TVP Kultura Poniedziałek, 17.02.2020 08:20 SOLO NA UGORZE Film animowany, 6 min, Polska, 1981 Autor: Jerzy Kalina Reżyseria: Jerzy Kalina Zdjęcia: Jan Tkaczyk Muzyka: Bohdan Mazurek Film animowany kombinowany. Przewrotna opowieść o rolniku, którego żmudnej orce towarzyszy patetyczna pieśń z czasów stalinowskich. 08:30 KAPRYSY ŁAZARZA Komedia, 47 min, Polska 1972 Reżyseria: Janusz Zaorski Scenariusz: Stanisław Grochowiak, Janusz Weychert Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Henryk Borowski, Wanda Łuczycka, Józef Nalberczak, Ewa Ziętek, Władysław Hańcza, Franciszek Pieczka, Wojciech Zagórski, Aleksander Dzwonkowski, Witold Skaruch, Henryk Bąk, Jerzy Turek, Jerzy Rogalski i inni Tworzywem literackim, na którym Janusz Zaorski oparł scenariusz filmu, było słuchowisko radiowe Stanisława Grochowiaka z 1965 r. , choć w czołówce nie ma wzmianki na ten temat. "Kaprysy Łazarza" to opowieść o starym wieśniaku, Jacentym, który zbliża się do kresu swoich dni. Bliscy i sąsiedzi są już do jego śmierci przygotowani. Żona - prawie wdowa, dwaj synowie - pogodzeni ze stratą ojca, trumna gotowa, ksiądz czeka. Okazuje się jednak, że główny zainteresowany zaczyna zachowywać się niezgodnie z oczekiwaniami. Nie chce spokojnie umrzeć, choć wszyscy tego od niego oczekują, każdy bowiem ma w tym jakiś interes: stolarz, sołtys, sklepikarz, muzykanci zamówieni na stypę, nawet ksiądz proboszcz. Tymczasem Jacenty uparcie targuje się o warunki, na jakich ma się pożegnać z tym światem. Odmawia umierania, dopóki wszyscy obecni nie przyrzekną mu pochówku w jego odległych rodzinnych stronach. Film jest pełen soczystego, plebejskiego, ale ciepłego humoru. Postaci wyraziste, tym wspanialej nakreślone, że w filmie wystąpiła ówczesna czołówka polskich artystów. 09:30 HOGO FOGO HOMOLKA (HOGO FOGO HOMOLKA) Komedia, 76 min, Czechosłowacja, 1970 Reżyseria: Jaroslav Papousek Scenariusz: Jaroslav Papousek Zdjęcia: Josef Ort-Snep Muzyka: Karel Mares Aktorzy: Josef Sebanek, Marie Motlova, Frantisek Husak, Petr Forman, Matej Forman, Helena Ruzickova Filmem "Hogo fogo Homolka" reżyser i scenarzysta Jaroslav Papouek kontynuuje historię czeskiej rodziny Homolków, bohaterów zrealizowanej rok wcześniej komedii "Straszne skutki awarii telewizora". Reżyser tak celnie określił mentalność współczesnego czeskiego mieszczanina, że nazwisko Homolka stało się jego synonimem. Drugi film powstał właściwie z inicjatywy aktorów, którzy w czasie montażu pierwszej części zaproponowali Papoukowi, aby wymyślił dalszy ciąg przygód rodziny praskiego taksówkarza. Tytuł filmu pochodzi od słów dziadka Homolki, który skomentował zakup nowego auta słowami: "Teraz dopiero jesteśmy hogo fogo rodziną, teraz dopiero patrzy na nas świat". W parny letni dzień pradziadek Homolka siedzi w wiejskiej gospodzie przy kuflu piwa, zerkając od czasu na kozę, którą pasie, i - znacznie częściej - na młodą dziewczynę w bikini, opalającą się w pobliżu. Staruszek zaniedbuje też kozę dla spacerów po ukochanym lesie. Przeczuwa zbliżającą się śmierć, pragnie więc nacieszyć