Program 1 Poniedziałek, 19.04.2021 05:15 PRZYSIĘGA - ODC. 391 (YEMIN) Serial obyczajowy, 43 min, Turcja 2020 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Resit szantażuje Feride. Kumru podsłuchuje rozmowę Kemala z Emirem. Sehriye zarządza przygotowania do ślubu. Munevver zobowiązuje się odprasować i odświeżyć suknię panny młodej. Feride pociesza zapłakaną Melike. Kumru znajduje dokument potwierdzający, że jej siostra nie odzyska wzroku. Melike wręcza Emirowi zieloną kopertę, którą rzekomo wysłał Resit. 06:05 ELIF - ODC. 959 (ELIF) Serial obyczajowy, 42 min, Turcja, 2018 Reżyseria: Fulya Yavuzoglu Aktorzy: Cemre Melis Cinar, Isabella Damla Guvenilir, Volkan Colpan, Selin Sezgin, Altug Seckiner Kerem postanawia zorganizować firmowy konkurs na najlepszy projekt tekstylno - odzieżowy. Zależy mu, aby Rana uznała talent młodych projektantów, a przede wszystkim Birce. Tymczasem to Akin jest przekonany, że to jego projekt zwycięży. Rana przystaje na ten pomysł. Gdy Şafak dociera do szpitala, widzi Tufana troskliwie czuwającego przy Jülide. Mężczyzna nie może uwierzyć w to, co widzi. Załamany gubi się w domysłach, próbując zgadnąć, kim jest tajemniczy i okazujący czułość Jülide odwiedzający. Nie wie, że to tylko scena zaaranżowana przez Alev i Tufana. Do Asli dzwoni właścicielka mieszkania z informacją o podwyżce czynszu. Asli nie stać jednak na opłacenie podwyższonej kwoty. Elif i Melek proponują jej wspólne zamieszkanie. Dziewczyna przyjmuje ich propozycję. 08:40 RANCZO S.VII - ODC. 91 (SERIA VII, ODC. 13) - DROGA PRZEZ STOS Serial obyczajowy, komediowy, 44 min, Polska, 2013 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Arkadiusz Nader, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Grzegorz Wons, Jacek Kawalec, Artur Barciś Po wyjściu z więzienia Lucy wdraża dwie drastyczne, życiowe decyzje. Obie wywołują żywiołowe protesty; w domu ze strony Kingi, w pracy ze strony wszystkich urzędników, którzy organizują strajk okupacyjny. Strajk jest specyficzny; urzędnicy nie chcą wypuścić Lucy, dopóki nie zmieni decyzji o rezygnacji z funkcji wójta. Także senator przeżywa całą gamę emocji. Najpierw dostaje propozycję zostania ministrem bardzo dziwnego, nieistniejącego ministerstwa, a zaraz potem ofertę sojuszu od innej partii. Wielkie poruszenie także na plebanii, Tam z kolei z nagłą wizytą przybywa biskup, który składa nieoczekiwaną propozycję Michałowej. Propozycja biskupa oznacza wielkie zmiany na plebanii i w domu Michałowej. Stach w związku z tym popada w straszną frustrację, a i księża po pierwszym szoku też jakby stracili energię do życia. Na ratunek przychodzą niespodziewanie przyjaciele Stacha z ławeczki, którzy sami podejmują się dyplomatycznej interwencji. Duda znów ma sercowe rozterki, tym razem z powodu nadmiaru uczuć. Musi podjąć trudną decyzję. Sytuacja w dworku, napięta do granic, w końcu eksploduje, a zdesperowany Kusy składa Lucy szalony dowód swojej miłości. 