TVP Kultura Wtorek, 17.03.2020 08:45 PRZYSTAŃ Film dokumentalny, 14 min, Polska, 2016 Reżyseria: Marcin Lesisz Scenariusz: Marcin Lesisz Zdjęcia: Marcin Lesisz Portret zbiorowy mężczyzn, którzy pracują na rzecznym promie. Dzień w dzień rzeczni przewoźnicy ciągną liny, aby połączyć dwa brzegi rzeki. Ich świat niedługo przestanie istnieć, ponieważ zaplanowano budowę mostu. Niektórzy z nich spędzili na promie prawie ćwierć wieku. Film Marcina Lesisza to próba uchwycenia ostatnich dni tego zapomnianego, lokalnego mikroświata. 09:10 SIÓDMA PIECZĘĆ (SJUNDE INSEGLET, DET AKA THE SEVENTH SEAL) Dramat, 92 min, Szwecja 1956 Scenariusz i reżyseria: Ingmar Bergman Zdjęcia: Gunnar Fischer Muzyka: Erik Nordgren Występują: Max von Sydow, Gunnar Björnstrand, Bengt Ekerot, Nils Poppe, Bibi Anderson, Inga Gill, Inga Landgr i inni Szwecja, XIV wiek. Po dziesięciu latach nieobecności wraca do kraju z wyprawy krzyżowej rycerz Antonius Block. Towarzyszy mu giermek Jöns, pełniący zarazem funkcję koniuszego. Podczas pierwszego postoju w ojczyźnie, nad brzegiem morza, ukazuje się Antoniusowi postać w czarnej opończy. Jest to śmierć, która przyszła po rycerza. Ten proponuje jej rozegranie partii szachów. Jeśli ją przegra, nie będzie stawiał oporu. Zaczyna się gra o życie rycerza, którą partnerzy co pewien czas przerywają. Wkrótce po przybyciu do kraju, Antonius i Jöns dowiadują się od spotykanych z rzadka ludzi, że epidemia dżumy pustosząca Europę dotarła i do Szwecji. Wśród ludności krążą niesamowite opowieści o masowym otwieraniu się grobów, ukazywaniu się zmarłych, o dziwnych znakach i ostrzeżeniach, a przede wszystkim o wielkim głodzie ogarniającym szwedzką ziemię. Narasta panika i przerażenie. Oskarżając się wzajemnie o grzeszny tryb życia ludzie szukają winnych, w nadziei, że odwrócą od siebie karę Bożą. Próbując odkupić dawne złe postępki, samoudręczają się, by zaraz potem popełniać nowe zbrodnie: ograbiać trupy i opuszczone domostwa, palić na stosach czarownice. Zdążający do swego zamku rycerz obserwuje to wszystko, coraz to powracając do rozpoczętej nad brzegiem morza partii szachów. Ale jego pionów systematycznie ubywa. Ten niezwykły, niemal pozbawiony akcji dramat filozoficzny, nagrodzony Srebrną Palmą na MFF w Cannes w 1957 r. (ex aequo z "Kanałem" Andrzeja Wajdy), łączy w sobie tak odmienne elementy, jak średniowieczna alegoria i współczesny racjonalizm, pełna symboli fantastyka i autentyczny aż do okrucieństwa realizm, niemal rokokowa sielanka i mroczny ekspresjonizm. Krytycy porównywali to dzieło do "Fausta", zalecając oglądanie "Siódmej pieczęci" dwu - lub trzykrotnie, bo dopiero wówczas można dostrzec całe bogactwo estetyczne i filozoficzne tego filmu. Niektórzy posuwają się nawet do stwierdzenia, że spośród 43 obrazów nakręconych przez Bergmana w ciągu 40 lat pracy reżyserskiej ten właśnie film, choć nie najgłośniejszy, jest jego najwybitniejszym osiągnięciem, swoistym "kamieniem mądrości". 