TVP Kultura Wtorek, 10.03.2020 08:40 CO MÓWIĄ LEKARZE Dramat, 24 min, Polska, 2009 Reżyseria: Michał Wnuk Scenariusz: Michał Wnuk Zdjęcia: Michał Popiel-Machnicki, Michał Bielawski Aktorzy: Agnieszka Glińska, Dominika Ostałowska, Tomasz Borkowski, Karolina Stefańska Dr Glik, anestezjolog, przystępuje do stwierdzania zgonu osiemnastoletniej samobójczyni i podjęcia decyzji o pobraniu jej organów do przeszczepu. Dochodzi jednak do spotkania z matką dziewczyny, która nie ufa lekarzom. Film powstał w ramach projektu "30 minut". 09:25 PERSONA (PERSONA) Dramat psychologiczny, 79 min, Szwecja 1966 Scenariusz i reżyseria: Ingmar Bergman Zdjęcia: Sven Nykvist Muzyka: Lars Johan Werle Występują: Bibi Andersson, Liv Ullmann, Gunnar Björnstrand, Jörgen Lindström, Margaretha Krook i inni Najwybitniejszy szwedzki reżyser Ingmar Bergman, wielokrotnie wyróżniany prestiżowymi nagrodami filmowymi, 14 lipca tego roku skończył 80 lat. W jego twórczości rozróżnić można kilka nurtów powiązanych ze sobą treściami filozoficznymi. Jednym z nich jest nurt egzystencjalny, do którego, obok "Więzienia", "Letniego snu", "Lekcji miłości", "Uśmiechu nocy, "Jesiennej sonaty" i Szeptów i krzyków", należy właśnie"Persona", uznana przez większość krytyków za arcydzieło. W swoich filmach autor porusza problem ludzkiej samotności, alienacji i niemożności porozumienia z otoczeniem. To przepełnione pesymizmem i goryczą dramaty ludzi, którzy utracili sens życia. Sam Ingmar Bergman określił "Personę" jako "kameralny utwór na dwa instrumenty", mając na myśli kapitalne odtwórczynie głównych ról Liv Ullmann i Bibi Andersson. Pierwsza gra sławną aktorkę, która ku zaskoczeniu wszystkich dobrowolnie skazuje się na milczenie. Druga jest pielęgniarką, która ma pomóc pacjentce wrócić do równowagi psychicznej. Okazuje się jednak sama osobą okaleczoną wewnętrznie, pełną stresów, dręczących ją lęków i kompleksów. Elisabeth Vogler, aktorka odtwarzająca główną rolę w "Elektrze", nagle przestaje mówić podczas spektaklu. Trafia do kliniki psychiatrycznej. Zdaniem lekarzy milczenie artystki nie wynika jednak z zaburzeń psychicznych, lecz jest jej świadomym wyborem. Lekarka prowadząca zaleca Elisabeth przede wszystkim spokój i odpoczynek. Pod opieką doświadczonej pielęgniarki Almy ma spędzić jakiś czas w letniskowym domku nad morzem. Między pacjentką a jej opiekunką nawiązuje się nić przyjaźni. Alma powierza aktorce swe najbardziej intymne tajemnice. Pewnego dnia pisząc do swej lekarki Elisabeth popełnia niedyskrecję na temat pielęgniarki. Niefortunnie list trafia w ręce Almy, która czuje się oszukana, wykorzystana i niepotrzebna. 11:00 BLISKO, CORAZ BLIŻEJ - ODC. 3 TRWANIE I PRZEMOC. ROK 1884 Serial historyczno-obyczajowy, 70 min, Polska, 1982 Reżyseria: Zbigniew Chmielewski Scenariusz: Albin Siekierski Zdjęcia: Jan Janczewski Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Franciszek Pieczka, Anna Ciepielewska, Andrzej Baranowski, Marian Dziędziel, Tomasz Lulek, Sławomira Łozińska, Ewa Nijaki, Urszula Gierbuszewska, Tadeusz Madeja, Tadeusz Borowski Mijają lata. Bismarckowska polityka Kulturkampfu coraz bardziej daje się we znaki śląskim Polakom. Do domu Franciszka Pasternika niespodziewanie powraca jego syn Jan, który zaginął przed laty podczas wojny francusko - pruskiej. Obecnie jest już obywatelem francuskim. Tęsknota za ojczystymi stronami sprawiła jednak, że postanowił odwiedzić najbliższych. Radość z powodu odwiedzin jednak nie trwała długo. Przerywają ją brutalnie pruskie władze, które odbierają staremu Pasternikowi kuźnię. To już dla sędziwego kowala zbyt wiele. Wstrząśnięty do głębi dostaje wylewu. Jego efektem jest niemal całkowity paraliż. 