TVP Kultura Wtorek, 07.04.2020 08:00 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - PAWEŁ RZEWUSKI Dysk./wywiad/debata, 10 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Piotr Gociek (prowadzący) Gościem programu "Studio Kultura - Rozmowy" jest Paweł Rzewuski, autor "Grzechów Paryża Północy" - książki o mrocznym życiu przedwojennej Warszawy. 08:15 24 GODZINY Z SIGISMONDO - FESTIWAL OPERA RARA 2020 Reportaż, 15 min, Polska, 2020 Scenariusz: Mateusz Baran Zdjęcia: Andrzej Misaczek Reportaż opowiada o Festiwalu Opera Rara w Krakowie, który odbył się w styczniu 2020 roku. Pokazane w ramach festiwalu wyjątkowe dzieło sztuki operowej Rossiniego zatytułowane "Sigismondo, czyli Zygmunt", którego akcja dzieje się w otoczeniu pewnego polskiego monarchy, każe myśleć o Zygmuncie Starym, Zygmuncie Auguście czy Zygmuncie III Wazie jako jego głównym bohaterze. Librecista jednak, zamiast fabularyzować wątki z biografii autentycznych władców, stworzył postać fikcyjnego piastowskiego króla panującego w kraju ze stolicą w Gnieźnie. Pełne wirtuozerii i wokalnych fajerwerków dzieło z 1814 roku zostało pokazane w Polsce po raz pierwszy, reżyserem opery jest Krystian Lada, laureat nagrody MORTIER Next Generation przyznawanej co dwa lata młodemu artyście, który u progu kariery dowiódł już wyjątkowego talentu. Capellę Cracoviensis poprowadził Jan Tomasz Adamus, zaś w obsadzie szereg gwiazd na czele z wybitnym kontratenorem Franco Fagiolim w roli tytułowej. Reportaż opowiada o przygotowaniach do spektaklu, napięciu, jakie towarzyszyło twórcom przed premierą. 11:00 RODZINA POŁANIECKICH - ODC. 2/7 MIĘDZY NIENAWIŚCIĄ A MIŁOŚCIĄ Serial obyczajowy, 79 min, Polska 1978 Scenariusz na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza: Andrzej Mularczyk, Bożena Hlebowicz Reżyseria: Jan Rybkowski Zdjęcia: Marek Nowicki Muzyka: Wojciech Kilar Występują: Anna Nehrebecka, Andrzej May, Andrzej Chrzanowski, Teresa Lipowska, Jan Englert, Czesław Wołłejko, Bronisław Pawlik, Ewa Żukowska, Ewa Szykulska, Anna Milewska, Andrzej Seweryn, Leonard Pietraszak, Alicja Jachiewicz, Lucjan Fogiel, Andrzej Precigs i inni Stanisław Połaniecki odwiedza austriackie miasteczko Reichenhall, gdzie przebywa jego znajoma z Warszawy, pani Emilia Chwastowska, z ciężko chorą na serce córeczką Litką. Stach czeka na ostateczne załatwienie sprawy długu hipotecznego, który odsprzedał, by odzyskać pieniądze pożyczone przed laty panu Pławickiemu. Krzemień zostaje wystawiony na licytację, Pławicki z córką muszą przenieść się do Warszawy. Zlicytowany majątek kupuje zapobiegliwy adwokat Maszko, znajomy Połanieckiego, pragnąc ofiarować go Maryni jako prezent ślubny. Panna Pławicka odmawia jednak swojej ręki adwokatowi. Litka coraz bardziej zapada na zdrowiu. Stach i Marynia odwiedzają swoją małą przyjaciółkę. Spotykają się w mieszkaniu pani Emilii, jednak w ich wzajemnych kontaktach wyraźnie wyczuwalne jest napięcie. Oboje nie potrafią przełamać niechęci, jaka zrodziła się pomiędzy nimi w związku ze sprawą Krzemienia. 