TVP Kultura Niedziela, 26.01.2020 07:30 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - KATARZYNA KOBRO Magazyn, 5 min, Polska, 2017 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Wykonawcy: Jarosław Suchan 100 Lat Awangardy w TVP Kultura! Na życiu i częściowo drodze twórczej Kobro zaważył związek z Władysławem Strzemińskim. Ich wspólną pracownię w Smoleńsku określano mianem palety konstruktywizmu, to tam spotykała się czołówka rosyjskiej awangardy, z Kazimierzem Malewiczem i El Lissitzkym na czele. W Polsce, gdzie spędziła dorosłe życie, aktywnie uczestniczyła w życiu awangardy konstruktywistycznej. Dołączyła do grupy BLOK, niezależnie od Strzemińskiego zaangażowała się w działalność Praesensu. Od 1929 r. z Janem Brzękowskim, Julianem Przybosiem, Henrykiem Stażewskim i Władysławem Strzemińskim współtworzyła grupę a.r.. W jej ramach wspierała m. in. utworzenie Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej, która legła u podstaw zbiorów Muzeum Sztuki. Z Łodzią związała się w 1931 r. Jako jedyna polska artystka zaangażowana silnie w działalność międzynarodową podpisała Dimensionist Manifest wydany m. in. przez Lszló Moholy - Nagy’a i Hansa Arpa. W tym czasie na jej dorobek składały się już nowatorskie Kompozycje i Rzeźby przestrzenne oraz Rzeźby abstrakcyjne, które zakwestionowały tradycyjne myślenie o rzeźbie jako zwartej bryle. Jej ożywiona kariera artystyczna została drastycznie ograniczona w połowie lat 30. Życie artystki wypełniały od tej pory dotkliwa bieda, tułaczka wywołana wybuchem wojny, opieka nad dzieckiem i narastający konflikt z mężem, który po wojnie systematycznie odsuwał Kobro od środowiska artystycznego. 10:25 OD UCHA DO UCHA - BABCIA NA JABŁONI Teatr, 31 min, Polska, 1996 Autor: Mira Lobe Reżyseria: Wojciech Nowak Zdjęcia: Bogdan Stachurski Aktorzy: Danuta Mancewicz, Ewa Telega-Domalik, Jerzy Dominik, Grzegorz Ruda, Marta Stefańska, Dominik Giera, Barbara Krafftówna, Maria Maj, Sławomir Holland Telewizyjna adaptacja książki Miry Lobe, wyróżnionej austriacką nagrodą państwową w dziedzinie twórczości dla młodzieży. (...) Autorkę szczególnie interesuje fenomen dziecięcej fantazji, która w wielu przypadkach rekompensuje niedostatki uczuć i samotność dziecka nawet wśród najbliższych. Ten problem trapi również Marka. Ma on wprawdzie sympatycznych rodziców i znośne rodzeństwo, ale mama - lekarka i tata - inżynier mogą poświęcić mu niewiele czasu, zaś Jurek i Agnieszka lubią podokuczać młodszemu bratu. Sąsiadka przegania go, nazywając łobuzem, kolega nie może pograć z nim w piłkę, bo wybiera się gdzieś z babcią. Marek też bardzo chciałby mieć babcię, jak inni rówieśnicy, bo babcie "pozwalają na wszystko", dają prezenty, chodzą z dziećmi do cyrku i mają dla nich czas. Oglądając wspólnie z mamą rodzinne fotografie, chłopiec wpatruje się w piękne zdjęcie swojej babci z balu karnawałowego. Nagle dostrzega tę samą postać w białych tiulach i koronkach - w gałęziach ulubionej jabłoni. Babcia w zwiewnej sukni, w przedziwnym stroiku na głowie, jaki zwykle noszą wróżki, dziergająca ze śnieżnobiałej włóczki sweterek na drutach - jednym magicznym gestem potrafi spełnić wszystkie życzenia wnuczka. Razem szaleją w wesołym miasteczku, wspólnie wypływają w morze na pokładzie wspaniałego żaglowca, by stoczyć bitwę z piratami. Przeżywane w wyobraźni przygody rozbudzają w chłopcu ciekawość świata