TVP Kultura Środa, 10.06.2020 08:20 LEKKOŚĆ BYTU - JACEK PRZYBYŁOWICZ Dysk./wywiad/debata, 15 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Łukasz Orbitowski(Prowadzący) Łukasz Orbitowski rozmawia z Jackiem Przybyłowiczem - tancerzem i choreografem o tym, co robi tancerz, gdy nie może tańczyć i jak wyobraża sobie zmiany, które zajdą w choreografii z powodu ograniczeń związanych z epidemią. Jacek Przybyłowicz podzieli się również swoimi wspomnieniami z pracy z najwybitniejszymi choreografami. 09:00 LIGA DŻENTELMENÓW (LEAGUE OF GENTLEMEN, THE) Komedia kryminalna, 109 min, Wielka Brytania, 1960 Reżyseria: Basil Dearden Scenariusz: Bryan Forbes Zdjęcia: Arthur Ibbetson Muzyka: Philip Green Aktorzy: Jack Hawkins, Nigel Patrick, Roger Livesey, Richard Attenborough, Bryan Forbes, Kieron Moore Po latach oddanej służby w armii pułkownik Hyde zostaje wysłany na przymusową emeryturę, z czego wcale nie jest zadowolony. Jeden po drugim znajduje siedmiu innych byłych oficerów, doskonałych fachowców w swoich dziedzinach, ale obecnie bezrobotnych i proponuje im udział w swoim projekcie. Wszystkich ośmiu panów zgadza się wspólnie zorganizować skok na bank, który chcą przeprowadzić z prawdziwe wojskową precyzją. 11:00 KOMEDIANTKA - ODC. 5/9 Serial obyczajowy, 53 min, Polska, 1987 Autor: Władysław Reymont Reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Scenariusz: Jerzy Sztwiertnia Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Małgorzata Pieczyńska, Elżbieta Kępińska, Piotr Dejmek, Beata Tyszkiewicz, Marzena Trybała, Bronisław Pawlik, Krzysztof Gosztyła, Krzysztof Kowalewski, Krzysztof Wakuliński, Jerzy Zelnik, Grażyna Szapołowska, Witold Dębicki, Stanisław Brudny, Katarzyna Gniewkowska, Jan Jankowski Premiera "Chamów" zostaje bardzo dobrze przyjęta przez publiczność. Janka gra swą epizodyczną rolę z ogromnym sercem, czym wzbudza zachwyt Głogowskiego. Pisarz żałuje, że dyrektor nie powierzył jej partii Zarzeckiej. Po premierze odbywa się huczny bankiet, podczas którego Janka po raz pierwszy upija się. Prosi Kotlickiego o odwiezienie do domu. Ten wszakże próbuje ją uwieść w dorożce. Dziewczyna wyrywa się z jego ramion i ucieka. Wbrew reakcji publiczności recenzje sztuki Głogowskiego są nieprzychylne. Na kolejne przedstawienia "Chamów" przychodzi coraz mniej ludzi. Na domiar złego deszczowa aura sprawia, że spektakle są coraz częściej odwoływane. Tymczasem Janka wdaje się w romans z Władkiem. Żarliwe uczucie do Niedzielskiego pomaga jej znosić coraz dotkliwszą biedę. Idąc za sugestią kochanka Orłowska prosi Cabińską o główną rolę. Ku swemu zdumieniu i wielkiej radości otrzymuje propozycję kreowania tytułowej postaci w "Fedorze". Tymczasem Topolski i Majkowska coraz silniej prą do utworzenia własnego towarzystwa. Chcąc zdobyć na nie pieniądze namawiają Jankę, by poprosiła o nie Kotlickiego. Wiedzą bowiem, że ten od dawna ma na Orłowską "ochotę". Mimo obietnic głównych ról w nowym zespole Janka odrzuca propozycję. Zemsta obojga ustosunkowanych aktorów przyjdzie szybciej niż się jej zdaje. 