TVP Kultura Poniedziałek, 23.03.2020 Zmiany z dnia 12.03.2020 w stosunku do raportu z dnia 10.03.2020 (dodano pozycję programową) 12:25 PIEŚŃ PASTERZA Film dokumentalny, 30 min, Polska, 2014 Reżyseria: Vahram Mkhitaryan Scenariusz: Vahram Mkhitaryan, Daniel Gąsiorowski Zdjęcia: Vahram Mkhitaryan Muzyka: Arsen Babajanyan Bohaterem tego wzruszającego dokumentu jest niewidomy pasterz, żyjący w wysokich górach w Armenii. Każdego dnia samodzielnie wypasa kozy na stromych stokach i opiekuje się rodziną. Największy dramat spotyka go, gdy jego jedyny syn traci wzrok i musi wyjechać do szkoły dla niewidomych. Teraz bohater staje na rozdrożu: pozostać przy dotychczasowym życiu, czy wyjechać za synem do Erywania? Film porusza pięknem przyrody i refleksją nad niespotykaną siłą człowieka. (dodano pozycję programową) 13:00 ZŁOTA KACZKA Baśń filmowa, 45 min, Polska, 1976 Reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Scenariusz: Jerzy Sztwiertnia Zdjęcia: Aleksander Lipowski Muzyka: Maciej Małecki Aktorzy: Marek Frąckowiak, Jerzy Karaszkiewicz, Krzysztof Kowalewski, Witold Pyrkosz, Franciszek Pieczka, Anna Szczepaniak, Hanna Balińska, Helena Gruszecka, Ewa Milde, Marian Krawczyk, Zdzisław Maklakiewicz, Jerzy Tkaczyk, Józef Kalita, Stanisław Gawlik, Jan Orsza-Łukaszewicz Baśń filmowa na podstawie opowiadania Ewy Szelburg - Zarembiny. Akcja toczy się w XVII w. Do Warszawy powraca z wojen szwedzkich młody, zabiedzony żołnierz. Dowiaduje się, że w podziemiach jednego z pałaców znajdują się wielkie skarby, których strzeże królewna zamieniona w Złotą Kaczkę. Aby zdobyć skarby i wyzwolić królewnę z czarów, należy jednak spełnić jeden warunek: wydać 100 dukatów, nie czyniąc nikomu nic dobrego. Żołnierz podejmuje wyzwanie. Ale kiedy zostaje mu ostatni grosz, daje go napotkanemu ślepcowi - wówczas czar pryska. Tym samym potwierdza się, że człowiek nie potrafi być do gruntu złą istotą. Nagroda Jury Dziecięcego "Marcinek" na FF w Poznaniu w 1997 roku. (dodano pozycję programową) 13:45 BALETOWNIK ODC. 7 Magazyn, 3 min, Polska, 2018 Reżyseria: Claudia Carlos Wykonawcy: Paulina Bidzińska, Mariusz Morawski Odcinek 7: W tym odcinku o elementach partnerujących opowie Wacław Gaworczyk, solista Teatru Wielkiego w Warszawie i Hamburg Ballet. (dodano pozycję programową) 13:50 ŚLADAMI WIELKICH KOMPOZYTORÓW - ŚLADAMI BIZETA (BIZET) Film dokumentalny, 51 min, Francja, 2012 Reżyseria: Alain Dualt Cykl dokumentalny przedstawiający sylwetki sławnych kompozytorów. Bohaterem tego odcinka jest Georges Bizet. Jego opera "Carmen" jest jedną z najbardziej znanych na całym świecie. Kompozytor zmarł bardzo wcześnie, bo już w wieku 36 lat i nie doczekał sukcesu, jakim okazało się jego dzieło. Odwiedzając Paryż i Rzym, o życiu i twórczości Bizeta opowiadają muzycy, historycy oraz dyrygenci. (dodano pozycję programową) 14:40 HERBERT - MOSTY - RAPORT Z OBLĘŻONEGO MIASTA Dysk./wywiad/debata, 13 min, Polska, 2018 Scenariusz: Karolina Labahua Wykonawcy: Karolina Felberg - Sendecka (prowadząca) Aktorzy: Maciej Musiałowski "Herbert - mosty" to cykl programów, poświęconych wybranym wierszom Zbigniewa Herberta. Widz staje się świadkiem i zarazem uczestnikiem w procesie analizy wierszy, dokonywanym przez różniące się od siebie wiekiem, wiedzą i perspektywą życiową grupy czytelników jego poezji. Pierwsza to wybitni literaturoznawcy, reżyserzy, pisarze i kompozytorzy. Druga zaś, to młodzież Liceum Filmowego w Warszawie. Próba dialogu między dwoma spojrzeniami buduje nowe, zaskakujące konteksty, które prowadzą widza do pogłębionego odczytania wierszy. Okazuje się, że wiersze Zbigniewa Herberta w konfrontacji z problemami współczesności nabierają szczególnej, a czasem wręcz zaskakującej aktualności. Sam proces analizy staje się fascynującą