TVP Kultura Czwartek, 23.01.2020 08:20 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - DR ZBIGNIEW RYBKA Dysk./wywiad/debata, 8 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Katarzyna Sanocka(Prowadzący) "Teatr powinien odpowiadać aspiracjom miasta i ambicjom jego mieszkańców" - mówi dr Zbigniew Rybka, dyrektor teatru Miejskiego w Lesznie, z którym porozmawiamy m.in. o specyfice pracy w teatrze bez stałego zespołu artystycznego, a także o ostatnich premierach i sposobie dobierania repertuaru. 08:40 DANTON (DANTON) Dramat historyczny, 130 min, Polska/Francja 1982 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz według sztuki Stanisławy Przybyszewskiej "Sprawa Dantona": Jean - Claude Carrire Zdjęcia: Igor Luther Muzyka: Jean Prodromides Aktorzy: Gerard Depardieu, Wojciech Pszoniak, Bogusław Linda, Anne Alvaro, Emmanuelle Debever, Krzysztof Globisz, Tadeusz Huk, Marian Kociniak, Marek Kondrat, Jerzy Trela, Andrzej Seweryn, Patrice Chereau "Wajda zrobił film świetny, a odtwórcy ról pierwszo - i drugoplanowych dobrze przysłużyli się temu pięknemu dziełu. Tym lepiej dla kina, lecz tym gorzej dla historii, gdyż im lepszy jest film, tym bardziej widzowi narzuca się jego historia. Lecz historia w tym filmie nie jest naszą" - twierdzili francuscy krytycy, historycy i politycy po paryskiej premierze "Dantona". "Film ten to zderzenie dwóch charakterów, dwóch wrażliwości w konkretnej sytuacji, ale cierpi na tym wymiar historyczny każdej z dwu postaci. Danton i Robespierre byli motorami rewolucji francuskiej, ale nie jest to w filmie ukazane. Danton chce wstrzymać terror, Robespierre uważa, że musi iść dalej, ale dlaczego? Filmowi brakuje całego historycznego tła: Konwentu podzielonego przez frakcje, kontrrewolucyjnego powstania w Wandei, południa w ogniu buntów, nacisku koalicji obcych u granic Francji. Z tego względu dzieło Wajdy jest mylące" - dodawali inni. Na długo przed realizacją filmu Andrzej Wajda podjął już jedną próbę adaptacji dramatu Stanisławy Przybyszewskiej "Sprawa Dantona". W 1975 r. wystawił sztukę w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Spektakl utrzymywał się na afiszu przez blisko pięć sezonów. Zarówno w tamtej inscenizacji, jak i w późniejszym filmie Wajda odszedł od swego zamiłowania do wizualnych efektów. Dramatyczne starcia polityczne przejawiają się głównie w dialogu, w dyskursie, w konfliktach racji, a nie gestów. Reżyser nie starał się o wyszukane ujęcia i zaskakujące rozwiązania inscenizacyjne, co nie znaczy, że filmowi brakuje widowiskowości i rozmachu. Udział francuskich koproducentów zapewnił Wajdzie swobodę finansową, ułatwił także dystrybucję filmu za granicą. Nagroda Louisa Delluca oraz Unifrance Film, a zwłaszcza Cezar za reżyserię podnosiły renomę dzieła. W czołówce filmu nazwiska francuskich gwiazd figurują obok nazwisk czołówych polskich aktorów. Obóz "dantonistów" tworzą odtwórcy francuscy z Gerardem Depardieu w roli tytułowej na czele, filmowi zwolennicy Robespierre'a (w tej roli Wojciech Pszoniak) to Polacy. Depardieu i Pszoniaka uhonorowano za ich kreacje nagrodami na MFF w Montrealu w 1983 r. Bardzo trudno o jednoznaczną opinię na temat osobowości tak złożonej jak Danton. Będąc ministrem, powiadał o sobie: "Co mnie obchodzi moja