TV Polonia Niedziela, 11.04.2021 07:00 BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2366 Serial obyczajowy, 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Jakub Skoczeń Scenariusz: Tomasz Wojtczuk, Paweł Jurek, Brunon Hawryluk Zdjęcia: Janusz Gauer Psc, Michał Jaskulski, Łukasz Łasica, Jarosław Szmidt Aktorzy: Izabela Zwierzyńska, Marcin Perchuć, Witold Sosulski, Anna Pentz, Marieta Żukowska, Lesław Żurek, Małgorzata Potocka, Kamila Kamińska, Grażyna Brodzińska, Zbigniew Buczkowski, Anna Gornostaj, Sławomira Łozińska, Jan Pęczek, Krzysztof Kiersznowski, Zofia Zborowska Witek wyznaje Markowi, że Michalina poczęstowała go skrętem. Spanikowany Złoty od razu zaczyna rozważać wyprowadzkę, aby chronić syna przed narkotykami. Iwona ma do Marka pretensje, że w tych okolicznościach ona i ich córka - Wioletka - nie liczą się dla niego. Problemy są także na osiedlu "Pod sosnami". Arleta nie zwalnia tempa prób chóru. Zdzisio, Róża i Basia są bezradni, a Zenek odwiedza Stefana z propozycją dołączenia do zespołu. Wszyscy liczą na to, że Górka jako jedyny będzie umiał postawić się artystce. Bożena przychodzi do Dylskiej z oskarżeniami o dziwne SMS - y, a kiedy dentystka odpiera zarzuty, Stańska prosi o pomoc w znalezieniu nadawcy znajomego ze służb. Z kolei Jowita nakłania Prota, aby poszli razem do escape roomu, na co on się zgadza pod warunkiem, że to będzie ich randka. 07:30 KATYŃ Dramat historyczny, 117 min, Polska 2007 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Andrzej Wajda, Władysław Pasikowski, Przemysław Nowakowski Zdjęcia: Paweł Edelman, Marek Rajca Muzyka: Krzysztof Penderecki Aktorzy: Andrzej Chyra, Maja Ostaszewska, Artur Żmijewski, Danuta Stenka, Jan Englert, Magdalena Cielecka, Agnieszka Glińska, Paweł Małaszyński, Maja Komorowska, Władysław Kowalski, Antoni Pawlicki, Agnieszka Kawiorska, Siergiej Garmasz, Joachim Paul Assbock, Waldemar Barwiński, Sebastian Bezzel, Jacek Braciak i inni "Katyń" Andrzeja Wajdy nikogo nie oskarża wprost, a jedynie przedstawia obraz społeczeństwa na tle powojennych dylematów, obraz, na jaki wcześniej kino polskie się nie zdobyło. Przez pół wieku z przyczyn politycznych nie mogło, a przez następne kilkanaście lat zwyczajnie nie potrafiło. Wajda przełamuje tę niemoc, jeszcze raz budzi sumienia: pozwala zrozumieć, czym jest świadomość zbrodni i kłamstwa katyńskiego dla rodzin jej ofiar, ale także dla całego narodu. Ta wiedza zyskała na ekranie, mimo świadomie założonej rzeczowości, wymiar artystyczny: począwszy od inscenizacji wielkich scen, poprzez muzykę Krzysztofa Pendereckiego i niemal pozbawione barwy zdjęcia Pawła Edelmana, aż do wyrażającej głębokie przeżycie gry całego aktorskiego zespołu - pisał na łamach branżowego "Kina" Konrad J. Zarębski. Andrzej Wajda przez wiele lat nosił się z zamiarem nakręcenia filmu o tragedii katyńskiej. Nie tylko dlatego, że nazwisko jego ojca figuruje na liście ofiar tej zbrodni. Także ze względu na tych, którzy dopiero wchodzą na scenę dorosłego życia i jakże często zaprzątnięci wyłącznie chwilą obecną zapominają nazwy i daty najważniejsze dla polskiej historii i decydujące o narodowej tożsamości Polaków. - Nie tak dawno w jednym z telewizyjnych programów gimnazjalista zapytany, z czym kojarzy mu się 17 września, odpowiedział, że z jakimś świętem kościelnym. Może dzięki