TVP Kultura Poniedziałek, 19.04.2021 09:55 REŻYSERZY S.III - JOHN STURGES 1/10 SEZON 3 (THE DIRECTORS - JOHN STURGES) Film dokumentalny, 46 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny poświęcony najwybitniejszym reżyserom filmowym. W tym odcinku poznajemy twórczość Johna Sturgesa, autora "Siedmiu wspaniałych", "Wielkiej ucieczki" czy "Starego człowieka i morze". 11:00 POLSKIE DROGI - ODC. 6/11 - ROCZNICA Serial wojenno - obyczajowy, 84 min, Polska 1977 Reżyseria: Janusz Morgenstern Scenariusz: Jerzy Janicki Zdjęcia: Edward Kłosiński, Witold Adamek Muzyka: Andrzej Kurylewicz Aktorzy: Karol Strasburger, Kazimierz Kaczor, Zofia Mrozowska, Piotr Pawłowski, Marek Walczewski, Henryk Bąk, Jadwiga Jankowska - Cieślak, Włodzimierz Boruński, Franciszek Trzeciak, Bronisław Pawlik, Aleksander Bardini, Beata Tyszkiewicz, Zygmunt Kęstowicz, Jan Englert, Leszek Herdegen, Barbara Sołtysik, Roman Stankiewicz, Bohdan Ejmont, Stanisław Zaczyk, Piotr Frączewski, Maciej Góraj, Henryk Talar, Mieczysław Milecki, Monika Goździk, Zbigniew Zapasiewicz, Anna Nehrebecka, Arkadiusz Bazak, Stanisław Mikulski, Jan Machulski, Jerzy Kaliszewski, Emil Karewicz, Mieczysław Kalenik Leon Kuraś, zgodnie ze swoją życiową dewizą "grunt to przeżyć i nie być frajerem", dynamicznie rozwija interes, a zarobione pieniądze zamienia na dolary, złoto, biżuterię. Władek Niwiński pracuje u niego jako kierowca. Matka Johanna Heimanna, mieszkająca u syna w Warszawie, wyznaje swojemu spowiednikowi. że nienawidzi Niwińskiego i pragnie zemścić się na człowieku, który - jak twierdzi - zabił jej męża. Przyjaciele ostrzegają Władysława przed grożącym mu niebezpieczeństwem. Niwiński musi wyrobić sobie nowe papiery. W momencie odbioru dokumentów zostaje aresztowany, wraz z nim trafia na Pawiak ojciec Mundka, Tosio Szkudlarek, dozorca z kamienicy, w której przed wojną mieszkali państwo Niwińscy. Na wieść o wpadce przyjaciela Kuraś wynosi z domu wszystkie kosztowności i pieniądze, wykorzystuje swoje kontakty handlowe z Niemcami, przez znajomego oficera załatwia zwolnienie Niwińskiego. Tosio Szkudlarek wraz z innymi więźniami zostaje wywieziony do Palmir i tam rozstrzelany. 12:35 NYOSHA (NYOSHA) Film animowany, 11 min, Izrael, 2012 Reżyseria: Liran Kapel, Yael Dekel Scenariusz: Liran Kapel, Yael Dekel Muzyka: Yoav Hudin Wykonawcy: Nomi Kapel Krótki film animowany. Poruszająca historia ocalałej z Holocaustu Nomi Kapel. 12:45 SAMOTNOŚĆ Film animowany, 8 min, Polska, 2017 Autor: Bruno Schulz Reżyseria: Betina Bożek, Igor Kawecki Scenariusz: Betina Bożek, Igor Kawecki Krótki film animowany, oparty na opowiadaniu Brunona Schulza "Samotność", jest kompilacją świata literackiego oraz osobistych emocji i doświadczeń autorów. Proza drohobyckiego pisarza stanowi dla twórców inspirację, punkt wyjścia do psychologicznego studium postaci. Samotność to próba lustrzanego odbicia splotów emocji i wewnętrznych odczuć człowieka w metafizycznym doświadczaniu życia. Bohater podobnie jak w prozie Schulza przeżywa swój wewnętrzny świat zamknięty w swoistej klatce emocji. Film zrealizowany w technice animacji przestrzennej stop motion. (opis producenta) 14:10 WOLNE MIASTO Dramat wojenny, 96 min, Polska 1958 Reżyseria: Stanisław Różewicz Scenariusz: Jan Józef Szczepański Zdjęcia: Władysław Forbert Muzyka: Andrzej Dobrowolski Aktorzy: Włodzisław Ziembiński, Kazimierz Wichniarz, Stanisław Jasiukiewicz, Jerzy Śliwa, Bronisław Dardziński, Piotr Fronczewski, Hanna Zembrzuska, Jan Machulski, Irena Netto, Danuta Królska "Pierwszy polski film o wrześniu 1939 roku". Pod tym hasłem "Wolne miasto" ma zapewnione miejsce w annałach