TVP Kultura Czwartek, 16.04.2020 08:00 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - BARBARA ORZECHOWSKA - BERKOWICZ Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Katarzyna Sanocka(Prowadzący) Polskie Wydawnictwo Muzyczne stworzyło nową markę Anaklasis, która dedykowana jest polskiej muzyce XX - XXI wieku. Gościem programu "Studio Kultura - Rozmowy" będzie Barbara Orzechowska - Berkowicz, producentka wykonawcza tej marki. 08:20 OSTATNIE TAKIE TRIO Film obyczajowy, 42 min, Polska 1977 Reżyseria: Jerzy Obłomski Scenariusz: Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Jan Mogilnicki Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Zbigniew Zapasiewicz, Ryszard Ronczewski, Mirosław Otrębus, Joanna Szczepkowska, Borys Marynowski, Witold Dederko, Jacek Recknitz i inni Poetycka opowieść o odwiecznych dylematach człowieka, o opozycji między bezinteresowną miłością a pragmatyzmem. Fabuła filmu osnuta jest wokół wątku starego jak świat - rodzice chcą wydać córkę za bogatego konkurenta, tymczasem jej serce należy do młodego, pięknego amanta, niestety, biednego. Według zamysłu scenarzysty, Andrzeja Mularczyka, wiejska panna "Anno Domini 197..." ma poślubić majętnego Amerykanina, faceta z dużą forsą. Wszystko już przygotowane - uczta weselna, sala do tańca, są muzykanci. W chwili, gdy weselny orszak rusza do kościoła, wynajęta orkiestra zaczyna grać melodię, którą zamówił młody mężczyzna. Pozostający do tej pory w cieniu, ukochany dziewczyny ma nadzieję, że melodia, z którą wiąże się wiele wspomnień, skruszy serce narzeczonej. I tak się dzieje. Początkowo posłuszna woli ojców, ucieka od bogatego Amerykanina do ubogiego chłopaka. Na motocyklu odjeżdżają w nieznane. W rolach komentujących akcję występują trzej tytułowi muzykanci. Wybory, jakich dokonuje dziewczyna, sprzyjają konfrontacji. Zróżnicowanie charakterologiczne wspomnianego tria pozwala na zaprezentowanie krańcowo różnych odniesień do świata i wartości moralnych. Epizod z życia wędrownych grajków jest jedynie barwnym tłem, istotna w tym filmie jest sublimacja postaw wobec zaistniałej sytuacji - a dalej miłości, uczciwości. "Tak więc rzecz została pomyślana jako psychologiczny tercet nieudacznika, pijaka i młokosa, a pseudonimy miały ich sylwetki psychiczne charakteryzować jeszcze dokładniej". Cygan (w tej roli Zbigniew Zapasiewicz), to cynik, obwieś i fatalista, pan Karol (Ryszard Ronczewski), niegdysiejszy talent sterany w trudach wielu wesel, jest twardzielem i chłodnym pragmatykiem, zaś Młodziak (Mirosław Otrębus) to żółtodziób przekonany o rzeczywistej sile uczuć. W finałowej scenie, kiedy do małżeństwa z wyrachowania nie dochodzi, spod maski cynika i twardziela spoglądają ludzie spragnieni miłości i przyjaźni. 09:15 SPRAWA SIĘ RYPŁA Komedia, 84 min, Polska 1984 Scenariusz i reżyseria: Janusz Kidawa Zdjęcia: Henryk Janas Aktorzy: Franciszek Pieczka, Anna Miesiączek, Roch Sygitowicz, Wawrzyn Pytlarz, Justyna Pilarz W jednej z podkarpackich wsi, w gospodarstwie Placka, odbywa się transmitowana przez telewizję uroczystość - setne urodziny babci Plackowej. Niedługo po tym babcia spoczywa na miejscowym cmentarzu. Wkrótce po pogrzebie Placków odwiedza urzędniczka z gminy z prezentami dla jubilatki. Możliwość otrzymania zegarka i dwóch tysięcy złotych sprawia, że rodzina zgodnie kłamie, że babcia właśnie wyszła do kościoła. Za pokwitowaniem prezenty zostają w domu. Kilka dni poźniej syn Placka Jacek wpada do domu z okrzykiem "Sprawa się rypła". Okazuje się, że za kilka dni zagrodę Placków odwiedzą dziennikarze, by zrobić wywiad ze stuletnią staruszką. Z opresji ratuje ich stary Jontek, który przebrany za babkę udaje przed gośćmi głuchotę. Zdjęcia babci ukazują się w lokalnej prasie. Tymczasem będący w stanie wojny z Plackami sąsiad Kadela - świadek niemal potajemnego pogrzebu starej babki - anonimem informuje gminę o całym oszustwie. Wysłani na cmentarz milicjanci nie znajdują nawet śladu grobu Plackowej. Ale to jeszcze nie koniec kłopotów rodziny. Wiekową obywatelką zainteresowały się już bowiem władze centralne, z których polecenia we wsi ma się odbyć telewizyjno - radiowy