naszemu filmowi młody człowiek zapytany o Katyń, będzie potrafił odpowiedzieć coś więcej niż to, że Katyń to nazwa jakiejś miejscowości niedaleko od Smoleńska? - pytał z nadzieją Wajda w swoim przesłaniu zamieszczonym na internetowej stronie jego filmu. Chcąc dotrzeć do współczesnych dwudziesto - i trzydziestolatków, wychowanych w dużej mierze na MTV, serialach i grach komputerowych, reżyser zaprosił do współpracy przy tworzeniu scenariusza dwóch głośnych twórców młodszego pokolenia: Władysława Pasikowskiego, rodzimego speca od kina akcji i Przemysława Nowakowskiego, współtwórcę serialu "Na Wspólnej" i kontrowersyjnych "Egoistów", drapieżnego filmu o warszawskich dandysach A. D. 2000. W rezultacie powstała opowieść o tragedii Katynia widzianej z perspektywy kilku indywidualnych losów, zarówno żołnierzy, jak i ich rodzin, a zwłaszcza kobiet, matek, żon i córek. Wielka historia, choć w filmie obecna, służy głównie do odmalowania fabularnego tła, dzięki któremu widz ma lepiej zrozumieć motywacje bohaterów, ich dylematy, a przede wszystkim ich cierpienie. 17 września 1939 roku. Trwa exodus ludności cywilnej na wschód w nadziei na ocalenie przed hitlerowską nawałą. Na moście zdumieni uciekinierzy spotykają innych, uciekających w przeciwną stronę przed wkraczającą właśnie do Polski Armią Czerwoną. W zajmowanych wsiach i miastach bolszewicy ogłaszają, że przychodzą jako wyzwoliciele mas pracujących od ucisku burżuazji. Reprezentantem tej ostatniej jest według nich także Wojsko Polskie, więc żołnierze masowo brani są do niewoli. Taki los spotyka m. in. Andrzeja, rotmistrza 8. Pułku Ułanów z Krakowa. W prowizorycznym obozie jenieckim odnajduje go żona Anna z małą córeczką Niką. Anna ze łzami w oczach błaga, by przebrał się w cywilne ubranie i uciekł. Andrzej odmawia, powołując się na przysięgę żołnierską. Wkrótce wraz ze swoim pułkiem zostaje wywieziony do znacznie silniej strzeżonego obozu w Kozielsku. Tymczasem Anna po wielu perypetiach, niemal cudem ocalając życie swoje i dziecka, dociera do Krakowa, znajdującego się teraz pod jurysdykcją niemiecką. Zatrzymuje się u matki Andrzeja. Jego ojca, profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego, wraz z innymi pracownikami tej uczelni hitlerowcy podstępnie uwięzili i wywieźli do obozu w Sachsenhausen. Obu kobietom nie pozostaje nic innego jak czekać na swoich mężów. Po kilku miesiącach przychodzi wiadomość, że ojciec Andrzeja zmarł. W kwietniu 1943 roku Kraków obiega sensacyjna wiadomość o odnalezieniu zbiorowych mogił polskich oficerów w Katyniu. Wbrew wszelkiemu prawdopodobieństwu Anna nie chce dać wiary, że pośród ofiar jest Andrzej. 09:30 ZIARNO - UCZYNKI MIŁOSIERDZIA Magazyn, 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Józef Mika Scenariusz: Ewelina Grzebinoga, Adam Węgrzyn W Niedzielę Bożego Miłosierdzia przyjrzymy się w "Ziarnie" wszystkim uczynkom miłosierdzia. Czym są uczynki miłosierdzia? Jak je spełniać? Jak upominać, żeby ktoś się nie obraził? Jak pomagać? Jak dzieci mogą kogoś nakarmić albo przyodziać? Na te pytania poszukamy odpowiedzi w kolejnym odcinku "Ziarna". Faustynka odwiedzi Dom św. Faustyny w Ostrówku. Poszuka informacji o Helenie Kowalskiej, czyli św. Siostrze Faustynie. Dzieci dowiedzą się, jakie zadania dostała s. Faustyna od samego Pana Jezusa. Nie zabraknie również