje jako wybitna mistyczka i męczennica. Film wielokrotnie nagradzany. W 1995 roku zdobył wyróżnienie OCIC (Katolickiego Biura Filmowego) podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji, nagrodę telewizji włoskiej RAI dla najlepszego filmu roku, a Piotr Sobociński zdobył "Złotą żabę" za zdjęcia podczas Międzynarodowego Festiwalu Autorów Obrazu "Camerimage" w Toruniu. 18:00 LEGENDY POLSKIEGO TEATRU - KOBIETA PRACUJĄCA - IRENA KWIATKOWSKA Film dokumentalny, 49 min, Polska 2006 Scenariusz i realizacja: Elżbieta Protakiewicz Zdjęcia: Ładysław Lipkowski 17 września 2007 r. Irena Kwiatkowska ukończyła 95 lat. Film przedstawia artystkę na tle epok, nie tylko jako brawurową odtwórczynię ról teatralnych i filmowych oraz znakomitą artystkę kabaretową, ale też jako skromnego człowieka, intelektualistkę i indywidualistkę. Jest rodowitą warszawianką. Do wybuchu wojny, wraz z rodzicami oraz trojgiem rodzeństwa, Jadwigą, Jerzym i Edwardem, mieszkała w Warszawie przy Grzybowskiej 29 m. 18. Ten adres już nie istnieje. W miejscu starej kamienicy, dziś stoi nowoczesny drapacz chmur. Obecnie Irena Kwiatkowska jest mieszkanką warszawskiej dzielnicy Kabaty. O wybitnej artystce mówią koledzy po fachu: Aleksander Bardini (nagr. arch.), Edward Dziewoński (nagr. arch.), Wiesław Gołas, Jerzy Gruza, Adam Hanuszkiewicz, Gustaw Holoubek, dyrektor Teatru Polskiego Jarosław Kilian oraz bratanica, Krystyna Kwiatkowska - Jabłońska, a także studenci Akademii Teatralnej. Narratorem dokumentu jest Roman Dziewoński. Sama Irena Kwiatkowska opowiada o swojej rodzinie, zmarłym przedwcześnie mężu, prawniku Bolesławie Kielskim, o wojnie i okupacji, o pracy na scenie, rolach filmowych i występach w kabaretach "Szpak", "Dudek" oraz o tęsknotach za repertuarem klasycznym. Irena Kwiatkowska ukończyła PIST w Warszawie w 1935 roku. Początkowo grała role dramatyczne, ale wrodzona vis comica prowadziła ją w stronę soczystych postaci charakterystycznych. Po wojnie zaistniała jako wybitna artystka komediowa. Debiutowała na ekranie w 1945 roku, w krótkim filmie Antoniego Bohdziewicza "2 + 2 = 4". Dokument bogato ilustrowany archiwalnymi materiałami, fotografiami i fragmentami widowisk teatralnych i programów dla dzieci ("Babcia Róża i Gryzelka") oraz filmów: "Hallo Szpicbródka, czyli ostatni występ króla kasiarzy", "Klub kawalerów", "Żołnierz królowej Madagaskaru" i seriali: "Czterdziestolatek", "Wojna domowa". 19:10 WYKLĘCI. WOJNA SZTUKI Z PAMIĘCIĄ Reportaż, 15 min, Polska, 2019 Scenariusz: Jarosław Giermaziak Reportaż opowiada o rozumieniu pamięci historycznej we współczesnej sztuce polskiej. Punktem wyjścia do rozważań jest instalacja Jacka Lilpopa zatytułowana "Generał Nil". Przewodnikiem i narratorem w reportażu jest krytykk sztuki, wieloletni kurator BWA w Poznaniu Piotr Bernatowicz. 20:30 PANORAMA KINA POLSKIEGO - WSPOMNIENIE LATA Film obyczajowy, 83 min, Polska, 2016 Reżyseria: Adam Guziński Scenariusz: Adam Guziński Aktorzy: Urszula Grabowska, Robert Więckiewicz, Max Jastrzębski, Paulina Angielczyk, Jakub Lustyk, Kamil Kucewicz, Dawid Kraszewski, Karol Stala, Weronika Jakubowska, Elżbieta Romanowska, Joanna Niemirska, Karolina Łukaszewicz, Dominika Bednarczyk Miejsce akcji to prowincjonalne miasteczko w Polsce, a czas - koniec lat 70. ubiegłego wieku. W swoim filmie