TVP Kultura Piątek, 17.01.2020 08:25 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - KONRAD KOŁODZIEJSKI Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Piotr Gociek (prowadzący) "Dom władzy. Opowieść o rosyjskiej rewolucji" to tytuł najnowszej książki amerykańskiego historyka Yuri Slezkine'a, znanego w Polsce z pracy zatytułowanej "Wiek Żydów". Gościem Piotra Goćka będzie Konrad Kołodziejski, publicysta i komentator. 08:35 PANOPTICUM Film animowany, 5 min, Polska, 1969 Reżyseria: Mirosław Kijowicz Scenariusz: Mirosław Kijowicz Zdjęcia: Jan Tkaczyk Muzyka: Eugeniusz Rudnik Film składa się z pięciu skeczy, których tematem jest okrucieństwo. 08:50 DALEKO OD OKNA Dramat psychologiczny, 113 min, Polska 2000 Reżyseria: Jan Jakub Kolski Scenariusz: Cezary Harasimowicz Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Dorota Landowska, Dominika Ostałowska, Bartosz Opania, Krzysztof Pieczyński, Karolina Gruszka, Dariusz Toczek, Adam Kamień, Magdalena Mirek, Olgierd Łukaszewicz, Grzegorz Damięcki, Ola Fiedeń, Marysia Sabonis, Natalia Mikovic, Wiktoria Witczak, Filip Seweryński, Jerzy Żydkiewicz i inni "Daleko od okna" uznano za jeden z najlepszych polskich filmów 2000 roku. Stanowi on także przełom w karierze Jana Jakuba Kolskiego. Po raz pierwszy reżyser zdystansował się od swojej ulubionej, wiejsko - mitycznej tematyki, dzięki której dokonywał - jak sam mówił - "osobistych rozliczeń ze światem". Etap "rozliczeniowy" w jego twórczości zakończyła "Historia kina w Popielawach" (1998). "Wierzę, że teraz znajdę w sobie dość wrażliwości, by dostrzegać inne rzeczy" - deklarował Kolski w wywiadach i słowa dotrzymał. Na pierwszy rzut oka "Daleko od okna" jest filmem o holocauście. Trudno o temat bardziej ostatnio eksploatowany, a jednak reżyser nie powiela startych do cna klisz i martyrologicznych stereotypów. Spora w tym zasługa Cezarego Harasimowicza i jego scenariusza, powstałego na kanwie prozy Hanny Krall. "Daleko od okna", choć za punkt wyjścia ma historię autentyczną, daleko wykracza poza reporterski realizm właściwy twórczości autorki "Sublokatorki". Dramatycznej opowieści o Żydówce ukrywanej w czasie wojny przez Polaków Harasimowicz nadaje cechy uniwersalne, godne greckiej tragedii. Inkrustuje realistyczną fabułę akcentami metaforycznymi i symbolicznymi (szafa jako symbol zniewolenia i upodlenia). Mroczne, "klaustrofobiczne" zdjęcia Arkadiusza Tomiaka przydają filmowi dusznej i ciężkiej atmosfery. Uwiarygodniają w ten sposób dramat Jana i Barbary, którzy przez lata noszą na dnie serca straszną tajemnicę i poczucie winy. Aktorskim odkryciem filmu jest Dorota Landowska w roli bezpłodnej kobiety, przywłaszczającej sobie córkę swego męża i ukrywanej w szafie Żydówki. Udało jej się stworzyć fascynujący, pełen psychologicznych niuansów portret kobiety bezwzględnej i podłej, a zarazem naznaczonej cierpieniem, głęboko upokorzonej. Znakomitą, choć tylko drugoplanową, kreację tworzy też Krzysztof Pieczyński jako granatowy policjant Jodła. Pozornie pozbawiony skrupułów, cynicznie wykorzystujący swoje stanowisko, lecz jednocześnie skrycie kochający Barbarę, powstrzymujący się przed denuncjacją, dopóki