się jeszcze pięknem otaczającego go świata. O swych złych przeczuciach powiadamia listownie rodzinę w stolicy. Prascy krewni świętują właśnie kupno nowego samochodu. Dumni i szczęśliwi obmyślają przyszłe wycieczki. W najbliższą niedzielę zamierzali jechać na mecz piłkarski do Teplic. Wezwani do umierającego pradziadka muszą jednak zmienić plany. Jadą niechętnie, pamiętając, że w ubiegłym roku staruszek również zapowiadał swój rychły zgon. W nie najlepszych humorach, skłóceni, przybywają na wieś. Nie zastają pradziadka w domu, co jeszcze bardziej ich rozsierdza. Urażeni, że wzywał ich na próżno, wyruszają na jego poszukiwanie. O filmie Papouka krytycy pisali: "Równolegle rozwijają się dwie linie opowiadania. Pierwsza opisuje ostatni dzień życia pradziadka, druga jak go Homolkowie szukali i nie znaleźli. Ujawniają one dwie przeciwstawne postawy życiowe. Ograniczony, przyziemny świat Homolków jest konfrontowany z życiem ludzi również zwykłych, niczym nie wyróżniających się, które jest jednak dużo pełniejsze, bardziej swobodne i radosne. Z konfrontacji tej wyniknie nonsensowność małostkowych sprzeczek Homolków, które są w swej istocie destrukcyjnym żywiołem, niszczącym wszelkie wartości. Pradziadek mógł szczęśliwie przeżyć swoje ostatnie chwile tylko dzięki temu, że się z nimi nie spotkał. Homolkowie prześcigają się w nonsensownym utrzymywaniu pozorów wspólnoty, likwidując w zarodku każdą indywidualną próbę oderwania się i zrobienia czegoś po swojemu. 11:00 Z BIEGIEM LAT, Z BIEGIEM DNI - KRAKÓW 1901 Serial obyczajowy, historyczny, 56 min, Polska, 1980 Reżyseria: Andrzej Wajda, Edward Kłosiński, Anna Polony, Krystyna Grochowicz Scenariusz: Joanna Ronikier Zdjęcia: Edward Kłosiński, Witold Adamek Wykonawcy: Józef Radwan, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach Aktorzy: Mieczysław Grąbka, Ewa Kolasińska, Monika Niemczyk, Juliusz Grabowski, Jan Kochanowski, Anna Polony, Izabella Olszewska, Bolesław Nowak, Stanisław Gronkowski, Wiesław Wójcik, Jacek Romanowski, Andrzej Hudziak, Leszek Piskorz, Tadeusz Jurasz, Daniel Olbrychski Scenariusz tego odcinka powstał na podstawie "Karykatur" - znanego dramatu Jana Augusta Kisielewskiego. Kraków jest zafascynowany "Weselem" Stanisława Wyspiańskiego, wystawionym po raz pierwszy w marcu 1901 roku. Przełom w polskim teatrze, jaki dokonuje się dzięki temu dziełu, oznacza klęskę dla tradycyjnie piszących dramaturgów. Jednym z nich jest Michał Bałucki - do niedawna bardzo popularny twórca komedii. Teraz, zepchnięty na margines, popełnia samobójstwo. Misia Chomińska wyznaje miłość swojemu korepetytorowi Relskiemu, ubogiemu studentowi prawa, który w duchu zazdrości Wyspiańskiemu sławy. Ma do tego powody, gdyż - jak twierdzi - kiedyś miał podobny pomysł na dramat, lecz życie uniemożliwiło mu jego realizację. Tymczasem ojciec dziewczyny, widząc jej afekt do nauczyciela, postanawia dowiedzieć się o nim czegoś więcej. Niebawem odkrywa, że Relski ma romans i dziecko z prostą, wiejską dziewczyną. 