TVP Kultura Czwartek, 19.03.2020 08:45 INVENTORIUM ŚLADÓW Film animowany, 22 min, Polska, 2009 Reżyseria: Stephen Quay, Timothy Quay Scenariusz: Stephen Quay, Timothy Quay Zdjęcia: Stephen I Timothy Quay Film jest artystycznym animowanym dokumentem zrealizowanym w hołdzie Janowi Potockiemu. Autorzy w sposób niekonwencjonalny tworzą filmową opowieść o wyjątkowej postaci polskiej kultury związanej z miejscem i zasobami Zamku w Łańcucie. Narrację w filmie wypełni dźwięk i muzyka Krzysztofa Pendereckiego. 09:20 TATARAK Dramat obyczajowy, 82 min, Polska 2009 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Andrzej Wajda Zdjęcia: Paweł Edelman Muzyka: Paweł Mykietyn Wykonawcy: Jakub Mazurek Aktorzy: Krystyna Janda, Paweł Szajda, Jan Englert, Jadwiga Jankowska - Cieślak, Julia Pietrucha, Roma Gąsiorowska, Krzysztof Skonieczny, Paweł Tomaszewski, Mateusz Kościukiewicz, Marcin Łuczak "Tatarak", film oparty na opowiadaniu Jarosława Iwaszkiewicza, jednego z najwybitniejszych polskich pisarzy, wydaje się na początku subtelną i wzruszającą historią o niemożliwej miłości, jednak Andrzej Wajda idzie dalej, tworząc wielowymiarową opowieść o miłości, która przychodzi za późno, i o śmierci, która zawsze przychodzi za wcześnie. Marta, kulturalna kobieta w średnim wieku, która jest żoną Doktora (Jan Englert) z małego miasteczka, nie wie o tym, że jest śmiertelnie chora. Od lat opłakuje śmierć swoich dwóch synów, którzy zginęli w powstaniu warszawskim. Pewnego dnia Marta poznaje znacznie młodszego od siebie mężczyznę, prostego robotnika Bogusia, który oczarowuje ją swoją młodością i niewinnością. Ich spotkania na brzegu rzeki porośniętej tatarakiem są naznaczone wzajemną fascynacją dwóch istnień, z których jedno zmierza do przedwczesnego końca, drugie zaś wkracza dopiero w dojrzałość. Jednak los obchodzi się z nimi okrutnie. To dopiero pierwsza warstwa historii, bo "Tatarak" to również film o tworzeniu filmu, a główna bohaterka jest nie tylko fikcyjną Martą, ale i aktorką, która ją gra. Andrzej Wajda wplótł w opowiadanie Iwaszkiewicza autentyczne monologi Krystyny Jandy na temat przedwczesnej śmierci jej męża, cenionego operatora Edwarda Kłosińskiego, któremu film jest dedykowany. W ten sposób obie kobiety - Krystyna i Marta - zlewają się w jedną głęboko zranioną istotę, która musi znaleźć w sobie siłę i poradzić sobie z perspektywą nieuniknionej śmierci. 11:00 BLISKO, CORAZ BLIŻEJ - ODC. 10 WITAJCIE W DOMU. ROK 1921/22 Serial historyczno-obyczjowy, 82 min, Polska, 1982 Reżyseria: Zbigniew Chmielewski Scenariusz: Albin Siekierski Zdjęcia: Jan Janczewski Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Tomasz Zaliwski, Ewa Ziętek, Jerzy Trela, Jan Frycz, Teresa Lipowska, Czesław Stopka, Andrzej Wojaczek, Lidia Bienias, Tadeusz Szaniecki, Zbigniew Buczkowski, Janusz Szydłowski, Zbigniew Bielski, Józef Nalberczak, Andrzej Chrzanowski Lato 1921 roku. Trzecie Powstanie Śląskie zbiera coraz krwawsze żniwo. Mimo to Polacy nie rezygnują i wciąż nękają niemieckie bojówki, nieco zaskoczone uporem i zaciekłością swoich przeciwników. Rodzina Pasterników