11:00 BLISKO, CORAZ BLIŻEJ - ODC. 8 NIEPOKÓJ I GNIEW. ROK 1919 Serial historyczny, 63 min, 19 odc. , Polska 1982 Reżyseria: Zbigniew Chmielewski Scenariusz: Albin Siekierski Scenografia: Bolesław Kamykowski Zdjęcia: Jan Janczewski Muzyka: Piotr Marczewski Występują: Marek Litewka, Tomasz Zaliwski, Adam Bauman, Jan Szurmiej, Eugeniusz Kujawski, Leszek Piskorz, Lidia Bienias, Zbigniew Buczkowski, Jerzy Cnota, Dagmara Foniok, Marek Frąckowiak, Jan Frycz, Wojciech Górniak, Stanisław Kosmalewski, Bernard Krawczyk, Jan Krzyżanowski, Jerzy Kuczera, Adam Kwiatkowski, Teresa Lipowska, Tadeusz Malak, Ferdynand Matysik, Ryszard Nadrowski, Gabriel Nehrebecki, Sławomir Rokita, Henryk Stanek, Czesław Stopka, Janusz Sykutera, Tadeusz Szaniecki, Leszek Świgoń, Jerzy Trela, Ewa Ziętek, Adam Żukowski i inni Nadchodzi listopad 1919 roku. Pierwsze Powstanie Śląskie upada. Jednak sytuacja na Śląsku daleka jest od normalizacji. Antagonizm między Polakami a Niemcami staje się coraz bardziej zaciekły. Odczuwa to dotkliwie rodzina Pasterników. Nawet wkroczenie oddziałów Międzynarodowej Komisji Plebiscytowej złożonych z wojsk francuskich i angielskich nie poprawia nastrojów ludności. Drugie Powstanie wisi w powietrzu. 12:15 DZIEŃ WIELKIEJ RYBY Film obyczajowy, 70 min, Polska 1996 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Barański Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Henryk Kuźniak Wykonawcy: Jan Peszek, Jan Wieczorkowski, Joanna Brodzik, Beata Tyszkiewicz, Marek Walczewski, Leszek Zduń, Władysław Kowalski, Artur Barciś, Anna Majcher, Jan Frycz, Roman Kłosowski, Bogusław Sochnacki, Aleksandra Woźniak i inni Zgodnie z pierwotnym zamysłem reżysera "Dzień wielkiej ryby" miał nosić tytuł "Po latach". Miał też być filmem "o przemijaniu i o tym, co trwa, czyli o uczuciu, które pozostaje na zawsze własnością zakochanych, mimo mijających lat". W końcowej fazie realizacji tytuł się zmienił, nie zmieniła się zaś treść. Zgodnie z duchem prozy Kornela Filipowicza, na podstawie której powstał scenariusz, utwór Barańskiego pozostał poruszającym zapisem daremności ludzkich wysiłków w celu zatrzymania biegu czasu i oszukania natury. Ta ostatnia bowiem, a zwłaszcza świat przyrody, pejzaż "intensywnie wkracza w życie ludzi, w ich psychikę". Słowa Barańskiego znajdują odzwierciedlenie w filmie. Jan, mężczyzna w średnim wieku, po trzydziestu latach nieobecności przyjeżdża do miasteczka, w którym niegdyś bywał częstym gościem. Jako zapalony wędkarz wpadał tutaj na ryby. Teraz również przyjechał z wędkarskim ekwipunkiem, lecz to nie nadzieja udanego połowu sprawiła, że wrócił. Trzydzieści lat temu poznał tutaj Irenę - dziewczynę, która mogła odmienić jego życie. On jednak nie pozwolił na to. Dlaczego rozbił ich i tak kruchy związek? Nieśmiałość? Lęk przed wielką miłością? Brak doświadczenia w zdobywaniu kobiety? Miał przecież tylko osiemnaście lat, ale miał też i wzajemność Ireny. Więc dlaczego? Teraz, po latach Jan wie, że Irena mogła być najważniejszą osobą w jego życiu. Wie również, że już nigdy nią nie będzie. W odruchu buntu przeciwko nieubłagalności przemijania podejmuje wysiłek przekraczający jego siły. Niczym daleki krewny słynnego bohatera opowiadania Hemingwaya, łapie na wędkę ogromną rybę. Jej wydobycie na brzeg graniczy z cudem. Mężczyzna jednak nie zamierza zrezygnować. 