show. Cała rodzina przystępuje do generalnego sprzątania obejścia, a najważniejszą dla nich osobą jest teraz skrzętnie skrywany przed wzrokiem obcych Jontek. Od lat twórczość Janusza Kidawy oscyluje pomiędzy tematyką sensacyjno - kryminalną ("Anna i wampir", "Magiczne ognie", "Ultimatum"), a ludowo - obyczajową ("Grzeszny żywot Franciszka Buły", "Bardzo spokojna wieś", "Żeniac", czy właśnie "Sprawa się rypła"). Do swoich "ludowych" filmów Kidawa bardzo często angażował tzw. naturszczyków, którzy przed kamerą nie muszą grać, a jedynie być sobą. Tak też jest w przypadku "Sprawy", która jest adaptacją popularnej w latach siedemdziesiątych farsy Ryszarda Latki "Tato, tato sprawa się rypła". 11:00 JAN SERCE - ODC. 1/10 - SWATY Serial obyczajowy, 60 min, 10 odc. , Polska 1981 Reżyseria: Radosław Piwowarski Scenariusz: Zbigniew Kamiński, Radosław Piwowarski Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Seweryn Krajewski Aktorzy: Kazimierz Kaczor, Hanna Stankówna, Jadwiga Kuryluk, Irena Maślińska, Wiesław Michnikowski, Kazimierz Kaczor, Hanna Stankówna, Irena Maślińska, Wiesław Michnikowski, Anna Nehrebecka, Marian Kociniak, Lena Wilczyńska "Bohaterowie - nieudacznicy nie pasują na protagonistów seriali, zauważa krytyk filmowy. - Potwierdza to kilkudziesięcioletnia historia gatunku. Bohaterem bywa tu zwykle człowiek silny, zwycięski, obdarzony jeśli nie nadzwyczajną inteligencją, to przynajmniej intuicją i sprytem, a najczęściej jednym i drugim (...)"Jan Serce"ma całkowcicie odmiennego bohatera. Safanduła, nieudacznik, naiwny idealista, ktoś, komu się nieustannie nie wiedzie, ale jest tak szlachetny, tak prawy i czysty, że może aż nazbyt dosłownie autorzy scenariusza nadali mu tożsamość: Serce". Serial Radosława Piwowarskiego wywołał burzę. Zebrał więcej opinii krytycznych, nawet złośliwych, niż pochlebnych. "Jest on"przeciwko"widzom. Ma antybohatera zamiast bohatera. Jest refleksyjny, a nie widowiskowy" - przyznał reżyser po obejrzeniu serialu z pozycji widza, po paru latach od ukończenia realizacji. Zastrzegł jednak, że nic - poza ewentualnym dopracowaniem poszczególnych scen - w swoim filmie by nie zmienił. "Bo serial w zamyśle Zbyszka Kamińskiego i moim taki właśnie miał być. My w roku 1978 wymyśliliśmy sobie bohatera"na przekór"ówczesnym wzorcom, Człowieka, który się nie przepycha łokciami do kariery. Nie ma sukcesów, a wprost przeciwnie: przegrywa i głęboko przeżywa swoje porażki. Mnie taki człowiek zawsze będzie interesował bardziej niż typ zwycięzcy". Dziesięcioodcinkowy serial koncentrujący się wokół sercowych perypetii kanalarza z Woli dla jednych był bajką osadzoną w realiach lat 70. , ckliwym melodramatem dla naiwnych, spragnionych uczuć i szlachetnych uczynków w życiu szarym, smutnym i trudnym. Inni uznali, że "Jan Serce" w gruncie rzeczy jest moralitetem, odwołującym się do niezmiennych ludzkich tęsknot: za spokojnym życiem, dobrem, uczciwością. Te pragnienia uosabiał przede wszystkim główny bohater. Rola Jana Serce, napisana specjalnie z myślą o Kazimierzu Kaczorze, przysporzyła aktorowi sympatyków, choć wielu widzom kojarzy się on bardziej z postacią Leona Kurasia z "Polskich dróg". Przychylność telewizyjnej widowni zdobyła też Jadwiga Kuryluk jako filmowa matka Janka, wiecznie zatroskana o jego przyszłość. Atutem serialu była także muzyka Seweryna Krajewskiego. Jan Serce dobiega czterdziestki. Jest człowiekiem bardzo nieśmiałym, zwłaszcza w kontaktach z kobietami. Matka postanawia więc wyswatać syna. Odwiedza swoją dawną koleżankę i jej córkę, nieśmiałą i zakompleksioną starą pannę. Wygląda na to, że Janek i Lusia przypadli sobie do gustu. Podczas rewizyty Lusi w Warszawie Janek zdobywa się na odwagę. Oświadcza się dziewczynie i ku radości obu matek zostaje przyjęty. 