TVP Kultura Wtorek, 28.04.2020 07:05 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - ELŻBIETA BRZOZOWSKA Dysk./wywiad/debata, 10 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Piotr Gociek (prowadzący) Tematem kolejnego odcinka programu będzie rewolucja kulturalna w Tybecie oraz dwie książki o Tybecie, które trafiły na księgarskie półki dzięki Państwowemu Instytutowi Wydawniczemu: "Smok w krainie śniegu" oraz "Opowiadania o rewolucji kulturalnej w Tybecie". Gościem Piotra Goćka będzie Elżbieta Brzozowska, redaktor Państwowego Instytutu Wydawniczego. 07:30 JAN SERCE - ODC. 9/10 - POŻAR SERCA Serial obyczajowy, 47 min, Polska, 1981 Reżyseria: Radosław Piwowarski Scenariusz: Zbigniew Kamiński, Radosław Piwowarski Zdjęcia: Ryszard Jaworski, Krzysztof Ordon Muzyka: Seweryn Krajewski Występują: Kazimierz Kaczor, Jadwiga Kuryluk, Anna Nehrebecka, Marian Kociniak, Władysław Kowalski, Wiesław Michnikowski, Włodzimierz Musiał, Czesław Nogacki, Kasia Zabłocka, Magda Scholl i inni Janek razem z Małgosią jedzie nad morze po jej córki. Są zaprzyjaźnieni od wielu lat, ale po raz pierwszy znajdują się ze sobą sam na sam. Mężczyzna zdaje sobie sprawę, że od wielu lat kochał się właśnie w Małgosi, że to ona jest jego ideałem. Małgosia, porzucona przez Piotra, byłaby skłonna zostać panią Serce. Wtedy właśnie Piotr decyduje się wrócić do żony. Janek odwiedza matkę. Dowiaduje się, że pan Julian przegrał na wyścigach wszystkie jej oszczędności. Janek wszczyna awanturę, matka wyrzuca go z domu. Bohater z wrażenia dostaje ataku serca. 13:00 DANTON (DANTON) Dramat historyczny, 130 min, Polska/Francja 1982 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz według sztuki Stanisławy Przybyszewskiej "Sprawa Dantona": Jean - Claude Carrire Zdjęcia: Igor Luther Muzyka: Jean Prodromides Aktorzy: Gerard Depardieu, Wojciech Pszoniak, Bogusław Linda, Roland Blanche, Patrice Chereau, Emmanuelle Debever, Krzysztof Globisz, Ronald Guttman, Gerard Hardy, Marek Kondrat, Roger Planchon, Andrzej Seweryn i inni "Wajda zrobił film świetny, a odtwórcy ról pierwszo - i drugoplanowych dobrze przysłużyli się temu pięknemu dziełu. Tym lepiej dla kina, lecz tym gorzej dla historii, gdyż im lepszy jest film, tym bardziej widzowi narzuca się jego historia. Lecz historia w tym filmie nie jest naszą" - twierdzili francuscy krytycy, historycy i politycy po paryskiej premierze "Dantona". "Film ten to zderzenie dwóch charakterów, dwóch wrażliwości w konkretnej sytuacji, ale cierpi na tym wymiar historyczny każdej z dwu postaci. Danton i Robespierre byli motorami rewolucji francuskiej, ale nie jest to w filmie ukazane. Danton chce wstrzymać terror, Robespierre uważa, że musi iść dalej, ale dlaczego? Filmowi brakuje całego historycznego tła: Konwentu podzielonego przez frakcje, kontrrewolucyjnego powstania w Wandei, południa w ogniu buntów, nacisku koalicji obcych u granic Francji. Z tego względu dzieło Wajdy jest mylące" - dodawali inni. Na długo przed realizacją filmu Andrzej Wajda podjął już jedną próbę adaptacji dramatu Stanisławy Przybyszewskiej "Sprawa Dantona". W 1975 r. wystawił sztukę w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Spektakl utrzymywał się na afiszu przez blisko pięć sezonów. Zarówno w tamtej inscenizacji, jak i w późniejszym filmie Wajda odszedł od swego zamiłowania do wizualnych efektów. Dramatyczne starcia polityczne przejawiają się głównie w