zaangażowała się w walkę. Henryk bierze nawet udział w pracach Grupy Wschód. Wojciech Korfanty, nie konsultując się z wojskowymi, niespodziewanie zawiesza działania zbrojne i rozpoczyna ofensywę dyplomatyczną. Wyniki jego zabiegów przynoszą bardzo korzystne dla powstańców rezultaty. Decyzją Międzysojuszniczej Komisji część Górnego Śląska zostaje przyznana Polsce. Nadchodzi 20 czerwca 1922 roku. Polskie oddziały wchodzą na Górny Śląsk. Wśród żołnierzy są Pasternikowie. 12:35 PIŻAMA Film obyczajowy, 29 min, Polska 1971 Scenariusz na podstawie opowiadania Leszka Płażewskiego i reżyseria: Antoni Krauze Zdjęcia: Sławomir Idziak Aktorzy: Stanisława Celińska, Andrzej Wilk, Władysław Dewoyno, Ireneusz Karamon, Ryszard Kotys, Danuta Lewandowska, Marta Lawińska, Kazimierz Ostrowicz, Cecylia Putro, Helena Reklewska Za podstawę scenariusza posłużyło opowiadanie Leszka Płażewskiego, zmarłego w styczniu 2011 r. pisarza i scenarzysty, uchodzącego za wnikliwego obserwatora życia w PRL - u. Okrzyknięto go bardem blokowisk i współtwórcą tzw. małego realizmu. Zdaniem znawców tematu: nikt tak jak on nie potrafił opisywać realiów życia zwykłych ludzi w epoce głębokiego komunizmu. Nieskomplikowana fabuła "Piżamy" jest pretekstem do ukazania szarej polskiej rzeczywistości w zderzeniu z przyśpieszonymi procesami rozwoju cywilizacyjnego. To znakomita satyra na ludzkie słabości i dziwactwa, przedstawiająca w krzywym zwierciadle życie i mentalność zwykłych obywateli z tamtych czasów. Bohaterowie filmu to Jadwiga oraz jej mąż Stasiek, pracownik huty. Małżonkowie mieszkają w hotelu robotniczym, wiodąc nudny żywot i klepiąc biedę wraz z podobnymi im przedstawicielami niższej klasy społecznej. Pod wpływem rozmów z koleżankami, Jadwiga dochodzi jednakże do zaskakującego wniosku. Oto nabiera przekonania, że piżama jest atrybutem nowoczesności oraz synonimem życiowego powodzenia i społecznego awansu. Zmusza więc opornego małżonka do zakupu owego nocnego przyodziewku. Od tej pory Stasiek ma sypiać w piżamie. Całe zmieszanie z tytułowym nocnym strojem prowadzi do wielu zabawnych sytuacji i znacznych komplikacji w przewidywalnym dotychczas życiu młodych małżonków. Autorem zdjęć jest jeden z najbardziej rozpoznawalnych na świecie polskich operatorów, Sławomir Idziak. W Polsce współpracował m.in. z Krzysztofem Kieślowskim, Krzysztofem Zanussim, Andrzejem Wajdą. W Hollywood największy sukces przyniósł mu dramat wojenny "Helikopter w ogniu", za który był nominowany do nagrody Oscara w kategorii: Najlepsze zdjęcia. 13:10 CHCIAŁBYM SIĘ OGOLIĆ Film fabularny telewizyjny, 17 min, Polska, 1967 Reżyseria: Andrzej Kondratiuk Aktorzy: Ignacy Gogolewski, Zdzisław Maklakiewicz, Adam Pawlikowski Filmowa makabreska o kliencie, którego goli fryzjer psychopata. 