09:35 KOMISARZ ALEX S.III - ODC. 31 (SERIA III, ODC. 5) - MORD A LA CARTE Serial kryminalny, 44 min, Polska, 2013 Reżyseria: Robert Wichrowski Scenariusz: Paulina Murawska, Karolina Franowska, Magdalena Jóźwik, Janusz Petelski, Robert Miękus, Agnieszka Błotnicka Zdjęcia: Jacek Fabrowicz Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Janusz Chabior, Piotr Szwedes, Teresa Dzielska, Agnieszka Kawiorska, Zofia Charewicz, Agata Kaczmarek, Jakub Wesołowski, Magdalena Walach, Ireneusz Czop W znanej restauracji zostaje odkryte ciało menedżera i współwłaściciela lokalu, Stefana Grubera. Sekcja zwłok wykazuje, że denat zmarł na skutek przedawkowania leku na serce. Prawdopodobnie ktoś dosypał mu do kieliszka zwiększoną dawkę, która okazała się śmiertelna. Gruber rzeczywiście chorował na serce, jednak na co dzień nie brał leku. Morderca musiał więc mieć do niego dostęp. Policja poszukuje także motywu zbrodni. Okazuje się, że Gruber miał wcześniej romans z barmanką restauracji, którą porzucił dla Lidki, żony Mikołaja Rudnickiego, wspólnika i głównego kucharza restauracji. Czyżby w grę wchodziły sprawy damsko - męskie, zazdrość, chęć pozbycia się niewiernego kochanka lub wiarołomnego wspólnika? Ale jest jeszcze Teresa Rudnicka, matka Mikołaja - kobieta apodyktyczna, chorobliwie zazdrosna o swojego syna, nienawidząca wszystkich, którzy jej zdaniem, odsuwają Mikołaja od niej. Jej alibi udaje się Bromskiemu podważyć. Trzeba jednak udowodnić, w jaki sposób zdobyła lek, który jest na receptę, a przede wszystkim, jak i kiedy dosypała go do kieliszka? Z pomocą w rozszyfrowaniu tej zagadki przychodzi niezawodny Alex. 10:35 OJCIEC MATEUSZ S.XXIII - ODC. 299 (OJCIEC MATEUSZ S. XXIII, ODC. 9) - OKO ZA OKO Serial kryminalny, obyczajowy, 42 min, Polska, 2020 Reżyseria: Filip Zylber Scenariusz: Adam Cioczek Zdjęcia: Maciej Kurpiewski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Kinga Preis, Aleksandra Górska, Eryk Lubos, Katarzyna Burakowska, Piotr Polk, Michał Piela, Edyta Olszówka, Bartłomiej Firlet, Rafał Cieszyński, Artur Pontek, Jędrzej Taranek, Jakub Wesołowski, Dariusz Biskupski, Marek Pituch Wieczorem Pluskwa spotyka się w mieście z kumplem, od którego kupuje broń. W tym czasie wszyscy na plebanii walczą z przeciekającym dachem. Pluskwa dogaduje szczegóły pracy u Marka Lipniaka. Ma wymalować jego willę. Pojawia się podchmielony Krystek, nie kryje wściekłości, bo kolega przejął jego fuchę. Na ulicy w aucie czeka Suchy, zagaduje Waldka i proponuje mu brudną robotę. Na rynku dochodzi do napadu na bank. Sprawcy uciekają z łupem. Na miejscu Możejko i Nocul przesłuchują świadka. Orest nakazuje blokadę dróg, złodzieje poruszają się szarą furgonetką. Na plebanii Pluskwa naprawia dach, jest zdenerwowany. Mateusz dostrzega w jego torbie broń. Jest zaniepokojony, mówi o tym Natalii i babci. Wszyscy boją się, że znów wpadł w tarapaty. Gdy Pluskwa z zakupami wraca do domu, w bocznej uliczce podchodzi do niego zakapturzona postać i strzela w brzuch, Waldek osuwa się na chodnik. Świadkiem zdarzenia jest kobieta, która wszczyna alarm. 11:25 KASTA - BEZ PAMIĘCI Serial paradokumentalny, 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Wojciech Sukiennik, Łukasz Bajbak, Kamil Fortuna Podczas wieczoru kawalerskiego młodemu mężczyźnie zostają dosypane narkotyki do napoju. Przestępcy czyszczą jego karty. Poszkodowany przegrywa w sądzie, chociaż jest w stanie wskazać jedną z kobiet, która prawdopodobnie stoi za podaniem mu narkotyków. 