reputacja! Niech Francja będzie wolna, a moje imię napiętnowane". "Beztroska i chęć korzystania z życia - pisze prof. Jan Baszkiewicz, jeden z konsultantów filmu - wiodły Dantona do braku skrupułów". "To przez zamożność przywiązuje się człowieka do jego ojczyzny" - głosił w Konwencie. Skłonny do korupcji, był jednak przy tym szczerze oddany ojczyźnie i rewolucji. Dla Wajdy najważniejszy jest jednak wizerunek Dantona jako polityka, rzecznika pewnej koncepcji władzy, panowania nad krajem, który wyszedłszy od tych samych, co Robespierre, założeń i ideałów, dochodzi do zupełnie innych wniosków, skłania się ku innym metodom realizacji obranych celów.Akcja filmu rozpoczyna się wiosną 1794 r. W rewolucyjnej Francji szaleje terror. Na posiedzeniu Komitetu Ocalenia Publicznego Billaud Varenne oskarża Dantona i jego przyjaciół o działalność kontrrewolucyjną. Robespierre nie zgadza się wprawdzie na sądzenie Dantona, ale inni członkowie Komitetu przytaczają wciąż nowe argumenty przeciwko niemu. Jednocześnie dochodzi do konfiskaty redagowanej przez Desmoulinsa gazety dantonistów "Vieux Cordelier". Wkrótce Danton otrzymuje poufne ostrzeżenie, że rząd nosi się z zamiarem aresztowania go. Z inicjatywy Robespierre'a dochodzi do spotkania obu przywódców, ale nie udaje im się osiągnąć porozumienia. W Komitecie Ocalenia Robespierre domaga się aresztowania Dantona. Nalega, by nastąpiło to szybko, gdyż czas pracuje na korzyść jego przeciwnika, który może w ciągu paru dni zmobilizować przeciw rządowi armię. Na podstawie raportu Saint - Juste'a zostaje przygotowana lista osób do aresztowania. W nocy z 30 na 31 marca policja zatrzymuje Dantona. 11:00 ZAKLĘTY DWÓR - ODC. 2/7 MARZYCIEL I AWANTURNIK Serial przygodowo - historyczny, 57 min, 7 odc. , Polska 1976 Reżyseria: Antoni Krauze Scenariusz: Andrzej Wydrzyński Występują: Krzysztof Jasiński, Olgierd Łukaszewicz, Danuta Kowalska, Wiesław Wójcik, Roman Wilhelmi, Jerzy Binczycki, Gustaw Lutkiewicz, Tadeusz Bartosik, Jan Nowicki, Zdzisław Maklakiewicz, Stanisław Michalski, Jerzy Cnota Damazy Czorgut odwiedza swego przyjaciela, Juliusza Żwirskiego. Nie widzieli się przez sześć lat. Damazy opowiada, jak udało mu się wymigać od służby w wojsku austriackim. Z kolei Juliusz zwierza się ze swojej życiowej porażki. Próbował kontynuować tradycje Mikołaja, chciał znieść pańszczyznę, omal nie został zabity przez rozzuchwalonych chłopów. Opowiada też o swoich wizytach u Zygmunta Żwirskiego i o jego pięknej córce Eugenii. Jeszcze tego samego dnia Juliusz mianuje Damazego swoim rządcą. Obaj postanawiają rozwiązać tajemnicę "zaklętego dworu", w którym wieczorami pali się światło i widać ludzkie sylwetki. Czy to duch Mikołaja - czy raczej realni ludzie: Bulij, kręcący się po okolicy tajemniczy maziarz, czy może Eugenia Żwirska? 