TVP Historia Sobota, 10.04.2021 06:55 BYŁ TAKI DZIEŃ - 10 KWIETNIA Felieton, 2 min, Polska, 2006 Autor: Janusz Weychert 1896 - Spiros Luis wygrał pierwszy bieg maratoński na pierwszej nowożytnej olimpiadzie; 1940 - druga fala deportacji z ziem polskich zagrabionych w 1939 r. przez ZSRS; 1968 - w Sejmie dyskutowno interpelację "Znaku" wzywającąj do zmiany kłamliwej interpretacji wydarzeń marca; 1988 - zmarł Włodzimierz Boruński - aktor, poeta, satyryk; 07:05 BIBLIA - JÓZEF, CZ. 4 (THE BIBLE - JOSEPH, P. 4) Serial religijny, 45 min, Niemcy/Włochy/Francja/USA, 1997 Reżyseria: Roger Young Aktorzy: Paul Mercurio, Ben Kingsley, Martin London, Lesley Ann Warren Józef - ukochany syn Jakuba, sprzedany przez zawistnych braci kupcom wędrującym do Egiptu. Potifar, wysoki urzędnik faraona, kupuje Józefa, a przekonawszy się o jego rzetelności i uzdolnieniach, robi z niego zarządcę swoich dóbr. Józef, przepowiedziawszy siedem lat tłustych i siedem lat chudych, zostaje wysokim urzędnikiem faraona. Gromadzi zboże na lata głodu. Gdy przychodzi susza, Egipt ma wystarczające zapasy żywności. 07:55 Z ANDRUSEM PO GALICJI - MIELEC Magazyn, 25 min, Polska, 2015 Reżyseria: Tomasz Paulukiewicz Artur Andrus tym razem odwiedził Mielec. Poznał tutaj m.in. tajniki produkcji śmigłowców i samolotów, dowiedział się do czego potrzebne jest łóżko w pracowni fotograficznej oraz zagrał i zaśpiewał do tańca na dancingu. 08:30 ZAKLĘTY DWÓR - ODC. 2/7 MARZYCIEL I AWANTURNIK Serial przygodowo - historyczny, 57 min, 7 odc. , Polska 1976 Reżyseria: Antoni Krauze Scenariusz: Andrzej Wydrzyński Występują: Krzysztof Jasiński, Olgierd Łukaszewicz, Danuta Kowalska, Wiesław Wójcik, Roman Wilhelmi, Jerzy Binczycki, Gustaw Lutkiewicz, Tadeusz Bartosik, Jan Nowicki, Zdzisław Maklakiewicz, Stanisław Michalski, Jerzy Cnota Damazy Czorgut odwiedza swego przyjaciela, Juliusza Żwirskiego. Nie widzieli się przez sześć lat. Damazy opowiada, jak udało mu się wymigać od służby w wojsku austriackim. Z kolei Juliusz zwierza się ze swojej życiowej porażki. Próbował kontynuować tradycje Mikołaja, chciał znieść pańszczyznę, omal nie został zabity przez rozzuchwalonych chłopów. Opowiada też o swoich wizytach u Zygmunta Żwirskiego i o jego pięknej córce Eugenii. Jeszcze tego samego dnia Juliusz mianuje Damazego swoim rządcą. Obaj postanawiają rozwiązać tajemnicę "zaklętego dworu", w którym wieczorami pali się światło i widać ludzkie sylwetki. Czy to duch Mikołaja - czy raczej realni ludzie: Bulij, kręcący się po okolicy tajemniczy maziarz, czy może Eugenia Żwirska? 09:40 OKRASA ŁAMIE PRZEPISY - INNE GOŁĄBKI Magazyn, 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Tomasz Rostworowski Scenariusz: Tomasz Rostworowski, Karol Okrasa Zdjęcia: Adam Kubiak Wykonawcy: Karol Okrasa (prowadzący) Tym razem Karol Okrasa zaprasza widzów na kulinarną opowieść o dobrze znanej każdemu rodakowi potrawie, czyli o gołąbkach. Ale dlaczego liście kapusty faszerowane mielonym mięsem połączonym z ryżem lub kaszą nazwano gołąbkami? Danie o podobnej nazwie znajdziemy w wielu kuchniach słowiańskich, od czeskiej po rosyjską. I właśnie wedle niektórych językoznawców nazwa gołąbki pochodzi z