zadań na najbliższy tydzień, które wyznaczy ks. Adam. 12:50 NIE POLECIELI... Reportaż, 23 min, Polska, 2015 Autor: Bogumił Rawicz Na liście pasażerów prezydenckiego TU 154 M byli prawie do ostatnich chwil przed tragicznym lotem do Smoleńska 10 kwietnia 2010 roku. Zofia Kruszyńska - Gust z kancelarii prezydenta Lecha Kaczyńskiego jako jedyna nie stawiła się do odprawy, bo nagle zachorowała. Inni wykreślali się z listy praktycznie aż do ostatnich chwil tuż przed odlotem. Bo miał urodzić się syn, bo nagła choroba, bo miejsce wypadało odstąpić komuś starszemu, bo w kraju niespodziewanie zatrzymały inne obowiązki lub też wizyta w Katyniu miała być już kolejną, a inni nie byli ani razu. Wspomniana Zofia Kruszyńska - Gust, Jan Ołdakowski - dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego, Jan Englert - aktor, Jerzy Smoszna - prezydencki lekarz, Maciej Chojnowski - prezydencki fotograf i wielu innych po 10 kwietnia otrzymało chciałoby się powiedzieć w darze od Opatrzności drugie życie, bo.. nie polecieli. Reportaż "Nie polecieli" jest zapisem wspomnień, przemyśleń i refleksji dotyczących sensu ocalenia wybranych osób niedoszłych pasażerów prezydenckiego Tupolewa. 13:15 AKTORKA BEZ GRANIC. POLSKI TEATR W TORONTO Film dokumentalny, 50 min, Polska, 2019 Reżyseria: Marta Węgiel Scenariusz: Marta Węgiel Zdjęcia: Wojciech Kursa, Roman Piotrowski, Andrzej Misaczek Sylwetka Marii Nowotarskiej, aktorki filmowej i teatralnej, związanej z wieloma kreacjami na deskach Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie. W 1990 r. wyjechała do Kanady, gdzie wraz z córką założyła Polski Teatr w Toronto. 14:15 JAN SERCE - ODC. 1/10 - SWATY Serial obyczajowy, 60 min, Polska 1981 Reżyseria: Radosław Piwowarski Scenariusz: Radosław Piowowarski, Zbigniew Kamiński Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Seweryn Krajewski Aktorzy: Kazimierz Kaczor, Jadwiga Kuryluk, Hanna Stankówna, Irena Maślińska, Wiesław Michnikowski, Anna Nehrebecka, Marian Kociniak, Włodzimierz Musiał, Czesław Nogacki, Magda Scholl, Jan Himilsbach, Władysław Kowalski i inni "Bohaterowie - nieudacznicy nie pasują na protagonistów seriali, zauważa krytyk filmowy. - Potwierdza to kilkudziesięcioletnia historia gatunku. Bohaterem bywa tu zwykle człowiek silny, zwycięski, obdarzony jeśli nie nadzwyczajną inteligencją, to przynajmniej intuicją i sprytem, a najczęściej jednym i drugim (...)"Jan Serce" ma całkowcicie odmiennego bohatera. Safanduła, nieudacznik, naiwny idealista, ktoś, komu się nieustannie nie wiedzie, ale jest tak szlachetny, tak prawy i czysty, że może aż nazbyt dosłownie autorzy scenariusza nadali mu tożsamość: Serce". Serial Radosława Piwowarskiego wywołał burzę. Zebrał więcej opinii krytycznych, nawet złośliwych, niż pochlebnych. "Jest on"przeciwko"widzom. Ma antybohatera zamiast bohatera. Jest refleksyjny, a nie widowiskowy" - przyznał reżyser po obejrzeniu serialu z pozycji widza, po paru latach od ukończenia realizacji. Zastrzegł jednak, że nic - poza ewentualnym dopracowaniem poszczególnych scen - w swoim filmie by nie zmienił. "Bo serial w zamyśle Zbyszka Kamińskiego i moim taki właśnie miał być. My w roku 1978 wymyśliliśmy sobie bohatera "na przekór" ówczesnym wzorcom, Człowieka, który się nie przepycha łokciami do kariery. Nie ma sukcesów, a wprost przeciwnie: przegrywa i