12:15 ZAKLĘTY DWÓR - ODC. 3/7 W SIEDZIBIE UPIORA Serial przygodowo - historyczny, 55 min, 7 odc. , Polska 1976 Reżyseria: Antoni Krauze Scenariusz: Andrzej Wydrzyński Występują: Krzysztof Jasiński, Olgierd Łukaszewicz, Danuta Kowalska, Roman Wilhelmi, Jerzy Binczycki, Wiesław Wójcik, Jan Nowicki, Bogusław Sochnacki, Janusz Paluszkiewicz, Wiesław Gołas i inni Nocą w zaklętym dworze maziarz prowadzi tajne zebranie patriotyczne. Wśród przyszłych uczestników rewolucji są szlachcic, mieszczanin, kilku chłopów. Tymczasem do dworu zakrada się Czorgut. Nie odkrywa jednak spiskowców, sam natomiast zostaje zauważony przez Bulija i omal nie ginie z jego ręki. Życie ratuje mu piękna dziewczyna podobna do Eugenii Żwirskiej. Rano Bulij wywozi ją z zamku. Widzi to Juliusz, a także Horawa. Horawa chce złożyć w cyrkule skargę na Bulija o okradanie zamku. Juliusz układa się z sędzią Gągolewskim, że ten zatrzyma Horawę w areszcie. Tymczasem komisarz Kraxelhuber żąda od Juliusza pomocy w wyłapywaniu emisariuszy - za jednego z nich uważa Czorguta. 13:15 REDUCIE NA STULECIE Reportaż, 15 min, Polska, 2019 Scenariusz: Agnieszka Wąsikowska Zdjęcia: Witold Kornaś 29 listopada 2019 roku mija 100 lat od założenia Reduty. Reportaż opowiada o historii i przedziwnym zjawisku teatralnym, jakim jest Reduta. Próbuje odnaleźć odpowiedzi na pytanie o to, czym była Reduta, ten pierwszy w Polsce teatr - laboratorium. Opowiada także o kiedy Reduta przeżywała swój rozkwit oraz to w jaki sposób jej działalność oraz zgromadzeni wokół niej artyści mieli wpływ na historię polskiego teatru. Wśród osób wypowiadających się w reportażu znaleźli się m.in. Elżbieta Wrotnowska - Gmyz, Dorota Jarząbek - Wasyk, Magdalena Kulesza, Jarosław Cymerman, Rafał Węgrzyniak, Jarosław Gajewski, Jagoda Hernik - Spalińska, Dorota Ignatjew, 13:40 SOLIDARNOŚĆ WEDŁUG KOBIET Film dokumentalny, 103 min, Polska, 2014 Reżyseria: Marta Dzido, Piotr Śliwowski Scenariusz: Marta Dzido Zdjęcia: Michał Wiśniowski, Magdalena Mosiewicz, Piotr Śliwowski Muzyka: Maria Holka Pełnometrażowy film dokumentalny "Solidarność według kobiet" przedstawia historię kilkunastu odważnych Polek, których mądrość, determinacja i zaangażowanie w opozycję lat 80. wpłynęły na zmianę realiów politycznych w Polsce. Dwie płaszczyzny filmu spaja postać współreżyserki i narratorki - Marty Dzido. Urodzona w 1981 roku symboliczna córka "Solidarności" próbuje odzyskać dla kobiet miejsce w narracji historycznej. Miały przed sobą najlepsze lata życia. Dwudziestoparo - , trzydziestolatki, które zamiast tak zwanej małej stabilizacji i względnego spokoju wybrały bunt. Próbowano niszczyć ich małżeństwa. Straszono, że jak nie pójdą na współpracę z bezpieką, ich dzieci trafią do domu dziecka albo spotka je nieszczęśliwy wypadek. Proponowano wyjazd z kraju w zamian za zaprzestanie działalności szkodzącej systemowi. Nie przestały. Kiedy w sierpniową sobotę 1980 roku zadowoleni z podwyżki robotnicy zakończyli strajk i chcieli wyjść ze Stoczni Gdańskiej, zamknęły bramy, tym samym rozpoczynając strajk solidarnościowy. Gdyby nie inicjatywa tych kilku zdeterminowanych kobiet, być może nie byłoby w naszej historii Sierpnia '80. W stanie wojennym, kiedy mężczyzn pozamykano w więzieniach, kobiety przejęły ich role. Wydawały niezależną prasę, uruchomiły radiostację. Nie zależało im na byciu we władzach Związku, nie dbały o to, by pełnić określone funkcje. Najważniejsza była praca i jej efekt. Kiedy Radio Solidarność nadawało nielegalną audycję, mrugały światła w oknach całego miasta, na znak tego, że ludzie słuchają. Podziemny Tygodnik Mazowsze rozchodził się w nakładzie kilkudziesięciu tysięcy egzemplarzy. Niektórzy mówili o nich: Damska Grupa Operacyjna. Siłę dawała im wiara w sens