języków wschodniosłowiańskich. Inni badacze są zdania, że to danie jest nawiązaniem do eleganckiej potrawy rodem z Francji, czyli faszerowanych gołębi pieczonych w liściach kapusty. Delikatne mięso gołębia owijano w kapuściane liście, po to by nie wysychało podczas pieczenia. Tak eleganckie danie podawane ponoć było na stołach arystokracji i zamożnej szlachty o światowych ambicjach. Niezależnie od pochodzenia gołąbki stały się potrawą bardzo popularną i to zarówno w wersji mięsnej, jak i postnej. Wystarczy choćby wspomnieć znane na Podlasiu gołąbki z ziemniakami i kaszą. A jakie gołąbki przygotuje Karol? Pokaże, jak zrobić gołąbki z kaszy, ziemniaków i kaczego mięsa zawinięte w liście białej oraz kiszonej w całości czerwonej kapusty. Będą też gołąbki z nadzieniem z orientalnie przyprawionego mięsa wieprzowego w pomidorowym sosie, a także rybne gołąbki zawinięte w liście winogron nawiązujące do dawnych przepisów nie tyle z Grecji, co z Dolnego Śląska. 12:45 AMUR NAJWIĘKSZA RZEKA AZJI - RZEKA CZARNEGO SMOKA (AMUR ASIA’S AMAZON. THE BLACK DRAGON) Film dokumentalny, 49 min, Austria, 2015 Reżyseria: Franz Hafner, Klaus Feichtenberger Film dokumentalny o rzece Amur, jednej z najpotężniejszych na Ziemi. Powierzchnia dorzecza to prawie dwa tysiące kilometrów, długość rzeki wynosi 2824 km. To rzeczna granica pomiędzy Rosją a Chinami. Jedna z największych rzek świata wciąż kryje w sobie wiele tajemnic. Płynąc z głębi kontynentu azjatyckiego do Pacyfiku, rozdziela dwa supermocarstwa. Ale jej liczne dopływy łączą zróżnicowane krainy. Najrozleglejsze obszary trawiaste na ziemi. Dziewicze lasy pełne dzikich zwierząt. Ukształtowane przez wulkany tereny o księżycowym krajobrazie. Parne wilgotne lasy. Bezkresne równiny zalewowe i dzikie tereny podmokłe. Wszystkie te środowiska zasilają jedno z najbogatszych północnych mórz, które w zamian sprowadza deszcze spadające na dorzecze o powierzchni blisko dwóch milionów kilometrów kwadratowych. To nie tylko rzeka, ale rozległa sieć strumieni, jezior i bagien pełen wód krajobraz na miarę kontynentu. Nie sposób określić, gdzie kończy się rzeka, a zaczyna morze. Amur wpływa do Oceanu Spokojnego w nieustannie powtarzającym się tańcu rzeki, morza i nieba. Amur wpada do Cieśniny Tatarskiej, która łączy Morze Japońskie z Morzem Ochockim - jednym z największych łowisk na świecie. U wybrzeży skalistej zatoki słodkie wody potężnego Amuru mieszają się ze słoną wodą morską w miejscu, gdzie spotykają się oceaniczne prądy podzwrotnikowe i polarne. Powstałe w związku z tym mgły - postrach żeglarzy - wprowadzają masy wilgoci w głąb lądu. 13:50 UMARŁEM, ABY ŻYĆ Film wojenny, 88 min, Polska, 1984 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Jerzy Janicki Zdjęcia: Mieczysław Jahoda Aktorzy: Zygmunt Hubner, Halina Łabonarska, Marek Walczewski, Wojciech Wysocki, Jerzy Zass, Anna Ciepielewska, Joanna Jedryka, Ryszarda Hanin Leopold Wójcik zostaje aresztowany przez gestapo i osadzony w Pawiaku. Obawiając się, że nie wytrzyma kolejnego przesłuchania na Szucha, prosi organizację o truciznę. Sprzeciwia się temu profesor Pytel, który wpada na pomysł wydobycia Wójcika z Pawiaka - zakaża więźnia