głęboko przeżywa swoje porażki. Mnie taki człowiek zawsze będzie interesował bardziej niż typ zwycięzcy". Dziesięcioodcinkowy serial koncentrujący się wokół sercowych perypetii kanalarza z Woli dla jednych był bajką osadzoną w realiach lat 70. , ckliwym melodramatem dla naiwnych, spragnionych uczuć i szlachetnych uczynków w życiu szarym, smutnym i trudnym. Inni uznali, że "Jan Serce" w gruncie rzeczy jest moralitetem, odwołującym się do niezmiennych ludzkich tęsknot: za spokojnym życiem, dobrem, uczciwością. Te pragnienia uosabiał przede wszystkim główny bohater. Rola Jana Serce, napisana specjalnie z myślą o Kazimierzu Kaczorze, przysporzyła aktorowi sympatyków, choć wielu widzom kojarzy się on bardziej z postacią Leona Kurasia z "Polskich dróg". Przychylność telewizyjnej widowni zdobyła też Jadwiga Kuryluk jako filmowa matka Janka, wiecznie zatroskana o jego przyszłość. Atutem serialu była także muzyka Seweryna Krajewskiego. Jan Serce dobiega czterdziestki. Jest człowiekiem bardzo nieśmiałym, zwłaszcza w kontaktach z kobietami. Matka postanawia więc wyswatać syna. Odwiedza swoją dawną koleżankę i jej córkę, nieśmiałą i zakompleksioną starą pannę. Wygląda na to, że Janek i Lusia przypadli sobie do gustu. Podczas rewizyty Lusi w Warszawie Janek zdobywa się na odwagę. Oświadcza się dziewczynie i ku radości obu matek zostaje przyjęty. 16:05 LEŚNICZÓWKA - ODC. 244 Telenowela, 22 min, Polska, 2020 Reżyseria: Marcin Bortkiewicz, Radosław Dunaszewski Scenariusz: Małgorzata Giec, Monika Leszek, Piotr Mikołajczak, Łukasz Olszacki, Daria Rogozińska, Piotr Jasek, Ariadna Lewańska, Zdzisław Brochwicz, Marta Hryniak, Maciej Kowalewski Zdjęcia: Artur Zdral, Artur Zdral Aktorzy: Przemysław Bluszcz, Gizella Bortel, Marie Carrour, Łukasz Choroń, Marta Chyczewska, Beata Fido, Michał Gadomski, Arkadiusz Gołębiowski, Anna Gzyra, Arkadiusz Janiczek, Mateusz Korsak, Katarzyna Kozak, Katarzyna Kwiatkowska, Anna Moczulska, Grzegorz Pawlak Po ataku epilepsji Natalia trafia do szpitala. Przez całą noc na wieści o jej stanie zdrowia czekają Tadeusz i Czesława. Okazuje się, że stan Natalii jest stabilny, ale bliscy nie mogą z nią porozmawiać. Nieco później odwiedza ją Jacek. Przynosi jej laurkę od córki. Kiedy Mondrasiuk opusza salę, wpada na Magdę. Po południu do szpitala przyjeżdżają Czesława i Tadeusz, ale Natalia nie chce ich widzieć. Prosi za to o spotkanie z Dagmarą. Przygnębiony Kurek opuszcza mieszkanie Krawczyka, w którym był maglowany przez Beatkę, Edytę i prawnika. Zauważa samochód, a osoba, która z niego wysiada wzbudza w Wieśku przerażenie. W jednej z warszawskich restauracji siedzą Aneta i Wiesiek. Dłubała wręcza mu dwie koperty, w jednej są pieniądze, a w drugiej dowód na powiązanie Kurka z beczkami Karcza. Tymczasem Beatka wpada do mieszkania Krawczyka chce, by prawnik zadzwonił do urzędu gminy i dowiedział się, co zawiera nieczynna strona urzędu. Beatka przejmuje dowodzenie - ignoruje obawy Wieśka i każe mu przeszukać telefon Anety. Kurek wpada w panikę. Do biurka Wigrowskiego podchodzi Kowalski i rzuca na blat kartkę z adresami. Wyjaśnia zdziwionemu koledze, że to na wypadek, gdyby zaczęli szukać Mirosa. Policjanci dostrzegają przełożonego w towarzystwie mężczyzny wyglądającego na prokuratora. W tym samym czasie Miłka pomaga Bogdanowi w jedzeniu obiadu. Nagle do sali wchodzi dwóch mężczyzn i bez słowa wyjaśnienia zaczynają rozstawiać reporterski sprzęt. Pielęgniarka próbuje ich wyprosić, ale zjawia się Janusz i zaczyna udzielać instrukcji dziennikarzom. Nowicki oświadcza Wigrowskiemu i Kowalskiemu, że prokurator odwiedził ich w związku z oskarżeniami, które wniósł przeciw nim Karcz. 