12:25 MARCHENBILDER - OBRAZKI Z BAJEK Film animowany, 29 min, Polska, 1998 Reżyseria: Marek Skrobecki Scenariusz: Ireneusz Janik Zdjęcia: Andrzej Jaroszewicz, Mikołaj Jaroszewicz Poetycka opowieść o marzeniach i tęsknocie za idealną sztuką. Bohaterem jest genialny dziewiętnastowieczny muzyk Joachim (pierwowzorem postaci mógłby być np. Franciszek Schubert albo Robert Schumann). Twórca żyjący gdzieś na pograniczu świata realnego i własnego szaleństwa - a może geniuszu? Człowiek, który kieruje swoim losem, a może tylko podąża za blaskiem i mrokiem kobiet (takich jak Clara Wieck - żona Schumanna, Konstancja Mozart czy tajemnicza Rozamunda), które spotyka na swojej drodze. Oprawę do obrazu tworzą dzieła muzyczne wielkich romantyków: Kwintet A - dur Wolfganga Amadeusza Mozarta, Sonata Arpeggione Franciszka Schuberta i tytułowe Marchenbilder Roberta Schumanna. Premiera kinowa prezentowanego filmu miała miejsce na XIV Warszawskim Festiwalu Filmowym. Obraz został zakwalifikowany na 41. Internationales Leipziger Festival Fur Dokumentar Und Anomationsfilm, Festival Internacional De Cinema De Animacao Espinho `98, International Trickfilmschau `98 Schorndorf, Camerimage `98, otwierał ponadto IX Festiwal Mediów w Łodzi. "Obrazki z bajek" uznane zostały za najlepszy polski animowany film autorski w 1998 roku, a na Festiwalu OFAFA w Krakowie zdobyły Dyplom Honorowy "Złota Kreska". Zdjęcia zrealizował wybitny operator filmowy Andrzej Jaroszewicz, a scenografię zaprojektował, debiutujący w filmie, uznany scenograf teatralny i operowy, Ryszard Kaja. 13:00 TRZY MŁYNY - ODC. 2/3 - MŁYN NAD LUTYNIĄ Miniserial obyczajowy, 50 min, Polska, 1985 Reżyseria: Jerzy Domaradzki Scenariusz: Jerzy Domaradzki, Bolesław Michałek Zdjęcia: Wit Dąbal Muzyka: Jerzy Satanowski Aktorzy: Edward Żentara, Franciszek Pieczka, Anna Milewska, Monika Kuklińska, Olaf Lubaszenko, Bogusław Augustyn Kameralny dramat psychologiczny - ekranizacja opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza "Młyn nad Lutynią". Podobnie jak w dwóch pozostałych odcinkach miniserii "Trzy młyny", miejscem akcji jest młyn, a cała historia rozgrywa się w czasie okupacji. Młody bohater Jarogniew, osierocony przez rodziców, powraca do kraju z Francji, dokąd przed wojną wyemigrowała jego rodzina. Chłopiec niespełna piętnastoletni czuje się w domu dziadków obco. Imponuje mu potęga zwycięskich wojsk niemieckich, sam też po części czuje się Niemcem - jego matka, córka starego Durczaka, wyszła za mąż po romansie z niemieckim dziedzicem. Chłopak zapisuje się do Hitlerjugend, uczestniczy w pacyfikacji kościoła. Proboszcza ratuje od śmierci Durczak, dziadek Jarogniewa. Ksiądz Ryba ukrywa się u gajowego Grzesiaka. Mieszka tam także Bolka, siostrzenica właściciela, wielka miłość Jarogniewa. Dziewczyna jednak nie chce się już z nim przyjaźnić. Urażony w swych uczuciach Jaro wydaje kryjówkę księdza swoim hitlerowskim przełożonym. Niemcy aresztują kapłana, znęcają się nad Bolką. Durczak przyprowadza do młyna, gdzie mieszka z żoną i wnukiem, skatowaną dziewczynę, która opowiada o zbrodni Jarogniewa. Rankiem dziadek budzi chłopaka, każe mu założyć faszystowski mundur. Prowadzi Jarogniewa do lasu. 14:00 SCENA KLASYCZNA - (40) AGNIESZKA BUDZIŃSKA BENNETT Koncert, 35 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Agnieszka Budzińska Bennett Bohaterką kolejnego odcinka Sceny klasycznej jest Agnieszkę Budzińską - Bennett, śpiewaczka, interpretatorka i badaczka muzyki średniowiecznej. Artystka jest absolwentką szwajcarskiej Scholi Cantorum Basiliensis, doktorem muzykologii, założycielką Ensemble Peregrina specjalizującym się w wykonawstwie muzyki średniowiecznej, z którym nagrała