12:50 BBC W JEDYNCE - SZPIEDZY WŚRÓD ZWIERZĄT II CZ. 1. TROPIKI (SPY IN THE WILD II THE TROPICS (1/4)) Serial dokumentalny, 52 min, Wielka Brytania, 2020 Reżyseria: John Downer Wykonawcy: Krystyna Czubówna Tak jak w pierwszym sezonie tej serii, za pomocą specjalnie skonstruowanych zwierząt naszpikowanych kamerami będziemy mogli oglądać największe dramaty natury i emocjonalne spotkania ze zwierzętami z bliska. Najnowsza seria zbada masowe spotkania oraz te bardziej intymne relacje w społecznościach. Dlaczego zwierzęta zbierają się na jednorazowe wydarzenia? Jak to jest być częścią stada? Jak radzą sobie ze zmieniającymi się porami roku i klimatem? Na chwilę poczujemy się jak członkowie rodziny goryli, odkryjemy tajemnice koali i poczujemy się jak na polu bitwy wśród smoków z Komodo walczących o dominację. W pierwszej części udamy się w tropiki. Sztuczne zwierzęta z kamerami tym razem dołączają do rodzin zamieszkujących gorącą i wilgotną strefę międzyzwrotnikową. Strefa tropikalna tętni życiem. Cykl pór suchych i deszczowych w istotny sposób wpływa na zachowanie zwierząt. W górach Ugandy nastanie pory suchej przynosi chłodne noce i ciepłe dni. Obiektyw kamery w oku dowodzi, że zwierzę nie jest aż tak prawdziwe, jak mogłoby się wydawać. Za zadanie ma dołączyć do rodziny goryli górskich. Wcześniej jednak musi zdobyć ich zaufanie. Jeden fałszywy ruch może wszystko zaprzepaścić. Zwierzęta gromadzą się w nielicznych pozostałych otwartych zbiornikach wodnych. Oprócz czapli białych pojawia się też tysiące kajmanów żakare. Część z dziesięciu milionów miejscowych zwierząt zwabia tu także innych drapieżców. Na Kostaryce dochodzi do jednego z najwspanialszych spektakli strefy tropikalnej. Sępniki czarne krążą w powietrzu. Tego roku mają dodatkowe towarzystwo sępnika, który potrafi filmować. Również żółwiom towarzyszy nasz szpieg, który będzie filmował je z lądu. 14:00 ELIF - ODC. 960 (ELIF) Serial obyczajowy, 42 min, Turcja, 2018 Reżyseria: Fulya Yavuzoglu Aktorzy: Cemre Melis Cinar, Isabella Damla Guvenilir, Volkan Colpan, Selin Sezgin, Altug Seckiner Birce nie może znaleźć swojego konkursowego projektu. Podejrzewa Akina, że wyrzucił jej pracę, aby pozbyć się konkurencji. Kerem postanawia zatrudnić osobistego asystenta. Niestety, żadna z kandydujących osób nie spełnia jego oczekiwań. Asli zawozi dokumenty Elif do holdingu. W wyniku pomyłki, Kerem jest przekonany, że dziewczyna przyszła na rozmowę rekrutacyjną. Choć oboje są zaskoczeni przebiegiem spotkania, Kerem postanawia zatrudnić Asli. Dziewczyna jest przekonana, że dopełniła tylko formalności w związku z przyjęciem Elif do szkoły. 16:05 PRZYSIĘGA - ODC. 392 (YEMIN) Serial obyczajowy, 43 min, Turcja 2020 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Narin czuje się oszukana przez Kemala, który zataił przed nią przykrą informację. Za wszystkim stoi Kumru. Munevver próbuje rozmówić się z córką, ale ta wpada w histerię. Kemalowi udaje się pogodzić z ukochaną. Feride dostaje w prezencie nowe ubrania. Melike tłumaczy dziewczynie, że dołączyła do rodziny. Kumru zastawia na Narin pułapkę. Resit sugeruje Feride, że da jej spokój. 