dialogu, w dyskursie, w konfliktach racji, a nie gestów. Reżyser nie starał się o wyszukane ujęcia i zaskakujące rozwiązania inscenizacyjne, co nie znaczy, że filmowi brakuje widowiskowości i rozmachu. Udział francuskich koproducentów zapewnił Wajdzie swobodę finansową, ułatwił także dystrybucję filmu za granicą. Nagroda Louisa Delluca oraz Unifrance Film, a zwłaszcza Cezar za reżyserię podnosiły renomę dzieła. W czołówce filmu nazwiska francuskich gwiazd figurują obok nazwisk czołówych polskich aktorów. Obóz "dantonistów" tworzą odtwórcy francuscy z Gerardem Depardieu w roli tytułowej na czele, filmowi zwolennicy Robespierre'a (w tej roli Wojciech Pszoniak) to Polacy. Depardieu i Pszoniaka uhonorowano za ich kreacje nagrodami na MFF w Montrealu w 1983 r. Bardzo trudno o jednoznaczną opinię na temat osobowości tak złożonej jak Danton. Będąc ministrem, powiadał o sobie: "Co mnie obchodzi moja reputacja! Niech Francja będzie wolna, a moje imię napiętnowane". "Beztroska i chęć korzystania z życia - pisze prof. Jan Baszkiewicz, jeden z konsultantów filmu - wiodły Dantona do braku skrupułów". "To przez zamożność przywiązuje się człowieka do jego ojczyzny" - głosił w Konwencie. Skłonny do korupcji, był jednak przy tym szczerze oddany ojczyźnie i rewolucji. Dla Wajdy najważniejszy jest jednak wizerunek Dantona jako polityka, rzecznika pewnej koncepcji władzy, panowania nad krajem, który wyszedłszy od tych samych, co Robespierre, założeń i ideałów, dochodzi do zupełnie innych wniosków, skłania się ku innym metodom realizacji obranych celów.Akcja filmu rozpoczyna się wiosną 1794 r. W rewolucyjnej Francji szaleje terror. Na posiedzeniu Komitetu Ocalenia Publicznego Billaud Varenne oskarża Dantona i jego przyjaciół o działalność kontrrewolucyjną. Robespierre nie zgadza się wprawdzie na sądzenie Dantona, ale inni członkowie Komitetu przytaczają wciąż nowe argumenty przeciwko niemu. Jednocześnie dochodzi do konfiskaty redagowanej przez Desmoulinsa gazety dantonistów "Vieux Cordelier". Wkrótce Danton otrzymuje poufne ostrzeżenie, że rząd nosi się z zamiarem aresztowania go. Z inicjatywy Robespierre'a dochodzi do spotkania obu przywódców, ale nie udaje im się osiągnąć porozumienia. W Komitecie Ocalenia Robespierre domaga się aresztowania Dantona. Nalega, by nastąpiło to szybko, gdyż czas pracuje na korzyść jego przeciwnika, który może w ciągu paru dni zmobilizować przeciw rządowi armię. Na podstawie raportu Saint - Juste'a zostaje przygotowana lista osób do aresztowania. W nocy z 30 na 31 marca policja zatrzymuje Dantona. 15:10 CZAS PRZESZŁY NIEDOKONANY GUSTAW HERLING - GRUDZIŃSKI - INNY ŚWIAT Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2019 Zdjęcia: Tomasz Sokołowski, Maciej Zdziech W związku z ustanowieniem przez Sejm RP roku 2019 Rokiem Gustawa Herlinga - Grudzińskiego, zostanie stworzone 5 odcinków projektu edukacyjnego, którego celem będzie przybliżenie osoby i twórczości jednego z najważniejszych współczesnych polskich pisarzy. Jego drogi losu oraz doświadczenia życiowe są emblematyczne dla pokolenia Polaków urodzonych po odzyskaniu niepodległości. Zostanie pokazane, w jaki sposób wpłynęły one na dokonywane wybory moralne, ideowe i polityczne. Będziemy poszukiwać odpowiedzi pozwalających współczesnym czytelnikom lepiej zrozumieć jego twórczość oraz dylematy XXI wieku. 