13:40 PAŁAC Film dokumentalny, 82 min, Polska, 2012 Reżyseria: Tomasz Wolski Scenariusz: Tomasz Wolski Zdjęcia: Tomasz Wolski Film o Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, symbolu komunizmu, który dziś funkcjonuje według zasad rynku kaptalistycznego. To historia opowiedziana poprzez pracowników ochrony, którzy na 37 monitorach kontrolują wszystko, co się dzieje w PKiN - ie. Ekipa dociera z kamerą m.in. do niezwykłego trenera na basenie, do pana Andrzeja, który zarządza pionem technicznym, a jego praca to codzienny spacer hektarami korytarzy i pałacowych pomieszczeń oraz ciągłe rozmowy przez telefon. Oko kamery podpatruje także mieszkańców Warszawy, którzy regularnie przychodzą na sesje Rady Miasta, a także urzędniczkę dokarmiającą piwniczne koty oraz bezdomnych, którzy śpią w krzakach przed Kinoteką. Film jest ciepłą, a zarazem ironiczną metaforą współczesnej historii Polski. To opowieść o miejscu, gdzie przeszłość, już w pewnym sensie muzealna, jest tak bardzo bliska współczesności. A także o czasach, w których każdy nasz krok jest rejestrowany za sprawą permanentnego monitoringu, z czego chyba nie do końca zdajemy sobie sprawę. 15:25 "CZTERDZIECHA" - RECITAL JUBILEUSZOWY WOJCIECHA MŁYNARSKIEGO CZ. 1 Artystyczne/estradowe (widowisko), 49 min, Polska, 2003 Scenariusz: Wojciech Młynarski Wykonawcy: Wojciech Młynarski (prowadzący), Tadeusz Suchocki Wojciech Młynarski - jeden z najwybitniejszch polskich satyryków, poeta piosenki, uczcił czterdziestolecie swojej pracy artystycznej kameralnym recitalem na Małej Scenie Teatru "Atenem" w Warszawie. Recital ten to podsumowanie wielkiej kariery Młynarskiego. Artysta śpiewa swoje najnowsze utwory, a także przypomina dawne, ulubione piosenki, w tym także genialne przekłady Brela, Brassensa, Viana. Artyście akompaniuje Tadeusz Suchocki. 16:30 GA, GA. CHWAŁA BOHATEROM Film sf, 80 min, Polska 1985 Reżyseria; Piotr Szulkin Scenariusz: Piotr Szulkin Zdjęcia: Edward Kłosiński Wykonawcy: Daniel Olbrychski, Katarzyna Figura, Jerzy Stuhr, Maria Ciunelis, Mariusz Benoit, Bożena Dykiel, Jan Nowicki, Marek Walczewski, Włodzimierz Musiał, Leon Niemczyk, Dorota Stalińska, Krystyna Tkacz, Gabriela Kownacka, Anna Majcher i inni "Ga, ga. Chwała bohaterom" jest dopełnieniem filmowej trylogii Piotra Szulkina, na którą złożyły się filmy "Golem", "O - bi, o - ba" i "Wojna światów". Akcja rozgrywa się w XXI wieku na dwóch planetach - Ziemii i Australi - 458. Pozornie planety te różnią się od siebie. Na Ziemi panują brutalność i przemoc. Australia zamieszkana jest przez ludzi nazbyt uprzejmych, wręcz służalczych, którzy ziemski terror zastępują łagodną perswazją, w rezultacie równie skuteczną. Bohater filmu Scope odsiaduje na Ziemi wyrok za nieposłuszeństwo. Zostaje wytypowany do lotu w kosmos, bowiem nikt z ludzi wolnych nie chce już wykonywać niebezpiecznego zawodu kosmonauty. Tuż przed odlotem Scope poznaje cel swojej misji. Ma zdobyć nową planetę, zbadać panujące na niej warunki i o ile będzie jeszcze żył, powrócić na Ziemię. Kiedy jego przestarzały statek kosmiczny ląduje na docelowej planecie, zostaje powitany jak bohater. Okazuje się jednak, że mieszkańcy Australii widzą w nim swego odkupiciela. Ma on popełnić morderstwo, a później zostać uroczyście straconym, co świadkom tego widowiska przyniesie oczyszczenie. Scope odmawia współpracy, nie zgadza się także na podpisanie zgody na własną egzekucję. Wymyka się ze stadionu, na