TVP Kultura Poniedziałek, 03.02.2020 08:05 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - PIOTR WOJCIECHOWSKI Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadzący) Najbliższa edycja Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina odbędzie się Warszawie, w dniach 1 - 9 lutego 2020 roku. Program konkursowy obejmuje utwory Fryderyka Chopina; dwa pierwsze etapy to recitale solowe, w finale pianiści wykonają wybrany koncert fortepianowy z towarzyszącym Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod kierunkiem Marka Pijarowskiego. O zbliżającym się festiwalu w programie Studio Kultura - Rozmowy Katarzyna Sanocka porozmawia z Piotrem Wojciechowskim z Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. 08:25 GWIEZDNY PYŁ Film obyczajowy, 58 min, Polska 1982 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Kondratiuk Zdjęcia: Andrzej Kondratiuk Muzyka: Andrzej Kondratiuk Aktorzy: Iga Cembrzyńska, Krzysztof Chamiec, Janusz Gajos, Wojciech Alaborski, Zygmunt Morawski, Wojciech Giżyński, Wojciech Olański i Jan Paterek "Byli sobie dziad i baba". Dziad i baba z filmu Andrzeja Kondratiuka nie są jeszcze bardzo starzy. Żyją sobie gdzieś na odludziu, w małej chatce nad jeziorem. On to dziwak, niestrudzony wynalazca, który wymyśla i montuje różne urządzenia i maszyny dawno już przez innych wynalezione. Jest to jednak bez znaczenia, gdyż robi to wszystko nie po to, aby zdobywać patenty, lecz po to, aby uszczęśliwić swoją żonę, wywołać uśmiech na jej twarzy. Oboje "ani sieją, ani orzą", dzieląc czas pomiędzy drobne codzienne czynności. Z dala od ludzi pędzą szczęśliwe życie w otoczeniu nieskażonej, pięknej przyrody. Andrzej Kondratiuk to jeden z najciekawszych twórców polskiego kina. Dał się poznać nie tylko jako reżyser, ale również scenarzysta, a często także autor zdjęć. W swoich filmach, takich jak "Dziura w ziemi", "Wniebowzięci", "Pełnia", "Zegar słoneczny" czy właśnie "Gwiezdny pył" daje wyraz przekonaniu o nieodwracalnym porządku świata i przyrody. Twórcy nieobca jest także reżyseria teatralna, zrealizował m.in. widowisko "Słoń", "Hamlet w Głuchej Dolnej" (nagroda publiczności za najpopularniejszy spektakl 1979), "Kogiel - Mogiel", "Remont". "Gwiezdny pył", autorski film Andrzeja Kondratiuka ma proste przesłanie: jest pochwałą życia opartego na prostych, podstawowych wartościach takich jak symbioza z naturą, miłość i wyrozumiałość dla innych ludzi oraz zaufanie. Zarówno odbiorcy jak i jurorzy konkursów filmowych docenili to dzieło. Iga Cembrzyńska i Krzysztof Chamiec - odtwórcy głównych ról - zostali nagrodzeni w 1983 roku Złotymi Ekranami (przyznawanymi przez pismo "Ekran") w kategorii kreacje aktorskie. W tym samym roku film otrzymał nagrodę Prix Futura na MIF w Berlinie Zachodnim, a w roku 1984 Andrzej Kondratiuk otrzymał za "Gwiezdny pył" Nagrodę Specjalną Jury podczas FPFF w Gdańsku (od 1987 roku Gdynia). 