17:55 KLAN - ODC. 3792 Telenowela, 22 min, Polska, 2021 Reżyseria: Sebastian Chondrokostas, Michał Fazlejew, Paweł Karpiński, Paweł Chmielewski, Jarosław Marszewski Scenariusz: Paweł Karpiński, Elżbieta Szczypek, Mariusz Polaczek, Grzegorz Lipka Zdjęcia: Artur Radźko, Julian Szczerkowski Aktorzy: Aldona Orman, Julia Królikowska, Monika Dryl, Maciej Makowski, Joanna Żółkowska, Zbigniew Suszyński, Grzegorz Wons, Małgorzata Ostrowska, Justyna Sieńczyłło, Agnieszka Kaczorowska, Karolina Kominek, Sławomir Grzymkowski, Robert Mazurkiewicz, Konrad Darocha, Artur Dziurman Witold próbuje wykręcić się od wyjazdu na pogrzeb męża ciotki z Mszczonowa. Ilona i Anna uważają, że powinien pojechać, choćby ze względu na ciotkę. W biurze Barbary Sandra rozwija swoje plany produkcji części do masek tlenowych. Koniecznie trzeba wynająć odpowiedni lokal, bo garaż z jedną drukarką 3D nie wystarczy. Witold jest trochę przestraszony jej rozmachem. Leopold zagląda do córki, żeby spędzić trochę czasu z Piotrusiem. Ula opowiada o najbliższych wyjazdach Kornela z zespołem. Leopold proponuje, żeby Piotrusia u nich zostawić. Leszek zawozi do telewizji Rutkę i pana Henia na nagranie reklamujące domy opieki. Rutka zleca Leszkowi zadanie specjalne, ma się dowiedzieć, co dokładnie dolega partnerowi doktor Kosteckiej. Na szczęście, Bogna jest doskonale zorientowana w temacie. Po spotkaniu z Kacprem Kasia nie może dojść do siebie. Po pomoc znowu przychodzi do siostry. Bożenka potwierdza to, co sama od początku wiedziała. Kacper musi samodzielnie rozwiązać swoje problemy małżeńskie. 18:20 KASTA - ZAWODOWY OSZUST Serial paradokumentalny, 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Łukasz Bajbak, Kamil Fortuna Młoda kobieta zostaje oszukana przez mężczyznę, którego poznała na portalu randkowym. Traci nie tylko wszystkie oszczędności, ale dodatkowo mężczyzna zaciąga kredyt na jej dane. Okazuje się, że poszkodowanych jest więcej. 20:30 LEŚNICZÓWKA - ODC. 377 Telenowela, 22 min, Polska, 2021 Reżyseria: Radosław Dunaszewski, Tomasz Szafrański Scenariusz: Ariadna Lewańska, Zdzisław Brochwicz, Marta Hryniak, Maciej Kowalewski, Izabela Aleksandrowicz, Dorota Jankojć-Poddebniak, Monika Leszek, Piotr Mikołajczak, Daria Rogozińska, Joanna Wojdowicz, Piotr Jasek Zdjęcia: Artur Zdral, Dariusz Jadach Aktorzy: Marek Bukowski, Marta Chyczewska, Robert Czebotar, Sambor Czarnota, Witold Dębicki, Arkadiusz Janiczek, Aldona Jankowska, Sebastian Jasnoch, Bartłomiej Kasprzykowski, Ireneusz Kozioł, Mariola Lisicka, Kamil Mróz, Maria Pawłowska, Jakub Sasak, Piotr Więcławski Łysy z pistoletem w ręku śledzi w lesie sołtysa. Straszy go, że jeśli nie odda Karczowi długu, to może marnie skończyć. Gałek wracając z miejsca, gdzie zostawił go bandzior, przez przypadek odnajduje w krzakach nieprzytomnego Iwo. W Borowiku Beatka i Zibi dyskutują o menu wege. Manager nie jest zadowolony z przedstawionej mu listy potrzebnych produktów. Ich rozmowę przerywa telefon od Konrada. Okazuje się, że Beatka natychmiast musi stawić się w leśniczówce. Po mocno zakrapianym wieczorze spędzonym w towarzystwie pana Kima, Ewa i Krzysiek z trudem dochodzą do siebie. Ale podejmują ważną decyzję. Chcą oficjalnie zamieszkać razem. 