TVP Kultura Poniedziałek, 06.01.2020 08:00 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - BRATEK ROBOTYCKI Dysk./wywiad/debata, 8 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Małgorzata Nieciecka - Mac (prowadzący) Święto Trzech Króli, święto Objawienia Pańskiego, zwane Epifanią jest jednym z najstarszych świąt chrześcijańskich, starszym niż Boże Narodzenie. O tym wyjątkowym dniu Małgorzata Nieciecka - Mac porozmawia z Bratkiem Robotyckim z Muzeum Etnograficznego w Warszawie. 08:10 TRZEJ KRÓLOWIE Film animowany, 8 min, Polska, 2014 Reżyseria: Anna Błaszczyk Scenariusz: Anna Błaszczyk Zdjęcia: Maciej Błaszczyk Muzyka: Jan Duszyński Film animowany na podstawie kolędy nr 93 ze zbioru "Pastorałki i Kolędy z melodyjami" wydanego w Krakowie w 1843 r. Historia Trzech Króli opowiada o trzech cudzoziemcach, którzy wiedzieni gwiazdą, wyruszyli w drogę do Betlejem, które zostało im naznaczone jako miejsce narodzin pewnego dzieciątka. Każdy z nich rozpoczął samodzielną podróż, która po pewnym czasie stała się ich wspólną wędrówką. Zarówno Kacper, jak i Melchior i Baltazar pochodzili z różnych kultur różnych krajów, mówili w innych językach, a ich życie znacznie różniło się od siebie. Pomimo tych wszystkich różnic kulturowych znaleźli sposób, aby przemierzyć drogę razem i wspólnie osiągnąć cel. To doświadczenie dało im nie tylko radość z możliwości uczestnictwa w tym szczególnym wydarzeniu, ale również poznania prawdziwych przyjaciół, którzy trwają przy sobie zarówno w dobrych jak i złych chwilach, stanowiąc wsparcie dla siebie nawzajem. Mimo że oparty na biblijnej przypowieści, film bez patosu pokazuje przyjaźń rodzącą się w czasie wspólnej wyprawy i cieszenia się z osiągnięcia celu. (filmpolski.pl) 08:25 MĄŻ POD ŁÓŻKIEM Nowela filmowa, 26 min, Polska, 1967 Autor: Fiodor Dostojewski, Stanisław Różewicz, Tadeusz Różewicz Reżyseria: Stanisław Różewicz Zdjęcia: Franciszek Kądziołka Aktorzy: Bronisław Pawlik, Irena Szczurowska, Roman Wilhelmi, Marian Jastrzębski Nowela filmowa według opowiadania Fiodora Dostojewskiego. Zazdrosny mąż śledzący swą żonę myli mieszkania i aby nie zostać przyłapanym przez męża gospodyni, chowa się pod łóżko, gdzie znajduje już pewnego mężczyznę. 08:55 CIOCIA DANIELLE (TATIE DANIELLE) Film komediowy, 106 min, Francja, 1990 Reżyseria: Étienne Chatiliez Scenariusz: Florence Quentin Zdjęcia: Philippe Welt Muzyka: Grard Kawczynski Aktorzy: Tsilla Chelton, Catherine Jacob, Isabelle Nanty, Neige Dolsky, Eric Prat, Laurence Fvrier Tytułowa cioteczka Danielle to osoba z piekła rodem. Udręczona rodzina zostawia ją pod opieką młodej dziewczyny, a sama wyjeżdża na wakacje do Grecji. Nieznośna cioteczka początkowo wszelkimi siłami uprzykrza życie młodej opiekunce, w końcu jednak obie kobiety odkrywają, że mają ze sobą wiele wspólnego. Rodząca się między nimi przyjaźń wystawiona zostanie na próbę, kiedy dziewczyna postanowi spędzić noc na plaży ze świeżo poznanym Amerykaninem. 