12:10 PERŁY I DUKATY - ODC. 1/3 - MARKIZA DE POMPADOUR Miniserial obyczajowy, 26 min, Polska 1965 Scenariusz i reżyseria: Józef Hen Zdjęcia: Stefan Matyjaszkiewicz Muzyka: Krzysztof Komeda Aktorzy: Anna Milewska, Wieńczysław Gliński, Bogdan Baer, Bogusz Bilewski, Włodzimierz Boruński, Wiesław Gołas, Aleksander Fogiel, Andrzej Krasicki, Sylwester Przedwojewski, Jarema Stępowski, Janina Szydłowska - Kałuska "Perły i dukaty" to zbiór trzech zabawnych nowel filmowych wg opowiadań i w reżyserii Józefa Hena. Każda z nich stanowi odrębną całość, lecz ich temat jest wspólny i da się ująć jako "kobieta i mężczyzna". "Perły i dukaty" zyskały uznanie krytyki za przedni dowcip, celne obserwacje współczesnego życia i dobre aktorstwo. Podobali się zwłaszcza Wiesław Gołas jako podwarszawski "badylarz", Jerzy Turek i Aleksander Fogiel, którzy dali prawdziwy popis swej vis comica. Bohaterką pierwszej nowelki jest pomysłowa i przebiegła córka kierownika spółdzielni stolarskiej, specjalizującej się w wyrobie imitacji antycznych mebli. Namawia ona swoich kolejnych narzeczonych, by przed ślubem kupili u jej ojca drogie sprzęty "na nową drogę życia". Gdy naiwni i zadurzeni po uszy młodzieńcy nabędą już stylowe szafy, komody i kanapy, dziewczyna pod błahym pretekstem zrywa zaręczyny i rozgląda się za nowym kandydatem. 12:35 PERŁY I DUKATY - ODC. 2/3 - PING - PONG Serial obyczajowy, 21 min, 3 odc. , Polska 1965 Scenariusz i reżyseria: Józef Hen Zdjęcia: Stefan Matyjaszkiewicz Muzyka: Krzysztof Komeda Aktorzy: Wanda Koczeska, Mieczysław Czechowicz, Hanka Bielicka, Zbigniew Dobrzyński, Roman Kłosowski, Adam Pawlikowski, Helena Wilda Druga z trzech nowel filmowych wg opowiadań i w reżyserii Józefa Hena. Każda z nich stanowi odrębną całość, lecz ich temat jest wspólny i da się ująć jako: "kobieta i mężczyzna". "Perły i dukaty" zyskały uznanie krytyki za przedni dowcip, celne obserwacje współczesnego życia i dobre aktorstwo. Druga nowelka, zatytułowana "Ping - pong", kieruje ostrze satyry w stronę kultu siły i fizycznej sprawności, za którymi nie idą zalety charakteru. Subtelnie dotyka także problemu kryzysu uczuciowego u zamężnej kobiety. Oto młoda mężatka spędza samotnie urlop nad morzem. Jej uwagę przyciąga młody, przystojny, świetnie zbudowany mężczyzna, brylujący w towarzystwie ze względu na swe sportowe umiejętności. Kobieta jest nim wyraźnie zafascynowana, nawiązanie romansu wydaje się kwestią dni. Tymczasem do pensjonatu przyjeżdża mąż bohaterki - korpulentny, misiowaty poczciwina. Kobieta doprowadza do meczu pomiędzy obu panami. Ku jej zdumieniu, ale i radości okazuje się, że spisany na straty mąż wygrywa. 13:00 PAN TADEUSZ (1928) Dramat, 124 min, Polska, 1928 Reżyseria: Ryszard Ordyński Scenariusz: Ferdynand Goetel, Andrzej Strug Zdjęcia: Antoni Wawrzyniak, Janusz Wasung, Mieczysław Krawicz Muzyka: Tadeusz Woźniak Aktorzy: Wiesław Gawlikowski, Marian Jednowski, Julian Krzewiński, Teodor Roland, Ajzyk Samberg, Ludwik Fritsche, Janina Klimkiewiczowa, Marian Palewicz-Golejewski, Stanisław Knake-Zawadzki, Jan Szymański, Mariusz Maszyński, Leon Łuszczewski, Helena Sulima, Zofia Zajączkowska, Paweł Owerłło Ten niemy film był największą superprodukcją w historii przedwojennego kina polskiego. Uroczysta premiera pierwszej adaptacji filmowej "Pana Tadeusza" odbyła się 9 listopada 1928 roku w Warszawie w 10. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Do sali Filharmonii przy ul. Jasnej 5 przybyli o godz. 16.45 najwyżsi dostojnicy państwowi - prezydent Ignacy Mościcki z Małżonką, marszałek Józef Piłsudski z rodziną, członkowie Rady Ministrów oraz Korpusu Dyplomatycznego. Słowo wstępne wygłosił pisarz Juliusz Kaden - Bandrowski. Uroczysty pokaz zorganizowało stowarzyszenie "Nasz Dom" pod protektoratem marszałkowej Aleksandry Piłsudskiej. Całkowity dochód z biletów przeznaczono na potrzeby tego stowarzyszenia, które zajmowało się zakładem dla sierot oraz na cele oświatowe I pułku szwoleżerów im. Marszałka Józefa Piłsudskiego. Przenosząc na ekran arcydzieło Adama Mickiewicza, scenarzyści - Andrzej Strug i Ferdynand Goetel oraz reżyser Ryszard Ordyński postanowili zrealizować ciąg żywych obrazów w stylu rysunków Michała Elwiro Andriollego, autora 60 ilustracji "Pana Tadeusza", (wydanie w roku 1881 we Lwowie nakładem Księgarni F. H. Richtera), "przetykanych obficie" napisami - fragmentami literackiego oryginału. Rok 1832, Paryż. Adam Mickiewicz wspomina kraj rodzinny. Zdjęcia Wilna i modlących się ludzi przy Ostrej Bramie, pejzaż