21:00 TEATR TELEWIZJI - PRACOWNIA KRAWIECKA Teatr, 80 min, Polska, 2000 Autor: Jean - Claude Grumberg Przekład: Bogusława Frosztęga Reżyseria: Wojciech Pszoniak Zdjęcia: Bogdan Stachurski Obsada: Ewa Dałkowska (Helena), Maria Ciunelis (Simone), Ewa Konstancja Bułhak (Gisle), Anna Maria Mucha (Marie), Halina Łabonarska (Pani Laurence), Edyta Olszówka (Mimi), Wojciech Pszoniak (Leon), Jerzy Radziwiłowicz (Prasowacz), Andrzej Mastalerz (Jean), Krzysztof Globisz (Maks), Damian Walczak (Chłopiec) Epicki dramat Jeana - Claude'a Grumberga (ur. 1939), francuskiego dramatopisarza, scenarzysty i aktora, autora ponad 20 sztuk teatralnych (m.in. "Dreyfus", "Zone libre", "Rever peut - etre", "Adam et Eve"), a także scenariuszy telewizyjnych i filmowych ("Mała apokalipsa" w reżyserii Costy Gavrasa, współautor "Ostatniego metra" Truffauta i "Lata jak sandwicze" Boutrona). "Pracownia krawiecka" wystawiona po raz pierwszy w paryskim Odeonie w 1979 r. (autor był zarazem współreżyserem i odtwórcą głównej roli) otrzymała m.in. Nagrodę Ibsena i Grand Prix de la Ville de Paris. Sztuka zrodzona z doświadczeń rodzinnych i własnej pamięci "paryskiego Żyda bez korzeni", którego dziadkowie uciekli przed pogromami z Galicji i Rumunii, a ojciec, paryski krawiec, został w czasie wojny deportowany i zesłany do obozu zagłady - stała się wielkim sukcesem Grumberga. Po 20 latach "Pracownię krawiecką" wystawiono w nowej inscenizacji Gildasa Bourdeta w Marsylii i wkrótce w Paryżu. Krytyka i publiczność przyjęły spektakl entuzjastycznie, a Jean - Claude Grumberg w maju 1999 r. odebrał prestiżową francuską Nagrodę Moliera dla najlepszego autora roku. Na deskach słynnego paryskiego Teatru Hebertot wielki sukces w roli Leona odniósł Wojciech Pszoniak. "Leon w pierwszej inscenizacji poruszał się tanecznym krokiem Jeana - Claude'a Grumberga. Gildas Bourdet powierzył rolę tego pyskacza Pszoniakowi. Pałeczka została przejęta w wielkim stylu. Pszoniak zadaje sobie ból, zadaje nam ból. Cały czas oscyluje między przenikliwością i cynizmem. Powściągliwy aż do bólu, potrafi nagle wybuchnąć prawdą, obnażyć jakieś mroczne zakamarki. I ten jego podskórny upór, aby nie ustawać w pracy, by życie za wszelką cenę toczyło się dalej" - pisał "Le Monde". W nagranej dla "Dialogu" rozmowie Wojciech Pszoniak wyznał, że w roli Leona szczególnie pociągała go wielowymiarowość - "ta rola ma wymiar pełnego człowieka, choć żyje on w jakimś malutkim świecie. Za pośrednictwem tego człowieka mamy okazję - my, jako twórcy, i myślę, że ludzie na sali - zastanowić się nad czymś bardziej uniwersalnym w życiu. To jest bardzo ciekawy teatr i autor; przez tych ludzi prostych, bardzo prostych, coś nam pokazuje wielkiego". Utwór Grumberga przedstawia losy kilku kobiet zatrudnionych w pracowni krawieckiej prowadzonej w Paryżu przez Żyda z Polski. Akcja sztuki rozpoczyna się zaraz po wojnie, w 1945 roku, a ostatnia scena rozgrywa się w roku 1952. Każda z bohaterek ma swoją historię, problemy, tajemnice. W ciągu rozmów prowadzonych w tej samej pracowni przez lata odkrywają przed widzami