TVP Kultura Czwartek, 05.03.2020 08:40 OJCIEC Film obyczajowy, 25 min, Polska, 1967 Reżyseria: Jerzy Hoffman Scenariusz: Ryszard Pietruski Zdjęcia: Jerzy Lipman Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Tadeusz Fijewski, Lech Łotocki, Marek Barbasiewicz, Ewa Szykulska, Bronisław Pawlik, Zdzisław Maklakiewicz Nowela filmowa należąca do kanonu twórczości telewizyjnej. Niezapomnianą rolę stworzył w niej Tadeusz Fijewski. Uczeń Zenek Lipowski ma poważny problem. Dyrektor szkoły każe mu przyjść z ojcem. Ojciec jest wiecznie zajętym ważniakiem, któremu Zenek woli się nie narażać. Namówiony przez kolegów szuka meżczyzny, który za drobną opłatą poszedłby do szkoły i udawał jego ojca. W końcu zgadza się na to stary dorożkarz. Po wysłuchaniu uwag dyrektora o złym sprawowaniu się Zenka, dorożkarz wymierza chłopcu karę jak prawdziwy ojciec. 09:20 RYSA Dramat psychologiczny, 84 min, Polska 2008 Scenariusz i reżyseria: Michał Rosa Zdjęcia: Marcin Koszałka Muzyka: Stanisław Radwan Występują: Jadwiga Jankowska - Cieślak, Krzysztof Stroiński, Ewa Telega, Mirosława Marcheluk, Teresa Marczewska, Ryszard Filipski, Stanisław Radwan, Jerzy Schejbal i inni "Obawiam się, że zanika u nas poczucie odpowiedzialności za własne czyny, nasze większe i drobniejsze zdrady, nielojalności. Mówimy: wszystko jest ludzkie, wszystko jest normalne, mylimy przestępcę z ofiarą. A przecież, wydawałoby się, jeszcze niedawno ludzie mieli poczucie grzechu albo przynajmniej dyskomfortu moralno - psychicznego. Dziś wartościowanie czynów uważa się za coś nieprzyzwoitego. Mówi się, że człowiek nie ma prawa oceniać postępowania drugiego człowieka. W tej sytuacji nie widzę innego wyjścia, jak zostać twórcą mieszczańskim. Wiem, że to strasznie brzmi, ale spokojnie - to, co nazywam kinem mieszczańskim, odwołuje się do wartości i zasad etycznych, uznaje je za coś rzeczywistego" - mówił po premierze "Rysy" reżyser Michał Rosa. W tym wielokrotnie nagradzanym filmie zasadą etyczną, wokół której osnuto fabułę jest lojalność. Podczas rodzinnej uroczystości w mieszkaniu krakowskich intelektualistów Joanny i Jana jeden z gości podrzuca kasetę wideo. Na kasecie nagrany jest fragment programu lokalnej stacji telewizyjnej z udziałem mało znanego historyka, który jednoznacznie sugeruje, że mąż Joanny był przed laty współpracownikiem UB. Miał on rzekomo za zadanie ożenić się z Joanną, by inwigilować poczynania jej ojca, emerytowanego polityka - opozycjonisty z dawnego mikołajczykowskiego PSL - u. Jan bagatelizuje całą sprawę, widząc w niej jedynie niską chęć zyskania rozgłosu przez niemającego większych sukcesów badacza. Joanna, żyjąc z mężem pod jednym dachem od czterdziestu lat, również nie daje wiary kasetowym rewelacjom, ale jest o wiele bardziej zbulwersowana. Postanawia odnaleźć historyka z telewizji i zażądać dowodów na jego tezy. Kiedy jej się to wreszcie udaje, okazuje się, że Marczak nie dość, że nie ma wykształcenia historycznego, to jeszcze jest byłym ubekiem z procesem o bicie na koncie. Pomimo to uparcie broni swej wersji o kolaboracji Jana, powołując się na jego własnoręczne deklaracje współpracy, podpisane, kiedy był nastolatkiem. Zdenerwowana Joanna nie rozpoznaje na nich