przygodą, którą mogą przeżywać wszyscy widzowie, bez względu na wiek i doświadczenie w odbiorze dzieł literackich. W 1982 roku Zbigniew Herbert pisze "Raport z oblężonego miasta". W czasach cenzury autor stał się bohaterem opozycji. Wierszem tym, a raczej całym tomikiem występował jawnie przeciwko reżimowi. Czy dziś młody człowiek potrafi odczytać ten wiersz? Czy temat stanu wojennego, cenzury, zniewolenia jest dla młodzieży aktualny? A może autor tym wierszem idzie dalej, wybiega poza ramy epoki? W odcinku udział biorą wybitni eksperci: Andrzej Franaszek, Jacek Kopciński, Piotr Cieplak oraz uczniowie Liceum Filmowego w Warszawie. Wiersz czyta Maciej Musiałowski. (dodano pozycję programową) 14:55 OGNIEM I MIECZEM - ODC. 1/4 Serial historyczno - przygodowy, 49 min, Polska 2000 Autor: Henryk Sienkiewicz Scenariusz i reżyseria: Jerzy Hoffman Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Izabella Scorupco, Michał Żebrowski, Aleksander Domogarow, Krzysztof Kowalewski, Bohdan Stupka, Zbigniew Zamachowski, Wiktor Zborowski, Daniel Olbrychski, Ewa Wiśniewska, Andrzej Seweryn, Wojciech Malajkat, Rusłana Pysanka, Marek Kondrat, Gustaw Holoubek, Andrzej Kopiczyński, Maciej Kozłowski, Adam Ferency, Gustaw Lutkiewicz i inni Premierę serialu "Ogniem i mieczem" poprzedziło znakomite przyjęcie kinowej wersji dzieła Jerzego Hoffmana. Obejrzało je ponad siedem milionów widzów, nie wspominając już o nagrodach i wyróżnieniach dla twórców filmu. Geneza powstania oraz wieloletnie kłopoty związane z realizacją "Ogniem i mieczem" obrosły legendą. Film Hoffmana przeszedł też do historii jako w pełni udana superprodukcja, która sprostała ogromnym oczekiwaniom zarówno widzów, jak i krytyki. Reżyserowi udało się pozyskać nie tylko rekordowe - jak na polską kinematografię - środki na realizację, lecz także znakomitych aktorów, których kreacje zapadają głęboko w pamięć. Krzysztof Kowalewski, Zbigniew Zamachowski, Wiktor Zborowski z powodzeniem nadali indywidualny rys postaciom Zagłoby, Wołodyjowskiego i Podbipięty, nie wchodząc przy tym w kolizję z duchem powieściowego pierwowzoru. Dla Michała Żebrowskiego rola Skrzetuskiego stała się trampoliną do kariery, której widomym znakiem były tytułowe kreacje w "Panu Tadeuszu" Andrzeja Wajdy i "Wiedźminie" wg prozy Andrzeja Sapkowskiego. Prawdziwym objawieniem był jednak Aleksander Domogarow, rosyjski aktor, odtwarzający postać Bohuna. W opinii wielu to właśnie on stworzył najbardziej przejmującą kreację filmu. Na uwagę zasługuje też niezwykła skrupulatność w odtworzeniu realiów epoki, plastyczne, "epickie" zdjęcia oraz przekonująco zainscenizowane sceny batalistyczne. Telewizyjna, 4 - odcinkowa wersja epopei Hoffmana łącznie trwa około dwudziestu minut dłużej od filmu kinowego. Różnice między obiema wersjami są w zasadzie niedostrzegalne. Ze względu na specyfikę serialu materiał został nieco inaczej zmontowany, a fabuła zyskała trochę inny rytm. Jan Skrzetuski, poseł księcia Jeremiego Wiśniowieckiego, wracając z Krymu ratuje życie pułkownikowi kozackiemu Bohdanowi Chmielnickiemu. Podczas postoju w karczmie, zaatakowany przez podstarostę Czaplińskiego, daje popis szlacheckiej krzepy, wyrzucając napastnika na bruk. Czyn ten wzbudza uznanie u dwu innych gości: Onufrego Zagłoby i Longina Podbipięty. Obaj rycerze szybko zaprzyjaźniają się ze Skrzetuskim i wspólnie ruszają w dalszą drogę. Wkrótce natrafiają na rozbitą kolaskę i wybawiają z opresji kniahinię Kurcewiczową oraz piękną bratanicę jej nieboszczyka męża, Helenę. Jan zakochuje się w dziewczynie od pierwszego wejrzenia. Helena odwzajemnia afekt, lecz na drodze do jego rozwoju staje poważny problem. Młoda Kurcewiczówna została bowiem przyrzeczona innemu - podpułkownikowi kozackiemu Jurko Bohunowi. Skrzetuskiemu udaje się