swoje marzenia i cierpienia. Sztuka obfituje w sceny humorystyczne i liryczne, porusza jednocześnie bardzo bolesny problem deportacji Żydów z Francji w czasie wojny. Rok 1945. Wczesnym rankiem w pracowni zjawiają się szwaczki. Helena, żona właściciela, przedstawia kolejno przybywającym kobietom nową koleżankę, Simone. Panie pracują, plotkują, prawią sobie drobne złośliwości, mocno zachrypnięta Mimi opowiada o swej niefortunnej przygodzie z Amerykańcami. Wszystkich zaskakuje wiadomość, że nie ma pracy - Leon nie dostał materiału, czas zbierać się do domu. Rok 1946. Pracownia znowu działa. Kobiety narzekają, że żyje się ciężko, chleba jest mniej niż w czterdziestym trzecim, ale wtedy była wojna. Za oknem uliczny grajek śpiewa smutną piosenkę o chłopcu, matce i białych różach. Simone opowiada o jakimś typie, który za nią łaził wczoraj, koleżanki udzielają jej dobrych rad. Leon kłóci się z żoną o Prasowacza, który nie zjawił się w pracy. Helena nie znosi milczącego olbrzyma, Leon marzy o takich pracownikach, z żelaza. Ci, co wrócili stamtąd, wiedzą, co to praca. To jest właśnie naturalna selekcja. Rok 1947. Marie wkrótce wychodzi za mąż, szwaczki przygotowały małą uroczystość. Między panią Laurence a pyskatą Mimi wybucha gwałtowna awantura, dostaje się też innym, nawet szefowi, od wszystkich. Leon przynosi gramofon, nastawia płytę, tango śpiewane w jidysz. Simone rozumie słowa, przyznaje się, że jest Żydówką. Zdumiona Gisle pyta, o co tak naprawdę szło między Żydami a Niemcami w czasie wojny, bo szwagier twierdzi, że przed wojną byli jak jedna para kaloszy. Simone zwierza się Prasowaczowi, że najgorsza jest niepewność - może jej mąż gdzieś sobie żyje, skoro w prefekturze nie chcą wydać aktu zgonu, to chyba jest jakaś nadzieja... Dostała jedynie zaświadczenie, że w marcu czterdziestego trzeciego opuścił Drancy. To tutaj utworzono obóz dla Żydów, stąd wywożono ich do obozów zagłady na terenie Polski. Prasowacz, który szczęśliwie nie trafił od razu "pod prysznic", wie z autopsji, co się dalej z nimi działo. Leon nie może uwierzyć, że mężczyzna odważył się powiedzieć nieszczęsnej prawdę. Oczywiście, zagubionych trzeba szukać nie na jakichś listach, ale na półkach niemieckich gospodyń, wśród zapasów szarego mydła. Wychylając kieliszek za kieliszkiem, Leon opowiada o swoim życiu w Paryżu, przez całą wojnę, z lewymi papierami, w ukryciu, w ciemnościach, jak kret. I o pierwszym, dramatycznym spotkaniu z żołnierzami francuskiego ruchu oporu. Powtarzał sobie, że jest człowiekiem wolnym, ale całe jego ciało wbrew niemu przepraszało wszystkich wokół. Rok 1948. Simone, wciąż sama z dwoma synami, stara się o uznanie męża za zmarłego, by dostać rentę. Leon twierdzi, że jej się nic nie należy, renty dają Francuzom, a nie bezpaństwowcom rumuńskiego pochodzenia. Zresztą kogo dzisiaj obchodzi przeszłość. Rozwścieczony niedbałością szwaczek, pyta: czy my pracujemy dla umarłych, czy dla żywych... Rok 1949. Simone otrzymuje zaświadczenie, że mąż zmarł w Drancy. Tu został po nim ostatni ślad, zanim wyjechał "w kierunku Majdanka koło Lublina". Helena, żydowska Niemka, nie może pogodzić się z fałszowaniem przeszłości. Może nikogo