16:30 LEŚNICZÓWKA - ODC. 245 Telenowela, 21 min, Polska, 2020 Reżyseria: Radosław Dunaszewski, Marek Bukowski Scenariusz: Ariadna Lewańska, Zdzisław Brochwicz, Marta Hryniak, Maciej Kowalewski, Izabela Aleksandrowicz, Monika Leszek, Piotr Mikołajczak, Daria Rogozińska, Piotr Jasek Zdjęcia: Artur Zdral, Artur Zdral Aktorzy: Marek Bukowski, Iwona Cichosz, Marta Chyczewska, Jolanta Fraszyńska, Michał Gadomski, Arkadiusz Janiczek, Julia Kostow, Ireneusz Kozioł, Kamil Mróz, Andrzej Niemirski, Przemysław Stippa, Milena Suszyńska, Krystyna Tkacz, Agata Turkot W swoim biurze Krzysztof siedzi przy komputerze, ma włączoną płytę relaksacyjną. Przygnębiony Robert próbuje po raz kolejny przeprosić przyjaciela za swoje zachowanie, ale ten go zbywa. W końcu oświadcza, że musi jechać po córkę na lotnisko! Pola tonie w objęciach stęsknionej mamy. Rodzice starają się o nic nie pytać. Po powrocie do Leśniczówki Pola sama przychodzi do mamy i deklaruje, że odpowie jej na wszystkie pytania. Niebawem w domu Antoniego zjawia się Krystyna i przekazuje rzeczy, które Pola zostawiła w Stanach u Bena. Kasia proponuje jej herbatę, ale kobieta nie chce się spotkać z Polą. Katarzyna z ogromnym zaangażowaniem sprząta kuchnię, gdy zjawia się Zuzka. Dziewczynka informuje matkę, że Pola chce pracować na budowie. Kobieta natychmiast dzwoni do Krzysztofa. Dziwne doniesienia Zuzi się potwierdzają. Gdy do drzwi domu Beatki zbliża się Edytka, na progu staje Wigrowski. Jedynak przejrzała telefon Anety, który ukradł jej Kurek. Znalazła wiele połączeń z sołtysem, ale też odkryła, że Dłubała kontaktowała się z Jasińskim, który jest prezesem ECOTRI! Beatka i Edytka postanawiają działać. Zjawiają się w Borowiku i biorą na celownik recepcjonistę. Dołącza do nich Artur, którego materialne argumenty przekonują pracownika hotelu do pomocy. Sołtys dzwoni do Jasińskiego i informuje go, że Aneta chce, by przyniósł jej projekt. Edward uspokaja Gałka i deklaruje, że za chwilę zadzwoni do Dłubały. 17:20 M JAK MIŁOŚĆ - ODC. 1570* Serial obyczajowy, 43 min, Polska, 2021 Reżyseria: Eugeniusz Pankov Scenariusz: Katarzyna Terechowicz, Alina Puchała, Marta Kuszewska Zdjęcia: Maciej Majchrzak Muzyka: Bartosz Chajdecki, Sebastian Krajewski Aktorzy: Dorota Chotecka, Krystian Domagała, Teresa Lipowska, Krzysztof Tyniec, Tomasz Oświeciński, Małgorzata Lewińska, Barbara Wypych, Jakub Kucner, Iwo Wiciński, Tomasz Kollarik, Teresa Dzielska, Karina Woźniak, Małgorzata Pieńkowska, Sławomir Holland, Monika Mielnicka Basia Rogowska nadal spotyka się z Dawidem i w końcu wyznaje chłopakowi, że jest w nim zakochana. Maria odkrywa, że rodzina Jaszewskich od lat żyje w kłamstwie i wcale nie jest tak szczęśliwa, na jaką wygląda. Z kolei Sonia nadal walczy o to, by na nowo zbliżyć się do Janka, choć ukochany cały czas uparcie ją odtrąca. Na posterunku w Lipnicy zjawia się policjantka - podkomisarz Ewa Grzymska - która ma zastąpić Janka Morawskiego na stanowisku komendanta. Tymczasem Lilka zauważa, że jej matka zaczęła nagle unikać Staszka i postanawia użyć podstępu, by naprawić ich relacje. 