TVP Kultura Wtorek, 06.04.2021 09:00 WAKACJE WALTERA (SECONDHAND LIONS) Film komediowy, przygodowy, 104 min, USA 2003 Scenariusz i reżyseria: Tim McCanlies Aktorzy: Robert Duvall, Michael Caine, Haley Joel Osment, Josh Lucas, Kyra Sedgwick Osadzona w latach 60. ubiegłęgo wieku ciepła historia familijna łącząca pokolenia. Opowieść o marzeniach, dorastaniu i odkrywaniu wartości rodzinnych. Głównym bohaterem jest zamknięty w sobie 10 - letni Walter, którego samotna matka, Mae, wysyła na wakacje do Teksasu. Chłopak ma spędzić lato na wsi, z dala od domu, u swoich ekscentrycznych wujów, Gartha i Huba, których zupełnie nie zna. W role zatwardziałych kawalerów, cieszących się życiem na łonie przyrody z dala od wielkomiejskiego zgiełku, wcielili się znakomici aktorzy starszego pokolenia: Michael Caine i Robert Duvall. Dopiero pod wpływem wujów, którzy okazują się wspaniałami kompanami, zahukany, nieśmiały dotąd nastolatek nabiera pewności siebie i odkrywa zupełnie nowe wartości w życiu, o jakich nie miał dotąd pojęcia. Garth i Hub mieszkają na odludziu, w zrujnowanym domu na farmie, ale krążą o nich plotki w okolicy, że są właścicielami zdobytej nielegalnie tajemniczej fortuny. Budzą szczególne zainteresowanie domokrążców, którzy chcą im coś sprzedać. A oni zazwyczaj przesiadują z nabitymi strzelbami na ganku i są gotowi mierzyć do każdego, kto się zbliży do ich domu. Początkowo nie w smak im także wizyta krewnego, którego bez entuzjazmu przyjmują pod swój dach. Walter zajmuje pokój na poddaszu. Z czasem tych troje odkrywa wspólny język i zaczyna świetnie się rozumieć. Wychowujący się bez ojca Walter ma w wujach oparcie, czuje się bezpiecznie i bardziej otwiera się na świat. Dodatkowy wątek w filmie stanowi odkrycie na poddaszu przez Waltera zdjęcia pięknej kobiety. Kim jest tajemnicza nieznajoma? Garth snuje ciekawą opowieść z przeszłości, kiedy Hub zakochał się w arabskiej księżniczce. 11:00 LALKA - ODC. 6/9 - WIEJSKIE ROZRYWKI Serial obyczajowy, 78 min, Polska 1977 Reżyseria: Ryszard Ber Scenariusz: Aleksander Ścibor - Rylski, Jadwiga Wojtyłło Zdjęcia: Jacek Korcelli Muzyka: Andrzej Kurylewicz Wyk. Jerzy Kamas, Bronisław Pawlik, Małgorzata Braunek, Barbara Wrzesińska, Włodzimierz Boruński, Piotr Fronczewski, Andrzej Zaorski, Stefan Friedmann, Wojciech Pokora, Jan Englert, Bogdan Baer i inni Wokulski wraca z Paryża, by na zaproszenie prezesowej spędzić lato w Zasławiu. Są tu już panna Izabela, Kazio Starski, Julian Ochocki, Fela i Ewelina Janockie, Kazia Wąsowska i baron Dalski. Widząc, że Wokulski cieszy się powszechnym szacunkiem i zainteresowaniem kobiet, panna Łęcka zmienia nieco swój stosunek do niego i po raz pierwszy pozwala mu mieć nadzieję na wspólną przyszłość. Wokulski wyjeżdża szczęśliwy. 