rodzimej kinematografii. Reżyser Stanisław Różewicz z obfitującego w dramatyczne wydarzenia pierwszego miesiąca II wojny światowej wybrał epizod rzadko eksponowany w podręcznikach historii. Obrona Poczty Gdańskiej nie pochłonęła wszak tylu ofiar, co walki o Westerplatte czy Warszawę. Nie miała też takiego polityczno - militarnego znaczenia, jak zmagania o Hel czy twierdzę Modlin. Trwała też znacznie krócej niż tamte, przełomowe bitwy. Jeśli jednak bliżej przyjrzeć się jej dziejom, odsłoni się skondensowany do minimum, ale przez to niesłychanie wyrazisty dramat grupy cywilów, którzy niczym dawni bohaterowie Żeromskiego do końca bronili z góry przegranej sprawy. Jaką bowiem szansę na zwycięstwo miał personel poczty wobec świetnie uzbrojonych, przeważających sił niemieckich? Pod względem gatunkowym "Wolne miasto" również otwiera w polskiej kinematografii nowy rozdział. Jest bowiem pierwszym rodzimym "reinscenizowanym dokumentem wojennym". Ten typ filmu wywodzi się w prostej linii z dokumentu, powstającego "na placu boju". Kinematografia europejska zna przykłady dzieł ważnych i wybitnych, realizowanych w tej konwencji. Recenzenci "Wolnego miasta" przywoływali na poparcie tej tezy takie filmy jak: "Bitwa o ciężką wodę" Mllera i Dreville'a, "Bitwę Stalingradzką" Pietrowa i "Ostatni akt" Pabsta. Mimo utyskiwań części krytyki "Wolne miasto" przyjęte zostało bardzo dobrze. Chwalono pracę aktorów i reżysera. Podobały się zdjęcia Władysława Forberta, zwłaszcza te ukazujące powolną wewnętrzną agonię Poczty, wstrząsanej wybuchami, targanej pociskami, wypełnionej ludzkim przerażeniem, poświęceniem i heroizmem. Fabuła filmu dzieli się na trzy części. Pierwsza opowiada o codziennym życiu przyszłych bohaterów. Ukazuje ich w pracy, w domu, na ulicy. Widz łatwo odnajduje w nich własne problemy, nadzieje, marzenia. Z drugiej jednak strony reżyser wyraźnie kreśli okoliczności poprzedzające dramat - napiętą sytuację w Gdańsku, coraz dokuczliwszą hitlerowską butę i agresywność. Atmosfera zagęszcza się, bliskość kataklizmu staje się wyczuwalna. Część druga to zapis rozpaczliwej walki nie tylko o obronę Poczty, ale o własną godność i honor. Kamera operuje głównie w gmachu oblężonego budynku. Jeśli go opuszcza, to tylko po to, by uprzytomnić widzowi beznadziejność położenia obrońców wrześniowej reduty. I wreszcie część trzecia - gorzki finał, w którym pozostali przy życiu pocztowcy z rękami na karku idą na stracenie pośród szyderstw i drwin swych pogromców. 16:00 RIFIFI PO SZEŚĆDZIESIĄTCE Komedia, 80 min, Polska 1989 Reżyseria: Paweł Trzaska Scenariusz: Maciej Krasicki Zdjęcia: Zdzisław Najda Muzyka: Janusz Stokłosa Aktorzy: Mieczysław Czechowicz, Wiesław Michnikowski, Wiesław Gołas, Marian Kociniak, Witold Pyrkosz, Katarzyna Figura, Hanna Stankówna, Krystyna Borowicz, Mieczysław Hryniewicz, Jacek Strzemżalski, Jolanta Fajkowska, Zofia Merle, Wiesława Mazurkiewicz, Andrzej Szenajch, Artur Barciś, Bogdan Bear i inni "Rififi po sześćdziesiątce" to, wbrew tytułowi, komedia nie tylko dla starszych panów. Wartka akcja, plejada aktorskich gwiazd, świetna muzyka Janusza Stokłosy i dowcipna, wpadająca w ucho piosenka Wojciecha Młynarskiego stanowią wystarczający magnes także dla młodszej widowni. Bohaterami filmu są dziarscy panowie po sześćdziesiątce, niegdyś szkolni koledzy, a przy okazji istne utrapienie dla nauczycieli. Do nauki nie zawsze się garnęli, lecz gdy trzeba było sprytnie zagrać na nosie ciału pedagogicznemu - nie było lepszych. Po szkole każdy poszedł w swoją stronę. Kilku osiadło na prowincji, w miejscowości o wdzięcznej nazwie Nowe Jorki. Trochę niespodziewanie dla