którym ma się odbyć uroczyste stracenie "łotra". W mieście rozpoczyna poszukiwania wcześniej poznanej młodej prostytutki imieniem Once. Kiedy ją odnajduje, wpada w pułapkę. Zostaje oskarżony o wcześniej upozorowany gwałt na nieletniej. W czasie śledztwa zgadza się na dokonanie zbrodni spektakularnej, takiej na jaką czekają mieszkańcy planety. Pisemną zgodę podpisuje "Ga, ga", wyjaśnijąc, że tak mówią dzieci. Oficer śledczy przyjmuje to za dobrą monetę. W rzeczywistości Scope planuje odnalezienie Once i wspólną ucieczkę z Australii. 18:00 DOKUMENT TYGODNIA - W POSZUKIWANIU UMAMI (SEARCHING FOR UMAMI) Film dokumentalny, 56 min, Hiszpania, 2017 Reżyseria: Iigo Ruiz, Virginia Jönas, Jess Javier Ruiz Zdjęcia: Migueltxo Molina, Javier Rodriguez Dani Garcia, właściciel odznaczonej trzema gwiazdkami Michelin restauracji w Marbelli, to jeden z najsłynniejszych współczesnych hiszpańskich szefów kuchni. Jego mistrzem jest Nobu Matsuhisa, ikona kuchni japońskiej, wielki promotor azjatyckich kulinariów. W hołdzie dla Nobu, Garcia przygotowuje w swojej restauracji specjalną kolację, do zorganizowania której (oprócz swojego mistrza) zaprasza także innych słynnych szefów kuchni. Przewodni temat przedsięwzięcia i zarazem znak rozpoznawczy dań Nobu to umami - "piąty smak" - prowokujący kucharzy do najróżniejszych poszukiwań i interpretacji. (https: //naekranie.pl) 20:30 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - BULLITT (BULLITT) Film kryminalny, 109 min, USA 1968 Reżyseria: Peter Yates Scenariusz na podstawie powieści "Mute Witness" Roberta L. Pike'a: Alan R. Trustman, Harry Kleiner Zdjęcia: William A. Fraker Muzyka: Lalo Schifrin Aktorzy: Steve McQueen, Robert Vaughn, Jacqueline Bisset, Don Gordon, Robert Duvall, Simon Oakland, Norman Fell, Carl Reindel, Felice Orlandi, Pat Renella i inni Pierwszy hollywoodzki film młodego angielskiego twórcy Petera Yatesa okazał się wielkim sukcesem, został uhonorowany Oscarem za montaż oraz nominacją do nagrody za dźwięk. Entuzjazm krytyki podzieliła szturmująca kina publiczność, co zapewniło producentom ogromną kasę. "Bullitt" stał się prawdziwą sensacją i jednym z największych przebojów w historii kina. Reżyser stworzył w filmie legendarną już dziś kilkunastominutową sekwencję brawurowych pościgów po stromych ulicach San Francisco, które stały się wzorem dla wielu przyszłych filmowców. "Przy oglądaniu tej sceny powodującej zawrót głowy zaleca się aviomarinę" - pisał jeden z recenzentów. Za kierownicą piekielnie szybkiego forda mustanga zasiadł odtwórca głównej roli Steve McQueen, znany z wielkiej pasji do samochodów wyścigowych. Ponoć tylko w najniebezpieczniejszych akrobacjach zastępował go kaskader. To właśnie za sprawą aktora, który wykupił prawa do powieści Roberta L. Pike'a, został nakręcony "Bullitt". Również on zaproponował realizację przedsięwzięcia Peterowi Yatesowi, który właśnie świętował wielki sukces swego angielskiego filmu sensacyjnego "Napad". Początkowo reżyser nie chciał podjąć się zadania, gdyż nie spodobał mu się jego zdaniem beznadziejny scenariusz. Ostatecznie przyjął wyzwanie, gdy