13:40 SZTUKA FRANCJI - 1/3 MIĘDZY TRWANIEM A ZMIANĄ (THE ART OF FRANCE EP. 1 - PLUS CA CHANGE) Film dokumentalny, 50 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Tim Kirby, Basil Comely, Tim Dunn 3 - odcinkowy serial dokumentalny poświęcony sztuce Francji. Andrew Graham Dixon przybliża nam historię i dziedzictwo francuskiej kultury. W pierwszym odcinku poznajemy historię gotyckiej Bazyliki Saint - Denis, przyglądamy się sylwetce najwybitniejszego pisarza i filozofa renesansu - Michela de Montaigne, odkrywamy dzieła barokowego malarza Nicolasa Poussin poznajemy dzieła królewskiego dworu w Wersalu. 14:55 SZLAKIEM KOLBERGA - BŁAŻEJ KRÓL Film dokumentalny, 25 min, Polska, 2018 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Michał Pietrusiewicz, Elżbieta Rottermund Bohaterem tego odcinka jest Edward Dębicki. Młodość spędził w cygańskim taborze. W tym samym, w którym żyła jego kuzynka Bronisława Wajs Papusza. Edward Dębicki jest spadkobiercą jej spuścizny literackiej. Od kilku lat tłumaczy niepublikowane rękopisy poetki. Jest kompozytorem i poetą, autorem m.in. książki o wojennych losach Cyganów "Ptak umarłych". W 1955 roku założył Cygański Teatr Muzyczny Terno. Do Edwarda Dębickiego do Gorzowa Wielkopolskiego przyjechał Błażej Król, kompozytor, wokalista i autor tekstów. Tworzy przede wszystkim muzykę alternatywną. 15:35 JOANNA Film dokumentalny, 40 min, Polska, 2013 Reżyseria: Aneta Kopacz Scenariusz: Aneta Kopacz, Tomasz Średniawa Zdjęcia: Łukasz Żal, Agata Byrska Niezwykle wnikliwa i kameralna opowieść o pożegnaniu dwóch najbliższych sobie osób na Ziemi. Joanna to piękna i inteligentna kobieta. W kwietniu 2010 r. dowiedziała się, że umrze w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Swojemu pięcioletniemu synkowi obiecała, że zrobi wszystko, żeby żyć jak najdłużej. Walczy. Dla Jasia prowadzi blog, który zyskuje ogromną popularność. Pisze o codzienności prosto i trafnie. Kocha życie. Kocha je pomimo choroby i pomimo wyroku. Potrafi się w nim cieszyć. Dla wielu czytelników staje się ikoną uważnego, szczęśliwego życia. Jej cel jest zwyczajny - być co roku na Mazurach, a perspektywa czasowa najbliższa - zobaczyć, jak syn jeździ rowerem na dwóch kółkach. Film ukazuje fragmenty z życia Joanny, jej męża Piotra i Jasia. Rozgrywany w dyskretnych obserwacjach, nastrojowy, nieprzegadany. Prosty, zmysłowy, o przyglądaniu się chwili, o życiu, odchodzeniu i o miłości. Film zdobył wiele nagród na festiwalach, między innymi za to, że otwiera drzwi do prywatnego życia bohaterki, przeżywającej najcięższy dla niej czas. Reżyser podchodzi do historii Joanny z ogromną wrażliwością, również w sensie wizualnym. Jesteśmy całkowicie pochłonięci życiem głównej bohaterki, przez to, co przeżywaliśmy podczas oglądania filmu, dotarliśmy do najistotniejszych wartości, jakie niosło za sobą nie tylko jej życie, lecz także nasze własne. 