TVP Kultura Niedziela, 19.04.2020 11:20 OD UCHA DO UCHA - CZTERY PORY ROKU MŁODEGO ANTONIEGO (ANTOINE'S FOUR SEASONS) Film animowany, 33 min, Francja, 2012 Reżyseria: Philippe Beziat Wykonawcy: Concerto Italiano, Rinaldo Alessandrini Na dziesiąte urodziny Antonii (również rudowłosy, jak kompozytor) dostaje od dziadka książkę. I choć nie jest to wymarzona komputerowa gra, książka okazuje się zupełnie magiczna: okazuje się po trosze zielnikiem, po trosze notesem i szkicownikiem. Gdy pojawia się coś na jej stronach, wybrzmiewają też pierwsze nuty. Z Antonim, jego dziadkiem lutnikiem i tą niezwykłą lekturą spędzamy cały rok, czyli całe cztery (muzyczne) pory roku. 12:05 TRZECI PUNKT WIDZENIA Dysk./wywiad/debata, 24 min, Polska, 2020 Scenariusz: Dariusz Gawin, Dariusz Karłowicz, Marek Cichocki Wykonawcy: Dariusz Gawin(Prowadzący), Marek Cichocki(Prowadzący), Dariusz Karłowicz(Prowadzący) W kolejnym wydaniu: 1. NIEZADOWOLENIE Z DEMOKRACJI Omówienie wyników badań Instytutu Benetta Polityk Publicznych. Nieprzerwanie rośnie globalne niezadowolenie z demokracji. Skąd wziął się ten światowy kryzys i jak podzieliły się wizje tego systemu w różnych częściach Europy. Czy to już koniec tradycyjnej demokracji? 2. WOJCIECH TOMCZYK "IMPERIUM" Kolejny sukces dramaturgiczny Wojciecha Tomczyka, autora znakomitych sztuk m.in. takich jak "Norymberga" czy "Marszałek". Akcja "Imperium" toczy się w roku 1938 roku. Autor, przedstawiając spotkanie wicepremiera ówczesnego rządu, Eugeniusza Kwiatkowskiego z Melchiorem Wańkowiczem, opowiada de facto o polskim losie: naszych wyborach, sukcesach i błędach. 3. DOM Omówienie doskonałej książki Witolda Rybczyńskiego "Dom. Krótka historia idei". Czym jest dla człowieka dom i jak idea tego pojęcia rozwijała się w trakcie całych dziejów ludzkości? 12:40 PIĘKNOŚCI NOCY (LES BELLES DE NUIT) Film komediowy, przygodowy, kostiumowy, 82 min, Włochy/Francja, 1952 Reżyseria: Rene Clair Scenariusz: Rene Clair Zdjęcia: Armand Thirard Muzyka: Georges Van Parys Aktorzy: Grard Philipe, Martine Carol, Gina Lollobrigida, Magali Vendeuil, Marilyn Buferd Claude, przystojny nauczyciel muzyki, jest rozczarowany swym doczesnym życiem. Nikt nie ceni jego talentów muzycznych, przyjaciele mają go za głupca, a codzienny zgiełk uniemożliwia mu napisanie opery dzieła życia. Pewnego dnia, zapadając w sen, przenosi się w inne czasy, gdzie jest doceniany i kochany przez piękne kobiety. Podobnie dzieje się następnego dnia, i jeszcze następnego. Claude w snach wędruje przez okres fin de siecle’u, czas rewolucji francuskiej, epokę Burbonów, a nawet przenosi się w czasy dinozaurów. Zdawałoby się, że nic nie będzie w stanie nakłonić go do powrotu do życia na jawie. A jednak senne marzenie może przecież zamienić się w koszmar. [sfp.org.pl] 14:05 ANDRAS SCHIFF - PARTITY JANA SEBASTIANA BACHA (ANDRAS SCHIFF: BACH PARTITAS FOR SOLO PIANO (CONCERT)) Koncert, 144 min, Niemcy, 2018 Wykonawcy: Andras Schiff Występ Andrasa Schiffa w Pierre Boulez Saal w Berlinie, podczas którego artysta zaprezentował sześć partit Jana Sebastiana Bacha na fortepian solo. 16:40 ZAGINIONE SKARBY - SZTANDAR SZWOLEŻERÓW Film animowany, 8 min, Polska, 2020 Reżyseria: Beata Szuszwedyk - Sadurska Scenariusz: Beata Szuszwedyk - Sadurska Muzyka: Michał Izydorczyk Cykl programów poświęconych kradzieżom dzieł sztuki. Sztandar Szwoleżerów został podarowany przez hrabiego Krasińskiego do puławskich zbiorów księżnej Czartoryskiej. Był to sztandar bojowy pierwszego lekkokonnego pułku polskiego gwardii francuskiej. Został wpisany na listę strat wojennych Muzeum Wojska Polskiego. 