12:25 KOTY TO DRANIE Film obyczajowy, 58 min, Polska, 1978 Reżyseria: Henryk Bielski Scenariusz: Jerzy Janicki Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Janusz Paluszkiewicz, Janusz Kłosiński, Helena Dobrowolska, Adam Ferency, Joanna Jędryka, Gustaw Lutkiewicz, Bronisław Pawlik, Bolesław Płotnicki, Zdzisław Wardejn, Zbigniew Zapasiewicz, Ewa Ziętek, Leonard Andrzejewski, Bogusz Bilewski, Wirigiliusz Gryń, Jan Himilsbach Jeden dzień z życia rencisty Sypniewskiego. Bohater ma utopić małe kocięta, ale jakoś nie może się na ten krok zdobyć i poszukuje pomocy. Wątek ten jest pretekstem do przedstawienia mieszkańców warszawskiej Pragi lat siedemdziesiątych i tzw. folkloru miejskiego. Jest to opowieść o ludziach, którzy w epoce zdominowanej przez wielkie bloki mieszkalne, w których nikt nikogo nie zna, tracą stopniowo swoje indywidualne rysy, ale nadal żyją czasem minionym - wspomnieniami z przedwojennej młodości i lat okupacji. "Stąd też dystans jaki dzieli ich od ludzi i spraw napotykanych w wędrówce przez dzisiejszą Pragę. Towarzysząc bohaterom, uczestniczymy w poszukiwaniu zapomnianego świata. Tego świata już nie ma, chociaż ludzie, którzy go tworzyli, jeszcze żyją." - napisano w jednej z recenzji. 13:40 SZTUKA NIEMIEC - ODC. 3 - W CIENIU HITLERA (THE ART OF GERMANY EP. 3 - IN THE SHADOW OF HITLER) Film dokumentalny, 51 min, Wielka Brytania, 2010 Reżyseria: Roger Parsons Trzyodcinkowy miniserial dokumentalny poświęcony sztuce Niemiec. W filmie poznajemy dziedzictwo kulturowe i dzieła największych artystów wszechczasów: Albrechta Dürera, Hansa Holbeina, Caspara Davida Friedricha, Otto Dixa, Josepha Beuysa i Gerharda Richtera. Seria eksploruje sekrety sztuki germańskiej - zainteresowanie krajobrazem, ludową tradycją, istotę tożsamości narodowej, która kształtowała sztukę niemiecką przez stulecia. Chronologiczna podróż przez Niemcy i epoki - barok, romantyzm, ekspresjonizm i dada po współczesność - pozwala zrozumieć, jak kształtowała się i ewoluowała sztuka jednego z najciekawszych regionów Europy. 14:55 SZLAKIEM KOLBERGA - ANIA RUSOWICZ Film dokumentalny, 23 min, Polska, 2018 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Michał Pietrusiewicz, Elżbieta Rottermund Goście tego odcinka to: Eudokia Markiewicz i Zofia Kirdylewicz ze wsi Dasze, gmina Kleszczele w powiecie bialskim na Podlasiu. Pani Eudokia i pani Zofia kultywują tradycje śpiewu wielogłosowego charakterystyczne dla tego regionu. Na co dzień mówią i śpiewają w lokalnej gwarze - odmianie języka ukraińskiego - nazywanej językiem chechłackim. Wyznają prawosławie. Pieśni i styl wykonania są bardzo podobne i wywodzące się z tych wykonywanych na Ukrainie i Białorusi. Śpiewaczki zachowały pieśni i warianty melodii ze wsi Dasze i najbliższej okolicy. Repertuar przejęły, słuchając w młodości pieśni od lokalnych śpiewaczek i śpiewaków. Odwiedza je Ania Rusowicz - piosenkarka. Oprócz działalności solowej Ania Rusowicz występuje w zespołach niXes i Dezire. Laureatka nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk w dziedzinach Album Roku hip - hop, Wokalistka Roku 2012. 