12:30 "TAK JEST" - PIOSENKI JACQUESA BRELA - KONCERT GALOWY 33. PRZEGLĄDU PIOSENKI AKTORSKIEJ (CZ. 1) Koncert, 58 min, Polska, 2012 Reżyseria: Wojciech Kościelniak Scenariusz: Wojciech Kościelniak Kierownictwo muzyczne, aranżacje: Piotr Dziubek Scenografia: Damian Styrna Kostiumy: Katarzyna Paciorek Ruch sceniczny: Ewelina Adamska - Porczyk i Wojciech Kościelniak Wykonawcy: Katarzyna Groniec, Joanna Jeżewska, Barbara Melzer, Anna Terpiłowska, Marcin Czarnik, Bartosz Porczyk, Sasza Reznikow, Modest Ruciński, Cezary Studniak, Tomasz Więcek, Błażej Wójcik, Tomasz Wysocki, Justyna Antoniak, Renia Gosławska, Szymon Mysłakowski Koncert galowy 33. Przeglądu Piosenki Aktorskiej. Jacques Brel (1929 - 1978) widziany oczami Wojciecha Kościelniaka. Dwuczęściowe widowisko, złożone z piosenek belgijskiego barda w wykonaniu artystów polskich scen. W koncercie wystąpią m.in.: Justyna Antoniak, Renia Gosławska, Katarzyna Groniec, Joanna Jeżewska, Barbara Melzer, Anna Terpiłowska, Marcin Czarnik, Rafał Ostrowski, Bartosz Porczyk, Sasza Reznikow, Modest Ruciński, Michał Staszczak, Cezary Studniak, Tomasz Więcek, Błażej Wójcik, Tomasz Wysocki. "Tak jest" - melancholijnie szaro i monotonnie, jak na flamandzkich równinach, moknących w deszczu. A może żwawo, zapalczywie i rześko, jak w Brukseli z czasów niemego kina? Jacques Brel umiał opisywać życie jak nikt. I śpiewał jak nikt - od frenetyczenej nadekspresji i szaleństwa do szeptu na granicy słyszalności. Fascynująca teatralność autorskich wykonań Brela zachwyca nas wirtuozerią jego frazy i gestu. Kościelniak sprawi, że zajrzymy w te piosenki głębiej - pod warstwę interpretacji, odkrywając na nowo sens i treść słów, które pisał Brel, a które na język polski przełożył Wojciech Młynarski. Chociaż wśród polskich aktorów śpiewających chyba każdy ma w repertuarze jakiś kawałek Brela - "Amsterdam", "Walc na tysiąc pas", "Nie opuszczaj mnie" - na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej wielki artysta jeszcze nigdy dotąd nie miał swojego koncertu. Kościelniak ze sprawdzoną ekipą realizatorów przygotowuje imponujące, dwuczęściowe widowisko złożone z najlepszych piosenek barda. część 2, godz. 23.25 13:40 BILET NA KSIĘŻYC (TICKET TO THE MOON) Film dokumentalny, 67 min, Niemcy/Czechy, 2019 Reżyseria: Veronika Janatkova Pół wieku temu, w czasach zimnej wojny i wyścigu zbrojeń, wydawało się, że jedyną drogą ucieczki ze świata podzielonego żelazną kurtyną był lot w kosmos. Kiedy linie lotnicze Pan American otworzyły listę oczekujących na pierwszy komercyjny lot na Księżyc, zapisały się na nią tysiące ludzi - i z Zachodu, i ze Wschodu. Był wśród nich dziadek autorki filmu, niedoszły podróżnik do krainy apolitycznej utopii, i główny bohater tej ciepłej, czeskiej ballady o niespełnionych księżycowych marzeniach. 15:00 DIABELSKI WYNALAZEK (VYNALEZ ZKAZY) Film przygodowy science fiction, 79 min, Czechosłowacja, 1958 Reżyseria: Karel Zeman Scenariusz: Frantisek Hrubin, Karel Zeman Zdjęcia: Antonin Horak, Bronislau Pikhart, Jiri Tarantik Muzyka: Zdenek Liska Aktorzy: Lubor Tokos, Arnost Navratil, Miroslav Holub, Vaclav Tregl, Vanislov Kuvlov, Hugh Downs, Vaclav Kyzlink, Jana Zatloukalova "Diabelski wynalazek", największy sukces w historii czeskiej kinematografii, w 1958 roku obiegł cały świat, zdobywając szturmem światowe festiwale i miliony widzów w kinach. Historia diabolicznego milionera pragnącego zdobyć świat za pomocą broni masowego rażenia, luźno oparta na "Strasznym wynalazcy" Juliusza Verne ’ a, to dosłownie cały zestaw nowych środków wyrazu, charakterystycznych dla późniejszej twórczości Karela