już dziewięć płyt. Współpracuje z licznymi zespołami muzyki dawnej, prezentując repertuar średniowieczny na najważniejszych festiwalach w całej Europie, Azji oraz USA. Nagrała ponad 20 albumów dla międzynarodowych wytwórni (Raumklang, Glossa, Rame, Brilliant Classics). Od roku 2016 kieruje 10 - płytowym projektem nagraniowym Mikołaj Gomółka Opera Omnia, kierując Chórem Polskiego Radia. Dwukrotnie nominowana do Paszportów Polityki (2012 i 2013). W programie usłyszymy pieśni maryjne i lamenty, tak świeckie jak i religijne wykonywane w różnych językach. Zabrzmią też utwory Piotra Abelarda oraz Hildegardy z Bingen, postaci dla literatury, filozofii i muzyki średniowiecznych bardzo ważnych. 14:35 POJEDYNKI STULECIA - MAREK NOWAKOWSKI - ROMAN BRATNY Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2018 Reżyseria: Jarosław Ostaszkiewicz Scenariusz: Mikołaj Mirowski Wykonawcy: Jarosław Ostaszkiewicz, Marta Perchuć - Burzyńska W kolejnym odcinku "Pojedynków stulecia" ścierają się ze sobą postawy twórcze dwóch niezwykłych prozaików: Marka Nowakowskiego i Romana Bratnego. Dwa literackie obrazy Warszawy i jeden obraz męskości. Niezłomni bohaterowie wykrwawiający się w powstaniu warszawskim i powojenny margines próbujący odnaleźć się w odbudowanej stolicy. Stanowiący kwiat polskiej młodzieży Kolumbowie i Benek Kwiaciarz, awangarda lumpenploretariatu. Który wizerunek stolicy jest bardziej pociągający - Bratnego czy Nowakowskiego? Kto wygra ten pojedynek stulecia? O tym rozmawiają zaproszeni do studia gościa. 15:00 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - PŁOCK Reportaż, 6 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Wykonawcy: Krzysztof Grzybowski (prowadzący), Katarzyna Sanocka (prowadząca) W kolejnym odcinku będziemy sprawdzać, czego o naszej przeszłości możemy się dowiedzieć w takim miejscu jak Płock. Płock należy do najstarszych i najważniejszych ośrodków miejskich w Polsce określanych w XI w. przez Galla Anonima jako: sedes regni principalis, czyli ośrodki, w których rezydowali władcy. Czas szczególnego znaczenia Płocka przypadł na rządy Władysława I Hermana oraz jego synów Zbigniewa i Bolesława III Krzywoustego. Gród stał się wówczas główną rezydencją monarszą w kraju, jednocześnie miejscem fundacji książęcych i kościelnych, a katedra płocka nekropolią władców. Po podziale dzielnicowym dokonanym testamentem Krzywoustego, Płock utrzymał się jako stolica Mazowsza - księstwa dzielnicowego i miejsce wiecznego spoczynku kolejnych książąt mazowieckich. 15:10 TRZY MIASTA, TRZY EPOKI: PARYŻ 1928 ODC. 2 (BRIGHT LIGHTS, BRILLIANT MINDS: A TALE OF THREE CITIES: PARIS 1928 EP. 2) Film dokumentalny, 50 min, Wielka Brytania, 2014 Reżyseria: Julian Birkett Trzyodcinkowy miniserial dokumentalny przedstawiający historię trzech najciekawszych miast XX wieku. W tym odcinku przenosimy się do Francji roku 1928. Odkrywamy fascynację francuską kulturą George'a Gervina, obserwujemy narodziny surrealizmu, oglądamy prace m.in. Andre Bretona, Rene Magritte ' a, Salvadora Dalego, Luisa Bunuela, Tamary de Lempickiej. 