12:05 KOMEDIANTKA - ODC. 6/9 Serial obyczajowy, 52 min, Polska, 1987 Autor: Władysław Reymont Reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Scenariusz: Jerzy Sztwiertnia Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Małgorzata Pieczyńska, Elżbieta Kępińska, Piotr Dejmek, Beata Tyszkiewicz, Marzena Trybała, Bronisław Pawlik, Krzysztof Gosztyła, Krzysztof Kowalewski, Krzysztof Wakuliński, Jerzy Zelnik, Grażyna Szapołowska, Witold Dębicki, Stanisław Brudny, Katarzyna Gniewkowska, Jan Jankowski Ku wielkiemu żalowi Janki, Głogowski wyjeżdża z Warszawy. Borykającej się z biedą dziewczynie zostawia trochę pieniędzy. Wkrótce Orłowska odkrywa, że jest w ciąży z Witkiem. Nie mówi jednak o tym nikomu. Cały czas gorączkowo pracuje nad rolą Fedory. Tuż przed premierą czeka ją bolesne rozczarowanie. Rozgniewana na Jankę Majkowska skłania dyrektora, by powierzył jej zagranie tej postaci. Cabiński zgadza się. Żądna zemsty Majkowska nie poprzestaje na tym. Oprócz pierwszej dużej roli, odbiera też Jance ukochanego Witka. Na Orłowską spada prawdziwy grad nieszczęść i kłopotów. Głód i skrajna nędza sprawiają, że wyprzedaje się z własnej garderoby. Uzyskane w ten sposób pieniądze nie wystarczają na zapłatę czynszu, wskutek czego madame Stępniak wyrzuca ją na bruk. Sponiewierana duchowo i fizycznie Janka jest na granicy rozpaczy. Ciąża i stosunki w teatrze przekreślają jej szanse na karierę. Duma nie pozwala przyjąć propozycji Cabińskiej i jechać z "Tivoli" na prowincję. Uniemożliwia też powrót do ojca. Bieda i coraz gorszy stan zdrowia czynią życie nieznośnie trudnym i upadlającym. W ataku desperacji Janka wynajmuje pokój w hotelu, by popełnić samobójstwo. 13:05 GDZIE JEST DZIADEK? Etiuda filmowa, 15 min, Polska, 2018 Reżyseria: Adam Uryniak Scenariusz: Rafał Sakowski Zdjęcia: Dagmara Kunecka Muzyka: Maria Janicka Aktorzy: Katarzyna Gajowniczek, Sebastian Gołda, Marek Dmoch Paweł wraz ze swoją dziewczyną przyjeżdża w odwiedziny do dziadka, który od lat mieszka w małej chatce stojącej w sercu starego lasu. Gdy bohaterowie docierają na miejsce, okazuje się, że staruszek zniknął. Młodzi ludzie postanawiają rozejrzeć się po okolicy. Poszukiwania nie dają rezultatu. Zniechęceni bohaterowie wracają do chatki. Wraz z zapadnięciem zmroku las trafia we władanie uśpionych za dnia sił. Paweł i Karolina dostają się pod ich urok i poddają prawom nocnego świata. Gdy wreszcie pojawia się zaginiony dziadek, okazuje się, że nie jest tym, za kogo wszyscy go uważali. (źródło: filmpolski.pl) 13:30 ARTYŚCI ANTAGONIŚCI: VINCENT VAN GOGH I PAUL GAUGUIN - ODC. 2 (THE ANTAGONISTS: RIVALRY IN ART: VINCENT VAN GOGH VS PAUL GAUGUIN - EP. 2) Film dokumentalny, 52 min, Niemcy, 2018 Reżyseria: Sylvie Kürsten,, Andreas Gräfenstein, Henrike Sandner W 1889 roku Vincent Van Gogh i Paul Gauguin zamieszkali razem w Arles, by wzajemnie się inspirować. W wyniku dramatycznych wydarzeń 23 grudnia 1889 roku Van Gogh stracił ucho i trafił do zakładu dla obłąkanych, a Gauguin wyruszył malować na Tahiti. Co połączyło, a co poróżniło artystów po zaledwie dziewięciu tygodniach? W filmie nie brak