rewolucji, nadzieja na zmianę, poczucie bycia razem. Miały w perspektywie uwolnienie Polski od Związku Radzieckiego. Celem były wolność i demokracja. Zabrakło ich przy Okrągłym Stole. Dały o sobie zapomnieć, kiedy ich koledzy obejmowali najważniejsze stanowiska we władzach wolnej Polski. Polityka to nie dla mnie - myślały. Walczą do dziś, ale w inny sposób niż wówczas. Henryka pomaga rodzinom w popegeerowskich wioskach. Joanna pisze felietony, w których krytykuje kapitalizm mechanizmy, rządzące współczesną ekonomią. Barbara uczy młode kobiety, jak być przywódczyniami. Ewa do dziś jest aktywną działaczką NSZZ Solidarność. Barbara twierdzi, że w wolnej Polsce, o którą walczyła, wciąż nie ma wolnych kobiet. Jadwiga dziwi się: jaka wolna Polska? Henryka na pytanie: gdzie jest dziś solidarność? odpowiada: u mnie w domu! Joanna podsumowuje: Solidarności nie da się powtórzyć, ale świadomość, że inny świat jest możliwy, pozwala zachować nadzieję. 15:30 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - DR ZBIGNIEW RYBKA Dysk./wywiad/debata, 8 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadzący) "Teatr powinien odpowiadać aspiracjom miasta i ambicjom jego mieszkańców" - mówi dr Zbigniew Rybka, dyrektor teatru Miejskiego w Lesznie, z którym porozmawiamy m.in. o specyfice pracy w teatrze bez stałego zespołu artystycznego, a także o ostatnich premierach i sposobie dobierania repertuaru. 15:50 JOHN WILSON AT THE BBC PROMS - GEORGE & IRA GERSHWIN REDISCOVERED (JOHN WILSON AT THE BBC PROMS - GEORGE & IRA GERSHWIN REDISCOVERED) Koncert, 113 min, Wielka Brytania, 2016 Reżyseria: Bridget Caldwell Wykonawcy: John Wilson, John Wilson Orchestra, Louise Dearman, Matthew Ford, Julian Ovenden W 2016 roku w ramach BBC Proms odbył się niesamowity koncert. W Royal Albert Hall usłyszeć można było największe przeboje jednego z najbardziej płodnych duetów Ameryki - George'a i Iry Gershwinów. Znakomity dyrygent John Wilson wraz ze swoją orkiestrą na nowo odkrył ich utwory, idealnie równoważąc swing z muzyką klasyczną. Podczas koncertu zabrzmiały m.in. znane melodie z filmów czy popularnych musicali ("Love Walked in", "Embraceable you", "Fascinatin' Rhythm"). 18:00 DOKUMENT TYGODNIA - ZAPOMNIANE KOBIETY SZTUKI (WOMEN PAINTERS, FOUR CENTURIES OF STRUGGLE) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2018 Reżyseria: Manuelle Blanc Dokument opowiada, jak ważną rolę w historii malarstwa odgrywały kobiety. Film jest dokumentalną podróżą przez cztery stulecia, która odkrywa przed nami sylwetki najważniejszych malarek w historii sztuki, od renesansu po czasy współczesne, wśród nich poznajemy: Sofonisbe Anguissole, Artemisie Gentileschi, Rosalbe Carriere, Angelike Kauffmann, Elisabeth Vigee - Lebrum, Adelaide Labille - Guiard. 19:15 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - STARY SĄCZ Reportaż, 7 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Wykonawcy: Krzysztof Grzybowski (prowadzący), Katarzyna Sanocka (prowadząca) W kolejnym odcinku cyklu odwiedzimy Stary Sącz. Stary Sącz jest miastem staropolskim o średniowiecznej geneziei skali, powiązanym integralnie z zespołem klasztornym sióstr klarysek ufundowanym przez księżnę Kingę, żonę księcia Bolesława Wstydliwego. Postać św. Kingi w sposób szczególny wiąże się