charakteru pisma swego męża. Grozi więc Marczakowi wytoczeniem procesu i wychodzi. Jednak myśl o tym, że fundamentem jej czterdziestoletniego małżeństwa mogłoby być kłamstwo, nie daje jej spokoju. Rozpoczyna prywatne śledztwo, mające rozwiać wątpliwości. Stopniowo też chcąc nie chcąc odsuwa się od męża. Na domiar złego zauważa, że jej zmysły smaku i powonienia zostają wytłumione. Zaniepokojona odwiedza znajomą lekarkę psychiatrę, lecz na pytanie o swoje problemy nie udziela odpowiedzi. Jej próby dotarcia do prawdy o Janie również okazują się bezowocne. Pomimo to nie potrafi zapanować nad rosnącą nieufnością, a nawet fizyczną odrazą do męża. Zaczyna spać w osobnym pokoju, myje spirytusem dotykane przez niego klamki, nawet naczynia po wspólnych posiłkach zmywa w gumowych rękawiczkach. Nie mogąc poradzić sobie w nowej sytuacji, bierze urlop na uczelni, gdzie wykłada biologię. Odrzuca chęć pomocy oferowaną przez zaniepokojonego i rozgoryczonego męża, nie reaguje na perswazje znajomych. Wreszcie pewnego dnia nic nikomu nie mówiąc, wybiera wszystkie pieniądze z rodzinnego konta i wyprowadza się z domu. Wśród artystycznych inspiracji, mających wpływ na taki a nie inny kształt swego filmu Michał Rosa wskazywał na "Ukryte" Michaela Hanekego. Część krytyki dopatrzyła się też podobieństwa "Rysy" do kinowych psychodram Ingmara Bergmana. Powoływano się na kameralną inscenizację, niemal paradokumentalne zdjęcia, dramat o uniwersalnym znaczeniu rozgrywający się w małżeńskim mikrokosmosie. I wstrzemięźliwość w ferowaniu kategorycznych moralnych wyroków, tak jak często niełatwo ferować je w codziennym życiu, nie powodując niczyjej krzywdy. Jak pisał branżowy Film: W "Rysie" nie znajdziemy prostych odpowiedzi. Reżyser pokazuje, że każda historia ma indywidualny charakter, w każdej trzeba szukać prawdy na nowo. I każdy musi się z własną historią zmagać sam. I ten, kto wyparł z pamięci swoją przeszłość, i ten, kto po latach konfrontuje się ze świadomością czynów najbliższych mu ludzi. 11:00 SŁAWA I CHWAŁA - ODC. 6 KONIEC PIĘKNEGO LATA Serial obyczajowy, historyczny, 56 min, Polska, 1998 Autor: Jarosław Iwaszkiewicz Reżyseria: Kazimierz Kutz Scenariusz: Krzysztof Teodor Toeplitz Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Jan Kanty Pawluśkiewicz Aktorzy: Joanna Szczepkowska, Michał Żebrowski, Adolf Grabowski Piotr, Joanna Mastalerz, Aldona Grochal, Agnieszka Czekańska, Olgierd Łukaszewicz, Piotr Adamczyk, Anna Radwan, Agnieszka Warchulska, Paweł Deląg, Zbigniew Zamachowski Sierpień 1939. Na koncercie w Filharmonii Elżbieta Szyllerówna śpiewa pieśni swego brata Edgara. Po koncercie Andrzej, Alo, Hubert i Bronek wybierają się na spacer nad Wisłę, gdzie snują plany na przyszłość. Niebawem Alo wyjeżdża do Anglii, Antek idzie do wojska, a księżna Bilińska wyjeżdża za granicę. Mimo bliskiej groźby wojny, Spychała decyduje się zostać w kraju. Umiera Zosia - żona Janusza. Po jej śmierci majątkiem zarządza Jadwiga, wnuczka starego lokaja Bilińskiej, skrycie zakochana w Myszyńskim. Wrzesień 1939. Polskie wojsko ugina się pod naporem hitlerowskiego najeźdźcy. Wszyscy żołnierze z plutonu Antka giną z rąk Niemców. Jemu udaje się jednak ujść z życiem i znaleźć schronienie w gospodarstwie babci Gołąbkowej. Rozpoczyna się masowy exodus z Warszawy. Gołąbkowie jadą firmowym samochodem do Pustych Łąk. Po drodze obcy ludzie zmuszają Franciszka, by odwiózł do szpitala ranną aktorkę. Ola z dziećmi jedzie dalej sama. Jej mąż przepada bez wieści. Tymczasem w Pustych Łąkach kobieta spotyka swą dawną miłość - Spychałę. Ich niegdysiejsze uczucie niespodziewanie odżywa. 