09:35 KARCZMA NA BAGNACH Film fabularny telewizyjny, 68 min, Polska, 1982 Reżyseria: Zygmunt Lech Scenariusz: Jerzy Gierałtowski, Zygmunt Lech Zdjęcia: Jacek Prosiński Muzyka: Jerzy Matula Aktorzy: Eugeniusz Kujawski, Adam Baumann, Jerzy Korcz, Jerzy Król, Tadeusz Madeja, Marek Nowakowski, Jacek Wojciechowski, Andrzej Śleziak Filmowa adaptacja opowiadania "Karczma nad Bzurą" Jerzego Gierałtowskiego. Rok 1770. Oficer wraz z kompanią jedzie do Łęczycy. Po drodze spotykają księdza, który zabiera się z nimi w drogę. Zapada zmierzch, gubią drogę i decydują się na nocleg w karczmie u Żyda. Niesamowita atmosfera miejsca sprawia, że porucznik robi rachunek sumienia i snuje refleksje patriotyczno - historyczne. 11:00 DROGA - ODC. 1/6 - MUSISZ TO WYPIĆ DO DNA Serial obyczajowy, 57 min, Polska 1973 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Andrzej Mularczyk i Sylwester Chęciński Zdjęcia: Andrzej Ramlau, Jacek Stachlewski Muzyka: Jerzy Derfel Aktorzy: Wiesław Gołas, Zygmunt Malanowicz, Stanisława Celińska, Anna Nehrebecka, Wanda Łuczycka, Maciej Damięcki, Andrzej Gazdeczka, Edward Lubaszenko, Józef Nalberczak, Wirgiliusz Gryń i inni Serial telewizyjny uhonorowany medalem Komisji Edukacji Narodowej za walory wychowawcze filmu (1975), przyznanym Andrzejowi Mularczykowi, Sylwestrowi Chęcińskiemu i Wiesławowi Gołasowi. Odcinek ostatni pt. "Stan wyjątkowy" otrzymał nagrodę w plebiscycie publiczności w kategorii filmu telewizyjnego na I Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku (1974) oraz wyróżnienie MON w dziedzinie teatru i filmu - dla scenarzysty i reżysera (1975). Swą popularność wśród widzów serial zawdzięczał w dużej mierze odtwórcy głównej roli. Wiesław Gołas, aktor niezwykle lubiany, początkowo wcale nie był zachwycony propozycją zagrania w jeszcze jednym serialu - po dwóch latach wyjętych z życiorysu przez "Czterech pancernych". Przeczytał jednak scenariusz i - jak wyznał w wywiadzie - od razu zmiękł: "Postać kierowcy Marianka była inna od tych, które dotychczas grałem. Ujęła mnie przede wszystkim jego wrażliwość na cudze nieszczęścia, krzywdę i chęć niesienia pomocy. A że jest pechowcem, no cóż, akurat brakuje mu odwagi do walki o swoje sprawy, ale dla innych ma jej dosyć". Osią fabularną serialu są przygody kierowcy bazy transportowej PKS. Każdy wyjazd Mariana Szyguły w teren to pretekst do pokazania innych ludzi i nowych spraw. Główny bohater to trochę życiowy nieudacznik. Kiedyś opuścił swego syna i jego matkę, pogubił się, ale wierzy, że zdoła jeszcze naprawić swój błąd. Równocześnie jest to człowiek o gołębim sercu, który zawsze jest gotów dzielić kłopoty innych, choć sam nie zawsze wychodzi na tym najlepiej. Poszczególne nowele reprezentują różne gatunki filmowe - jest tu melodramat i komedia, dramat obyczajowy i sensacyjny. We wszystkich jest sporo humoru i trafnych obserwacji obyczajowych, podobnie jak w najbardziej znanych filmach spółki Mularczyk - Chęciński: "Sami swoi" i "Nie ma mocnych". Nawiasem mówiąc, w jednym z odcinków "Drogi" Marianek odwiedzi rodziny Kargulów i Pawlaków. W pierwszym filmie z tej serii Marian Szyguła śpieszy z pomocą przyjacielowi, który został zwolniony z pracy za pijaństwo i spowodowanie wypadku samochodowego. Marianek nie wierzy w winę kolegi - kierowcy, postanawia doprowadzić do wyjaśnienia sprawy. Dowiaduje się, że Garlicza napadli i wlali mu wódkę do gardła ludzie wynajęci przez kobietę, która w ten sposób chciała zemścić się na Zbyszku za poślubienie innej. Teraz obaj muszą doprowadzić do tego, by Garlicz mógł wrócić do pracy. 