15:25 RADWAN Film dokumentalny, 15 min, Polska, 2018 Reżyseria: Teresa Czepiec Scenariusz: Teresa Czepiec Muzyka: Stanisław Radwan Reżyserka obserwuje przy pracy Stanisława Radwana, jednego z najbardziej oryginalnych polskich kompozytorów muzyki dla kina i teatru. Przed kamerą odsłania się warsztat twórcy ścieżki dźwiękowej między innymi do filmu "Szpital przemienienia" Edwarda Żebrowskiego. Tym razem podsłuchujemy, jak Radwan pracuje z twórcami "Kordiana" w reżyserii Jana Englerta. Objawia się tu jego doświadczenie współpracy z Pierre’em Schaefferem i inklinacje w kierunku muzyki konkretnej. Muzyka rodzi się z połączenia brzmienia instrumentów oraz dźwięków pozamuzycznych: hałasów, szeptów i krzyków. (Opis: www.polishshorts.pl) 15:40 FESTIWALOWA GORĄCZKA (VENT DE FETE / A FESTIVE WIND) Film animowany, 9 min, Szwajcaria, 2016 Reżyseria: Marjolaine Perreten Scenariusz: Marjolaine Perreten Muzyka: Etienne Crausaz, Olivier Militon Krótki film animowany. W szwajcarskim miasteczku trwają przygotowania do wielkiego festiwalowego święta. Podekscytowani mieszkańcy czekają na przyjazd pierwszych muzyków. (wff.com) 16:00 PORA UMIERAĆ Film obyczajowy, 104 min, Polska 2007 Scenariusz i reżyseria: Dorota Kędzierzawska Zdjęcia: Artur Reinhart Muzyka: Włodzimierz Pawlik Aktorzy: Danuta Szaflarska, Krzysztof Globisz, Patrycja Szewczyk, Kamil Bitau, Robert Tomaszewski, Małgorzata Rożniatowska, Witold Kaczanowski, Weronika Karwowska, Kai Schoenhals i inni Tak jak dla 88 - letniej Krystyny Feldman rolą życia okazała się zagrana w wieku 88 lat postać Nikifora, tak starsza od niej o rok Danuta Szaflarska (rocznik 1915) dała brawurowy popis swoich umiejętności aktorskich w filmie "Pora umierać", gdzie wystąpiła już jako dama 92 - letnia, ale wspaniałej formy mógłby jej pozazdrościć niejeden 60 - latek. Jej występ doceniło jury FPFF w Gdyni w 2007 r. , gdzie aktorka zdobyła nagrodę za główną rolę kobiecą (za rolę Anieli otrzymała również Orła - Polską Nagrodę Filmową). Ponadto dziełu Doroty Kędzierzawskiej przyznano też nagrodę za dźwięk, nagrodę dziennikarzy i Złotego Klakiera dla najdłużej oklaskiwanego filmu. Obraz ten doceniono również na festiwalach w Trieście, San Francisco, Leeds i Malmoe oraz na krajowych festiwalach i przeglądach. "Pora umierać" to utrzymana w nostalgicznej, poetyckiej tonacji (jak zresztą wszystkie filmy Doroty Kędzierzawskiej) opowieść o starości, przemijaniu i samotności, o pragnieniu bycia potrzebnym aż do końca, o wierności zasadom i wartościom, które nie powinny ustępować przed naporem nowego tylko dlatego, że to nowe jest silniejsze, bardziej przebojowe, zachłanne. W filmie niewiele się dzieje, ale od wydarzeń i wartkich dialogów ważniejsze są tu nastroje, spojrzenia, gesty. Bohaterka filmu, sędziwa pani Aniela, mieszka z ukochaną suczką Filą w przedwojennej, mocno już nadgryzionej zębem czasu drewnianej willi pod Warszawą, utrzymanej w stylu falenicko - otwockim. Po latach dzielenia obszernego lokum z licznymi, dokwaterowanymi jej lokatorami, wreszcie pozbywa się ostatniego z nich. Znów może się poczuć naprawdę u siebie. Z satysfakcją i dumą właścicielki przechadza się po opustoszałych pomieszczeniach, wierzy, że teraz zacznie nowy etap w życiu. Ale syn Witek, który odwiedza ją od czasu do czasu z wnuczką, otyłą 8 - latką w okularach, nie zamierza spełniać matczynych marzeń o zamieszkaniu z nią z powrotem w rodzinnym domu. Nie ma na to również ochoty ani jego żona Marzenka, która nigdy nie była z teściową w najlepszych stosunkach, ani wnuczka, bardziej