zaskakujących hipotez o końcu wspólnych marzeń i o kreowaniu mitów otaczających obu malarzy, których obrazy osiągają dziś rekorodwe ceny. 14:30 WAŁKONIE (THE VITELLONI) Dramat obyczajowy, 102 min, Francja/Włochy, 1953 Reżyseria: Federico Fellini Scenariusz: Ennio Flaiano, Federico Fellini Zdjęcia: Carlo Carlini, Otello Martelli, Luciano Trasatti Muzyka: Nino Rota Aktorzy: Leopoldo Trieste, Franco Interlenghi, Riccardo Fellini, Alberto Sordi, Franco Fabrizi, Eleonora Ruffo Vitelloni czyli wałkonie to w języku włoskim synonim rozleniwionej i apatycznej młodzieży. Taki też żywot w małym, nadmorskim miasteczku prowadzi piątka przyjaciół. Fausto, Moraldo, Alberto, Riccardo i Leopoldo, którzy mimo iż zbliżającej się trzydziestki na karku, konsekwentnie unikają dorosłego życia oraz związanych z nim obowiązków. Swój czas spożytkują na pobytach w kawiarniach, na plaży, bawiąc się, wygłupiając i snując mało realne plany generalnie wszystko, żeby tylko nie myśleć o pracy. Jeden z bohaterów, Fausto uwodzi Sandrę, siostrę Moraldo. Jednak jej rodzice nie akceptują związku ich córki z bezrobotnym. Warunkiem jest ślub, na który chłopak nie chce się zgodzić. W efekcie dochodzi do niego. Okazuje się jednak, że Fausto musi dać jeszcze jeden dowód swojej odpowiedzialności, czyli podjąć pracę. Zatrudnia się w sklepie z antykami, choć to wbrew jego aspiracjom. Z całej grupy przyjaciół jedynie Moraldo wykazuje się odwagą, żeby w końcu porzucić miasteczko, wyjechać do Rzymu i odnaleźć to co naprawdę dla niego ważne. Scenariusz filmu, autorstwa Federico Felliniego, Ennio Flaiano i Tullio Pinelli zakładał umiejscowienie akcji w Pescarze, rodzimym mieście Flaiano. Ostatecznie Fellini wybrał bliskie reżyserowi, rodzinne Rimini. W tym tragikomicznym i nostalgicznym studium psychologicznym Fellini osiągnął artystyczną dojrzałość, co zostało uhonorowane Srebrnym Lwem na Festiwalu w Wenecji w 1953 oraz trzema Srebrnymi Wstążkami (nagroda przyznawana przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Filmowych) w 1954 oraz nominacją do Oscara za oryginalne materiały do scenariusza i sam scenariusz. 16:25 MAŁA MOSKWA Melodramat, 113 min, Polska, 2008 Scenariusz i reżyseria: Waldemar Krzystek Zdjęcia: Tomasz Dobrowolski Muzyka: Zbigniew Karnecki Aktorzy: Lesław Żurek, Svetlana Khodchenkova, Dimitrij Uljanov, Elena Leszczyńska, Andrzej Grabowski, Artem Tkachenko, Jurij Itskov Kinowa wersja "Małej Moskwy" Waldemara Krzystka, nagrodzona w 2008 r. Złotymi Lwami na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Film wyróżniono ponadto nagrodą za główną rolę kobiecą oraz dwiema specjalnymi nagrodami TVP. "Małej Moskwie" przypadło również aż 5 Polskich Nagród Filmowych - Orłów (m. in. za scenariusz, scenografię i kostiumy). Ten deszcz najbardziej prestiżowych wyróżnień polskiego przemysłu filmowego wzbudził różne reakcje i podzielił krytyków. Niektórzy z recenzentów uznali, że Waldemar Krzystek nakręcił patetyczny, staroświecki film, w którym narracja, prowadzenie kamery i kompozycja kadrów przywodzą na myśl kinowe wzorce sprzed kilku dekad. Zaś