11:00 LATO LEŚNYCH LUDZI - ODC. 5/5 - LEGENDA Serial obyczajowy, 74 min, Polska, 1984 Reżyseria: Władysław Ślesicki Scenariusz: Władysław Ślesicki Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Jerzy Bińczycki, Rafał Wieczyński, Wiktor Zborowski, Sylwester Maciejewski Pięcioodcinkowy serial. Uwspółcześniona adaptacja powieści Marii Rodziewiczówny dokonana przez Władysława Ślesickiego, reżysera pierwszej wersji "W pustyni i w puszczy". Bohater o przezwisku "Coto" wyprawia się samotnie na bagna, aby odnaleźć grób Odrowąża, dowódcy oddziału partyzanckiego z czasów II wojny światowej. Zostaje zaatakowany przez poszukiwaczy legendarnego skarbu Odrowąża. Wychodzi cało z opresji dzięki pomocy przyjaciół. "Coto" dowiaduje się, że legendarnym Odrowążem jest jego dziadek. Bierze udział w spotkaniu kombatantów jego oddziału partyzanckiego. Spotyka Justynę i przekonuje się, że łączące ich uczucie nie przeminęło wraz z latem. 12:25 CUD PURYMOWY Film obyczajowy, komediowy, 57 min, Polska, 2000 Reżyseria: Izabella Cywińska Scenariusz: Maciej Karpiński Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Aktorzy: Henryk Miśkiewicz, Piotr Stawski, Marta Stanisławska, Paweł Perliński, Jerzy Satanowski Aktorzy: Sławomir Orzechowski, Danuta Stenka, Grzegorz Małecki, Zygmunt Hobot, Andrzej Szopa, Eliza Ryciak, Mirosław Zbrojewicz, Cezary Kosiński, Karolina Muszalak, Przemysław Kaczyński, Tomasz Kozłowicz, Karolina Dąbrowska, Arkadiusz Detmer, Witold Wieliński, Witold Bieliński Jan Kochanowski, łódzki robotnik w średnim wieku, mieszka wraz z żoną i dorosłym synem w niewielkim, skromnym mieszkaniu w bloku. Jan pracuje w fabryce, jego żona zajmuje się domem, a syn większość czasu spędza z kolegami - kibicami jednego z łódzkich klubów piłkarskich. Młodzi z zaangażowaniem godnym lepszej sprawy szukają okazji do bójki z każdym, kto wejdzie im w drogę. Najchętniej, rzecz jasna, z kibicami innych drużyn. Jeśli chwilowo nie ma się z kim bić, młodzież poświęca się walce słownej, wypisując na murach domów obelżywe napisy, deprecjonujące piłkarskich przeciwników. W ich środowisku za największą obelgę uważa się porównanie kogoś do Żyda - odwiecznego wroga prawdziwych Polaków - katolików, knującego intrygi i spiski. Ów prymitywny, przesiąknięty irracjonalnym lękiem i wynikający z głębokiej niewiedzy antysemityzm młody Kochanowski wyniósł z domu. Jego ojciec, Jan, nigdy nie krył przed rodziną (i resztą świata) swoich poglądów. Według niego przyczyną wszelkiego zła i nieszczęść są właśnie Żydzi. Kiedy upada zakład pracy, w którym przez długie lata był zatrudniony, wie, gdzie szukać winnych. Dla rodziny Kochanowskich utrata pracy przez ojca jest poważnym problemem. Z przygnębienia wyrywa ich niespodziewany i wielce tajemniczy telefon. Oto pewien nowojorski adwokat zaprasza Jana Kochanowskiego na spotkanie, albowiem ma mu coś niezwykle ważnego do zakomunikowania. W ekskluzywnej restauracji, w której Jan czuje się raczej niepewnie, oznajmia mu, że dostał pokaźny spadek. Jego mieszkający w Stanach wuj zmarł niedawno, a był człowiekiem zamożnym. Po długich poszukiwaniach okazało się, że Jan Kochanowski jest jego najbliższym krewnym. Nie to jest jednak dla naszego bohatera największym zaskoczeniem, ba, szokiem nawet. Otóż jego wuj był Żydem! Podobnie jak jego matka i ojciec, którzy naprawdę nazywali się Cohen, a nie Kochanowscy. Jakby tego było mało, warunkiem otrzymania spadku jest powrót rodziny Kochanowskich do wiary ojców! Zdruzgotany Jan wraca do domu, nic nie mówiąc żonie i synowi o przebiegu rozmowy z adwokatem. Stopniowo jednak zaczyna inaczej patrzeć na otaczający go świat, a jego poglądy ewoluują w niemożliwym - zdawać by się mogło - kierunku. Film ten porusza temat bardzo trudny i bardzo aktualny, przedstawiając go jednak w komediowej, łatwo przyswajalnej konwencji. Jaki jest ten nasz, polski (łódzki) antysemityzm, z czego wypływa - zastanawiają się autorzy filmu, który, choć ma lekką, komediową formę, skłania do głębszej refleksji. 