nakłonić kniahinię do zmiany decyzji. Wkrótce książę Wiśniowiecki wysyła Jana z nową misją na Sicz. Skrzetuski dowiaduje się o planowanym przez Chmielnickiego powstaniu i wysyła swego totumfackiego Rzędziana do kniahini, by ostrzegł ją przed niebezpieczeństwem. Sam niebawem dostaje się do niewoli tatarskiej. (dodano pozycję programową) 15:50 OGNIEM I MIECZEM - ODC. 2/4 Serial historyczno - przygodowy, 49 min, Polska 2000 Scenariusz i reżyseria: Jerzy Hoffman Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Izabella Scorupco, Michał Żebrowski, Aleksander Domogarow, Krzysztof Kowalewski, Bohdan Stupka, Zbigniew Zamachowski, Wiktor Zborowski, Daniel Olbrychski, Ewa Wiśniewska, Andrzej Seweryn, Wojciech Malajkat, Rusłana Pysanka, Marek Kondrat, Gustaw Holoubek, Andrzej Kopiczyński, Maciej Kozłowski, Adam Ferency, Gustaw Lutkiewicz, Dymitr Mirogrodskij, Jerzy Bończak i inni Ranny Skrzetuski, uwolniony dzięki listowi żelaznemu, rusza na poszukiwanie Jeremiego Wiśniowieckiego i wojsk polskich. Tymczasem Bohun przechwytuje pismo, które przewoził Rzędzian i odkrywa, że kniahini złamała dane mu słowo. Żądny zemsty przybywa do Rozłogów, morduje Kurcewiczową i jej synów. Na szczęście, Helenie udaje się ciec. Dzięki Zagłobie znajduje schronienie w Barze. Książę Wiśniowiecki uroczyście zobowiązuje się stłumić powstanie na Ukrainie. Skrzetuski, pełen niepokoju o ukochaną, przybywa do Rozłogów, lecz jego oczom ukazują się jedynie zgliszcza. Pewne pocieszenie stanowi fakt, że spotyka wreszcie wojska Wiśniowieckiego, a wraz z nimi swoich przyjaciół. (dodano pozycję programową) 16:40 MISTRZ Dramat, 76 min, Polska, 1966 Reżyseria: Jerzy Antczak Scenariusz: Zdzisław Skowroński Zdjęcia: Jan Janczewski Muzyka: Johann Sebastian Bach Aktorzy: Janusz Warnecki, Ignacy Gogolewski, Ryszarda Hanin, Andrzej Łapicki, Henryk Borowski, Igor Śmiałowski, Zbigniew Cybulski "Mistrz" wystawiony w Teatrze TV przyniósł twórcom m.in. nagrodę państwową I stopnia. Film Jerzego Antczaka według tejże sztuki zdobył Prix Italia. Jury festiwalu, uznawanego za najpoważniejszą imprezę radiowo - telewizyjną w świecie, nagrodziło scenariusz i reżyserię. Recenzenci byli jednak zgodni, że "Mistrz" w ogromnym stopniu zawdzięcza międzynarodowe laury Januszowi Warneckiemu. Z myślą o nim napisał sztukę Zdzisław Skowroński. Jerzy Antczak namówił przeszło 70 - letniego artystę, heroicznie znoszącego swoje kalectwo, do zagrania roli, która przeszła do historii naszej telewizji. Notabene, właśnie w telewizji, we współpracy z Antczakiem, ten wybitny aktor stworzył u schyłku życia trzy wielkie kreacje ("Milczenie morza" Vercorsa, "Głos" i "Mistrz" Skowrońskiego). "Mistrza" oglądało się ze ściśniętym gardłem. A przecież aktor nie próbował wyciskać łez. Był skupiony, surowy w wyrazie. W pewnym sensie grał siebie - aktora tułającego się w młodości po prowincjonalnych teatrach, człowieka, który przeżył Pawiak, okupację, poniżenie i wielkie cierpienie. W sztuce Zdzisława Skowrońskiego postać "mistrza" powraca we wspomnieniach młodego aktora. Przygotowuje się on właśnie do roli Makbeta. Słynny monolog ze sztyletem mówi tak, jakby "kogoś widział przed sobą". Rzeczywiście, ma przed oczami scenę z czasów okupacji. W podwarszawskim dworku schronili się uciekinierzy z miasta. Wśród nich - stary aktor, pochłonięty przygotowaniami do wymarzonej roli Makbeta, święcie przekonany, że zagra ją po wojnie. W domu zjawia się gestapo. Szuka partyzantów, którzy wysadzili pociąg. Spośród zebranych wybiera zakładników. Stary buchalter, jak zapisano w kenkarcie, nie interesuje gestapowców. Wskazują na młodego aktora. "Mistrz" chce przekonać wszystkich, że on też jest artystą, choć nigdy w życiu nie zagrał żadnej wielkiej roli. Tej ostatniej szansy nie może stracić. I nie traci.