i ludzi, również w wymiarze realnym. Gdy Marek przez wiele dni walczy z chorobą, towarzyszy mu nie tylko wyimaginowana babcia, ale też całkiem zwyczajna, nie zaczarowana babcia Wanda. Chłopiec zaprzyjaźnia się ze starszą panią z sąsiedztwa. Zaczyna rozumieć, że nie tylko ona jemu, lecz również on jej jest potrzebny, może być jej pomocnikiem i opiekunem. Konfrontacja marzeń z rzeczywistością prowadzi do optymistycznych wniosków - że możliwa jest przyjaźń między ludźmi pomimo różnic wieku i doświadczenia i że każdy może mieć swoją babunię, niekoniecznie w wyobraźni. 11:35 PRZYSTAŃ Film dokumentalny, 14 min, Polska, 2016 Reżyseria: Marcin Lesisz Scenariusz: Marcin Lesisz Zdjęcia: Marcin Lesisz Portret zbiorowy mężczyzn, którzy pracują na rzecznym promie. Dzień w dzień rzeczni przewoźnicy ciągną liny, aby połączyć dwa brzegi rzeki. Ich świat niedługo przestanie istnieć, ponieważ zaplanowano budowę mostu. Niektórzy z nich spędzili na promie prawie ćwierć wieku. Film Marcina Lesisza to próba uchwycenia ostatnich dni tego zapomnianego, lokalnego mikroświata. 12:05 BILET DO KINA - MĘŻCZYŹNI WOLĄ BLONDYNKI (GENTLEMEN PREFER BLONDES) Film fabularny telewizyjny, 87 min, USA, 1953 Reżyseria: Howard Hawks Aktorzy: Jane Russell, Marylin Monroe, Charles Coburn, Elliott Reid, Tommy Noonan Musical oparty na broadwayowskim przedstawieniu z lat dwudziestych. Dwie ładne dziewczyny płyną luksusowym statkiem do Europy. Obie chcą sobie urządzić szczęśliwe życie. Dorothy łatwo zakochuje się bez względu na pozycję i majątek konkurenta. Wyrachowana Lorelei chce wyjść za mąż za bardzo bogatego mężczyznę. 13:45 COSI FAN TUTTE (COSI FAN TUTTE) Artystyczne/estradowe (widowisko), 185 min, USA, 2018 Reżyseria: Phelim Mcdermott Wykonawcy: Ben Bliss, Adam Plachetka, Serena Malfi, Kelli O'Hara, Christopher Maltman Słynna opera komiczna Mozarta w dwóch aktach. W inscenizacji z Metropolitan Opera Phelim McDermott przenosi akcję dzieła do wesołego miasteczka na Coney Island i małego moteliku z przełomu lat 50. i 60. Stylistyka produkcji przywołuje na myśl dawne amerykańskie filmy. W obsadzie: Amanda Majeski jako Fiordiligi, Serena Malfi jako Dorabella, Kelli O’Hara jako Despina, Ben Bliss jako Ferrando, Adam Plachetka jako Guglielmo, Christopher Maltman jako Don Alfonso. 17:00 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - ŚWIĘTY KRZYŻ Reportaż, 6 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Wykonawcy: Krzysztof Grzybowski (prowadzący), Katarzyna Sanocka (prowadząca) W kolejnym odcinku odwiedzimy Święty Krzyż. Klasztor benedyktynów na Świętym Krzyżu jest zabytkiem o szczególnym znaczeniu dla kultury i dziedzictwa polskiego, przede wszystkim dzięki swoim wartościom historycznym i religijnym. Udokumentowana metryka, jak również legendarne początki sytuują świętokrzyskie zgromadzenie wśród najstarszych klasztorów w Polsce. 17:15 NIEDZIELA Z... ROLAMI BOGUMIŁA KOBIELI Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Marta Perchuć - Burzyńska (prowadzący) Tym razem Niedziela z.. poświęcona jest wyjątkowo wszechstronnemu artyście - aktorowi filmowemu i teatralnemu, gwieździe kabaretu, reżyserowi i scenarzyście Bogumiłowi Kobieli. W swym krótkim życiu zdążył zagrać u największych mistrzów - Munka, Wajdy, Hasa. W zbiorowej pamięci zapisał się jako jako Jan Piszczyk w niezapomnianym "Zezowatym szczęściu". Znany przede wszystkim z talentów komediowych, był nieco niedoceniany jako aktor dramatyczny. Artystę wspominają: aktorka Magdalena Zawadzka, znajoma z czasów kabaretu "Dudek", Tadeusz Wojtych, aktor i przyjaciel z czasów gdańskiego teatrzyku Bim - Bom, reżyser, Roman Dziewoński i krytyk filmowy, Łukasz Maciejewski. 