TVP Kultura Piątek, 13.03.2020 Zmiany z dnia 12.03.2020 w stosunku do raportu z dnia 26.02.2020 (zmodyfikowano opis: Omówienie) 08:35 TRAMPKARZE Film dokumentalny, 26 min, Polska, 2015 Reżyseria: Marcin Filipowicz Scenariusz: Marcin Filipowicz Zdjęcia: Marcin Filipowicz, Weronika Bliska, Marcin Łaskawiec Film dokumentalny pokazujący początkowy, a zarazem najtrudniejszy etap w życiu młodych bohaterów, prowadzący do spełniania ich życiowego marzenia. Głównymi bohaterami filmu są dwaj bracia: 14 - letni Mateusz i 3 - letni Łukasz, mieszkający w niewielkiej górskiej wiosce na południu Polski. Ich marzeniem jest zostać profesjonalnymi piłkarzami grającymi przynajmniej w polskiej ekstraklasie. (dodano pozycję programową) 12:30 GŁOWA DO GÓRY (KOP OP / HEADS TOGETHER) Film animowany, 20 min, Niderlandy (Holandia), 2016 Reżyseria: Joris Oprins, Job Roggeveen, Marieke Blaauw Scenariusz: Joris Oprins, Job Roggeveen, Marieke Blaauw, Lotte Tabbers Wykonawcy: Steye Van Dam, Paulien Cornelisse, Nasrdin Dchar Krótki film animowany. Troje przyjaciół przez przypadek zamienia się głowami, co prowadzi do zabawnych, ale i inspirujących sytuacji. Czy uda im się to utrzymać w tajemnicy i czy kiedykolwiek odzyskają swoje głowy? (źródło: http: //2017.alekino.com) (dodano pozycję programową) 12:50 KAPITAN Film animowany, 5 min, Polska, 2014 Reżyseria: Natalia Krawczuk Scenariusz: Natalia Krawczuk Wykonawcy: Jarosław Boberek Film animowany. Pewien starszy kapitan przemierza samotnie morza i oceany na swojej małej łódeczce. Pewnego bezwietrznego dnia znudzony ciągłymi podróżami i samotnością, poznaje pewną grubą mewę i odkrywa w sobie niezrozumiały pociąg do latania. Przebudowuje więc swoją małą łódeczkę na kształt maszyny latającej, a kiedy nadchodzi wiatr, rozwija żaglowe skrzydła, aby oderwać łódkę od powierzchni wody i polecieć. (źródło: polishshorts.pl) (dodano pozycję programową) 13:00 SZATAN Z SIÓDMEJ KLASY Film przygodowy dla młodych widzów, Polska, 2006 Scenariusz i reżyseria: Kazimierz Tarnas Zdjęcia: Zdzisław Najda Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Bartosz Fejge, Katarzyna Bator, Wojciech Malajkat, Krzysztof Globisz, Katarzyna Pypno, Tytus Hołdys, Marek Serdiukow, Tomasz Koźlik, Paweł Jakowlew, Łukasz Jaźwiec, Rafał Kołsut, Krystyna Tkacz, Justyna Sieńczyłło, Emilian Kamiński, Maria Kaniewska Nowa ekranizacja powieści Kornela Makuszyńskiego pod tym samym tytułem. Lata 30. XX wieku. W majątku Iwona Gąsowskiego pod Wilnem pojawia się Francuz, który koniecznie chce kupić zadłużoną posiadłość i chylący się ku upadkowi dom. Gdy właściciel nie chce jej sprzedać, z domu nieoczekiwanie giną stare drzwi. Najpierw jedne, potem drugie... Profesor gimnazjum, Piotr Gąsowski, historyk, prosi swego najbystrzejszego ucznia, znanego z detektywistycznych zdolności Adama Cisowskiego, o pomoc w rozwiązaniu zagadki niezrozumiałych kradzieży w domu jego brata. Okazuje się, że wszystkiemu winien odnaleziony w Paryżu w 1836 roku list Kamila de Berier, pułkownika armii napoleońskiej, który w czasie odwrotu spod Moskwy, tuż przed śmiercią, pozostawił wskazówki dotyczące ukrytego