15:35 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - CZĘSTOCHOWA Reportaż, 7 min, Polska, 2017 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Zespół klasztoru oo. paulinów na Jasnej Górze od 1994 roku znajduje się na liście Pomników Historii. To jedno z najważniejszych miejsc na mapie Polski, duchowa stolica kraju i miejsce ważnych wydarzeń historycznych. To na Jasną Górę pielgrzymuje tysiące pątników, którzy od XIV wieku wypraszają o łaski u stop cudownego obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej. W kolejnym odcinku programu odwiedzamy z kamerą między innymi jasnogórski Arsenał, klasztorną bibliotekę i Bastion św. Rocha. 15:45 JONASZ W BRZUCHU LEWIATANA Film dokumentalny, 54 min, Polska, 2014 Reżyseria: Krzysztof Wierzbicki Scenariusz: Krzysztof Wierzbicki Zdjęcia: Andrzej Wojciechowski Opowieść o życiu Jonasza Kofty w PRL - u. O tym, jak w tym systemie znajdował sobie enklawy wolności i jaką cenę za to płacił. O jego wiecznej wędrówce, o sukcesach i dramatach, o chwilach buntu wobec zniewolenia i momentach godzenia się z losem, o chorobie, którą przewalczył i o śmierci, która przyszła niespodziewanie i za wcześnie. Ale i o radości życia, dowcipie i pogodzie ducha. Film nie jest wyliczanką piosenek autorstwa bohatera. Niektóre utwory Jonasza Kofty stały się wręcz komentarzem do kolejnych epizodów z życia poety. Film wzbogacają materiały archiwalne, które odtworzą atmosferę PRL - u w latach 60. , '70. i 80. Kontrapunkt stanowi piosenka Kofty "Radość o poranku". Z tego okresu pojawi się pięć obszarów działalności Jonasza: Kabaret pod Egidą, Klub Studencki Hybrydy, Polskie Radio, knajpa Estrada. Jonasza Koftę wspominają jego najbliżsi: żona Jaga i syn Piotr oraz aktorzy, kompozytorzy, wykonawcy jego tekstów, koledzy po piórze, m.in.: Jan Pietrzak, Stefan Friedmann, Wojciech Młynarski, Andrzej Dudziński, Ewa Dałkowska, Irena Karel, Hanna Banaszak, a także inni koledzy, towarzysze biesiad i wędrówek Jonasza po mieście. Współcześnie realizowane sceny (wspomnienia) zostały zilustrowane licznymi materiałami archiwalnymi. Na epilog złoży się opowieść przyjaciół o chorobie Jonasza i o jego niespodziewanej śmierci, oraz symboliczna scena w dawnym barze Przechodnim (naprzeciwko starych Hybryd). 16:40 CHŁOPI - ODC. 5/13 - GODY Serial obyczajowy, 50 min, Polska 1972 Reżyseria: Jan Rybkowski Scenariusz: Jan Rybkowski, Ryszard Kosiński Zdjęcia: Marek Nowicki Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Władysław Hańcza, Ignacy Gogolewski, Emilia Krakowska, Jadwiga Chojnacka, Tadeusz Janczar, Kazimierz Wichniarz, Krystyna Królówna, Franciszek Pieczka, Lech Ordon, Halina Kossobudzka, Bronisław Pawlik, August Kowalczyk, Wanda Łuczycka, Stanisław Milski, Mieczysław Czechowicz, Barbara Ludwiżanka Nadchodzi zima. Antek wraz z rodziną, wygnany z domu przez ojca, boryka się z kłopotami. Jego najbliższym głód zagląda w oczy, muszą sprzedać ostatnią krowę, jedyną żywicielkę rodziny. Młody Boryna podejmuje wreszcie pracę w młynie. Wkrótce jednak wda się w bójkę i skatuje do nieprzytomności jednego z robotników, który przechwalał się swoimi sukcesami u Jagny. Zbliża się Boże Narodzenie. We wszystkich domach trwają przygotowania do wieczerzy wigilijnej. 17:30 WŁOS Film animowany, 7 min, Polska, 1989 Autor: Jan Brzechwa Reżyseria: Paweł Nowosławski Scenariusz: Paweł Nowosławski Wykonawcy: Andrzej Zaucha Film animowany oparty na wierszu Jana Brzechwy "Włos w zupie". 