16:30 JESZCZE NIE WIECZÓR Dramat obyczajowy, 77 min, Polska, 2008 Reżyseria: Jacek Bławut Scenariusz: Jacek Bławut, Jacek Piotr Bławut, Stanisław Józefowicz Zdjęcia: Wojciech Staroń Muzyka: Tomasz Stroynowski Aktorzy: Jan Nowicki, Nina Andrycz, Sonia Bohosiewicz, Irena Kwiatkowska, Danuta Szaflarska, Teresa Szmigielówna, Beata Tyszkiewicz, Ewa Krasnodębska, Bożena Mrowińska, Zofia Perczyńska, Anna Grażyna Suchocka, Zofia Wilczyńska, Stefan Burczyk, Wieńczysław Gliński, Witold Gruca "Jeszcze nie wieczór" to pełnometrażowy debiut wybitnego dokumentalisty Jacka Bławuta. To film o miłości, przemijaniu i aktorach, ich ekscentryczności, marzeniach zagrania jeszcze jednej, może już ostatniej wielkiej roli. Do Domu Aktora w Skolimowie przyjeżdża na rekonwalescencję gwiazdor kina i teatru Jerzy (Jan Nowicki). Przybycie niepoprawnego ekscentryka zakłóca ustabilizowane życie mieszkańców, tym bardziej że Jerzy namawia ich do wspólnego wystawienia Fausta Goethego. Równocześnie flirtuje z Małgorzatą, zmysłową pracownicą ośrodka (Sonia Bohosiewicz). W 2008 roku na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni film otrzymał Srebrne Lwy i nagrodę australijskich dystrybutorów Złotego Kangura, a Jan Nowicki nagrodę za pierwszoplanową rolę męską. W 2009 roku Jacek Bławut na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej Prowincjonalia we Wrześni odebrał Nagrodę Główną Jańcia Wodnika. 18:00 DOKUMENT.PL - CASA BLANCA Film dokumentalny, 54 min, Polska, 2014 Reżyseria: Aleksandra Maciuszek Scenariusz: Aleksandra Maciuszek Casa Blanca - niewielka miejscowość rybacka nad Zatoką Hawańską. Nelsa (76 lat) i jej cierpiący na zespół Downa syn Vladimir (37 lat), dzielą niewielki pokój w przeludnionej wielorodzinnej kamienicy. Vladimir jest jedynym opiekunem schorowanej Nelsy, Nelsa - jedyną strażniczką łatwo popadającego w problemy Vladimira. Ich życie pod wspólnym dachem jest pełne konfliktów. Matka stara się kontrolować syna, podczas gdy ten, chętniej spędza swój czas z rybakami, pomagając im w pracy, żartując i pijąc rum. Nelsa codziennie przemierza ulice Casa Blanki w poszukiwaniu jedynaka, który długo nie wraca do domu. 19:15 POWIDOKI Dysk./wywiad/debata, 11 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca), Piotr Nowak (prowadzący) W tym odcinku prowadzący skupią się na arcydziele literatury światowej "Jądrze ciemności" Josepha Conrada, opowieści o podróży do kresu cywilizowanego świata i granicach własnej wyobraźni. 