TVP Kultura Środa, 22.01.2020 08:25 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - TOMASZ MIKOŁAJCZAK Dysk./wywiad/debata, 8 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadząca) W kolejnym odcinku porozmawiamy o najnowszej wystawie w Muzeum Architektury we Wrocławiu, przybliżającej sylwetkę Władysława Wincze - jednego z najważniejszych polskich projektantów wnętrz XX wieku. Gościem Katarzyny Sanockiej będzie Tomasz Mikołajczyk - kurator wystawy. 08:40 MADAME TUTLI - PUTLI (MADAME TUTLI - PUTLI) Film animowany, 16 min, Kanada, 2007 Reżyseria: Chris Lavis, Maciej Szczerbowski Madame Tutli - Putli, pasażerka nocnego pociągu, jest obciążona całym swoim ziemskim dobytkiem oraz duchami enigmatycznej przeszłości. Podróżuje samotnie, doświadczając zarówno uprzejmości, jak i gróźb nieznajomych. Kiedy zapada ciemność, nawet nie podejrzewa, iż została wplątana w rozpaczliwą, metafizyczną intrygę. Dryfując między realnym a wyimaginowanym światem, targana tajemnicą i podejrzeniem, Madame Tutli - Putli musi stawić czoła własnym potworom. 2008 - nominacja do Oscara w kategorii Najlepszy krótkometrażowy film animowany. 09:10 GOŁĄB PRZYSIADŁ NA GAŁĘZI I ROZMYŚLA O ISTNIENIU (EN DUVA SATT PA EN GREN OCH FUNDERADE PA TILLVARON / A PIGEON SAT ON A BRANCH REFLECTING ON EXISTENCE) Komediodramat, 95 min, Szwecja/Niemcy/Norwegia/Francja, 2014 Reżyseria: Roy Andersson Scenariusz: Roy Andersson Zdjęcia: Istvn Borbs, Gergely Plos Muzyka: Hani Jazzar, Gorm Sundberg Aktorzy: Holger Andersson, Nils Westblom, Viktor Gyllenberg, Lotti Törnros, Jonas Gerholm Gołąb siedzi na gałęzi, zastanawiając się nad egzystencją, to ostatni rozdział trylogii o istocie bycia człowiekiem. stworzony przez Roya Anderssona po "Pieśniach z drugiego piętra" i "Dla Ciebie, człowieku". Każdy, kto zna szwedzkiego reżysera, wie, czego można się po nim spodziewać - ruchomych obrazów, statycznej kamery, serii szkiców czy scenek, czasem brutalnych, czasem surrealistycznych, zawsze zabarwionych czarnym humorem. Film rozpoczyna się trzyczęściowym wprowadzeniem, pozornie niezwiązanym z resztą fabuły: scenami trzech absurdalnych śmierci. Reszta historii skupia się głównie na postaciach dwóch sprzedawców: Jonathanie i Samie. Sprzedają (należałoby raczej powiedzieć - próbują sprzedać) torby śmiechu, wampirze kły i plastikowe maski tak zwanego Wujka Jeden Ząb. Twierdzą, że chcą pomóc ludziom dobrze się bawić, ale ich zachowanie i wizerunek pasowałby bardziej parze grabarzy. Oprócz nich w filmie występuje też nauczycielka tańca w średnim wieku, która w dość oczywisty sposób komunikuje swoje zainteresowanie jednym z męskich uczniów a ten, zawstydzony, musi hamować ją podczas ćwiczeń. Jest Karol XII, który planuje najazd na Rosję, ale spędza większość swoich dni, przesiadując w barach, zamawiając wodę i flirtując z młodą barmanką. Jest i Lotta, właścicielka Baru Kulejącej Lotty, która wymienia pocałunki za drinki. Są to bohaterowie, których nie sposób nie kochać. Te postaci, tak wyolbrzymione dla celów czarnej komedii, nie są wcale dalekie od nas: zmierzamy się więc oko w oko z naszym bólem i jedyne co nam pozostaje, to próbować się uśmiechnąć. Nawet jeśli będzie to uśmiech wymuszony. (loopedmag.com) 11:00 PRZYŁBICE I KAPTURY - ODC. 