12:10 DROGA - ODC. 2/6 - NUMER PRÓBNY Serial obyczajowy, 55 min, Polska, 1973 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Andrzej Ramlau, Jacek Stachlewski Muzyka: Jerzy Derfel Aktorzy: Zygmunt Malanowicz, Stanisława Celińska, Anna Nehrebecka, Wiesław Gołas, Wanda Łuczycka, Maciej Damięcki, Andrzej Gazdeczka, Edward Lubaszenko, Ferdynand Matysik Marian Szyguła prowadzi na próbnych numerach nowy autobus z fabryki w Sanoku do Warszawy. W drodze spotyka ciężarną kobietę, więc zbacza nieco z trasy, by podwieźć ją do wsi. Ten odruch serca przysparza mu sporo kłopotów. Marianek zostaje posądzony o podpalenie domu we wsi i dużo czasu upłynie, zanim sprawa się wyjaśni. 13:20 OH MY DARLING (OH MY DARLING) Film animowany, 7 min, Holandia, 1977 Reżyseria: Borge Ring Scenariusz: Borge Ring Nominowany do Oscara krótki film animowany o bezwarunkowej miłości rodzicielskiej, dorastaniu i opuszczaniu rodzinnego gniazda. 13:40 MUZYCZNY UMYSŁ (THE MUSICAL BRAIN) Film dokumentalny, 49 min, Kanada, 2009 Reżyseria: Christina Pochmursky Scenariusz: Christina Pochmursky Muzyka i jej oddziaływanie na ludzki mózg to fascynujący temat, który zgłębiają neurolodzy. Dokument "The Musical Brain" pokazuje, w jaki sposób rozwija się człowiek pod wpływem dźwiękowych bodźców. W filmie udział wzięli m. in. Michel Buble, Wyclef Jean, Feist oraz Sting. Tego ostatniego poddano nawet badaniu rezonansu magnetycznego, żeby sprawdzić, jak zachowuje się mózg utalentowanego i niezwykle płodnego artysty. 14:35 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - PIOTR WOJCIECHOWSKI Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadzący) Najbliższa edycja Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina odbędzie się Warszawie, w dniach 1 - 9 lutego 2020 roku. Program konkursowy obejmuje utwory Fryderyka Chopina; dwa pierwsze etapy to recitale solowe, w finale pianiści wykonają wybrany koncert fortepianowy z towarzyszącym Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod kierunkiem Marka Pijarowskiego. O zbliżającym się festiwalu w programie Studio Kultura - Rozmowy Katarzyna Sanocka porozmawia z Piotrem Wojciechowskim z Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. 14:50 NIEDZIELA Z... ANDRZEJEM DĄBROWSKIM Dysk./wywiad/debata, 39 min, Polska, 2018 Scenariusz: Aleksandra Czernecka Wykonawcy: Agnieszka Szydłowska (prowadzący) Bohaterem Niedzieli z... jest Andrzej Dąbrowski, Na scenie muzycznej zadebiutował w trio Andrzeja Kurylewicza, później zaś grał m.in. Janem Ptaszynem Wróblewskim, Wojciechem Karolakiem, Krzysztofem Komedą, Januszem Muniakiem, Tomaszem Stańko, Michałem Urbaniakiem i Urszulą Dudziak. Karierę wokalisty jazzowego rozpoczął w 1965 r. koncertem w Krakowskiej Filharmonii. Potem śpiewał jazz w Skandynawii i w Norwegii, gdzie nagrał z zespołem Michała Urbaniaka pierwszą płytę długogrającą oraz singla dla wytwórni Atlas. Śpiewał dwukrotnie na Jazz Jamboree, a także w klubach i na festiwalu w Pradze. Nagrał wiele standardów dla Polskiego Radia, a także dla radia w Hamburgu. Wydał longplaya "Live z Klubu Akwarium". Występował z takimi muzykami jak: Włodzimierz Nahorny, Stan Getz, Zbigniew Namysłowski oraz Michał Urbaniak. Brał udział w wielu festiwalach piosenki, zdobywając nagrody w Rostocku za kompozycję, a w Sopocie główną nagrodę Dnia Międzynarodowego za "Do zakochania jeden krok". W konkursie Interwizji w austriackim Gmunden wraz z Marylą Rodowicz i Zdzisławą Sośnicką zdobył dla Polski II miejsce. Koncertował w całej Europie, w USA z Urszulą Sipińską, a także w ZSRR (Irkuck) z Anną German. Jest także dziennikarzem, kierowcą rajdowym (63 razy na podium, w tym wicemistrzostwo Polski) i fotografem. 