zwolennicy "Małej Moskwy" podkreślali, że to film dla ludzi, a nie krytyków, błyskotliwie zrealizowany ważny epicki obraz, pozytywny przykład kina historycznego o zakazanej miłości w epoce PRL - u, o zniewoleniu jednostki w systemie totalitarnym. Wojska radzieckie stacjonowały w Polsce prawie pół wieku: od końca II wojny aż do roku 1993. W Legnicy mieścił się najpotężniejszy w naszym kraju garnizon Armii Czerwonej. W latach 60. zakwaterowani tam żołnierze i cywile stanowili niemal połowę mieszkańców miasta, które nazywano wówczas właśnie Małą Moskwą. Sierpień 1968 roku, pierwsze dni agresji wojsk Układu Warszawskiego na Czechosłowację. Jurij Swietłow, radziecki pilot wojskowy, tuż przed kolejnym lotem bojowym nad Pragę widzi na lotnisku swoją żonę, młodą i śliczną Wierę. Gdy w nocy wraca do bazy, jeszcze na płycie lotniska dowiaduje się, że Wiera nie żyje. Jak głosi oficjalna wersja, popełniła samobójstwo. Trzydzieści lat później Jura jest znowu w Polsce, w Legnicy. Stoi na płycie tego samego wojskowego lotniska, teraz już opuszczonego i zrujnowanego. Idzie na grób żony, widzi też groby dawnych znajomych, ich dzieci. Do współczesnej Legnicy przyjeżdża również córka Wiery, też Wiera. Dziewczyna, równie piękna jak matka, nienawidzi jednak rodzicielki samobójczyni za to, że zostawiła ją samą na świecie krótko po jej urodzeniu się, a jeszcze bardziej za to, że przez jej romans ona jest... bękartem. Wiera pracuje w Niemczech, w rosyjskim koncernie gazowym. Wyniosła, elegancka, przyzwyczajona do luksusu źle się czuje w Polsce, nie lubi Polaków. W przeciwieństwie do Jurija, który ma z Legnicy także i dobre wspomnienia, ona myśli o tym miejscu i ludziach jak najgorzej. Swietłowowie przyjeżdżają do Legnicy w 1967 roku, wraz z kolejną grupą żołnierzy i oficerów. Zamieszkują w wydzielonym z miasta wysokim murem osiedlu wojskowym. Miesiąc później, w dniu 50. rocznicy Rewolucji Październikowej, Wiera wygrywa polsko - radziecki konkurs piosenkarski.. Wtedy też poznaje Michała Janickiego, młodego i przystojnego podporucznika Wojska Polskiego, który jako odpowiedzialny za sprawy kulturalno - oświatowe wręcza jej nagrodę. Zakochuje się w niej od pierwszego wejrzenia. Piękna Rosjanka początkowo broni się przed nim i kiełkującym uczuciem. Romans Wiery i Michała zostaje wykryty przez radzieckie władze wojskowe wskutek zdrady zastraszonych ormiańskich sąsiadów. Tajemnica wychodzi na jaw po ogłoszeniu alarmu bojowego w radzieckich jednostkach wojskowych, przygotowujących się wraz z sojusznikami do napaści na Czechosłowację. We współczesnej Polsce dorosła już córka Wiery i Michała postanawia zobaczyć swojego biologicznego ojca. Tymczasem Jura przekonuje ją, że Michał zginął w tym samym okresie co Wiera, w wypadku samochodu wojskowego za czechosłowacką granicą. Kiedy mała Wiera przyszła na świat, Jura odbiera żonę ze szpitala z nowo narodzoną córką. Prosi, żeby żona nigdy nie pokazała dziecka Michałowi, prawdziwemu ojcu dziewczynki. Po drodze Jura dostaje rozkaz wojskowy. Trwa inwazja na Czechosłowację. Aresztowany Michał, w czasie przesłuchania w radzieckim więzieniu wyskakuje przez okno. Wiera naiwnie prosi o zgodę na pozostanie w Polsce i zmianę obywatelstwa. Zostaje wyśmiana, poniżona i upokorzona. Tymczasem zapada decyzja o zatuszowaniu romansu Rosjanki i Polaka. We współczesnej Polsce dorosła już córka Wiery na cmentarzu poznaje prawdę o śmierci matki i staje oko w oko ze swoim prawdziwym ojcem. 