TVP Kultura Poniedziałek, 27.01.2020 08:00 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - PROF. WITOLD STANKOWSKI Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Małgorzata Nieciecka - Mac (prowadzący) 27 stycznia 2020 roku obchodzimy 75. rocznicę wyzwolenia obozu Auschwitz - Birkenau. To prawdopodobnie ostatnia półokrągła rocznica, w której bierze udział tak liczna grupa ocalałych, byłych więźniów Oświęcimia. Gościem programu Studio Kultura - Rozmowy będzie prof. Waldemar Stankowski, historyk z Instytutu Pileckiego. 08:15 KOBIELA NA PLAŻY Dokument fabularyzowany, 32 min, Polska, 1963 Reżyseria: Andrzej Kondratiuk Scenariusz: Andrzej Kondratiuk Zdjęcia: Bogusław Lambach Aktorzy: Bogumił Kobiela Niemiłosiernie zatłoczona plaża w Sopocie. Z jednej z kabin wychodzi Bogumił Kobiela. Jest w kombinezonie, wełnianej czapeczce, goglach. Na nogach ma narty. W takim przebraniu rusza między opalających się, budząc sensację wśród dzieciaków i rozbawienie dorosłych, którzy nie wiedzą, że aktor ma przypięty mikrofon wielkości guzika, a śledzi go z oddali ukryta kamera. Tak zaczyna się szalona prowokacja. Już po chwili Kobiela jako ratownik - dmąc w trąbkę, by zwrócić na siebie uwagę - brodzi w wodzie i sprawdza, czy kąpiący się mają karty pływackie. Zaraz potem przykłada ramię do ramion napotkanych plażowiczów, by stwierdzić kto jest bardziej opalony. Zbiera ogromne muszle (skąd takie w Bałtyku?), a następnie rybaków, którzy właśnie wrócili z połowu, przekonuje, że łowienie ryb siecią jest nie fair, nie daje bowiem zwierzęciu - w odróżnieniu od wędki - żadnych szans. Nie przeszkadza mu to w kupieniu pięknej flądry, którą przyczepia do haczyka swojej wędki i dumny paraduje wzdłuż plaży, budząc sensację. Flądra znika. Kobiela z papierosem w ustach wyszukuje palących, staje obok i - zaciągając się głęboko - zachwala zdrowotne walory morskiego powietrza. Po chwili usiłuje się wcisnąć do długaśnej kolejki stojącej karnie przed kioskiem z napojami. Udaje mu się to, lecz trzymając kilka butelek piwa, wyraża swoje niezadowolenie, że nie było już wody sodowej. Potem sprzedaje lody "Mewa" i namawia jedną z pięknych dziewczyn na wspólną acz niefortunną przejażdżkę wiosłowym katamaranem. Na koniec - uzbrojony w aparat fotograficzny z ogromnym teleobiektywem - prosi kilka osób, by mu pozowały do zdjęcia. Narobiwszy tyle zamieszania, opuszcza plażę ściskając ludziom dłonie na pożegnanie. Doskonały film. Niektóre epizody może straciły swoją wymowę - jak ten z wszechobecnym dziś piwem, niegdyś przedmiotem pożądania. Całość jednak nieodparcie śmieszy, a aktor w brawurowej błazenadzie wykorzystuje cały swój talent komiczny, bezbłędnie tworząc i rozwijając przezabawne sytuacje. 08:55 MAŁA WIELKA MIŁOŚĆ Komedia romantyczna, Polska 2008 Scenariusz i reżyseria: Łukasz Karwowski Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak Muzyka: Piotr Komorowski Aktorzy: Agnieszka Grochowska, Joshua Leonard, Agnieszka Pilaszewska, Mikołaj Grabowski, Marcin Bosak, Łukasz Simlat, Anna Guzik, Maciej Kowalewski, Maciej Wierzbicki, Agnieszka Wielgosz, Marcin Perchuć, Reedbad Klijnstra Kinowy przebój Łukasza Karwowskiego cieszył się zainteresowaniem widzów, ale także uznaniem krytyki. W 2008 r. "Mała wielka miłość" zdobyła "Srebrny Bilet" - Nagrodę Stowarzyszenia Kina Polskie. Akcja tej urokliwej opowieści romantycznej rozgrywa w malowniczych plenerach Kalifornii i w Warszawie. 