19:30 ANTYFONIE - BARTEK ZASKÓRSKI / RADOSŁAW SIRKO Film dokumentalny, 22 min, Polska, 2019 Reżyseria: Andrzej Załęski Scenariusz: Jacek Staniszewski, Andrzej Załęski Bohaterem kolejnego odcinka jest młody artysta, działający jednocześnie na polu wizualno - konceptualnym i muzycznym. Bartosz Zaskórski - muzyk, ilustrator, twórca licznych wystaw (m.in. w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie oraz w CSW Kronika w Bytomiu), a ostatnio również wykładowca w Akademii Sztuk Pięknych w Szczecinie. Zaskórski wplata do swoich kompozycji elementy pozamuzyczne, tekstowe, które często mają związek ze specyficznie rozumianą lokalnością: jego projekt Wsie odnosi się do osobistego przeżywania konfrontacji z przyrodą i mikroświatem rodzimego Żytna, zaś powstający we współpracy z warszawskim Teatrem Powszechnym projekt dotyczący historii warszawskiej Pragi dowodzi szczególnego wsłuchania się twórcy w różnorodne konteksty ludzkiej aktywności i ich śladów. Zaskórski, który tworzy surrealistyczne grafiki towarzyszące swoim wydawnictwom, oprowadzi nas po światach, z jakimi się identyfikuje, opowie o swoich wczesnych inspiracjach i fascynacjach oraz zaimprowizuje kilka około muzycznych akcji ze swoim udziałem. Drugim artystą, którego zdecydowaliśmy się w tym odcinku zestawić z Bartoszem Zaskórskim, jest Radosław Sirko. Radosław Sirko jest artystą dźwięku, wydawcą, filarem projektu Duy Gebord, lecz także teoretykiem i socjologiem mediów, kuratorem, i bacznym obserwatorem zjawisk mających miejsce na obrzeżach sceny eksperymentalnej. W ostatnim okresie zrealizował on dokument o kilku muzykach związanych ze sceną radykalnego harsh noise. 20:30 TEATR TELEWIZJI - DWA TEATRY Teatr, 70 min, Polska, 1998 Autor: Jerzy Szaniawski Reżyseria: Gustaw Holoubek Zdjęcia: Tomasz Dobrowolski Muzyka: Jan Zawierski Scenografia: Ewa i Andrzej Przybyłowie Występują: Gustaw Holoubek (Dyrektor teatru), Joanna Szczepkowska (Lizelotta), Krzysztof Kowalewski (Woźny), Marzena Trybała (Laura), Piotr Fronczewski (Autor), Piotr Adamczyk (Chłopiec; Dyrektor drugi), Rafał Mohr (Montek), Teresa Budzisz-Krzyżanowska (Matka), Magdalena Zawadzka (Pani), Sylwia Zmitrowicz (Żona), Marek Lewandowski (Leśniczy) Sztuka z kanonu polskiej dramaturgii współczesnej, zarazem najżywiej dyskutowany utwór w dorobku autora "Żeglarza", "Mostu", niezapomnianego "Profesora Tutki i innych opowiadań". "Dwa teatry" Jerzego Szaniawskiego (1886-1970), napisane tuż po wojnie, wystawione po raz pierwszy w 1946 r. w krakowskim Teatrze Powszechnym, zinterpretowane z dzisiejszego punktu widzenia tracą wymiar literackiego świadectwa chwili, przywołującego bliskie realia historyczne (we współczesnej inscenizacji telewizyjnej zrezygnowano m.in. z "Krucjaty dziecięcej" małych żołnierzy Powstania). Stają się natomiast opowieścią o przemijaniu, o potrzebie metafizyki - w życiu i w sztuce. Dyrektor Małego Zwierciadła programowo chce pozostawać jedynie fotografem rzeczywistości. Linia repertuarowa jego teatru jest ściśle określona i zna ją każdy, nawet poczciwy Woźny. U nas nie mówi się wierszem, kto tutaj przychodzi, to jakby samo życie oglądał, u nas jest realizm i autentyzm - prostymi słowy wykłada koncepcję teatru pan Matkowski. W myśl tych założeń, Dyrektor odrzuca sztukę "Miasto w gruzach", obawiając się przekroczenia pewnych granic estetyki i dobrego smaku. Wyjaśnia Autorowi, na