16:00 SPOSÓB NA ALCYBIADESA - ODC. 1/3 Serial dla młodych widzów, 57 min, 3 odc. , Polska 1997 Autor: Edward Niziurski Reżyseria: Waldemar Szarek Scenariusz: Wojciech Tomczyk Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Tadeusz Nalepa, Marcin Pospieszalski Aktorzy: Władysław Kowalski, Łukasz Lewandowski, Radosław Elis, Jacek Liwot, Krzysztof Kowalewski, Jarosław Jakimowicz, Sławomir Orzechowski, Cezary Kosiński, Andrzej Nejman, Sebastian Konrad, Ewa Błaszczyk, Karolina Gruszka, Aleksandra Woźniak, Magdalena Warzecha, Sławomir Pacek, Andrzej Grąziewicz, Anna Ciepielewska, Jacek Wolszczak, Dominik Łoś, Marcin Przybylski, Jan Jurewicz, Jolanta Grusznic, Lech Mackiewicz i inni Adaptacja niegdyś bardzo popularnej powieści Edmunda Niziurskiego pod tym samym tytułem (oprócz serialu powstał jeszcze film kinowy pt. "Spona"). Książka, opublikowana w latach sześćdziesiątych, szybko podbiła serca nastoletnich czytelników, do których przede wszystkim była skierowana. W powodzi ówczesnej literatury dla młodzieży wyróżniała się niebanalnym ujęciem świata szkoły, sympatycznymi bohaterami o stanowczo niewygórowanych ambicjach i mało budującym stosunku do nauki, a także oryginalną stylistyką, zgrabnie łączącą realizm z komicznym przerysowaniem. "Moim zdaniem tajemnica sukcesu Edmunda Niziurskiego polega na tym, że przedstawił szkołę jako instytucję z jednej strony ważną i raczej niezbędną, a z drugiej - zupełnie absurdalną. Bezgranicznie poważaną, a zarazem śmieszną. Ta szkoła to pole odwiecznej, rytualnej niemal walki uczniów i profesorów. Profesorowie dążą do ograniczenia wolności uczniów, puszą się i nadymają. Uczniowie natomiast chcą korzystać z młodości i robią akurat to, czego im nie wolno. Tak było i będzie zawsze" - zwierzał się miesięcznikowi "Film" scenarzysta Wojciech Tomczyk, już w swych "szczenięcych" latach zagorzały admirator powieści Niziurskiego. Dokonana przezeń adaptacja "Sposobu na Alcybiadesa" niewiele odbiega od książkowego pierwowzoru. Pewnym novum są dwie urodziwe panienki, mające znaczący wpływ na losy trójki niesfornych bohaterów. Warto też zwrócić uwagę na przebojową ścieżkę dźwiękową, na której umieszczono niezapomniane przeboje z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Słaby, Ciamciara i Zasępa, a wraz z nimi cała klasa, mają poważny kłopot. Skala ich umysłowej mizerii osiągnęła rozmiary niespotykane w dziejach renomowanego męskiego Liceum im. Samuela Lindego. Nauczyciele, w gwarze uczniowskiej "gogowie", są mocno zaniepokojeni. Co więcej, postanawiają zwiększyć swoją aktywność, nie tylko wobec feralnej klasy. To natomiast bardzo się nie podoba pozostałym uczniom, zwłaszcza maturzystom. Słaby, Ciamciara i Zasępa dostają niedwuznaczną reprymendę ze strony starszych kolegów. Poddani podwójnej presji dochodzą do wniosku, że muszą jakoś uspokoić "gogów". Nie żeby od razu zacząć "kuć", ale choć trochę udobruchać podrażnione ciało pedagogiczne. Dowiedziawszy się, że starsi uczniowie dysponują wypracowanymi przez pokolenia "sposobami" na poszczególnych nauczycieli, postanawiają sami je zastosować. Niestety, choć w świecie dorosłych panuje socjalizm, szkoła rządzi się twardymi prawami rynku. Słabego, Ciamciarę i Zasępę stać tylko na zakup "sposobu na Alcybiadesa", niegroźnego profesora historii. 16:55 CO TY WIESZ O NAUCE? /6/ - GENETYKA Wykład/prelekcja/prezentacja, 9 min, Polska, 2013 Scenariusz: Tomasz Dąbrowski W kolejnym wykładzie profesor Fikus opowiada o roślinach i prostych organizmach modyfikowanych genetycznie. 