9/9 - JUTRO BITWA Serial przygodowy, kostiumowy, 60 min, Polska, 1985 Reżyseria: Marek Piestrak Scenariusz: Marek Piestrak Zdjęcia: Janusz Pawłowski Muzyka: Wojciech Karolak Aktorzy: Ewa Biała, Arkadiusz Bazak, Zbigniew Lesień, Andrzej Precigs, Jerzy Trela Vogelweder i Lasota uciekają z niewoli i docierają do Malborka. Wielki Mistrz każe Vogelwederowi zabić polskiego króla. W Krakowie Czarny i Jaksa zwracają uwagę na dziwnego żebraka. Przyciśnięty do muru Kostur przyznaje się, że śledzi Czarnego na polecenie Krzyżaków. Pokazuje, gdzie się ukrywa - tu Czarny wpada w pułapkę Vogelwedera. Krzyżacy usiłują utopić go, zawiązanego w worku, ale Kostur pomaga mu uwolnić się i zaczyna pracować jako "podwójny agent". Z kolei Czarny i Jaksa odkrywają nowe źródło "przecieków" - książę Siemaszko, dowódca straży Jagiełły, jest kochankiem Weroniki Vogelweder, która wyciąga od niego wiadomości i przekazuje Krzyżakom. Polacy przygotowują się do bitwy pod Grunwaldem. W drodze Jagiełło odbywa krótką pielgrzymkę - w jej trakcie Czarny i Jaksa odkrywają zasadzkę przygotowana przez Vogelwedera i Lasotę. W ostatniej chwili udaje im się zabić obu Krzyżaków. Pod Grunwaldem obaj chronią króla. 12:15 ZAKLĘTY DWÓR - ODC. 1/7 CIEŃ STAROŚCICA Serial historyczno - przygodowy, 57 min, 7 odc. , Polska 1976 Reżyseria: Antoni Krauze Scenariusz: Andrzej Wydrzyński Zdjęcia: Stefan Pindelski Występują: Krzysztof Jasiński, Gustaw Lutkiewicz, Roman Wilhelmi, Jerzy Binczycki, Tadeusz Bartosik, Zofia Czerwińska, Wiesław Gołas, Grażyna Fryman - Kruk, Jan Nowicki, Bruno O'ya, Mieczysław Voit, Janusz Zakrzeński, Janusz Paluszkiewicz i inni "Zaklęty dwór" skupia jak w soczewce główne cechy powieści romantycznej. Przy jego realizacji Antoni Krauze objawił zręczność w operowaniu efektem sensacji, tajemniczości i romantyczną symboliką wielu obrazów, a zarazem pokazał świetne wyczucie w prowadzeniu scen satyryczno - komicznych"- komplementowała twórcę filmu krytyka. Równocześnie powodzenie serialu skłoniło recenzentów do poszukiwania odpowiedzi na pytanie, kim był autor"tej powieści z dreszczykiem", według której nakręcono film. Istotnie, Walery Łoziński (1837 - 61) jest dziś pisarzem zapomnianym. Zginął młodo w pojedynku, nie dotarłszy do armii Garibaldiego, do której zamierzał się zaciągnąć (był gorącym patriotą, już w młodości"zarażonym"demokratycznymi ideami epoki - z gimnazjum w Samborze został relegowany za"wrogie nastawienie do rządu" austriackiego). Zdążył napisać pięć powieści, sporo wierszy, utwór sceniczny, dziesiątki artykułów i drobiazgów literackich do wszystkich gazet lwowskich. W powieściach"Szlachcic chodaczkowy","Szaraczek i karmazyn"przeciwstawiał kosmopolityzm i egoizm"karmazynów"szczeremu patriotyzmowi drobnej szlachty. Do jego najdojrzalszych utworów należą"Czarny Matwij"oraz dwie powieści o spiskach galicyjskich przed rokiem 1848 -"Zaklęty dwór"i jego kontynuacja "Dwie noce", gdzie wprowadził postać emisariusza Towarzystwa Demokratycznego Polskiego, który działa na terenie zaboru austriackiego przed wybuchem Wiosny Ludów. "Zaklęty dwór", jedna z najciekawszych powieści politycznych epoki, jednocześnie jest dowodem na to, jak zręcznie umiał Łoziński budować sensacyjną, awanturniczą intrygę i nastrój