zainteresowana otrzymaniem w prezencie babcinego pierścionka niż mieszkaniem w nieciekawym dla niej miejscu. Na domiar złego, staruszkę nachodzą wysłannicy jej nowobogackiego sąsiada, który chętnie odkupiłby atrakcyjną działkę, a drewnianą ruderę po prostu rozebrał, żeby nie zasłaniała mu widoku. Dla Anieli jednak ten dom ma przede wszystkim wartość sentymentalną i nie wyobraża sobie jego sprzedaży: to przecież jej młodość, życie rodzinne, rozliczne pamiątki i wspomnienia. Każdy kąt, każdy sprzęt ma tutaj swoją historię, która jest także jej historią. Staruszka liczy więc, że syn przynajmniej wyperswaduje sąsiadowi próby wywierania na nią nacisków. Zamiast tego odkrywa jednak, że Witek potajemnie, późnym wieczorem, odwiedził wraz z żoną sąsiada, i że to właśnie on, a nie synowa, usiłuje dogadać się z "wrogiem" za plecami matki. Wzburzona nielojalnością i zdradą syna Aniela dochodzi do wniosku, że w takiej sytuacji pora umierać. Odwołuje telefonicznie dalsze wizyty syna, zakrywa kirem lustra, zatrzymuje stary zegar, wkłada czarną suknię, zapala świecę i z różańcem w rękach układa się na łóżku, by czekać na śmierć. Szybko jednak zmienia zdanie. Postanawia działać, biorąc sprawy w swoje ręce. 17:55 DOKUMENT.PL - EFEKT DOMINA (EFEKT DOMINA) Film dokumentalny, 76 min, Niemcy/Polska, 2014 Reżyseria: Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski Na ruinach państwa, które się jeszcze naprawdę nie narodziło, Rafael i Natasza rozpoczynają wspólne życie. On jest ministrem sportu nieuznawanej republiki Abchazji, ona rosyjską śpiewaczką operową. Dla Rafaela Natasza porzuciła swoją karierę i rodzinę w Rosji. Jednak życie w kraju nieuznawanym praktycznie przez nikogo, naznaczonym wojną domową i całkowicie uzależnionym od kaprysów Rosji szybko przestaje być romantyczną przygodą. Jak w reakcji łańcuchowej, kiedy jedno zdarzenie uruchamia szereg następnych, losy bohaterów splatają się z biegiem historii. Czy ich miłość w kraju, w którym wszechobecny dramat nieustannie przeplata się z absurdem, ma jakiekolwiek szanse na przetrwanie? (filmpolski.pl) 20:30 TEATR TELEWIZJI - MISTRZ I MAŁGORZATA Teatr, 168 min, Polska, 2016 Autor: Michaił Bułhakow Reżyseria: Artur Tyszkiewicz Muzyka: Jacek Grudzień Aktorzy: Przemysław Stippa, Marta Ledwoń, Janusz Łagodziński, Daniel Dobosz, Wojciech Rusin, Jacek Król, Paweł Kos, Hanka Brulińska, Krzysztof Olchawa, Daniel Salman, Witold Kopeć, Jolanta Deszcz - Pudzianowska, Halszka Lehman, Marta Sroka, Anna Torończyk Rejestracja przedstawienia Teatru im. Osterwy w Lublinie. Artur Tyszkiewicz reżyser i autor adaptacji klasycznej powieści postanowił spojrzeć na tekst Bułhakowa ze specyficznie pojętej teatralnej perspektywy, uruchomić w teatrze (dosłownie i w przenośni) burzącą porządki i hierarchie karuzelę, publiczność umieścić na scenie, a aktorów tam, gdzie zwykle siedzą widzowie. Woland przejąwszy bowiem kontrolę nad moskiewskim Teatrem Varits spełnia zachcianki widowni, dostarcza jej rozrywki, śmieszy i przestrasza, ale przede wszystkim odkrywa jej tajemnice, pokazuje, co ludziom siedzi w głowach. Zorganizowana ułuda teatru, z całym blichtrem i powierzchownością, okazuje się być zatem znakomitą maszynką do tego, byśmy mogli samych siebie poznać, a czasem i zajrzeć pod podszewkę rzeczywistości, by zobaczyć, jak Bóg i szatan potrafią igrać z człowiekiem. 