12:10 TRZY MŁYNY - ODC. 1/3 - MŁYN NAD UTRATĄ Cykl obyczajowy, 57 min, Polska, 1985 Reżyseria: Jerzy Domaradzki Scenariusz: Jerzy Domaradzki, Bolesław Michałek Zdjęcia: Wit Dąbal Muzyka: Jerzy Satanowski Aktorzy: Ewa Dałkowska, Jan Janowski, Jerzy Zelnik, Edward Żentara, Franciszek Pieczka "Trzy młyny" to cykl telewizyjny, powstały na kanwie opowiadań Jarosława Iwaszkiewicza "Młyn nad Utratą" (1936), "Młyn nad Lutynią" (1946) i "Młyn nad Kamienną" (1950). Akcja miniserialu toczy się od roku 1928 do lat pięćdziesiątych. Każdy odcinek jest zamkniętą całością, a jedyną postacią, pojawiającą się we wszystkich, jest ksiądz Ryba, grany przez Edwarda Żentarę. Rok 1928. Młody poeta Julian Zdanowski przyjeżdża do swego starszego przyjaciela Karola - zamożnego arystokraty, konesera sztuki i zagorzałego wielbiciela muzyki Ryszarda Wagnera. Wkrótce poznaje Jadwigę - rozwódkę z dwojgiem dzieci, która mieszka w młynie. Między Julianem a znacznie starszą od niego kobietą rodzi się uczucie. Niespodziewany afekt przyjaciela wywołuje niepokój Karola. Darzy on bowiem Zdanowskiego nie tyle przyjaźnią, co platoniczną, homoseksualną miłością. Niebawem poeta przeprowadza się do Jadwigi. Jednak ich idylla nie trwa długo. "Młyn nad Utratą", na podstawie którego zrealizowano pierwszą część serii, to owoc Iwaszkiewiczowskich poszukiwań metafizycznego sensu ludzkiej egzystencji. Scenarzyści nieco zmienili wymowę utworu. Jego filmowa wersja to przede wszystkim opowieść o kryzysie europejskiej kultury, zakażonej wirusem nihilizmu i faszyzmu. 13:15 MÓJ ATAK SERCA (MY HEART ATTACK) Film animowany, 13 min, Kanada, 2015 Reżyseria: Sheldon Cohen Scenariusz: Sheldon Cohen Film animowany Prawdziwa, choć kompletnie nieprawdopodobna, opowieść kanadyjskiego reżysera Sheldona Cohena, ostatniej osoby, po której można się było spodziewać rozległego zawału serca. 13:40 MICHAEL JACKSON - MIĘDZY CZERNIĄ I BIELĄ (MICHAEL JACKSON - A LIFE BETWEEN BLACK AND WHITE) Film dokumentalny, 51 min, Niemcy, 2012 Reżyseria: Hannes Rossacher, Simon Witter Film dokumentalny poświęcony Michaelowi Jacksonowi. Oprócz jego historii i fenomenu w filmie poruszane są także aspekty psychologiczne ogromnej przemiany gwiazdora, jaka następowała w kolejnych latach kariery. 14:55 NIEDZIELA Z... JÓZEFEM WILKONIEM Dysk./wywiad/debata, 41 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Marta Perchuć - Burzyńska (prowadząca) Gościem kolejnego odcinka cyklicznego programu "Niedziela z..." jest Józef Wilkoń, który 12 lutego 2020 roku kończy 90 lat. Zaczął ilustrować książki z założeniem, że będzie to zajęcie tymczasowe. W rezultacie zilustrował ponad 200 książek w kraju i za granicą oraz sam napisał teksty do kilkunastu z nich. Rzeźbi, głównie zwierzęta. Jego prace trafiły do zbiorów muzealnych w wielu krajach na całym świecie. 