niesamowitości i grozy. Trzej główni bohaterowie serialu to tajemniczy maziarz oraz Juliusz Żwirski, spadkobierca znanego z dziwactw starościca Mikołaja, i jego szkolny kolega Damazy Czorgut (obu młodzieńców autor obdarzył pewnymi przymiotami i elementami własnej biografii). Damazy przyjeżdża właśnie do Żwirowa, rodowej siedziby przodków Juliusza. Intryguje go stary, opuszczony dwór starościca Mikołaja strzeżony przez Kostię Bulija, a wśród miejscowej ludności budzący zabobonną trwogę. Miejscowy sędzia opowiada Czorgutowi historię starościca i ujawnia treść jego testamentu. 13:20 SKRZYDŁA Film dokumentalny, 12 min, Polska, 2001 Reżyseria: Maria Sadowska "Ruda marzy o lataniu. W szopie na podwórku buduje skrzydła i rozpoczyna pierwsze nieudane próby lotów. W międzyczasie spotyka przyjezdnego geodetę i rodzi się pierwsza miłość. Aby zaimponować swemu ukochanemu, Ruda skacze z wysokiego komina, co kończy się niebezpiecznym upadkiem. Dziewczyna porzuca swoje marzenia o lataniu i zamienia je na miłość." Akcja szkolnej etiudy Marii Sadowskiej toczy się w blasku pełni lata. Świeci słońce, na polach kołysze się dojrzałe zboże. Ruda snuje swe marzenia w sielskiej przestrzeni spokojnej wsi - krainie dzieciństwa. Film otwierają ujęcia dziewczyny, która wykonuje lot próbny. Wieje silny wiatr, Ruda kilkakrotnie opada na ziemię. Nie śledzimy jednak jej upadku, po prostu znika z kadru. Już po chwili budzi się w swoim zaimprowizowanym w szopie warsztacie. Śni o lataniu. Kolejnym testom niechętnym okiem przygląda się ojciec, z ciekawością młodsza siostra, ze zrozumieniem i smutkiem zapowiadającym rozczarowanie stara kobieta. Gdy w okolicy pojawia się młody geodeta, dziewczyna nie porzuca swych marzeń, przeciwnie - jego obecność motywuje ją do zwiększenia wysiłków. Ale i tym razem skrzydła nie unoszą jej w przestrzeń, choć przez moment śledzimy niemożliwy lot oczyma jej wyobraźni. Po bolesnym upadku wrzuca konstrukcje w płomienie i wyjeżdża z ukochanym. W domu rodzinnym zostaje jednak następczyni - młodsza siostra. Pogoń za marzeniami będzie trwała. Sadowska opowiada nie tylko o pragnieniach, ale i o dorastaniu. Ruda opuszcza dom rodzinny. Rozpoczyna nowy etap w życiu. Jest silna, potrafi wyznaczać sobie cele i walczyć o ich realizację. Być może wyjazd to dla niej szansa na rozwinięcie skrzydeł do lotu, tym bardziej że uskrzydla ją miłość. Gdy jedzie samochodem z chłopakiem, wychyla się i rozpościera ręce. Temat dojrzewania i porzucania rodzinnego gniazda podkreślony zostaje przez motywy symboliczne: gołębia w klatce w warsztacie Rudej oraz czerwonych jabłek, które leżą na stole w szopie, którymi częstuje chłopaka. W tradycji judeochrześcijańskiej jabłko jest nie tylko zapowiedzią grzechu, lecz także znakiem wiedzy i miłości. Oblubienica w "Pieśni nad pieśniami" wyznaje: "Jak jabłoń wśród drzew leśnych, /tak ukochany mój wśród młodzieńców. /W upragnionym jego cieniu usiadłam, a owoc jego słodki memu podniebieniu." (2, 3) W kolejnych swych filmach autorka również opowiada o silnych kobietach, które walczą o realizację swych marzeń, z mozołem pokonując przeszkody i szukając miłości. Takie są bohaterki następnej etiudy Marii Sadowskiej "Pokochaj mnie trochę" (2002) - matki samotnie wychowujące