siebie z biegiem lat zasmakowali w statecznej, wręcz mieszczańskiej egzystencji. Do czasu. Przyszedł bowiem moment, że wspomnienia z burzliwych "szczenięcych lat" wróciły z wielką siłą. Znów pojawiła się sztubacka chęć brojenia i pokazania wszystkim, że jeszcze do reszty nie "zdziadzieli". A wszystko za sprawą jednego z dawnych kumpli, w przeciwieństwie do reszty nałogowego pokerzysty, który wpadł w tarapaty finansowe. Jak wiadomo, prawdziwego przyjaciela poznaje się w biedzie. Niefortunny gracz zbiera więc szkolnych kolegów i proponuje im ni mniej, ni więcej tylko... napad na bank. Sprawa tylko z pozoru wygląda beznadziejnie. Tak bowiem się składa, że ktoś z dawnej ferajny przepracował w tym banku 40 lat jako kasjer, ktoś inny zaś jest ordynatorem szpitala, którego budynek sąsiaduje z bankiem. A poza wszystkim któż by podejrzewał starszych, siwiejących, łysiejących panów o zamiar prucia kasy? Koniec końców dziarskim sześćdziesięciolatkom udaje się przedostać do skarbca i stają się bogaci. Niestety, nie na długo. 20:00 KINO MOCNYCH WRAŻEŃ - WYBUCH (BLOW OUT) Thriller polityczny, 103 min, USA, 1981 Reżyseria: Brian De Palma Scenariusz: Bill Mesce Jr, Brian De Palma Muzyka: Pino Donaggio Aktorzy: Maurice Copeland, John Mcmartin, Deborah Everton, John Patrick Mcnamara, Curt May, Peter Boyden, John Travolta, Nancy Allen John Travolta gra Jacka Terry'ego, dźwiękowca wywórni filmowej produkującej niskobudżetowe horrory, który podczas nagrywania dźwięków do kolejnego filmu jest świadkiem śmiertelnego wypadku samochodowego kandydata na prezydenta George'a McRyana. Przesłuchując nagrania z tej tragicznej nocy, Jack odkrywa, iż przyczyną kraksy nie było zwykłe rozerwanie opony (blow out), lecz jej przestrzelenie. Gubernator McRyan został zamordowany. W próbach ujawnienia spisku Jackowi pomaga Sally Bedina (Nancy Allen), uratowana przez niego z tonącego samochodu McRyana. Jednakże morderca zaczyna zacierać ślady. 21:55 KRONOS - HAMLET Dysk./wywiad/debata, 30 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Piotr Nowak (prowadzący) W kolejnym odcinku programu profesor Piotr Nowak wraz z zaproszonymi do studia gośćmi poddaje analizie jeden z najbardziej znanych dramatów Williama Szekspira - "Hamlet". Wszyscy znamy najpopularniejszy monolog zaczynający się od słów "Być albo nie być". Czyżby Szekspir niczym mędrzec grecki doprowadził do perfekcji sztukę zadawania pytań? Czy jest w ogóle sens szukać na nie odpowiedzi? Może lepiej zastanowić się, co one znaczą? O co i kogo oraz jak pytają? 22:35 PANORAMA KINA POLSKIEGO - LETNIE PRZESILENIE (LETNIE PRZESILENIE) Dramat wojenny, 93 min, Polska/Niemcy, 2014 Reżyseria: Michał Rogalski Scenariusz: Michał Rogalski Zdjęcia: Jerzy Zieliński Muzyka: Alexander Hacke Aktorzy: Filip Piotrowicz, Jonas Nay, Urszula Bogucka, Maria Semotiuk, Bartłomiej Topa, Steffen "Shorty" Scheumann, Agnieszka Krukówna Rok 1943. Polska prowincja. Wojna trwa już cztery lata. Po klęsce pod Stalingradem coraz młodsi Niemcy trafiają do armii. Tak w Polsce znalazł się Guido, wrażliwy, pochodzący z Hamburga siedemnastolatek. W obcej rzeczywistości próbuje stworzyć sobie azyl przed brutalnością wojny i prostackim światem jego starszych kolegów, żandarmów. Na zapomnianym przez wszystkich strychu słucha zakazanej muzyki - jazzu i oddaje się marzeniom. W tym samym czasie jego rówieśnik, Romek, po stracie ojca pomaga matce, pracując na kolei. Jako pomocnik maszynisty codziennie na bocznicy widzi rzeczy odebrane wywożonym do obozów zagłady Żydom. Nie rozumiejąc istoty tragedii, patrzy na to obojętnie. Kiedy nadarzy się okazja, stara się odebrać niemieckim