18:10 NIEDZIELA Z... ROLAMI BOGUMIŁA KOBIELI - PRZEKŁADANIEC Nowela filmowa, 35 min, Polska, 1968 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Stanisław Lem Zdjęcia: Wiesłwa Zdort Muzyka: Andrzej Markowski Aktorzy: Bogumił Kobiela, Ryszard Filipski, Tadeusz Pluciński, Anna Prucnal, Jerzy Zelnik, Piotr Wysocki Zrealizowana pod koniec lat 60. nowela filmowa opowiada o wydarzeniach rozgrywających się w przyszłości, u progu XXI wieku. Scenariusz napisał specjalista od utworów fantastyczno - naukowych i groteskowych, Stanisław Lem. Od premiery "Przekładańca" minęło kilkadziesiąt lat, w tym czasie medycyna zrobiła ogromny postęp. Dziś transplantacje organów ludzkich są powszechne i nikogo nie zaskakują. To, co niegdyś wydawało się czystą fantazją, stało się rzeczywistością. Przed laty groteska filmowa w reżyserii Wajdy wzbudziła sporo emocji, zdobyła uznanie krytyki, a potwierdzeniem sukcesu były liczne prestiżowe nagrody i wyróżnienia, m.in. Komitetu ds Radia i Telewizji oraz Medal Specjalny na festiwalu filmów fantastycznych w Sitges w Hiszpanii. Z ogromnym powodzeniem opowieść science fiction przeszła przez ekrany telewizji w Europie. Bohaterem filmu jest kierowca rajdowy, Richard Fox (znakomita rola Bogumiła Kobieli). Wielokrotny medalista, zdobywca wielu nagród odnosi sukcesy wraz ze swym bratem, Thomasem, który świetnie się sprawdza w roli pilota. Udział w kolejnym ważnym rajdzie samochodowym kończy się tragicznie. Bracia ulegają groźnemu wypadkowi i z poważnymi obrażeniami trafiają do kliniki prowadzonej przez genialnego doktora (Jerzy Zelnik), specjalizującego się w przeszczepach ludzkich organów. Ofiary tragicznej katastrofy zostają poddane skomplikowanym operacjom. Niestety, obydwu mężczyzn nie udaje się ocalić. Doktor ratuje życie jedynie Richardowi, który, jak się okazuje, ma przeszczepionych wiele organów Thomasa. Gdy żona zmarłego próbuje uzyskać należne jej odszkodowanie od towarzystwa ubezpieczeniowego, wybucha skandal. Firma postanawia wypłacić zaledwie 30 procent całej sumy, uzasadniając decyzję tym, że pochowano jedynie część zmarłego. Reszta narządów Thomasa "żyje" i normalnie funkcjonuje w ciele jego brata. Richard, któremu również należy się odszkodowanie, postanawia wyegzekwować pieniądze od firmy ubezpieczeniowej, angażując adwokata (Ryszard Filipski). Sprawa okazuje się bardzo trudna. Tymczasem dochodzi do kolejnego tragicznego wypadku podczas rajdu. Ginie osiem osób przebywających na trasie wyścigu, wśród nich wdowa po Thomasie. Richardowi znów udaje się przeżyć groźną kolizję dzięki interwencji genialnego chirurga. "Poskładany" z narządów ofiar wypadku rajdowiec ma już niewiele własnych części. 