15:45 WOLNE MIASTO Dramat wojenny, 96 min, Polska, 1958 Reżyseria: Stanisław Różewicz Scenariusz: Jan Józef Szczepański Zdjęcia: Władysław Forbert Muzyka: Andrzej Dobrowolski Aktorzy: Włodzisław Ziembiński, Kazimierz Wichniarz, Stanisław Jasiukiewicz, Jerzy Śliwa, Bronisław Dardziński, Piotr Fronczewski, Hanna Zembrzuska, Jan Machulski, Irena Netto, Danuta Królska "Pierwszy polski film o wrześniu 1939 roku". Pod tym hasłem "Wolne miasto" ma zapewnione miejsce w annałach rodzimej kinematografii. Reżyser Stanisław Różewicz z obfitującego w dramatyczne wydarzenia pierwszego miesiąca II wojny światowej wybrał epizod rzadko eksponowany w podręcznikach historii. Obrona Poczty Gdańskiej nie pochłonęła wszak tylu ofiar, co walki o Westerplatte czy Warszawę. Nie miała też takiego polityczno - militarnego znaczenia, jak zmagania o Hel czy twierdzę Modlin. Trwała też znacznie krócej niż tamte, przełomowe bitwy. Jeśli jednak bliżej przyjrzeć się jej dziejom, odsłoni się skondensowany do minimum, ale przez to niesłychanie wyrazisty dramat grupy cywilów, którzy niczym dawni bohaterowie Żeromskiego do końca bronili z góry przegranej sprawy. Jaką bowiem szansę na zwycięstwo miał personel poczty wobec świetnie uzbrojonych, przeważających sił niemieckich? Pod względem gatunkowym "Wolne miasto" również otwiera w polskiej kinematografii nowy rozdział. Jest bowiem pierwszym rodzimym "reinscenizowanym dokumentem wojennym". Ten typ filmu wywodzi się w prostej linii z dokumentu, powstającego "na placu boju". Kinematografia europejska zna przykłady dzieł ważnych i wybitnych, realizowanych w tej konwencji. Recenzenci "Wolnego miasta" przywoływali na poparcie tej tezy takie filmy jak: "Bitwa o ciężką wodę" Mllera i Dreville'a, "Bitwę Stalingradzką" Pietrowa i "Ostatni akt" Pabsta. Mimo utyskiwań części krytyki "Wolne miasto" przyjęte zostało bardzo dobrze. Chwalono pracę aktorów i reżysera. Podobały się zdjęcia Władysława Forberta, zwłaszcza te ukazujące powolną wewnętrzną agonię Poczty, wstrząsanej wybuchami, targanej pociskami, wypełnionej ludzkim przerażeniem, poświęceniem i heroizmem. Fabuła filmu dzieli się na trzy części. Pierwsza opowiada o codziennym życiu przyszłych bohaterów. Ukazuje ich w pracy, w domu, na ulicy. Widz łatwo odnajduje w nich własne problemy, nadzieje, marzenia. Z drugiej jednak strony reżyser wyraźnie kreśli okoliczności poprzedzające dramat - napiętą sytuację w Gdańsku, coraz dokuczliwszą hitlerowską butę i agresywność. Atmosfera zagęszcza się, bliskość kataklizmu staje się wyczuwalna. Część druga to zapis rozpaczliwej walki nie tylko o obronę Poczty, ale o własną godność i honor. Kamera operuje głównie w gmachu oblężonego budynku. Jeśli go opuszcza, to tylko po to, by uprzytomnić widzowi beznadziejność położenia obrońców wrześniowej reduty. I wreszcie część trzecia - gorzki finał, w którym pozostali przy życiu pocztowcy z rękami na karku idą na stracenie pośród szyderstw i drwin swych pogromców. 