ze Starym Sączem poprzez obecność zarówno w kulcie religijnym, jak i w żywej tradycji historycznej oraz legendach, sztuce i literaturze. Już w 1715 r. papież Benedykt XIII ogłosił bł. Kingę patronką Królestwa Polskiego i Litwy. W 1901 r. biskup Leon Wałęga obrał bł. Kingę patronką diecezji tarnowskiej. Powszechne znaczenie osoby i kultu tej świętej zostało potwierdzone dobitnie przez św. Jana Pawła II, który jako papież 16 czerwca 1999 r. kanonizował ją podczas pielgrzymki do Polski, w uroczystej mszy św. w Starym Sączu. 20:35 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - GIULIETTA I DUCHY (GIULIETTA DEGLI SPIRITI) Dramat, 131 min, Francja/Niemcy/Włochy, 1965 Reżyseria: Federico Fellini Zdjęcia: Gianni Di Venanzo Muzyka: Nino Rota Aktorzy: Giulietta Masina, Sandra Milo, Mario Pisu, Valentina Cortese Najbardziej tajemniczy i niepokojący z filmów wielkiego mistrza, będący bardzo oryginalną analizą sytuacji społecznej włoskiej kobiety. Główna bohaterka grana przez Giluliettę Masinę przypadkowo odkrywa, że mąż ją zdradza. Kobieta, która całe swoje życie poświęciła ukochanemu mężczyźnie, przeżywa prawdziwy wstrząs. Pod jego wpływem zaczyna mieć dziwne wizje. Nawiedzają ją niesamowite postacie będące personifakcją narastających w niej stanów lękowych. Kulminacja tych zdarzeń następuje w noc samotnie spędzoną przez Giuliettę w domu. Przerażające zjawy uświadamiają kobiecie pustkę dotychczasowej egzystencji i dają siłę prowadzącą do jej wyzwolenia... Film, który poraża niesamowitą inwencją plastyczną i kolorystyczną, stał się obiektem dosyć osobliwego kultu wśród kontestującej młodzieży amerykańskiej lat 60. Uznali oni, że dzieło Felliniego to najlepszy wstęp do halucynacji wywołanych przez LSD... (gildia filmu) 23:00 KOŁO PIÓRA Magazyn, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marcin Kube Wykonawcy: Mariusz Cieślik (prowadzący) Aktorzy: Marta Malikowska "Koło pióra" to autorski program literacki Mariusza Cieślika, który opowiada o najważniejszych wydarzeniach ze świata literatury. Na scenie współczesnej jego gościem jest Katarzyna Kobylarczyk, autorka książki - reportażu "Strup. Hiszpania rozdrapuje rany". Na scenie klasycznej Dariusz Gawin opowie o twórczości Stefana Żeromskiego w kontekście powieści "Przedwiośnie". 23:35 SCENA KLASYCZNA - (28) SEKSTET WOKALNY PROMODERN Koncert, 39 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca) W tym odcinku Sceny Klasycznej wystąpi Sekstet wokalny pro Modern. W programie zespół wykona utwory z najnowszej płyty proMODERN shakespired nagrodzonej w 2018 roku dwoma Fryderykami w kategoriach Album Roku Muzyka Współczesna i Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Sekstet wokalny muzyki współczesnej wraz z wieloma najwybitniejszymi polskimi kompozytorami stworzył program dla uczczenia jubileuszu szekspirowskiego w roku 2016. Powstał muzyczny pejzaż stworzony do Sonetów Williama Shakespeare ' a. Muzykę napisali tak wspaniali kompozytorzy, jak Krzesimir Dębski, Krzysztof Herdzin, Paweł Łukaszewski, Stanisław Moryto, Tomasz Opałka, Maciej Zieliński, Dariusz Przybylski, Anna Ignatowicz, Miłosz Bembinow, Aleksander Kościów czy Andrzej Borzym jr. Zespół powstał w 2012 roku. Tworzą go artyści, którzy chcieli wyjść poza śpiewanie partii solowych w kolejnych spektaklach i koncertach i stworzyć grupę wokalną specjalizująca się w najbardziej wymagających utworach współczesnych kompozytorów. proMODERN jest synonimem najlepszych wykonań wokalnych muzyki współczesnej. Zespół zyskał wielkie uznanie w środowisku muzycznym, zdobywał nagrody na konkursach międzynarodowych i otrzymuje znakomite recenzje. 