15:45 PRZESTRZEŃ NEGATYWNA (NEGATIVE SPACE) Film animowany, 5 min, Francja, 2017 Reżyseria: Max Porter, Ru Kuwahata Scenariusz: Max Porter, Ru Kuwahata Krótki film animowany. Słodko - gorzka historia relacji między ojcem a jego synem, Samem. Dla ojca, który wiecznie jest w podróży służbowej, uczenie syna skutecznego pakowania walizki stanowi okazję do budowania więzi. Film był nominowany do Oscara w kategorii Najlepszy krótkometrażowy film animowany. (źródło: kinopalacowe.pl) 16:05 JUTRO IDZIEMY DO KINA Dramat wojenny, 100 min, Polska 2007 Reżyseria: Michał Kwieciński Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Misza Hairulin Aktorzy: Mateusz Damięcki, Antoni Pawlicki, Jakub Wesołowski, Anna Gzyra, Grażyna Szapołowska, Daniel Olbrychski, Krzysztof Stelmaszyk, Bożena Adamek, Krzysztof Banaszyk, Barbara Bierkowska, Anna Maria Buczek, Jerzy Celiński, Wojciech Czerwiński, Marek Frąckowiak, Tomasz Gęsikowski Film przejmujący i piękny. Prostymi środkami, bez zbędnego patosu i taniego sentymentalizmu, twórcy filmu ukazali - na przykładzie losów trzech przyjaciół, maturzystów z 1938 r. - tragiczne losy pokolenia ówczesnych dwudziestolatków. Ludziom tym, urodzonym już w świeżo odzyskanej ojczyźnie, wojna odebrała u progu dorosłości przyszłość, nadzieję, bliskich, cały dobytek, szanse na normalne życie, a bardzo często w ogóle życia pozbawiła. Z trzydziestu osób klasy maturalnej, do której uczęszczali bohaterowie, dwadzieścia nie przeżyło wojny, a kilka zostało skazanych na śmierć w stalinowskiej Polsce. Lecz nawet ci, co przeżyli, nie zdołali nigdy - jak głoszą napisy końcowe - nadrobić straconych lat. Autor scenariusza, Jerzy Stefan Stawiński, zaczerpnął wiele wątków z własnej biografii, z doświadczeń krewnych i znajomych. Jak twierdzi, każdy z bohaterów, ma pewne jego rysy, doświadcza tego, co on sam przeżył. Całość wyreżyserował Michał Kwieciński, jeden z triumfatorów FPFF w Gdyni w 2006 r. , gdzie jego film "Statyści" zdobył aż 6 nagród, w tym Nagrodę Specjalną Jury. Andrzej Skowroński, Jerzy Bolesławski i Piotr Dołowy kończą właśnie jedno z warszawskich gimnazjów. Jako świeżo upieczeni maturzyści anno domini 1938 r. stają na progu dorosłości. Rozsadza ich energia i radość, snują rozległe plany na przyszłość i oczywiście marzą o wielkiej miłości. Jurek, najlepszy uczeń w klasie, inteligentny, pewny siebie i wygadany, syn wysokiego urzędnika, wybiera się na studia, ale jeszcze nie wybrał kierunku. Żeby trochę odwlec ostateczną decyzję, postanawia wstąpić na razie do szkoły podchorążych w Zegrzu. Rodzinne wojskowe tradycje zamierza kontynuować twardy, trochę chmurny i pełen determinacji Andrzej, syn oficera, wychowywany po śmierci matki przez ciotkę. Zgłasza się do pułku kawalerii w Grudziądzu. Piotr, nieśmiały okularnik, który mieszka tylko z matką, staje - podobnie jak koledzy - przed komisją wojskową, ale z powodu wrodzonej wady serca zostaje odrzucony. Rozpoczyna więc studia na wydziale medycyny. Mijają kolejne miesiące. W czasie przepustek przyjaciele spotykają się z Piotrem, spędzając czas na rozmowach i młodzieńczych szaleństwach. Na urodzinach Jurka piją za przyjaźń i za to, "żeby nigdy się nie zgubili". Wierzą, że są "nieśmiertelni", że nic złego nie może ich spotkać, bo przecież jeszcze tyle chcą w życiu zrobić, doświadczyć. Wiele się dzieje także w ich