tyfusem. Koledzy z konspiracji postanawiają odbić Wójcika, który przebywa już w szpitalu zakaźnym poza więzieniem. I znowu profesor Pytel przeciwstawia się temu projektowi. Proponuje fortel - sfingowaną operację ślepej kiszki, która ma się nie udać. Po wielu komplikacjach zamiar ten udaje się zrealizować. Chociaż Niemcy cały czas strzegą więźnia, lekarzom udaje się w trakcie operacji zamienić Wójcika na trupa jego sobowtóra. Bohater odzyskuje wolność, zaś Niemcy są przekonani, że ich więzień zmarł. 15:25 ŚLADAMI ESKULAPA - ODC. 1 Magazyn, 25 min, Polska, 2021 Scenariusz: Wiktor Szymborski, Paweł F. Nowakowski Cykl poświęcony historii medycyny, którego trzonem jest rozmowa dwóch historyków o różnych motywach medycznych. Układ treści jest problemowo - chronologiczny, punktem wyjścia zaaranżowana scenka, dialog między prowadzącymi w oparciu o eksponat muzealny lub zainscenizowaną sytuację z życia codziennego (np. ból zęba). Rozmowa podzielona na trzy części będzie przedstawiać sposoby radzenia sobie ze schorzeniem lub metodę medyczną (np. znieczulenie) od czasów dawnych ku wiekowi XX. Ilustracją każdego omawianego problemu będzie tekst źródłowy z opisem zabiegu, miejsca jego wykonywania, treścią recepty lub poradami medycznymi. W tych miejscach, gdzie to tylko możliwe, przywołany zostanie przykład polskiego lekarza lub historyka medycyny, znaczącego dla rozwoju wiedzy o przedstawianym zagadnieniu - np. kołtun Józef Dietl. Sceny rozmów między prowadzącymi odbywać się będą w obiektach związanych z historią medycyny, znajdujących się na terenie Krakowa (Muzeum Farmacji, schron Oddziału Pierwszej Pomocy Medycznej przy szpitalu im. S. Żeromskiego itp.). 17:25 SPÓR O HISTORIĘ - AKCJA "BURZA" Dysk./wywiad/debata, 30 min, Polska, 2020 Scenariusz: Elżbieta Szumiec - Zielińska Wykonawcy: Tomasz Muller (prowadzący) "Wobec wkraczającej na ziemie nasze regularnej armii rosyjskiej wystąpić w roli gospodarza. Należy dążyć do tego, aby naprzeciw wkraczającym oddziałom sowieckim wyszedł polski dowódca mający za sobą bój z Niemcami i wskutek tego mający najlepsze prawo gospodarza. Miejscowy dowódca polski winien się zgłosić wraz z mającym się ujawnić przedstawicielem cywilnej władzy administracyjnej u dowódcy oddziałów sowieckich i stosować się do jego życzeń" - nakazywał dowódca Armii Krajowej generał Tadeusz Komorowski "Bór" w rozkazie z 20 listopada 1943 roku. Takie było oficjalne stanowisko władz polskich wobec zbliżającej się Armii Czerwonej, która tym razem miała przekroczyć granicę Polski jako sojusznik, a nie agresor. Oficjalnie Akcja "Burza" rozpoczęła się w styczniu 1944 roku na Wołyniu. Trwała prawie rok. Co dała Polsce? Jaki był przebieg i bilans Akcji "Burza"? 