TVP Kultura Środa, 26.02.2020 08:40 PAPUSZA Film biograficzny, dramat, 125 min, Polska, 2013 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Krauze, Joanna Kos - Krauze Zdjęcia: Krzysztof Ptak, Wojciech Staroń Muzyka: Jan Kanty Pawluśkiewicz Aktorzy: Sebastian Wesołowski, Leokadia Brzezińska, Paloma Mirga, Andrzej Walden, Antoni Pawlicki, Artur Steranko, Jowita Budnik, Zbigniew Waleryś "Niezwykła historia wyjątkowej kobiety, która miała odwagę być sobą" - reklamowali "Papuszę" na plakacie filmowym producenci. Podstawą scenariusza filmu stała się rzeczywista historia przejmujących losów tytułowej bohaterki, poetki cygańskiej, piszącej w języku romskim. Była pierwszą romską autorką, która sama spisała swoje wiersze oraz pierwszą, której twórczość tłumaczono na język polski i wydano w oficjalnym obiegu. Do opublikowania jej wierszy doszło dzięki zaangażowaniu Jerzego Ficowskiego, który odkrył talent Papuszy, oraz dzięki staraniom Juliana Tuwima. Wydany w 1956 r. tomik "Pieśni Papuszy" przyniósł poetce rozgłos. Fabuła "Papuszy" charakteryzuje się wielowarstwową strukturą, nie ma prostej, linearnej akcji, jest wielkim splotem życiowych doświadczeń, różnych spostrzeżeń, emocji i zachowań. Branżowa prasa zwracała uwagę na stronę wizualną i muzyczną filmu: na wspaniałe zdjęcia, świetne aktorstwo oraz utwory Pawluśkiewicza, genialnie podkreślające nastrój i wydźwięk opowieści. Film przedstawia wydarzenia rozgrywające się w ciągu kilkudziesięciu lat, ukazując kolejne etapy życia i twórczości romskiej poetki. Nigdy nie uczęszczała do szkoły, sama zadbała o to, by nauczyć się czytać i pisać. Odważyła się sprzeciwić tradycyjnej roli cygańskiej kobiety. I chociaż była samodzielna i wyzwolona, nie kwestionowała patriarchalnej władzy swego starszego o ponad dwadzieścia lat i niekochanego męża, harfiarza Dionizego Wajsa. W filmie jest on jedną z głównych postaci, podobnie jak znany tłumacz i pisarz Jerzy Ficowski, ukrywający się w taborze Wajsa przed bezpieką. Nagrody: 2013 Karlove Vary (MFF) Wyróżnienie Specjalne Jury; Gdynia - nagroda za drugoplanową rolę męską dla Zbigniewa Walerysia, Nagroda za charakteryzację, nagroda za muzykę dla Jana Kantego Pawluśkiewicza, Valladolid (MFF) - nagroda za reżyserię i za najlepszą rolę męską; 2014 MFF w Pune - nagroda dla najlepszego filmu; nagroda za reżyserię; Polska Nagroda Filmowa Orzeł w kategoriach: najlepsze zdjęcia dla Krzysztofa Ptaka i Wojciecha Staronia, najlepsza scenografia dla Anny Wunderlich, najlepsze kostiumy dla Barbary Sikorskiej - Bouffał, najlepsza muzyka dla J. K. Pawluśkiewicza. 11:00 MARIA CURIE - ODC. 3/3 (MARIA CURIE UNE FEMME HONORABLE) Film biograficzny, 80 min, Francja/Polska 1991 Reżyseria: Michel Boisrond Scenariusz na podstawie własnej powieści: Franoise Giroud Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Jean - Marie Senia Wykonawcy: Tadeusz Karolak Aktorzy: Wojtek Klata, Karolina Kunkiewicz, Aleksandra Koncewicz, Henryk Machalica, Tomasz Marzecki, Piotr Pawłowski, Barbara Rachwalska, Hanna Stańkówna, Joanna Sobieska, Marie Christine Barrault, Jean-Luc Moreau, Roger Van Hool, Wanda Neumann, Andrzej Szczepkowski, Monika Scatti Mimo załamania spowodowanego skandalem wokół jej osoby Maria Curie postanawia osobiście odebrać Nagrodę Nobla przyznaną jej w 1911 roku w dziedzinie chemii. Pobyt u przyjaciółki