życiu prywatnym. Jurek zabiega o względy Krysi, panny z zamożnego domu, ambitnej i trochę wyniosłej studentki romanistyki. Ta skutecznie studzi jego zapały, ale nie pozbawia nadziei. Andrzej odwiedza ponętną Marinę, właścicielkę restauracji, traktującą młodego kochanka z niemal matczyną czułością. Chłopak nie chwali się jednak tą znajomością kolegom. Piotr chce się zakochać na całe życie, pragnie - ku rozbawieniu kolegów - miłości czystej i niewinnej. Gdy pewnego dnia zauważa na ulicy skromnie ubraną, śliczną blondynkę Zosię, zakochuje się w niej od pierwszego wejrzenia. Ale Zosia traktuje go z dystansem, nie chce nic o sobie mówić. Niebawem Piotr poznaje przyczyny jej milczenia, lecz to nie zmienia temperatury jego uczuć.Latem 1939 r. atmosfera polityczna w kraju staje się coraz bardziej napięta. Coraz częściej mówi się o wojnie, choć jednocześnie nikt nie dopuszcza do siebie myśli, że może ona wybuchnąć. Andrzej, który zakochał się tymczasem w pięknej Ani, córce starosty szykującej się do studiów malarskich we Lwowie, umawia się z nią w końcu na randkę. Mają się spotkać szóstego września, gdy on wróci z ćwiczeń z Pomorza, a ona ze Lwowa. Spotkanie pierwszego września wyznaczają sobie z kolei Krysia i Jurek, któremu udało się wreszcie przełamać opory dziewczyny. Mają iść do kina, a później do niej. Piotr i Zosia są w tym czasie nad morzem, na pierwszych wspólnych wakacjach. Wieść o wybuchu wojny spada na nich wszystkich jak grom. Dla niektórych jej pierwszy dzień będzie zarazem ostatnim. 18:00 LEGENDY POLSKIEGO TEATRU - POCZET AKTORÓW POLSKICH - KAZIMIERZ RUDZKI Film dokumentalny, 50 min, Polska, 1979 Wykonawcy: Marek Gajewski, Andrzej Krusiewicz Audycja prezentująca sylwetkę Kazimierza Rudzkiego. Aktor urodził się w 1911 roku. Był synem właściciela warszawskiej firmy płytowej oraz wydawnictwa nutowego. Najpierw poszedł za głosem rozsądku i ukończył z bardzo dobrym wynikiem studia ekonomiczne. Potem jednak zwyciężył u niego głos serca - został słuchaczem Instytutu Reduty. Następnie rozpoczął nowe studia, tym razem wybrał reżyserię i uczęszczał do Państwowego Instytutu Sztuki Teatralnej. Ukończył je w roku 1938. Podczas II wojny światowej był żołnierzem kampanii wrześniowej. Pod Kockiem został wzięty do niewoli, a później był osadzony w oflagu w Woldenbergu. Mimo wielu przeżyć nie poddał się - został animatorem życia kulturalnego, reżyserował m. in. "Zemstę". Objawił wówczas dar łatwego nawiązywania kontaktu z publicznością. Tę umiejętność rozwijał po wojnie, zdobywając miano najlepszego konferansjera polskiej sceny. Był artystą o własnym, niepowtarzalnym stylu. Sam pisał dla siebie teksty, był mistrzem improwizacji. Doskonale umiał wykorzystywać swój oryginalny wygląd: wysoki wzrost, podłużną i smutną twarz, wydatny nos i duże, wąskie usta. Bezbłędnie też wygrywał kontrast między powagą i precyzją w podawaniu tekstu, a komiczną i błahą treścią wypowiedzi. Kazimierz Rudzki miał w swoim dorobku tylko dwadzieścia ról scenicznych. Popularność zawdzięczał swojej niezwykłej ruchliwości oraz