13:35 ALL YOU NEED IS KLAUS (ALL YOU NEED IS KLAUS) Film dokumentalny, 51 min, Niemcy, 2017 Reżyseria: Jorg Bundschuh Klaus Voormann to postać niezwykle związana z ruchami artystycznymi ostatnich dekad. W 1960 roku artysta spotkał Beatlesów w Hamburgu, kiedy byli jeszcze mało znanym zespołem. Jak się później okazało, te spotkanie przyniosło owoce - projektował okładki ich płyt, a za grafikę na albumie "Revolver" zdobył nagrodę Grammy. Voormann współpracował także z innymi gwiazdami, m.in. Bee Gees, B. B. Kingiem, Lou Reedem, Jerrym Lee Lewisem czy Keithem Moonem. Jego działalność nie ograniczała się jednak wyłącznie do sztuk wizualnych. Udzielał się także muzycznie. Grał z Beatlesami, Erikiem Claptonem czy Bobem Dylanem. Film "All you need is Klaus" to podróż w głąb niesamowitego życia Klausa Voormanna. To historia o przyjaźni, rock'n'rollu i sztuce. 14:30 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - BRATEK ROBOTYCKI Dysk./wywiad/debata, 8 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Małgorzata Nieciecka - Mac (prowadząca) Święto Trzech Króli, święto Objawienia Pańskiego, zwane Epifanią jest jednym z najstarszych świąt chrześcijańskich, starszym niż Boże Narodzenie. O tym wyjątkowym dniu Małgorzata Nieciecka - Mac porozmawia z Bratkiem Robotyckim z Muzeum Etnograficznego w Warszawie. 14:50 NIEDZIELA Z TWÓRCZOŚCIĄ TADEUSZA KONWICKIEGO Dysk./wywiad/debata, 42 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Marta Perchuuć - Burzyńska (prowadząca) Program poświęcony jest twórczości Tadeusza Konwickiego - pisarza, reżysera i scenarzysty filmowego. Przyjaciele i współpracownicy wspominają go jako twórcę i człowieka. Zastanawiają się nad wpływem, jaki na jego postrzeganie świata miała jego biografia - młodość na Wileńszczyźnie, wojna, a także życie w PRL. Ze szczególną uwagą przyglądają się kilku wątkom powracającym w twórczości Konwickiego, jak dramatyczne doświadczenie wojenne, tęsknota za utraconym światem dzieciństwa, a także wiara w nowy świat po wojennej katastrofie. Rozmawiają także o życiu codziennym rodziny Konwickich, wspominając słynny stolik w "Czytelniku" i przyjaźń z Gustawem Holoubkiem. 15:35 TRZEJ KRÓLOWIE Film animowany, 8 min, Polska, 2014 Reżyseria: Anna Błaszczyk Scenariusz: Anna Błaszczyk Zdjęcia: Maciej Błaszczyk Muzyka: Jan Duszyński Film animowany na podstawie kolędy nr 93 ze zbioru "Pastorałki i Kolędy z melodyjami" wydanego w Krakowie w 1843 r. Historia Trzech Króli opowiada o trzech cudzoziemcach, którzy wiedzieni gwiazdą, wyruszyli w drogę do Betlejem, które zostało im naznaczone jako miejsce narodzin pewnego dzieciątka. Każdy z nich rozpoczął samodzielną podróż, która po pewnym czasie stała się ich wspólną wędrówką. Zarówno Kacper, jak i Melchior i Baltazar pochodzili z różnych kultur różnych krajów, mówili w innych językach, a ich życie znacznie różniło się od siebie. Pomimo tych wszystkich różnic kulturowych znaleźli