18:45 SERIALOWA NOSTALGIA - SZALEŃSTWA PANNY EWY - ODC. 3 MUR GRANICZNY Serial dla młodych widzów, 52 min, Polska 1983 Autor: Kornel Makuszyński Scenariusz i reżyseria: Kazimierz Tarnas Zdjęcia: Zdzisław Kaczmarek Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Dorota Grzelak, Emilian Kamiński, Anna Milewska, Zdzisław Kozień, Ewa Wencel, Piotr Fronczewski, Anna Seniuk, Bogdan Baer, Anna Ciepielewska, Leon Niemczyk i inni Jerzy Zawidzki maluje portret Ewy. Szalona dziewczyna z równie zwariowanym młodym malarzem niechcący wybijają szybę sąsiadom. Staje się to wspaniałym pretekstem do zawarcia znajomości z panną Basią o orzechowych oczach, do której nieśmiały młodzieniec wzdychał od dawna. Ewa wpada na pomysł, żeby ożenić Jerzego z Basią. Z właściwą sobie energią przystępuje do kruszenia wszystkich barier dzielących zakochanych. 20:00 W TRZY MIESIĄCE DOOKOŁA ŚWIATA - LATO 1993 (ESTIU 1993) Dramat, 94 min, Hiszpania, 2017 Reżyseria: Carla Simón Scenariusz: Carla Simón Zdjęcia: Santiago Racaj Muzyka: Pau Bogues Aktorzy: Laia Artigas, Paula Blanco, Bruna Cusi, Etna Campillo, David Verdaguer, Jordi Figueras Akcja filmu zaczyna się latem 1993 roku. Po śmierci rodziców, który zmarli na tajemniczą chorobę, 6 - letnia Frida opuszcza Barcelonę i swoich dziadków, by zamieszkać na prowincji z wujem Estevem i jego żoną Margą. Dziewczynka próbuje się odnaleźć w nowej dla niej rzeczywistości, poznaje górzyste okolice, farmę ze starym domem z kamienia, otoczoną gęstym lasem. Na szczęście jej nowi rodzice okazują się bardzo życzliwi dla swej podopiecznej. Frida odnajduje też bratnią duszę i towarzyszkę zabaw w 3 - letniej Annie, córce wujostwa. Mimo że czas spędzony na farmie przypomina permanentne wakacje, to jednak dziewczynka wciąż nie może się pogodzić ze stratą rodziców, żyje wspomnieniami o świecie, którego już nie ma. Choć z drugiej strony potrafi docenić, że ma nowy dom i nową kochającą rodzinę, stara się od nowa budować swoje szczęście. Czy Fridzie uda się pokonać wszystkie lęki i problemy? 21:45 BOLSZOJ - ODC. 1 (THE BOLSHOI - ODC. 1) Serial obyczajowy, 47 min, Rosja, 2016 Reżyseria: Valery Todorovsky Scenariusz: Anastasia Palchikova Zdjęcia: Sergey Mikhalchuk Muzyka: Pavel Karmanov, Anna Drubich Aktorzy: Margarita Simonova, Anna Isaeva, Alisa Freindlich, Valentina Telishkina, Alexander Domogarov, Nicolas Le Riche Historia młodej dziewczyny z prowincji, która marzy by zostać baletnicą. Towarzyszymy jej w fascynującej podróży pełnej przeróżnych przeciwności losu, która dzięki determinacji, cierpliwości i talentowi kończy się sukcesem. Dziewczyna zostaje primabaleriną Teatru Bolszoj. Wspaniała muzyka, genialne sceny tańca i wplecione fragmenty z różnych baletów wyróżniają ten format. 