12:10 SŁAWA I CHWAŁA - ODC. 7 RÓWNINA Serial obyczajowy, historyczny, 56 min, Polska, 1998 Autor: Jarosław Iwaszkiewicz Reżyseria: Kazimierz Kutz Scenariusz: Krzysztof Teodor Toeplitz Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Jan Kanty Pawluśkiewicz Aktorzy: Joanna Szczepkowska, Jakub Przebindowski, Mariusz Bonaszewski, Teresa Budzisz Krzyżanowska, Joanna Bogacka, Tomasz Bednarek, Agnieszka Sitek, Marta Bizoń, Anna Korcz, Magdalena Cielecka, Leszek Piskorz, Artur Krajewski, Piotr Cywrus, Stanisława Celińska, Andrzej Deskur Wybucha powstanie w getcie. Andrzej i Hubert prowadzą w lesie zajęcia z harcerzami. Podziemie wydaje wyrok śmierci na Marysię Tatarską. Andrzej dostaje rozkaz likwidacji kobiety, co też czyni. Elżbieta Szyller prowadzi w Warszawie restaurację. Spychała spotyka się z Olą, która nie może dojść do siebie po śmierci Antka. Niepokoją ją również zmiany zachodzące w psychice Andrzeja. Ola zdaje sobie doskonale sprawę, że to on zabił Walerego. Helenka przyjeżdża na stałe do Komorowa. Janusz zakochuje się w niej, co wywołuje zazdrość Jadwigi. Niebawem jednak Myszyński ginie zastrzelony przez Niemców. Nadchodzi rok 1944. W kierownictwie AK, do którego należy też Spychała, zapada decyzja o wybuchu powstania warszawskiego. Na chwilę przed "godziną zero" dochodzi do dramatycznej rozmowy Oli z synem. Andrzej zarzuca matce brak miłości do ojca i ma pretensję o związek ze Spychałą. Wkrótce młody Gołąbek ginie od kuli, a razem z nim Hubert i Helenka. Wojna dobiega końca. Alo powraca z Anglii. W podwarszawskim Milanówku odnajduje panią Royską, która obecnie pracuje w fabryce. Razem z nią mieszkają Ola Gołąbkowa i Aniela. Okazuje się, że po śmierci Janusza Alo, jako jego jedyny spadkobierca, zostaje prawowitym właścicielem Komorowa. 13:15 GLORIA VICTORIA (GLORIA VICTORIA) Film animowany, 6 min, Kanada, 2013 Reżyseria: Theodore Ushev Film animowany. W dynamicznym kolażu figuratywne i abstrakcyjne stwory toczą ze sobą nieustanną walkę, szkielety maszerują w regularnym szeregu, płoną miasta i uprawy rolne. Wyścig zbrojeń zmienia człowieka w bestię. Theodore Ushev sięga do estetyki kubizmu, przywołuje wydarzenia z rosyjskiego frontu, bombardowanie Drezna, Guerenikę. Atmosferę walki podsyca fragment 7. "Leningradzkiej" symfonii Szostakowicza. [źródło: kultura.poznan.pl] 13:20 BLOK Film animowany, 8 min, Polska, 1982 Reżyseria: Hieronim Neumann Scenariusz: Hieronim Neumann Zdjęcia: Zbigniew Kotecki Muzyka: Janusz Hajdun Obraz życia mieszkańców nowoczesnego bloku. Dzięki zastosowaniu techniki trickowej na taśmie filmowej ukazują się w przekroju mieszkania podobne do siebie pudełka, których wnętrza zamieszkują różni lokatorzy. W wielkim, ruchliwym domu molochu dzieją się setki wydarzeń: prozaicznych i niezwykłych, zabawnych i tragicznych. Wszystkie są jednak epizodami, do których nie przywiązuje się żadnego znaczenia. Życie toczy się dalej. . . 