dzieci. Taka jest Halina w debiutanckim "Dniu kobiet" (2012) i Michalina Wisłocka w "Sztuce kochania" (2017). W wywiadzie udzielonym po premierze ostatniego z tych filmów reżyserka deklarowała: "Robiłam filmy o kobietach i dalej będę je robić, bo uważam, że kino musi zwrócić kobiecym bohaterkom honor." ("Polityka" 2017, nr 4). Skrzydła stanowiły zatem pierwszy krok... [Katarzyna Mąka - Malatyńska] 13:40 LEGENDY ROCKA - NO DOUBT/GWEN STEFANI (ROCK LEGENDS (S. 5) - NO DOUBT/GWEN STEFANI) Film dokumentalny, 43 min, Wielka Brytania, 2016 Reżyseria: Lyndy Saville Wykonawcy: Gwen Stefani, No Doubt Cykl dokumentalny prezentujący najważniejszych artystów muzyki rockowej. Bohaterem tego odcinka jest Gwen Stefani. Materiał został poświęcony zarówno jej twórczości solowej, jak i pracy w zespole No Doubt. Muzyka i prezentowany styl szybko stały się nieodłącznymi elementami lat 90. Gwen Stefani swoją charyzmą oraz osobowością zapracowała na miano księżniczki popu i do dziś uważana jest za jedną z najważniejszych kobiecych sylwetek w muzyce. 14:30 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - TOMASZ MIKOŁAJCZAK Dysk./wywiad/debata, 8 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadząca) W kolejnym odcinku porozmawiamy o najnowszej wystawie w Muzeum Architektury we Wrocławiu, przybliżającej sylwetkę Władysława Wincze - jednego z najważniejszych polskich projektantów wnętrz XX wieku. Gościem Katarzyny Sanockiej będzie Tomasz Mikołajczyk - kurator wystawy. 14:45 KOŁO PIÓRA Magazyn, 24 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marcin Kube Wykonawcy: Mariusz Cieślik (prowadzący) Aktorzy: Wojciech Kalarus "Koło pióra" to autorski program literacki Mariusza Cieślika, który opowiada o najważniejszych wydarzeniach ze świata literatury. Tym razem na scenie współczesnej jego gościem jest popularny pisarz literatury fantasy, Andrzej Ziemiański, ze swoją najnowszą książką "Virion. Szermierz". Na scenie klasycznej Agnieszka Kosińska prezentuje dwa tomy zebranej publicystyki Czesława Miłosza. 15:15 MUZYCZNE TRAUMY (MUZICKE TRAUME / MUSICAL TRAUMAS) Film animowany, 10 min, Serbia, 2018 Reżyseria: Milos Tomić Scenariusz: Milos Tomić, Iva Brdar Muzyka: Vladimir Chab Wykonawcy: Dimitrije Stojanović, Jelena Ilić, Maja Bajić Krótki dokument animowany. Absolwenci szkół muzycznych opowiadają o traumatycznych, ale i momentami zabawnych historiach ze szkolnych lat. 15:35 DANTON (DANTON) Film fabularny kinowy, 130 min, Polska/Francja, 1983 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz według sztuki Stanisławy Przybyszewskiej "Sprawa Dantona": Jean - Claude Carrire Zdjęcia: Igor Luther Muzyka: Jean Prodromides Aktorzy: Gerard Depardieu, Wojciech Pszoniak, Bogusław Linda, Roland Blanche, Patrice Chereau, Emmanuelle Debever, Krzysztof Globisz, Ronald Guttman, Gerard Hardy, Marek Kondrat, Roger Planchon, Andrzej Seweryn i inni "Wajda zrobił film świetny, a odtwórcy ról pierwszo - i drugoplanowych dobrze przysłużyli się temu pięknemu dziełu. Tym lepiej dla kina, lecz tym gorzej dla historii, gdyż im lepszy jest film, tym bardziej widzowi narzuca się jego historia. Lecz historia w tym filmie nie jest naszą" - twierdzili francuscy krytycy, historycy i politycy po paryskiej premierze "Dantona". "Film ten to zderzenie dwóch charakterów, dwóch wrażliwości w konkretnej sytuacji, ale cierpi na tym wymiar historyczny każdej z dwu postaci. Danton i Robespierre byli motorami rewolucji francuskiej, ale nie jest to w filmie ukazane. Danton chce wstrzymać terror, Robespierre uważa, że musi iść dalej, ale dlaczego? Filmowi brakuje całego historycznego tła: Konwentu podzielonego przez frakcje, kontrrewolucyjnego powstania w Wandei, południa w ogniu buntów, nacisku koalicji obcych u granic Francji. Z tego względu dzieło Wajdy jest mylące" - dodawali inni. Na długo przed realizacją filmu Andrzej Wajda podjął już jedną próbę adaptacji dramatu Stanisławy Przybyszewskiej "Sprawa Dantona". W 1975 r. wystawił sztukę w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Spektakl utrzymywał się na afiszu przez blisko pięć sezonów. Zarówno w tamtej inscenizacji, jak i w późniejszym filmie Wajda odszedł od swego zamiłowania do wizualnych efektów. Dramatyczne starcia polityczne przejawiają się głównie w dialogu, w dyskursie, w konfliktach racji, a nie gestów. Reżyser nie starał się o wyszukane ujęcia i zaskakujące rozwiązania inscenizacyjne, co nie znaczy, że filmowi brakuje widowiskowości i rozmachu. Udział francuskich koproducentów zapewnił Wajdzie swobodę finansową, ułatwił także dystrybucję filmu za granicą. Nagroda Louisa Delluca oraz Unifrance Film, a zwłaszcza Cezar za reżyserię podnosiły renomę dzieła. W czołówce filmu nazwiska francuskich gwiazd figurują obok nazwisk czołówych polskich aktorów. Obóz "dantonistów" tworzą odtwórcy francuscy z Gerardem Depardieu w roli tytułowej na czele, filmowi zwolennicy Robespierre'a (w tej roli Wojciech Pszoniak) to Polacy. Depardieu i Pszoniaka uhonorowano za ich kreacje nagrodami na MFF w Montrealu w 1983 r. Bardzo trudno o jednoznaczną opinię na temat osobowości tak złożonej jak Danton. Będąc ministrem, powiadał o sobie: "Co mnie obchodzi moja reputacja! Niech Francja będzie wolna, a moje imię napiętnowane". "Beztroska i chęć korzystania z życia - pisze prof. Jan Baszkiewicz, jeden z konsultantów filmu - wiodły Dantona do braku skrupułów". "To przez zamożność przywiązuje się człowieka do jego ojczyzny" - głosił w Konwencie. Skłonny do korupcji, był jednak przy tym szczerze oddany ojczyźnie i rewolucji. Dla Wajdy najważniejszy jest jednak wizerunek Dantona jako polityka, rzecznika pewnej koncepcji władzy, panowania nad krajem, który wyszedłszy od tych samych, co Robespierre, założeń i ideałów, dochodzi do zupełnie innych wniosków, skłania się ku innym metodom realizacji obranych celów.Akcja filmu rozpoczyna się wiosną 1794 r. W rewolucyjnej Francji szaleje terror. Na posiedzeniu Komitetu Ocalenia Publicznego Billaud Varenne oskarża Dantona i jego przyjaciół o działalność kontrrewolucyjną. Robespierre nie zgadza się wprawdzie na sądzenie Dantona, ale inni członkowie Komitetu przytaczają wciąż nowe argumenty przeciwko niemu. Jednocześnie dochodzi do konfiskaty redagowanej przez Desmoulinsa gazety dantonistów "Vieux Cordelier". Wkrótce Danton otrzymuje poufne ostrzeżenie, że rząd nosi się z zamiarem aresztowania go. Z inicjatywy Robespierre'a dochodzi do spotkania obu przywódców, ale nie udaje im się osiągnąć porozumienia. W Komitecie Ocalenia Robespierre domaga się aresztowania Dantona. Nalega, by nastąpiło to szybko, gdyż czas pracuje na korzyść jego przeciwnika, który może w ciągu paru dni zmobilizować przeciw rządowi armię. Na podstawie raportu Saint - Juste'a zostaje przygotowana lista osób do aresztowania. W nocy z 30 na 31 marca policja zatrzymuje Dantona. 