TVP3 Niedziela, 01.03.2020 Zmiany z dnia 21.02.2020 w stosunku do raportu z dnia 19.02.2020 (dodano pozycję programową) 21:05 PÓKI ŻAGLE BIAŁE - O PASJI ŻYCIA OPOWIADA MONIKA SZWAJA Reportaż, 19 min, Polska, 2013 Autor: Marek Osajda Zdjęcia: Paweł Sudnik Monika Szwaja to jedna z najbardziej znanych postaci Szczecina. Popularna pisarka, która ma swoje wierne grono czytelników, dziennikarka telewizyjna, nauczycielka. Jej życiorysem można spokojnie obdzielić przynajmniej kilkoro ludzi. Prawie całe swoje zawodowe życie związała ze szczecińską telewizją. Początkowo pracowała w bazie filmowej, potem zajęła się, z powodzeniem, dziennikarstwem. Z pracy wyrzucono ją w stanie wojennym. Wyjechała wtedy ze Szczecina, zaczepiła się w małej, górskiej wiosce, jako nauczycielka polskiego i historii. A potem powróciła do telewizji. Realizowała głównie reportaże i filmy dokumentalne. I realizowała przy okazji swoje pasje. Stąd filmy o pilotach samolotów, żeglarzach i...śpiewakach operowych. W 2002 roku Monika zostawiła swoją ukochaną telewizję, by móc zacząć pisać książki. I to był strzał w dziesiątkę, bo osiągnęła niebywały sukces. Stała się popularna, a wielu czytelników (głównie czytelniczek) traktuje jej książki, jak swego rodzaju psychoterapię. Nie bez powodu, bo autorka gromadzi w nich poza różnymi ciekawymi historiami, mnóstwo pozytywnej energii, którą emanuje także w życiu codziennym. Film, w którym opowiemy o życiowej drodze Moniki, ma przede wszystkim pokazać jej nietuzinkową osobowość. Siłę woli, pozytwyną energię, wrażliwość, poczucie humoru, a także jej pasje. Monika kocha jazdę samochodem, uwielbia ogród i kwiaty, a także swoich żeglarskich przyjaciół, z którymi pływa po morzach i oceanach. Warto dodać, że jest nie tylko autorką książek, ale także tekstów piosenek, w tym żeglarskich. Film realizowany będzie głównie w Szczecinie, m.in. w domu Moniki, usytuowanym malowniczo na skraju Puszczy Bokowej. Nie zabraknie w nim inscenizowanych sekwencji, np. z policją, która zatrzymuje zbyt szybko jadącą bohaterkę. Będzie też m.in. sprzeczka z ogrodnikiem, wypowiedzi przyjaciół i znajomych i cytaty z filmów zrealizowanych przez Monikę, a także fragmenty listów czytelników, którzy piszą o terapeutycznych właściwościach jej książek. W warstwie życiorysowej unikać bądzimy martyrologii (czas stanu wojennego), zachowując zdrowe proporcje. Dlatego na zasadzie kontrapunktu pokażemy kilka zabawnych scenek, np. przyjęcie psa Moniki w poczet elitarnej, żeglarskiej organizacji. Muzycznym lejt motywem całości będzie piosenka do słów Moniki, o kapitanie Borchardcie, z refrenem "damy radę, kapitanie, damy radę". (dodano pozycję programową) 02:30 KREDYT ZAUFANIA Magazyn, 11 min, Polska, 2018 Autor: Izabela Pieczara Zdjęcia: Wojciech Kyrsa Jacy są więźniowie w Ruszczy? Kobiety i mężczyźni. Siedzą w celach w różnych stronach wielkiego podworca. Mają na swoim koncie różne wyroki. Kradzieże, morderstwa, pobicia. Ten Zakład Karny różni się od innych tego typu w Polsce. Tutaj osadzeni mają pracę, m.in. w hospicjum, na poczcie, w pobliskich magazynach spożywczych. W Zakładzie Karnym w Krakowie - Ruszczy otwarto nowoczesną halę fabryczną, stolarnię, w której pracuje 23 więźniów. Jest to pierwsza w Małopolsce i jedna z nielicznych w Polsce swoista fabryka, dająca zatrudnienie więźniom. To bardzo ważne zarówno w procesie resocjalizacji, jak i polepszenia finansowego ich bytu. (dodano pozycję programową) 03:15 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - SZALOWA Reportaż, 6 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Wykonawcy: Krzysztof Grzybowski (prowadzący), Katarzyna Sanocka (prowadząca) W kolejnym odcinku wybieramy się do Szalowej. Późnobarokowy kościół pw. św. Michała Archanioła w Szalowej zachował się od czasu budowy w prawie niezmienionej formie, dzięki czemu ma dużą wartość typologiczną jako ogniwo linii rozwojowej tradycyjnych kościołów drewnianych na terenie naszego kraju i cenny dokument potrzeb duchowych oraz estetycznych schyłku doby sarmackiej. Zabytek stanowi wybitny przykład charakterystycznej dla drewnianych świątyń owego czasu próby oddania w drewnie rozwiązań sakralnej architektury murowanej.