ma choć cień nadziei na wzajemność. Wszystko to sprawia, że "Daleko od okna" nie sposób oglądać obojętnie. Przejmująca historia opowiedziana przez Kolskiego wciąga, hipnotyzuje, drąży sumienie. Tadeusz Sobolewski pisał: "Odzwyczailiśmy się traktować kino jako twórczość w sensie dosłownym. Tu udało się stworzyć na nowo jakiś świat, wpuścić nas do niego i sprawić, że stał się naszym światem". Akcja filmu zaczyna się tuż przed wojną. Młody malarz Jan i jego żona Barbara bardzo chcą mieć dziecko. Niestety, wraz z upływem czasu staje się jasne, że któreś z nich jest bezpłodne. Wybucha wojna. Jan zarabia na rodzinę głównie dzięki "fuchom", które organizuje mu Jodła, granatowy policjant, równie ostentacyjnie co nieskutecznie przypochlebiający się Niemcom. Pewnego dnia Jan przyprowadza do mieszkania Reginę, młodą żydowską wdowę. Barbara, choć z lekkimi oporami, zgadza się ją ukrywać. Jan i Regina stopniowo stają się sobie coraz bliżsi. Wreszcie dochodzi do zbliżenia, w wyniku którego Żydówka zachodzi w ciążę. Barbara, dowiedziawszy się o tym, przeżywa podwójne upokorzenie. Po pierwsze została zdradzona przez męża, a po drugie wychodzi na jaw, że to ona nie może mieć dzieci. W odruchu rozpaczy i nienawiści postanawia zadenuncjować Reginę. W decydującej chwili dostaje jednak torsji, co tłumaczy Niemcom jako objaw ciąży.Od tej pory zaczyna udawać, że jest w odmiennym stanie, Reginę zaś na całe dnie i noce zamyka w szafie, gdzie kobieta przechodzi psychiczne katusze. Jodła przypadkiem odkrywa, że Jan i Barbara ukrywają u siebie Żydówkę. Barbarze jednak udaje się go przekupić cennym na szyjnikiem. Jan, nie mogąc znieść coraz bardziej nieznośnej i stresującej sytuacji, całkowicie oddaje inicjatywę żonie. Wreszcie nadchodzi dzień rozwiązania. Regina rodzi córkę, lecz Barbara nie pozwala jej nawet zobaczyć twarzy dziecka. Niemowlę zostaje czym prędzej ochrzczone, Regina zaś zredukowana do roli karmicielki. Liczne nagrody m.in. na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni, Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie i Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej "Prowincjonalia". 11:00 PRZYŁBICE I KAPTURY - ODC. 3/9 - POŻOGA Serial kostiumowy, przygodowy, 57 min, Polska, 1985 Reżyseria: Marek Piestrak Scenariusz: Marek Piestrak Zdjęcia: Janusz Pawłowski Muzyka: Wojciech Karolak Aktorzy: Ewa Biała, Bożena Krzyżanowska, Władysław Komar, Henryk Machalica, Piotr Garlicki Oberżysta Marcin pomaga Czarnemu dostać się na służbę do kupca Petera Vogelwedera, który kieruje siecią szpiegów krzyżackich w Krakowie. Na służbę zostaje też przyjęty Dzieweczka. Pod nieobecność Benka oddział rycerza Sonnenberga napada na Rubież. Żonę Benka, a siostrę Czarnego, Zytę, zabiera ze sobą jako zdobycz wojenną. Po powrocie zrozpaczony Benko próbuje popełnić samobójstwo. W ostatniej chwili ratuje go tajemniczy brat Erazm, wysłannik księdza Andrzeja. Brat Erazm obiecuje Benkowi, że pomoże mu odnaleźć Zytę i poleca udać się na Litwę, do klasztoru w Trokach - tam dowie się, co ma robić dalej. Czarny usiłuje zbliżyć się do Vogelwedera i jego pięknej siostry Weroniki... 