29 - letni Ian Everson jest wziętym prawnikiem, mieszka w Los Angeles w pięknym domu z ogromnym tarasem i widokiem na ocean. Na podjeździe cieszy oko właściciela sportowy kabriolet najwyższej klasy. Ian pędzi beztroski żywot uwodziciela, czerpie z życia garściami, unikając jak ognia problemów i obowiązków rodzinnych. Nad jego domem sprawuje pieczę gosposia z Meksyku, dobroduszna, choć niezbyt lotna Juanita, której daleko do idealnej gospodyni. Mimo to Ian ją zatrudnia, bo sprawnie wiąże krawaty i potrafi wprawić go w dobry humor. Na Iana nagle spada wiadomość z Polski od Joanny, która podczas wakacji pracowała jako kelnerka w jednym z barów w Los Angels. Okazuje się, że uwiedziona przez Iana dziewczyna spodziewa się dziecka, a na dodatek jest nieletnia. Wkrótce przyjedzie do Stanów, by rozmówić się z przyszłym ojcem. Everson wpada w panikę, a Steve pogrąża go jeszcze bardziej, przypominając, że w Kalifornii za seksualne kontaktyz nieletnią grozi surowa kara. Topiąc problemy w alkoholu, Ian rozpaczliwie szuka wyjścia z beznadziejnej sytuacji. Kompan radzi przyjacielowi, żeby pojechał do Warszawy, gdzie mieszka Joanna, i tam wyjaśnił z nią całą sprawę. Szef George Patten, choć niechętnie, ale w końcu udziela mu urlopu okolicznościowego i Ian leci do Polski. Joanna i Amerykanin spędzają ze sobą kilka fantastycznych dni. A Ian przekonuje się, że zależy mu na dziewczynie coraz bardziej. Kiedy Joanna przypadkowo słyszy jego rozmowę z sekretarką, Chloe, domyśla się, że mają romans. Robi mu scenę zazdrości. W gniewie Ian wyciąga dokument o zrzeczeniu się przez Joannę wszelkich roszczeń wobec niego, a ona - niewiele myśląc - składa swój podpis. Po burzliwym rozstaniu Amerykanin wraca do Los Angeles. W firmie okazuje się, że sprawa intratnego kontraktu nie wypaliła. Wyszło też na jaw kłamstwo Iana, który wziął kilka dni wolnego na rzekome odwiedziny chorej babci. Za nielojalność i krętactwa szef udziela mu ostrej reprymendy i żąda raportu na piśmie. Ian odchodzi z pracy. Traci wszystko: dobrą posadę, kochankę. Tymczasem w Polsce Joanna ma wypadek. 11:00 ZAKLĘTY DWÓR - ODC. 6/7 VA BANQUE Serial przygodowo - historyczny, 56 min, Polska, 1976 Reżyseria: Antoni Krauze Scenariusz: Andrzej Wydrzyński Wykonawcy: Krzysztof Jasiński, Roman Wilhelmi, Danuta Kowalska, Olgierd Łukaszewicz, Jerzy Binczycki, Gustaw Lutkiewicz, Zygmunt Zintel, Andrzej Żarnecki, Zdzisław Szymański, Zofia Czerwińska, Wiesław Gołas, Wojciech Standełło i inni Karczmarz Chaim zdradza Czorgutowi, że Żachlewicz, Gągolewski i hrabia Zygmunt spiskują przeciwko Juliuszowi. Czorgut zmusza ich do odstąpienia od tych niecnych zamiarów i przygotowuje się do wyjazdu. Maziarz pragnie pomóc młodemu Żwirskiemu i chce ożenić go ze swoją córką, bliźniaczo podobną do hrabianki Eugenii. Okazuje się, że maziarz to rzekomo zmarły starościc Mikołaj. To on przygotowuje spiskowców do wybuchu rewolucji. Tymczasem hrabia Zygmunt również chce wydać swoją córkę za Juliusza. 