litewski, dom rodzinny Adama Mickiewicza. Do rodzinnego dworku w Soplicowie przyjeżdża Tadeusz. Widzi w ogrodzie Zosię, podlewającą kwiatki. Wita się z rodziną i gośćmi. Dowiaduje się o trwającym sporze o zamek między Sędzią, który jest jego wujem, i Hrabią, dziedzicem majątku Horeszków. Uroczysta kolacja na zamku. Wchodzi spóźniona Telimena i siada obok Tadeusza. Rejent spiera się z Asesorem o psy biorące udział w polowaniu. Gerwazy opowiada Hrabiemu historię zamku Stolnika, ostatniego z rodziny Horeszków. Przed laty w czasie walk z Moskalami w obronie zamku Jacek Soplica zabił przypadkowo Stolnika, ojca jego ukochanej Ewy. Gerwazy, wierny sługa Horeszków, przysiągł mu zemstę. Następnego dnia rano goście udają się na grzybobranie. Telimena flirtuje z Hrabią i Tadeuszem. Sędzia wyjawia jej, że planuje małżeństwo Tadeusza i Zosi. Gajowy przynosi wiadomość o pojawieniu się w okolicy niedźwiedzia. Wszyscy przygotowują się do polowania. Tymczasem w karczmie Jankiela zbiera się szlachta. Ksiądz Robak nakłania zebranych do zorganizowania powstania i przyłączenia się do wojsk Napoleona. Następnego dnia w czasie polowania niedźwiedź atakuje Tadeusza i Hrabiego. Celny strzał księdza Robaka ratuje ich od śmierci. Telimena postanawia wydać Zosię za mąż za Hrabiego, sama natomiast chce poślubić Tadeusza. Urządza ucztę. Podczas niej ożywają dawne urazy między rodem Sopliców i Horeszków. Hrabia nie chce oddać zamku i razem z Gerwazym planuje zbrojną walkę o niego. Tymczasem w zaścianku Dobrzyńskich gromadzi się szlachta. Nie mogą dojść do porozumienia. Gerwazy nakłania ich do ataku na Soplicowo. W trakcie zajazdu mieszkańcy Soplicowa zostają uwięzieni. Szlachcice urządzają sobie ucztę, zakrapianą alkoholem, a po niej zapadają w głęboki sen. Kiedy się budzą, są już jeńcami żołnierzy rosyjskich, który przyszli mieszkańcom Soplicowa z pomocą. Dzięki księdzu Robakowi udaje się uwolnić szlachciców. Wszyscy jednoczą się w walce z Rosjanami. Ciężko ranny ksiądz Robak, który w czasie walki ocalił Hrabiego i Gerwazego, spowiada się ze swojego życia i wyznaje, że jest Jackiem Soplicą. Gerwazy mu przebacza. Rok 1812. W Soplicowie w obecności polskich generałów odbywają się zaręczyny trzech par, w tym Zosi i Tadeusza, którzy chcą uwłaszczyć chłopów. Jankiel gra poloneza. 15:05 MŁODY CHOPIN - TYMOTEUSZ BIES Koncert, 38 min, Polska, 2017 Wykonawcy: Barbara Schabowska(Prowadzący) "Scena klasyczna. Młody Chopin to nowy cykl TVP KULTURA, który prezentuje najzdolniejszych polskich pianistów młodego pokolenia. Nagrania recitali odbyły się w Żelazowej Woli - miejscu urodzenia Fryderyka Chopina. Pianiści zaprezentowali się w repertuarze chopinowskim. Każdy występ został poprzedzony materiałem filmowym przedstawiającym sylwetkę pianisty. Bohaterami kolejnych odcinków będą: Szymon Nehring, Krzysztof Książek, Tymoteusz Bies, Aleksandra Świgut, Łukasz Krupiński, Kamil Pacholec, Elżbieta Bilicka, Paweł Wakarecy, Szczepan Kończal, Piotr Pawlak. Podsumowaniem audycji są rozmowy z ekspertami z Instytutu Fryderyka Chopina. Gośćmi Barbary Schabowskiej byli m.in. Maciej Janicki - kurator Muzeum Fryderyka Chopina, Mariola Wojtkiewicz - kurator Żelazowej Woli, Artur Szklener - dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz Stanisław Leszczyński - wicedyrektor. Z rozmów dowiemy się, czym różni się fortepian historyczny od instrumentu współczesnego, ile kosztuje rękopis Chopina i dlaczego tak trudno go kupić oraz czy Chopin potrzebuje promocji i dlaczego? Tymoteusz Bies. W jego rodzinnym domu zawsze stało pianino, ale decyzja o rozpoczęciu muzycznej edukacji była przypadkowa. Nie była to droga łatwa. Od najmłodszych lat musiał dojeżdżać z rodzinnego Mikołowa do szkoły muzycznej w Katowicach. Zdarzały mu się momenty zwątpienia; na początku gimnazjum przestał ćwiczyć. Po nuty ponownie sięgnął w liceum. Dziś Tymoteusz Bies nie wyobraża sobie życia bez fortepianu. Był jednym z najmłodszych uczestników XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Utwory Fryderyka Chopina: Mazurek B - dur op. 17 nr 1 Mazurek e - moll op. 17 nr 2 Mazurek As - dur op. 17 nr 3 Mazurek a - moll op. 17 nr 4 Preludia 1 - 12 op. 28 Podsumowaniem programu będzie rozmowa Barbary Schabowskiej ze Stanisławem Leszczyńskim - wicedyrektorem Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Dowiemy się z niej m.in. , czym różni się fortepian historyczny od współczesnego i dlaczego warto na nim grać Chopina. 