w Anglii i propozycja utworzenia instytutu radowego wyrywają ją z przejściowej apatii. Słynna uczona sama kontroluje prace przy budowie placówki. Wybucha I wojna światowa. Maria ze starszą córką postanawiają pomóc walczącym na froncie. Organizują tzw. samochody Curie. Wykonują badania radiologiczne w szpitalach polowych, tuż za linią frontu. Po wojnie amerykańska dziennikarka Mary Malloney organizuje podróż Marii do Stanów Zjednoczonych w celu zdobycia pieniędzy na zakup jednego grama radu dla instytutu radowego. Stan zdrowia uczonej pogarsza się, mimo to odbywa jeszcze jedną podróż do USA. Zebrane tym razem pieniądze mają być przeznaczone dla instytutu radowego w Warszawie. 12:35 KAMIZELKA Film obyczajowy, 43 min, Polska, 1971 Autor: Bolesław Prus Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Stanisław Jędryka Zdjęcia: Jacek Korcelli Aktorzy: Jerzy Zelnik, Tadeusz Fijewski, Ligia Branice, Tadeusz Kondrat Adaptacja noweli Bolesława Prusa. Akcja filmu, podobnie jak i literackiego pierwowzoru, rozgrywa się w XIX - wiecznej Warszawie. W oficynie pewnej kamienicy mieszka młode, ubogie małżeństwo: Anna i Filip. On jest buchalterem, ona dorabia do skromnej pensji męża szyciem i prywatnymi lekcjami. Jedyną ozdobą ich małego mieszkanka jest wiszący nad łóżkiem obraz przedstawiający sielski, wiejski krajobraz. Oboje lubią sobie wyobrażać, że pewnego dnia, gdy ich sytuacja materialna się poprawi, pojadą w takie urocze miejsce na wakacje. Chociaż żyją biednie, bardzo się kochają. Mieszkający naprzeciwko stary doktor często widzi ich w oknie tulących się do siebie i śmiejących. Pewnego dnia Anna wręcza mężowi prezent: uszytą własnoręcznie kamizelkę. Filip, który zarywał noce, ślęcząc nad księgami rachunkowymi, nieoczekiwanie dostaje wymarzony awans - zostaje głównym buchalterem w cukrowni. Wierzy, że ich trudny los wreszcie się odmieni. Ale właśnie wtedy na małżonków spada wielki cios: Filip zapada na zdrowiu, ujawnia się gruźlica, która od dawna go nękała. Anna wzywa doktora, nie chce jednak pogodzić się ze straszną prawdą. Próbuje udawać przed sobą i mężem, że ten wyzdrowieje. Tymczasem stan Filipa się pogarsza, coraz bardziej opada z sił i chudnie. Otrzymana od żony kamizelka coraz luźniej na nim zwisa. Chory ma świadomość, że utrata wagi to jeden z symptomów choroby. Gdyby znów nabrał ciała, może by wyzdrowiał? By nie martwić ukochanej Anny, ucieka się do drobnego oszustwa. Nie wie, że i ona, nie chcąc mu odbierać ostatniej nadziei, stosuje ten sam wybieg. 13:40 LEGENDY ROCKA - JIMI HENDRIX (ROCK LEGENDS (S. 6) - JIMI HENDRIX) Film dokumentalny, 22 min, Wielka Brytania, 2016 Reżyseria: Lyndy Saville Wykonawcy: Jimi Hendrix Cykl dokumentalny prezentujący najważniejszych artystów muzyki rockowej. Bohaterem tego odcinka jest Jimi Hendrix, kultowy gitarzysta, który na stałe zrewolucjonizował podejście do tego instrumentu. Jego krótka, lecz intensywna i opatrzona sukcesami kariera miała ogromny na wpływ na kształt obecnej muzyki. Nieszablonowy artysta przedefiniował podejście do bluesa i rocka. Używając ostrych, przesterowanych brzmień, nowych technik gitarowych i efektów ustalił nowy porządek w rockandrollowym świecie. 