skarbu. (dodano pozycję programową) 14:40 BALETOWNIK ODC. 2 Magazyn, 3 min, Polska, 2018 Reżyseria: Claudia Carlos Wykonawcy: Paulina Bidzińska Odcinek 2: W tym odcinku o kroku pirouette pique opowie Barbara Sier, solistka Teatru Wielkiego w Warszawie, pedagog. (dodano pozycję programową) 15:35 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - PRZEMYŚL. Reportaż, 6 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Wykonawcy: Krzysztof Grzybowski(Prowadzący), Katarzyna Sanocka(Prowadzący) W tym odcinku odwiedzamy jedno z najstarszych, polskich miast - Przemyśl. Zachowany do dnia dzisiejszego układ przestrzenny i zespół zabytkowy Przemyśla jest miejską strukturą przestrzenną o wyjątkowych w skali Polski wartościach zabytkowych, przede wszystkim historycznych. Przemyśl już w XI w. był ważnym ośrodkiem administracyjnym państwa Bolesława Chrobrego, następnie stolicą księstwa Rościsławowiczów, miastem królewskim i ważnym ośrodkiem administracyjnym Rzeczypospolitej, stolicą Ziemi Przemyskiej, a także siedzibą dwóch biskupstw. Zespół zabytków Twierdzy Przemyśl stawiany jest w rzędzie największych twierdz europejskich. Cechują go wybitne wartości zabytkowe historyczne, związane z rozwojem sztuki obronnej i krajobrazowe. Twierdza jest prawie kompletnie zachowanym do dzisiaj cennym zespołem zabytków architektury obronnej i obiektów zaplecza z bardzo rozwiniętą siecią dróg fortecznych. (dodano pozycję programową) 15:45 TANGO Spektakl, 107 min, Polska 1999 Autor: Sławomir Mrożek Reżyseria: Maciej Englert Scenografia i kostiumy: Marcin Stajewski Zdjęcia: Zbigniew Wichłacz Występują: Danuta Szaflarska (Eugenia), Wiesław Michnikowski (Eugeniusz), Marta Lipińska (Eleonora), Zbigniew Zapasiewicz (Stomil), Krzysztof Kowalewski (Edek), Ewa Gawryluk (Ala), Piotr Adamczyk (Artur) Najznakomitszy i najpopularniejszy w Polsce, znany na świecie utwór "klasyka" rodzimej dramaturgii współczesnej, Sławomira Mrożka. Jest to telewizyjna wersja przedstawienia, przygotowanego przez Macieja Englerta na "Scenie w baraku" Teatru Współczesnego w Warszawie (premiera 1997). Gwiazdorska obsada znakomicie wydobywa wciąż aktualne sensy utworu, utrzymanego w charakterystycznej dla autora konwencji groteski. "Tango" opowiada o świecie naznaczonym piętnem rozkładu wszelkich wartości. Bunt przeciwko rozpadowi norm, utopijne dążenie do uporządkowania rzeczywistości - kończą się klęską, co stanowi o gorzkiej wymowie tego arcydzieła polskiej literatury i polskiego teatru. Właśnie w Teatrze Współczesnym odbyła się w 1965 roku pamiętna premiera "Tanga" w reżyserii Erwina Axera - i żaden z polskich dramatów powojennych nie spotkał się z tak entuzjastycznym przyjęciem. Nazajutrz po premierze sztukę okrzyknęto nowym "Weselem", punktując jej demaskatorski charakter i zadziwiającą aktualność. "Tango" nie schodziło z polskich scen. - "Może będzie szło zawsze, niczym hejnał mariacki" - prorokował prof. Jan Błoński. Trzydzieści lat poźniej recenzent "Teatru" napisał: "Legendarne"Tango", słabo przystające do realiów PRL - u, szybko zmitologizowane przez ówczesną krytykę, przez wiele lat funkcjonujące na