czym polega prawda w teatrze i dlaczego tutaj rzecz groźna czasem może wydać się śmieszna. Jako rasowy człowiek sceny wzbrania się również przed pokazywaniem lirycznych miniatur, które uparcie przynosi mu młody człowiek nazwany Chłopcem z Deszczu. Dyrektor jest przekonany, że nie będą one grane w żadnym teatrze świata, a jednak przyjmuje z rąk młodzieńca arkusik z "Gałązką kwitnącej jabłoni", tekstem niewiele dłuższym niż sam tytuł. W tej najkrótszej sztuce świata ma ochotę zagrać perła Małego Zwierciadła, zachwycająca Lizelotta. Aktorka chciałaby pokazać na scenie piękną chwilę, dopóki trwa. Podziwia Dyrektora i jego teatr, pragnie w nim grać, ale czasami to już jej nie wystarcza. Nagle w świat teatralnej magii wdzierają się echa brutalnej rzeczywistości. Dyrektor uczestniczy w próbie generalnej jednoaktówki "Matka", ale zamiast oklasków nagradzających popis aktorskich indywidualności rozlega się narastający odgłos podkutych butów. Po wojnie w pustym, zrujnowanym wnętrzu teatru Dyrektor czeka na swoich aktorów. Lizelotta już nie przyjdzie, została pod gruzami miasta. Ktoś chce otworzyć bar, inny aktor pomaga wypiekać ciastka. Autor proroczej sztuki o śmierci pod gruzami błąka się gdzieś wśród zwalonych domów, ten młodziutki podobno bił się i już go nie ma. Chłopiec z Deszczu zjawia się jednak niespodziewanie, tak samo piękny jak tamten, którego postać stary Dyrektor wciąż nosi pod powieką. Jest teraz Dyrektorem Teatru Snów. Grywają u niego aktorzy Małego Zwierciadła, ale inaczej, w innym wymiarze. Wkrótce znajdzie się tu również Dyrektor tamtej sceny. Wówczas będą mogli połączyć siły swoich dwóch teatrów, by stworzyć dzieło naprawdę wielkie i różnorodne, skomplikowane jak natura człowieka i natura sztuki. 21:50 LEKKIE OBYCZAJE - MILOU W MAJU (MILOU EN MAI) Komedia obyczajowa, 102 min, Włochy/Francja, 1990 Reżyseria: Louis Malle Scenariusz: Louis Malle, Jean - Claude Carriere Zdjęcia: Renato Berta Muzyka: Stephane Grappelli Aktorzy: Renaud Danner, Jeanne Herry - Leclerc, Rozenne Le Tallec, Martine Gautier, Bruno Carette, Michel Piccoli, Miou - Miou, Michel Duchaussoy, Dominique Blanc, Harriet Walter Członkowie rodziny przy łożu śmierci kłócą się o spadek, zabawiają się w ogrodzie i oddają innym przyjemnościom życia, wysłuchując w międzyczasie najnowszych wiadomości o rozwoju wydarzeń w Paryżu, a dzieje się wiele, bo jest rok 1968 i paryscy studenci rozpętują rewolucję. Pogłoski o rozruchach przeradzają się w końcu w obawę, że nadchodzi groźna "lewica". "Milou w maju" to pełna melancholii komedia na temat francuskiego społeczeństwa i tych niezapomnianych dni, zakończonej ostatecznie niepowodzeniem, rewolucji. W filmie możemy zobaczyć znakomitą kreacją Michela Piccoli. 