18:10 ZAPALIŁEM ŚWIECZKĘ NA SWOIM GROBIE Film dokumentalny, 51 min, Polska Scenariusz i reżyseria: Lucyna Smolińska, Mieczysław Sroka Zdjęcia: Adam Fręśko Muzyka: Aleksander Przybytek Występują: Jan Frycz, Piotr Marzecki (w roli młodego reżysera) Opowieść o życiu niezwykłego człowieka i artysty Stanisława Miedzy - Tomaszewskiego (1913 - 2000). Przyszedł na świat na warszawskim Powiślu przy ulicy Tamka 23. Dom, w którym się urodził, został całkowicie zburzony podczas powstania warszawskiego. W czerwcu 1939 r. , na krótko przed wybuchem II wojny światowej, Tomaszewski ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie, studiował architekturę wnętrz i malarstwo sztalugowe. Uchodził za wybitnie utalentowanego studenta. Od pierwszych miesięcy niemieckiej okupacji Stanisław Miedza - Tomaszewski był związany z ruchem oporu: najpierw w szeregach Służby Zwycięstwu Polski, potem Związku Walki Zbrojnej i Armii Krajowej. W czasie okupacji w warszawskiej "Zachęcie" zorganizowano komórkę konspiracyjną, w której czynnie działał Tomaszewski, równocześnie współpracował z tzw. agencją radiową, przekształconą później w agencję prasową. Z tamtego okresu pochodzą rysunki Tomaszewskiego, przedstawiające przerażające obrazy z okupowanej Warszawy, całą grozę życia, bestialskie mordy na Polakach. Tworzył wówczas pod różnymi pseudonimami: Malarz, Bartoszek i najbardziej znany - Miedza. Snując opowieść o konspiracyjnej działalności bohatera swego dokumentu, autorzy uciekli się do inscenizacji wydarzeń. Młody absolwent szkoły filmowej kręci film o okupacji, a jego rozmówcą jest Stanisław Miedza - Tomaszewski, którego interpretuje aktor Jan Frycz. Za podstawę tej inscenicazji posłużyły pamiętniki Tomaszewskiego zatytułowane "Benefis konspiratora", w których autor opowiedział o swojej walce z okupantami, o działaniach dywersyjno - propagandowych, w ramach których powstawały niemieckojęzyczne periodyki, ulotki i rysunki, uderzające w morale niemieckiej armii i okupacyjnej władzy. Tomaszewski podrabiał niemieckie pisma przeznaczone dla żołnierzy Wermachtu. Aresztowany przez gestapo i przetrzymywany na Pawiaku był bity i torturowany. Nie poddał się jednak, nie wydał swoich towarzyszy, nie zdradził tajemnic organizacji. Życie uratowała mu niezwykła akcja: skreślenie z rejestru żywych. Związana z AK lekarka zaszczepiła mu bakterię tyfusu. Z Pawiaka został przewieziony do Szpitala Wolskiego, gdzie dokonano zamiany na zmarłego niedawno mężczyznę. Rzekomemu nieboszczykowi Tomaszewskiemu urządzono uroczysty pogrzeb i pochowano na warszawskim Bródnie. Na metalowej tabliczce zamieszczono napis: Stanisław Władysław Tomaszewski. Żył 28 lat. Student ASP. Zginął 15 XII 1941 r. Po cywilnej śmierci Tomaszewski otrzymał nowe nazwisko Stanisław Wiśniewski, pod którym ponownie włączył się do działalności konspiracyjnej. Stanisław Miedza - Tomaszewski faktycznie przeżył jeszcze 59 lat. Zmarł w Warszawie, 17 grudnia 2000r. , w wieku 87 lat. Został pochowany na warszawskich Powązkach. Tu też spoczęła w 2008 r. jego druga żona, Irena Jasiewicz, tancerka Opery Warszawskiej, utalentowana malarka, siostra Jadwigi Kaczyńskiej. Z tego związku urodził się Jan, znany artysta plastyk. Stanisław Miedza - Tomaszewski był ojcem chrzestnym przyszłego prezydenta, Lecha Kaczyńskiego, który w programie wspomina swego wuja. O bohaterze dokumentu mówią: jego brat Jerzy Tomaszewski, fotograf oraz synowie - Krzysztof Tomaszewski (z pierwszego małżeństwa) i Jan Tomaszewski, który mieszka w domu rodziców otoczony bezcennymi pamiątkami po nich. Ilustracją do filmu są zdjęcia i bogate materiały archiwalne udostępnione m. in. przez Muzeum Powstania Warszawskiego i syna, Jana Tomaszewskiego. 