sposób, aby przemierzyć drogę razem i wspólnie osiągnąć cel. To doświadczenie dało im nie tylko radość z możliwości uczestnictwa w tym szczególnym wydarzeniu, ale również poznania prawdziwych przyjaciół, którzy trwają przy sobie zarówno w dobrych jak i złych chwilach, stanowiąc wsparcie dla siebie nawzajem. Mimo że oparty na biblijnej przypowieści, film bez patosu pokazuje przyjaźń rodzącą się w czasie wspólnej wyprawy i cieszenia się z osiągnięcia celu. (filmpolski.pl) 15:50 PORTRET RODZINNY WE WNĘTRZU (GRUPPO DI FAMIGLIA IN UN INTERNO / CONVERSATION PIECE) Dramat obyczajowy, 116 min, Włochy/Francja 1974 Reżyseria: Luchino Visconti Scenariusz na podstawie noweli Enrica Medioliego: Luchino Visconti, Suso Cecchi d'Amico i Enrico Medioli Zdjęcia: Pasqualino de Santis Muzyka: Franco Mannino i Wolfgang Amadeusz Mozart Występują: Burt Lancaster, Helmut Berger, Silvana Mangano, Claudia Marsani, Stefano Patrizi, Elvira Cortese, Romolo Valli, Claudia Cardinale, Dominique Sanda i inni Kończąc latem 1972 r. prace nad dramatem kostiumowym "Ludwig", 66 - letni Luchino Visconti ciężko zachorował. Kilka miesięcy spędził w szpitalu, skąd wyszedł na pół sparaliżowany. Jego stali współpracownicy ze scenarzystą Suso Cecchi d'Amico na czele, uznali, że najlepszą terapią dla mistrza będzie praca i przedstawili mu projekt filmu możliwego do zrealizowania w jednym atelier. W "Portrecie rodzinnym", nagrodzonym Grand Prix na festiwalu w Valladolid w 1975 r. , pojawiają się wątki przewijające się przez całą twórczość Viscontiego. Nostalgia za przemijającym światem wyrafinowanej kultury ustępującej miejsca dynamicznej, brutalnej nowoczesności to jakby echo "Lamparta". Namiętności rozdzierające rodzinę należącą do społecznej elity, stopniowe demaskowanie prymitywnych żądz, amoralności i egoizmu tych ludzi przywodzi na myśl "Zmierzch bogów". Tęsknota starca za pięknem bezpowrotnie minionej młodości odwołuje się do "Śmierci w Wenecji". W filmie występuje właściwie tylko pięciu znakomitych aktorów: Burt Lancaster ("Zabójcy", "Vera Cruz", "Stąd do wieczności", "Zaklinacz deszczu", "Wyrok w Norymberdze", "Lampart", "Zawodowcy", "Cyrk straceńców", "Łowcy skalpów") jest wzruszający i pełen godności jako odcinający się od ludzi i świata Profesor, milczący, trochę maniakalny kolekcjoner. Silvana Mangano ("Gorzki ryż", "Złoto Neapolu", "Ludzie i wilki", "Śmierć w Wenecji", "Ludwig", "Gra złudzeń") gra piękną, lecz wulgarną markizę Biankę Brumonti. Helmut Berger - aktor - maskotka Viscontiego, znany już z jego "Zmierzchu bogów" i "Ludwiga", tutaj jest perwersyjny i zepsuty, a jednocześnie subtelny i wyrafinowany jako Konrad. Tej doborowej trójce towarzyszy dwoje młodych, odkrytych przez Viscontiego włoskich aktorów: Claudia Marsani - Lietta i Stefano Patrizi - Stefano. W ogromnym apartamencie barokowego pałacu rzymskiego mieszka samotnie stary Profesor, bogaty odludek, kolekcjoner cennych obrazów. Należący do niego identyczny apartament piętro wyżej usiłuje od niego wynająć markiza Bianca Brumonti dla swego kochanka, młodego Niemca Konrada Hübela oraz dla córki Lietty i jej narzeczonego Stefano. Profesor broni się przed intruzami, jednak natarczywość markizy zwycięża. W wynajętym na rok apartamencie Brumonti zaczynają przeprowadzać ogromny remont, powodując