Zemana: pełno w nim rozmaitych maszyn zderzonych z dziką naturą, ożywionych epokowych rycin (inspirację stanowiły ryciny pierwszych ilustratorów książek Verne ’ a), powstałych przez namalowanie prążków na całych dekoracjach (łącznie z kostiumami), rozmaitych efektów specjalnych (z zastosowaniem najstarszych trików Mliesa). Animacja lalkowa, rysunkowa, poklatkowa czy wycinankowa połączona jest tu z grą aktorów. Świat powietrza, który wypełniają majestatyczne balony, pędzące chmury, słońce, latające cuda techniki, uderzające o brzegi morskie fale, zderza się ze światem podwodnych głębin, przecinanym oryginalnymi łodziami podwodnymi, pełnym dziwacznych morskich stworzeń. (Źródło opisu: www.iluzjon.fn.org.pl) 18:55 DICKENSIADA ODC. 1/13 (DICKENSIAN) Serial obyczajowy, 43 min, Wielka Brytania, 2015 Reżyseria: Harry Bradbeer, Mark Brozel, Andy Hay, Philippa Langdale Scenariusz: Sarah Phelps, Cloe Moss Aktorzy: Stephen Rea, Tuppence Middleton, Tom Weston - Jones Wigilia Bożego Narodzenia. Amelia i Artur Havisham żegnają się ze zmarłym ojcem. Tuż po pogrzebie dowiadują się, że ojciec potraktował ich nierówno, zapisując większość majątku córce. Zraniony Artur wyprowadza się z domu i planuje zemstę. Amelia poznaje tajemniczego mężczyznę, który broni ją przed atakiem agresywnego brata. Niezamożny urzędnik, Bob Cratchit, zarabia coraz mniej, ale stara się zapewnić rodzinie godziwe Święta bożego Narodzenia. Edward Barbary ma kłopoty finansowe, ale stara sie to ukryc przed córkami: Frances i Honorią. Dochodzi do sprzeczki między dwoma lichwiarzami, którzy wspólnie prowadzą biznes. Ebenezer Scrooge uważa, że Jakub Marley nie dba o pracę, zbytnio oddając się przyjemnościom. Paser Fagin wysyła swoją podopieczną, Nancy, na schadzkę z Marleyem. Marley nachodzi właściciela Magazynu Osobliwości i wymusza spłatę długu. Policja znajduje ciało Marleya w dokach. Inspector Bucket rozpoczyna śledztwo. 20:00 TEATR TELEWIZJI - PRZYBYSZ Teatr, 70 min, Polska, 2020 "Przybysz" - autorski poemat muzyczny Wojciecha Kościelniaka zainspirowany powieścią graficzną Shauna Tana "The Arrival", to poruszająca opowieść o uchodźcach i emigrantach, którzy w poszukiwaniu lepszego, wolnego od przemocy i strachu życia decydują się opuścić swój kraj. Wyruszają w daleką, w sensie dosłownym i metafizycznym, podróż, by zacząć wszystko od początku. Nowa ojczyzna bywa nieprzyjazna, adaptacja w nowych realiach jest trudna, a emigrantom towarzyszy lęk, tęsknota, samotność i wyobcowanie. A jednak spektakl daje nadzieję na dobre zakończenie historii tytułowego Przybysza i pokazuje, że nie warto rezygnować z marzeń. To zasługa twórców przedstawienia i fantastycznych młodych aktorów: żywiołowość, przygotowanie wokalne, choreografia, gra rekwizytem, spójność fabuły, muzyki i obrazu tworzą spektakl, który na długo pozostaje w pamięci. Za reżyserię "Przybysza" Wojciech Kościelniak został nominowany przez miesięcznik Teatr do Nagrody im. Konrada Swinarskiego za sezon 2019/2020. Natalia Kujawa, Małgorzata Majerska i Patrycja Grzywińska otrzymały indywidualne wyróżnienia aktorskie na 38. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. 