19:00 GIGANCI HISTORII - ODC. 27. ZBRODNIA KATYŃSKA Teleturniej, 45 min, Polska, 2020 Reżyseria: Michał Górski Scenariusz: Mikołaj Korzyński Wykonawcy: Przemysław Babiarz (prowadzący) 17 września 1939 r. Armia Czerwona wkroczyła na teren Rzeczypospolitej Polskiej, realizując ustalenia zawarte w tajnym protokole paktu Ribbentrop - Mołotow. "Polacy są zatwardziałymi, nierokującymi poprawy wrogami władzy sowieckiej" - raportował Stalinowi Ławrientyj Beria. Tysiące polskich jeńców wojennych wywieziono w głąb Rosji i osadzono w obozach. Zamordowano blisko 22 tysiące obywateli polskich, wśród których byli lekarze, prawnicy, nauczyciele szkolni i akademiccy, inżynierowie, dziennikarze, artyści, urzędnicy państwowi i samorządowi. To oni stanowili elitę narodu, jego potencjał obronny, intelektualny i twórczy. Zginęli bez sądu, bez wyroku i bez rozgłosu. Prawdy o tych wydarzeniach mieliśmy nigdy nie poznać... Ale poznaliśmy. Zbrodnia katyńska jest tematem tego odcinka Gigantów Historii. 20:00 MEDYCEUSZE: WŁADCY FLORENCJI S.I - ODC. 6 WNIEBOWSTĄPIENIE (MEDICI: MASTERS OF FLORENCE) Serial historyczny, 52 min, Francja, 2016 Reżyseria: Sergio Mimica - Gezzan Scenariusz: Nicholas Meyer Wykonawcy: Marek Ciunel Aktorzy: Dustin Hoffman, Richard Madden Powrót Medyceuszy do Florencji jest prawdziwym triumfem, a Albizzi zostaje uwięziony za próbę przejęcia miasta. Rada Signorii jest skłonna skazać go na śmierć, ale kiedy papież Eugeniusz IV, szukający schronienia we Florencji, aby uniknąć zamieszek w Rzymie, prosi o ułaskawienie Albizziego, sytuacja się komplikuje. Marco Bello waha się, czy zwierzyć się Cosimo ze swoich podejrzeń co do Lorenza, który właśnie ma zamiar wziąć ślub. Contessina ma do czynienia z obecnością kochanki męża w swoim własnym domu. Obecność papieża skłania Cosimo do znalezienia kompromisu w celu uratowania życia Albizziego. Ostatecznie Cosimo będzie zmuszony zdecydować, jak daleko jest gotów się posunąć, aby bronić swojej rodziny. 21:10 HISTORIA W POSTACIACH ZAPISANA - CHARLOTTA, WIELKA KSIĘŻNA LUKSEMBURGA (CHARLOTTE OF LUXEMBOURG) Film dokumentalny, 96 min, Francja, 2013 Reżyseria: Laure Delalex Wykonawcy: Marek Ciuniel To filmowa opowieść o żyjącej w wieku XX władczyni księstwa Luksemburg. Charlotta, wielka księżna Luksemburga, objęła rządy w wieku 23 lat - w styczniu 1919 roku, po abdykacji swej starszej siostry Marii Adelajdy. W trakcie II wojny uciekła ze swego kraju okupowanego przez Niemców, znajdując schronienie w Wielkiej Brytanii. Przez 45 lat swego panowania - do śmierci w roku 1985, była szanowaną matką narodu, stając się dla Luksemburga tym, kim dla Francji był generał de Gaulle - symbolem walki o niepodległość kraju. W ciągu 45 lat panowania, przekształciła swoje małe terytorium w finansowy raj, w którym banki miały pierwszeństwo przed przemysłem stalowym. "Historia w postaciach zapisana" (tytuł francuski: Secrets d'Histoire) to program francuskiej telewizji France 3, prezentowany przez znanego dziennikarza Stephane'a Berna. Każdy z odcinków przedstawia losy wybranej postaci historycznej. 