17:35 LEGENDY POLSKIEGO TEATRU - INNY ŚWIAT Film dokumentalny, 97 min, Polska, 2012 Reżyseria: Dorota Kędzierzawska, Artur Reinhart Scenariusz: Dorota Kędzierzawska, Artur Reinhart Zdjęcia: Artur Reinhart Muzyka: Włodzimierz Pawlik Poruszająca opowieść Danuty Szaflarskiej (ur. w 1915 r.), wybitnej aktorki, o życiowych doświadczeniach, które ukształtowały ją jako człowieka. Narratorka szczególnie wiele uwagi poświęca okresowi swego dzieciństwa i dramatycznym przeżyciom podczas II wojny światowej. Być może "Inny świat" nigdy by nie powstał, gdyby nie...mgła. To bowiem z jej powodu o kilka godzin opóźnił się wylot twórców filmu "Pora umierać" na jego światową premierę podczas festiwalu w Toronto. Niespodziewanie długie godziny oczekiwania znakomicie ubarwiła najstarsza spośród pasażerów Danuta Szaflarska (gra w "Pora umierać" główną rolę). Jej pięciogodzinna, spontaniczna, improwizowana i pełna humoru, gawęda o własnych przeżyciach z młodości niejednokrotnie, jak wspominała później reżyserka Dorota Kędzierzawska, "rozbawiała ekipę do łez". "Wtedy pomyślałem: szkoda, że nie mam tu kamery" - mówił przywołując owe chwile operator Artur Reinhart. Co się jednak odwlecze, to nie uciecze. Szaflarska, z natury raczej nieskora do publicznych zwierzeń, dała się namówić zaprzyjaźnionej z nią od lat Kędzierzawskiej na długi wywiad, który przybrał wkrótce formę filmu dokumentalnego pt. "Inny świat". Dlaczego "inny"? Czy tylko dlatego, że jego główna bohaterka opowiada przede wszystkim o odległych czasach międzywojnia i dramacie II wojny światowej, kiedy nikomu nie śniło się o telewizji, komputerach i telefonach komórkowych, a z okazji przyjęcia Pierwszej Komunii Świętej dzieciom nie dawano żadnych prezentów? Czy może - jak zauważył jeden z recenzentów młodego pokolenia - owa "inność" dotyczy również świata wartości. A wg Szaflarskiej wartość człowieka można poznać po tym, jak radzi sobie z przeciwnościami losu. Tylko morderczy upór, żelazna konsekwencja i ciężka praca wiodą nas przez ciernie do gwiazd. W czasach, gdy show - biznes ma twarz lali ze sztucznym biustem i napompowanymi ustami, wartości, którym hołduje Szaflarska, wydają się pochodzić właśnie z innego świata. Świata, w którym artysta był Kimś. "Oprócz opowieści Danuty Szaflarskiej wielką zaletą filmu są zdjęcia Artura Reinharta, płynnie przechodzące z tonacji kolorowej w czarno - białą, często i chętnie operujące zbliżeniem, podkreślającym sugestywną mimikę i"mowę oczu"głównej bohaterki, z których niejednokrotnie wyczytać można więcej niż z jej słów. W"Innym świecie"wykorzystano też m.in. niepublikowane wcześniej fotografie z prywatnego archiwum Danuty Szaflarskiej, fragmenty najgłośniejszych filmów z jej udziałem oraz...pierwszą okładkę zasłużonego magazynu"Film"z wizerunkiem aktorki. Opowieść nestorki polskiego kina zaczyna się od wspomnienia o jej rodzicach i sięga jeszcze czasów monarchii austro - węgierskiej. Następnie aktorka przywołuje"dzikie"lata swego dzieciństwa we wsi Kosarzyska nieopodal Piwnicznej - Zdroju."Dzikie", gdyż w miejscu, gdzie się wychowywała, niemal zupełnie