13:40 KONIEC LATA Film dokumentalny, 29 min, Polska 2009 Scenariusz i reżyseria: Piotr Stasik Zdjęcia: Piotr Stasik Film dokumentalny, 29 min, Polska, 2009 Reżyseria: Piotr Stasik "Koniec lata" został nagrodzony Wielkim Srebrnym Nanukiem na Międzynarodowym Festiwalu Filmu Dokumentalnego "Flahertiana". Film Stasika zdobył również Złotą Żabę za zdjęcia na festiwalu Plus Camerimage 2010. Planem filmowym stała się Penza, stolica obwodu penzeńskiego, miasto oddalone od Moskwy 700 kilometrów. To spojrzenie na współczesną Rosję przez pryzmat życia codziennego uczniów penzeńskiej szkoły kadetów. Dzieci spędzają beztroskie wakacje, ciesza się, pływają w jeziorze. Czas płynie leniwie. Sielankowy nastrój pryska dość brutalnie, wraz z nastaniem pierwszego dnia września. Dzieci wracają wtedy do szkoły. Do szkoły kadetów. Kończą się słodkie chwile dzieciństwa, a zaczyna ciężka praca, od tej pory obowiązują rygor i surowa dyscyplina. Widać dzieci maszerujące w kolumnie, ubrane w wojskowe mundury. Najmłodsze z nich mają 7 lat, najstarsze 17. Spośród 400 uczniów szkoły kadetów, reżyser wybiera pięcioro, w wieku od 8 do 17 lat. Stają się oni bohaterami jego filmu. Film skłania do zadumy i refleksji. Mnożą się pytania: kiedy kończy się nasze dzieciństwo, jak ten proces przebiega, czy jest konieczny i co tracimy gdy stajemy się dorośli? 14:30 CHÓREM ZA EUROPĄ Koncert, 86 min, Polska, 2019 Reżyseria: Bolesław Pawica Wykonawcy: Chór Agaty Steczkowskiej, Kameralny Chór Akademicki Uam W Poznaniu, Chór Sound’N’Grace, Chór Tgd, Chór Gospel Rain, Hirek Wrona (prowadzący), Marek Niedźwiecki (prowadzący) Fragmenty koncertu "Chórem za Europą" który odbył się 4 maja z okazji 15. rocznicy przystąpienia Polski do UE na placu Piłsudskiego w Warszawie. Podczas koncertu "Chórem za Europą" zostaną wykonane największe polskie przeboje Listy Przebojów Programu III Polskiego Radia ostatnich 15 lat. Utwory zabrzmią w nowych zaskakujących aranżacjach Orkiestry Grzegorza Urbana, wykonania podejmą się znakomite polskie chóry, m.in. przebojowy chór Sound’n’ Grace, chór TGD, chór Agaty Steczkowskiej, Gospel Rain oraz Chór UAM. 16:10 PATRZĘ NA CIEBIE, MARYSIU Film obyczajowy, 67 min, Polska 1999 Scenariusz i reżyseria: Łukasz Barczyk Zdjęcia: Kacper Lisowski Występują: Maja Ostaszewska, Michał Bukowski, Redbad Klynstra, Dorota Landowska, Magdalena Olszewska, Marek Walczewski, Małgorzata Niemirska, Maria Maj, Leon Niemczyk, Sławomir Sulej, Łukasz Barczyk, Mariusz Orski, Sylwester Maciejewski, Anna Łopatowska, Wojciech Kuliński, Agnieszka Dygant, Magdalena Komar, Ewa Oksza - Łapicka, Julia Olszewska, Piotr Augustyniak, Andrzej Jurek, Zbigniew Kasprzyk i inni Debiut telewizyjny Łukasza Barczyka, wówczas dwudziestosześciolatka, absolwenta reżyserii łódzkiej PWSFTviT. Główni bohaterowie filmu to dwoje młodych ludzi, od dwu lat dzielących życie i mieszkanie. Michał Okrężny (Michał Bukowski) jest obiecującym psychiatrą z lekarskiej rodziny, Marysia Orzechowska (bardzo dobra rola Mai Ostaszewskiej) właśnie kończy studia geologiczne. Ich wolny związek zdaje się pomału wchodzić