18:50 NIEDZIELA Z... ROLAMI BOGUMIŁA KOBIELI - KOBIELA NA PLAŻY Dokument fabularyzowany, 32 min, Polska, 1963 Reżyseria: Andrzej Kondratiuk Scenariusz: Andrzej Kondratiuk Zdjęcia: Bogusław Lambach Aktorzy: Bogumił Kobiela Niemiłosiernie zatłoczona plaża w Sopocie. Z jednej z kabin wychodzi Bogumił Kobiela. Jest w kombinezonie, wełnianej czapeczce, goglach. Na nogach ma narty. W takim przebraniu rusza między opalających się, budząc sensację wśród dzieciaków i rozbawienie dorosłych, którzy nie wiedzą, że aktor ma przypięty mikrofon wielkości guzika, a śledzi go z oddali ukryta kamera. Tak zaczyna się szalona prowokacja. Już po chwili Kobiela jako ratownik - dmąc w trąbkę, by zwrócić na siebie uwagę - brodzi w wodzie i sprawdza, czy kąpiący się mają karty pływackie. Zaraz potem przykłada ramię do ramion napotkanych plażowiczów, by stwierdzić kto jest bardziej opalony. Zbiera ogromne muszle (skąd takie w Bałtyku?), a następnie rybaków, którzy właśnie wrócili z połowu, przekonuje, że łowienie ryb siecią jest nie fair, nie daje bowiem zwierzęciu - w odróżnieniu od wędki - żadnych szans. Nie przeszkadza mu to w kupieniu pięknej flądry, którą przyczepia do haczyka swojej wędki i dumny paraduje wzdłuż plaży, budząc sensację. Flądra znika. Kobiela z papierosem w ustach wyszukuje palących, staje obok i - zaciągając się głęboko - zachwala zdrowotne walory morskiego powietrza. Po chwili usiłuje się wcisnąć do długaśnej kolejki stojącej karnie przed kioskiem z napojami. Udaje mu się to, lecz trzymając kilka butelek piwa, wyraża swoje niezadowolenie, że nie było już wody sodowej. Potem sprzedaje lody "Mewa" i namawia jedną z pięknych dziewczyn na wspólną acz niefortunną przejażdżkę wiosłowym katamaranem. Na koniec - uzbrojony w aparat fotograficzny z ogromnym teleobiektywem - prosi kilka osób, by mu pozowały do zdjęcia. Narobiwszy tyle zamieszania, opuszcza plażę ściskając ludziom dłonie na pożegnanie. Doskonały film. Niektóre epizody może straciły swoją wymowę - jak ten z wszechobecnym dziś piwem, niegdyś przedmiotem pożądania. Całość jednak nieodparcie śmieszy, a aktor w brawurowej błazenadzie wykorzystuje cały swój talent komiczny, bezbłędnie tworząc i rozwijając przezabawne sytuacje. 19:35 NIEDZIELA Z... ROLAMI BOGUMIŁA KOBIELI - TO JEST TWÓJ NOWY SYN Nowela filmowa, 27 min, Polska 1967 Reżyseria: Jerzy Zarzycki Scenariusz: Joanna Wilińska, Jerzy Baranowski Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Występują: Danuta Szaflarska, Krystyna Sienkiewicz, Bogumił Kobiela, Wojciech Pokora, Czesław Wołłejko, Juliusz Lubicz - Lisowski Miniatura fabularna Jerzego Zarzyckiego ("Miasto nieujarzmione", "Zagubione uczucia", "Żołnierz królowej Madagaskaru", "Kochankowie z Marony"), której satyryczne ostrze wymierzone jest w młodzieńczy egoizm i lekkomyślność. "To jest twój nowy syn" to jeden z ostatnich filmów wyreżyserowanych przez Zarzyckiego (trzy lata później artysta zmarł). Ala jest atrakcyjną, lecz - niestety - nieco zepsutą dziewczyną. Zmienia mężów jak rękawiczki pod byle pretekstem. Pomimo swej niefrasobliwości, pamięta wszakże, by przedstawić każdego następnego małżonka matce. Czyni to nieodmiennie słowami: "To jest twój nowy syn". Jeden jest pingpongistą, drugi cybernetykiem, trzeci aktorem. Kiedy pełna wyrozumiałości teściowa zdoła się już zżyć z nowym wybrankiem córki, poznaje jego upodobania i zwyczaje, gotuje jego ulubione potrawy, dogląda w chorobie, córka przedstawia jej następnego "syna". Matka załamuje ręce. Czy jej córka zdoła się kiedykolwiek ustatkować? 22:40 SCENA ALTERNATYWNA X 100 - KONCERT JUBILEUSZOWY Magazyn, 91 min, Polska, 2019 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Noże Setny odcinek cyklu to specjalny koncert jubileuszowy z udziałem publiczności w studiu. Wystąpią cztery zespoły związane z programem - Król, Mazolewski/Porter, Javva, Sorry Boys. Rozmowy z artystami poprowadzi Marek Horodniczy. Nowoczesna scenografia nawiązuje do klimatu jam sessions. 