Adam Guziński przedstawił obraz zmagającej się z samotnością i spragnionej uczucia młodej kobiety, widziany z perspektywy jej nastoletniego syna. Uwagi krytyki nie uszły dobre role dwojga protagonistów: Urszuli Grabowskiej jako matki Wisi i debiutującego na ekranie Maksymiliana Jastrzębskiego jako jej syna Piotrka. Film powstał w 2016 roku, ale jego premiera odbyła się w marcu 2019 roku. Piotrek ma dopiero 12 lat, jednak już teraz przyjdzie mu wkroczyć w świat dorosłych, poznać zupełnie inną stronę życia, które dotychczas wydawało mu się bezpieczne i beztroskie. Nadchodzące wakacje nie zapowiadają się najlepiej dla nastolatka, który bardzo tęskni za ojcem, przebywającym za granicą, dokąd wyjechał za chlebem. Jerzy nie ma częstych kontaktów z rodziną, raz w miesiącu odbywają jedynie krótką rozmowę telefoniczną. Piotrek spędza lato w małej miejscowości ze swoją matką. Być może wrażliwy nastolatek właśnie tego roku przeżyje najważniejszy moment w swoim w życiu. Właśnie teraz doświadcza pierwszej miłości i przyjaźni, ale też boleśnie odczuje romans matki, która pod nieobecność męża zbliży się do innego mężczyzny. To letnie zauroczenie Wisi nie pozostanie bez konsekwencji. Kiedy Jerzy dowiaduje się o zdradzie żony, odchodzi. Rozpad rodziny najbardziej odbije się na psychice młodego czwłowieka. Piotrek nie zrozumie postępowania dorosłych, po części siebie obwinia o tę sytuację, dręczy go myśl, że to przede wszystkim on zawiódł zaufanie ojca, nie potrafił stanąć na straży rodzinnego szczęścia. Czy silne przeżycia w wieku dojrzewania mogą wpłynąć na dalsze losy chłopca, na jego decyzje w dorosłym życiu? 22:05 ANTYFONIE - MATEUSZ ROSIŃSKI/PRÓŻNIA Film dokumentalny, 23 min, Polska, 2019 Reżyseria: Andrzej Załęski Scenariusz: Jacek Staniszewski, Andrzej Załęski W kolejnym odcinku wystąpią Mateusz Rosiński - muzyk, założyciel wytwórni muzycznej Dym, organizator festiwalu Dym, szef klubu Sejf, człowiek, który ożywia gorzowską scenę artystyczną; oraz Próżnia projekt Mateusza Puźniaka, znanego pod pseudonimem Mef i Maksymiliana Wiśniewskiego, czyli Tutti Harp. Duet wydał niedawno debiutancki materiał pod tytułem "Zapaść". 22:35 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - PREWENCJA KRYMINALNA: INWIGILACJA 3.0 (PRE - CRIME) Film dokumentalny, 87 min, Niemcy, 2017 Reżyseria: Matthias Heeder, Monika Hielscher "Pre - crime" (tłumaczone jako przedstępstwo albo prewencja kryminalna) to termin ukuty przez pisarza science fiction Philipa K. Dicka i spopularyzowany w filmie Stevena Spielberga "Raport mniejszości". Coraz częściej stosowany jest jednak w literaturze naukowej do opisu systemów karnych, zajmujących się przestępstwami jeszcze niepopełnionymi. To ogół działań mających na celu przewidzenie, zakłócenie, powstrzymanie lub ograniczenie zagrożeń kryminalnych. Paradoksem jest tu niewątpliwie fakt monitorowania przestępstwa, do którego jeszcze nie doszło, a które jest niejako przesądzone. Film Matthiasa Heedera i Moniki Hielscher przedstawia współczesne systemy prewencji kryminalnej funkcjonujące już w zachodnich krajach (m.in. Wielka Brytania, Niemcy, USA). Film opowiada, na czym oparte są ich algorytmy, a także jak sprawdzają się w realnej pracy policji, poprawiając statystyki wykrywania przestępstw. Drugą stronę modelu prezentująprawnicy, aktywiści