w fazę kryzysu. Marysia coraz mocniej pragnie stabilizacji, małżeństwa, dziecka. Michał wręcz przeciwnie, jest pełen obaw i wątpliwości. Czuje, że nie podoła finansowym i życiowym obowiązkom głowy rodziny. Nad uczucie przedkłada rozsądek, którego - zdaniem partnerki - ma w nadmiarze. Jednak wreszcie "łamie się" i proponuje ukochanej ślub. Wkrótce Marysia oświadcza, że jest w ciąży. Michał, lekarz z wykształcenia, z najwyższym trudem ukrywa zdumienie. Przecież byli zabezpieczeni. Niespodziewana wiadomość sprawia, że w młodym psychiatrze niepostrzeżenie narasta stres. Wewnętrzne napięcie dodatkowo potęguje duże tempo pracy oraz niezwykle rzadka dolegliwość nowego pacjenta, który nie widzi, choć aparat wzroku ma całkowicie zdrowy. Na domiar złego niewidomy to znany aktor Artur, niedługo zaczynający zdjęcia do kolejnego filmu. Producent naciska więc na Michała, by jak najszybciej doprowadził gwiazdora do pełnej formy. Okrężnego zadręcza też koleżanka - dziennikarka, by zaaranżował jej wywiad z niecodziennym pacjentem. Jakby tego było nie dość, Michał wbrew swej woli zostaje wplątany w małżeńskie problemy Artura. Łukasz Barczyk dostosował formę swego debiutu do jego treści. Całość stylizowana jest na film kręcony po amatorsku na wideo. Kamera, wędrując za bohaterami, nierzadko za nimi "nie nadąża". Głos mówiącej postaci dobiega wtedy zza kadru. Montaż sprawia wrażenie chaotycznego, trochę niechlujnego. Reżyser ukazuje swych bohaterów głównie w bliskich planach. Ze szczególnym upodobaniem koncentruje się na twarzach, doszukując się w nich prawdy o emocjach pary pierwszoplanowych postaci. Wizualne "rozedrganie" filmu dobrze oddaje stan ducha Marysi i Michała. Ona boi się stracić jego uczucie poddane ogniowej próbie zbliżającego się ślubu i rodzicielstwa, w pewnym momencie przestaje też być pewna wierności partnera. On, narażony na wieloraką presję ze strony otoczenia, z coraz większym wysiłkiem stara się zapanować nad własnymi odczuciami i odruchami. Czy wytrzyma? Debiutancki film Barczyka stanowił intrygującą próbę psychologicznego opisu sytuacji młodych Polaków wchodzących w życie u progu XXI stulecia. Szanse i niebezpieczeństwa, z jakimi się stykają, różnią się w znacznej mierze od tych, przed którymi stali ich rodzice. Inne są dziś hierarchie wartości, inne drogi kariery, inny system gospodarczo - polityczny. Rzuceni na głęboką wodę dwudziestoparolatkowie muszą dostosować do nowych warunków wyniesione z domu wyobrażenia o samodzielności, odpowiedzialności, sukcesie. Film Barczyka to ciekawa próba pokazania, w jaki sposób to czynią. 17:30 DOKUMENT TYGODNIA - NOMA: MY PERFECT STORM (NOMA: MY PERFECT STORM) Film dokumentalny, 100 min, Wielka Brytania, 2015 Reżyseria: Pierre Deschamps Do Nomy, która mieści się w starej dzielnicy Kopenhagi, w magazynach dawniej floty handlowej Danii, pielgrzymują krytycy, eksperci kulinarni, restauratorzy i smakosze z najbardziej odległych zakątków świata. Przyjeżdżają, by poznać kunszt jednego z najbardziej znanych i cenionych współczesnych szefów kuchni. Wizjonera, którego nowatorskie podejście do lokalnych tradycji kulinarnych i rodzimych produktów zrewolucjonizowało kuchnię skandynawską. Noma, wyróżniona dwiema gwiazdkami Michelin, czterokrotnie zwyciężała w prestiżowym rankingu The San Pellegrino World’s 50 Best Restaurants. Po ponad dekadzie sukcesów jej twórca szykuje się do otwarcia nowego miejsca i podróżuje po świecie, rezydując w restauracjach w Tokio i Sidney. 