21:20 LEKKIE OBYCZAJE - MCIMPERIUM (THE FOUNDER) Film biograficzny, 110 min, USA Reżyseria: John Lee Hancock Scenariusz: Robert Siegel Aktprzy: Michael Keaton, Nick Offerman, John Carroll Lynch, Linda Cardellini, B. J. Novak, Laura Dern, Justin Randell Brooke, Kate Kneeland Jest rok 1954. Większą część swego dorosłego życia Ray Kroc (Michael Keaton) poświęcił karierze handlowca, podróżując po całym kraju. Interesy idą marnie, choć ucieka się do przeróżnych sztuczek. Wszystkie jego pomysły zazwyczaj od razu biorą w łeb. Szanse na realizację marzeń maleją z każdym dniem, a i żona Ethel coraz bardziej sceptycznie przygląda się poczynaniom męża, który nie odnosi żadnych sukcesów handlowych i w dodatku bywa gościem w domu. Jego urządzenia do robienia koktajli w ogóle nie wzbudzją zainteresowania właścicieli lokali gastronomicznych. Pewnego razu zdarza się jednak cud. Przez telefon Ray dowiaduje się od pracownicy z centrali w Chicago, że właśnie nieznana mu wcześniej restauracja z San Bernardino w Kalifornii zamówiła sześć maszyn. Ray jest pewny, że zaszła pomyłka i natychmiast dzwoni do nich. W odpowiedzi słyszy, że rzeczywiście wkradł się błąd, bo zamówili nie sześć a osiem maszyn. W tej sytuacji Ray postanawia sprawdzić na miejscu, o co chodzi i udaje się do San Bernardino, do restauracji McDonalds. I tak poznaje braci Richarda (Dick) i Maurice'a (Mac) McDonaldów, których restauracja słynie w okolicy z szybkiej obsługi. Na realizację zamówienia czeka się najwyżej kilkadziesiąt sekund, co w zwykłych lokalach przeciąga się do 20 minut. Zachwycony ich pomysłem namawia braci do stworzenia całej sieci tego typu restauracji. Po długich rozmowach Dick i Mac zgadzają się na współpracę. W miarę rozwoju fastfoodowego imperium, Ray chce mieć coraz więcej władzy. Jak wiele poświęci, by w końcu stworzyć najbardziej rozpoznawalną markę na świecie, z szybka obsługą, dobrym jedzeniem, wygodnymi w użytkowaniu opakowaniami i familijną atmosferą? Amerykański biznesmen czeskiego pochodzenia, Ray Kroc, stał się jedną z największych osobowości XX wieku. 00:05 MŁODA POLSKA - HEIMAT Film obyczajowy, 24 min, Polska, 2017 Reżyseria: Emi Buchwald Scenariusz: Emi Buchwald Zdjęcia: Tomasz Gajewski Aktorzy: Bogusław Suszka, Roman Szymczyk, Nastasja Tuszyńska, Justyna Wasilewska, Katarzyna Bargiełowska Pięcioosobowa, dosyć specyficzna rodzina spotyka się na komisariacie. Dorosłe dzieci muszą zeznawać przeciwko mężczyźnie, który pobił ich ojca. (źródło: filmpolski.pl) 02:50 KINO NOCNE - JAK NARKOTYK Dramat psychologiczno - obyczajowy, 135 min, Polska 1999 Scenariusz i reżyseria: Barbara Sass Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Magdalena Cielecka, Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Igor Przegrodzki, Andrzej Wichrowski, Jerry Flynn, Bartosz Opania, Krzysztof Pieczyński, Mariusz Bonaszewski "Jak narkotyk" to film o miłości i samotności, o życiu i umieraniu, o twórczości i moralności, o tęsknocie i niespełnieniu. W losach Anny krytycy doszukiwali się odniesień do rzeczywistych osób i zdarzeń, zwłaszcza do biografii również ciężko chorej na serce, zmarłej w wieku 32 lat poetki Haliny Poświatowskiej. Reżyserka zapewniała jednak, że Anna nie ma