nie było zdobyczy ówczesnej cywilizacji. Dość powiedzieć, że nawet buty uchodziły za przejaw luksusu, a w razie choroby lub porodu, trzeba było korzystać z pomocy lokalnego znachora. Pomimo to owe dziesięć lat, które Szaflarska spędziła w tej z pozoru niegościnnej i surowej, otoczonej górami wsi, miały decydujący wpływ na jej charakter i osobowość. Nauczyły ją radzić sobie z przeciwnościami i brakiem życiowych udogodnień, zaszczepiły miłość do natury, a także zapoczątkowały trwający później wiele lat"krnąbrny"stosunek do księży i Kościoła katolickiego (jednym z nielicznych wyjątków od tej reguły był ks. Jerzy Popiełuszko, którego aktorka wspomina niezwykle ciepło i serdecznie).Na sielskie lata dzieciństwa położył się niejeden cień w postaci np. śmierci starszej siostry i ojca. Uszczuplona rodzina Szaflarskich musiała w poszukiwaniu środków do życia przenieść się do miasta, a małą Danusię oddano na stancję. Konieczność przebywania z dala od bliskich z pewnością nie była dla dziesięciolatki łatwa, lecz z drugiej strony dodatkowo ją zahartowała. W mieście też narodziła się jej fascynacja kinem i teatrem, co miało wkrótce przesądzić o wyborze drogi zawodowej. 19:15 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - JULIAN OPIE Magazyn, 5 min, Polska, 2016 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Julian Opie tworzy rzeźby, animacje, malarstwo, instalacje w przestrzeni publicznej. Ważne miejsce w jego twórczości zajmuje ludzkie ciało, które często artysta ukazuje w ruchu. Portretuje przyjaciół, ale także anonimowe osoby z tłumu. Interesuje go także pejzaż, który pozbawia szczegółów, wydobywając jego esencję. Wykorzystując ten motyw w swoich pracach, często wzmacnia jego odbiór, dodając dźwięk. 20:30 PANORAMA KINA POLSKIEGO - PIŁKARSKI POKER Film obyczajowo - sensacyjny, 102 min, Polska 1988 Reżyseria: Janusz Zaorski Scenariusz: Jan Purzycki Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Piotr Figiel Aktorzy: Janusz Gajos, Małgorzata Pieczyńska, Marian Opania, Mariusz Dmochowski, Jan Englert, Edward Lubaszenko, Olaf Lubaszenko, Mariusz Benoit, Adrianna Biedrzyńska, Bronisław Pawlik, Andrzej Zaorski, Grzegorz Warchoł, Zdzisław Wardejn i inni Laguna, niegdyś sławny piłkarz, którego karierę przerwała kontuzja, pogrąża się w alkoholizmie. Jego dawnym kolegom z boiska też nie wiedzie się najlepiej. Laguna - obecnie sędzia - jest bacznym obserwatorem tego, co się wokół niego dzieje. Zdaje sobie sprawę z istniejących w piłkarskim światku układów, przekupywania piłkarzy i sędziów, manipulowania ludźmi. Nie chce mieć z tym nic wspólnego. Postanawia w niezwykły sposób ukoronować swoją sędziowską karierę - zadrwić z traktujących go protekcjonalnie działaczy klubowych. Chce doprowadzić do tzw. niedzieli cudów, czyli "ustawić" ostatnią kolejkę rozgrywek ligowych tak, by w poszczególnych meczach padły ustalone przez niego wyniki. Różnymi sposobami przekupuje zawodników, a nawet innego sędziego. Gdy jednak dochodzi do decydującego meczu, nieoczekiwanie zmienia swój plan. Roboczy tytuł filmu brzmiał "Kocham piłkę", co ujawniało tęsknotę reżysera za romantyką sportu, której spragnieni są jego prawdziwi miłośnicy. Utrzymany w konwencji filmu sensacyjnego "Piłkarski poker" ujawnia kulisy krajowej piłki. "Polska piłka nożna toczy się po równi pochyłej. Wyniki i jakość gry są uzależnione od wartości pieniądza. Na trybunach siedzi kilka lub kilkanaście tysięcy naiwnych kibiców. Czekają na wynik, nie wiedząc, że ustaliło ten wynik wcześniej kilka osób" - mówił reżyser Janusz Zaorski. 