17:05 WOLNA SOBOTA Komedia, 38 min, Polska 1977 Reżyseria: Leszek Staroń Scenariusz: Jerzy Janicki Muzyka: Antoni Mleczko Zdjęcia: Andrzej Ramlau Aktorzy: Wojciech Siemion, Mieczysław Górkiewicz, Zdzisław Wardejn, Grzegorz Warchoł, Bogusław Stokowski, Krzysztof Litwin, Jerzy Łapiński, Maria Kaniewska, Ryszard Kotys, Zbigniew Bednarczyk i inni "Wolna sobota" to debiut reżyserski Leszka Staronia ("Chłopiec", "Zabijanie koni", "6 milionów sekund"), zrealizowany w konwencji komedii realistycznej. Oprócz humoru największą zaletą filmu są piękne górzyste plenery bieszczadzkie ze smakiem fotografowane przez Andrzeja Ramlaua. Ramą fabularną "Wolnej soboty" jest zabawna opowieść Mieczysława Gawełka, wozaka parku konnego w Bieszczadach, o dziwnych zdarzeniach, które stały się jego udziałem, kiedy musiał jechać do miasta po gościa, mającego wygłosić odczyt. Wyprawa nie skończyła się zbyt pomyślnie, skoro swą historię snuje Gawełek podczas przesłuchania w prokuraturze. Jest bowiem zamieszany w sprawę pobicia przypadkowego turysty. 18:30 WYNTON MARSALIS - KRÓL TRĄBKI Reportaż, 15 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Anna Kostrzewska (prowadząca) Rozmowa z Wyntonem Marsalisem, amerykańskim trębaczem i kompozytorem zajmującym się jazzem oraz muzyką poważną. Marsalis odznaczony został Narodowym Medalem Sztuki, jest również laureatem NEA Jazz Masters Award. To o nim sam Miles Davies powiedział: Wszyscy młodzi trębacze kopiują, ale on gra siebie. Z Wyntonem Marsalisem, żywą legendą jazzu, pierwszym w historii muzykiem nagrodzonym Grammy zarówno w kategorii jazz, jak i muzyka klasyczna, który pod koniec lutego 2020 rok roku odwiedził Polskę w ramach europejskiej trasy koncertowej z Jazz at Lincoln Center Orchestra, rozmawiamy o tajnikach jazzu, o tym, co łączy piłkarza z muzykiem jazzowym i w czym tkwi jazzowy potencjał utworów Chopina. 19:45 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - MAERTEN VAN HEEMSKERCK Magazyn, 6 min, Polska, 2018 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Wykonawcy: Grażyna Bastek Tryptyk Ecce Homo to bodaj najsłynniejsze dzieło niderlandzkiego renesansu w Polsce. Jego autor, haarlemski malarz Maerten van Heemskerck (1498 - 1574) spędził w Rzymie cztery lata (1532 - 1536), studiując starożytne ruiny i rzeźby oraz dzieła współczesnych mu artystów, przede wszystkim Michała Anioła i Francesco Salviatiego. Po powrocie konsekwentnie wzbogacał rodzimą twórczość o wątki italianizujące i antyczne. Powstały w 1544 roku tryptyk Ecce Homo jest niezwykle harmonijną syntezą tego nowego stylu: recepcję sztuki włoskiej dokumentuje scena środkowa, zaś realistyczną tradycję niderlandzką podziwiamy w mistrzowskich portretach donatorów na skrzydłach bocznych. Tablica środkowa ilustruje epizod z Ewangelii św. Jana (J 19, 4 - 5): Piłat wyprowadza ubiczowanego Jezusa na ganek pretorium, by przed rozjuszonym tłumem wypowiedzieć słynne słowa "Oto człowiek" (Ecce homo), być może w nadziei, iż gawiedź podejmie decyzję o uwolnieniu - z okazji święta - Chrystusa, a nie Barabasza. 