19:25 KRONOS - BOHATERSTWO Dysk./wywiad/debata, 29 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Piotr Nowak (prowadzący) W kolejnym odcinku programu "Kronos" profesor Piotr Nowak wraz z zaproszonymi do studia gośćmi poddaje analizie pojęcie bohaterstwa. Kim jest bohater? Czy staje się nim we własnych oczach, czy dopiero w cudzych? Czy bohater boi się śmierci? Czy bohaterstwo jest stopniowalne? Czy każde bohaterstwo zawsze musi kończyć się śmiercią? Czy dopiero wtedy jest pełne? 22:00 SCENA KLASYCZNA - (22) ARS NOVA Koncert, 39 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadzący) W tym odcinku Sceny Klasycznej występuje Zespół Instrumentów Dawnych Ars Nova. Jest to jeden z prekursorów wykonawstwa muzyki dawnej w Polsce. Działa od 1981 roku. Na koncie ma 26 płyt CD, liczne nagrania radiowe, filmowe, spektakle teatralne. Zespół zagrał ok. 770 koncertów. W Scenie klasycznej zaprezentuje program zatytułowany "Z Wawelu na Kurpie" składający się z najpiękniejszych utworów polskiego Renesansu. Usłyszymy utwory najważniejszych kompozytorów i poetów XV - i XVI - wiecznej Polski: Mikołaja z Radomia, Wacława z Szamotuł, Mikołaja Gomółki, Jana Kochanowskiego, Cypriana Bazylika, Andrzeja Trzecieskiego, Krzysztofa Klabona, Stanisława Grochowskiego, Wojciecha Długoraja, Sebastiana Klonowica, anonimowych twórców pięknych tańców z Tabulatury Jana z Lublina. Ars Nova jako pierwszy zespół w historii nagrał wiele z nich. Zespół wykorzystuje popularne instrumenty epoki renesansu, te, które widzimy na licznych ilustracjach polskich i europejskich. Są to fidele, viola, harfa, flety, pomort, krzywuły, cornamuse (piszczałka z dudów). W programie znajdą się też dwie pieśni kurpiowskie, które wykona wybitna śpiewaczka ludowa z Kadzidła Apolonia Nowak. Artystka współpracuje z zespołem od 1992 roku. Śpiewa ona pieśni poznane od matki i babci oraz z zapisów Władysława Skierkowskiego (z jego prac korzystał Karol Szymanowski, pisząc Pieśni kurpiowskie). Płyta zespołu z tymi utworami Zaświeć niesiądzu była sukcesem, należącym do początków ruchu folkowego w Polsce. 22:50 PORTRETY - CEGŁA I INNE NAGRODY FILMOWE. OPOWIADA ANDRZEJ WAJDA Film dokumentalny, 53 min, Polska, 2011 Reżyseria: Marek Brodzki Bohaterem filmu jest Andrzej Wajda. To opowieść samego reżysera. Nagrody, które otrzymał w życiu za swoją twórczość filmową są pretekstem do poruszenia wielu tematów: dlaczego został reżyserem, jakie miał nadzieje i marzenia, co wydarzyło się w pełni świadomie, a co przypadkiem? O filmach na tle epoki z bogatą ilustracją tła historycznego i politycznego; o filmach zrealizowanych i pomysłach, które pozostały tylko w sferze projektów. Rozmowa i rejestracja odbywa się w przestrzeni wystawowej muzeum im. Ossolińskich we Wrocławiu, gdzie ma miejsce ekspozycja - Oscar i inne. Nagrody filmowe Andrzeja Wajdy oraz w Centrum Sztuki Japońskiej Manngha w Krakowie. W kontekście trofeów otrzymanych za