14:05 LEGENDY ROCKA - JANIS JOPLIN (ROCK LEGENDS (S. 6) - JANIS JOPLIN) Film dokumentalny, 22 min, Wielka Brytania, 2016 Reżyseria: Lyndy Saville Wykonawcy: Janis Joplin Cykl dokumentalny prezentujący najważniejszych artystów muzyki rockowej. Bohaterem tego odcinka jest Janis Joplin, prawdziwa legenda muzyki rockowej. Jedna z najważniejszych kobiet w historii muzyki. Jej dynamicznie rozwijająca się kariera została przerwana przez śmierć. Mimo krótkiej działalności zdążyła zauroczyć wszystkich niepowtarzalnym, surowym wokalem oraz żywiołowymi występami na scenie. Znaczenie Janis Joplin dla muzyki jest nie do przecenienia. Dzięki niej scena rockowa stała się dostępna dla innych kobiet. 14:45 KOŁO PIÓRA Magazyn, 24 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marcin Kube Wykonawcy: Mariusz Cieślik (prowadzący) Aktorzy: Mariusz Ostrowski "Koło pióra" to autorski program literacki Mariusza Cieślika. Na scenie współczesnej jego gościem będzie autor popularnych powieści fantasy, Michał Gołkowski, który opowiada o swojej fascynacji historią i o tym, ile faktów historycznych znajduje się w jego nowej książce "Zmierzch Bogów". Na scenie klasycznej, w 55. rocznicę premiery filmu Wojciecha Hasa "Rękopis znaleziony w Saragossie", nakręconego na podstawie słynnej, łotrzykowskiej powieści z przełomu XVIII i XIX wieku, prof. Krzysztof Mrowcewicz przypomina życie i twórczość jej autora - Jana Potockiego. 15:25 BUDZIK Film dokumentalny, 31 min, Polska, 2015 Reżyseria: Piotr Małecki Zdjęcia: Piotr Małecki Cyprian, Filip, Ola i Kuba - czworo spośród piętnaściorga młodych pacjentów podwarszawskiej kliniki Budzik. Od dłuższego czasu są w śpiączce. Ich rodzice są zdeterminowani, by pomóc im wrócić do życia. Film opowiada niezwykłą historie ludzi, którzy w obliczu osobistej tragedii nie poddają się, są pełni nadziei, walcząc o życie i zdrowie swoich dzieci. Oprócz fizjoterapii i hydroterapii w Budziku stosuje się też muzykoterapię, aromaterapię i wiele innych nowatorskich metod. Bez ustanku, dzień po dniu pacjentom dostarcza się bodźców, które mają wybudzić umysł. Przy łóżkach dzieci non - stop dyżurują rodzice, którzy prawie nie wychodzą z kliniki. Śpią na polowych posłaniach, które rozkładają obok szpitalnych łóżek. Poddani ogromnemu stresowi, muszą codziennie funkcjonować i wypełniać swoje obowiązki. Karmią, myją, doglądają swoich chorych dzieci. Przez wiele miesięcy budynek kliniki jest ich całym światem. Tworzą się przyjaźnie, rodzice łączą się w grupy wsparcia. Towarzyszą im radości i smutki, małe i większe tragedie. Stan ich dzieci czasem się poprawia, a czasem znów pogarsza, towarzyszą temu wielkie emocje. 16:10 CHARING CROSS ROAD 84 (84 CHARING CROSS ROAD) Film biograficzno - obyczajowy, 95 min, USA/Wielka Brytania 1987 Reżyseria: David Hugh Jones Scenariusz na podstawie książki Helen Hanff i sztuki Jamesa Roose - Evansa: Hugh Whitemore Zdjęcia: Brian West Muzyka: George Fenton Aktorzy: Anne Bancroft, Anthony Hopkins, Judi Dench, Jean De Baer, Maurice Denham, Eleanor David, Mercedes Ruehl, Daniel Gerroll i inni Styczeń, 1969 roku. Amerykańska pisarka Helene Hanff (Anne Bancroft) odbywa podróż za ocean, do Londynu, by po raz pierwszy spotkać się ze swym długoletnim korespondencyjnym przyjacielem, z którym zrazu połączyła ją miłość do książek, a z czasem płomienne uczucie. Zaczęło się przed dwudziestoma laty, w 1949 roku. Uwagę bohaterki filmu przykuwa anons w magazynie "The Saturday Review of Literature" londyńskiego