15:45 POJEDYNKI STULECIA - ZUZANNA GINCZANKA - KRZYSZTOF KAMIL BACZYŃSKI Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2018 Reżyseria: Jarosław Ostaszkiewicz Scenariusz: Mikołaj Mirowski Bohaterami kolejnych "Pojedynków stulecia" jest dwójka wyjątkowych poetów Zuzanna Ginczanka i Krzysztof Kamil Baczyński. Baczyński stał się reprezentantem całego pokolenia Kolumbów. Jego poezja odwołuje się do romantycznych wzorców na czele z koncepcją męczeństwa, które ma przynieść odkupienie. Zuzanna Ginczanka była do niedawna zapomnianą oostacią polskiej literatury. Zmieniło się to dopiero w latach 90. Mimo że dorobek Ginczanki mieści się w zaledwie jednym tomie "O Centaurach", była jedną z najbardziej oryginalnych głosów poetyckich swojego pokolenia. O Baczyńskim i Ginczance warto i trzeba mówić razem - ich losy się dopełniają. O meandrach ich twórczości i tragicznym losie opowiadają w studiu nasi goście. 16:10 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - LIDZBARK WARMIŃSKI Reportaż, 6 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Wykonawcy: Krzysztof Grzybowski(Prowadzący), Katarzyna Sanocka(Prowadzący) W kolejnym odcinku będziemy sprawdzać, czego o naszej przeszłości możemy się dowiedzieć w takim miejscu jak Lidzbark Warmiński. Zamek lidzbarski - dawna siedziba biskupów warmińskich - jest świadectwem wspólnej historii Warmii i Korony Królestwa Polskiego. Architektura i wystrój zabytku mają wysokie wartości artystyczne, a pod względem autentyzmu i integralności historycznej substancji zabytkowej, budowla stanowi najcenniejszy obiekt wśród zachowanych zamków. Do najcenniejszych w Polsce należy także wywodzący się z kręgu cesarskiej Pragi zespół polichromii gotyckich dekorujących budowlę. Zamek jest dziełem monumentalnej architektury gotyku ceglanego, łączącym walor obronny z reprezentacyjnym. Wywodzi się z krzyżackiej tradycji zamków konwentualnych, stanowiących na tle europejskim unikatową, charakterystyczną grupę wyróżniającą się zwartą bryłą, pomieszczeniami typu klasztornego (refektarz, kapitularz, dormitoria, kaplicą), elementami obronnymi typowymi dla średniowiecza oraz rozbudowanym zapleczem gospodarczym. 16:15 SZCZĘŚLIWY NARÓD, KTÓRY MA POETĘ... POLSKIE WIERSZE 1918 - 2018 Artystyczne/estradowe (widowisko), 8 min, Polska, 2018 Reżyseria: Tatiana Logojda Wykonawcy: Natalia Sikora "Szczęśliwy naród, który ma poetę... Polskie wiersze 1918 - 2018" to cykl krótkich etiud - impresji filmowo - poetyckich, w których współcześni cenieni autorzy prezentować będą i omawiać utwór swego ulubionego poety. W ten sposób polska poezja ostatnich 100 lat zostanie pokazana jako żywa rozmowa tych, co byli z tymi, co są. Etiudy są realizowane przez studentów reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie. W tym odcinku młoda poetka Urszula Zajączkowska opowiada o swoim odkrywaniu przeszłości i godzeniu się z nią - z tragicznymi losami Żydów pomordowanych w podwarszawskim obozie. Wierszem nawiązującym do tamtych dni jest utwór Zuzanny Ginczanki "Non omnis moriar". 16:25 LITERATURA NA EKRANIE - QUO VADIS? - ODC. 3/6 Serial kostiumowy, 47 min, Polska 2002 Scenariusz i reżyseria: Jerzy Kawalerowicz Zdjęcia: Andrzej J. Jaroszewicz Muzyka: Jan A. Kaczmarek Aktorzy: Paweł Deląg, Magdalena Mielcarz, Bogusław Linda, Michał Bajor, Jerzy Trela, Franciszek Pieczka, Krzysztof Majchrzak, Agnieszka Wagner, Małgorzata Pieczyńska, Danuta Stenka, Rafał Kubacki, Jerzy Nowak, Marta Piechowiak i inni Ursus sprowadza do Winicjusza Chilona. Przy tej okazji wychodzi na jaw zbrodnicza przeszłość sprzedajnego Greka, mimo to młodzieniec nadal wykorzystuje go do swoich spraw. Winicjusz prosi Ligię o wybaczenie, wyznaje jej miłość. Dziewczyna także go kocha, z czego zwierza się Kryspusowi, Piotrowi i Pawłowi z Tarsu. Apostoł Piotr zapewnia ją, że w tej