12:10 PRZYŁBICE I KAPTURY - ODC. 4/9 - PRZERWANE OGNIWO Serial kostiumowy, przygodowy, 52 min, Polska, 1985 Reżyseria: Marek Piestrak Scenariusz: Marek Piestrak Zdjęcia: Janusz Pawłowski Muzyka: Wojciech Karolak Aktorzy: Ewa Biała, Bożena Krzyżanowska, Władysław Komar, Henryk Machalica, Piotr Garlicki W klasztorze w Trokach Benko przechodzi szkolenie jako przyszły agent polskiego wywiadu. Weronika Vogelweder zakochuje się w Czarnym. Peter Vogelweder zaczyna coś podejrzewać. Nocą razem z Brunonem Brennerem zwabia Czarnego w pułapkę. Widzi to Dzieweczka. Zawiadamia Jaksę i uwalniają przyjaciela z lochów w domu Brennera. Vogelweder rozpoznaje jednak Dzieweczkę, czyli swojego służącego. Wspólnie z bratem Johannem zabijają nieszczęśnika. Następnie Peter ucieka z Krakowa do Malborka. Przełożony klasztoru, brat Erazm, wysyła Benka do Wilna. Pod imieniem Jawnuty z Niemirzy, wroga Jagiełły, Benko ma przeniknąć w otoczenie rycerza Sonenberga. 13:15 FESTIWAL W SALZBURGU - FAUST (SALZBURG FESTIVAL 2016: FAUST) Film fabularny telewizyjny, 184 min, Niemcy, 2016 Reżyseria: Reinhard Von Der Thannen Wykonawcy: Piotr Beczała, Maria Agresta, Alejo Perez "Faust" Gounoda był niegdyś bardzo popularną i często wystawianą operą. Mimo upływu czasu niewiele się zmieniło. "Faust" dalej cieszy się ogromnym powodzeniem, czego dowodem jest to, że w 2016 roku został zaprezentowany na Festiwalu w Salzburgu. 16:25 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - KONRAD KOŁODZIEJSKI Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Piotr Gociek (prowadzący) "Dom władzy. Opowieść o rosyjskiej rewolucji" to tytuł najnowszej książki amerykańskiego historyka Yuri Slezkine'a, znanego w Polsce z pracy zatytułowanej "Wiek Żydów". Gościem Piotra Goćka będzie Konrad Kołodziejski, publicysta i komentator. 16:40 JEJ POWRÓT Film obyczajowy, 63 min, Polska 1975 Autor: Joseph Conrad Scenariusz i reżyseria: Witold Orzechowski Zdjęcia: Kazimierz Konrad Aktorzy: Beata Tyszkiewicz, Jerzy Zelnik, Andrzej Mrożewski, Maria Wachowiak, Lucja Kowalik, Leon Niemczyk, Andrzej Bogucki, Tadeusz Tarnowski, Jerzy Januszewicz, Mirosław Szonert, Marian Stanisławski, Jerzy Moes, Andrzej May, Henryk Rostworowski, Ewa Śnieżanka Adaptacja opowiadania "Powrót" Josepha Conrada, pomieszczonego w tomie "Opowieści niepokojące". Reżyser przeniósł akcję z Londynu końca XIX wieku do międzywojennego Krakowa. Młody, zapracowany przemysłowiec przeżywa szok, kiedy dowiaduje się o odejściu swej pięknej żony. Kolejny wstrząs przychodzi jeszcze tego samego dnia. Wiarołomna małżonka niespodziewanie wraca. Nie stara się ani przeprosić męża, ani wyjaśnić mu cokolwiek. W zamian za to obwieszcza, że nim gardzi, nienawidzi jego stylu życia i że od tej pory będzie z nim tylko "pro forma". Młody przedsiębiorca pod wpływem postępku żony postanawia zrewidować swoje dotychczasowe życie. Wnioski z jego przemyśleń nie są budujące... Pierwszą w polskiej kinematografii adaptację utworu Josepha Conrada cechuje dobra gra aktorska, interesująca próba psychologicznej analizy oraz - jak na połowę lat siedemdziesiątych - scenograficzna maestria. "Cudowne pałacowe wnętrza, boazerie, żyrandole, stylowe meble i stroje, w których