12:10 ZAKLĘTY DWÓR - ODC. 7/7 BRACIA Serial przygodowo - historyczny, 55 min, Polska, 1976 Reżyseria: Antoni Krauze Scenariusz: Andrzej Wydrzyński Występują: Krzysztof Jasiński, Olgierd Łukaszewicz, Roman Wilhelmi, Danuta Kowalska, Andrzej Żarnecki, Jerzy Binczycki, Aleksandra Karzyńska, Gustaw Lutkiewicz, Wiesław Gołas, Jan Nowicki, Wiesław Wójcik, Janusz Paluszkiewicz i inni W nocy, kiedy maziarz - starościc czeka na Juliusza, Horawa podpala przyzamkowe zabudowania. W płomieniach zostaje córka starościca. Przybywają ludzie, ale tylko Czorgut odważa się wejść w ogień na ratunek. Zebrani przy pożarze opowiadają potem, że uratował go upiór - duch starościca. Bulij tymczasem zaprasza hrabiego Zygmunta na spotkanie z bratem. O północy hrabia przybywa do zaklętego dworu. Mikołaj Żwirski, który w przebraniu maziarza przygotowuje rewolucję, tłumaczy bratu wydarzenia z przeszłości. Zjawia się również Juliusz. Hrabia Zygmunt zgadza się zastąpić Jadwidze ojca, a Juliusz zostaje jej narzeczonym. Starościc Mikołaj wyrusza do leśnego oddziału spiskowców. Razem z nim jedzie Czorgut. 13:10 STO LAT WITOLDA SADOWEGO Reportaż, 19 min, Polska, 2019 Scenariusz: Dominika Matuszak Reportaż opowiada o Witoldzie Sadowym, polskim aktorze i publicyście teatralnym, świadku historii, człowieku, na oczach którego minęło sto lat polskiej historii teatru. O swoim życiu, etosie pracy aktora, zaangażowaniu w warszawskim świecie teatralnym opowiada Witold Sadowy w przededniu swoich setnych urodzin. 13:40 THE BEATLES - HISTORIA NIEZNANA (BECOMING... THE BEATLES) Film dokumentalny, 52 min, USA, 2012 Reżyseria: Chris Cowey Wszyscy znamy historię zespołu The Beatles. W latach 60. czterech chłopaków z Liverpoolu szturmem wkracza na muzyczną scenę i podbija serca publiczności. Ale czy to na pewno wszystko? Początki sięgają tak naprawdę lat 50. , kiedy skład Beatlesów był znacznie większy. W dokumencie "The Beatles - Historia nieznana" (Becoming... The Beatles) prezentowane są wywiady z wieloma ludźmi, którym brytyjska grupa zawdzięcza tak duży sukces. Nie zabrakło również licznych archiwaliów i zaskakujących opowieści. 14:35 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - PROF. WITOLD STANKOWSKI Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Małgorzata Nieciecka - Mac (prowadząca) 27 stycznia 2020 roku obchodzimy 75. rocznicę wyzwolenia obozu Auschwitz - Birkenau. To prawdopodobnie ostatnia półokrągła rocznica, w której bierze udział tak liczna grupa ocalałych, byłych więźniów Oświęcimia. Gościem programu Studio Kultura - Rozmowy będzie prof. Waldemar Stankowski, historyk z Instytutu Pileckiego. 14:55 NIEDZIELA Z... ROLAMI BOGUMIŁA KOBIELI Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Marta Perchuć - Burzyńska (prowadząca) Tym razem Niedziela z.. poświęcona jest wyjątkowo wszechstronnemu artyście - aktorowi filmowemu i teatralnemu, gwieździe kabaretu, reżyserowi i scenarzyście Bogumiłowi Kobieli. W swym krótkim życiu zdążył zagrać u największych mistrzów - Munka, Wajdy, Hasa. W zbiorowej pamięci zapisał się jako jako Jan Piszczyk w niezapomnianym "Zezowatym szczęściu". Znany przede wszystkim z talentów komediowych, był nieco niedoceniany jako aktor dramatyczny. Artystę wspominają: aktorka Magdalena Zawadzka, znajoma z czasów kabaretu "Dudek", Tadeusz Wojtych, aktor i przyjaciel z czasów gdańskiego teatrzyku Bim - Bom, reżyser, Roman Dziewoński i krytyk filmowy, Łukasz Maciejewski. 