nie wywieźli do obozu, nikt nigdy nie wsiadał do tamtych wagonów, nikogo nie spalono, skoro wszyscy po prostu zmarli w Drancy, Compiegne czy Pithiviers. Leon uspokaja żonę. Tu jest pracownia krawiecka, tu się szyje, a nie filozofuje. A życie toczy się dalej. Za wszelką cenę. 22:35 ŚWIAT BEZ FIKCJI - 7 MILIARDÓW 700 MILIONÓW I CO DALEJ? (7, 7 BILION PEOPLE AND COUNTING) Film dokumentalny, 51 min, Wielka Brytania, 2020 Reżyseria: Charlie Russell Spójrzmy na liczby dotyczące zaludnienia naszej planety. Dziesięć tysięcy lat temu na Ziemi żyło około pięciu milionów ludzi. Przez dłuższy czas liczba ludności powoli rosła. W roku tysiąc osiemsetnym osiągnęła miliard, a w 1960 3 miliardy. Później wzrost gwałtownie przyśpieszył obecnie na Ziemi żyje 7 miliardów 700 milionów ludzi. Szacuje się, że w roku 2050 będzie nas prawie 10 miliardów. Dla Chrisa Packhama, który poświęcił swoje życie ochronie świata przyrody, jest to temat do zastanowienia się, czy będzie to za dużo, aby ziemia mogła ich utrzymać. Podróżując po świecie w poszukiwaniu odpowiedzi na trudne i kontrowersyjne pytania, Chris bada, co według niego może być najważniejszym wyzwaniem naszych czasów. Czy możemy zmniejszyć wpływ rosnącej populacji ludzkiej i czy ludzie mogliby kiedykolwiek zrezygnować z rozmnażania ze względu na planetę? Być może myślicie, że jesteśmy skazani na zagładę. Wcale tak nie jest, ale musimy dbać o nasz dom. Rezerwowa planeta nie istnieje, a ta jest bardzo piękna. 00:40 ORCHIDEA MIŁOŚCI (LATE BLOOMER) Film obyczajowy, romans, 84 min, USA 2016 Reżyseria: W. D. Hogan Scenariusz: Rick Garman Aktorzy: Italia Ricci, Nathan Parsons, Madison Pettis, Beth Broderick, Linden Ashby, Patrick Cassidy, Brooke Newton, Antoinette Robertson Bohaterka filmu, Jenny Taft, jest biologiem z wykształcenia, a jej specjalność to roślinoznawstwo. Wraz ze swoim chłopakiem, Owenem, podróżowała po świecie w poszukiwaniu rzadkich odmian orchidei. Istnieje legenda, że ten kwiat zakwita tylko wtedy, kiedy dwoje ludzi połączy prawdziwa miłość. Jenny nie wierzy jednak w takie przesądy. Wszystko się zmienia, gdy przyjeżdża do Kalifornii, aby pomóc matce Eileen w sprzedaży rodzinnego domu, gdzie mieszkała w dzieciństwie i dorastała. Ma wiele wspomnień z tamtych lat, choć nie zawsze przyjemnych. Pamięta też złe chwile, jakie przeżyła jako nastolatka. Zupełnie niespodziewanie Jenny wpada na Shane’a, który w liceum był obiektem jej westchnień. Dawna miłość jest teraz nauczycielem w szkole, do której razem chodzili. Przed wieloma laty na balu maturalnym chłopak zagrał na jej uczuciach i teraz chciałby wynagrodzić krzywdę, zapraszając ją na szkolny bal, którego jest opiekunem. Okazuje się, że młodzieńcze zauroczenie do końca nie wygasło, Jenny wciąż coś czuje do Shane’a. Jest w rozterce, czy ma pozostać przy Owenie, czy ulec chwili i pójść za głosem serca. A może namiętny pocałunek z którymś z wielbicieli sprawi, że orchidea miłości w końcu zakwitnie? 