temu, że był stale obecny na scenie i estradzie, a także w radiu i w teatrze. Pierwsza jego rola kinowa była zarazem najlepszą. Znakomicie zagrał postać porucznika Turka w "Eroice" Andrzeja Munka. Ta rola weszła już na zawsze do historii polskiego filmu. Kazimierz Rudzki zmarł w 1976 roku, w wieku 65 lat. Na program składają się fragmenty spektakli telewizyjnych i filmów, w których aktor stworzył niezapomniane kreacje, m. in. z filmów "Pierwszy dzień wolności", "Jak rozpętałem II wojnę światową", "Eroica", "Głos z tamtego świata", "Wojna domowa", "Ja gorę", a także w spektakalch Teatru TV: "Zemsta sieroty", "Mieszczanin szlachcicem", "Dożywocie", "Szkoła żon", "Cezar i Kleopatra". Fragmenty te przeplatane są wypowiedziami, wywiadami, recenzjami prasowymi poświęconymi aktorowi. 19:15 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - ALI KAZMA Magazyn, 6 min, Polska, 2017 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Wykonawcy: Joanna Sokołowska O pracy "Fabryka dżinsów" Ali Kazmy opowiada Joanna Sokołowska, historyk sztuki związana z Muzeum Sztuki w Łodzi. 20:30 PANORAMA KINA POLSKIEGO - TRZEBA ZABIĆ TĘ MIŁOŚĆ Dramat psychologiczny, społeczny, 92 min, Polska, 1972 Reżyseria: Janusz Morgenstern Scenariusz: Janusz Głowacki Aktorzy: Jadwiga Jankowska-Cieślak, Andrzej Malec, Janusz Bylczyński, Alicja Jachiewicz, Jan Englert, Barbara Wrzesińska, Władysław Kowalski, Tomasz Lengren, Jan Himilsbach, Ewa Ziętek, Bożena Dykiel, Jan Himilsbach Magda i Andrzej mimo zdania egzaminu nie dostali się na studia. Chcieliby ułożyć sobie wspólne życie, ale nie mają gdzie mieszkać. Dziewczyna podejmuje pracę w szpitalu jako salowa, pragnie zdobyć nie tylko potrzebne przy egzaminie wstępnym na medycynę punkty, ale także doświadczenie niezbędne w przyszłym zawodzie. Andrzej także stara się o pracę. Nie waha się, kiedy żona właściciela warsztatu samochodowego proponuje mu załatwienie pracy w zamian za erotyczne usługi. Nie ma również żadnych moralnych oporów, by okraść swoją kochankę, gdy potrzebuje pieniędzy na wynajęcie mieszkania dla siebie i Magdy. Kiedy zaś kradzież się wydaje, zabiera uskładane wspólnie z Magdą oszczędności na mieszkanie. Dziewczyna wybacza mu romans, ale nie może wybaczyć kradzieży. Młodzi bohaterowie "Trzeba zabić tę miłość", wchodząc w dorosłe życie, zetknęli się od razu z jego brutalnością, z nieuczciwością osób dojrzałych. I akceptują bez sprzeciwu zastane układy obyczajowe. Po premierze filmu podkreślano, że jest to jeden z nielicznych polskich obrazów bez zbędnego moralizatorstwa i ubarwiania przedstawiających rzeczywistą sytuację młodych ludzi na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. W filmie znakomicie zadebiutowała Jadwiga Jankowska - Cieślak, która otrzymała w roku 1972 nagrodę PWSTiTV im. Zbigniewa Cybulskiego. 22:05 POWIDOKI - EMIL CIORAN Dysk./wywiad/debata, 11 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadzący), Piotr Nowak (prowadzący) "Powidoki" to program publicystyczny poruszający istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. Tym razem prowadzący dyskutują o książce Emila Ciorana "Przeistoczenie Rumunii". 