umożliwiono mu wprowadzenie kilku zmian. Przede wszystkim przeniósł akcję z Nowego Jorku do San Francisco i wymusił zgodę producentów na nakręcenie całego filmu w naturalnej scenerii. Bohaterem jest tytułowy Bullitt, w gruncie rzeczy uczciwy stróż prawa, choć pozbawiony skrupułów i działający niekonwencjonalnymi metodami, które budzą sprzeciw przełożonych. Osamotniony funkcjonariusz prowadzi walkę nie tylko ze światem przestępczym, ale również z bzdurną biurokracją, korupcją wśród policjantów i ślepo trzymającymi się prawa zwierzchnikami. Porucznik Frank Bullitt otrzymuje specjalne zadanie od zastępcy prokuratora okręgowego, politycznego karierowicza Waltera Chalmersa. Ma czuwać nad bezpieczeństwem członka podziemnego syndykatu, Johnny'ego Rossa, który jest najważniejszym świadkiem w procesie mafii. Płatnemu zabójcy udaje się jednak dotrzeć do hotelowego pokoju Rossa, który zresztą sam go zaprosił. Postrzałowe rany okazują się śmiertelne. Johnny umiera w szpitalu, ale Bullitt stara się ukryć ten fakt, by na własną rękę przeprowadzić śledztwo w sprawie jego tajemniczej śmierci. Z pomocą przychodzi mu szpitalny personel. Chalmers dowiaduje sie prawdy i wpada w furię. Mimo jego żądań Bullitt nie rezygnuje z prywatnego dochodzenia. Odkrywa, że w hotelu zginął Alfred Renick. Ross planuje jeszcze zabić żonę Renicka i zbiec do Europy legitymując się jego paszportem. Tymczasem mafia zamierza podstawić fałszywego świadka. Gdy Chalmers w końcu uświadamia sobie, że został oszukany, nakłania Bullitta, by ten kontynuował pościg za Rossem. 22:30 SCENA KLASYCZNA - (42) MACIEJ FRĄCKIEWICZ Koncert, 38 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Maciej Frąckiewicz Bohaterem kolejnego odcinka Sceny klasycznej jest wszechstronny i charyzmatyczny akordeonista Maciej Frąckiewicz. Na koncie ma dziesiątki prestiżowych osiągnięć, w tym Paszport Polityki (2013) czy zwycięstwo na prestiżowym konkursie akordeonowym Arrasate Hiria (Hiszpania) (2012). Artysta występuje jako solista z najważniejszymi polskimi orkiestrami, a jednocześnie współtworzy szereg wyjątkowych projektów kameralnych, w tym słynne TWOgether Duo z Magdaleną Bojanowicz, a także duety z Markiem Brachą oraz Łukaszem Kuropaczewskim. Jest także niestrudzonym propagatorem swego instrumentu wśród współcześnie tworzących kompozytorów. Z jego inspiracji powstało jak dotąd ponad 70 nowych utworów akordeonowych. Jest też laureatem nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej (2018) w kategorii Osobowość Roku. Nagrodę przyznano mu za bogaty sezon artystyczny 2017/2018, w tym liczne prawykonania utworów polskich kompozytorów współczesnych oraz zwycięstwo w konkursie i zdobycie nagrody publiczności na Deutscher Musikwettbewerb w Bonn. W programie usłyszymy utwory Mikołaja Majkusiaka, Krzysztofa Pendereckiego, Jeana Phillipe’a Rameau i Astora Piazzoli. 23:20 PORTRETY - ŻYCIE SAMUELA FULLERA (A FULLER LIFE) Film dokumentalny, 77 min, USA, 2013 Reżyseria: Samantha Fuller Scenariusz: Samantha Fuller Filmowy portret Samuela Fullera, reżysera, scenarzysty, autora kina niezależnego. W swoich filmach prezentował wyjątkową wizję świata, demaskował fałsz, wytykał wady Hollywood. Do jego najbardziej znanych obrazów zalicza się m.in. debiut "Zabiłem Jessego Jamesa", "Wielka czerwona jedynka" i "Złodzieje nocą". 