00:30 PORTRETY - BEUYS. SZTUKA TO REWOLUCJA (BEUYS) Film dokumentalny, 107 min, Niemcy, 2017 Reżyseria: Andres Veiel Zdjęcia: Jörg Jeshel Muzyka: Ulrich Reuter, Damian Scholl Charyzmatyczny niemiecki artysta, teoretyk sztuki, pedagog, aktywista i społeczno - polityczny reformator Joseph Beuys twierdził, że każdy z nas jest artystą w życiu, każdy może tworzyć sztukę i wpływać na nią oraz otaczający go świat. Ubrany w charakterystyczny kapelusz kontrowersyjny twórca postrzegał sztukę nie jako przedmioty estetyczne, lecz twórcze terapeutyczne działanie o społecznym lub politycznym podłożu. Film jest wnikliwym portretem jego życia i twórczości opartym niemal w całości na doskonale zmontowanych materiałach archiwalnych. Okazuje się, że dziś, 30 lat po śmierci Beuysa, jego poglądy i życiowa postawa są aktualne znacznie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Film udowadnia, że Beuys był wizjonerem daleko wykraczającym poza czasy, w których żył. Oglądając jego sztukę, w tym słynne performanse i słuchając jego wypowiedzi rozumiemy, dlaczego pieniądze nigdy nie powinny być towarem - według Beuysa handel nimi podważa zasady demokracji. Ale to nie wszystko. Podpatrujemy, jak powstawały jego projekty, oglądamy stare fotografie, słuchamy fragmentów wykładów i wyjaśnień własnych prac i głoszonych idei, a także anegdot. Poznajemy, na czym polegał szczególny rodzaj humoru Beuysa. Jednak oglądając ten nieznany dotąd szerzej wizualny i dźwiękowy materiał archiwalny, poznajemy nie tylko portret porywającego artysty, lecz przede wszystkim kameralny, intymny obraz niezwykłego człowieka o kompletnie nietuzinkowej osobowości, oryginalnej koncepcji sztuki i nieoczywistych jak na swoje czasy poglądach. (Against Gravity) 02:30 KINO SĄSIADÓW - GOOD BYE LENIN (GOOD BYE LENIN) Film komediowy, 116 min, Niemcy, 2003 Reżyseria: Wolfgang Becker Scenariusz: Bernd Lichtenberg, Wolfgang Becker Zdjęcia: Martin Kukula Muzyka: Yann Tiersen Aktorzy: Daniel Bruhl, Katrin Sass, Chulpan Khmatova, Maria Simon, Florian Lukas, Alexander Beyer, Burghart Klaussner, Michael Gwisdek Symbolem zjednoczenia Niemiec stał się upadek muru berlińskiego. Demontaż tej solidnej betonowej budowli - oddzielającej przez blisko trzydzieści lat Berlin Wschodni od Berlina Zachodniego rozpoczęto jesienią 1989 roku. Główny wątek filmu Wolfganga Beckera koncentruje się właśnie wokół tych historycznych wydarzeń. Narrator opowieści, Alex Kerner, przedstawiciel typowej rodziny z Berlina Wschodniego, wspomina najpierw rok 1978. Miał wtedy 11 lat. To wówczas pierwszy niemiecki kosmonauta znalazł się na pokładzie radzieckiego statku kosmicznego Sojuz, a ojciec chłopaka - lekarz - uciekł na Zachód. Zostawił w NRD żonę i dwoje nieletnich dzieci: Aleksa i jego nieco starszą siostrę Ariane. Już nigdy nie dał znaku życia. Po odejściu męża Christiane Kerner zamknęła się w sobie, przeżyła silną depresję, trafiła nawet