20:20 OSIECKA - ODC. 5* Serial biograficzny, 45 min, Polska, 2020 Reżyseria: Michał Rosa Scenariusz: Aneta Wróbel, Maciej Karpiński Muzyka: Adam Lepka Aktorzy: Eliza Rycembel, Maria Pakulnis, Jan Frycz, Jędrzej Hycnar, Mikołaj Roznerski, Barbara Garstka, Adam Turczyk, Jan Marczewski, Marcin Januszkiewicz, Mateusz Kmiecik, Jan Hrynkiewicz, Marcin Bubółka, Oskar Borkowski, Magdalena Smalara, Marcin Wojciechowski Osiecka na planie filmu "Niewinni czarodzieje" Andrzeja Wajdy realizuje swoją etiudę szkolną pt. Słoń. Nie czuje się potrzebna, nie ma też nadziei na powrót Hłaski do kraju. Kolega i autor muzyki do tej etiudy, Wojciech Solarz, opowiada jej o Wojtku Frykowskim i jego oryginalnym sposobie bycia. Agnieszka poznaje Frykowskiego w łódzkim SPATiF - ie i pozwala się zaprosić na szaloną wycieczkę samochodem, która będzie miała swój ciąg dalszy. 21:15 KATYŃ Dramat historyczny, 117 min, Polska 2007 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Andrzej Wajda, Władysław Pasikowski, Przemysław Nowakowski Zdjęcia: Paweł Edelman, Marek Rajca Muzyka: Krzysztof Penderecki Aktorzy: Andrzej Chyra, Maja Ostaszewska, Artur Żmijewski, Danuta Stenka, Jan Englert, Magdalena Cielecka, Agnieszka Glińska, Paweł Małaszyński, Maja Komorowska, Władysław Kowalski, Antoni Pawlicki, Agnieszka Kawiorska, Siergiej Garmasz, Joachim Paul Assbock, Waldemar Barwiński, Sebastian Bezzel, Jacek Braciak i inni "Katyń" Andrzeja Wajdy nikogo nie oskarża wprost, a jedynie przedstawia obraz społeczeństwa na tle powojennych dylematów, obraz, na jaki wcześniej kino polskie się nie zdobyło. Przez pół wieku z przyczyn politycznych nie mogło, a przez następne kilkanaście lat zwyczajnie nie potrafiło. Wajda przełamuje tę niemoc, jeszcze raz budzi sumienia: pozwala zrozumieć, czym jest świadomość zbrodni i kłamstwa katyńskiego dla rodzin jej ofiar, ale także dla całego narodu. Ta wiedza zyskała na ekranie, mimo świadomie założonej rzeczowości, wymiar artystyczny: począwszy od inscenizacji wielkich scen, poprzez muzykę Krzysztofa Pendereckiego i niemal pozbawione barwy zdjęcia Pawła Edelmana, aż do wyrażającej głębokie przeżycie gry całego aktorskiego zespołu - pisał na łamach branżowego "Kina" Konrad J. Zarębski. Andrzej Wajda przez wiele lat nosił się z zamiarem nakręcenia filmu o tragedii katyńskiej. Nie tylko dlatego, że nazwisko jego ojca figuruje na liście ofiar tej zbrodni. Także ze względu na tych, którzy dopiero wchodzą na scenę dorosłego życia i jakże często zaprzątnięci wyłącznie chwilą obecną zapominają nazwy i daty najważniejsze dla polskiej historii i decydujące o narodowej tożsamości Polaków. - Nie tak dawno w jednym z telewizyjnych programów gimnazjalista zapytany, z czym kojarzy mu się 17 września, odpowiedział, że z jakimś świętem kościelnym. Może dzięki naszemu filmowi młody człowiek zapytany o Katyń, będzie potrafił odpowiedzieć coś więcej niż to, że Katyń to nazwa jakiejś miejscowości niedaleko od Smoleńska? - pytał z nadzieją Wajda w swoim przesłaniu zamieszczonym na internetowej stronie jego filmu. Chcąc dotrzeć do współczesnych dwudziesto - i trzydziestolatków, wychowanych w dużej mierze na MTV, serialach i grach komputerowych, reżyser zaprosił do współpracy przy tworzeniu scenariusza dwóch głośnych twórców