20:10 LATO W NOHANT Teatr, 69 min, Polska, 1999 Reżyseria: Agnieszka Glińska Aktorzy: Joanna Szczepkowska, Piotr Skiba Upalne lato w domu George Sand w Nohant. Na letnisku przebywają jej dzieci, przyjaciele i Fryderyk Chopin. Stosunki między nimi są niezwykle pogmatwane, pełne od dawna gromadzonych pretensji, żalu, ale także głęboko skrywanych namiętności. Główną postacią w całej historii jest jednak George Sand. W jej cieniu, pod jej opiekuńczym nadzorem i czujnym, troskliwym okiem rozkwita talent Chopina. Jego muzyka jest w domu wszechobecna. (...) Chopina także traktuje dzisiaj jako swoje trzecie dziecko. Nie jest zazdrosna o młodą służącą Madeleine, cierpliwie znosi obecność w swoim domu jego polskich przyjaciół. Nie godzi się jednak, by jej córka poddała się romantycznemu zauroczeniu, miłość do starzejącego się i coraz bardziej chorego geniusza mogłaby przynieść młodej dziewczynie tylko komplikacje i rozczarowania. Zresztą, cóż to za geniusz, cóż jest ta cała jego muzyka - brząkanie na fortepianie, przemijające zjawisko... U boku Solange jej matka widziałaby najchętniej poczciwego Fernanda, syna bogatego sąsiada, a w ostateczności nawet rzeźbiarza Clesingera, do niedawna - swego własnego kochanka. Szczególne nadzieje George Sand wiąże z Maurycym. W sprzyjających okolicznościach jej syn mógłby zostać wybitnym politykiem, na razie musi zadowolić się malarstwem. W żadnym razie jednak dobrze zapowiadający się młodzieniec nie powinien wiązać się z Augustyną, kuzynką i wychowanicą matki, mimo iż ma wobec panny pewne zobowiązania. Dziewczyna jest dobra i poczciwa, ale zbyt uboga, żeby baronowa Aurora Dudevant zgodziła się na taki ślub. Właścicielka Nohant gorąco namawia swoją podopieczną, by lekkomyślnie nie odtrącała zakochanego w niej młodego malarza, Teodora Rousseau. Nie wszystko wszakże układa się po myśli pani Sand. Z niespodziewaną gwałtownością wybucha zadawniona niechęć pomiędzy Maurycym a Chopinem. Fryderyk i George Sand już nie potrafią pokonać dzielących ich rozmaitych przepaści - pomiędzy dwoma tragicznie nierozumiejącymi się narodami, pomiędzy muzykiem a pisarzem, wreszcie, między mężczyzną a kobietą. Chopin w towarzystwie swego wiernego Jana zamierza opuścić Nohant - w roli starego służącego wystąpił wybitny aktor Władysław Kowalski, tworząc w niewielkim epizodzie genialną kreację. (PAT) 23:45 MŁODA POLSKA - BOGDAN I RÓŻA Film fabularny telewizyjny, 15 min, Polska, 2017 Reżyseria: Milena Dutkowska Scenariusz: Milena Dutkowska Zdjęcia: Igor Połaniewicz Aktorzy: Maria Ciunelis, Jerzy Rogalski Życie małżeństwa z wieloletnim stażem upływa na milczeniu i wzajemnych złośliwościach. 00:10 NOCNY DOKUMENT - MIŁOŚĆ Film dokumentalny, 91 min, Polska, 2012 Reżyseria: Filip Dzierżawski Scenariusz: Filip Dzierżawski Zdjęcia: Andrzej Wojciechowski Muzyka: Zespół Miłość Wykonawcy: Tymon Tymański, Mikołaj Trzaska, Leszek Możdżer, Maciej Sikała Film opowiada o historii i reaktywacji zespołu "Miłość", jednej z najważniejszych polskich formacji jazzowych lat 90. ubiegłego wieku. Grupa powstała w kwietniu 1988 r. , w klasycznym składzie zakończyła działalność w końcu lat 90. , a ostatecznie rozwiązała sie w 2002 r. 9 sierpnia 2009 - w ramach Off Festivalu w Mysłowicach - reaktywowana specjalnie na tę okazję Miłość zagrała koncert. Muzycy Miłości: Tymon Tymański, Mikołaj Trzaska, Leszek Możdżer i Maciej Sikała spotykają się ponownie. Wspominając stare czasy i dramatyczną historię zespołu, próbują stworzyć nową muzykę i rozpocząć kolejny etap w historii grupy. Czy powrót po latach jest możliwy? Film zakwalifikowano do Konkursu Polskiego oraz do nowej sekcji konkursowej pełnometrażowych filmów dokumentalnych DocFilmMusic Krakowskiego Festiwalu Filmowego 2013 Film otrzymał nominację do Polskich