23:00 KATYŃ Dramat wojenny, historyczny, 117 min, Polska 2007 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Andrzej Wajda, Władysław Pasikowski, Przemysław Nowakowski Zdjęcia: Paweł Edelman, Marek Rajca Muzyka: Krzysztof Penderecki Aktorzy: Andrzej Chyra, Maja Ostaszewska, Artur Żmijewski, Danuta Stenka, Jan Englert, Magdalena Cielecka, Agnieszka Glińska, Paweł Małaszyński, Maja Komorowska, Władysław Kowalski, Antoni Pawlicki, Agnieszka Kawiorska, Siergiej Garmasz, Joachim Paul Assbock, Waldemar Barwiński, Sebastian Bezzel, Jacek Braciak i inni "Katyń" Andrzeja Wajdy nikogo nie oskarża wprost, a jedynie przedstawia obraz społeczeństwa na tle powojennych dylematów, obraz, na jaki wcześniej kino polskie się nie zdobyło. Przez pół wieku z przyczyn politycznych nie mogło, a przez następne kilkanaście lat zwyczajnie nie potrafiło. Wajda przełamuje tę niemoc, jeszcze raz budzi sumienia: pozwala zrozumieć, czym jest świadomość zbrodni i kłamstwa katyńskiego dla rodzin jej ofiar, ale także dla całego narodu. Ta wiedza zyskała na ekranie, mimo świadomie założonej rzeczowości, wymiar artystyczny: począwszy od inscenizacji wielkich scen, poprzez muzykę Krzysztofa Pendereckiego i niemal pozbawione barwy zdjęcia Pawła Edelmana, aż do wyrażającej głębokie przeżycie gry całego aktorskiego zespołu - pisał na łamach branżowego "Kina" Konrad J. Zarębski. Andrzej Wajda przez wiele lat nosił się z zamiarem nakręcenia filmu o tragedii katyńskiej. Nie tylko dlatego, że nazwisko jego ojca figuruje na liście ofiar tej zbrodni. Także ze względu na tych, którzy dopiero wchodzą na scenę dorosłego życia i jakże często zaprzątnięci wyłącznie chwilą obecną zapominają nazwy i daty najważniejsze dla polskiej historii i decydujące o narodowej tożsamości Polaków. - Nie tak dawno w jednym z telewizyjnych programów gimnazjalista zapytany, z czym kojarzy mu się 17 września, odpowiedział, że z jakimś świętem kościelnym. Może dzięki naszemu filmowi młody człowiek zapytany o Katyń, będzie potrafił odpowiedzieć coś więcej niż to, że Katyń to nazwa jakiejś miejscowości niedaleko od Smoleńska? - pytał z nadzieją Wajda w swoim przesłaniu zamieszczonym na internetowej stronie jego filmu. Chcąc dotrzeć do współczesnych dwudziesto - i trzydziestolatków, wychowanych w dużej mierze na MTV, serialach i grach komputerowych, reżyser zaprosił do współpracy przy tworzeniu scenariusza dwóch głośnych twórców młodszego pokolenia: Władysława Pasikowskiego, rodzimego speca od kina akcji i Przemysława Nowakowskiego, współtwórcę serialu "Na Wspólnej" i kontrowersyjnych "Egoistów", drapieżnego filmu o warszawskich dandysach A. D. 2000. W rezultacie powstała opowieść o tragedii Katynia widzianej z perspektywy kilku indywidualnych losów, zarówno żołnierzy, jak i ich rodzin, a zwłaszcza kobiet, matek, żon i córek. Wielka historia, choć w filmie obecna, służy głównie do odmalowania fabularnego tła, dzięki któremu widz ma lepiej zrozumieć motywacje bohaterów, ich dylematy, a przede wszystkim ich cierpienie. 