zasadzie rozbudowanej aluzji, dopiero dziś trafia wreszcie w swój czas". A krytyk na łamach "Dialogu" stwierdził: "Zwykle bywa tak, że przedstawienia starzeją się od dnia premiery. W tym wypadku jest akurat na odwrót". W rodzinie Stomila i Eleonory, jak powiada ich syn Artur, panuje bezwład, entropia i anarchia. Wuj Eugeniusz, zdesperowany staruszek w surducie i szortach, i przybrana w skórzaną czapkę z daszkiem babcia Eugenia, grają w karty z podejrzanym, chociaż dość sympatycznym osobnikiem, niejakim Edkiem. Z potężnym mężczyzną o silnym ciosie potajemnie romansuje pani Eleonora, jej mąż Stomil, intelektualista z kitką siwych włosów, z kolczykami w uchu, snuje się po domu w rozchełstanej piżamie, wygłaszając tyrady o sztuce. Artur, dobrze ułożony młodzieniec w porządnym, ciemnym garniturze, ma dość wiecznego chaosu i próbuje choć trochę "wychować" całe towarzystwo. Wymierza stosowne kary już to wujowi, już to babci, odsyłając staruszkę na katafalk. Dogmatycznie pojmowanej wolności chce przeciwstawić powrót do tradycji. Gdy w domu Stomila pojawia się Ala, nowoczesna, "wyzwolona" dziewczyna, Artur proponuje kuzynce małżeństwo. Nawet ta uświęcona tradycją forma wydaje mu się jednak mało skutecznym sposobem ujarzmienia chaotycznej rzeczywistości. Szuka więc idei, jakiejkolwiek, byleby była. - Nikt stąd nie wyjdzie, dopóki nie znajdziemy idei! - grozi. "Ta histeria Artura co innego znaczyła w PRL - u, krainie bezideowych ideowców, co innego znaczy dziś. Szukanie wartości na chybił trafił wtedy było kpiną, dziś jest może jedną z najbardziej przejmujących scen spektaklu" - pisał po premierze "Tanga" w inscenizacji Macieja Englerta recenzent "Polityki". - "Spektakl jest gorzką autoanalizą, lustrem podsuniętym inteligenckiej widowni, której teatr tym razem nie pozwala się tak beztrosko bawić, jak to ostatnimi czasy na Mokotowskiej bywało. To my tańczymy tango argentyńskie z figurami: ekstatyczne, podniecające i wymyślone kroki donikąd". (dodano pozycję programową) 17:30 MUNYA I JA (MUNYA IN ME) Film animowany, 20 min, Niderlandy (Holandia), 2014 Reżyseria: Mascha Halberstad Scenariusz: Fiona Van Heemstra Zdjęcia: Mascha Halberstad Wykonawcy: Salma Khanfour, Funda Müjde, Ergun Simsek Krótki film animowany. Dziesięcioletnia Munya jest wyśmiewana przez starsze dzieci z powodu swojej wagi. Dzięki muzyce dziewczynka zdobywa się na odwagę, by postawić się swoim prześladowcom. (dodano pozycję programową) 18:55 ZAGINIONE SKARBY - "MADONNA Z DZIECIĄTKIEM" LUCASA CRANACHA STARSZEGO Film animowany, 8 min, Polska, 2017 Reżyseria: Beata Szuszwedyk - Sadurska Scenariusz: Beata Szuszwedyk - Sadurska Zdjęcia: Sławomir Frank Cykl programów poświęconych kradzieżom dzieł sztuki. Odcinek opowiada o dziele Lucasa Cranacha starszego "Madonna z Dzieciątkiem", które zostało zrabowane z kościoła w Sulmierzycach w 1994 roku. Kradzieży towarzyszyła afera kryminalna i morderstwo, a w zuchwały rabunek zostały zamieszane służby obcego wywiadu. Jest to opowieść "ku przestrodze", z jaką niefrasobliwością - jeszcze dwie dekady temu - traktowano zabezpieczenie dzieł sztuki w obiektach sakralnych.