i osoby, które ku swojemu zdziwieniu znalazły się na istach osób podejrzewanych o przyszłe przestępstwa. Film jest socjologicznym esejem, badającym zacierające się granice między bezpieczeństwem a prywatnością, technologią a prawami człowieka, statystyką a konkretnym życiem. Termin prewencja kryminalna pochodzi z filmu "Raport mniejszości", w którym przewiduje się, że ktoś zamierza popełnić przestępstwo, i prewencyjnie się go aresztuje, zanim dokona zabronionego czynu. Przyszłość dzieje się już teraz. Trwa proces wzmacniania bezpieczeństwa publicznego. Czy można przewidzieć przestępstwo, zanim do niego dojdzie? Oprogramowanie przewiduje przestępstwa; policja jest na miejscu zbrodni wcześniej niż sprawca; komputery tworzą listy jutrzejszych zabójstw. To tak zwana prewencja kryminalna. Internet wciąż się uczy i ewoluuje. Obserwuje, analizuje, gromadzi, przechowuje. Witajcie w Matriksie. Matrix, Lista Strategicznych Osób, Lista Osób Objętych Zakazem Lotów, Lista Obserwowanych Terrorystów. Raz na liście, zawsze na liście, bo tak chce komputer, bo nikt za to bezpośrednio nie odpowiada. Bo nie ma procedury zapobiegającej błędom maszyny. Bo, szczerze mówiąc, nikogo nie obchodzi, w jaki sposób program komputerowy wpływa na życie. 00:15 LOVE STORY (LOVE STORY) Melodramat, 96 min, USA 1970 Reżyseria: Arthur Hiller Scenariusz na podstawie własnej powieści: Erich Segal Aktorzy: Ali MacGraw, Ryan O'Neal, John Marley, Ray Milland, Russell Nype, Katherine Balfour, Sydney Walker, Robert Modica i inni Gdy w 1970 r. 33-letni wówczas profesor literatury na uniwersytecie Yale Erich Segal wydał niewielką powieść "Love Story", zapewne ani przez chwilę nie przypuszczał, że oto stworzył bestseller światowej miary. I właściwie trudno wyjaśnić, na czym polegał fenomen tej książki ? z literackiego punktu widzenia raczej przeciętnej, w dodatku napisanej początkowo właśnie jako scenariusz filmowy, do którego inspiracją stała się ponoć autentyczna historia opowiedziana autorowi przez jednego ze studentów. Przenosząc książkę na ekran, Arthur Hiller pozostał wierny literackiemu pierwowzorowi: stworzył sentymentalną opowieść o zwyczajnej, a przez to tak poruszającej wszystkich miłości dwojga amerykańskich studentów, których dzieli, co prawda, status społeczny, ale łączy młodość, podobne spojrzenie na życie, zainteresowania. Niespodziewanie oboje stają wobec tragedii, której nie jest w stanie pokonać nawet najsilniejsze uczucie. Film otrzymał w 1971 r. Oscara za muzykę oraz sześć nominacji do nagrody Akademii we wszystkich najważniejszych kategoriach: dla najlepszego filmu, za reżyserię, scenariusz, dla najlepszego aktora i aktorki (Ryan O'Neal i Ali McGraw) oraz za drugoplanową rolę męską dla Johna Marleya. Ponadto zdobył pięć Złotych Globów (najlepszy film, reżyser, scenariusz, muzyka i aktorka pierwszoplanowa). Odtwórcy głównych ról z dnia na dzień stali się aktorską sensacją, nigdy później nie udało się im powtórzyć tego sukcesu. Oliver Barret IV, potomek bogatej bostońskiej rodziny, cieszący się wielkim powodzeniem wśród koleżanek przystojny student Harvardu, poznaje w bibliotece uniwersyteckiej Jenny Cavilleri, córkę rzemieślnika, włoskiego imigranta. Dziewczyna imponuje mu nie tylko urodą i inteligencją, ale także pewnością siebie i niezależnością