01:40 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - UNDERGROUND (UNDERGROUND) Film obyczajowy, komediowy, wojenny, 163 min, Jugosławia/Francja/Niemcy 1995 Reżyseria: Emir Kusturica Scenariusz: Duan Kovaźević, Emir Kusturica Muzyka: Goran Bregović Aktorzy: Miki Manojlović, Lazar Ristovski, Mirjana Joković, Slavko Śtimac, Ernst Stotzner, Srdan Todorović, Davor Dujmović i inni "Był sobie kiedyś kraj..." - taką znaną z baśni formułą zaczyna się ten niezwykły film, uhonorowany Złotą Palmą w Cannes w 1995 r. "Underground" to narodowa epopeja, w której reżyser ukazał w sposób metaforyczny dzieje swego kraju od 1941 r. do czasów wojny domowej jaka ogarnęła Jugosławię pół wieku później. Wyjątkowo śmieszny film mówiący o sprawach szalenie poważnych, a zarazem dzieło bardzo osobiste. Emir Kusturica, Bośniak urodzony w Sarajewie, mający też w rodzinie - jak większość ludzi w jego kraju - Serbów i Chorwatów. Realizuje filmy w Europie Zachodniej i USA. Zawsze tęsknił za ojczyzną - nowoczesną, ale jednolitą i silną. Sam mówił na konferencji prasowej: "Urodziłem się w kraju, w którym nadzieja, radość życia i śmiech były silniejsze niż gdziekolwiek. Ale i zło także!". Tego kraju już nie ma, bo - jak określa to narrator "Undergroundu" - "chorował na otwarte złamanie duszy". Kusturica nie oszczędza w filmie nikogo. Wycinkami starych kronik filmowych przypomina rodakom o romansie z faszyzmem i konkubinacie z komunizmem. Jednak jego "Underground" to przede wszystkim analiza ludzkich namiętności, które miłość zamieniają w nienawiść, a bohaterstwo mieszają z bandytyzmem. Scenariuszową inspiracją "Undergroundu" była napisana w połowie lat 70. sztuka Duana Kovaźevicia. Kusturica zaczerpnął stamtąd pomysł o zakochanym mężczyźnie, który przez 20 lat więzi swego konkurenta w piwnicy, wmawiając mu, że nadal trwa wojna. Ta anegdota posłużyła reżyserowi do nakreślenia wizji wydarzeń w Jugosławii w ciągu ostatniego półwiecza. Scenariusz, napisany wspólnie przez Kovaźevicia i Kusturicę, był wielokrotnie zmieniany jeszcze w trakcie realizacji filmu. Główną rolę, Marka, reżyser powierzył swemu ulubionemu aktorowi, Mikiemu Manojloviciowi, który wystąpił też w innym, nagrodzonym Złotą Palmą filmie Kusturicy - "Tata w podróży służbowej". Jego ekranowym przyjacielem, Czarnym, jest Lazar Ristovski, Czarnogórzec, o którym reżyser mówił, że "nie odróżnia kina od życia: w trakcie realizacji był ranny 25 razy". W kwietniu 1941 r. niemieckie samoloty bombardują Belgrad, w Jugosławii zaczyna się wojna. Dwaj przyjaciele: Marko i Czarny należą do partii komunistycznej i działają na czarnym rynku, handlując czym się da. Ponieważ naloty nie ustają, Marko i Czarny ukrywają swych bliskich, sąsiadów i znajomych w wielkiej piwnicy dziadka Marka. Tam Vera, żona Czarnego, rodzi swego pierworodnego, Jovana, i wkrótce umiera. Tam również znajduje schronienie brat