17:40 SIEDMIOMILOWE BUTY Film animowany, 7 min, Polska, 1986 Autor: Jan Brzechwa Reżyseria: Paweł Nowosławski Scenariusz: Paweł Nowosławski Zdjęcia: Tadeusz Dzień Muzyka: Janusz Grzywacz Wykonawcy: Andrzej Zaucha Adaptacja wiersza Jana Brzechwy "Siedmiomilowe buty" o Michale, co miał siedmiomilowe buty i nikt nie mógł go dogonić. 18:00 PORTRETY - GWIAZDY TAMTYCH LAT - STEFANIA GRODZIEŃSKA Film dokumentalny, 29 min, Polska, 1993 Reżyseria: Janusz Horodniczy, Krzysztof Wojciechowski Scenariusz: Janusz Horodniczy, Krzysztof Wojciechowski Zdjęcia: Jerzy Fronk Wykonawcy: Marian Jonkajtys, Jerzy Derfel, Czesław Majewski, Janusz Sent, Stanisława Kowalczyk - Majewska, Grzegorz Jonkajtys, Paulina Ochnio, Rena Rolska, Rena Rolska W cyklicznej audycji "Gwiazdy tamtych lat" prezentowane są wybitne osobowości estrady, teatru i kina okresu powojennego. Każda audycja jest filmowo zarejestrowanym portretem gwiazdy, ale jest też opowieścią o człowieku, o jego pasjach, problemach, nawet nieszczęściach, jakie mu się przytrafiły. Artystów tamtych lat spotykmy najczęściej we własnym domu, w rodzinnym gronie, wśród przyjaciół, przy ulubionych zajęciach. Autorzy audycji starają się odpowiedzieć na pytanie: jacy są teraz ci, niegdyś wielcy i jak sobie radzą w zupełnie zwyczajnym życiu. Często okazuje się, że są oni nadal niezwykli nawet w swej codzienności. Film poświęcony Stefanii Grodzieńskiej. Ilustrowany fotografiami archiwalnymi i materiałami Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych przedstawiającymi bohaterkę w różnych okresach jej życia. Artystka opowiada o swoim życiu i pracy. Jej opowieść uzupełniają wypowiedzi przyjaciół i znajomych. 18:30 PIOSENKI Z FILMOTEKI Kameralne i studyjne (widowisko), 39 min, Polska, 1993 Reżyseria: Krzysztof Jaslar Scenariusz: Krzysztof Jaślar, Zbigniew Górny Wykonawcy: Anna Jurksztowicz, Edyta Górniak, Stefan Friedmann, Krzysztof Jaroszyński, Majka Jeżowska, Rudi Schubert, Jacek Chmielnik, Agnieszka Różańska, Zbigniew Górny Nowe opracowanie piosenek z filmów międzywojennych w interpretacji znanych polskich wykonawców. Koncert zarejestrowany w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w 1993 roku. 19:15 KRONOS - ZACHŁANNOŚĆ Dysk./wywiad/debata, 30 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Piotr Nowak (prowadzący) Gdzie szukać źródeł zachłanności? Czy zachłanność to rodzaj patologicznej oszczędności? Czy zachłanność to tylko wada? Czy jest źródłem nieodpowiedzialności? Czy istnieje granica zachłanności? Może chciwość nie jest wcale taka zła? W kolejnym odcinku programu profesor Piotr Nowak wraz z zaproszonymi do studia gośćmi poddaje analizie pojęcie zachłanności. 19:45 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - TADEUSZ KANTOR Magazyn, 5 min, Polska, 2017 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Wykonawcy: Daniel Muzyczuk Tadeusz Kantor (1915 - 1990) był malarzem, reżyserem, twórcą autorskiego teatru Cricot 2, rysownikiem, scenografem, autorem happeningów, teoretykiem sztuki, jedną z najbardziej charyzmatycznych osobowości w polskiej sztuce drugiej połowy XX wieku. W latach sześćdziesiątych artysta kontynuował swoje poszukiwania formalne i rozwijał koncepcję obrazu przestrzennego zarówno w malarstwie, jak i w teatrze. W 1962 roku artysta sięgnął po przedmioty ze swego otoczenia - parasol, krzesło, walizkę, listy, gazety, koperty i włączył je w przestrzeń obrazu, dążąc do integracji sztuki z codziennym życiem oraz ocalając w ten sposób rzeczy zużyte, porzucone. W pracy "Emballage II. Parasol i postać" (1967) figura ludzka zostaje zepchnięta na sam dół kompozycji, której centrum zajmuje stary parasol. Opakowany w obraz przedmiot zdegradowany zostaje włączony w życie sztuki i w ten sposób wkracza w zupełnie inny wymiar swojej egzystencji. 