23:30 LEKKIE OBYCZAJE - FATIMA (FATIMA) Film obyczajowy, 75 min, Francja, 2015 Reżyseria: Philippe Faucon Scenariusz: Philippe Faucon Zdjęcia: Laurent Fenart Aktorzy: Soria Zeroual, Zita Hanrot, Kenza Noah Ache, Dalila Bencherif, Chawki Amari, Franck Andrieux, Yolanda Mpele, Mehdi Senoussi Fatima pochodzi z Afryki, ale mieszka z córkami w Lyonie. Jej osiemnastoletnia córka Nesrine rozpoczyna studia medyczne. Relacja z młodszą, zbuntowaną piętnastolatką nie jest łatwa. Souad wstydzi się, że matka jest niewykształcona i wytyka jej nieporadny francuski. Fatima kocha obie tak samo, są dla niej źródłem dumy, ale i frustracji. Codziennie stawia na szali własną godność, pracuje ponad siły, by zapewnić im lepszą przyszłość. Wierzy, że inny kolor skóry nie odbiera szansy na dobre życie we Francji. Kiedy pewnego dnia ulegnie wypadkowi i zostanie w domu, zacznie pisać dziennik oraz wiersze po arabsku, opowiadając o wszystkim, czego nie może wyrazić po francusku. Scenariusz powstał na podstawie wspomnień Fatimy Elayoubi, która ponad 20 lat temu opuściła Maroko i zamieszkała pod Paryżem. [opis festiwalowy] 00:55 ALTER Magazyn, 25 min, Polska, 2019 Reżyseria: Jarosław Ostaszkiewicz Scenariusz: Magdalena Wleklik Wykonawcy: Julia Chmielecka (prowadzący), Adam Podlewski (prowadzący) Gościem kolejnego odcinka będzie Jarosław Marek Spychała - wykładowca filozofii i marketingu na Uniwersytecie w Konstancji, autor książki "Jaskinia. Droga Rebeliantów" pierwszego studium graficznego poświęconego metaforom filozoficznym. 01:25 MŁODA POLSKA - TAMA Film dokumentalny, 22 min, Polska, 2018 Reżyseria: Natalia Koniarz Scenariusz: Natalia Koniarz Zdjęcia: Stanisław Cuske Ojciec i syn w podróży. Spotykają się, żeby spędzić trochę wspólnego czasu, po tym jak wcześniej zerwali ze sobą kontakt. Nie jest to jednak beztroski weekend w chatce w Bieszczadach. Pijany ojciec pyta retorycznie: A co, ty myślałeś, że będzie lekko?. Budowanie tytułowej tamy na górskim potoku można odczytywać w kategoriach walki ze słabościami, wspólnego wysiłku skierowanego przeciw uprzedzeniom i wzajemnym pretensjom. W powstałym w ten sposób basenie można znaleźć oczyszczenie oraz (chwilowe) ukojenie. (źródło: filmpolski.pl) 02:00 PIERWSZE KLAPSY - SPORT I RYWALIZACJA Dysk./wywiad/debata, 5 min, Polska, 2018 Cykl "Pierwsze klapsy" to współtworzony z łódzką Szkołą Filmową projekt, w którym na antenie TVP Kultura prezentowane są etiudy studenckie z lat 1949 - 2013. Filmy poprzedzone są krótkimi wstępami, w którychMichał Oleszczyk rozmawia z zaproszonym do studia gościem o historii i kontekstach etiud. W odcinku "Sport i rywalizacja" prowadzący Michał Oleszczyk spotka się z Dominikiem Wierskim, z którym porozmawia o filmach: "Budujemy stadion" reż. Andrzej Walter, "Ściana emocji" reż. Stefan Szlachtycz, "Mój mały Everest" reż. Mirosław Dembiński, "Triathlon" Bartosz Warwas. 02:05 PIERWSZE KLAPSY - BUDUJEMY STADION Film dokumentalny, 7 min, Polska, 1955 Reżyseria: Andrzej Walter Film opowiada o fenomenie popularności piłki nożnej. Interesują się nią mali chłopcy, którzy na grze spędzają całe popołudnia, ale też rzesze dorosłych, którzy tłumnie zdążają na stadion w dniu rozgrywek. Niestety, nie dla wszystkich starcza biletów. Tymczasem powstaje nowy stadion, który pomieści wszystkich zainteresowanych oglądaniem piłkarskich zmagań. (https: //etiudy.filmschool.lodz.pl/material/Budujemy_stadion?search_type = fulltext&query = sport) 02:15 PIERWSZE KLAPSY - ŚCIANA EMOCJI Film dokumentalny, 5 min, Polska, 1961 Reżyseria: Stefan Szlachtycz