wkład w historię kinematografii i kultury Andrzej Wajda odnosi się do eksponatów, opowiada też o nagrodach, których nie ma na wystawie, o nagrodach, których nie otrzymał, a mu się należały, o nagrodach zaginionych. Z wieloma nagrodami wiążą się bardzo ciekawe anegdoty, mówiące wiele o warunkach powstawania filmów, o związkach historii politycznej Polski z twórczością Andrzeja Wajdy. Nawiązanie do nagrody Japońskiej Fundacji Kioto - nagrody pieniężnej dla Andrzeja Wajdy, którą w całości przeznaczył na założenie Muzeum Sztuki Japońskiej Manggha w Krakowie, to opowiadanie o spotkaniu i koegzystencji odmiennych kultur. "Cegła i inne nagrody filmowe. Opowiada Andrzej Wajda są opowieścią o kształtowaniu niezwykłej osobowości twórcy współczesnej kinematografii, mającego wpływ nie tylko na kino europejskie, ale także światowe, potwierdzenie życiowego motta reżysera:"trzeba robić filmy". 24:00 KRONOS - BOHATERSTWO Dysk./wywiad/debata, 29 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Piotr Nowak (prowadzący) W kolejnym odcinku programu "Kronos" profesor Piotr Nowak wraz z zaproszonymi do studia gośćmi poddaje analizie pojęcie bohaterstwa. Kim jest bohater? Czy staje się nim we własnych oczach, czy dopiero w cudzych? Czy bohater boi się śmierci? Czy bohaterstwo jest stopniowalne? Czy każde bohaterstwo zawsze musi kończyć się śmiercią? Czy dopiero wtedy jest pełne? 03:15 KINO NOCNE - JOAQUIN PHOENIX. JESTEM, JAKI JESTEM (I'M STILL HERE) Film dokumentalny, 102 min, USA, 2010 Reżyseria: Casey Affleck Scenariusz: Casey Affleck, Joaquin Phoenix Aktorzy: Joaquin Phoenix, Sean 'P. . Diddy' Combs, David Letterman Pod koniec 2008 roku Joaquin Phoenix najpierw ogłosił, że rezygnuje z aktorstwa, następnie, że swoją artystyczna karierę zamierza kontynuować jako hip - hopowiec. Dla podkreślenia wagi swojej przemiany, a również wzmocnienia jej bezpośredniego oddziaływania przestał się golić. Udzielił też kilku żenujących wywiadów, z których najważniejszym, najgłośniej komentowanym był jego występ w talk show Davida Lettermana, podczas którego półprzytomny, mamroczący Phoenix sprawiał silne wrażenie pozostawania pod wpływem niedozwolonych substancji. Niedługo później pojawiła się informacja o powstającym dokumencie "na żywo" rejestrującym nieoczekiwaną przemianę, tudzież kryzys aktora. Newsy odnośnie do realizowanego filmu były zresztą nie mniej ekscytujące niż wcześniejsze kontrowersje. Im bliżej jednak było premiery filmu, tym głośniej mówiono o fikcyjnym/prowokacyjnym charakterze tak przemiany Phoenixa, jak też w konsekwencji - powstającego dokumentu. 05:10 ONE. KOBIETY KULTURY - ANNA POLONY Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2019 Scenariusz: Andrzej Warchił Wykonawcy: Łukasz Orbitowski (prowadzący) Gościem odcinka jest wybitna aktorka teatralna i filmowa, Anna Polony. Z Łukaszem Orbitowskim rozmawia o Krakowie i teatrze swojej młodości - w szczególności o współpracy z najważniejszym dla niej reżyserem - Konradem Swinarskim. W szczerej rozmowie nie ukrywa tęsknoty za tamtą sceną i niezrozumienia dla teatru współczesnych, młodszych twórców. Przyznaje, że artyście trudno jest zaakceptować upływ czasu, mówi też, jak sobie z tym radzi.