20:20 IWONA PASIŃSKA CHOREOGRAF SPEKTAKLU ''ŻNIWA" Reportaż, 12 min, Polska, 2019 Scenariusz: Grzegorz Jankowski Reportaż o realizacji spektaklu baletowego "Żniwa" Iwony Pasińskiej w poznańskim Teatrze Tańca. 20:35 POLSKI TEATR TAŃCA - ŻNIWA Artystyczne/estradowe (widowisko), 62 min, Polska, 2019 Reżyseria: Igor Gorzkowski Muzyka: Eugeniusz Rudnik, Adam Strug Wykonawcy: Polski Teatr Tańca, Adam Strug "Żniwa" to pierwsza premiera Polskiego Teatru Tańca pod dyrekcją Iwony Pasińskiej. To spektakl odwołujący się do tradycyjnych obrzędów zasiewów i zbiorów, ukazujący równocześnie siłę namiętności i emocji między ludźmi. Zmysłowym ruchom tancerzy towarzyszą kompozycje elektroniczne Eugeniusza Rudnika oraz tradycyjne polskie pieśni opracowane i wykonywane przez Adama Struga. Narracja spektaklu oparta jest na motywie Odyseusza i bazuje na eposie Homera oraz dramacie Wyspiańskiego "Powrót Odysa". Spektakl "Żniwa" w reżyserii Igora Gorzkowskiego i choreografii Iwony Pasińskiej, współorganizowany jest przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2019. 23:30 MŁODA POLSKA - DOM Film dokumentalny, 27 min, Polska, 2019 Reżyseria: Filip Jacobson Zdjęcia: Tomasz Nowak Film przedstawia życie i pracę dwóch sióstr Grażyny i Violetty, które prowadzą ośrodek dla bezdomnych mężczyzn. Serce i niekonwencjonalne podejście do swoich podopiecznych sprawia, że wspólnie budują prawdziwy dom. (Opis: www.filmpolski.pl) 24:00 NOCNY DOKUMENT - Z DALA OD ORKIESTRY Film dokumentalny, 86 min, Polska, 2018 Reżyseria: Rafael Lewandowski Scenariusz: Rafael Lewandowski Film dokumentalny przedstawiający historię żyjącego na emigracji poety, pisarza, tłumacza, krytyka literatury, sztuki i muzyki, doktora filozofii i literata - Zygmunta Lubicz - Zaleskiego. 01:35 PANORAMA KINA POLSKIEGO - ZAĆMA Dramat, 109 min, Polska, 2016 Reżyseria: Ryszard Bugajski Scenariusz: Ryszard Bugajski Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak Aktorzy: Maria Mamona, Małgorzata Zajączkowska, Marek Kalita, Janusz Gajos, Marcin Kwaśny, Sławomir Orzechowski, Kazimierz Kaczor, Bartosz Porczyk Oparty na faktach dramat Ryszarda Bugajskiego - twórcy głośnego "Przesłuchania" (1982) - opowiada o spotkaniu kardynała Stefana Wyszyńskiego z Julią Brystiger. To próba odtworzenia mało znanego epizodu z życia stalinowskiej zbrodniarki, pułkownik Julii Brystigerowej. W latach 1945 - 1956 była dyrektorem Departamentu V Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego nadzorując m. in. sprawy religii i kleru. Nazywano ją Krwawą Luną, gdyż w czasie przesłuchań pastwiła się nad aresztowanymi z niebywałym okrucieństwem. W roku 1956, po rozwiązaniu Ministerstwa Bezpieczeństwa, przeniesiono ją na emeryturę. Duchowa przemiana tej kobiety, długi i trudny proces odchodzenia od ideologii komunistycznej i stopniowe zbliżanie się do Boga, jest właśnie tematem "Zaćmy". Na początku lat 60. ubiegłego wieku Brystigerowa pojawiła się w Laskach pod Warszawą, w Zakładzie dla Ociemniałych, gdzie często bywał również Prymas Polski, kardynał Stefan Wyszyński. Jego