22:45 DOKUMENT W PODRÓŻY - INDIE: OSTATNIE OBJAZDOWE KINA (TOURING TALKIES - THE LAST INDIAN TRAVELLING CINEMAS) Film dokumentalny, 51 min, Niemcy/Francja, 2013 Reżyseria: Thibault Ferie Dokument opowiada historię ostatniego objazdowego kina, którego założyciele, prowadzący rodzinny interes od pokoleń, podróżują po południowych Indiach, odwiedzają okoliczne miejscowości i prezentują ich mieszkańcom najciekawsze rodzime produkcje filmowe. Objazdowe kina w Indiach cieszą się popularnością od blisko stu lat. Jednak wraz z rozwojem nowych technologii, legendarna indyjska tradycja kultywowana przez dekady powoli zaczyna wymierać. Jaki los czeka właścicieli objazdowego kina? 23:40 POWIDOKI - PLATON Dysk./wywiad/debata, 12 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca), Piotr Nowak (prowadzący) "Powidoki" to program publicystyczny poruszającym istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. W kolejnym odcinku prowadzący dyskutują na temat twórczości Platona. Próbują znaleźć odpowiedź na pytanie, na czym polega wielkość Platońskiego dzieła? Czy tylko na zawartej tam mądrości, czy jeszcze bardziej na kunszcie pisarskim autora? Czy Platon może być antidotum na dzisiejszy przemysł dezinformacyjny? 23:55 LEKKIE OBYCZAJE - ŚMIETANKA TOWARZYSKA (CAFE SOCIETY) Komedia romantyczna, 91 min, USA 2016 Scenariusz i reżyseria: Woody Allen Aktorzy: Jeannie Berlin, Jesse Eisenberg, Blake Lively, Parker Posey, Kristen Stewart, Steve Carell, Corey Stoll Premiera "Śmietanki towarzyskiej" znanego reżysera i scenarzysty Woody Allena odbyła się na festiwalu w Cannes w 2016 r. Akcja filmu z hollywoodzkimi gwiazdami w rolach głównych rozgrywa się w latach 30. ubiegłego stulecia właśnie w Hollywood, dokąd przyjeżdża z głową pełną marzeń bohater, który zakochuje się w asystentce swego wuja, agenta filmowego. Bobby Dorfman jest najmłodszym synem żydowskiej rodziny z Nowego Jorku, jeszcze nie znalazł swego miejsca na ziemi, choć ma już pewne plany na przyszłość. Jego starsza siostra Evelyn jest zamężna i pracuje jako nauczycielka w szkole. Starszy brat Ben wybrał przestępcze życie, wiążąc się z gangsterami. Niezadowolony z pracy u ojca jubilera, Bobby postanawia szukać szczęścia w Hollywood, gdzie mieszka jego wuj Phil, sławny agent gwiazd. Na początek dostaje marnie płatną posadę pomocnika do załatwiania różnych spraw. Phil przedstawia Bobby'ego swojej pięknej sekretarce Veronice, która ma pomóc młodemu nowojorczykowi zadomowić się w Hollywood. Vonnie, jak ją wszyscy nazywają, okazuje się bardzo skromną, miłą dziewczyną i od razu podbija serce wrażliwego chłopaka. Zakochany Bobby wyznaje jej miłość, ona jednak odrzuca jego awanse, tłumacząc, że ma narzeczonego, dziennikarza Douga, który z racji swego zawodu często wyjeżdża służbowo. Ale Vonnie okłamuje Bobby'ego, który nawet się nie domyśla, kim naprawdę jest ukochany dziewczyny i próbuje o nią walczyć. Na atrakcyjność filmu Allena wpływa niewątpliwie fakt, że w akcję tej romantycznej opowieści wplatają się barwne sceny z modnych klubów, eleganckich przyjęć oraz malownicze krajobrazy ukazujące Los Angeles w całej krasie. 