Marka, Ivan, kaleka i jąkała, niegdyś dozorca w stołecznym zoo, który do piwnicy zabiera ze sobą ukochaną małpę, Soni, jedyne uratowane zwierzę.Czarny ma piękną kochankę, aktorkę teatralną Natalię, ale dziewczyna spotyka się z niemieckim oficerem Franzem. Zazdrosny o nią Czarny porywa ją ze sceny w trakcie przedstawienia na zaimprowizowane wesele. Franz wpada jednak na ich ślad, aresztuje Czarnego i poddaje go wymyślnym torturom. Marko przychodzi przyjacielowi z odsieczą. Wyrwanego z rąk Niemców Czarnego ukrywa, podobnie jak innych, w dziadkowej piwnicy. Sam zostaje jedynym łącznikiem między tytułowym undergroundem - podziemiem a światem zewnętrznym. W piwnicy życie upodabnia się niebawem do tego na powierzchni: jej mieszkańcy jedzą, piją, kochają się, bawią się i walczą z okupantem produkując granaty, karabiny, a nawet konstruując czołg. Wyprodukowaną przez nich broń Marko sprzedaje, dobrze na tym zarabiając. Postanawia też zdobyć Natalię, która zawsze mu się podobała. Ukrywający się w piwnicy rywal nareszcie nie może mu w tym przeszkodzić i Natalia zostaje kochanką Marka. Ponieważ dalsze przebywanie Czarnego i jego współtowarzyszy niedoli w ukryciu jest Markowi bardzo na rękę, postanawia zataić przed nimi fakt zakończenia wojny. Mijają lata, a nieszczęśnicy, przekonani, że wojna toczy się w najlepsze, nadal wytwarzają broń, którą handluje Marko. Dla uwiarygodnienia swych poczynań puszcza im przez megafon "Lili Marleen" i parę razy dziennie uruchamia w swym mieszkaniu nad piwnicą syrenę alarmową, sygnalizując rzekome naloty. Nadchodzi rok 1961. Marko, teraz ważny działacz partyjny, ożeniony z Natalią, uczestniczy w odsłonięciu pomnika swego przyjaciela, "bohatera ruchu oporu, który - jak głosi oficjalna wersja - poległ w walce z faszystami". Wykorzystując swoje wpływy doprowadza też do rozpoczęcia realizacji filmu biograficznego o losach Czarnego. Plan filmowy znajduje się w pobliżu jego domu. Tymczasem w piwnicy rozpoczyna się przyjęcie weselne dorosłego już Jovana i jego ukochanej Jeleny, na które szczęśliwy ojciec zaprasza też Marka i Natalię. W trakcie zabawy pijana Natalia napomyka dawnemu kochankowi o nielojalności jego przyjaciela. Czarny i Jovan wymykają się na zewnątrz, by osobiście przekonać się o prawdziwości jej słów. Trafiają na plan filmowy, gdzie aż roi się od statystów w niemieckich mundurach. Przekonany, że to autentyczni faszyści, Czarny zabija kilku z nich, znów musi wrócić do piwnicy. 05:00 ONE. KOBIETY KULTURY - ALICJA WĘGORZEWSKA Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2019 Scenariusz: Andrzej Warchił Wykonawcy: Łukasz Orbitowski (prowadzący) "One. Kobiety kultury" to program Łukasza Orbitowskiego, w którym do rozmowy zaproszone zostały najważniejsze kobiety polskiej kultury. Rozmowa ma charakter wyjątkowego, intymnego spotkania. Tym razem gościem Łukasza Orbitowskiego jest Alicja Węgorzewska, śpiewaczka operowa, dyrektorka Warszawskiej Opery Kameralnej. Artystka opowiada o swojej młodzieńczej przygodzie z telewizją, początkach zainteresowania operą, przebiegu kariery zawodowej i warsztacie śpiewaczki.