uwięzienie w latach 1953 - 1956 nadzorowała właśnie ona. W czasie trudnej, burzliwej rozmowy z Prymasem Julia Brystigerowa odrzuca ideologię komunistyczną, prosi o odpuszczenie jej zbrodni, o pomoc w odnalezieniu Boga. 03:35 KINO NOCNE - SZCZĘŚLIWY CZŁOWIEK Film obyczajowy, 84 min, Polska, 2000 Scenariusz i reżyseria: Małgorzata Szumowska Zdjęcia: Marek Gajczak, Michał Englert Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Jadwiga Jankowska - Cieślak, Małgorzata Hajewska - Krzysztofik, Piotr Jankowski, Roman Gancarczyk, Mieczysław Grąbka Wyróżniony za wartości artystyczne na festiwalu w Salonikach w 2000 r. film jest pełnometrażowym debiutem fabularnym Małgorzaty Szumowskiej. Zanim reżyserka nakręciła "Szczęśliwego człowieka", było o niej głośno w filmowym świecie. Córka znanych krakowskich dziennikarzy, absolwentka łódzkiej "filmówki" już w pierwszych realizacjach dokumentalnych wykazała nieprzeciętny talent i umiejętność starannej i wnikliwej obserwacji rzeczywistości. Przebojem weszła narynek filmowy szkolnymi etiudami i dokumentami zrealizowanymi tuż po studiach, zdobywając prestiżowe nagrody i wyróżnienia w kraju i za granicą m.in. w Tel - Awiwie, Bolonii, Tampere, Meksyku. Akcja "Szczęśliwego człowieka" została osadzona w realiach współczesnej rzeczywistości polskiej. To kameralny, pozbawiony efektów komercyjnych rodzinny dramat, rozgrywający się w scenerii ubogich i ponurych miejsc Krakowa. Smutna historia trojga ludzi i ich skomplikowanych relacji uczuciowych. Reżyserka filmu bardziej niż o tempo narracji zadbała o psychologiczne portrety bohaterów, przeżywających życiową tragedię. Krytyka zgodnie podkreślała znakomitą grę przede wszystkim Jadwigi Jankowskiej - Cieślak i Małgorzaty Hajewskiej - Krzysztofik. Specyficzną atmosferę filmu podtrzymują zdjęcia młodych operatorów, Marka Gajczaka i Michała Englerta, którzy umiejętnie ukazują zwykłych ludzi wtopionych w tło brudnych i odrapanych krakowskich kamienic. Matka (Jadwiga Jankowska - Cieślak) i jej 30 - letni syn Janek (Piotr Jankowski) mieszkają razem w ubogiej dzielnicy miasta, w starym domu. Los ich nie rozpieszcza, nigdy nie zaznali szczęścia ani dobrobytu. Janek jest życiowym nieudacznikiem. Choć w szkole był prymusem i skończył studia, nie zrobił błyskotliwej kariery zawodowej. Nie ma nawet stałej pracy, zarabia dorywczo, pisując artykuły do gazet. Bezrobotna matka dostaje w końcu obietnicę posady. Musi jednak przedtem poddać się rutynowym badaniom. Diagnoza lekarska przekreśla wszystko. Kobieta ma raka płuc, zostało jej zaledwie kilka miesięcy życia. Próbuje zataić swój stan zdrowia przed jedynakiem. On jednak dowiaduje się o nieuleczalnej chorobie matki. Sądząc, że rodzicielka nie zdaje sobie sprawy ze śmiertelnego zagrożenia, prosi lekarzy, by ukryli przed nią prawdę. Rozpoczyna się rodzinny dramat, a jego bohaterowie prowadzą specyficzną grę, wzajemnie się oszukując. Wychowany przez matkę syn chciałby, choć na krótko, dać jej szczęście, spełnić wszystkie marzenia, wynagrodzić lata smutku i cierpień. Gdy na horyzoncie pojawia się kobieta, postanawia się z nią ożenić. Namawia ją do odegrania roli narzeczonej i przyszłej synowej, by sprawić radość matce. Tymczasem Marta (Małgorzata Hajewska - Krzysztofik), robotnica w wytwórni mrożonek, samotnie wychowująca córkę Manię, wiele w życiu przeszła. Przeżywa własny dramat, choć stara się tego nie okazywać na zewnątrz.