Nagród Filmowych ORŁY 2014 w kategorii Najlepszy Dokument. Dotychczasowe nagrody film "Miłość": Kraków (Krakowski Festiwal Filmowy - Konkurs PolskI - Grand Prix "Złoty Lajkonik" (uzasadnienie jury: "To bardzo głęboki, wzruszający i osobisty portrety pokolenia rodzącego się i dojrzewającego, nie tylko muzycznie, w początkach wolnej Polski") Kraków (Krakowski Festiwal Filmowy - Konkurs Polski) - Nagroda dla najlepszego producenta - Piotr Kielar Kraków (Krakowski Festiwal Filmowy) - Nagroda Publiczności Chicago (Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce) - Nagroda "Odkrywcze Oko" dla młodego utalentowanego twórcy - Filip Dzierżawski. 01:55 PANORAMA KINA POLSKIEGO - LAS, 4 RANO Dramat, 97 min, Polska, 2016 Reżyseria: Jan Jakub Kolski Scenariusz: Krzysztof Majchrzak, Jan Jakub Kolski Zdjęcia: Jan Jakub Kolski Aktorzy: Krzysztof Majchrzak, Olga Bołądź, Maria Blandzi, Michał Kowalski, Grzegorz Stelmaszewski FORST jest zamożnym, dobrze zorganizowanym człowiekiem. Nosi markowe garnitury, drogie zegarki i buty. Kiedy go poznajemy, wydaje się królem życia. Któregoś dnia spektakularnie opuszcza korporację w której jest wiceprezesem. Zniszczenia, jakie po sobie zostawia, nie dają nadziei na powrót Las, 4 rano kilka lat później. Na wpół zdziczały dziad leśny; zarośnięty, brudny, w łachmanach zakłada wnyki na zwierzęta. Rozpoznajemy; to ten sam człowiek Forst. Mężczyzna mieszka w lesie, w wybudowanej przez siebie ziemiance. Za towarzystwo ma trójnogiego psa. Żywi się mięsem upolowanej zwierzyny oraz resztkami zbieranymi dla niego przez NATĘ, prostytutkę pracującą przy nieodległej drodze. Mają dobre porozumienie, rozmawiają o literaturze i o życiu. Któregoś wieczoru Nata staje się ofiarą porachunków gangów wystawiających prostytutki na drogę. Forst wpada w rozpacz. Uświadamia sobie, że bliskość, jakiej doświadczał z Natą, trzymała go przy życiu. Prawdziwe relacje tych dwojga odkrywają się w retrospekcjach; dają one obraz nadwrażliwych uciekinierów od życia, chociaż każde uciekło z innego powodu. Rozpaczający Forst wykopuje dziurę w podłodze ziemianki, układa się w niej, przysypuje ziemią i liśćmi. W kilka dni po śmierci Naty, przed ziemianką Forsta staje trzynastoletnia Jadzia. Żąda dla siebie opieki, nie wyjaśniając, kim jest i dlaczego uciekła z miasta. Mężczyzna nie chce niczyjej obecności, próbuje odprawić Jadzię, ale ta jest uparta i nie zamierza ustąpić. Ustalają warunki. Forst przyjmuje Jadzię na okres próbny. Mijają dni, Jadzia wrasta w las i trudne życie z Forstem. Znosi je zadziwiająco dzielnie, sama odciskając ślad na wzajemnych relacjach; Forst łagodnieje, uczy Jadzię zwyczajów lasu, otwiera się krok po kroku. Niestety, o dziewczynkę upomina się przeszłość; w lesie pojawia się dawny opiekun Naty, zgłaszając rodzicielskie pretensje do Jadzi. Jego intencje nie są czyste. Wyjawia, że zamierza przeznaczyć dziewczynkę do pracy na ulicy. Forst brutalnie zabija Borię. W leśnym życiu dziwnej pary następuje kryzys. Jadzia odchodzi, Forst wraca do starych nawyków, zakopuje się w ziemi i okrywa liśćmi. W sekwencji podziemnych wspomnień odkrywa się prawda o przyczynie ucieczki Forsta od dawnego życia. Mężczyzna stracił w wypadku córkę i nie potrafił sobie poradzić z poczuciem winy. Forst wykopuje się spod ziemi. Rusza na poszukiwania Jadzi. 