kobiety są piękne do nieprzyzwoitości; pastelowe pejzaże, miękkie jakby z pogranicza snu i realności", nad którymi rozpływali się krytycy, mogą robić wrażenie także i dziś. 18:00 W OSTATNIEJ CHWILI - O KOMIKSIE W PRL - U Film dokumentalny, 54 min, Polska, 2011 Reżyseria: Mateusz Szlachtycz Scenariusz: Mateusz Szlachtycz, Szymon Holcman Zdjęcia: Mateusz Szlachtycz Muzyka: Robert Niziński Jakich znasz polskich bohaterów komiksowych? Odpowiedzi na to pytanie, zadane przez autora dokumentu o historii polskiego komiksu w PRL - u, świadczą o niemal kompletnej nieznajomości krajowych wydawnictw. Miejsce naszych rodzimych bohaterów zajęły bowiem zamerykanizowane postaci. Dorobek polskiej kultury komiksowej znajduje się w głębokiej defensywie, która będzie trwała tak długo, dopóki nie powstaną udane filmowe adaptacje komiksów. Tak jak to się dzieje we Francji, czego dowodem są choćby kolejne ekranizacje popularnej serii "Asterix". Ponieważ nigdy przedtem nie powstał ani jeden rzetelny film dokumentujący dokonania klasyków polskiej sztuki komiksu, twórca "W ostatniej chwili" niejako wypełnia tę lukę. Reżyser Mateusz Szlachtycz nakręcił dokument o historii komiksu w latach 50. , 60. , 70. , 80. aż do 90. W realizowanym w latach 2007 - 2011 filmie wykorzystał zarejestrowane rozmowy z klasykami polskiej sztuki komiksu, których oglądamy na ekranie, choć niektórych z nich dziś już nie ma wśród żywych. W filmie wystąpili: Henryk Chmielewski znany jako Papcio Chmiel - autor komiksów o "Tytusie, Romku i A'tomku", Grzegorz Rosiński - rysownik komiksowy i ilustrator o europejskiej sławie, m. in. seria '"Thorgal", Bogusław Polch - m. in. rysownik serii o kapitanie Żbiku, Tadeusz Baranowski - m. in. autor serii o profesorku Nerwosolku, Szarlota Pawel - m. in. autorka serii "Kleks", rysownik Mieczysław Wiśniewski (1925 - 2006) - twórca serii o kapitanie Klossie, rysownik i scenarzysta Janusz Christa (1934 - 2008), m.in. twórca serii "Kajko i Kokoksz". Nie mogło zabraknąć w filmie komiksowych wspomnień z czasów Solidarności, o których opowiada Jacek Fedorowicz, autor komiksów z głównymi postaciami tamtych dni: Kuroniem, Wałęsą, Borusewiczem, Bugajem, Mazowieckim. Ponadto rysownik Bogusław Polch wspomina o komiksie "Martwe posągi" stworzonym do spółki z Maciejem Parowskim dokumentującym obalenie pomnika Dzierżyńskiego. Rozmowy z twórcami zostały wzbogacone o komentarze znawców tematu, historyków, teoretyków komiksu, wydawców. Wśród nich znaleźli się: Dobrosław Kobielski - dyr. Krajowej Agencji Wydawniczej w latach 70. , Krzysztof Teodor Toeplitz (1933 - 2010), Adam Rusek - historyk komiksu, Biblioteka Narodowa, Jerzy Szyłak - komiksolog, rysownik komiksowy młodszego pokolenia Przemysław Truściński i inni. Film jest bogato ilustrowany zdjęciami, dokumentami, rysunkami oraz animowanymi fragmentami omawianych komiksów. Tytuł dokumentu "W ostatniej chwili!" został zaczerpnięty z tytułu jednego z zeszytów o kapitanie Klossie. 