00:50 DOKUMENT.PL - GRANATOWY ZESZYT Film dokumentalny, 52 min, Polska, 2013 Reżyseria: Natasza Ziółkowska-Kurczuk Scenariusz: Natasza Ziółkowska-Kurczuk Zdjęcia: Tomasz Michałowski, Paweł Banasiak Film dokumentalny "Granatowy zeszyt" został zrealizowany w czasie, kiedy Sejm Rzeczpospolitej Polskiej ogłosił rok 2013 Rokiem Witolda Lutosławskiego. Projekt współfinansowany przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu Lutosławski 2013 - Promesa. Film jest objęty również patronatem Związku Kompozytorów Polskich. Narracja w filmie jest prowadzona m.in. poprzez Leszka Możdżera, pianistę, jednocześnie autora opracowania muzycznego do filmu. Prosty i komunikatywny sposób opowiadania o muzyce, który stosuje Leszek Możdżer, z pewnością przyczyni się do odczarowania muzyki Lutosławskiego, która jest uważana za trudną. Jedną z warstw filmu są wywiady z ludźmi, którzy znali Witolda Lutosławskiego. Występują kompozytorzy i muzycy, soliści i dyrygenci z kraju i ze świata. W filmie pojawiają się m.in. Krystian Zimerman, Anne - Sophie Mutter, Steven Stucky, Kazimierz Kord, Krzysztof Zanussi, Julia Hartwig, Grzegorz Michalski, Monika Wolińska, Irena Santor, Jerzy Kornowicz, Krzysztof Jakowicz i wielu innych znamienitych gości. Osobistymi wspomnieniami dzieli się również usynowiony przez kompozytora Marcin Bogusławski. Z całą pewnością najważniejszym, obok postaci Witolda Lutosławskiego, bohaterem filmu jest muzyka kompozytora. Poprzez jego dzieła widz może zbliżyć się do tajemnicy twórcy, do tajemnicy człowieka, którą właśnie w swoich utworach za pomocą oryginalnego języka, kompozytor starał się przekazać swoim odbiorcom. Wiele miejsca zajmują dzieła najważniejsze w artystycznej biografii artysty, te, które ukazują kolejne kroki w budowaniu własnego języka muzycznego, a także te, które współgrają z poszczególnymi częściami filmu. Kluczem do odczytania filmu jest tytułowy "granatowy zeszyt" - notatnik Witolda Lutosławskiego, który, jak cała spuścizna po Lutosławskim, znajduje się w zbiorach Fundacji Paula Sachera w Bazylei. Owe zapiski w zeszycie stają się osią narracyjną filmu. 01:55 KINO NOCNE - PTASIEK (BIRDY) Dramat psychologiczny, 116 min, USA 1984 Reżyseria: Alan Parker Scenariusz: Sandy Kroopf, Jack Behr Zdjęcia: Michael Seresin Muzyka: Peter Gabriel Występują: Matthew Modine, Nicolas Cage, John Harkins, Sandy Baron, Karen Young, Bruno Kirby, Nancy Fish, George Buck, Dolores Sage, Robert L. Ryan, James Santini, Maude Winchester i inni Scenariusz filmu, uhonorowanego Nagrodą Specjalną Jury festiwalu w Cannes, powstał na kanwie książki Williama Whartona, która ukazała się drukiem w Stanach Zjednoczonych w 1979 roku. Nominowana do nagrody Pulitzera debiutancka powieść Whartona (z zawodu artysty malarza) w szybkim czasie odniosła zawrotny sukces. Doczekała się milionowych nakładów, została przetłumaczona na wiele języków świata, w tym także na polski. Ekranizacji "Ptaśka" podjął się Brytyjczyk Alan Parker, jeden z najgłośniejszych współczesnych reżyserów, twórca m.in. filmów "Bugsy Malone", "Midnight Express", "Missisipi w ogniu" oraz "Mur" z muzyką zespołu Pink Floyd. Reżyser zasadniczo dochowuje wierności literackiemu