jednego, konkretnego pierwowzoru: "Jest raczej wypadkową różnych życiorysów i moich obserwacji i jak każda z moich bohaterek jest też w pewnym sensie mną, ma pewne moje cechy i doświadczenia" - mówiła w wywiadach. Wykorzystane w filmie wiersze wyszły spod pióra poetki Anny Piwkowskiej. Zdjęcia do filmu kręcono w Warszawie, Kłodzku, Trójmieście i Londynie, a główną rolę zagrała Magdalena Cielecka, która zadebiutowała na ekranie we wcześniejszym filmie Barbary Sass, "Pokuszenie". Akcja filmu rozpoczyna się w roku 1980 i obejmuje kilka lat z życia bohaterki. Anna, 18 - latka z małego miasteczka, początkująca poetka, dowiaduje się, że jest ciężko chora na serce. Lekarze dają jej 2 - 3 lata życia. Wrażliwa z natury dziewczyna zaczyna reagować na wszystko jeszcze bardziej emocjonalnie. Gdy mija pierwszy szok, Anna łapczywie rzuca się na życie, krótki czas, jaki jej pozostał, stara się przeżyć jak najpełniej, jak najgłębiej, jak najprawdziwiej. Musi się śpieszyć, dlatego popełnia wiele błędów, potrafi być okrutna i egoistyczna, ranić nawet najbliższych. Ale najbardziej rani siebie. W sanatorium, do którego jedzie w oczekiwaniu na operację, poznaje niewiele starszego od siebie Piotra, studenta gdańskiej ASP. Zakochuje się w nim i po krótkiej znajomości postanawia poślubić. Chłopak próbuje delikatnie wyperswadować jej ten pomysł, lecz Anna rozwiewa jego obawy. Po uroczystości Piotr wraca do Gdańska, obiecuje regularnie odwiedzać młodą żonę. Na wieść, że wyrażono zgodę na jej operację w Londynie, Anna jedzie do Gdańska, by podzielić się z mężem tą radosną nowiną. Z przerażeniem dowiaduje się, że Piotr popełnił samobójstwo: był schizofrenikiem, nie powinien opuszczać szpitala. Anna długo rozpacza po jego śmierci, traci wiarę w Boga, w sens istnienia. Pisze wciąż nowe wiersze, ale wątpi, by były coś warte. Dzięki staraniom matki i niewidomego redaktora Jacka, którego Anna kiedyś poznała, jedna z gazet publikuje jej wiersze. Wkrótce dziewczyna ma pierwszy wieczór autorski, ale publiczność bardzo różnie odbiera jej twórczość. Jacek przekonuje ją jednak, że "pisanie jest jak narkotyk", nie da się go odstawić z dnia na dzień. Trzeba wciąż próbować. Anna wyjeżdża do Londynu, na przystani żegna ją zakochany Jacek. Po udanej operacji dziewczyna odzyskuje energię i radość. Pierwszy, opublikowany w Polsce tomik wierszy wprawia ją w euforię. Anna wdaje się w romans z jednym z lekarzy, myśli o pozostaniu w Anglii na stałe i informuje o tym Jacka. Kiedy jednak Gordon ją porzuca, a w Polsce zostaje ogłoszony stan wojenny, Anna - pod naciskiem kuzynów, którzy ją gościli - wraca do Polski. Rozpoczyna studia na wydziale filozofii, jak szalona tworzy nowe wiersze, dostaje mieszkanie w Domu Literata. Zachłannie rzuca się też w nowe związki z mężczyznami. Zyskuje środowiskową sławę, ale wciąż nie może trafić na wielką miłość. Głód wrażeń, chęć upewnienia się, czy jest zdrowa, sprawiają, że zaczyna palić, nie odmawia sobie alkoholu. Odrzucona przez kolejnego kochanka, Jurka, bardzo podobnego zewnętrznie do Piotra, ale zimnego i cynicznego, bezskutecznie próbuje odzyskać uczucie Jacka. Tymczasem bóle serca wracają, konieczna jest druga operacja.