20:30 KINO MISTRZÓW - MŁODOŚĆ (LA GIOVINEZZA / YOUTH) Dramat, 118 min, Włochy/Szwajcaria/ Francja/Wielka Brytania 2015 Scenariusz i reżyseria: Paolo Sorrentino Zdjęcia: Luca Bigazzi Muzyka: David Lang Aktorzy: Michael Caine, Harvey Keitel, Rachel Weisz, Paul Dano, Jane Fonda Melancholijna opowieść o jesieni życia, niespełnionych ambicjach i poszukiwaniach celu w życiu. Scenerią filmowych wydarzeń jest luksusowy hotel w Wiesen u podnóża szwajcarskich Alp. Bohaterowie to goście tego hotelu, m.in. Fred Ballinger i Mick Boyle, którzy mają już na karku prawie osiemdziesiątkę. Znają się od wielu, wielu lat, przyjaźnią się, a ich dzieci połączyła przysięga małżeńska. Fred jest dyrygentem, zakończył jednak zawodową karierę, przysięgając, że już nie będzie komponować i przestanie dyrygować. Odmawia nawet wtedy, gdy pojawia się u niego wysłannik królowej Elżbiety II, prosząc, by zagrał swój znany utwór na koncercie z okazji urodzin księcia Filipa. Tymczasem jego przyjaciel Mick broni się przed emeryturą, wciąż chce być aktywnym zawodowo. Właśnie pracuje wraz z grupą pisarzy nad scenariuszem nowego filmu, który będzie swoistym podsumowaniem jego dotychczasowego dorobku artystycznego. W ich ekipie jest także sfrustrowany aktor Jimmy Tree, który marzy o wspaniałej kreacji, ubolewając, że dotąd zaistniał w świecie filmowym jedynie rolą robota. W hotelu przebywają także inne ciekawe postaci, jak choćby młoda masażystka, cierpiący na nadwagę Diego Maradona, a także Miss Uniwersum. Przyjaciele Fred i Mick snują wspomnienia na temat życia i kariery zawodowej. Wszystko się zaciera w pamięci, z przeszłości pamiętają niewiele, a przed nimi jawi się jedynie pustka, bez żadnej przyszłości. Małżeństwo ich dzieci rozpadło się. Córka Freda, Lena, jest z nim w hotelu. Syn Micka zostawił ją dla gwiazdy popu, Palomy Faith. Porzucona Lena wyładowuje swój gniew na ojcu. Tymczasem Mick kończy wraz z ekipą scenariusz i jest zadowolony ze swojej pracy. Uważa się wciąż za dobrego filmowca, który może jeszcze wiele zdziałać, choć tak naprawdę lata świetności ma już za sobą. Mick zamierza powierzyć główną rolę starzejącej się divie Brendzie Morel, ta jednak odrzuca propozycję, mówiąc mu wprost, że od dawna nie zrobił żadnego dobrego filmu. Te słowa prawdy kompletnie załamują Micka. Również Fred będzie się musiał zmierzyć z opinią najbliższych i ostatecznie przeanalizować swoje dotychczasowe życie. 22:40 BRIAN JOHNSON: ŻYCIE W TRASIE - JOE ELLIOT (BRIAN JOHNSON'S A LIFE ON THE ROAD) Film dokumentalny, 43 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Bob Smeaton, Christopher Walker Brian Johnson's A Life On The Road to seria, podczas której frontman zespołu AC/DC odwiedza legendy muzyki rockowej. W trakcie rozmów ze swoimi gośćmi poruszane są historie zespołów od ich pierwszych dni aż do momentów największej sławy. Całość jest bogato okraszona materiałami archiwalnymi oraz znakomitymi anegdotami. Gościem tego odcinka jest Joe Elliot - wokalista Def Leppard. 