02:15 LATO W PROWANSJI (AVIS DE MISTRAL) Film obyczajowy, komediowy, 99 min, Francja 2014 Scenariusz i reżyseria: Rose Bosch Aktorzy: Jean Reno, Anna Galiena, Chloe Jouannet, Hugo Dessioux, Lukas Pelissier, Aure Atika, Tom Leeb Lea i Adrien oraz głuchy od urodzenia młodszy od nich Theo to rodzeństwo. Meszkają wraz z rodzicami w Paryżu. Adrien i Lea, podobnie jak młodzi ludzie na całym świecie, są zbuntowani, nie rozstają się ze swoimi smartfonami, zawzięcie surfują po stronach internetowych i niczym się nie przejmują, zwłaszcza że zwasze mogą liczyć na wsparcie rodziców. Beztroskie życie rodzeństwa burzy nagle wiadomość o rozłamie w rodzinie. Ich rodzice przeżwają kryzys w małżeństwie. Ponieważ muszą wyjaśnić między sobą wiele spraw, w tym czasie dzieciaki mają wyjechać do dziadka mieszkającego daleko w Prowansji. Nadchodzące letnie wakacje spędzą więc gdzieś na odludziu. To dla nich całkiem nowe doświadczenie, nie znają tego miejsca, nigdy też nie poznały dziadka z powodu rodzinnych nieporozumień. Jadąc na wieś dzieciaki mają złe przeczucia i szybko staje się jasne, że słusznie obawiały się tego wyjazdu. Dom jest położony na pustkowiu, nie ma tu dostępu do internetu, ani zasięgu sieci komórkowych, nie ma nawet zwykłego telewizora. Na domiar złego Adrien, Lea i Theo dowiadują się, że ich ojciec zdecydował już o rozwodzie. Trudno im będzie też znaleźć wspólny język z gburowatym dziadkiem, który od początku okazuje im niechęć i nawet tego nie ukrywa. Rodzeństwo ma więc przed sobą prawdopodobnie najgorsze wakacje. Ale życie często płata niespodzianki. Nie inaczej jest też i tym razem. 04:05 BUNT W MODZIE (A FASHION UPRISING / REVOLTE DANS LA MONDE) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2018 Reżyseria: Laurent Lunetta, Ariel Wizman Film dokumentalny o modzie w najbliższej przyszłości. Globalizacja mody została zepchnięta na granice etyczną i estetyczną, stała się toksyczną pasją, absurdalną i niebezpieczną. 24 kwietnia 2013 roku w Bangladeszu zawaliła się Rana Plaza. Ginie 1135 osób wykorzystywanych do pracy w szwalniach w nieludzkich warunkach. Budynek już wcześniej groził zawaleniem, ale trzeba było produkować w oszałamiającym tempie markową odzież, na którą łapczywie rzucamy się co sezon. Dramat zbulwersował cały świat. Dla niektórych to jedenasty września mody. Nagle ujawnia się ukryte oblicze oszalałego systemu. Za dużo kolekcji, konsumpcji, presji akcjonariuszy. W modzie kapitał rządzi produkcją. Nie ma już sztuki. Projektanci są wypaleni. Zglobalizowana moda jest rozgrzaną do białości planetą, nad którą unosi się odór śmierci. Każdego roku produkuje się 80 miliardów sztuk ubrań. To drugi na świecie najbardziej trujący przemysł, po petrochemicznym. Nadprodukcja ubrań jest przerażająca. Na świecie co roku sprzedaje się 2, 5 miliarda dżinsów. Spotykamy się z tymi, którzy zmobilizowali się, by uczłowieczyć modę. Na całym świecie twórcy, projektanci i aktywiści zastanawiają się nad zmianą w produkcji odzieży. Niektórzy wracają do tkania, inni chcą używać drukarek 3D, ale wszyscy są zgodni co do tego, że trzeba pożegnać się z masową i tandetną modą oraz wyzyskiwaniem pracowników w biednych krajach. Ruch jest międzynarodowy i nazywa się Fashion Revolution. Moda zmienia status. Nareszcie staje się dobrem wspólnym. Aktualny kryzys mody jest być może początkiem jej wyzwolenia. Czy możliwy jest inny świat mody?