17:00 NIEDZIELA Z... ROLAMI ALINY JANOWSKIEJ Dysk./wywiad/debata, 41 min, Polska, 2019 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Marta Perchuć - Burzyńska (prowadząca) Tym razem "Niedziela z..." poświęcona jest aktorce filmowej i teatralnej, gwieździe kabaretu i estrady, Alinie Janowskiej. Jej nazwisko z miejsca wywoływało uśmiech. Ciepła, konkretna, dowcipna. 17:50 NIEDZIELA Z... ROLAMI ALINY JANOWSKIEJ - WOJNA DOMOWA - ODC. 4/15 - PIERWSZY DZIEŃ Serial komediowy, 29 min, Polska, 1965 Reżyseria: Jerzy Gruza Scenariusz: Jerzy Gruza, Maria Zientarowa Zdjęcia: Mieczysław Jahoda Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Alina Janowska, Kazimierz Rudzki, Irena Kwiatkowska, Andrzej Szczepkowski, Krzysztof Musiał, Elżbieta Góralczyk, Jarema Stępowski, Anna Jaraczówna W mieszkaniu pani Ireny i jej męża pojawia się Anula. W związku z rozwodem rodziców siostrzenica pani domu zatrzyma się tutaj na dłuższy czas i będzie chodziła do tej samej szkoły, co Paweł. Chłopak jest mile zaskoczony tą wiadomością, z przyjemnością nawiązuje znajomość z nową, atrakcyjną koleżanką. 18:35 NIEDZIELA Z... ROLAMI ALINY JANOWSKIEJ - OSTATNIA AKCJA Komedia sensacyjna, 87 min, Polska, 2009 Reżyseria: Michał Rogalski Scenariusz: Krzysztof Rak, Michał Rogalski Zdjęcia: Karina Kleszczewska Muzyka: Jan Komar, Piotr Zabrodzki Aktorzy: Jan Machulski, Marian Kociniak, Barbara Krafftówna, Alina Janowska, Lech Ordon, Witold Skaruch, Piotr Fronczewski, Wojciech Siemion, Karolina Gorczyca, Antoni Pawlicki, Szymon Mysłakowski, Wojciech Kalarus, Maciej Wierzbicki, Piotr Nowak, Andrzej Młynarczyk Rozgrywająca się we współczesnych realiach komedia z wątkiem sensacyjnym, zwracająca uwagę przede wszystkim imponującą obsadą. Pierwszoplanowe kreacje należą do aktorów, którzy niewątpliwie tworzą legendę polskiego kina, wystarczy choćby wymienić Jana Machulskiego, Mariana Kociniaka, Barbarę Krafftównę czy Alinę Janowską i Piotra Fronczewskiego. To opowieść o "ostatniej akcji" uczestników powstania warszawskiego, którym już w całkiem nowej Polsce przyjdzie pokonać kolejnego wroga. Tym razem dawni towarzysze broni muszą stawić czoło mafii, która działa bezkarnie, chroniona przez skorumpowanego policjanta. Publiczność z aplauzem przyjęła debiut kinowy Michała Rogalskiego, dokumentalisty ("Gdzie się podziało 80 milionów") i reżysera telewizyjnego (seriale "Samo życie", "Tancerze", "Czas honoru", "Apetyt na życie", "Przepis na życie"). Narratorem filmu jest jeden z jego drugoplanowych bohaterów, Robert Malinowski, opowiadający historię, jaka przydarzyła się kilka lat temu jego przyjacielowi, który zadarł z mafią. Chłopakowi z pomocą pośpieszył wówczas dziadek, który przeszedł w życiu wiele - powstanie warszawskie, piekło kanałów - dlatego teraz byle "gangsterzyna" nie mógł go wystraszyć. Porachunki byłego akowca i jego dawnych