żandarmom skradzione Żydom rzeczy, często nieprzydatne - jak stary gramofon. Nie ma charakteru bojownika. Bardziej zajmują go dziewczyny, a najbardziej Franka, córka zamożnego gospodarza. Ta sama wiejska dziewczyna podoba się Guido. Romek spotyka uciekinierkę z transportu, Żydówkę Bunię, którą najpierw, bojąc się konsekwencji, stara się za wszelką cenę odpędzić. Bunia nie chce odejść. Wie, że sama nie przetrwa. Szuka w rówieśniku ratunku. Z czasem rodzi się między nimi więź. Zagubiony Guido zbliża się do Franki. Przy dźwiękach zabronionego jazzu kochają się na strychu. Kryjówkę odkrywa komendant. Guido musi wybrać - ratować siebie czy pomóc France? (filmpolski) 00:25 SCENA TANECZNA - SALSA I TANGO Artystyczne/estradowe (widowisko), 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Wykonawcy: Aleksandra Dziurosz (prowadząca), Klaudia Carlos (prowadząca), Magdalena Skawińska - Wójcik, Michał Wójcik, Agnieszka Pawińska, Edyta Czagowiec, Adriana Drozdowicz, Maciej Duda, Eduardo Moreno, Tomasz Starzyk, Ruggiero Palombella W kolejnym odcinku "Sceny tanecznej" przeniesiemy się do Argentyny i na Karaiby. W programie wystąpią polscy artyści, którzy zafascynowani różnymi kulturami tanecznymi, wyspecjalizowali się w tańcach innych krajów. Zobaczymy tango argentyńskie, a także salsę kubańską, nowojorską i bachatę. W świat tańców innych narodów wprowadza widzów rozmowa Aleksandry Dziurosz i Klaudii Carlos. 00:50 SCENA TANECZNA - FLAMENCO I TAŃCE IRLANDZKIE Artystyczne/estradowe (widowisko), 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Wykonawcy: Aleksandra Dziurosz (prowadząca), Klaudia Carlos (prowadząca), Treblers, La Puerta Del Baile W tym odcinku "Sceny tanecznej" pozostajemy w obszarze europejskiej kultury tanecznej. Poznamy tańce irlandzkie oraz flamenco, zjawisko kulturowe związane z folklorem andaluzyjskich Cyganów. Wystąpią: zespół Treblers oraz La Puerta del Baile. 02:25 ŻELAZNA KLASYKA - OTO JEST GŁOWA ZDRAJCY (A MAN FOR ALL SEASONS) Dramat historyczny, 115 min, USA, 1966 Reżyseria: Fred Zinnemann Scenariusz: Robert Bolt Zdjęcia: Ted Moore Muzyka: Georges Delerue Aktorzy: Robert Shaw, Orson Welles, Susannah York Sztuka Roberta Bolta na kanwie której powstał film święciła w latach 60. triumfy na scenach Anglii i Broadwayu. W 1966 roku tę głośną inscenizację przeniósł na duży ekran Fred Zinnemann. Dramat historyczny wskrzeszający epokę Henryka VIII i religijne spory wzbudził ogromne zainteresowanie zarówno krytyki w jaki i widzów. Dzieło urodzonego w Austrii reżysera Akademia Filmowa uhonorowała aż sześcioma Oscarami. Kostiumowy dramat poświęcony ostatniemu okresowi życia sir Thomasa Morusa, wybitnego humanisty i polityka który zadziwił Anglię oszałamiajacą karierą. Jednak u schyłku żywota kanclerz królewski popada w niełaskę króla, przeciwstawiając się dyktatowi despotycznego władcy. Anglia oczekuje następcy tronu. Tymczasem Henryk VIII, który zamierza poślubić Annę Boleyn nie może uzyskać zgody papieża na rozwód z pierwszą żoną Katarzyną Aragońską. Kardynał Wosley chce wywrzeć presję na papieża. Jego zamiarom sprzeciwia się sir Thomas Morus. 04:30 LIST Z MASANJIA (LETTER FROM MASANJIA) Film dokumentalny, 56 min, Kanada, 2018 Reżyseria: Leon Lee Historia chińskiego więźnia politycznego Suna Yi, przetrzymywanego i torturowanego w obozie pracy w Masanjia. Kiedy rozpaczliwy list SOS napisany przez Suna Yi pojawia się w zestawie dekoracji halloweenowych sprzedawanych w Oregonie, wywołuje łańcuch wydarzeń, który obnaża przerażające naruszenia praw człowieka i prowadzi do szeroko zakrojonej reformy rynku pracy w Chinach. [źródło: naekranie.pl]