miłości nie ma winy, lecz radzi, by unikała Winicjusza tak długo, dopóki jego serce nie otworzy się na prawdziwą wiarę. Dziewczyna opuszcza dom Kryspusa. Petroniusz jest szczęśliwy, odkrył bowiem Eunice i jej miłość. Krytykuje postawę chrześcijan. Winicjusz, spytany, czy chce przyjąć tę wiarę, stwierdza, że jest ona przeciwna jego naturze, a jednak pod wpływem Ligii zaczyna się zmieniać i poznawać nieznane mu dotąd wartości. Dzięki Chilonowi znów odnajduje Ligię. Prosi o jej rękę i Piotr apostoł błogosławi ich miłość. Tymczasem Neron opuszcza Rzym, którego zniszczenia pragnie, i udaje się do Ancjum. Żąda, by w podróży towarzyszyli mu Petroniusz z Winicjuszem. 17:15 BAJKI PANA BAŁAGANA - BABCIA ALA I 40 ROZBÓJNIKÓW Film animowany, 20 min, Polska, 1994 Reżyseria: Bronisław Zeman Scenariusz: Jerzy Niemczuk Zdjęcia: Maria Adamek Muzyka: Bogumił Pasternak Animowany cykl klasycznych bajek dla dzieci opowiedziany w inny, trochę przewrotny sposób. Babcia Ala poznaje pana Bałagana. Wraz z Wojtkiem wszyscy troje trafiają do bajki o czterdziestu rozbójnikach. Babcia wyłapuje wszystkich zbójców i zmusza ich do zwrotu skradzionych kosztowności. 18:00 PORTRETY - GWIAZDY TAMTYCH LAT - MIRA ZIMIŃSKA Film dokumentalny, 27 min, Polska, 1996 Reżyseria: Janusz Horodniczy, Krzysztof Wojciechowski Scenariusz: Janusz Horodniczy, Krzysztof Wojciechowski Zdjęcia: Jerzy Fronk Wykonawcy: Mira Zimińska, Tadeusz Suchocki, Witold Zapała, Brygida Linartas, Stanisław Jopek, Jerzy Waldorff, Irena Santor, Mieczysław Piwkowski, Zbigniew Wojdyga, Zespół Mazowsze W cyklicznej audycji "Gwiazdy tamtych lat" prezentowane są wybitne osobowości estrady, teatru i kina okresu powojennego. Każda audycja jest filmowo zarejestrowanym portretem gwiazdy, ale jest też opowieścią o człowieku, o jego pasjach, problemach, nawet nieszczęściach, jakie mu się przytrafiły. Artystów tamtych lat spotykamy najczęściej we własnym domu, w rodzinnym gronie, wśród przyjaciół, przy ulubionych zajęciach. Autorzy audycji starają się odpowiedzieć na pytanie: jacy są teraz ci niegdyś wielcy i jak sobie radzą w zupełnie zwyczajnym życiu. Często okazuje się, że są oni nadal niezwykli nawet w swej codzienności. Ten odcinek cyklu poświęcony jest życiu i karierze Miry Zimińskiej - Sygietyńskiej - wybitnej artystki teatru, filmu i kabaretu oraz dyrektorki Zespołu Pieśni i Tańca "Mazowsze". W audycji zarejestrowano wypowiedzi bohaterki oraz jej współpracowników. Ilustrację muzyczną stanowią fragmenty piosenek i filmów archiwalnych z udziałem M. Zimińskiej - Sygietyńskiej oraz fragmenty występów i prób zespołu "Mazowsze". Okazją do powstania programu był 95 jubileusz urodzin artystki. 18:30 18 PRZEGLĄD PIOSENKI AKTORSKIEJ - "SUKIENKI MIRY" - PIOSENKI MIRY ZIMIŃSKIEJ Artystyczne/estradowe (widowisko), 48 min, Polska, 1997 Reżyseria: Jacek Bunsch Scenariusz: Roman Kołakowski, Bogusław Klimsa Wykonawcy: Ewa Błaszczyk, Grażyna Barszczewska, Ewa Dałkowska, Krystyna Janda, Anna Romantowska, Katarzyna Skrzynecka, Magda Umer, Piotr Machalica, Roman Kołakowski Koncert poświęcony pamięci znakomitej polskiej artystki Miry Zimińskiej - Sygietyńskiej, urodzonej 22 lutego 1901 w Płocku, zm. 26 stycznia 1997 w Warszawie. W okresie międzywojennym występowała w warszawskich teatrach, kabaretach (np. Qui Pro Quo, Morskie Oko, Cyrulik Warszawski) i rewiach. W grudniu 1948 założyła wraz z Sygietyńskim Państwowy Zespół Pieśni i Tańca "Mazowsze". Od 1957 roku była reżyserem, kierownikiem artystycznym i dyrektorem "Mazowsza". Laureatka wielu nagród i najwyższych odznaczeń państwowych. Autorka dwóch tomów wspomnień. 