młodszego pokolenia: Władysława Pasikowskiego, rodzimego speca od kina akcji i Przemysława Nowakowskiego, współtwórcę serialu "Na Wspólnej" i kontrowersyjnych "Egoistów", drapieżnego filmu o warszawskich dandysach A. D. 2000. W rezultacie powstała opowieść o tragedii Katynia widzianej z perspektywy kilku indywidualnych losów, zarówno żołnierzy, jak i ich rodzin, a zwłaszcza kobiet, matek, żon i córek. Wielka historia, choć w filmie obecna, służy głównie do odmalowania fabularnego tła, dzięki któremu widz ma lepiej zrozumieć motywacje bohaterów, ich dylematy, a przede wszystkim ich cierpienie. 17 września 1939 roku. Trwa exodus ludności cywilnej na wschód w nadziei na ocalenie przed hitlerowską nawałą. Na moście zdumieni uciekinierzy spotykają innych, uciekających w przeciwną stronę przed wkraczającą właśnie do Polski Armią Czerwoną. W zajmowanych wsiach i miastach bolszewicy ogłaszają, że przychodzą jako wyzwoliciele mas pracujących od ucisku burżuazji. Reprezentantem tej ostatniej jest według nich także Wojsko Polskie, więc żołnierze masowo brani są do niewoli. Taki los spotyka m. in. Andrzeja, rotmistrza 8. Pułku Ułanów z Krakowa. W prowizorycznym obozie jenieckim odnajduje go żona Anna z małą córeczką Niką. Anna ze łzami w oczach błaga, by przebrał się w cywilne ubranie i uciekł. Andrzej odmawia, powołując się na przysięgę żołnierską. Wkrótce wraz ze swoim pułkiem zostaje wywieziony do znacznie silniej strzeżonego obozu w Kozielsku. Tymczasem Anna po wielu perypetiach, niemal cudem ocalając życie swoje i dziecka, dociera do Krakowa, znajdującego się teraz pod jurysdykcją niemiecką. Zatrzymuje się u matki Andrzeja. Jego ojca, profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego, wraz z innymi pracownikami tej uczelni hitlerowcy podstępnie uwięzili i wywieźli do obozu w Sachsenhausen. Obu kobietom nie pozostaje nic innego jak czekać na swoich mężów. Po kilku miesiącach przychodzi wiadomość, że ojciec Andrzeja zmarł. W kwietniu 1943 roku Kraków obiega sensacyjna wiadomość o odnalezieniu zbiorowych mogił polskich oficerów w Katyniu. Wbrew wszelkiemu prawdopodobieństwu Anna nie chce dać wiary, że pośród ofiar jest Andrzej. 23:20 SZLAK NADZIEI - /5/ Reality show, 42 min, Polska, 2020 Reżyseria: Dariusz Goczał Scenariusz: Dariusz Goczał, Mikołaj Wit Wykonawcy: Ida Nowakowska (prowadząca), Łukasz Nowicki Uczestnicy wyprawy przemierzają ośnieżone góry Tien - szan w Kazachstanie. Dalsza część szlaku nadziei prowadzi grupę do miejscowości Dolinka w pobliżu Karagandy. Wizyta w jednym z największych stalinowskich łagrów stanowi dla nich ogromne przeżycie. Kolejny wieczór ekipa spędza w serdecznej gościnie u mieszkającej w Karagandzie Polonii. Wzruszające spotkanie z panem Wiktorem na długo pozostanie w pamięci całej szóstki. 00:10 M JAK MIŁOŚĆ - ODC. 1570* Serial obyczajowy, 43 min, Polska, 2021 Reżyseria: Eugeniusz Pankov Scenariusz: Katarzyna Terechowicz, Alina Puchała, Marta Kuszewska Zdjęcia: Maciej Majchrzak Muzyka: Bartosz Chajdecki, Sebastian Krajewski Aktorzy: Dorota Chotecka, Krystian Domagała, Teresa Lipowska, Krzysztof Tyniec, Tomasz Oświeciński, Małgorzata Lewińska, Barbara Wypych, Jakub Kucner, Iwo Wiciński, Tomasz Kollarik, Teresa Dzielska, Karina Woźniak, Małgorzata Pieńkowska, Sławomir Holland, Monika Mielnicka Basia Rogowska nadal spotyka