17 września 1939 roku. Trwa exodus ludności cywilnej na wschód w nadziei na ocalenie przed hitlerowską nawałą. Na moście zdumieni uciekinierzy spotykają innych, uciekających w przeciwną stronę przed wkraczającą właśnie do Polski Armią Czerwoną. W zajmowanych wsiach i miastach bolszewicy ogłaszają, że przychodzą jako wyzwoliciele mas pracujących od ucisku burżuazji. Reprezentantem tej ostatniej jest według nich także Wojsko Polskie, więc żołnierze masowo brani są do niewoli. Taki los spotyka m. in. Andrzeja, rotmistrza 8. Pułku Ułanów z Krakowa. W prowizorycznym obozie jenieckim odnajduje go żona Anna z małą córeczką Niką. Anna ze łzami w oczach błaga, by przebrał się w cywilne ubranie i uciekł. Andrzej odmawia, powołując się na przysięgę żołnierską. Wkrótce wraz ze swoim pułkiem zostaje wywieziony do znacznie silniej strzeżonego obozu w Kozielsku. Tymczasem Anna po wielu perypetiach, niemal cudem ocalając życie swoje i dziecka, dociera do Krakowa, znajdującego się teraz pod jurysdykcją niemiecką. Zatrzymuje się u matki Andrzeja. Jego ojca, profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego, wraz z innymi pracownikami tej uczelni hitlerowcy podstępnie uwięzili i wywieźli do obozu w Sachsenhausen. Obu kobietom nie pozostaje nic innego jak czekać na swoich mężów. Po kilku miesiącach przychodzi wiadomość, że ojciec Andrzeja zmarł. W kwietniu 1943 roku Kraków obiega sensacyjna wiadomość o odnalezieniu zbiorowych mogił polskich oficerów w Katyniu. Wbrew wszelkiemu prawdopodobieństwu Anna nie chce dać wiary, że pośród ofiar jest Andrzej. 01:05 MIGAWKI HISTORII - DAN LOVE. AMERYKANIN W WIETNAMIE (SNAPSHOTS OF HISTORY) Film dokumentalny, 25 min, Francja, 2016 Reżyseria: Jerome Lambert, Philippe Picard Scenariusz: Jerome Lambert, Philippe Picard Seria dokumentalna. Migawki historii przedstawią losy zwykłych ludzi na tle wielkich wydarzeń historycznych. Dzięki ich prywatnym zdjęciom, nieznanym szerokiej publiczności, widzowie będą mogli zanurzyć się w historii XX wieku. Od Paryża lat trzydziestych po Kongo lat sześćdziesiątych, od czasów III Rzeszy po Kalifornię lat siedemdziesiątych. Poznają też poglądy, motywacje i środowisko bohaterów poszczególnych odcinków. Ich zdjęcia ukazują rzeczywistość z zupełnie innej perspektywy niż ta z oficjalnych archiwów. To spojrzenie subiektywne, często pełne emocji. 01:40 LISTY ŚMIERCI Film dokumentalny, 48 min, Polska, 2019 Reżyseria: Hanna Zofia Etemadi Scenariusz: Hanna Zofia Etemadi Zdjęcia: Tomasz Woźniak, Mirosław Basaj Wykonawcy: Danuta Stachyra, Tomasz Marzecki, Małgorzata Joźwiak, Tomasz Zaród Filmu dokumentalny w reżyserii Hanny Zofii Etemadi pokazuje bezprecedensowe działania, podjęte przez hitlerowców, na wiele miesięcy przed agresją na Polskę. Działania te miały na celu stworzenie list planowej likwidacji polskich elit, podczas przyszłych działań wojennych. Film ujawnia akcje niemieckiego wywiadu i mniejszości niemieckiej, mieszkającej w Polsce, w wyniku czego powstały tajne listy Polaków, uznanych za niebezpiecznych dla Rzeszy. Listy te stanowiły podstawę eksterminacyjnych działań, przeprowadzanych przez specjalne grupy operacyjne policji bezpieczeństwa (Einsatzgruppen) oraz formacje wspomagające (Selbstschtzgruppen), Działania te to tzw. Akcja politycznego oczyszczania terenu, szczególnie brutalna na ziemiach włączonych do Rzeszy.