18:00 SASHA WALTZ - PORTRET (SASHA WALTZ: A PORTRAIT) Film dokumentalny, 59 min, Niemcy, 2014 Reżyseria: Brigitte Kramer Sasha Waltz jest jedną z najbardziej znanych i cenionych choreografek na świecie. Jej dzieła są zaskakujące, poruszające głębokie tematy i pełne niebywałego zmysłu estetycznego. Specyfika zawodu Sashy Waltz to nie tylko współpraca z tancerzami. To także dialog z innymi dziedzinami sztuki. "Sasha Waltz: A portrait" pokazuje kulisy jej pracy. 19:30 KOMPONOWANIE PRZESTRZENI Reportaż, 15 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Anna Zakrzewska, Tomasz Filiks Zdjęcia: Marcin Lesisz Wystawa "Komponowanie przestrzeni" jest próbą pokazania szerszej publiczności, dlaczego Katarzyna Kobro była wybitną artystką, a jej koncepcje były naprawdę wyjątkowe. Autorki zestawiają jej rzeźby z innymi uznanymi na świecie artystami. Ukazują twórczość Kobro w szerszym kontekście rozwoju rzeźby. Muzeum Sztuki w Łodzi wypożyczyło m.in. kubistyczną rzeźbę Alberto Giacomettiego i pracę Georgesa Vantongerloo, zainspirowaną ułożeniem ciała ludzkiego. Eksponaty pochodzą m.in. z Berlina, Sztokholmu, Londynu i Wiesbaden. Po wystawie oprowadzą nas kuratorki: Katarzyna Słoboda, Małgorzata Jędrzejczyk oraz dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi - Jarosław Suchan. Opowiedzą, na czym polegała, skąd się wzięła i jakie miała konsekwencje dla widza rewolucyjna koncepcja rzeźby autorstwa Katarzyny Kobro. W jaki sposób artystka chciała przenieść swoje koncepcje poza mury galerii, włączyć je w myślenie o projektowaniu codziennego otoczenia. Czy i w jakim stopniu się jej to udało... Związana z Łodzią artystka liczyła na to, że dzięki bardzo szczegółowym wyliczeniom uda się obliczyć takie formy, które będą pozytywnie wpływały na nastroje i harmonizowały relacje społeczne. "Jej rzeźby są wizualizacjami tej koncepcji, ale idea była szersza." - mówią kuratorki wystawy. 19:45 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - OSKAR DAWICKI Magazyn, 5 min, Polska, 2015 Reżyseria: Anna Zakrzewska, Tomasz Filiks Scenariusz: Anna Zakrzewska, Tomasz Filiks Wykonawcy: Anda Rottenberg (prowadząca) Bałwan cytatów to ironiczna rzeźba wanitatywna wykonana z nietypowego materiału - śniegu, wymagająca nieustannej opieki, niejako podtrzymywania przy życiu. Na guzikach bałwana, jedynej trwałej części pracy, znajdują się cytaty z "Rozmyślań" rzymskiego filozofa i cesarza Marka Aureliusza. Fragment z księgi X "Rozmyślań" mógłby być mottem dla ironiczno - melancholijnej taktyki artystycznej Dawickiego: "Albo tu żyjesz i już się do życia przyzwyczaiłeś, albo sam się wynosisz na tamten świat i tego chciałeś, albo umierasz i służbę swą odbyłeś. Poza tym nic. Bądź więc dobrej myśli". 