się z Dawidem i w końcu wyznaje chłopakowi, że jest w nim zakochana. Maria odkrywa, że rodzina Jaszewskich od lat żyje w kłamstwie i wcale nie jest tak szczęśliwa, na jaką wygląda. Z kolei Sonia nadal walczy o to, by na nowo zbliżyć się do Janka, choć ukochany cały czas uparcie ją odtrąca. Na posterunku w Lipnicy zjawia się policjantka - podkomisarz Ewa Grzymska - która ma zastąpić Janka Morawskiego na stanowisku komendanta. Tymczasem Lilka zauważa, że jej matka zaczęła nagle unikać Staszka i postanawia użyć podstępu, by naprawić ich relacje. 01:00 POLACY NAD BRZEGAMI DNIESTRU Reportaż, 25 min, Polska, 2019 Naddniestrze to wciśnięty pomiędzy Ukrainę a graniczący z Mołdawią brzeg Dniestru wąski pasek terytorium, w niektórych miejscach nieprzekraczający kilku kilometrów szerokości. Oficjalnie jest to nadal część Mołdawii, ale de facto od wojny domowej w 1990 r. Naddniestrze przy wsparciu rosyjskiej armii ogłosiło niezależność od Mołdawii. Naddniestrze ma bliskie historyczne związki z Polską. Część jego terytorium to dawne tereny Pierwszej Rzeczpospolitej. W każdej większej miejscowości można znaleźć polskie ślady. W północnej jego części znajdują się dwie oddalone od siebie o kilka kilometrów wioski, Raszków i Swoboda Raszków. Obecnie w obu tych miejscowościach funkcjonują najbardziej żywe i aktywne grupy Polonusów w całym Naddniestrzu. Działają tam filie stowarzyszenia polonijnego Jasna Góra, w szkołach już od czasów pierestrojki odbywają się lekcje z języka polskiego, jako drugiego języka obcego. Parafię prowadzą polscy księża sercanie, a nabożeństwa są odprawiane po polsku. Zdjęcia do reportażu koncentrują się na filmowaniu życia ludzi w tych dwóch miejscowościach. Wiosną odbywają się tam przygotowania do festiwalu Polska Wiosna. Do występów przygotowują się różne grupy artystyczne, dziecięce, młodzieżowe, emeryci oraz wiele niezależnych lokalnych artystów. Trzonem narracji będzie osoba Natalii Sieniawskiej założycielki stowarzyszenia Jasna Góra i naturalnego lidera całej Polonii Naddniestrzańskiej. Są tam też urodzeni lokalnie księża sercanie, mówiący biegle po polsku. Jest wiele rodzin, które zdały egzamin na kartę Polaka i mają silny duchowy związek z polską tradycją. 04:45 SANATORIUM MIŁOŚCI S.III - ODC. 1 Reality show, 47 min, Polska, 2021 Reżyseria: Katarzyna Kawecka Scenariusz: Katarzyna Kawecka, Piotr Poraj - Poleski Zdjęcia: Wojciech Szczygielski Wykonawcy: Marta Manowska (prowadząca) Trzeci sezon Sanatorium Miłości. Dwunastka seniorów rusza po przygodę swego życia. Mają nadzieję na miłość, przyjaźń, a co najmniej na świetną zabawę. Mężczyźni i kobiety, którzy jeszcze nie widzą się nawzajem, mają chwilę na pierwsze wrażenia i rozmowy o wymarzonych partnerach i oczekiwaniach wobec programu. Następnie wsiadają do busów, które wiozą ich do przepięknej Polanicy Zdrój, gdzie spędzą najbliższy miesiąc. Tam czeka na nich Marta Manowska, która serdecznie wita obie grupy. Nareszcie nadchodzi moment, kiedy panie i panowie poznają się - zaczynają się rozmowy, padają komplementy, nieśmiało zawiązują pierwsze sympatie. Okazją, żeby poznać się lepiej, są szybkie randki, tzw. speed - dating. Teraz zaczyna naprawdę iskrzyć. Widzimy już kto jest grupowym żartownisiem, kto lubi flirtować, a kto jest bardziej stonowany. Następnie bohaterowie meldują się w sanatorium.