03:50 KINO NOCNE - ZABAWA W CHOWANEGO Film obyczajowy, 52 min, Polska 1984 Reżyseria: Janusz Zaorski Scenariusz Jan Himilsbach Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Jerzy Satanowski Aktorzy: Jerzy Bińczycki, Władysław Kowalski, Krystyna Tkacz, Andrzej Szalawski, Adam Ferency, Jan Himilsbach, Krzysztof Kowalewski, Andrzej Zaorski Nieskomplikowana obyczajowa opowieść utrzymana w satyrycznym tonie. Jej reżyserem jest Janusz Zaorski, twórca m. in. "Matki Królów", "Barytona", "Piłkarskiego pokera", "Szczęśliwego Nowego Jorku", "Hakera", "Cudownie ocalonego". Rozpoczynając karierę filmową na początku lat 70. , szybko ujawnił swój talent i swobodę poruszania się w różnych tematach i gatunkach, od groteski przez moralitet, kameralny dramat psychologiczny po klasyczne kino akcji. W swoich filmach sprawdził się jako wnikliwy obserwator polskiej rzeczywistości, ukazywał w krzywym zwierciadle rodaków, szydząc z ich wad i przywar, ale też poruszał trudny problem czasów stalinowskich. Atutem filmu jest zabawny scenariusz Jana Himilsbacha, kultowej postaci polskiego kina. Z zawodu był on kamieniarzem, ale w duchu - poetą. "Zabawa w chowanego" to obraz Polski początku lat 80. , kiedy na dobre trwała budowa osiedli mieszkaniowych z tzw. wielkiej płyty, istniały jeszcze peweksy i każdy przybysz zza oceanu, odwiedzający naszą ojczyznę, to był naprawdę ktoś, a dolarowy banknot, choćby tylko z wizerunkiem Waszyngtona, stanowił przepustkę do wszystkiego. W tej właśnie polskiej rzeczywistości pojawia się bohater "Zabawy...", nasz rodak, który wrócił do kraju w konkretnym celu. Przekonuje się jednak, że tym razem nie wystarczy mieć "zielone". Z drugiej jednak strony Polak zawsze znajdzie jakiś sposób na wyjście z trudnej sytuacji. Samolotem polskich linii lotniczych ląduje na warszawskim "Okęciu" Stanley Mazur, który wiele lat temu wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. Od razu widać, że to ważny gość z Ameryki. W kapeluszu, z wielkim cygarem w ustach i z walizką pełną dolarów zajeżdża pod hotel "Victoria", gdzie wynajmuje apartament. Następnie portier zamawia dla niego taksówkę, którą klient każe się szybko wieźć na Ursynów, machając kierowcy dolarowym banknotem. W jednym z bloków na rozgrzebanej jeszcze budowie osiedla mieszka przyjaciel Mazura z lat szkolnych, Adam Ślusarczyk. Kiedy Stasiek dociera pod drzwi kolegi, okazuje się, że nie mogą się serdecznie przywitać, choć ten jest w domu. Adasia zamknęła bowiem na klucz zazdrosna żona, żeby nie latał za babami. W końcu jednak przez otwór po wyjętym wizjerze udaje im się zobaczyć, a nawet uścisnąć palec, wypić przez rurkę whisky i jeszcze wymienić parówkę i ogórek na cygaro. Rozmawiając przez drzwi, przyjaciele wspominają stare, dobre czasy. Opowiadają o swoim życiu, sukcesach i niepowodzeniach. Stanley zwierza się koledze, że wrócił na starość do kraju, bo tu chce umrzeć i być pochowany w rodzinnej ziemi. Prosi, by kolega pomógł mu w kupieniu grobu. Adaś wydostaje się ze swego mieszkania przez balkon sąsiada, który uzupełnia niedostatki polskiego rynku monopolowego, pędząc bimber. Adaś i Stanley okazją podjeżdżają na Powązki. Docierają do kierownika cmentarza. Ten jednak nie ma dobrych wiadomości dla Mazura: aby kupić grób, musi najpierw umrzeć i okazać świadectwo zgonu. Sprawa wydaje się beznadziejna. Widok dolarów w końcu jednak rozjaśnia kierownikowi umysł.