przy okazji poważne szkody w mieszkaniu Profesora. Zawodzą wszystkie próby pozbycia się uciążliwych lokatorów, Profesor jest bezradny wobec brutalnego, dynamicznego egoizmu ludzi nie rozumiejących, że ktokolwiek na świecie mógłby mieć inne niż oni zdanie, potrzeby i upodobania. Po pewnym czasie Profesor nawiązuje jednak bliższy kontakt z Konradem, młodzieńcem o nader dwuznacznej przeszłości. Pod maską cynicznego playboya odkrywa w nim wrażliwość, wiedzę i poczucie piękna, różniące niesłychanie Konrada od aroganckich Brumontich. Zaczyna odczuwać do niego coś w rodzaju ojcowskiego uczucia. Odżywają niespełnione marzenia o synu - spadkobiercy wiedzy i idei, które wraz z Profesorem odchodzą bezpowrotnie w przeszłość. Życie samotnego intelektualisty i Brumontich coraz bardziej się zazębia. Profesor jest świadkiem histerycznych ataków starzejącej się markizy, widzi całkowitą amoralność młodych, odkrywa niezrozumiałe dla niego wydarzenia polityczne. Coraz bardziej przywiązany do swych lokatorów Profesor zaczyna ich traktować jak rodzinę. Ale gdy wydaje mu się, że zaprzyjaźnił się z nimi na dobre i zaprasza ich do siebie na obiad, między uczestnikami spotkania dochodzi do gwałtownego konfliktu. Krytycy dopatrywali się w postaci Profesora rysów samego Viscontiego, wszechstronnie wykształconego potomka starego rodu książęcego, choć sam reżyser podkreślał w wypowiedziach, że nie jest ani takim egoistą, ani odludkiem, jak jego bohater. Z całą pewnością jednak, co sam przyznawał, obaj reprezentowali odchodzące pokolenie intelektualistów, którzy nie potrafiąc żyć w zgodzie ze swym czasem, zmagają się boleśnie z dzisiejszą generacją, wychodząc z tej próby okaleczeni na resztę życia. "Usiłowałem wyrazić prawdę, że kiedy człowiek dojrzały próbuje zbliżyć się do młodych, jak do własnych dzieci, nie uda mu się to nigdy, bo nigdy ich nie zrozumie powiedział w jednym z wywiadów. - Otwiera oczy ze zdumienia, bo odnajduje się w świecie spraw i rzeczy, których nie pojmuje. Zamyka się w sobie ze strachu, by problemy innych nie stały się jego własnymi i nie zatopiły go. Skupia uwagę na przeszłości, na dziełach ludzkiej myśli, a nie na ludziach". 18:00 LEGENDY POLSKIEGO TEATRU - MIECZYSŁAW PAWLIKOWSKI Film dokumentalny, 49 min, Polska, 1987 Aktorzy: Mieczysław Pawlikowski Przedstawienie sylwetki znanego polskiego aktora Mieczysława Pawlikowskiego. Wykorzystano fragmenty filmów, w których wystąpił i bogaty materiał ikonograficzny. 19:20 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - ROBERT KUŚMIROWSKI Magazyn, 5 min, Polska, 2016 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks O pracy Roberta Kuśmirowskiego "Portiernia" opowie Monika Kozioł. Praca po raz pierwszy była prezentowana w dawnej siedzibie Gazety Wyborczej w Lublinie. W tym celu zaadaptowano nieużywaną portiernię. Obok standardowego wyposażenia z czasów PRL - u w pomieszczeniu znalazły się rekwizyty wyglądające jak przedmioty osobiste pracujących tam portierów. Miejsce, które w dzień pełni funkcję udzielania chłodnej i formalnej informacji, w nocy staje się przestrzenią wolności niepoddanej niczyjemu nadzorowi. Praca porusza temat ograniczania i zamknięcia, na które człowiek się godzi, podejmując określoną pracę. Robert Kuśmirowski (ur. 1973) - performans, instalacja, obiekt, fotografia, rysunek. Przez krytyków nazywany genialnym imitatorem, fałszerzem i manipulatorem rzeczywistości. Z niezwykłą pieczołowitością i skrupulatnością odtwarza przedmioty z przeszłości, wzbudzając przy tym u odbiorcy poczucie niepokoju, zaburzenia chronologii i linearności czasu. Odwołuje się do pamięci oraz historii, rekonstruując jej nietrwałe obiekty, porusza wątek przemijania. 