22:20 ANTYFONIE - SKOK/ OŻÓG/ PRYT Film dokumentalny, 23 min, Polska, 2019 Reżyseria: Andrzej Załęski Scenariusz: Jacek Staniszewski, Andrzej Załęski Wiktor Skok to wieloletni animator łódzkiej sceny hardcore/punk i entuzjasta kultury postindustrialnej. Skok bez kompleksów łączy w swojej pracy artystycznej i promotorskiej nawiązania, tak do twórczości Karola Szymanowskiego, jak i estetyki minimal wave czy noise, wykorzystuje w swoich demonstracjach autorskie filmy i projekcje. Innym z lokalnych protagonistów odcinka jest teoretyk i historyk sztuk medialnych Maciej Ożóg, znany także z szeregu wydawnictw ukazujących się na przestrzeni lat pod hasłem Spear. Kolejnym bohaterem odcinka będzie Marcin Pryt, śpiewający autor tekstów piosenek, mów wiązanych, rumorów słownych dla zespołów 19 Wiosen, Tryp, 11, Rumory Orkiestra, Niebiescy i Kutman. 22:50 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - ALICIA (ALICIA) Film dokumentalny, 89 min, Holandia, 2017 Reżyseria: Maasja Ooms Zdjęcia: Maasja Ooms Alicja miała rok, gdy trafiła do domu dziecka. Odebrana nastoletniej matce i umieszczona w sierocińcu, czekała na nowy dom. Gdy zaadoptowała ją rodzina zastępcza, zmarł ojciec, a Alicja w wieku pięciu lat po raz drugi trafiła do sierocińca. Znalezienie nowego domu okazało się bezskuteczne, a jej życie zmieniło się w pełne frustracji i pozbawione perspektyw czekanie na niewiadome, rodząc fatalne w skutkach emocje. Kręcony przez trzy lata film jest poruszającym emocjonalnie portretem młodej dziewczyny, która na skutek tragicznego splotu życiowych okoliczności i pozbawionego empatii systemu znalazła się zagubiona pośrodku prowadzącej donikąd drogi. Skupieni na poszukiwaniu idealnego domu dorośli zapominają o ludzkich emocjach, a dom dziecka zamiast motywować i uspokajać staje się zimnym i pozbawionym perspektyw więzieniem. Film jest niepokojącym portretem bezdusznego systemu, a także niemożliwych do spełnienia pragnień i bezsilności młodej dziewczyny, która została zmuszona do życia w jego ramach. To filmowe świadectwo nieuchronnego i powtarzającego się ludzkiego losu (zarówno matka Alicji, jak i reżyserka filmu były w domu dziecka) w niezwykle dojmujący sposób ukazuje też uniwersalny dla nas wszystkich problem: ludzką potrzebę miłości. 02:55 KINO NOCNE - EL DORADO (EL DORADO) Western, 121 min, USA 1967 Reżyseria: Howard Hawks Scenariusz na podstawie powieści Harry'ego Browna: Leigh Brackett Występują: John Wayne, Robert Mitchum, James Caan, Charlene Holt, Michele Carey, Arthur Hunnicutt, R. G. Armstrong, Edward Asner i inni Nakręcona w plenerach Arizony ekranizacja powieści Harry'ego Browna z 1960 roku z udziałem takich gwiazd ekranu, jak John Wayne ("Dyliżans", "Rio Bravo", "Fort Apaczów", "Nosiła żółtą wstążkę", "Rzeka Czerwona", "Prawdziwe męstwo" - Oscar za główną rolę), Robert Mitchum ("Krzyżowy ogień", "Rzeka bez powrotu", "Noc myśliwego", "Przylądek strachu") oraz James Caan ("Deszczowi ludzie", Ojciec