19:25 AUGUST ZAMOYSKI. POWRÓT Reportaż, 14 min, Polska, 2019 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska W 2019 roku do Polski trafiło ponad 90 rzeźb Augusta Zamoyskiego, jednego z najwybitniejszych polskich artystów XX wieku. W pierwszych dniach grudnia 2019 Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie otworzyło wystawę, która po raz pierwszy na tak szeroką skalę prezentuje sylwetkę i dorobek artystyczny niesamowitego człowieka. Dwa piętra instytucji wypełniły się nie tylko monumentalnymi rzeźbami, znalazły się tu również filmy, zdjęcia, listy, szkice, narzędzia. Na szczególną uwagę zasługuje pierwszy pokaz autorskiego filmu Zamoyskiego rejestrującego słynne miny Witkacego czy Artura Rubinsteina. Wystawa ta będzie prawdopodobnie jedną z najgłośniejszych wystaw w Warszawie pierwszej połowy 2020 roku, a może i najważniejszym wydarzeniem kulturalnym w skali kraju. Jak podaje muzeum: Koncepcja wystawy "August Zamoyski. Myśleć w kamieniu" nawiązuje do długoletniej tradycji wystawienniczej Muzeum Literatury, gdzie prezentowane projekt wiążą w sobie słowo i obraz, a tym samym kontynuują zaproponowaną przez pierwszego dyrektora Muzeum Literatury, Adama Mauersbergera, formułę wystawy eseju. Wystawa Augusta Zamoyskiego nie jest więc klasyczną monografią artysty, ale próbą prezentacji jego twórczości z jednoczesną jej interpretacją. Reportaż rejestruje zarówno przygotowania do tego ogromnego przedsięwzięcia (ustawianie rzeźb, odpakowywanie ich, ostatnie porządki), jak również stanowi przewodnik po otwartej wystawie. 19:45 WEST SIDE SINFONIETTA - BEHIND THE SCENES Film dokumentalny, 8 min, Polska, 2019 Reżyseria: Arth Pixels Reportaż zza kulis występu West Side Sinfonietta w Filharmonii Szczecińskiej 21 czerwca 2019. West Side Sinfonietta jest wyjątkowym zespołem, który współtworzą muzycy Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie i Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Artyści wymieniają się różnorodnymi doświadczeniami artystycznymi, dając znakomite, pełne pasji koncerty. Orkiestra prowadzona jest nie tradycyjnie przez dyrygenta, lecz od pulpitu przez skrzypka. Rolę tę pełnią wybitni muzycy, koncertmistrzowie Paweł Maślanka i Marcin Danilewski. To oni tworzą trzon zespołu wraz z doskonałym kontrabasistą Jackiem Sosną. Repertuar orkiestry jest różnorodny, obejmuje zarówno dzieła klasyczne, jak i muzykę salonową. Ta niezwykła orkiestra zawdzięcza swoje istnienie przychylności dyrektora NFM Andrzeja Kosendiaka oraz dyrektor Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza Doroty Serwy. 20:15 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - OPOWIEŚĆ LETNIA (CONTE D'ETE) Film obyczajowy, 109 min, Francja, 1996 Reżyseria: Eric Rohmer Scenariusz: Eric Rohmer Zdjęcia: Diane Baratier Muzyka: Philippe Eidel, Sbastien Erms Aktorzy: Melvil Poupaud, Amanda Langlet, Gwenalle Simon, Aurelia Nolin Jest to trzeci film z Rohmerowskiego cyklu "opowieści czterech pór roku". Student Gaspard decyduje się spędzić wakacje w bretońskim miasteczku Dinard. Kiedy jest już na miejscu, czeka na przyjazd swojej dziewczyny Leny. Czas spędza głównie na plaży bądź przy gitarze na komponowaniu piosenek. Przypadkiem poznaje Margot, sympatyczną dziewczynę, pracującą w wakacje w miejscowej kawiarni. Przebywają ze sobą coraz częściej, ale ich wzajemne relacje pozostają czysto platoniczne. Wraz z przyjazdem Leny Gaspard ma coraz więcej wątpliwości, czy to ona jest dla niego tą najważniejszą osobą. Szybko zaczyna tęsknić do niedawnych rozmów z Margot i szukać pretekstów, by znów mogli być razem. 22:15 SCENA KLASYCZNA - EWA LIEBCHEN Koncert, 39 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Ewa Liebchen W kolejnym odcinku programu wystąpi flecistka Ewa Liebchen, absolwentka Accademia Italiana del Flauto i Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W 2002 roku wraz z Karoliną Balińską założyła zespół o nazwie Flute O ' Clock. Ewa Liebchen uprawia różne style muzyczne, ale specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Bardzo dużo powstających dziś utworów na flet jest jej dedykowanych. Wykorzystuje pełne instrumentarium od fletu basowego, poprzez altowy aż po flet piccolo, a co za tym idzie całą paletę barw i brzmień. W 2018 roku ukazała się jej solowa płyta Electric Sheep. W Scenie Klasycznej zaprezentuje dwa nowe polskie utwory: "Streamforms" Dominika Karskiego i "Halny" Sławka Kupczaka, a także "Vermont Counterpoint" Steva Reicha. 