towarzyszy z mafią miały miejsce nomen omen w Warszawie. Komisarz Majchrowski ze stołecznej komendy jest na usługach ludzi mecenasa Szaro, właściciela luksusowego klubu, który pod przykrywką nocnego baru prowadzi ciemne interesy. To człowiek bezwzględny i chciwy, pozbawiony jakichkolwiek skrupułów moralnych. Kiedyś był cinkciarzem, fałszował też zakłady na wyścigach konnych. Dziś, elegancko ubrany, opływający w luksusy, jest panem sytuacji i to on stawia warunki. W jego barze pracuje śliczna, młodziutka Magda, którą pomiatają goryle Szaro. Za dziewczyną wstawia się oburzony takim traktowaniem Mateusz Zuber, który jest tu kelnerem. Ale, niestety, obrywa i od razu zostaje wyrzucony z pracy. Tymczasem w Warszawie jest przejazdem, wracający z sanatorium dziadek chłopaka, były akowiec, uczestnik powstania warszawskiego, Zygmunt Zuber. Ponieważ ojciec Mateusza, Tomasz, za bardzo przejmuje się prowadzeniem własnego biznesu, obowiązek odebrania dziadka z dworca spada na wnuka. Przy okazji Mateusz wysłuchuje wspomnień o powstaniu warszawskim i dawnych czasach. Chłopak jeszcze nie zdaje sobie sprawy, że to właśnie ten "nudny" dziadek, jako pierwszy stanie w jego obronie przed gangsterami. Kiedy Mateusz idzie do klubu, żeby odebrać należną mu zapłatę za przepracowany miesiąc w barze, ludzie Szaro nie chcą z nim rozmawiać i pokazują chłoptasiowi, gdzie jest jego miejsce. Pobity dotkliwie Mateusz, trafia do szpitala, gdzie zjawiają się rodzice, dziadek, jego dziewczyna Magda, a także komisarz Majchrowski, który zamierza umorzyć śledztwo. Tomasz Zuber obawia się, że teraz mafia dobierze się do niego i zrujnuje mu biznes. Przerażony dekuje się w swojej firmie. Do akcji śmiało wkracza za to senior rodu, Zygmunt Zuber. Zirytowany tchórzostwem Tomasza i bierną postawą policji, postanawia na własną rękę wymierzyć sprawiedliwość sprawcom pobicia jego wnuka. Zygmunt Zuber skrzykuje dawnych towarzyszy broni z powstania warszawskiego, którzy mimo podeszłego już wieku nie zawahają się przeciwstawić warszawskim gangsterom, rządzącym niepodzielnie w stolicy. Zuber, Kotek, Rotor i Czujny, wspierani przez dawną symaptię Zygmunta z powstania, Gogę, oraz AL - owca Władka przygotowują plan operacyjny zniszczenia gangstera Szaro. Ważną rolę w tej akcji odegrają: słynne jajko Faberge oraz pani pułkownik Dowgird. 20:20 PIANISTA (THE PIANIST) Dramat wojenny, 142 min, Francja/Polska/Niemcy/Wielka Brytania 2002 Reżyseria: Roman Polański Scenariusz na podstawie książki Władysława Szpilmana: Ronald Harwood Zdjęcia: Paweł Edelman Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Adrien Brody, Thomas Kretschmann, Frank Finlay, Laureen Lipman, Emilia Fox, Ed Stoppard, Julia Rayner, Jessica Kate, Ruth Platt, Maureen Lipman, Michał Żebrowski i inni Z zamiarem nakręcenia w Polsce filmu o czasach II wojny światowej Roman Polański nosił się od dawna - zbyt wiele jego własnych tragicznych przeżyć wiązało się z tym okresem. Czekał tylko na odpowiedni scenariusz. Znakomitego materiału dostarczyła mu autobiografia Władysława Szpilmana, wybitnego pianisty i kompozytora, który w czasie wojny ukrywał się przez długi czas i właściwie tylko cudem ocalał z pogromu. Jego losy zainspirowały tuż po wojnie