01:30 SCENA KLASYCZNA - JUSTYNA REKŚĆ - RAUBO Koncert, 36 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Justyna Rekść - Raubo, Andrzej Zawisza, Michela Koudelkova, Adam Nowakowski W kolejnym odcinku Sceny klasycznej wystąpi Justyna Rekść - Raubo (wiolonczelistka i gambistka) z towarzyszeniem flecistki Michaeli Koudelkovej, klawesynisty Andrzeja Zawiszy oraz lutnisty Adama Nowakowskiego. W swojej szerokiej działalności artystycznej i organizacyjnej Justyna Rekść - Raubo zajmuje się m.in. zagadnieniem muzyki dawnej. Przeżywamy obecnie renesans wykonawstwa na instrumentach historycznych, który w latach 50. zapoczątkował Jordi Saval. W Scenie Klasycznej Justyna Rekść - Raubo opowiada o historii violi da gamby, jej odmianach i technice gry. Z zaproszonymi muzykami prezentuje przekrojowy program, krzyżujący muzykę dawną i współczesną, a nawet rozrywkową. Zabrzmią m.in. utwory Tobiasa Hume'a, Marina Marais, Jacques ' a Morela, anonimowy hymn Greensleaves, "Prząśniczka" Moniuszki oraz improwizacje Justyny Rekść - Raubo. 02:15 KINO NOCNE - OGRÓD ROZKOSZY ZIEMSKICH (THE GARDEN OF EARTHLY DELIGHTS) Dramat obyczajowy, 103 min, Wielka Brytania/Włochy/Polska 2003 Scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Lech Majewski Zdjęcia: Lech Majewski Muzyka: Lech J. Majewski, Józef Skrzek Aktorzy: Claudine Spiteri, Chris Nightingale, Barry Chipperfield, Novella Martinoli, Gian Campi, Mariarosa Marchiori Miło i pięknie kosztować darów życia w rozświetlonym pejzażu Ogrodu rozkoszy ziemskich, u stóp fantastycznych budowli, na zielonych błoniach przeciętych lustrami wody, wśród nieprzebranych rzesz nagich ludzi, równie radosnych i niewinnych jak Adam i Ewa w raju. Ludzi cieszących się pięknem swych ciał, oddających się delikatnym pieszczotom, kontemplujących piękno krajobrazu i bratających się z przyrodą niekiedy tak mocno, że przybierających zoomorficzne kształty. Ale nawet tu, w bezgrzesznym świecie Ogrodu, zażywanie rozkoszy należy miarkować. Ci powściągliwi dostąpią wiecznego szczęścia u boku Chrystusa, na lewym skrzydle tryptyku. Nazbyt łapczywi, zbyt głodni silnych wrażeń, trafią na prawą deskę "Tysiącletniego królestwa", do przerażającej krainy wiecznego lęku i cierpienia. Tam, pod straszliwym drzewem śmierci, czekają na nich szpony demonów, cęgi potworów i ostrza machin katowskich... Lech Majewski, absolwent łódzkiej PWSFTViT, malarz, prozaik, poeta, kompozytor, reżyser filmowy i teatralny, zadebiutował na srebrnym ekranie filmem "Rycerz" w 1980 roku. W Hollywood nakręcił znany także polskim widzom "Lot świerkowej gęsi", sfilmował operę "Pokój saren" z własnym librettem, a w 1999 roku zrealizował nagradzany na festiwalach film "Wojaczek". "Ogród rozkoszy ziemskich", będący koprodukcją włosko - brytyjsko - polską, oparł na swej powieści "Metafizyka". Bohaterami filmu są Claudia i Chris. Mężczyzna, konstruktor statków, umysł ścisły, pewnie poruszający się w uładzonym świecie fizycznych wzorów i liczb, rzadko odkłada kamerę. Jest filmowym