00:35 OSIEM I PÓŁ (FEDERICO FELLINI. OTTO E MEZZO) Studium psychologiczne, 133 min, Włochy 1963 Reż. Federico Fellini Scenariusz: Federico Fellini, Tullio Pinelli, Ennio Flaiano i Brunello Rondi Zdjęcia: Gianni di Venanzo Muzyka: Nino Rota Wyk. Marcello Mastroianni, Anouk Aimee, Claudia Cardinale, Sandra Milo, Guido Alberti, Mario Conocchia, Cesarino Micelli Picardi, Bruno Ag Nagrodzone Oscarem dla najlepszego filmu obcojęzycznego i Grand Prix na MFF w Moskwie w 1963 r. arcydzieło Felliniego, uważane za jedno z najważniejszych w historii kina. "Osiem i pół" wymyka się tradycyjnym kryteriom oceny. Jego niesłychanie bogata i skomplikowana forma dopuszcza dziesiątki różnych interpretacji. Rozgrywając akcję na kilku planach, przenikających się nieustannie i warunkujących się wzajemnie (akcja "realna", projekty scenariuszowe głównego bohatera - reżysera Guida, jego sny, wspomnienia i marzenia) Fellini snuje rozważania na temat psychologii tworzenia, bada psychikę artysty. Reżyser, proszony o interpretację swego dzieła, mówił: "Osieem i pół" jest czymś, co waha się między seansem u psychoanalityka i badaniem nieuporządkowanej samowiedzy. To film melancholijny, prawie żałobny, choć także komiczny. Pisano, że "Osiem i pół" to film autobiograficzny. Zawsze robię filmy autobiograficzne, a jednocześnie mogę zapewnić, że jest to dzieło całkowicie zmyślone, że ze wszystkich, które zrobiłem, ten film ma najmniejszy związek z faktami realnymi, z moim życiem osobistym, zawarłem w nim bowiem wiele spraw zasłyszanych, wyimaginowanych. Może jest to po prostu opowiadanie o filmie, którego nie zrealizowałem". Skąd wziął się dziwny tytuł"Osiem i pół"? Jest to po prostu numer kolejny dzieła. Wcześniej Fellini zrealizował sześć samodzielnych filmów fabularnych ("Wałkonie","Biały szejk","La strada","Niebieski ptak","Noce Cabirii","Słodkie życie"), jeden film wspólnie z Alberto Lattuadą ("Światła variete") i dwie nowele w składankach "Miłość w mieście" oraz "Boccaccio 70" - trzy ostatnie liczone za pół filmu. Bohater "Osiem i pół" - Guido, 45 - letni reżyser filmowy, przebywa w modnym uzdrowisku usiłując napisać tam scenariusz swego kolejnego filmu. Przygotowania do realizacji trwają już w najlepsze, buduje się dekoracje, producent przedstawia kandydatów do głównych ról, a scenariusza nadal nie ma. Guido zupełnie nie ma pomysłów. Próbuje przeanalizować dotychczasowe życie, szuka źródeł swego zagubienia we wspomnieniach z dzieciństwa, w dawnych przeżyciach. Przywodzi na myśl kobiety, które kochał. Do uzdrowiska zjeżdża kolejna ekipa produkcyjna, Carla - kochanka Guida, jego żona Luisa. Dni mijają na nudnych rozrywkach, na snuciu planów z góry skazanych na zapomnienie. W pewnej chwili Guido dostrzega nową szansę dla siebie w pojawieniu się w jego życiu młodziutkiej aktorki Claudii, która wydaje mu się"dziewczyną ze snów". Tłumi jednak rodzące się uczucie przerażony dzielącą ich różnicą lat. Tymczasem nieuchronnie nadchodzi dzień rozpoczęcia zdjęć. Po premierze filmu krytycy pisali:"Po raz pierwszy udało się filmowcowi zanalizować w sposób subiektywny istotę procesu twórczego, wspólnego dla wszystkich tworców: to odstraszające poczucie niebezpieczeństwa i uczuciowej samotności artysty w świecie stale usiłującym narzucić mu własny obraz rzeczywistości. Sukcesem Felliniego jest niezrównana zręczność, z jaką wcielił się w swego bohatera i ukazał wpływy kościoła, polityki, kobiet, lektur na swoją twórczość. A także wpływ poprzednich siedmiu i pół filmów". Światowy triumf"Ośmiu i