22:15 POWIDOKI. ŚW. PAWEŁ Dysk./wywiad/debata, 10 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca), Piotr Nowak (prowadzący) "Powidoki" to program publicystyczny poruszającym istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. W kolejnym odcinku prowadzący dyskutują na temat Listu do Rzymian św. Pawła Pawła. 22:30 ANTYFONIE - ZA SIÓDMĄ GÓRĄ Film dokumentalny, 23 min, Polska, 2017 Reżyseria: Andrzej Załęski Scenariusz: Jacek Staniszewski, Andrzej Załęski Wykonawcy: Jacek Staniszewski (prowadzący) Bohater tego odcinka Wojcek Czern prowadził w latach 90. legendarną niezależną wytwórnię płytowo - kasetową Obuh Records, dziś koncentruje się przede wszystkim na doskonaleniu swojego studia Analogowy Rogalów i pracy z innymi muzykami. Wojcek oprowadza nas po studio, wyjaśniając tajniki swojej metody i prezentując m.in.magnetofony studyjne z końca lat 50. i unikalny sprzęt najwyższej klasy, wchodzący kiedyś w skład wyposażenia zachodnich rozgłośni radiowych. Przy akompaniamencie żony Małgorzaty wykonuje również dla nas piosenkę o smoku w wersji unplugged. 23:05 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - KRAINA OŚWIECONYCH (THE LAND OF THE ENLIGHTENED) Film dokumentalny, 83 min, Afganistan/Belgia/Niemcy/Irlandia/Holandia, 2016 Reżyseria: Pieter - Jan De Pue Scenariusz: David Dusa, Pieter - Jan De Pue Zdjęcia: Pieter - Jan De Pue Muzyka: Denis Clohessy Nakręcona z ogromnym rozmachem wojenna epopeja o Afganistanie. Najpierw poznajemy historię początków narodu afgańskiego, by później przenieść się w dzisiejsze czasy, w tereny górskie. Tam rządzi dziki gang nastoletnich chłopców z plemienia Kuchi, prowadzony przez niejakiego Cholama. Nastolatkowie handlują opium i znajdywanymi w górach materiałami wybuchowymi, a za opium otrzymują od amerykańskich żołnierzy stary sprzęt wojskowy. Co jednak, gdy Amerykanie wycofają się z Afganistanu? To nie tylko opowieść o pojedynku zwaśnionych górskich gangów (w walce o pieniądze chłopcom Cholana depcze także po pietach "konkurencja" z sąsiedniej szajki), ale i piękna historia zachowania tożsamości w kraju rozdartym wojną. W dodatku fantastycznie sfotografowana: reżyser i operator "Krainy oświeconych" Pieter - Jan De Pue wygrał główną nagrodę w konkursie na najlepsze zdjęcia podczas festiwalu Sundance. (transatlantyk.org/) 00:40 ŻELAZNA KLASYKA - NOSTALGIA (NOSTALGIA) Dramat psychologiczny, 125 min, ZSRR/Włochy, 1983 Reżyseria: Andriej Tarkowski Scenariusz: Tonino Guerra, Andriej Andriej Aktorzy: Oleg Yankovsky, Erland Josephson, Domiziana Giordano, Patrizia Terreno Rosyjski poeta Gortchakov, razem z przewodnikiem I tłumaczem, podróżuje przez Włochy, by prześledzić i poznać życie także rosyjskiego kompozytora żyjącego w XVIII wieku. W pewnym starożytnym mieście spotyka chorego Domenico, który parę lat wcześniej uwięził swoją własną rodzinę w stodole, by chronić ich przed złem tego świata. Tłumaczka próbuje przekonać Rosjanina, że to wszystko bujda i nieprawda. Ten jednak dostrzega w opowieści mężczyzny prawdę. Poeta zaczyna zagłębiać się w umysł psychopaty. 