15:40 ŚLEPA VAYSHA (BLIND VAYSHA) Film animowany, 7 min, Kanada, 2016 Reżyseria: Theodore Ushev Film animowany. Vaysha urodziła się z niezwykłym darem - jej lewe oko widzi jedynie przeszłość, a prawe tylko przyszłość. Nominowana do Oscara filozoficzna opowieść o tym, jak ważne jest życie tu i teraz. 15:55 WICHRY KOŁYMY (WITHIN THE WHIRLWIND) Dramat, biograficzny, 106 min, Niemcy/Polska/Belgia 2009 Reżyseria: Marleen Gorris Scenariusz: Nancy Larson Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak Muzyka: Włodzimierz Pawlik Aktorzy: Emily Watson, Pam Ferris, Ian Hart, Ben Miller, Ulrich Tukur Scenariusz filmu powstał na podstawie wstrząsających wspomnień Eugenii Ginzburg z lat poniewierki w stalinowskich więzieniach i obozach pracy. Rosyjska pisarka żydowskiego pochodzenia, ofiara wielkiego terroru w ZSRR, opisała w tejże książce swoje dramatyczne losy, dając tym samym jedno z najważniejszych świadectw obozów Kołymy. Jest rok 1937, od trzech lat w Rosji trwa wielka czystka. Stalin likwiduje wszystkich przeciwników, dochodzi do licznych aresztowań. Główna bohaterka filmu, Eugenia Ginzburg, wykładowczyni literatury na uniwersytecie w Kazaniu, ideowa komunistka, wiedzie dostanie życie wraz z mężem, wysokim działaczem partyjnym. Kiedy zostaje aresztowany jej bliski przyjaciel, profesor literatury, Eugenia nie wyrzeka się znajomości z nim, przez co również znajdzie się niespodziewanie w kręgu podejrzanych. Pewna swego, chce bronić swoich racji i postanawia interweniować w Moskwie, na samej górze. Napotkana w pociągu sympatia z dawnych lat, doradza jej ucieczkę, ale Żenia nie zamierza rezygnować z walki o prawdę i sprawiedliwość, za co przyjdzie jej zapłacić wysoką cenę. Po miesiącach tortur i niekończących się przesłuchań Eugenia dostaje wyrok 10 lat zesłania na roboty w obozie pracy. Wraz z innymi towarzyszkami niedoli trafia na Kołymę. Upokorzone i wyniszczone śledztwem kobiety początkowo mają nadzieję, że tam odmieni się ich los. Głód, potworne warunki w bydlęcym wagonie, którym są przewożone, to jednak dopiero początek piekła, które czeka więźniarki. Będą musiały się zmierzyć z twardym systemem obozów pracy przymusowej i stoczyć rozpaczliwą walkę o przetrwanie w okrutnej obozowej rzeczywistości. 18:00 LEGENDY POLSKIEGO TEATRU - CZŁOWIEK, KTÓRY KOCHAŁ ŚMIECH. WSPOMNIENIE O KAZIMIERZU BRUSIKIEWICZU Kameralne i studyjne (widowisko), 47 min, Polska, 1994 Hanka Bielicka, Tadeusz Pluciński, Irena Kwiatkowska i Lidia Korsakówna wspominają aktora Kazimierza Brusikiewicza. Ilustracją dorobku artystycznego Kazimierza Brusikiewicza są fragmenty sztuk teatralnych, programów telewizyjnych i kronik. 