antykwariusza Franka Doela (Anthony Hopkins), który oferuje swoim klientom rzadkie wydawnictwa. Helen, która na próżno przemierzyła cały Nowy Jork w poszukiwaniu niedostępnych dzieł dziewiętnastowiecznych brytyjskich autorów: Williama Hazlitta, Waltera Landora i Johna Newmana, natychmiast składa zamówienie. Kiedy otrzymuje pierwszą partię, prosi natychmiast o następne książki. Początkowo koresponduje tylko z Frankiem Doelem, później z jego rodziną, a także z innymi pracownikami antykwariatu, z którymi się serdecznie zaprzyjaźnia. Wysyła im artykuły niedostępne w Anglii, obsypuje gwiazdkowymi prezentami. Helen jest niezamężna, nieszczęśliwy w małżeństwie Frank ma dwoje dzieci i żonę, która staje się zazdrosna o korespondencyjną miłość męża. Kilkakrotnie pisarka zamierza odwiedzić bliskich jej sercu znajomych za oceanem, ale wciąż coś jej staje na przeszkodzie. Kiedy po dwudziestu latach wybiera się wreszcie w podróż i składa wizytę w zaprzyjaźnionym londyńskim antykwariacie przy ulicy Charing Cross 84, czeka ją przykra niespodzianka. Za kanwę scenariusza filmu posłużyła książka "84 Charing Cross Road" Helene Hanff, w której autorka zawarła swoje wspomnienia i listy od przyjaciela. W 1975 roku powstała sztuka telewizyjna o tym samym tytule, a sześć lat później sentymentalną opowieść o uczuciu dwojga ludzi, którzy nigdy się nie spotkali, z powodzeniem wystawiono na deskach londyńskiego teatru. Blisko 100 przedstawień miała również okazję obejrzeć nowojorska publiczność. Producentem filmu jest znany komik i reżyser Mel Brooks, który zainteresował pomysłem odtwórczynię głównej roli, swoją żonę Anne Bancroft, wybitną aktorkę dramatyczną. Miał to być jej prezent od męża z okazji rocznicy ślubu. Na uwagę zasługują piękne zdjęcia Nowego Jorku w soczystych kolorach i spowitego mgłą Londynu, a także niepowtarzalny klimat filmu, co sprawia, że dzieło Davida Jonesa ogląda się z prawdziwą przyjemnością. 18:00 SOL GABETTA - CZĘŚĆ MOJEJ DUSZY (SOL GABETTA - A PART OF MY SOUL) Film dokumentalny, 55 min, Niemcy, 2013 Reżyseria: Anette Schreier Film dokumentalny przedstawiający wiolonczelistkę Sol Gabettę. Młoda i utalentowana artystka stała się niezwykle ważną częścią środowiska związanego z muzyką klasyczną. W filmie pokazano próby i koncerty kameralistki, podczas których usłyszeć można dzieła Schumana, Szostakowicza, Vivaldiego i Schuberta. Całość wieńczy premiera albumu "Vasks: Presence". 19:25 STEFAN GIEROWSKI Reportaż, 23 min, Polska, 2017 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Małgorzata Piwowar Bohaterem programu jest Stefan Gierowski, nestor polskiego malarstwa. Stefan Gierowski (ur. 1925) jest jednym z ostatnich wielkich żyjących polskich malarzy, wybitnym klasykiem polskiej nowoczesności. Absolwent krakowskiej ASP w pracowniach Zbigniewa Pronaszki i Karola Frycza. Skończył także historię sztuki. Początkowo malował obrazy przedstawiające, od przełomu lat 50. i 60. ubiegłego wieku, każdy kolejny obraz z tysiąca, który powstał, został nazwany numerem 9. W jego domu wisi obraz nr 1 z liczonych, który zostanie pokazany w filmie). Wyjątkiem jest Dekalog, tu kolejne obrazy szczegółowo objaśniał za pomocą słów, za ten cykl otrzymał w 1989 roku Nagrodę Komitetu Kultury Niezależnej Solidarność. W latach 80. związany był z kręgiem kultury niezależnej. W 1980 roku otrzymał