01:20 KINO NOCNE - KRÓL ŚWIŃ (DWAE - JI - UI WANG) Film animowany, 92 min, Korea Połudn., 2011 Reżyseria: Yean Sang-Ho Scenariusz: Yean Sang-Ho Muzyka: Eom Been Wykonawcy: Oh Jung-Se, Yang Ik-June, Kim Hye - Na, Hee - Von Park, Kkobbi Kim, Yeong - Bin Jo Kameralny dramat psychologiczny Yeona Sang - ho stylem animacji przypomina raczej mroczne, apokaliptyczne anime Japończyków z Group TAC niż pełne koloru opowieści ze Studia Ghibli. Nic dziwnego, skoro tematem filmu jest utrata niewinności, symboliczna inicjacja do życia w świecie pełnym niesprawiedliwości i przemocy pod każdą postacią. Bohaterowie "Króla świń", przyjaciele ze szkolnej ławy: biznesmen Kyung - min i niespełniony pisarz Jong - suk, spotykają się po 15 latach. Nad kieliszkiem wódki ryżowej wspominają dawne czasy, które położyły się cieniem na ich dorosłym życiu. Ośmieszani i gnębieni przez szajkę uczniów z bogatych rodzin, bezradni wobec szkolnej fali, znaleźli wtedy obrońcę w osobie fascynującego dziwaka Chula. W opuszczonym domu na przedmieściach Chul wyłożył im swoje życiowe credo, żeby zwyciężać zło, trzeba je w sobie zaszczepić, trzeba stać się złym do szpiku kości. Chul zostaje "królem świń, nieustraszonym przywódcą mentalnej rebelii, który zechce złożyć samego siebie na ofiarnym ołtarzu. Nowi przyjaciele będą jego pomocnikami. (www.piecsmakow.pl) 03:10 TYDZIEŃ Z ŻYCIA MĘŻCZYZNY Film obyczajowy, 85 min, Polska 1999 Scenariusz i reżyseria: Jerzy Stuhr Zdjęcia: Edward Kłosiński Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Jerzy Stuhr, Gosia Dobrowolska, Danuta Szaflarska, Krzysztof Stroiński, Jacek Romanowski, Ewa Skibińska, Maciej Niesiołowski, Alex Możdżyński, Małgorzata Drozd, Janusz Michałowski, Anna Samusionek, Jolanta Fajkowska, Iwona Schymalla, Agnieszka Dygant, Mikołaj Klimek, Barbara Kurzaj, Dominik Bąk, Jacek Jerzyna, Krzysztof Kumor, Bohdan Ejmont, Karina Kunkiewicz, Jerzy Łapiński, Barbara Baryżewska, Maria Klejdysz i inni "Jak doskonałym tworem jest człowiek! Jak wielkim przez rozum! Jak niewyczerpanym w swych zdolnościach! Jak szlachetnym postawą i w poruszeniach! Czynami podobnym do anioła, pojętnością zbliżonym do bóstwa! Ozdobą on i zaszczytem świata! Arcytypem wszech jestestw!" - tak brzmią słowa pieśni, śpiewanej przez chór w "Tygodniu z życia mężczyzny". Słowa te pochodzą z Szekspirowskiego "Hamleta" i stanowią raczej ironiczne motto do trzeciego autorskiego filmu Jerzego Stuhra. Główny bohater "Tygodnia...", prokurator Adam Borowski, jest bowiem człowiekiem pełnym słabości, łatwo ulegającym pokusom. Tylko pozornie tydzień z jego życia, o którym opowiada film, jest szczęśliwy. Bohater kupuje dom, na rynku księgarskim ukazuje się jego książka, za parę dni ma wyjechać z chórem na występy do Wielkiej Brytanii, jego żona Anna otrzymuje prestiżową nagrodę. W rzeczywistości z każdym z tych wydarzeń wiążą się mniejsze lub większe podłości popełniane przez Borowskiego. Popełniane nie zawsze z wyrachowania, częściej pod wpływem presji chwili. Adam nie jest człowiekiem amoralnym, dręczą go wyrzuty sumienia, czego dowodzi finał filmu. W jego życiu dochodzi do bolesnego rozdarcia. Oskarżając na sali sądowej, nie uznaje taryfy ulgowej. Dziwnym zrządzeniem losu przez siedem kolejnych dni tygodnia sam staje wobec podobnych problemów, co ludzie, dla których domagał się surowych wyroków. I co? W porównaniu z nimi wcale nie jest lepszy. "Tydzień z życia mężczyzny" to pierwszy film w reżyserskim dorobku Jerzego Stuhra, pod którym może - jak sam stwierdził - "podpisać się obiema rękami". Mówiąc te słowa, artysta miał na myśli głównie swoje opanowanie warsztatu realizatora. Nie ukrywał wszakże, że bliskie jest mu także przesłanie filmu, będące swoistym apelem o wyrozumiałość i tolerancję dla ludzkiej niedoskonałości. Adam Borowski bowiem to klasyczny typ "everymana", w którego duszy nieustannie toczy się walka między dobrem i złem. Raz jedno jest na wierzchu, raz drugie, zaś każdy dzień stanowi egzamin dla sumienia. Głównymi zaletami filmu Stuhra, oprócz oczywiście świetnego aktorstwa, są klarowna kompozycja, sprawnie poprowadzona intryga i muzyka Wojciecha Kilara. "Tydzień z życia mężczyzny" uhonorowano nagrodą OCIC na MFF w Wenecji (1999), dwoma wyróżnieniami na FPFF w Gdańsku - Gdyni (1999) oraz nagrodą publiczności podczas Lata Filmowego w Kazimierzu Dolnym (1999).