19:15 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - YAEL BARTANA Magazyn, 6 min, Polska, 2015 Reżyseria: Anna Zakrzewska, Tomasz Filiks Scenariusz: Anna Zakrzewska, Tomasz Filiks Wykonawcy: Anda Rottenberg (prowadzący) W odcinka będzie mowa o dziele Yael Bartany "Mur i Wieża", o którym opowie Anda Rottenberg. Głównym tematem polskiej filmowej trylogii Yael Bartany, w skład której wchodzą prace Mary koszmary (2007), "Mur i wieża" (2009) i "Zamach" (2011), jest idea Ruchu Odrodzenia Żydowskiego w Polsce stworzonego przez artystkę ruchu społeczno - politycznego stawiającego sobie za cel powrót ponad trzech milionów Żydów do ojczyzny ich przodków. Splatają się tu ze sobą wątki dotyczące syjonistycznych marzeń, antysemityzmu, Holokaustu, izraelskiego ruchu osadniczego i palestyńskiego prawa do ziemi. Artystka bada reakcje na możliwość powrotu dawno niewidzianego sąsiada i wskrzesza zapominany motyw alternatywnych lokalizacji państwa Izrael (np. w Ugandzie), rozważanych niegdyś przez syjonistów. 20:30 PANORAMA KINA POLSKIEGO - GOLEM Film science fiction, 89 min, Polska 1979 Reżyseria: Piotr Szulkin Scenariusz: Piotr Szulkin i Tadeusz Sobolewski Muzyka: Zygmunt Konieczny Występują: Marek Walczewski, Krystyna Janda, Joanna Żółkowska, Krzysztof Majchrzak, Mariusz Dmochowski, Wiesław Drzewicz, Henryk Bąk, Wojciech Pszoniak, Jan Nowicki, Ryszard Pietruski, Marian Opania, Andrzej Seweryn i inni Debiut fabularny Piotra Szulkina. Scenariusz oparty został na wątkach powieści "Golem" Gustava Meyrinka. Akcja filmu rozgrywa się w przyszłości, na Ziemi po kataklizmie atomowym. "Stara" ludzkość o wysokiej cywilizacji wyginęła. Ci, którzy pozostali przy życiu, to jednostki z reguły zdegenerowane. Panuje nędza, ludzie są ordynarni, powszechne jest donosicielstwo. Kontakt obywateli z bliżej nieokreśloną władzą ogranicza się do policyjnych przesłuchań. Za to władza w sposób totalny kontroluje życie obywateli. Lekarze powszechnie dokonują na ludziach eksperymentów medycznych, które najdelikatniej nazwać można nieetycznymi. Wychodzące spod ich rąk jednostki są psychicznie kalekie, cierpią na rozdwojenie jaźni, amnezję, tracą poczucie tożsamości. Jednym z nich jest bohater filmu Pernat. W jego przypadku popełniono pewien błąd - obdarzono go zbyt wysokim współczynnikiem humanistycznym. Dlatego też w świecie bez żadnych zasad moralnych czuje się zagubiony, nie potrafi nawiązać kontaktu z innymi ludźmi. Oczami Pernata poznajemy nową rzeczywistość, rzeczywistość z której próbuje uciec. Jednak długo mu się to nie udaje. Zostaje oskarżony o spowodowanie śmierci administratora Holturma i uwięziony. Po wyjściu na wolność odkrywa sposób ucieczki... 22:05 POWIDOKI - W. G. SEBALD Dysk./wywiad/debata, 11 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca), Piotr Nowak (prowadzący) Przedmiotem dyskusji w tym odcinku jest książka "Wojna powietrzna i literatura" Winfrieda Georga Sebalda. 