TVP Kultura Niedziela, 24.05.2020 Zmiany z dnia 21.05.2020 w stosunku do raportu z dnia 14.05.2020 (dodano pozycję programową) 16:40 KLUCZ DO WOJTYŁY WEDŁUG ŁUCZEWSKIEGO - OSOBA I CZYN Kameralne i studyjne (widowisko), 6 min, Polska, 2020 Scenariusz: Michał Łuczewski Wykonawcy: Michał Łuczewski (prowadzący) W drugim odcinku "Klucza do Wojtyły..." Michał Łuczewski powraca do jednej z najtrudniejszych publikacji Karola Wojtyły napisanej w 1969 roku "Osoby i czynu". Naukowa, filozoficzna książka łączyła pozornie nieprzystające tradycje tomizmu i fenomenologii. Krytycy zarzucali jej brak formy naukowej i przypisów. Kardynał Karol Wojtyła chciał pisać "od siebie". Po latach "Osoba i czyn" uważane jest za jedno z ważniejszych dzieł, które ukształtowały papieża Jana Pawła II. Zadawał w niej bardzo nowoczesne pytanie: Powiedz mi, jaki jest twój czyn, a powiem ci kim jesteś jako osoba. (dodano pozycję programową) 20:05 2020. CZAS NIEZNANY ODC. 8 Film dokumentalny, 22 min, Polska, 2020 Reżyseria: Krzysztof Kasior Scenariusz: Grzegorz Zasępa W tym odcinku ekipa dokumentalistów spotyka się między innymi z mieszkającym w Krakowie: pisarzem, Łukaszem Orbitowskim. O trudnościach, jakie niesie ze sobą czas epidemii, opowiada inny mieszkaniec Krakowa - Krzysztof Gierat - dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Kamera odwiedza też Rodzinny Dom Dziecka, pokazując, jak życie młodszych i starszych członków rodziny zmieniło się przez epidemię koronawirusa. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 22:40 KOMEDIA ROMANTYCZNA Autor: Wojciech Tomczyk Reżyseria: Michał Gazda Zdjęcia: Tomasz Augustynek Scenografia: Barbara Ostapowicz Obsada: Andrzej Zieliński (Tadeusz), Urszula Grabowska (Regina), Adam Nawojczyk (Reżyser Piotr), Gabriela Oberbek (Mała), Maciej Zakościelny (Aktor Marcin), Jan Englert (ojciec Tadeusza), Dorota Kolak (Stefania) Debiutem dramaturgicznym Wojciecha Tomczyka (rocznik 1960), producenta i scenarzysty ("Zaginiona", "Oficer", "Oficerowie", "Trzeci oficer", "Chichot losu"), była sztuka "Wampir", osadzona w realiach lat 70. i ukazująca mechanizmy peerelowskiej "sprawiedliwości" i "praworządności". Podobny temat bolesnych rozliczeń z PRL - em podjął autor w późniejszej sztuce "Norymberga". Tragiczny wydźwięk miała także jego "Inka 1946", opowiadająca o mordzie sądowym dokonanym na niespełna 18 - letniej bohaterce. W zupełnie innej stylistyce utrzymuje się "Komedia romantyczna", której akcja dotyczy teraźniejszości. To świetna satyra na mechanizmy działające w świecie show - biznesu, na środowisko twórców filmowych: nastawionych na zysk producentów i reżyserów, stojących u progu kariery aktorów, celebrytów i scenarzystów, starających się sprostać wymaganiom komercyjnego rynku. Protagonistą sztuki Wojciech Tomczyk uczynił - jakby na swoje podobieństwo - scenarzystę zmagającego się z układami w branży, ale także z problemami natury uczuciowej. Tadeusz, bo tak ma na imię główny bohater, przeżywa rozstanie z ukochaną, Małą. I bynajmniej nie stało się to w wyniku dramatycznego splotu okoliczności, po prostu na lotnisku w Londynie dziewczyna uznała, że spędzenie życia z jednym mężczyzną to błąd niewybaczalny i zakończyła ich związek krótkim mailem: Tadeusz, pozdro cię i sorry cię... Kiss. Chociaż na końcu sztuki okaże się, że kierowały nią całkiem inne pobudki. Z rozdartym sercem trudno więc zabrać się do twórczej pracy, zwłaszcza kiedy takowa ma w dodatku znamiona zwyczajnej chałtury. Romantyk i intelektualista Tadeusz nie chce pisać tylko dla kasy, a tymczasem ma za zadanie stworzyć scenariusz na konkretne zamówienie. Oczywiście powstałe na podstawie jego scenariusza dzieło - występujące na razie pod roboczym tytułem "Komedia romantyczna" - jest już z góry "skazane" na sukces i nikt nie bierze pod uwagę porażki. Nad autorem "pracuje" atrakcyjna producentka Regina, urabiając twórcę na modłę swoją i znanego reżysera Piotra, mogącego się już pochwalić kandydowaniem do Oscara oraz nagrodami w Karlowych Warach i San Sebastian, który ma wysokie mniemanie o sobie i jeszcze większe o swoim wyczuciu estetycznym. Cała akcja "urabiania" autora scenariusza rozgrywa się na tle różnych odmian układów damsko - męskich. Dumna i piękna producentka Regina, która rocznicę 20. urodzin ma już dawno za sobą, dochodzi do wniosku, że powinna jak najszybciej pomyśleć o potomstwie. Na ojca dziecka wybiera sobie Tadeusza, bo on ma dobre geny. Zastrzega, że chodzi jej tylko o to, by spełnić się jako kobieta i nie zamierza wiązać się na stałe z żadnym mężczyzną. Romansuje wprawdzie z o wiele młodszym od siebie pretensjonalnym aktorem Marcinem, ale jest to układ jedynie na pokaz. Ważną rolę w sztuce Wojciecha Tomczyka odgrywają także: profesor, ojciec Tadeusza, oraz sprzątaczka Stefania, była świetliczanka, których połączy całkiem inne uczucie, bez cienia chęci zysku czy szpanowania przed otoczeniem. Tymczasem Tadeusz kończy kiczowaty - jak sam twierdzi - scenariusz, zainspirowany własnymi przeżyciami miłosnymi. Film pod ostatecznym tytułem "Prawdziwa miłość", w którym zagrali główne role Mała i Marcin, odnosi sukces kasowy i artystyczny. Scenarzysta zostaje okrzyknięty królem komedii romantycznej, a producenci już zacierają ręce na myśl o drugiej części "Prawdziwej miłości". Na końcu sztuki wszyscy bohaterowie tej komediofarsy spotkają się podczas ślubu jednej z par. (dodano pozycję programową) 02:20 2020. CZAS NIEZNANY ODC. 8 Film dokumentalny, 22 min, Polska, 2020 Reżyseria: Krzysztof Kasior Scenariusz: Grzegorz Zasępa W tym odcinku ekipa dokumentalistów spotyka się między innymi z mieszkającym w Krakowie: pisarzem, Łukaszem Orbitowskim. O trudnościach, jakie niesie ze sobą czas epidemii, opowiada inny mieszkaniec Krakowa - Krzysztof Gierat - dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Kamera odwiedza też Rodzinny Dom Dziecka, pokazując, jak życie młodszych i starszych członków rodziny zmieniło się przez epidemię koronawirusa.