także Czesława Miłosza i Jerzego Andrzejewskiego do napisania noweli, z której powstał scenariusz filmu "Robinson warszawski". Gotowy film, po licznych przeróbkach narzuconych przez władze, tak bardzo odbiegał jednak wymową od literackiego pierwowzoru, że Czesław Miłosz wycofał swoje nazwisko z czołówki, a propagandowe dzieło wyświetlano ostatecznie w kinach pod tytułem "Miasto nieujarzmione". Chociaż "Pianista" powstał w koprodukcji francusko - polsko - niemiecko - brytyjskiej, w angielskiej wersji językowej i z zagranicznymi aktorami we wszystkich ważniejszych rolach, sam reżyser określił go jako film polski. Obraz ten, przez wielu uznany za dzieło życia Polańskiego, uhonorowano Złotą Palmą na MFF w Cannes w 2002 r. , Oscarami 2003 za reżyserię, scenariusz adaptowany i najlepszą rolę męską (rewelacyjny Adrien Brody), Cezarami 2003 dla najlepszego filmu, za reżyserię, główną rolę męską, muzykę, zdjęcia, scenografię i dźwięk, a także wieloma innymi nagrodami i wyróżnieniami. Akcja rozpoczyna się we wrześniu 1939 r. , kiedy to 28 - letni wówczas Władysław Szpilman gra w Polskim Radiu Nokturn cis - moll Fryderyka Chopina. Wybuch niszczy siedzibę rozgłośni i przerywa występ na pięć długich lat. Po wkroczeniu do Warszawy Niemcy wprowadzają rozliczne restrykcje wobec ludności żydowskiej. Władysław, jego rodzice, dwie siostry i brat przeżywają pasmo upokorzeń. Pozbawieni pracy i środków do życia wyprzedają kolejno obrazy, srebra, meble. W końcu z domu znika także największy skarb artysty - fortepian. Prześladowania nasilają się: Szpilmanowie wraz z tysiącami innych Żydów muszą się przenieść do getta, gdzie na porządku dziennym jest nieludzkie traktowanie, okrucieństwo, cierpienia i śmierć. Władysław zarabia na utrzymanie rodziny, grając w kawiarni, gdzie zbiera się towarzystwo podejrzanego autoramentu. Trudno jednak o inne zajęcie. Tymczasem Niemcy zaczynają wywozić transporty Żydów z getta do obozów zagłady. Przychodzi też kolej na Szpilmanów. Władysława w ostatniej chwili wyciąga z szeregu skazańców znajomy żydowski policjant, każąc mu uciekać. Pianista już nigdy więcej nie ujrzy bliskich. Z pomocą członków ruchu oporu udaje mu się uciec z getta. Za murami przechowują go kolejno, w różnych miejscach, polscy przyjaciele. Z okien swojej kryjówki Władysław obserwuje wybuch powstania w getcie. Cały czas musi uważać, by swoją obecnością nie zwrócić na siebie niczyjej uwagi, bo to może być równoznaczne z wyrokiem śmierci. Taka sytuacja trwa do chwili wybuchu powstania warszawskiego. Gdy powstanie upada, Szpilman samotnie ukrywa się wśród ruin miasta, walcząc o przetrwanie z własnym głodem, wyczerpaniem, strachem. Ocalenie przyjdzie z najmniej spodziewanej strony. 22:55 MATKI Teatr, 119 min, Polska, 2018 Reżyseria: Paweł Passini Aktorzy: Jakub Waszkinel Weksler, Elżbieta Ficowska, Joanna Sobolewska Pyz, Monika Chrząstowska, Ewa Greś, Ryszard Kluge, Joanna Przybyłowska, Joanna Rzączyńska, Alina Świdowska, Gołda Tencer, Jerzy Walczak, Ernestyna Winnicka "Matki" to spektakl/performance/spotkanie według pomysłu Gołdy Tencer, którego premiera odbyła się w Teatrze Żydowskim w Warszawie w maju 2016 roku. Reżyserii podjął się Paweł Passini. Scenariusz Patrycji Dołowy