22:20 ANTYFONIE - TEONIKI ROŻYNEK / ŻANETA RYDZEWSKA Film dokumentalny, 22 min, Polska, 2019 Reżyseria: Andrzej Załęski Scenariusz: Jacek Staniszewski, Andrzej Załęski Dwie bohaterki kolejnego odcinka Antyfonii reprezentują najmłodszą falę polskiej muzyki współczesnej. Teoniki Rożynek i Żaneta Rydzewska są absolwentkami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jedną z cech ich twórczości jest, pozbawione kompleksów i nasycone autentyczną ciekawością dźwięku, sięganie do elektroniki i środków nawiązujących do formuł wypracowywanych latami przez twórców z kręgu muzyki konkretnej. Teoniki Rożynek fascynuje brzmienie glitchowe, pochodzące często z pozamuzycznych źródeł (np. dźwięki otoczenia, maszyn). Żaneta Rydzewska porusza się swobodnie w wielu muzycznych obszarach, tworząc muzykę symfoniczną, kameralną, elektroniczną, improwizowaną oraz projekty interdyscyplinarne. Obydwie kompozytorki podkreślają rolę improwizacji oraz elektronicznego przetwarzania naturalnych źródeł dźwięku (np. linijki, ciecierzycy). Teoniki Rożynek, Żaneta Rydzewska oraz Aleksandra Kaca wystąpiły wspólnie w czerwcu 2019 roku na warszawskiej edycji festiwalu Sanatorium Dźwięku. 22:45 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - DOTKNIĘCIE ANIOŁA Film dokumentalny, 59 min, Polska, 2015 Reżyseria: Marek Tomasz Pawłowski Czy był możliwy inny scenariusz holocaustu? Czy w Auschwitz - Oświęcimiu można było uratować tysiące Żydów ze Śląska, zanim powstała idea najokrutniejszego z obozów śmierci? Czy historia Żydów w Polsce mogłaby potoczyć się pod okupacją hitlerowską inaczej, gdyby świat zachodni nie odniósł się do nich z tak szokującą obojętnością? Henryk Schoenker, syn ostatniego przewodniczącego Gminy Żydowskiej w Oświęcimiu ujawnia światu nieznaną historię tragicznej szansy emigracji Żydów. Zanim zrodziła się idea obozu Auschwitz - Birkenau, jesienią 1939 roku powstało w mieście Biuro Emigracji Żydów do Palestyny. Założył je na rozkaz niemieckich władz wojskowych Leo Schoenker, ojciec bohatera filmu. Tysiące ludzi w nadziei na ratunek ściągały ze Śląska do zwykłego miasteczka Oświęcim. Schoenker zawezwany do Berlina do Eichmanna składał sprawozdanie z wielką wiarą i konkretnym planem międzynarodowego działania. Niestety, wskutek obojętności świata idea legalnej emigracji legła w gruzach. Dziś Henryk wraca w ruiny rodzinnej rezydencji, które niosą echa tamtych wydarzeń. Zdjęcia do filmu były nagrywane w autentycznych wnętrzach Oświęcimia, Krakowa, Wieliczki, Bochni i Tarnowa. Większość z budynków uległa zniszczeniu w kilka miesięcy potem. Miejsca ważne dla historii zdążyły jeszcze oddać świadectwo minionych wydarzeń. Sam bohater filmu jest od czasu wojny kompletnie głuchy. "Straszliwe dźwięki mojego dzieciństwa zamknęły się we mnie jak w muszli. Pewnie dlatego straciłem słuch, abym nie mógł o nich zapomnieć" - mówi w filmie Henryk Schoenker krocząc po śladach sześcioletniej gehenny wojennej. W filmie wcielili się w postacie z przeszłości zawodowi aktorzy oraz liczni mieszkańcy Oświęcimia. Wszyscy musieli być podobni do pierwowzoru prawdziwych postaci, więc casting trwał wiele miesięcy. Grający rolę tytułowego Anioła zapuszczał siwe włosy i brodę przez rok. Przyczynę dziwacznego wizerunku utrzymywał w tajemnicy przed bliskimi. Wirtuoza skrzypiec Birnbauma zagrał prawdziwy skrzypek Oświęcimia. Dzieci oprócz talentu musiały się wykazać nadzwyczajnym hartem ducha w skrajnie trudnych warunkach atmosferycznych. W filmie po raz pierwszy na ekranie ożyją tzw. archicollage. Autorski wynalazek reżysera Marka Tomasza Pawłowskiego oraz grafika Roberta Manowskiego jest nowym, artystycznym sposobem przywoływania minionych wydarzeń. 