maniakiem rejestrującym niemal każdą godzinę spędzoną z partnerką, w tym także najbardziej intymne zbliżenia. Claudia, historyk sztuki, interesuje się średniowieczną alchemią, a nade wszystko - twórczością Hieronima z Aken zwanego Boschem, wielkiego artysty niderlandzkiego żyjącego na przełomie XVI i XVI stulecia. Kobieta przygotowuje doktorat na temat jego głośnego obrazu "Tysiącletnie królestwo", znanego powszechnie jako "Ogród rozkoszy ziemskich". Naukowe zainteresowania łączy z osobistą fascynacją tym niesamowitym dziełem "malarza diabłów". Próbuje rozszyfrować ukryte w obrazie tajemnice, znaleźć wskazówki pozwalające dostąpić rajskich rozkoszy już za życia. Czy to się jej uda? Czy zdąży? Nagłe i nieoczekiwane rozpoznanie groźnej, może nawet i śmiertelnej choroby zmusza Claudię do pośpiechu. Zaś dość kontrowersyjna filmowa pasja Chrisa nabiera nowego znaczenia. Może już wkrótce ulotny cyfrowy zapis pozostanie jedynym świadectwem chwil spędzonych z piękną, pełną życia, poszukującą swego miejsca w świecie, łaknącą szczęścia kobietą? 04:00 SPOKÓJ Dramat obyczajowy, 82 min, Polska 1976 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Kieślowski Zdjęcia: Jacek Petrycki Muzyka: Piotr Figiel Aktorzy: Jerzy Stuhr, Danuta Ruksza, Jerzy Trela, Michał Sulkiewicz, Izabela Olszewska, Stanisław Gronkowski, Jerzy Fedorowicz, Jan Adamski, Janusz Sykutera, Marian Cebulski, Elżbiet Karkoszka, Ryszard Dreger i inni "Spokój" czekał na premierę cztery lata. Krzysztof Kieślowski zrealizował go w "gorącym" 1976 roku. Wymowa filmu wzbudziła wówczas niepokój cenzury, która skazała utwór na "odpoczynek" na półce. Gdy nadszedł jeszcze "gorętszy" rok 1980, "Spokój" powrócił do łask. Jego telewizyjna premiera odbyła się 19 września, w niespełna trzy tygodnie po podpisaniu Porozumień Sierpniowych. Krytyka uznała dzieło Kieślowskiego za prekursorskie i wyprzedzające tzw. kino moralnego niepokoju. Film uhonorowano Nagrodą Jury na Festiwalu w Gdańsku w 1981 roku oraz Złotym Ekranem przyznawanym przez pismo "Ekran". Głównym bohaterem "Spokoju" jest Antoni Gralak - robotnik z kryminalną przeszłością, rewelacyjnie grany przez Jerzego Stuhra. Po wyjściu z więzienia Gralak przekonuje się, że nie ma już dlań miejsca w rodzinie. Nie jest też nim zainteresowana dawna narzeczona. Próbując odnaleźć się na nowo w życiu, zatrudnia się na budowie. Nawiązuje też kontakt z dziewczyną, która okazała mu serce, gdy był jeszcze więźniem. Znajomość z nią niebawem przerodzi się w uczucie. Jego ukoronowaniem będzie małżeństwo i dziecko. Wydaje się, że życie Antoniego wreszcie się poukładało i nabrało sensu. "Robotę mam. Spać, jeść. Dobrze mam, co? Teraz popatrz: kobieta, dzieci, własny kąt, obiad zawsze w domu" - zwierza się przyjacielowi. I właśnie wtedy nad jego głową zaczynają gromadzić się czarne chmury. Na budowie nagle ginie cement i cegła. Kierownik, który bynajmniej nie ma w tej sprawie "czystych rąk", zaczyna go podejrzewać. Szykanuje też innych robotników. Wybucha strajk. Koledzy patrzą na Antoniego nieufnie. Przypuszczają, że donosi na nich kierownikowi.