prestiżową nagrodę im. Jana Cybisa przyznawaną za całokształt twórczości. W 1981 roku był członkiem Komitetu Organizacyjnego Kongresu Kultury Polskiej. Przez wiele lat wykładał na warszawskiej ASP, był też dziekanem wydziału malarstwa. Miał ponad stu dyplomantów. Założył fundację własnego imienia, która organizuje wystawy (m.in. o abstrakcji, obecnie o op - arcie), a także prezentuje kolejne odsłony twórczości Gierowskiego. Zdjęcia zrealizowane w domu i pracowni artysty. W swojej pięknie oświetlonej naturalnym światłem pracowni, przy stole do pracy, na którym wciąż widać jeszcze ślady twórczej pracy (farby, pędzle, kartka, na której wciąż coś dopisuje i doszkicowuje) opowiada o kolekcji swoich obrazów. Gromadzi ją od 50 lat, zatrzymując najbliższe sobie obrazy. W ten sposób zgromadził ich w domu ponad sto spośród około tysiąca namalowanych. Wiszą na ścianach wszystkich pomieszczeń, a także znaczna ich liczba znajduje się w pracowni artysty. Stefan Gierowski przy sztalugach opowiada o jednym ze swoich obrazów, wyjaśniając znaczenie znajdujących się na nim barw. Opowiada też, jakie kolory używane przez niego do malowania były szczególnie istotne i o tym, jak się zmieniały na przestrzeni czasu. Ujawnia ich znaczenie, mówi a także o tym, z którymi kolorami mu nie po drodze. Wyjaśnia, na czym dla niego polega malarstwo, wysuwając na czoło rolę światła. Artysta wspomina początki swojej twórczości inspiracje, jakimi były rodzinne strony Kielecczyzny i że zapamiętane stamtąd kolory powracały później w dalszej twórczości. 19:50 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - PIETER BRUEGEL Magazyn, 5 min, Polska, 2019 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Wykonawcy: Kama Guzik O tym jak różnorodne dzieła znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, dowiemy się z siódmego sezonu cyklu "Którędy po sztukę". Kazanie Św. Jana Chrzciciela z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie to obraz Pietera Bruegela Młodszego z początku XVII wieku. Pochodzący ze słynnej malarskiej dynastii artysta z sukcesem wykorzystywał popularność obrazów swojego ojca: w odpowiedzi na duże zainteresowanie kopiował jego tematy i najsłynniejsze płótna. Podobnie jest w przypadku tego obrazu. Pierwowzór do niego, który dziś znajduje się w Narodowym Muzeum w Budapeszcie, stworzył sławny ojciec. Ta biblijna, pełna alegorii scena była tak naprawdę manifestem politycznym, krytyką rządzących Niderlandami Habsburgów. Między innymi o tym aspekcie obrazu opowie Kama Guzik. 20:30 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - DWA DNI, JEDNA NOC (DEUX JOURS, UNE NUIT) Dramat, 91 min, Belgia/Francja/Włochy, 2015 Reżyseria: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne Scenariusz: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne Aktorzy: Marion Cotillard, Fabrizio Rongione, Catherine Salee, Batiste Sornin, Pili Groyne, Simon Caudry, Alain Eloy Akcja rozgrywa się w małym belgijskim miasteczku Seraing niedaleko Liege. Mieszka tu wraz z mężem i dziećmi młoda bohaterka filmu, Sandra Bya, która jest zatrudniona w miejscowej fabryce paneli słonecznych, należącej do najważniejszych zakładów pracy w regionie. Po dłuższym zwolnieniu spowodowanym depresją, Sandra chce wrócić na swoje stanowisko, ale niespodziewanie dowiaduje się, że może zostać zwolniona w