pół"ostatecznie przypieczętował zwycięstwo filmu autorskiego, które przez następne lata respektowali nawet potężni producenci. Arcydzieło Felliniego, w nie mniejszym stopniu niż "Obywatel Kane", stało się wzorem dla filmowców 03:30 HISTORIA ZLATANA (DEN UNGE ZLATAN / BECOMING ZLATAN) Film dokumentalny, 95 min, Włochy/Holandia/Szwecja, 2015 Reżyseria: Fredrik Gertten, Magnus Gertten Scenariusz: Antonio Piazza, Fabio Grassadonia Muzyka: Florencia Di Concilio, Marc Lizier Zlatan Ibrahimović, enfant terrible współczesnego futbolu, piłkarz tyleż genialny co krnąbrny. Człowiek, który był mistrzem w czterech różnych krajach: Holandii, Włoszech (z trzema różnymi klubami!), Hiszpanii i Francji. Geniusz pełen paradoksów zapisujący się w pamięci kibiców zagraniami z pogranicza cyrkowych gimnastycznych sztuczek (w młodości trenował taekwondo), z drugiej strony oskarżany o to, że pełnię swoich możliwości pokazuje tylko w meczach ze słabszymi rywalami. Ponoć dlatego nigdy nie sięgnął po Puchar Europy, grając z Barceloną był go bardzo blisko. Wychowany na imigranckich, biednych i niebezpiecznych przedmieściach Malmö, nie miał w życiu łatwo. Wyjątkowo uzdolniony, dość szybko zdał sobie sprawę, że piłka jest dla niego jedyną szansą na zaistnienie. Od początku na przeszkodzie stawał jego trudny charakter - zawieszenia za uderzenie obrońcy łokciem, prowokowanie kibiców, satysfakcja z upokorzenia przeciwnika większa niż z wygranej, konflikty z kolegami z drużyny, od których czuł się lepszy. Do tego niszcząca ambicja - mecz bez zdobytego gola doprowadzał go (i doprowadza dalej, wszak jego kariera wciąż trwa) do białej gorączki. Film to fascynująca opowieść o tym, co zwykle pozostaje ukryte przed oczami fanów - treningi, mecze kontrolne, szatnie, podróże na mecze i zgrupowania. Zdjęcia kręcono przez wiele lat materiał obejmuje rozległy okres od bramek zdobytych dla Malmö w 1999 roku, przez pełną zakrętów karierę w Ajaksie, po dwukrotne mistrzostwo Włoch w barwach Juventusu w latach 2005 i 2006. Ten filmowy portret Zlatana leży na przeciwnym biegunie niż pokazywany w polskich kinach narcystyczny, ocierający się wręcz o śmieszność, film o Cristiano Ronaldo. Potret Ibrahimovicia nie jest PR - owską kreacją, to człowiek z krwi i kości, mierzący się ze swoimi demonami, nieśmiały wobec dziennikarzy i zaskakująco samotny. Jedyne ukojenie daje mu boisko, tylko tam naprawdę jest sobą. Poza nim nie za bardzo potrafi się odnaleźć. Jego przyjaciel, właściciel kawiarni, w której bywał, wspominał, że gdy dopadała go tęsknota za Malmö, jeździł stołować się w Ikei. Z wypowiedzi legend piłki, m.in. Ronalda Koemana, Fabio Capello, Marco van Bastena, Jarego Litmanena, Leo Beenhakkera i fragmentów meczów wyłania się człowiek, który dla sukcesu byłby w stanie zabić. Zresztą, koledze z Ajaksu, którego oskarżył o zbyt małe zaangażowanie, groził publicznie obcięciem głowy. (docsag.pl) 05:15 TAŚMY KULTURY - POCZĄTKI KOŃCÓW Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Wszystko ma swój początek i koniec. Nawet początki mają swoje końce i początki, a końce kiedyś się zaczynają. Ten opis właśnie się skończył - to jest przykład końca końca.