20:30 PANORAMA KINA POLSKIEGO - KAMERDYNER Dramat historyczny, 141 min, Polska, 2018 Reżyseria: Filip Bajon Scenariusz: Mirosław Piepka, Michał S. Pruski, Marek Klat Zdjęcia: Łukasz Gutt Aktorzy: Janusz Gajos, Anna Radwan, Sebastian Fabijański, Marianna Zydek, Borys Szyc, Adam Woronowicz, Kamilla Baar-Kochańska, Diana Zamojska, Daniel Olbrychski, Marcel Sabat, Łukasz Simlat, Sławomir Orzechowski Dramat historyczny w reżyserii Filipa Bajona miał swoją premierę w 2018 roku na festiwalu w Gdyni, gdzie został uhonorowany nagrodą Srebrne Lwy. Akcja - w dużej mierze oparta na faktach - rozgrywa się na ziemi kaszubskiej w pierwszej połowie XX wieku i obejmuje lata 1900 do 1945, w tym dwie wojny światowe. Film ukazuje powikłane i burzliwe losy bohaterów, przedstawicieli różnych nacji: Niemców, Kaszubów i Polaków, z wplecionym centralnym wątkiem miłosnym. Zostały przedstawione skomplikowane postawy i wybory, jakich musieli dokonywać ludzie zamieszkujący północe Kaszuby. Pruska antypolskość walczyła z kaszubskim patriotyzmem, co zakończyło się masowym mordem popełnionym na tysiącach Kaszubów w lasach pod Piaśnicą. Po śmierci matki, nieletni Mateusz Kroll zostaje przygarnięty przez pruską arystokratkę Gerdę von Krauss. Kaszubski chłopiec dorasta w pałacu. Rówieśniczką Mateusza jest córka von Kraussów Marita. Między młodymi z czasem rodzi się miłość. Ojcem chrzestnym chłopca jest kaszubski patriota Bazyli Miotke, który podczas konferencji pokojowej w Wersalu walczy o miejsce dla Kaszub na mapie Polski, a potem buduje symbol jej gospodarczego sukcesu: Gdynię. Traktat wersalski, podpisany w 1919 r. i kończący I wojnę światową daje Polsce niepodległość, co sprawia, że von Kraussowie tracą majątek i wpływy. Wszyscy bohaterowie czują, że świat, który znali, wkrótce diametralnie się zmieni. Wśród żyjących obok siebie Kaszubów, Polaków i Niemców narasta niechęć i nienawiść. II wojna światowa wybucha 1 września 1939 roku. Już pod koniec października w lasach piaśnickich rozpoczynają się egzekucje ludności kaszubskiej dokonane przez okupantów niemieckich. Było to pierwsze masowe ludobójstwo tej strasznej wojny. 23:05 POWIDOKI - HOMER Dysk./wywiad/debata, 11 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Barbara Schabowska - Maszenda (prowadząca), Piotr Nowak (prowadzący) W kolejnym odcinku programu prowadzący dyskutują na temat twórczości Homera. Próbują znaleźć odpowiedź na pytanie, jakim bohaterem jest Odyseusz? Na czym polega jego niezwykłość? Z jakiego powodu Odyseusz tak bardzo podobał się Grekom? 