pierwowzorowi, oddając niepowtarzalną poetykę prozy Whartona. Akcja ekranowego "Ptaśka" została przeniesiona z okresu II wojny światowej do czasów wojny w Wietnamie. Tytułowy bohater pozostał człowiekiem całkowicie wyizolowanym z rzeczywistości, żyjącym w swoim własnym, zamkniętym świecie, utkanym z marzeń i tęsknot. Jego największe pragnienie to zgłębić tajemnicę sztuki latania i szybować w przestworzach, być wolnym jak ptak. Ptasiek (Matthew Modine) i jego przyjaciel Al Columbato (Nicolas Cage) dorastają razem w podłej dzielnicy Filadelfii. Są beztroscy i szczęśliwi, pełni najrozmaitszych zwariowanych pomysłów. W szkole średniej romantycznego Ala pociągają dziewczyny, jego przyjaciela nadal fascynują tylko ptaki. Konstruuje skrzydła, mając nadzieję, że pewnego dnia uda mu się poszybować w górę. Wojna w Wietnamie przekreśli na zawsze szczęśliwe chwile. Ze służby wojskowej Al wraca ranny, szpecące blizny na twarzy ukrywa pod bandażami. Okaleczony wraca również Ptasiek, ciężkie przeżycia wycisnęły na nim piętno smutku. Okrucieństwa wojny i bezsensowna śmierć niewinnych żołnierzy nie pozostały bez wpływu na wątłą psychikę młodego człowieka. Umieszczony w wojskowym szpitalu psychiatrycznym Ptasiek zamyka się w swoim własnym świecie. Nie reaguje na otoczenie, nie przyjmuje pokarmów, milczy. W pokoju z zakratowanymi oknami czuje się jak ptak w klatce, tęsknym wzrokiem patrzy więc przez szybę na wolne życie swych latających braci. Mimo wysiłków personelu szpitalnego stan pacjenta nie poprawia się. Bezradni lekarze jedyną nadzieję pokładają w Alu, prosząc go o pomoc. Może przywołując wspomnienia szczęśliwego dzieciństwa dotrze do przyjaciela i pomoże mu wrócić do rzeczywistości. 04:05 100 LAT POLSKIEJ MUZYKI FILMOWEJ Koncert, 61 min, Polska, 2019 W projekcie DIALOG 2 - 100 Lat Polskiej Muzyki Filmowej wybitni polscy kompozytorzy i producenci reinterpretują dzieła polskich kompozytorów filmowych z Hollywood. Krzysztof Herdzin, Maciej Obara, Pawbeats, Łukasz L. U. C. Rostkowski, Nicola Kołodziejczyk, The Whoop Group podejmują repertuar zarówno wybitnych twórców muzyki filmowej: Krzysztofa Komedy, Bronisław Kapera, Jana A. P. Kaczmarka, jak również mniej znanych, a równie wartych poznawania w Polsce i na świecie - Władysława Daniłowskiego, Henryka Warsa. Kompozycje muzyki filmowej w zupełnie nowych, często futurystycznych aranżacjach, zagrane z ogromną siłą i werwą przez ogromny Big Band złożony z zawodowych muzyków jazzowych Rebel Babel Commanders oraz lokalnych akademickich i szkolnych orkiestr dętych tworzą niepowtarzalną mieszankę stylistyczno - brzmieniową. W projekcie pojawiają się zarówno aktorki - Sonia Bohosiewicz, solistki - Ania Rusowicz, jak i artyści jazzowi Krzysztof Herdzin, Dorota Miśkiewicz, Irek Wojtczak, zespół The Whoop Group, a nawet koncertujący z Milesem Daviesem saksofonista światowej klasy Rick Margitza. Ludowe akcenty projektu zapewni Laboratorium Pieśni. Usłyszymy zarówno szlagiery dwudziestolecia - Henryka Warsa "Ach jak przyjemnie", "Zimny drań", ponadto "Dziecko Rosemary" czy "Nóż w Wodzie" Komedy, fragmenty z "Marzyciela" Jana A. P. Kaczmarka jak również mniej znane utwory w klasycznych i nowych aranżacjach. REBEL BABEL to liczący już 10.000 muzyków międzynarodowy, nieograniczony, eklektyczny Big Band, który koncertuje na całym świecie, zapraszając artystów z miejscowych orkiestr i big bandów.