odwołuje się do tragicznych historii żydowskich dzieci, które w czasie II wojny światowej były oddawane przez matki polskim kobietom, gdyż tylko to było dla nich ratunkiem przed śmiercią. Twórcy przedstawienia tak mówią o intencjach ich spektaklu: "Czym jest dla matki ten moment tuż przed decyzją, by zacząć uczyć dziecko, jak zapomnieć jej i swoje własne imię. I chwilę potem, gdy ich imiona są już tylko słowami zapisanymi na małej karteczce schowanej pod ziemią wraz z innymi imionami - karteczkami. I przed decyzją drugiej mamy, by uczynić nieznane dziecko swoim. Dziś, razem z zupełnie już dorosłymi dziećmi z"koszyków", próbujemy być z obiema mamami w ich momentach tuż przed. Po omacku szukamy w tych chwilach odpowiedzi na pytania, które będą musiały paść. Pytania o tożsamość, ciągłość, powinność. Pytania, które uwierają i rozpychają się w słowie matka, domagając się uwagi". Niezwykły w spektaklu jest udział członków Stowarzyszenia Dzieci Holocaustu: Elżbiety Ficowskiej i Joanny Sobolewskiej - Pyz oraz Romualda Jakuba Wekslera - Waszkinela, którzy opowiadają o autentycznych przeżyciach związanych z odkrywaniem swoich historii, prawdy o ich żydowskich i polskich matkach. 01:10 BILET DO KINA - WPŁYW KSIĘŻYCA (MOONSTRUCK) Komedia romantyczna, 98 min, USA 1987 Reżyseria: Norman Jewison Scenariusz: John Patrick Shanley Zdjęcia: David Watkin Muzyka: Dick Hyman Aktorzy: Cher, Nicolas Cage, Vincent Gardenia, Olympia Dukakis, Danny Aiello, Julie Bovasso, John Mahoney, Louis Guss, Feodor Chaliapin i inni Oscary za scenariusz i najlepsze role kobiece: pierwszo - (Cher) i drugoplanową (Olympia Dukakis), nominacje do tej nagrody w kategoriach: najlepszy film, reżyseria i aktor drugoplanowy, Srebrny Niedźwiedź za reżyserię oraz Złote Globy dla Cher i Olympii Dukakis to tylko najważniejsze nagrody, jakimi obsypano dzieło kanadyjskiego reżysera Normana Jewisona. "Wpływ księżyca" to komediowa opowieść o włoskiej społeczności Nowego Jorku: grupie specyficznej, wtopionej w życie wielkiego miasta, a jednak zachowującej kulturową odrębność. To film pogodny, pełen uroku, życzliwej wyrozumiałości w potraktowaniu bohaterów, jednocześnie zabawny i "z nerwem", a przede wszystkim brawurowo zagrany, czego potwierdzeniem były wspomniane wcześniej nagrody. We włoskiej dzielnicy Nowego Jorku mieszka średniozamożna rodzina Castorinich. Ojciec, Cosmo, jest hydraulikiem, matka, Rose, prowadzi dom, w którym mieszkają jeszcze: ich 37 - letnia, przedwcześnie owdowiała córka Loretta, z zawodu księgowa, oraz sędziwy ojciec Cosmo. Mieszkający w sąsiedztwie drobny przedsiębiorca, Johnny Cammareri, zatwardziały stary kawaler, pewnego dnia zaprasza Lorettę na kolację i z wielkim trudem prosi ją o rękę. Loretta ulega jego wyznaniom, prosi jednak, żeby wszystko odbyło się zgodnie z tradycją. Ma nadzieję, że w ten sposób ominie prześladującego ją pecha. Johnny musi więc w obecności klientów restauracji paść na kolana i publicznie się oświadczyć. Wyznacza też termin ślubu: za miesiąc, jak tylko wróci z Sycylii, gdzie chce odwiedzić swoją śmiertelnie chorą matkę. Przed odlotem prosi narzeczoną, by zaprosiła na ślub jego młodszego brata, Ronny'ego, z którym od pięciu lat nie rozmawia. Cosmo i Rose próbują