23:15 ANTYFONIE - SEBASTIAN BUCZEK Film dokumentalny, 23 min, Polska, 2017 Reżyseria: Andrzej Załęski Scenariusz: Jacek Staniszewski, Andrzej Załęski Wykonawcy: Jacek Staniszewski (prowadzący) Cykl ma w swoich założeniach tworzyć panoramę zjawisk i postaw twórczych związanych z rozwojem, ewoluowaniem i stanem bieżącym rodzimej sceny muzyki eksperymentalnej. Bohaterem pierwszego odcinka jest SEBASTIAN BUCZEK. Sebastian Buczek jest artystą, grafikem i muzykiem eksperymentującym z brzmieniem i nietypowymi, archaicznymi metodami zapisu muzyki. Do tłoczenia i odtwarzania płyt stosuje nieoczywiste materiały i technologie: polimer, plastik, szkło i wosk, dążąc do dyskusyjnej jakości nagrań, szumów oraz ograniczonej liczby odtworzeń płyty. W epoce płyt winylowych i kaset kiepska jakość była zawsze obecna - gorszy wzmacniacz, gorsza igła. Obecnie, w dobie perfekcyjnej technologii i krystalicznie czystego dźwięku szumy, niska jakość nagrania oraz zanikający zapis mogą być cenne, ciekawe, i niepowtarzalne. Sprawiają, że jest inaczej, pobudzają i przerywają rutynę. 23:45 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - LIST Z MASANJIA (LETTER FROM MASANJIA) Film dokumentalny, 56 min, Kanada, 2018 Reżyseria: Leon Lee Historia chińskiego więźnia politycznego Suna Yi, przetrzymywanego i torturowanego w obozie pracy w Masanjia. Kiedy rozpaczliwy list SOS napisany przez Suna Yi pojawia się w zestawie dekoracji halloweenowych sprzedawanych w Oregonie, wywołuje łańcuch wydarzeń, który obnaża przerażające naruszenia praw człowieka i prowadzi do szeroko zakrojonej reformy rynku pracy w Chinach. [źródło: naekranie.pl] 03:15 KINO NOCNE - SKARBY KRÓLA SALOMONA (KING SOLOMON'S MINES) Film przygodowy, 98 min, USA 1950 Reżyseria: Compton Bennett, Andrew Marton Scenariusz: Helen Deutsch Aktorzy: Deborah Kerr, Stewart Granger, Richard Carlson, Hugo Hass, Lowell Gilmore, Kimursi, Siriaque Za kanwę scenariusza filmu posłużyła bestsellerowa przygodowa powieść Henry'ego Ridera Haggarda z 1885 roku "Kopalnie króla Salomona", której bohaterem jest Allan Quatermain. Reżyserzy chętnie sięgali po głośną książkę angielskiego pisarza. W 1937 roku przeniósł "Kopalnie króla Salomona" na duży ekran Robert Stevenson, a w 1950 Compton Bennett. Kolejną ekranową wersję zrealizował w 1985 roku J. Lee Thompson. Film "Skarby króla Salomona" z 1950 roku został uhonorowany dwoma Oscarami za zdjęcia i montaż. Był również nominowany do tej nagrody w kategorii najlepszy film. Doświadczony przewodnik i łowca nagród, Allan Quatermain, zgadza się pomóc Elizabeth Curtis i jej bratu Johnowi Goode, którzy biorą udział w poszukiwaniach jej męża. Zaginął w Afryce podczas ekspedycji mającej na celu odkrycie legendarnej kopalni króla Salomona. Mają kopię mapy, którą posługiwał się mąż Elizabeth. Przyłącza się do nich tajemniczy tubylec, Umbopa. Choć początkowo Allan nie aprobował obecności kobiety w ekipie poszukiwawczej, z czasem zaczyna darzyć ją coraz większą sympatią. W końcu on i Elizabeth zakochują się w sobie. Kiedy poznają Van Bruna, białego człowieka, który żyje wśród plemion, ten opowiada im, że spotkał Curtisa. Allan jednak nie wierzy mu, rozpoznaje w nim bowiem uciekiniera i wroga. Bierze go jako zakładnika, by bezpiecznie opuścić wioskę plemienia. Dochodzi do strzelaniny i poszukiwacze muszą uciekać przed rozwścieczonymi tubylcami. Zanim trafią na trop Curtisa, przeżyją jeszcze mnóstwo mrożących krew w żyłach przygód. 05:05 TAŚMY KULTURY - KOLOROWE ŻYCIE Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Jakie jest "dobre życie"? Kolorowe! Czemu nasze "kolorowe życie" bywa szare, a nasze kolorowe oczy takie stare?