23:45 ALTER Magazyn, 25 min, Polska, 2019 Reżyseria: Jarosław Ostaszkiewicz Scenariusz: Magdalena Wleklik Wykonawcy: Julia Chmielecka (prowadząca), Adam Podlewski (prowadzący) Gościem kolejnego odcinka będzie Krystyna Chodorowska - pisarka, która łączy karierę artystyczną z pracą programistki oraz data scientist w firmie farmaceutycznej. Absolwentka lingwistyki stosowanej i inżynierii obliczeniowej. Autorka powieści "Triskel. Gwardia" oraz wielu opowiadań. Dwukrotnie nominowana do nagrody Zajdla. Tłumaczka literatury anglojęzycznej, miłośniczka gier fabularnych. Należy do Śląskiego Klubu Fantastyki. Prowadzący: Julia Chmielecka i Adam Podlewski. 00:15 MŁODA POLSKA - SPITSBERGEN Dramat obyczjowy, 23 min, Polska, 2017 Reżyseria: Michał Szcześniak Scenariusz: Michał Szcześniak, Monika Sirojc Zdjęcia: Bartosz Piotrowski Aktorzy: Magdalena Czerwińska, Marek Kossakowski, Izabela Kuna, Marian Dziędziel, Joanna Jarmołowicz Ratowniczka medyczna Magda wraca do pracy w trybie natychmiastowym po siedmiu miesiącach zawieszenia. Wciąż dręczą ją traumatyczne wspomnienia sprzed zwolnienia. Między nią a młodym, restrykcyjnym kierownikiem karetki szybko rodzi się konflikt. [Źródło: www.studiomunka.pl] 00:50 NOCNY DOKUMENT - SZTUKA SKANDYNAWII ODC. 1 - DŁUGA NOC DUSZY (ART OF SCANDINAVIA EP. 1) Film dokumentalny, 50 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Ian Leese, Patrick Dickinson 3 - odcinkowy cykl dokumentalny poświęcony historii sztuki Skandynawii, od renesansu po sztukę współczesną. Twórcy zabierają nas w podróż na północ Europy, by odkryć fascynujący świat dzikiej natury, która stała się źródłem inspiracji dla wielu tamtejszych twórców. 02:25 PANORAMA KINA POLSKIEGO - GENERAŁ NIL Dramat biograficzny, 120 min, Polska, 2008 Reżyseria: Ryszard Bugajski Scenariusz: Krzysztof Łukaszewicz, Ryszard Bugajski Zdjęcia: Piotr Śliskowski Muzyka: Shane Harvey Aktorzy: Olgierd Łukaszewicz, Alicja Jachiewicz, Magdalena Emilianowicz, Anna Cieślak, Zbigniew Stryj, Jacek Rozenek, Leszek Lichota, Adam Woronowicz Przedstawiona w filmie Ryszarda Bugajskiego historia - to próba rekonstrukcji ostatnich lat życia Augusta Emila Fieldorfa, ps. "Nil", legendarnego dowódcy Kedywu Armii Krajowej, generała brygady Wojska Polskiego, który został pośmiertnie odznaczony Orderem Orła Białego. Akcja rozpoczyna się w momencie powrotu bohatera filmu z zesłania w głąb Związku Sowieckiego. Po aresztowaniu w marcu 1945 roku przez NKWD został wywieziony do obozu pracy na Uralu, skąd powrócił do Polski w 1947 r. Film kończy się wykonaniem wyroku śmierci na Fieldorfie. Prośba rodziny o ułaskawienie została odrzucona. Egzekucja odbyła się w lutym 1953 roku w mokotowskim więzieniu przy ul. Rakowieckiej. W fabułę filmu osnutą wokół ostatnich lat życia Fieldorfa wplatają się wątki retrospekcyjne z okresu okupacji i konspiracyjnej działalności generała, a w szczególności dotyczące wydania przez niego rozkazu likwidacji kata Warszawy, generała SS Franza Kutschery. 04:40 TAŚMY KULTURY - KOSZTY INWENTARZA Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 W komunizmie i czasach transformacji nie rozumiano zasad rynku. My jesteśmy mądrzejsi i na tamtych ludzi patrzymy z politowaniem. Są naiwni jak żywy inwentarz - owce do strzyżenia. My jesteśmy mądrzejsi?