na kilka miesięcy do szpitala. Ale w końcu wróciła do domu. Spakowała rzeczy męża i oddzieliła grubą kreską przeszłość. Od tej pory była związana ślubem jedynie z socjalistyczną ojczyzną. W rodzinie nie wspominano więcej o ojcu. Christiane całym sercem poświęciła się dzieciom i pracy. Za wkład w budowę i rozwój socjalistycznego kraju odbierała najwyższe odznaczenia państwowe. Mija dziesięć lat. 7 października 1989 roku NRD obchodzi swoje 40 - lecie. Trwa wielkie święto narodowe, ale w powietrzu czuje się nadchodzące zmiany. Tego dnia wieczorem na znak protestu przeciwko reżimowej władzy ludzie wychodzą na ulice. Służby porządkowe brutalnie rozpędzają demonstrujące tłumy. Wśród aresztowanych jest Alex. Wleczonego po ulicy syna dostrzega matka wybierająca się właśnie na oficjalne uroczystości z okazji państwowego święta. Policja nie reaguje na rozpaczliwe krzyki kobiety, która w końcu pada na jezdnię wskutek zawału serca. Nikt nie udziela jej pomocy. Alex wraz z setkami innych uczestników antypaństwowej demonstracji trafia do aresztu. Wkrótce zostaje zwolniony, by odwiedzić przebywającą w szpitalu w stanie śpiączki matkę. Jej stan jest poważny. Zbyt późno podjęto reanimację i nie wiadomo, czy kiedykolwiek się obudzi. Tymczasem następuje zmiana systemu politycznego w NRD. I sekretarz partii Erich Honecker zostaje odsunięty od władzy. 9 listopada 1989 roku rozpoczyna się gigantyczna rozbiórka muru berlińskiego. Wszystko, w co Christiane głęboko wierzyła przez tyle lat, w ciągu zaledwie dwóch miesięcy rozpadło się jak domek z kart. W kraju zachodzą coraz większe zmiany, a Christiane wciąż pozostaje w stanie śpiączki. Przy jej łóżku czuwa Alex, który wierzy, że matka wróci do zdrowia. Pewnego dnia Christiane budzi się, ale jej stan nadal jest poważny. Lekarze przestrzegają syna, że życiu jego matki wciąż grozi niebezpieczeństwo. Każdy wstrząs może ją zabić. Tymczasem kobieta nie ma pojęcia o zmianie systemu. Nie wie, że ukochana NRD przestała istnieć, runął mur berliński, otwarto granice i życie w Niemczech teraz wygląda zupełnie inaczej. Zmieniły się również jej dzieci. Ariane rzuciła studia ekonomiczne i robi "karierę" w Burger Kingu, a Alex sprzedaje talerze do odbioru telewizji satelitarnej. Dzieci nie mogą dopuścić, by te szokujące wiadomości dotarły do ciężko chorej Christiane. Dalsza, znacznie pogodniejsza część filmu, pokazuje, jak z miłości do ukochanej osoby można "zmienić" świat, "odwrócić" bieg historii. Wraz z przyjaciółmi i siostrą Ariane, Alex próbuje sztucznie odtworzyć sytuację w kraju sprzed choroby matki. Ich pomysłowość i poświęcenie nie mają granic. 05:00 CZARNOKSIĘŻNIK Z KRAINY U. S. Film animowany, 22 min, Polska, 2016 Reżyseria: Balbina Bruszewska Scenariusz: Balbina Bruszewska Zdjęcia: Balbina Bruszewska Muzyka: Adam Hajzer, Martin Tillman, Nate Pennington Animowana wariacja na temat powieści Lyman Franka Bauma "Czarnoksiężnik z krainy Oz". Fantazyjna historia łączy się z autentycznymi wypowiedziami kobiet, zarejestrowanymi przez twórców filmu. Pewnego razu Dorotkę porywa tornado, zabierając ją do Stanów Zjednoczonych. Tutaj bohaterka konfrontuje się z rzeczywistością przezierającą spod amerykańskiego snu: polityka, ekonomia i przemoc nie mają w sobie nic z bajki. (filmpolski.pl)