TVP Kultura Niedziela, 12.04.2020 Zmiany z dnia 09.04.2020 w stosunku do raportu z dnia 24.03.2020 (dodano pozycję programową) 07:20 GROBY PAŃSKIE Reportaż, 15 min, Polska, 2020 Polska tradycja odwiedzania Grobów Pańskich w czasie Świąt Wielkiej Nocy wyjątkowo silnie rozwinęła się w dużych ośrodkach miejskich, takich jak Warszawa czy Kraków. W obu tych miastach znajdują się klasztory Zakonu Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny, potocznie nazywanych siostrami wizytkami. Reportaż poświęcony został warszawskiemu kościołowi Wizytek, w którym co roku od 11 lat Grób Pański przygotowują artyści - malarze, rzeźbiarze, scenografowie. Do tej pory znaleźli się wśród nich m.in. Jerzy Nowosielski, Stanisław Dróżdż, Paweł Kowalewski, Koji Kamoji. Zapraszamy do zabytkowej przestrzeni kościoła, który w okresie Triduum Paschalnego eksponuje nowe formy sztuki sakralnej. (dodano pozycję programową) 07:40 LITURGIA Z CERKWI ŚW. DUCHA Sprawozdanie, 79 min, Polska, 2020 Autor: Katarzyna Popławska Boska Liturgia św. Bazylego Wielkiego, celebracja Eucharystii w Cerkwi prawosławnej. Składa się na nią Proskomidia (gr. prothesis) przygotowanie się duchownych do celebracji i przygotowanie darów na Liturgię, Liturgii Katechumenów, czytanie i wyjaśnianie Słowa Bożego oraz śpiew ektenii, Liturgii Wiernych właściwe sprawowanie Eucharystii i rozdzielanie Komunii. Nabożeńsrwo transmitowane będzie z cerkwi pod wezwaniem Św. Ducha w Białymstoku. (dodano pozycję programową) 10:05 OD UCHA DO UCHA - NIEZAPOMNIANY LEONARD BERNSTEIN - SPOTKANIA Z MUZYKĄ S.I - DWA BALETOWE PTAKI (YOUNG PEOPLE'S CONCERTS - TWO BALLET BIRDS) Film dokumentalny, 51 min, Niemcy/USA, 1969 Reżyseria: Roger Englander Scenariusz: Leonard Bernstein Wykonawcy: Leonard Bernstein (prowadzący), Orkiestra Filharmoników Nowojorskich Ten odcinek cyklu "Spotkania z muzyką" poświęcony jest muzyce baletowej. Leonard Bernstein opowiada, jakimi kryteriami musi kierować się kompozytor, kiedy pisze muzykę przeznaczoną dla baletu. Przykładami muzycznymi są "Jezioro łabędzie" Piotra Czajkowskiego i "Ognisty ptak" Igora Strawińskiego. (dodano pozycję programową) 12:50 BUDZIK (AWAKER) Film animowany, 9 min, Czechy, 2017 Reżyseria: Filip Diviak Scenariusz: Filip Diviak Starszy mężczyzna zajmuje się budzeniem ludzi. Pewnego dnia dostaje w prezencie lśniący dzwonek... (źródło: wff.pl) (dodano pozycję programową) 13:00 SZTANDAR Film animowany, 7 min, Polska, 1965 Reżyseria: Mirosław Kijowicz Scenariusz: Mirosław Kijowicz Zdjęcia: Henryk Ryszka Muzyka: Krzysztof Komeda Zjadliwa satyra na drobnomieszczański sposób myślenia. Spóźniony uczestnik pochodu zapomina o obowiązkowej chorągiewce. Film nagrodzony na festiwalach w Bordighera i w Barcelonie. (dodano pozycję programową) 13:15 MUZYKA MOIM BAKCYLEM LIDIA GRYCHTOŁÓWNA Reportaż, 21 min, Polska, 2020 Scenariusz: Dominika Matuszak Reportaż opowiada o Lidii Grychtołównie, wybitnej polskiej pianistce i pedagog, wychowawcy wielu cenionych polskich pianistów. Koncertowała w całej Europie, Ameryce Południowej, Australii, Stanach Zjednoczonych, Meksyku, na Kubie, w Japonii, Chinach i Tajlandii. Ma bardzo szeroki repertuar sięgający od Bacha, przez Mozarta, Beethovena, Chopina, Schumanna, aż po klasyków XX wieku. Dokonała wielu nagrań płytowych, telewizyjnych i radiowych. Brała udział w międzynarodowych festiwalach muzycznych w Bergen, Atenach, Taorminie, Warszawie, Adelajdzie, Perth, Berlinie oraz Dubrowniku. Prof. Lidia Grychtołówna zasiadała wielokrotnie w jury Konkursów Chopinowskich. O swojej karierze muzycznej, miłości do muzyki i pasji pedagogicznej opowiada w reportażu. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 13:40 CARY GRANT - PO DRUGIEJ STRONIE LUSTRA (BECOMING CARY GRANT) Film dokumentalny, 51 min, USA, 2018 Reżyseria: Mark Kidel Kim był Cary Grant? Kulisy życia i kariery jednego z największych aktorów Hollywood. Burzliwa historia Granta opowiedziana jest w filmie jego własnymi słowami, za kanwę scenariusza posłużyła bowiem jego niepublikowana autobiografia. W dokumencie wykorzystano także nowo odkryte materiały video z prywatnego archiwum gwiazdora. (planeteplus.pl) (dodano pozycję programową) 17:50 NIEDZIELA Z... RODZINĄ MACHALICÓW - TEATR TELEWIZJI - CZAJKA Teatr, 130 min, Polska, 1986 Autor: Antoni Czechow Reżyseria: Jan Englert Aktorzy: Joanna Szczepkowska, Halina Łabonarska, Olga Sawicka, Iga Cembrzyńska, Olgierd Łukaszewicz, Jan Frycz, Zbigniew Zapasiewicz, Henryk Machalica, Piotr Machalica, Gustaw Lutkiewicz, Waldemar Izdebski Tak jak we wszystkich swoich dziełach, tak i w "Czajce" Czechow ukazuje przede wszystkim psychologiczne i emocjonalne relacje międzyludzkie - na kanwie niespełnionych uczuć i niezrealizowanych marzeń. Akcja spektaklu rozgrywa się w ziemskim majątku Sorina niedaleko Moskwy. Przyjeżdża tu aktorka Arkadina w towarzystwie znanego pisarza Trigorina. Konstanty Tripow, syn Arkadiny, wystawia dla gości swoją sztukę, która nie zyskuje uznania wśród widzów. Młody twórca załamuje się. W sztuce gra młoda aktorka Nina, ukochana Konstantego. Nina zakochuje się w Trigorinie. Goście wyjeżdżają do Moskwy. Po pewnym czasie ponownie odwiedzają Sorina. Przyjeżdża też po kryjomu, porzucona przez Trigorina, Nina. Po rozmowie z nią nieszczęśliwy Konstanty popełnia samobójstwo. (dodano pozycję programową) 22:25 HISTORYJA O CHWALEBNYM ZMARTWYCHWSTANIU PAŃSKIM Teatr, 95 min, OTV Wrocław 1995 Autor: Mikołaj z Wilkowiecka Reżyseria: Piotr Cieplak Zdjęcia: Wojciech Rawecki Scenografia: Beata Wodecka Muzyka: Kormorany Występują: Katarzyna Chrzanecka, Karina Krzywicka, Krystyna Maksymowicz, Edyta Torhan-Kowalewska, Wiesław Cichy, Grzegorz Gerszt-Mostowicz, Zdzisław Górski, Kazimierz Krzaczkowski, Wojciech Czarnota, Maciej Kowalewski, Jacek Racinski, Cezary Zak, Rafał Kowal Spektakl nagrodzony Grand Prix XIX Opolskich Konfrontacji Teatralnych "Klasyka Polska". Widowisko telewizyjne jest rejestracją przedstawienia przygotowanego w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu (premiera w kwietniu 1993). Później reżyser Piotr Cieplak zrealizował swoją inscenizację "Historyi...", w innej obsadzie, w Teatrze Dramatycznym w Warszawie (premiera w grudniu 1994). Misterium Mikołaja z Wilkowiecka (ok. 1524-1601) to pierwszy znany i najgłośniejszy dramat staropolski. Autor (niektórzy badacze sądzą, że raczej tylko redaktor), kaznodzieja i pisarz religijny, prowincjał zakonu paulinów, pod koniec życia został podniesiony do godności przeora w Rzymie. Nieobce mu więc były średniowieczne misteria, popularne w Europie widowiska o charakterze religijnym, tematycznie związane przede wszystkim z Nowym Testamentem. Wraz ze schyłkiem epoki na Zachodzie gatunek ten zaczął tracić swą żywotność, natomiast w Polsce rozwinął się dopiero w dobie Renesansu. Misteria nabrały charakteru bardziej świeckiego, grano je nie tylko w kościołach. Świętość zmieszała się z codziennością, misterium weszło raczej w orbitę teatru ludowego. "Historyja..." ilustrująca wydarzenia Wielkiej Nocy wędrowała przez polskie sceny przez 400 lat. Współcześnie odżyła w latach 60. i 70. głośna inscenizacja Kazimierz Dejmka ze scenografią Andrzeja Stopki w łódzkim Teatrze Nowym w 1961 r., rok później w Narodowym, grana potem w wielu innych teatrach w kraju i za granicą - dała początek pewnej tradycji teatralnej. Piotr Cieplak zerwał z kanonem inscenizacyjnym wytyczonym przez Dejmka i Stopkę. Stworzył misterium na wskroś współczesne, przeniknięte duchem wiary, ewangeliczną prostotą, dotykające podstawowego problemu naszego świata - tajemnicy zła i przemocy. Diabły i anioły są zwykłymi ludźmi, we współczesnych kostiumach, podobnie jak Jezus, który też jest zwyczajnym człowiekiem. Reżyser wprowadził na scenę rockową grupę Kormorany i ostrą muzykę zamiast chórów anielskich. Wykorzystał proste, ale też "głośne" elementy scenograficzne, m.in. w kulminacyjnej scenie walki Jezusa z diabłami olbrzymia stalowa tuleja przetacza się na jedną i drugą stronę, jakby ważyła się szala zwycięstwa w odwiecznej walce dobra ze złem. Inscenizacja nawiązująca do konwencji wielkich widowisk rockowych wzbudziła entuzjazm zwłaszcza wśród młodych widzów.