20:30 KINO SĄSIADÓW - GOOD BYE LENIN (GOOD BYE LENIN) Film komediowy, 116 min, Niemcy 2003 Reżyseria: Wolfgang Becker Scenariusz: Wolfgang Becker, Bernd Lichtenberg Zdjęcia: Martin Kukula Muzyka: Yann Tiersen Aktorzy: Daniel Bruhl, Katrin Sass, Chulpan Khmatova, Maria Simon, Florian Lukas, Alexander Beyer, Burghart Klaussner, Michael Gwisdek Symbolem zjednoczenia Niemiec stał się upadek muru berlińskiego. Demontaż tej solidnej betonowej budowli - oddzielającej przez blisko trzydzieści lat Berlin Wschodni od Berlina Zachodniego rozpoczęto jesienią 1989 roku. Główny wątek filmu Wolfganga Beckera koncentruje się właśnie wokół tych historycznych wydarzeń. Narrator opowieści, Alex Kerner, przedstawiciel typowej rodziny z Berlina Wschodniego, wspomina najpierw rok 1978. Miał wtedy 11 lat. To wówczas pierwszy niemiecki kosmonauta znalazł się na pokładzie radzieckiego statku kosmicznego Sojuz, a ojciec chłopaka - lekarz - uciekł na Zachód. Zostawił w NRD żonę i dwoje nieletnich dzieci: Aleksa i jego nieco starszą siostrę Ariane. Już nigdy nie dał znaku życia. Po odejściu męża Christiane Kerner zamknęła się w sobie, przeżyła silną depresję, trafiła nawet na kilka miesięcy do szpitala. Ale w końcu wróciła do domu. Spakowała rzeczy męża i oddzieliła grubą kreską przeszłość. Od tej pory była związana ślubem jedynie z socjalistyczną ojczyzną. W rodzinie nie wspominano więcej o ojcu. Christiane całym sercem poświęciła się dzieciom i pracy. Za wkład w budowę i rozwój socjalistycznego kraju odbierała najwyższe odznaczenia państwowe. Mija dziesięć lat. 7 października 1989 roku NRD obchodzi swoje 40 - lecie. Trwa wielkie święto narodowe, ale w powietrzu czuje się nadchodzące zmiany. Tego dnia wieczorem na znak protestu przeciwko reżimowej władzy ludzie wychodzą na ulice. Służby porządkowe brutalnie rozpędzają demonstrujące tłumy. Wśród aresztowanych jest Alex. Wleczonego po ulicy syna dostrzega matka wybierająca się właśnie na oficjalne uroczystości z okazji państwowego święta. Policja nie reaguje na rozpaczliwe krzyki kobiety, która w końcu pada na jezdnię wskutek zawału serca. Nikt nie udziela jej pomocy. Alex wraz z setkami innych uczestników antypaństwowej demonstracji trafia do aresztu. Wkrótce zostaje zwolniony, by odwiedzić przebywającą w szpitalu w stanie śpiączki matkę. Jej stan jest poważny. Zbyt późno podjęto reanimację i nie wiadomo, czy kiedykolwiek się obudzi. Tymczasem następuje zmiana systemu politycznego w NRD. I sekretarz partii Erich Honecker zostaje odsunięty od władzy. 9 listopada 1989 roku rozpoczyna się gigantyczna rozbiórka muru berlińskiego. Wszystko, w co Christiane głęboko wierzyła przez tyle lat, w ciągu zaledwie dwóch miesięcy rozpadło się jak domek z kart. W kraju zachodzą coraz większe zmiany, a Christiane wciąż pozostaje w stanie śpiączki. Przy jej łóżku czuwa Alex, który wierzy, że matka wróci do zdrowia. Pewnego dnia Christiane budzi się, ale jej stan nadal jest poważny. Lekarze przestrzegają syna, że życiu jego matki wciąż grozi niebezpieczeństwo. Każdy wstrząs może ją zabić. Tymczasem kobieta nie ma pojęcia o zmianie systemu. Nie wie, że ukochana NRD przestała istnieć, runął mur berliński, otwarto granice i życie w Niemczech teraz wygląda zupełnie inaczej. Zmieniły się również jej dzieci. Ariane rzuciła studia ekonomiczne i robi "karierę" w Burger Kingu, a Alex sprzedaje talerze do odbioru telewizji satelitarnej. Dzieci nie mogą dopuścić, by te szokujące wiadomości dotarły do ciężko chorej Christiane. Dalsza, znacznie pogodniejsza część filmu, pokazuje, jak z miłości do ukochanej osoby można "zmienić" świat, "odwrócić" bieg historii. Wraz z przyjaciółmi i siostrą Ariane, Alex próbuje sztucznie odtworzyć sytuację w kraju sprzed choroby matki. Ich pomysłowość i poświęcenie nie mają granic. 