Scenariusz: Stefan Szlachtycz Zdjęcia: Andrzej Kostenko Dokumentalny zapis występu dwóch kaskaderów motocyklowych jeżdżących na oczach widzów w tzw. beczce śmierci. (https: //etiudy.filmschool.lodz.pl/material/Sciana_emocji_Prores422HQ_25fps_1920x1080_Lin_sn10?search_type = fulltext&query = motor) 02:20 PIERWSZE KLAPSY - SPORT I RYWALIZACJA Dysk./wywiad/debata, 2 min, Polska, 2018 Cykl "Pierwsze klapsy" to współtworzony z łódzką Szkołą Filmową projekt, w którym na antenie TVP Kultura prezentowane są etiudy studenckie z lat 1949 - 2013. Filmy poprzedzone są krótkimi wstępami, w którychMichał Oleszczyk rozmawia z zaproszonym do studia gościem o historii i kontekstach etiud. W odcinku "Sport i rywalizacja" prowadzący Michał Oleszczyk spotka się z Dominikiem Wierskim, z którym porozmawia o filmach: "Budujemy stadion" reż. Andrzej Walter, "Ściana emocji" reż. Stefan Szlachtycz, "Mój mały Everest" reż. Mirosław Dembiński, "Triathlon" Bartosz Warwas. 02:25 PIERWSZE KLAPSY - MÓJ MAŁY EVEREST Film dokumentalny, 11 min, Polska, 1988 Reżyseria: Mirosław Dembiński Scenariusz: Mirosław Dembiński Zdjęcia: Jacek Jakub Marczewski Utrzymana w konwencji surrealistycznej etiuda o alpiniście wspinającym się na szczyt swojego życia. 02:35 PIERWSZE KLAPSY - SPORT I RYWALIZACJA Dysk./wywiad/debata, 2 min, Polska, 2018 Cykl "Pierwsze klapsy" to współtworzony z łódzką Szkołą Filmową projekt, w którym na antenie TVP Kultura prezentowane są etiudy studenckie z lat 1949 - 2013. Filmy poprzedzone są krótkimi wstępami, w którychMichał Oleszczyk rozmawia z zaproszonym do studia gościem o historii i kontekstach etiud. W odcinku "Sport i rywalizacja" prowadzący Michał Oleszczyk spotka się z Dominikiem Wierskim, z którym porozmawia o filmach: "Budujemy stadion" reż. Andrzej Walter, "Ściana emocji" reż. Stefan Szlachtycz, "Mój mały Everest" reż. Mirosław Dembiński, "Triathlon" Bartosz Warwas. 02:35 PIERWSZE KLAPSY - TRIATHLON Film dokumentalny, 8 min, Polska, 2007 Reżyseria: Bartosz Warwas Zdjęcia: Marcin Władyniak Muzyka: Cyprian Piwowarski, Jarema Pogwizd "Triathlon" nie jest klasycznym filmem dokumentalnym. To raczej baśń dokumentalna: za siedmioma górami, za siedmioma lasami żył sobie Człowiek, który miał w życiu wiele problemów. Któregoś dnia postanowił się z nimi zmierzyć... 03:30 PANORAMA KINA POLSKIEGO - KAMPER Komediodramat, 84 min, Polska, 2016 Reżyseria: Łukasz Grzegorzek Aktorzy: Piotr Żurawski, Marta Nieradkiewicz, Sheily Jimenez, Justyna Suwała, Bartlomiej Świderski, Jacek Braciak Para trzydziestolatków, kiedyś zakochani w sobie do szaleństwa, dziś muszą zdecydować, czy kolejny krok w życiu robią razem, czy osobno. Mania i Kamper. Ona jest ambitna, pracowita i zdolna. Kocha gotowanie i chce poświęcić się swojej pasji na dobre. On jest wiecznym chłopcem, który pracuje jako tester gier komputerowych i bardzo ceni sobie swoje życie bez większych zobowiązań. Kiedy w jej życiu pojawia się dojrzały mężczyzna, uznany szef kuchni i uosobienie sukcesu, Mania zacznie zastanawiać się, czy pociąga ją jeszcze beztroski urok jej męża. Czy na pewno chce spędzić z nim resztę życia? Kamper musi się ogarnąć. Zacznie jednak od romansu z ognistą nauczycielką hiszpańskiego. (Filmpolski) 05:05 TAŚMY KULTURY - SZMATY CZASU Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Telewizja Polska istnieje już szmat czasu. Moda istnieje tak długo jak historia ludzkości. Zobaczmy czasy pięknych ubrań i czasy szmat.