ramach redukcji etatu. Podczas jej nieobecności koledzy zobowiązali się, że przejmą jej obowiązki, pracując kilka godzin dłużej. Teraz mają dostać premie po tysiąc euro, jeśli zaakceptują kolejną propozycję dyrekcji. Kiedy Sandra uświadamia sobie, że jej los leży w rękach 16 współpracowników z brygady, musi w weekend odwiedzić każdego z nich i przekonać, by zrezygnowali z gratyfikacji obiecanych im w zamian za zgodę na jej zwolnienie. Wspierana przez męża Sandra jest gotowa stawić czoło kolegom i koleżankom z pracy. Nie wszyscy jednak tak łatwo zechcą odrzucić gotówkę, będącą w zsięgu ich ręki. Mają przecież swoje plany i potrzeby. Film docenili krytycy i publiczność, czego dowodem były liczne wyróżnienia. Nominacja do Oscara w 2015 roku za najlepszą rolę pierwszoplanową żeńską dla Marion Cotillard. 22:10 ZIEMIA, PLANETA LUDZI - ZNIKAJĄCA WYSPA (ANOTE'S ARK) Film dokumentalny, 73 min, Kanada, 2017 Reżyseria: Matthieu Rytz Zdjęcia: Matthieu Rytz Film dokumentalny opowiadający o położonym na Oceanie Spokojnym, liczącym 108 000 mieszańców Kiribati, które może zniknąć z map w ciągu najbliższych dziesięcioleci. To zakorzenione w tradycji, jedno z najodleglejszych miejsc na Ziemi, jest jednym z pierwszych, które zostało zagrożone zalaniem przez podniesienie się poziomu wód, spowodowanym zmianami klimatycznymi. Prezydent Kiribati Anote Tong za wszelką cenę próbuje znaleźć sposób na uratowanie kraju i jego mieszkańców. Szuka bezpiecznego portu poza granicami kraju i prowadzi międzynarodowe negocjacje. Pojechał do Watykanu, aby prosić papieża Franciszka o pomoc. Wystąpił z apelem do ONZ, a u boku byłego prezydenta USA Baracka Obamy brał udział w konferencji klimatycznej w Paryżu. Przeleciał nad biegunem północnym, aby obserwować topniejące lodowce. Odbył niezliczone rozmowy i udzielił mnóstwa wywiadów, próbując przekazać światu wiadomość, że ze względu na ocieplenie klimatu i zwiększenie poziomu wód jego kraj wkrótce może zniknąć. A jeśli tak się stanie, to inne kraje, położone analogicznie, czeka taki sam los. W tle aktywnej polityki Anote Tonga poznamy młodą matkę sześciorga dzieci z Kiribati - Sermarę, która walczy o przeprowadzkę swojej rodziny do Nowej Zelandii. Okazuje się jednak, że stawką jest już nie tylko jej przetrwanie, lecz również los wszystkich mieszkańców wyspy Kiribati i jej liczącej 4 000 lat kultury. Film zachwyca wspaniałymi ujęciami przyrody. Reżyser to znany fotograf z Montrealu, specjalizujący się w dokumentowaniu skutków zmian klimatycznych na świecie. 23:35 ENTER ENEA FESTIVAL 2019 - DAGADANA I GOŚCIE Koncert, 43 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Leszek Możdżer, Dagadana W tym roku festiwal odbył się w dniach 17 - 19 czerwca, tradycyjnie nad Jeziorem Strzeszyńskim. Na festivalu zagrała poznańsko - lwowska grupa DagaDana. DagaDana już od ponad 10 lat znakomicie łączy elementy kultury ukraińskiej i polskiej za pomocą jazzu, elektroniki i world music. Podczas Enter Enea Festival artyści spotkają się na jednej scenie z Leszkiem Możdżerem, sekcją dętą oraz harmonijkarzem Kacprem Smolińskim. Czeka nas wędrówka po różnych regionach Polski, Ukrainy a nawet dalekich Chin, gdzie po części powstawał album Meridian'68. Artyści poszukiwali inspiracji w różnych źródłach: u swoich bliskich, podczas warsztatów muzyki etnicznej, w książkach. DagaDana zapowie również wyczekiwany piąty krążek. Zespół od lat jest ambasadorem słowiańskiej kultury. Zagrał w 24 krajach. W 2019 roku reprezentuje Polskę na największym festiwalu w Europie - Glastonbury. 