poglądów. Znajomość między nimi wkrótce przeradza się w wielką miłość. Oliver pragnie poślubić Jenny. Przedstawia ją rodzicom, ale spotkanie przebiega w nie najlepszej atmosferze. Gdy ojciec chłopaka sprzeciwia się ich związkowi, Oliver zrywa z rodziną. Młodzi pobierają się, żyją w bardzo skromnych warunkach, ale są szczęśliwi. Jenny, która dla ukochanego zrezygnowała z kontynuowania studiów muzycznych, zarabia na utrzymanie udzielaniem lekcji śpiewu. Dzięki niej Oliver, pozbawiony teraz finansowego wsparcia rodziców, kończy jednak studia i zaczyna odnosić pierwsze sukcesy zawodowe. Oboje coraz częściej myślą o dziecku. Nieoczekiwanie badania lekarskie ujawniają, że Jenny jest śmiertelnie chora. 02:30 KINO NOCNE - NIEDZIELNE DZIECI Film obyczajowy, 73 min, Polska 1977 Scenariusz i reżyseria: Agnieszka Holland Zdjęcia: Jacek Stachlewski Aktorzy: Zofia Graziewicz, Ryszard Kotys, Krystyna Wachelko-Zalewska, Dorota Stalińska, Maria Głowacka, Krzysztof Zaleski, Teresa Wójcik, Bohdana Majda, Maria Chwalibóg, Adam Ferency, Wojciech Brzozowicz, Aniela Świderska, Elżbieta Osterwianka, Jan Zardecki, Alicja Wolska Kiedyś jeden z krytyków porównał wczesną twórczość Agnieszki Holland do zabiegu chirurgicznego. Polegać on miał na otwieraniu świeżych jeszcze ran w celu zbadania postępów chorób toczących polskie społeczeństwo. Alienacja, nietolerancja, polityczne manipulacje i obyczajowa obłuda - oto patologie współczesności, które młoda reżyserka ukazywała ze szczególną ostrością i szczerością. Taką gorzką, bezwzględną diagnozą są także "Niedzielne dzieci". W filmie tym Holland poruszyła problemy związane z adopcją. Utwór, który początkowo miał się koncentrować na kwestiach moralnych, pod wpływem wrażliwości i zmysłu obserwacyjnego reżyserki przerodził się niemal w obyczajowy dokument. Holland bez osłonek ukazała w nim urągającą zdrowemu rozsądkowi organizację "procesu adopcji", chamstwo urzędników, prymitywne warunki życia wielu polskich rodzin. Głównymi bohaterami filmu jest młode małżeństwo. On jest mechanikiem samochodowym, ona sekretarką w szkole. Na ich pożyciu cieniem kładzie się brak potomstwa. Wreszcie decydują się na adopcję. Chcą przeprowadzić to w tajemnicy. Kiedy po wielu perturbacjach udaje im się "odkupić" niemowlę od młodej, niezamężnej matki, okazuje się, że będą mieli własne dziecko. Za "Niedzielne dzieci" Agnieszka Holland otrzymała nagrodę na Festiwalu Filmów i Widowisk Telewizyjnych w Olsztynie w 1976 roku. Rok później Krystynę Wachelko - Zaleską - odtwórczynię głównej roli kobiecej uhonorowano nagrodą na XX Festiwalu Filmów Autorskich w San Remo. 04:00 TAŚMY KULTURY - TWÓRCA I STWÓRCA Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Kto stworzył twórcę? Co stworzył stwórca? Czy stwórca jest twórcą, a twórca stwórcą? Co jest w takim razie tworzywem? 04:15 SCENA ALTERNATYWNA - BASTARD DISCO Magazyn, 24 min, Polska, 2019 Reżyseria: Joanna Makowska Zespół Bastard Disco (Yuri Kasianenko - śpiew, Paweł Cholewa - bas, Marek Kamiński - perkusja, Kamil Fejfer - gitara) powstał w 2015 roku, z inspiracji amerykańskim noise - rockiem i post - hardcorem lat 90. W maju 2019 roku wydali nową płytę "China Shipping". W Scenie alternatywnej wykonają utwory: "Future Crimes", "Shining Confidence", "Sophia", "Time Traveller", 'Clear!","Game of Patriots".