wyperswadować córce małżeństwo z Johnnym, ale ona nie przyjmuje ich argumentów. Odwiedza Ronny'ego, właściciela piekarni, który na wieść o ślubie brata wybucha złością. On sam nie ma szans na ożenek od chwili, gdy podczas rozmowy z Johnnym stracił przez nieuwagę rękę przy elektrycznym porcjowaniu chleba. Loretta próbuje go uspokoić, odprowadza do domu i w rezultacie spędzają razem noc. Nazajutrz zażenowana kobieta pragnie jak najszybciej zapomnieć o przypadkowym romansie, ale Ronny nalega na kontynuowanie związku. Zgadza się w końcu na rozstanie pod warunkiem, że Loretta pójdzie z nim do opery. Na tym jednak ich znajomość się nie kończy. 03:00 TERAZ ANIMACJE! - INNY Film animowany, 4 min, Polska, 2018 Reżyseria: Marta Magnuska Scenariusz: Marta Magnuska, Paulina Lewicka Muzyka: Anna Nowak Krótki film animowany. W oczekiwaniu na tajemniczego gościa, zgromadzeni snują przypuszczenia, jak wygląda i kim jest obcy. Nieznajomy materializuje się w ich wyobraźni, a jego obecność staje się niemal namacalna. Początkowy entuzjazm tłumu ustępuje miejsca uczuciu niepokoju. (źródło: polishshorts.pl) 03:05 TERAZ ANIMACJE! - BLOK Film animowany, 8 min, Polska, 1982 Reżyseria: Hieronim Neumann Scenariusz: Hieronim Neumann Zdjęcia: Zbigniew Kotecki Muzyka: Janusz Hajdun Obraz życia mieszkańców nowoczesnego bloku. Dzięki zastosowaniu techniki trickowej na taśmie filmowej ukazują się w przekroju mieszkania podobne do siebie pudełka, których wnętrza zamieszkują różni lokatorzy. W wielkim, ruchliwym domu molochu dzieją się setki wydarzeń: prozaicznych i niezwykłych, zabawnych i tragicznych. Wszystkie są jednak epizodami, do których nie przywiązuje się żadnego znaczenia. Życie toczy się dalej. . . 03:10 TERAZ ANIMACJE! - PIEŚŃ PORANNA (AUBADE) Film animowany, 5 min, Szwajcaria, 2014 Reżyseria: Mauro Carraro Scenariusz: Mauro Carraro Muzyka: Mich Gerber Krótki film animowany. Wschód słońca nad jeziorem Leman. W surrealistycznej scenerii, przy hipnotyzujących dźwiękach wiolonczeli, pływacy i ptaki są świadkami spektaklu budzącego się dnia. Film pokazywany m.in. na MFF w Locarno. (źródło: rp.pl) 03:30 AMERYKAŃSKI EPOS - W WIELOŚCI JEDNOŚĆ (OUT OF THE MANY, THE ONE) Film dokumentalny, 80 min, USA, 2017 Reżyseria: Bernard Macmahon Seria "Amerykański epos" (American Epic) to piękna opowieść o tym, jak rodziła się muzyka w Ameryce na początku XX wieku. Postęp technologiczny i dynamiczny rozwój show - biznesu znacznie przyczyniły się do rozpowszechnienia brzmień wielu barwnych kultur. Ten odcinek poświęcony jest różnorodności, jaka istnieje w Ameryce. Związki i przenikanie się odmiennych kultur skutkuje powstaniem nowych instrumentów oraz gatunków muzycznych. 05:00 CIEPŁO ZIMNO Dramat, etiuda filmowa, 35 min, Polska, 2016 Reżyseria: Marta Prus Scenariusz: Marta Prus Zdjęcia: Adam Suzin Muzyka: Krzysztof Aleksander Janczak Aktorzy: Magdalena Berus, Katarzyna Wajda, Piotr Trojan, Kamila Łatkowska, Andrzej Pataj, Andrzej Prus, Karolina Płanik Zrealizowany w jednym ujęciu film "Ciepło - zimno" opowiada historię niespodziewanego spotkania dwóch kobiet z odmiennych światów, które mimo niesprzyjających okoliczności, w jakich się poznają, w efekcie wzajemnie sobie pomagają. (filmpolski.pl)