02:40 KINO NOCNE - CHŁOPIEC NA GALOPUJĄCYM KONIU Dramat psychologiczny, 73 min, Polska 2006 Scenariusz na podstawie opowiadania Tarjeia Vesaasa i reżyseria: Adam Guziński Zdjęcia: Jolanta Dylewska Aktorzy: Piotr Bajor, Aleksandra Justa, Krzysztof Lis, Krzysztof Radkowski, Anna Seniuk, Małgorzata Hajewska, Teresa Sawicka, Bartłomiej Bobrowski, Anna Sarna, Stanisław Penksyk Debiut fabularny Adama Guzińskiego: czarno - biały, ascetyczny w formie, a zarazem bardzo nastrojowy i refleksyjny, przesycony poezją film zrealizowany na podstawie opowiadania norweskiego pisarza i poety Tarjeia Vesaasa "Dziki jeździec". Nieśpiesznej narracji towarzyszą sugestywne zdjęcia i skąpe dialogi, ograniczone do pojedynczych zdań. Bohater tej kameralnej opowieści, trzydziestoparoletni pisarz Jerzy Dobrowolski, laureat prestiżowej nagrody literackiej, tuż po jej otrzymaniu porzucił nagle miasto i przeniósł się z żoną Marią i synkiem Jaśkiem na wieś. Ale nie czuje się tam dobrze: przeżywa głęboki kryzys twórczy, na próżno wysiadując całymi dniami nad pustą kartką. Co gorsza, oboje z żoną przechodzą też kryzys małżeński: praktycznie nie rozmawiają ze sobą, mijając się w domu jak para obcych ludzi. A przecież niedawno kochali się, obdarzali pieszczotami, o czym świadczą piękne, artystyczne zdjęcia, które Maria sama zrobiła i porozwieszała na ścianach. Teraz oboje unikają nawet wzajemnie swojego wzroku. Między nimi krąży ukochany syn, nie pojmujący jeszcze, że w domu źle się dzieje. Pewnego dnia Maria zauważa, że synek jest dziwnie osowiały i smutny. Podejrzewa, że może być chory. Rodzice jadą z nim do lekarza, ten zleca dodatkowe badania, a wreszcie stawia diagnozę: chłopca trzeba jak najszybciej operować. Kieruje go do gdańskiej kliniki, gdzie pracuje jego znajomy profesor. Nieoczekiwanie Maria oznajmia mężowi, że nie pojedzie z nim i synem do miasta. Woli zostać w domu, prosi, żeby mąż sam zawiózł dziecko. Jerzy, chociaż zaskoczony jej decyzją, nie protestuje. Maria pakuje im niezbędne rzeczy, odprowadza do autobusu. Jasiek, nieświadom, że czeka go szpital, jest przejęty wyprawą do dużego miasta i obiecaną mu przez ojca wizytą w sklepie z samochodzikami, które wprost uwielbia. Na miejscu ojciec i syn kierują się najpierw do owego sklepu, ale przybywają za późno, już po zamknięciu. Później udają się do szpitala. Syn zostaje przyjęty na oddział, ojciec spędza noc w hotelu. Dręczy go sen, że doszło do komplikacji i Jasiek znalazł się w stanie agonalnym. Nazajutrz dzwoni do szpitala, dowiaduje się, że operacja przebiegła pomyślnie. Ale nerwowe godziny spędzone na oczekiwaniu na tę wiadomość sprawiają, że zaczyna inaczej patrzeć na swoją rodzinę i siebie. Uświadamia sobie, jak bardzo zależy mu na bliskich, jak potrzebne mu było w takich chwilach wsparcie żony. Gdy dzwoni do Marii z pomyślnymi wieściami o synu, ta przeprasza go, że w ważnej chwili zawiodła, że już wcześniej oddaliła się od niego. Ona także potrzebowała chwili samotnej refleksji, aby zrozumieć, że wciąż kocha męża, że za nim tęskni. Jerzy wraca do domu już w całkiem innym nastroju. Gdy ponownie zasiada nad pustą kartką, zaczyna pisać.