chrzestny","Elita zabójców","Misery"). Podobnie jak inne"kowbojskie"filmy Howarda Hawksa -"Rio Bravo"czy"Rio Lobo" - także i ten ukazuje dramatyczny proces starzenia się zarówno bohaterów Dzikiego Zachodu jak i westernu jako gatunku filmowego. Doświadczony rewolwerowiec Cole Thornton (Wayne) zostaje wynajęty przez bogatego posiadacza ziemskiego Barta Jasona do wykonania pewnego zlecenia. Zgodnie z instrukcją Thornton udaje się do miasteczka El Dorado na granicy z Meksykiem. Na miejscu rezygnuje jednak z wykonania zlecenia. Dowiaduje się bowiem, że miałby siłą usunąć rodzinę MacDonaldów z ich farmy, którą Jason chce przejąć ze względu na znajdujące się tam źródła wody. Dodatkowym argumentem jest fakt, że podejmując walkę z MacDonaldami Thornton musiałby się przeciwstawić swemu dawnemu przyjacielowi, J. P. Harrahowi, który jest obecnie szeryfem w El Dorado. Wracając z posiadłości Jasona, Cole Thornton niechcący rani najmłodszego z czterech synów Kevina MacDonalda, Luke'a, doprowadzając w efekcie do jego śmierci. Ojciec chłopaka przyjmuje jego wyjaśnienia i przeprosiny, ale zrozpaczona siostra Luke'a, Joey, usiłuje w odwecie zabić rewolwerowca. Wystrzelona przez nią kula zatrzymuje się w ciele Thorntona, w pobliżu kręgosłupa. Miejscowy doktor nie podejmuje się wyjęcia jej i odsyła kowboja do innego lekarza. Cole, odczuwając dotkliwy ból i nawracający paraliż ręki, rusza w drogę. Niebawem zawiera znajomość z młodym włóczęgą o przezwisku Mississipi i dowiaduje się, że Jason wynajął nowego rewolwerowca na jego miejsce, młodego i bezwzględnego Nelse'a McLeoda oraz jego bandę. McLeod próbuje skaptować Thorntona do pomocy, przekonując go, że rozprawa z farmerami będzie dziecinną igraszką, a nieszczęśliwie zakochany i pijany z udręki szeryf nie przeszkodzi im w wykonaniu dobrze płatnego zadania. Cole Thornton i Mississipi rzeczywiście wracają do El Dorado. Z pomocą szeryfa Harraha, którego udaje im się nakłonić, by odstawił alkohol, szykują się do ostatecznej rozprawy z Jasonem i wynajętymi przez niego bandytami. 05:10 TAŚMY KULTURY - ZNAKI CZASU Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Jakie czasy, takie ich znaki. Zapomnij o kometach, wybuchach wulkanów i trzęsieniach ziemi. Czas telewizji to znaki telewizyjne - ludzie, piosenki, historie, kamery i taśmy - "Taśmy Kultury". 05:25 SCENA ALTERNATYWNA - KINSKY Magazyn, 24 min, Polska, 2018 Reżyseria: Joanna Makowska Kinsky, polski zespół grający muzykę z pogranicza noise rocka, rocka industrialnego i rockowej awangardy. Zespół powstał w Warszawie w styczniu 1992 z inicjatywy czterech studentów filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, którzy swoją tożsamość ukryli pod pseudonimem von Kinsky: wokalistę Paulusa, gitarzystę Tony ’ego, basistę Artura oraz perkusistę Czubka. W roku 2015 otworzył się nowy rozdział w historii zespołu. Pierwszy koncert po prawie dwudziestu latach przerwy odbył się 17 maja 2015 roku w klubie Hydrozagadka w Warszawie w prawie niezmienionym składzie, z nowym basistą Tomeckim w miejsce Artura Koczergo.