24:00 ŻELAZNA KLASYKA - KONFORMISTA (IL CONFORMISTA) Thriller psychologiczny, 107 min, Niemcy/Francja/Włochy, 1970 Reżyseria: Bernardo Bertolucci Zdjęcia: Vittorio Storaro Muzyka: Georges Delerue Aktorzy: Jean - Louis Trintignant, Stefania Sandrelli, Gastone Moschin, Enzo Tarascio Przekonany, że w 1920 r. , jako 13 - letni chłopiec zabił szofera homoseksualistę, Marcello Clerici stara się okupić swoją winę poprzez jak najściślejsze dostosowywanie się do norm społecznych. Niepoczytalność ojca oraz pociąg matki do narkotyków i młodych chłopców sprawiły, że on sam stara się być jak najbardziej przeciętny i anonimowy. W 1938 r. poślubia Giulię, niczym niewyróżniającą się drobnomieszczankę. Ponieważ czasy temu sprzyjają, zostaje agentem faszystowskiego wywiadu i wykorzystując podróż poślubną do Paryża, stara się wykonać powierzone mu zadanie rozszyfrowania antyfaszystowskiej działalności profesora Quadriego, którego był niegdyś studentem. Odwiedzając z Giulią profesora i jego żonę Annę, niespodziewanie dla samego siebie zakochuje się w atrakcyjnej pani profesorowej i pod wpływem tego silnego uczucia chce się wycofać z powierzonego mu zadania. Z jeszcze większym zaskoczeniem spostrzega jednak, że nie on, a Giulia jest w istocie obiektem zainteresowania Anny. Co więcej, Anna wie o powiązaniach Marcella z wywiadem, lecz nic nie robi, by ostrzec męża. Tymczasem z Włoch nadchodzi rozkaz likwidacji profesora. "Konformista" jest dość swobodną adaptacją powieści Alberta Moravii pod tym samym tytułem. Reżysera Bernardo Bertolucciego ("Strategia pająka", "Ostatnie tango w Paryu", "Wiek XX", "Ostatni cesarz", "Pod osłoną nieba", "Mały Budda") zainspirowały tylko niektóre wątki myślowe powieści, a przede wszystkim osobowość tytułowego bohatera, postaci tyleż tragicznej, co obmierzłej, wielkiej i nędznej. Jean - Louis Trintignant, odtwórca postaci Marcella, tak wspominał pracę nad filmem i swą rolą: "Według Moravii, a także według Bertolucciego, aby wejść do społeczeństwa, aby zostać przez nie zaakceptowanym, trzeba się wkupić - cena tego okupu nazywa się konformizmem. W tym wypadku bohater był w sytuacji wyjątkowej (okres wojny i faszyzmu): zdobywa prawo"wstępu do społeczeństwa" poprzez współudział w powszechnej zbrodni. Krytycy podkreślali jednak, że nie należy ograniczać"Konformisty" do prostego przykładu politycznego wyboru. W świecie Bertolucciego wszystko podlega i wszystko znajduje wyjaśnienie w mechanizmach uczuciowych, które determinują ludzi. Film ten to wyrafinowana artystycznie medytacja nad słabością, uleganiem wpływom i okrucieństwem wynikającym z namiętności. 04:55 SCENA ALTERNATYWNA - PIOTR BARON Magazyn, 26 min, Polska, 2019 Reżyseria: Joanna Makowska Wokół zmarłego niedawno Zbigniewa Wodeckiego wciąż panuje twórczy ferment. Jego utwory inspirują, często grają go rozgłośnie radiowe, słowem - otrzymały nowe życie. Kilka miesięcy temu Piotr Baron zrealizował coś, co obaj muzycy planowali bardzo dawno temu. Na Scenie Alternatywnej Piotr Baron z zespołem na jazzowo interpretują utwory Zbigniewa Wodeckiego. UTWORY: 1) "Zacznij od Bacha" 2) "Opowiadaj mi tak" 3) "Izolda"