03:30 KINO NOCNE - 15:10 DO YUMY (3:10 TO YUMA) Western, 88 min, USA 1957 Reżyseria: Delmer Daves Scenariusz na podstawie opowiadania Elmore'a Leonarda: Halsted Welles Zdjęcia: Charles Lawton Jr Muzyka: George Duning Występują: Glenn Ford, Van Heflin, Felicia Farr, Leora Dana, Henry Jones, Richard Jaeckel, Robert Emhardt, Sheridan Comerate, George Mitchell i inni Ambitny "western psychologiczny", wymieniany wśród najlepszych, jakie powstały w latach 50. i jeden z ciekawszych w historii tego gatunku. Do legendy przeszła także piosenka z tego filmu autorstwa Neda Washingtona i George'a Duninga w wykonaniu Frankiego Laine'a. Porównywane często do Oscarowego "W samo południe" Freda Zinnemanna dzieło Delmera Davesa odwołuje się do podobnego schematu fabularnego: samotny przedstawiciel prawa musi stawić czoło kowbojskiej bandzie, której szefa ma dostarczyć do więzienia stanowego w innym mieście. Ale Daves, uchodzący raczej za wroga mitologii westernu, pozwolił sobie na idące znacznie dalej niż w tamtym westernie urealnienie postaci. O ile szeryf Bill Kane z filmu Zinnemanna kierował się honorem i troską o spokój swego miasteczka, o tyle bohater Davesa, ubogi farmer Dan Evans, nie świadczy swych usług bezinteresownie. Gdy grupie łowców głów udaje się schwytać groźnego rewolwerowca Bena Wade'a, Dan Evans i miejscowy pijaczek Alex Potter podejmują się eskortowania go aż do więzienia w Yumie. Dan wie, że dostanie za to 200 dolarów, które są mu potrzebne do zbudowania urządzenia nawadniającego pole. Gdyby miał takie urządzenie, lub gdyby ktoś w miasteczku pożyczył mu pieniądze, o co bezskutecznie prosi wszystkich dookoła, nigdy by się nie zdecydował na tak niebezpieczny krok. Jednak studnia to dla jego rodziny sprawa życia lub śmierci, gdyż w okolicy od trzech lat nie spadła kropla deszczu. Potter i Evans zabierają najpierw Wade'a do miasteczka Contention City, gdzie znajduje się stacja kolejowa. Ale pociąg przyjeżdża tam raz dziennie i godziny dzielące ich od wyznaczonej "rozkładem" 15.10 obaj konwojenci mają spędzić w hotelowym pokoju, pilnując więźnia. Banda Wade'a szybko odkrywa miejsce pobytu swego przywódcy i postanawia go odbić. Rewolwerowcy zabijają Pottera i otaczają hotel. 05:10 TAŚMY KULTURY - POGOŃ ZA RELAKSEM Artystyczne/estradowe (widowisko), 11 min, Polska, 2018 Jest czas pracy i czas odpoczynku. Czasem szukamy odpoczynku tak intensywnie, że zamienia się to w prawdziwą pogoń - pogoń za relaksem. 05:25 SCENA ALTERNATYWNA - SANTABARBARA Magazyn, 25 min, Polska, 2019 Reżyseria: Joanna Makowska Santabarbara to projekt, który zapoczątkowali Łukasz, Marek, Szczepan i Nikodem Pospieszalscy. Santabarbara jest połączeniem syntetycznych brzmień z akustyczną perkusją oraz męskimi wokalami. Nadrzędną rolę w każdym utworze pełni melodia i harmonia. Muzycy inspirują się m.in. Jamesem Blake ' em, zespołami Radiohead, Metronomy, wpływ na ich twórczość ma także muzyka czysto elektroniczna, a nawet techno. W Scenie alternatywnej Santabarbara wykona: Disko, Infinite Fact, Samba, Niuan oraz aranżację "Białego Krzyża" Krzysztofa Klenczona.