00:40 MOŻDŻER & AUKSO - WAKACYJNY FESTIWAL GWIAZD MIĘDZYZDROJE - 2005 Koncert, 66 min, Polska, 2005 Wykonawcy: Leszek Możdżer, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Marek Moś Koncert Leszka Możdżera z Festiwalu Gwiazd Międzyzdroje 2005. Artysta gra "Miniatury na fortepian i smyczki". Artyście towarzyszy Orkiestra Kameralna AUKSO. 02:05 LEKKIE OBYCZAJE - WIELKI CHŁÓD (THE BIG CHILL) Film obyczajowy, 100 min, USA, 1983 Reżyseria: Lawrence Kasdan Scenariusz: Lawrence Kasdan, Barbara Benedek Zdjęcia: John Bailey Aktorzy: Tom Berenger, Glenn Close, Jeff Goldblum, William Hurt, Kevin Kline, Mary Kay Place, Meg Tilly, Jobeth Williams Melancholijny film zaprawiony ironicznym humorem, którego światowa premiera odbyła się na festiwalu w Toronto, odniósł duży sukces komercyjny i artystyczny, co udokumentowały trzy nominacje do Oscara (film, scenariusz, aktorka Glenn Close). Po debiutanckim dreszczowcu "Żar ciała" (1981), to drugie dzieło reżysera Lawrence'a Kasdana, znanego także z "Przypadkowego turysty" i nagrodzonego Złotym Niedźwiedziem w Berlinie "Wielkiego kanionu". Ważne są w filmie doborowa obsada i napawające nostalgią przeboje lat 60. - "A Natural Woman", "When a Man Loves a Woman", "Gimme Some Loving", "A Whiter Shade of Pale" i inne. Akcja rozgrywa się podczas jednego weekendu. Na pogrzebie przyjaciela spotykają się znajomi ze starej, studenckiej paczki. Ich drogi dawno się rozeszły, dziś połączyła ich smutna okoliczność. Sfrustrowany i zdesperowany Alex Marshall miał niewiele ponad 30 lat, gdy popełnił samobójstwo w sypialni Harolda i Sary Cooperów (Kevin Kline, Glenn Close). To właśnie w ich domu, położonym nad brzegiem oceanu, zostają na weekend przyjaciele, którzy zgromadzili się, by pożegnać starego druha. Obok gospodarzy i dwudziestoletniej narzeczonej zmarłego, Chloe (Meg Tilly), w stypie uczestniczą Sam (Tom Berenger), który zdobył sławę jako prywatny detektyw w popularnym serialu telewizyjnym, Michael (Jeff Goldblum), dziennikarz piszący dla poczytnego magazynu "People" oraz wzięta pani adwokat Meg (Mary Kay Place), początkująca pisarka i matka dwojga dzieci Karen (JoBeth Williams) i Nick (William Hurt), o którym wiadomo, że robi podejrzane interesy. Kiedyś tworzyli zgraną paczkę. W burzliwych latach 60. brali udział w demonstracjach ruchu studenckiego, należeli do organizacji hipisowskich, buntowali się przeciwko wojnie i przemocy. Spotkanie po kilkunastu latach nastraja do wspomnień. Jacy byli kiedyś, jacy są dziś? Ile się zmieniło w ich życiu, co osiągnęli i co jeszcze pozostało z dawnych ideałów? 04:25 TAŚMY KULTURY - MĘSKIE ŚWIATY Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Kto oglądał "Seksmisję", ten wie, jak może wyglądać świat bez mężczyzn; wizja niezbyt zachęcająca. Jednak nie trzeba mieć wielkiej wyobraźni, żeby wiedzieć, że świat mężczyzn wyglądałby jeszcze gorzej. A może to gorzej jest teraz?